[N272] Beek en Donk - Gemert - Boxmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[N272] Beek en Donk - Gemert - Boxmeer

Bericht door Chris » wo 30 jan 2019, 11:53

Provincie Noord-Brabant schreef: Start planstudie N615/N272

De N615/N272, op het traject tussen Beek en Donk en Gemert Noord-Om, is nog niet zo lang geleden heringericht. Maar ontwikkelingen gaan snel en daarom is er een studie gestart waarin vooruit gekeken wordt naar de komende 20 tot 30 jaar.

In de directe omgeving van Gemert gebeurt veel op het gebied van mobiliteit. Zo krijgt de N279 een grote reconstructie, is de studie ‘Bundelroutes’ uitgevoerd (o.a. N615) en bij de N605 is de Noord-Om gerealiseerd. Ook wordt de randweg rond Boekel aangelegd en wordt gekeken hoe er een betere aansluiting op de A50 gerealiseerd kan worden.

Bijna aan maximale capaciteit
Allemaal positieve ontwikkelingen, die wel tot gevolg hebben dat er meer verkeer gebruik zal maken van de N272. Dit betekent meer verkeer op de Noord-Om, Oost-Om, Zuid-Om en Beeksedijk. De weg zit al bijna aan zijn maximale capaciteit. Daarom wordt er nu in een zogenaamde Planstudie onderzocht welke gevolgen dit heeft voor de toekomst. Het bureau Arcadis voert de studie uit. Gemeente Gemert-Bakel en gemeente Laarbeek zijn betrokken.

Doorstroming
Doel van de planstudie is een voorstel te maken voor de toekomstige vormgeving van dit gedeelte van de N272. Daarmee moet de doorstroming verbeteren, met name richting de N279. Zo wordt ook sluipverkeer zoveel mogelijk voorkomen. Dat betekent meer leefbaarheid in de dorpen en zorgt ervoor dat Gemert op de lange termijn bereikbaar blijft. Ook de Beekse Brug is onderdeel van deze Planstudie.
Volgens intensiteiten van 2016 rijden dagelijks 20.800 voertuigen tussen de N279 en Gemert. Dat is erg veel voor een weg die nog erfaansluitingen, ongeregelde kruispunten en een enkelstrooks rotonde heeft.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: [N272] Beek en Donk - Gemert - Boxmeer

Bericht door Jeroen » wo 30 jan 2019, 14:02

Ik denk dat dat kleine deel nog relatief eenvoudig te verbreden is naar 2x2. Problematischer is de N615 door Beek heen bij de brug over de Zuid-Willemsvaart. Ook ontbreekt een goede verbinding tussen Beek en de A50 bij Son. De weg die daar nu ligt is te smal en verboden voor vrachtverkeer.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 30 jan 2019, 16:14

Jeroen schreef:
wo 30 jan 2019, 14:02
Ook ontbreekt een goede verbinding tussen Beek en de A50 bij Son. De weg die daar nu ligt is te smal en verboden voor vrachtverkeer.
Ik denk dat alles wat je daar gaat verbeteren een aantrekking van de route A67-A2 gaat krijgen. Je moet die ruit daar completeren, de A2 vanuit Ekkersrijt in oostelijke richting doortrekken naar de N279 en de N279 tot Asten opwaarderen zodat dat een alternatief wordt voor de route langs Eindhoven en Veldhoven. Daarmee heb je ook een verbinding van Beek en Donk naar de A50 en een begin van een verbinding naar de A73 (als die ooit nodig gaat worden, maar volgens mij is dat al nodig als opwaardering/aanvulling van de N270).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020, 9:46

Provincie Noord-Brabant schreef: Provincie onderzoekt toekomstige vormgeving N272/ N615

De provincie voert onderzoek uit naar de toekomstige vormgeving van delen van de N272 en N615 tussen Beek en Donk en Gemert. Dit om de doorstroom van verkeer te verbeteren, de verkeersveiligheid te verhogen en de leefbaarheid in de dorpen te vergroten door het verminderen van sluipverkeer.

In de directe omgeving van Gemert gebeurt veel op het gebied van mobiliteit. Positieve ontwikkelingen, die wel tot gevolg hebben dat er meer verkeer gebruik zal maken van de N272. De weg zit nu bijna aan zijn maximale capaciteit. Ook moet er een oplossing worden gevonden voor de doorstroming op de N615 tussen de aansluiting op de N279 en de Oranjelaan in Beek en Donk. Daarom onderzoekt de provincie Noord-Brabant hoe het verkeer zich de komende 20 tot 30 jaar gaat ontwikkelen, welke gevolgen dit kan hebben voor de deze wegen en welke verbetermaatregelen eventueel genomen moeten worden.

