[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Rene » ma 12 dec 2005, 22:24

Vandaag wat foto's gemaakt van de voortgang der werkzaamheden aan de N242

Dit is het bezoekerscentrum, geopend op ma, wo en vr tussen 10-16 uur. Alles lijkt potdicht te zitten, maar toch is het bezoekerscentrum geopend.
Afbeelding

In het bezoekerscentrum wat audiovisuele prsentaties, en wat tekeningen. Plus een aardige dame die je te woord staat, maar zij staat niet op de foto... ;)
Afbeelding

Afbeelding

De toekomstige situatie bij de Diamantweg (plaatselijk bekend als het Mc Donald-kruispunt):
Afbeelding
Afbeelding

Even oostelijk de nieuwe situatie bij de N244: in de toekomst geen kruispunt meer
Afbeelding

Even noordoostelijk de nieuwe situatie bij de Schermerweg
Afbeelding
Afbeelding

En op de noordpunt van het project het kruispunt met de noordelijke ring, de N508
Afbeelding
Afbeelding
De invoeger vanaf de N508 richting Haarlem is trouwens levensgevaarlijk. Een 2-strooks invoeger met taper, zonder vluchtstrook, en korte invoegstrook zonder uitloopmogelijkheid in de vluchtstrook... :roll:

Ook nog wat plaatjes van de huidige stand van zaken op de weg zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Merk op dat (op de laatste foto) de signalering een AID-50 blijft hangen bij gebrek aan verkeer onder het portaal...
Laatst gewijzigd door Rene op vr 23 mar 2007, 7:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 22:29

Die N242 komt er mooi uit te zien :D Dat infocentrum lijkt me ook wel informatief :) Wel grappig die laatste foto :)

Het valt me trouwens op dat ze een symbool gebruiken op de DRIP...Is deze in beheer van RWS of provincie?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 12 dec 2005, 22:39

Mark schreef:Het valt me trouwens op dat ze een symbool gebruiken op de DRIP...Is deze in beheer van RWS of provincie?
In Noord-Holland kunnen bepaalde symbolen op de DRIPs worden gezet. De DRIPs rondom Alkmaar worden aangestuurd door RWS vanuit de Wijde Blik.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 10:55

Mooi project. Zo te zien wordt het een mooie weg, het lijkt wel een snelweg. Afgaande op de real-life foto's mocht er ook wel wat aan gebeuren. Is dit nu de West-Ring van Alkmaar of de Oost-Ring?
Rainier

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 13 dec 2005, 13:29

Riva schreef:Mooi project. Zo te zien wordt het een mooie weg, het lijkt wel een snelweg. Afgaande op de real-life foto's mocht er ook wel wat aan gebeuren. Is dit nu de West-Ring van Alkmaar of de Oost-Ring?
Oost-Ring dus :)
Tsjonge jonge, tot augustus van dit jaar kwam ik er vrijwel dagelijks, en nu ik dit zie moet ik zeggen dat er ontzettend veranderd is!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 13 dec 2005, 17:04

Wordt een hele mooie weg. Weer een expressweg erbij! :klappen:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2005, 18:02

Die plannen zien er erg goed uit! :toppie:

Ben er nooit geweest, het is zo te zien een verbinding voor (regio) Alkmaar met Friesland. Stomme vraag misschien, maar is die weg eigenlijk wel zo druk?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 13 dec 2005, 20:11

Het zijn leuke plannen. :D De laatste foto viel me ook al op, wel een vreemd gezicht.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 13 dec 2005, 20:37

Jeroen schreef:Ben er nooit geweest, het is zo te zien een verbinding voor (regio) Alkmaar met Friesland. Stomme vraag misschien, maar is die weg eigenlijk wel zo druk?
Yep. Veel verkeer vanuit Alkmaar naar Hee(r)hugowaard.
Als ik erlangs rij is het altijd druk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 13 dec 2005, 22:58

Nou, naar Friesland is een beetje overdreven Jeroen. Hij loopt weliswaar helemaal door tot aan de A7, maar het belangrijkste en drukste deel is toch wel tussen de A9 en Heerhugowaard. Heerhugowaard ligt overigens in West-Friesland.
Dit stuk weg behoort tot de top 3 van drukste provinciale wegen. Op 1 staat uiteraard de N201. Welke andere weg in de top 3 staat weet ik niet precies.

