Plattelandswegen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » di 26 nov 2019, 10:23

In Nederland hebben we heel veel kilometers aan plattelandswegen. Toch worden deze wegen nog wel eens vergeten of minder belangrijk geacht door gemeenten. Zelf vind ik deze wegen juist wel interessant en belangrijk omdat deze wegen vaak worden gebruikt door landbouwverkeer, autoverkeer en fietsverkeer. De plattelandswegen worden ook vaak gebruikt voor recreatieve doeleinden, vooral door fietsers.
Misschien is het leuk om hier eens wat ideeën uit te wisselen over deze plattelandswegen.
Wat vind u van de plattelandswegen in Nederland? zijn deze veilig genoeg of kunnen deze wegen veiliger gemaakt worden? Heeft u voorbeelden van een veilige of onveilige plattelandsweg?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Plattelandswegen

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 nov 2019, 11:28

Hoe breed moeten we de definitie van 'plattelandswegen' zien?
Inrichting en veiligheid hangt nogal samen met belang, functie en gebruik.

Enkele voorbeelden die duidelijk maken dat er nogal wat verschillen zijn binnen wegen op het platteland:
https://goo.gl/maps/st2e315vuGPpCFc8A
https://goo.gl/maps/nPmwkTZM3yxdcD5Z7
https://goo.gl/maps/93n6ybZMdiQdyr5m9
https://goo.gl/maps/K9DVkUMqQWsGRbAQ8
https://goo.gl/maps/YtRCnBKZn6Fi1FWw7

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » di 26 nov 2019, 11:47

Bedankt voor de input.
Mijn vraag gaat vooral over de 60 km/u wegen/zones dus ETW's BUBEKO.
De stroomwegen en GOW's zijn meestal wel goed ingericht voor het sneller verplaatsen van A naar B. Waar het bij mijn vraag over gaat zijn vooral de locaties 1 t/m 3.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 26 nov 2019, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dergelijke quotes zijn niet echt nodig, probeer in dit geval de '^^'-tekens te gebruiken. Zo houden we het forum leesbaar, dank u!

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Plattelandswegen

Bericht door kees » di 26 nov 2019, 16:23

Vanwege een eetafspraak reed ik vorige week een stuk door de Brabantse Kempen. Ik snap helemaal wat de topicstarter bedoelt: veel plattelandswegen hier zijn bochtig, omdat ze ooit langs natuurlijke waterstromen zijn aangelegd, er staan bomen langs de weg zodat het uitzicht door de bocht lastig is, er zijn niet echt voorzieningen voor fietsers, ter plaatse bekenden willen best flink doorrijden. Gecombineerd met fietsers met veelal defecte verlichting is het best lastig en vermoeiend rijden op zulke wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plattelandswegen

Bericht door Chris » di 26 nov 2019, 19:26

Het karakter van dat soort wegen is inderdaad nogal variabel. In de polders zijn het vaak lange rechte en overzichtelijke wegen waar 60 te traag aan voelt, maar er zijn wel erfaansluitingen en niet altijd vrijliggende fietspaden. De dijkwegen zijn geliefd onder motorrijders. In het zuidoosten en oosten zijn ze vaak weer bochtig met bomenrijen. En dan heb je weer een groot aantal 'grijze wegen', ETW-60 die vaak dermate druk zijn dan het qua functie meer een GOW is.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Plattelandswegen

Bericht door CasablancaMarocco » di 26 nov 2019, 23:31

Ik kan het mis hebben, maar ik heb het idee dat er in zone 60 gebieden veel minder op snelheid gecontroleerd wordt.

Hier in de buurt staan ze altijd met mobiel flitsapparatuur op 80 wegen en snelwegen.
Meestal kan je juist heel hard rijden zonder financiële gevolgen in de 60 zones

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Plattelandswegen

Bericht door Basjuh1981 » wo 27 nov 2019, 8:09

^^ Nou, er zijn er genoeg die voor gaas zijn gegaan op zo'n 60-weg.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Plattelandswegen

Bericht door Egbert » wo 27 nov 2019, 13:50

"Voor gaas"?
Ik denk dat het vooral met de intensiteit te maken heeft. Laten we wel wezen: veel van de zone-60 wegen zijn nog altijd kleine weggetjes met weinig verkeer. Er zijn er een aantal die best wel als doorgaande route gebruikt worden (heb er zelf eentje jarenlang gebruikt en die heb ik ook van 80 naar 60 zien gaan), daar zou het om de snelheid te handhaven wel zinnig zijn om te controleren.
Maar goed, ook veel van die zone-60 wegen hebben die beperkte snelheid helemaal niet nodig.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Plattelandswegen

Bericht door Gaiajohan » wo 27 nov 2019, 18:45

Ik heb jaren aan zo'n weg gewoond in Groningen, Westerkwartier. Heel specifiek aan deze weg https://i.imgur.com/CfMnmbX.jpg

Heb de snelheidsverlaging van 80 naar 60 ook deels meegemaakt.

Het gevaar in de wegen zit vaak in de bermen die zacht zijn. Desondanks is 100+ zeker wel haalbaar en vind ik 60 gewoon idioot. In bv Schotland heb je ook veel zulke wegen, vaak nog smaller dat er passeerplaatsen moeten zijn, en daar mag je ook gewoon 60mph.
Ik weet wel dat veel buurtbewoners blij waren met 60, desondanks hield men zich er totaal niet aan. Ook zij reden gewoon 80.
Op de hoofdader in de polder daar, werd wel gecontroleerd. Specifiek hier, vanaf het zijweggetje Ri zuiden. Alleen viel hun aanwezigheid zo erg op dat ze maar weinig beboetten.
https://maps.app.goo.gl/NAaDJwJabnK2LzQu8

(Op Google maps lijkt het alsof de hele Hooiweg de hoofdader west-oost is voor (N980->N388), maar dat is absoluut de de Ipo Haaimaweg,->Jouwer-->Hooiweg). Hooiweg is ten westen van de Jouwer veel te smal.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » vr 29 nov 2019, 9:38

100+ rijden lijkt mij niet helemaal de bedoeling van dit soort wegen. Het heeft een erftoegangsfunctie dus er kunnen ook gewoon bewoners opeens de weg op rijden.