Ingenieursbureau Arcadis voert in opdracht van de provincie Noord-Brabant het onderzoek uit, in nauwe samenwerking met de gemeente Gemert-Bakel en de gemeente Laarbeek. Op basis van vooronderzoek selecteren de provincie en gemeenten de meest kansrijke oplossingsrichtingen. Deze worden gepresenteerd tijdens een (inloop)bijeenkomst, waarna de mogelijkheid voor geïnteresseerden bestaat tot inspraak. Op basis van vervolgonderzoek en ideeën van belanghebbenden kiest de provincie een voorlopig voorkeursalternatief, waarop ook inspraak plaatsvindt. De definitieve keuze van voorkeursalternatief wordt in het voorjaar van 2021 verwacht.
In 2017 reden dagelijks 21.000 voertuigen op dit stukje N272.

De rotonde N272 / N279 / N615 is een tweestrooks rotonde (geen turborotonde).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 11 mar 2020, 10:22

Tsja, met de oorspronkelijke plannen voor de Ruit Eindhoven zou een deel van het N615-verkeer afgekoppeld worden. Verkeer uit de richtingen Gerwen/Nuenen en Lieshout hadden dan de Ruit genomen om naar de N279/N272 te komen.

Je zou er eigenlijk voor pleiten om op het tracé-2014 van de Ruit alsnog een (later tot stroomweg uit te breiden) weg aan te leggen tussen de N615 naar de N279, al kan dat aquaduct onder de Zuid-Willemsvaart natuurlijk pas uit als ook de tak naar de A50 zou worden aangelegd.

Overigens is het plan wel om de aansluiting N279/N272/N615 ongelijkvloers te maken in het kader van de opwaardering van de N279.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

KarenK
zandpaadje

Bericht door KarenK » ma 22 mar 2021, 9:10

2017 reden dagelijks 21.000 voertuigen op dit stukje N272., komt ook terug. Die naar of via Lieshout naar Nuenen willen, Mariahout, het rijdt dagelijks door onze straat, Kapelstraat. Het is een 30km zone aangelegd met prachtige bakken waarbij rekening is gehouden met de fietsers, niet dus! Het komt voortaan allemaal met veel te hoge snelheid door de straat. Ik rijd motor, ben geen zeikerd maar je moet maar denken, net als wij twee jaar geleden dat je aan een 30km weg woont, nou ik hou van doorrijden maar de A50 is er niks bij. Wat een drukte, snelheid en dan die grote landbouwmachines, ondanks het bellen met o.a. *KNIP*, bestuurders het als een uitdaging om zo hard mogelijk door de versmalling heen te rijden vanaf de Donksebrug gezien om vervolgens niet af te remmen voor het verkeer uit de Lindelaan zodat ze expres op volle snelheid ons huis kunnen passeren met een dikke middelvinger in gedachte elke keer als ze ons huis passeren. De hele straat klaagt al jaaaaaren steen en been. De gemeenteambtenaren vinden dat ze er alles aan doen. Nou dat hoorde ik 22 maanden geleden ook al, ik moest maar kentekens gaan noteren, zou de *KNIP* ze wel bellen. Nou dat heeft geholpen. Geloof dat ze zelfs de landbouwmachines getuned hebben als dat mogelijk is, dit is een grap maar het is om te janken. En ik kan niet eens verhuizen al zouden wij willen, het hele huis is gescheurd en het opvullen is niet bij te houden gewoon. Dus wat jullie ook van plan zijn te doen. Regel dan nu in een keer goed dat dat verkeerd weer via de andere kant, 50km weg geasfalteerd en wel, rijdt. Dat zijn jullie vind ik wel aan ons verplicht. Ik vraag me af hoe het zit met de capaciteit van onze straat, wat is de norm, is er die überhaupt? Kunnen jullie die kleinere brug niet terugplaatsen of zijn jullie zo afhankelijk van die ondernemers o.a. door Wish outdoor want ik heb ook een wens, onderneem gewoon aan huis, hoef je niet zoveel op en neer te rijden.

We gaan natuurlijk geen namen noemen of makkelijk herleidbare verwijzingen plaatsen :!:
Wouter N14, moderator

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 22 mar 2021, 9:45

Wat bedoelt u, KarenK? Wie probeert u aan te spreken?