Ook langs Heerhugowaard is het een druk stuk vanwege de vele bedrijventerreinen en woningbouw in de buurt. Helaas zijn er voor zover ik weet geen uitbreidingsplannen, alleen het aanleggen van VRI's zit wel in de planning op sommige kruispunten.

Dan nog het stuk tussen de N504 en de dubbele kruising met de N241. Ook dit stuk is erg druk te noemen. Daarom is er in 2004 van de hoofdrijbaan een parallerijbaan gemaakt, en is er een nieuwe rijbaan aangelegd, ongeveer evenwijdig aan de oude rijbaan. Dit is een autoweg geworden met Vmax 80 :P
Het dubbele kruispunt met de N241 wordt in 2006 aangepakt. Hier wordt een rotonde aangelegd, en de N241 wordt hiervoor een stukje omgelegd met een nieuwe brug. Hopelijk wordt dit een turbo-rotonde!

Beetje raar is dan eigenlijk, dat vrijwel alle gedeeltes zijn of worden uitgebreid, behalve het stuk langs Heerhugowaard zelf :?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 13 dec 2005, 23:35

Drukste provinciale wegen:
1. N 201
2. N 207
3. N 242


Verder snap ik niet waarom ze niet de N 9 ombouwen tot A 9, maar omdat men inmiddels is gekozen voor een bypass in oostelijke richting, pleit ik voor het verleggen van de route '9' naar Oost-Alkmaar. Naar Schagen toe kan dan evt. een snelweg komen, meer noordelijk is het n.m.m niet nodig en kan de N 9 evt. worden overgedragen aan de provincie, net als de N 99.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 13 dec 2005, 23:51

Natuurlijk, de N207, hoe kon ik die vergeten...

Het omleggen van de '9' naar de oostkan is weer een andere discussie, maar wat ik nog wil zeggen over de huidige N9 is dit.
Omdat het goedkoop moet, wordt de groene golf geoptimaliseerd, en komt er tijdens de spits een soort toeritdosering naar de N9 toe, en krijgt de hoofdrichting prioriteit.
Verder komt er bij het kruispunt met de N245 een ongelijkvloerse kruising. Ik hoop dat dit een trompet wordt.
Hierbij is mij alleen volstrekt onduidelijk wat voor voordeel dit op moet leveren, want na de ongelijkvloerse kruising zijn er op de N9 en de N245 VRI's, dan sta je gelijk weer stil voor die dingen. :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 15 dec 2005, 18:26

De N9 krijgt toch ook ongelijkvloerse kruisingen als ik het goed heb? Dan zijn de problemen wel opgelost, want toen ik daar een paar jaar geleden op vakantie was, was de weg niet zo overdreven druk..;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 15 dec 2005, 18:28

Dan wordt er weer veel geld over de balk gesmeten. De verbouwing van de N 245 tot autosnelweg is namelijk veel goedkoper ;) (Nu de N 242 en de Bypass al worden/zijn aangelegd)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 14 mar 2006, 22:21

ViaHaaren schreef:De N9 krijgt toch ook ongelijkvloerse kruisingen als ik het goed heb? Dan zijn de problemen wel opgelost, want toen ik daar een paar jaar geleden op vakantie was, was de weg niet zo overdreven druk..;)
Even afstoffen dit topic. *veeg* *veeg*

Jawel VH, maar dan wel ten noorden van Alkmaar, de westelijke ring van Alkmaar krijgt dus geen ongelijkvloerse kruisingen erbij (behalve dan genoemde kruising N9/N245).

Op de site van de provincie Noord-Holland kan je nu ook filmpjes bekijken hoe het eruit moet komen te zien.
In het filmpje van de automobilist zag ik nog de klassieke bewegwijzering, dus geen redesign. En zelfs matrixborden tot aan de Nollenweg!
Kijk hier voor de filmpjes
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 8:55

Leuk! Zou er echt geen redesign komen dan? Ik geloof het niet... :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 15 mar 2006, 10:43

Hmm als ik goed naar de plaatjes kijk dan zie ik dat de N 242 in één richting 3 rijstroken krijgt en in de andere 2. Waarom is dat zo?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 15 mar 2006, 13:49

Lijkt mij dat dat gedaan is om de A9 niet op te houden in noordelijke richting.
Als ze in zuidelijke richting ook 3 rijstroken hadden gemaakt, dan was de A9 een nog grotere bottleneck geweest, omdat deze maar 2 rijstroken heeft in zuidelijke richting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 15 mar 2006, 19:08

Kijk dat ziet er nou wel mooi uit.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 15 mar 2006, 19:37

Wordt een nette weg, en die signalering ziet er ook interessant uit (of het komt is het 2de).