Zijn er mensen die ideeën hebben over hoe ervoor gezorgd kan worden dat dit soort wegen veiliger gemaakt kunnen worden? Alle ideeën zijn welkom 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plattelandswegen

Bericht door Chris » vr 29 nov 2019, 10:05

De ETW-60 is samen met de ETW-30 goed voor het grootste deel van het wegennet van Nederland in kilometers, afgaande van het CBS beslaan gemeentelijke wegen 126.000 kilometer (90% van alle wegen). Het gaat om een gigantisch areaal aan wegen met veelal een gering gebruik. In de meeste landen is dit daarom niet meer dan een strip asfalt met verkeersborden. De vraag is of het wenselijk is of hier heel veel engineering in gestoken moet / kan (financieel) worden buiten projectmatige aanpassingen om.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Plattelandswegen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 29 nov 2019, 10:05

100+ rijden op dat soort wegen lijkt me zelfs vrij krankzinnig en ook totaal overbodig.
Dit soort wegen is eigenlijk alleen bedoeld voor lokaal verkeer en dat wint weinig met dat soort snelheden.

Je ziet in de praktijk wel dat wegbeheerders bij dit soort wegen mogelijke gevaarpunten voorzien van extra belijning, plateaus, bebording en hekwerken.
Een voorbeeld hiervan: https://goo.gl/maps/CBnL7G1UTrfpwV5k7
Zelfde weg, andere kruising: https://goo.gl/maps/o3DYFceya2b8zKqj9
Sowieso zijn de wegen in dit gebiedje denk ik wel interessant voor dit topic: de officiële functie is ontsluiting van landbouwverkeer en enkele dorpen. In de praktijk rijdt er ook sluipverkeer dat het gaspedaal goed weet te vinden.
SPOILER: TOON

Vóór de aanleg van de N31 Haak om Leeuwarden reed ik vanaf Heerenveen wel eens om Leeuwarden heen via de N384. Dan was vanaf Akkrum of Grou binnendoor naar de N384 bij Dearsum een veilige en relatief vlotte manier om niet op de dagelijkse files op de A32 richting Leeuwarden te stuiten, die regelmatig al vóór Idaerd begonnen).

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » vr 06 dec 2019, 9:51

In hoeverre moet je een plattelandsweg veilig maken/inrichten als die van niks naar nergens gaat?
Ik hoor vaak van mensen dat een weg onveilig is, maar in hoeverre is een weg onveilig? Is het niet gewoon de automobilist die van de weg gebruik maakt onveilig in plaats van de weg zelf?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plattelandswegen

Bericht door Chris » vr 06 dec 2019, 9:54

Je hebt subjectieve onveiligheid (hoe mensen een weg ervaren) en objectieve onveiligheid (de harde cijfers over ongelukken / doden). Die twee liggen vaak ver uit elkaar.

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » vr 06 dec 2019, 11:42

ja, maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag.
Het is meer dat de vraag is of de verantwoordelijkheid dan bij de wegbeheerder is om het "veiliger" te maken of dat de automobilist zelf moet kunnen inschatten wat een veilige snelheid is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plattelandswegen

Bericht door Chris » vr 06 dec 2019, 11:49

Als de verantwoordelijkheid alleen bij de weggebruikers zou liggen hadden we geen geleiderails, brugleuningen, waarschuwingsborden, etc. nodig ;)

De wegbeheerder moet zorgen voor een vergevingsgezind ontwerp, dat een fout of afwijkende situatie niet leidt tot een groot risico op letsel of erger.

De vraag is echter hoe ver je hierin moet gaan met plattelandswegen. Zo belanden er wel eens voertuigen in een kanaal, maar het is kostentechnisch onmogelijk om alle wegen met lage intensiteiten van geleiderails te voorzien. Dat is toch wel een afweging die gemaakt zal worden op basis van risico, gebruik en kosten.

En je hebt dan ook nog de bewering dat bijvoorbeeld door geleiderails mensen het veiliger ervaren en harder gaan rijden. Dus dat onveiligheid een factor moet blijven. Of dit echt goed onderbouwd is weet ik niet, het wordt nogal eens geroepen in de discussie over bomen langs de weg, dat mensen bij geleiderails harder zouden gaan rijden. Maar of het relevant harder is lijkt niet echt beantwoord te worden. Is het beter dat mensen zich af en toe te pletter rijden op een boom dan dat de gemiddelde snelheid met 2 of 3 km/h omhoog gaat?

DennisDK
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: do 19 sep 2019, 9:54
Locatie: Leeuwarden

Re: Plattelandswegen

Bericht door DennisDK » vr 06 dec 2019, 14:16

Vooral voor recreatieve gebruikers is het gewenst dat er beschutting langs de weg staat, dit kan in de vorm van struikgewas maar dus ook door bomen langs de weg te plaatsen. Op sommige plekken is het inderdaad niet nodig om maatregelen te nemen om de snelheid omlaag te krijgen. Al is het wel zo dat als iemand zichzelf te pletter rijdt tegen een boom dat dat meestal door eigen onvoorzichtigheid komt.

Plaats reactie