3jaap
woonerf

Bericht door 3jaap » ma 22 mar 2021, 12:55

KarenK schreef:
ma 22 mar 2021, 9:10
...voertuigen op dit stukje N272...
Hallo Karen, klinkt als nogal een benauwende situatie daar. Mijn ervaring met versmallingen in doorgaande wegen is dat er elke keer een soort race ontstaat om wie er het eerst bij die versmalling is om zodoende voorrang af te dwingen...en werken dus alleen maar agressie en onveiligheid in de hand. Ook belemmeren ze juist de capaciteit van deze toch al te drukke route. Drempels lijken mij het enige wat werkt, of flitspalen, om de snelheid eruit te krijgen. Of nog beter een rondweg maar zoiets kan decennia duren...Leuk dat je je hebt aangemeld.
Voorheen hier onder de naam B88...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 22 mar 2021, 14:36

De Kapelstraat in Beek en Donk? Strikt genomen is dat geen N272, het is wel een alternatieve route voor de N615 die in het verlengde van de N272 ligt. Maar gezien het verloop van de weg lijkt het me dat er vooral (inter)lokaal verkeer rijdt, dus bewoners van Beek en Donk, en verkeer van en naar het bedrijventerrein aan de Zuid-Willemsvaart.

Als de overlast vooral van landbouwverkeer komt, dan zou kavelruil een oplossing kunnen bieden, zodat een boer niet langer het kanaal over hoeft te steken van en naar zijn land. Maar als er toevallig een loonwerkersbedrijf op dat bedrijventerrein zit, dan is de Kapelstraat helaas wel de meest logische route richting de agrarische bedrijven ten westen van Beek en Donk.

Plek voor een rondweg is er alleen noordelijk langs het dorp met een nieuwe brug over het kanaal, bijvoorbeeld bij de Vonderweg. Maar gezien de moeizame processen bij rondwegen in dichter bevolkte (agrarische) gebieden, lijkt me dat bij voorbaat ook al vrij kansloos, tenzij je 30 jaar de tijd hebt...

Hier in het rood de Kapelstraat en in het zwart een mogelijke, maar in de praktijk waarschijnlijk vrij kansloze rondweg.
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 mar 2021, 18:36

KarenK schreef:
ma 22 mar 2021, 9:10
Dus wat jullie ook van plan zijn te doen. Regel dan nu in een keer goed dat dat verkeerd weer via de andere kant, 50km weg geasfalteerd en wel, rijdt. Dat zijn jullie vind ik wel aan ons verplicht. Ik vraag me af hoe het zit met de capaciteit van onze straat, wat is de norm, is er die überhaupt? Kunnen jullie die kleinere brug niet terugplaatsen of zijn jullie zo afhankelijk van die ondernemers o.a. door Wish outdoor want ik heb ook een wens, onderneem gewoon aan huis, hoef je niet zoveel op en neer te rijden.
Tegen wie heb je het? Ik neem aan dat je beseft dat je hier van niemand iets kunt verwachten :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 22 mar 2021, 18:56

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 22 mar 2021, 21:30

Goh, toevallig vanmiddag door Beek en Donk gereden, ik moest aan de Gemertseweg in Boekel zijn. Kwam vanaf Son en Breugel (afrit A50). Ik had geen zin om weer terug over de A50 te rijden en via Veghel dan weer een stukje naar beneden te moeten.

Op de kaart leek mij de doorsteek wel handig.. in de praktijk toch wel wat draaien en keren. Ben er ook niet zo bekend in die hoek.
Heb wel de westelijke kant van Gemert gepakt, navi adviseerde om oostelijk rondom Gemert te gaan.. maar dat is toch wel om.
Inderdaad, precies gedrag waar mevrouw last van heeft (al is de betreffende straat een stuk noordelijker gelegen).

Ik adviseer om eerst gedegen snelheidsonderzoek te doen. Vaak lijkt verkeer sneller te rijden dan dat het daadwerkelijk doet.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 mar 2021, 8:31

^^ Dat laatste maakt voor haar toch niet uit? Of het verkeer nu gemiddeld 20, 30, 40, 50 of 60 rijdt, zij heeft er overlast van. Dat wil niet per sé zeggen dat de wegbeheerder of de gemeente iets aan de situatie moet veranderen, maar dat er overlast ervaren wordt is een feit.