@ ViaHaaren, heb je de stickers A242 al klaar :EE: ?

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » do 16 mar 2006, 0:03

maar zal het wel mogelijk blijven een 3e strook makkelijk aan te leggen in zuidelijke richting?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 16 mar 2006, 9:18

Moet je daar wel een 3e strook willen ?
Aan de zuidkant van Alkmaar is de samenvoeging met de Ring-west, voor de A9.
Zelfs al zou de A9 ooit worden verbreed naar 2x3, dan nog zal de afstroom er niet op vooruit gaan als dit deel van de N242 ook 3 stroken krijgt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 16 mar 2006, 14:16

Waarom bij een driestrooksweg eigenlijk geen vluchtstrook? :?

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 17 mar 2006, 16:15

Waarom staat er eigenlijk een DRIP langs de N242 die als alternatief voor Zaanstad de route via de N244 aangeeft? Lijkt me niet echt wenselijk dat daar al dat verkeer naar Zaanstad (en dus ook Amsterdam) overheen rijdt. :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 mar 2006, 16:22

Hanno schreef:Waarom staat er eigenlijk een DRIP langs de N242 die als alternatief voor Zaanstad de route via de N244 aangeeft? Lijkt me niet echt wenselijk dat daar al dat verkeer naar Zaanstad (en dus ook Amsterdam) overheen rijdt. :?
Toch wel. Om in Amsterdam (havengebied) te komen heb je vanuit het HAL-gebied 5 mogelijkheden:
A. N242-N244-N246-A8-A10 west
B. N242-A9-N8 (N203-N246)-A8-A10 west
C. N242-A9-N202
D. N242-A9-N200
E. N242-A9-A4-A10 west

Route E is alleen buiten de spits een optie, vanwege de enorme congestie
Route D pik je heel veel file op de A9 mee, en de wachttijd bij Halfweg is fors.
Route C gaat redelijk goed, tot Velsen. OP het traject A22 - N202 maak je nogal wat vertraging
Routes A en B worden veel gebruikt door verkeer richting Zeeburgertunnel. Daarbij is het oponthoud op de N8/N203 in Krommenie aanzienlijk, terwijl al dat verkeer daar de leefbaarheid behoorlijk nadelig beïnvloedt. Terwijl er een prima manier is om vanuit het HAL-gebied dit stukje weg te omzeilen: de N244 (autoweg, 100 km/h) en de N246. Daarbij loop je tussen Markenbinnen en Molletjesveer nog wel eens een beetje vertraging op, maar dat mag geen naam hebben vergeleken met de vertraging op de N203.
Dus uit oogpunt van doorstroming en leefbaarheid is de route via de N244 wel degelijk interessant èn gewenst.

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » vr 17 mar 2006, 16:27

René schreef:Dus uit oogpunt van doorstroming en leefbaarheid is de route via de N244 wel degelijk interessant
Dat leek mij ook wel, maar ik dacht dat dit als sluipverkeer beschouwd zou worden. Ik wist niet dat de N244 autoweg was. Bedankt voor de verduidelijking!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 mei 2006, 17:44

Infrasite/Prov. NH (16-5-2006) schreef: Opening eerste fietstunnel N242 bij Alkmaar

Haarlem - Op woensdag 17 mei 2006 neemt de provincie Noord-Holland de eerste nieuwe fietstunnel van de reconstructie provinciale weg N242 officieel in gebruik. De heer C. Mooij, gedeputeerde verkeer en vervoer, en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond zullen om 11.30 uur gezamenlijk de officiële openingshandeling verzorgen.

De reconstructie van de N242 bij Alkmaar is al bijna een jaar in uitvoering. De provincie Noord-Holland reconstrueert de weg waarbij vijf gelijkvloerse kruisingen plaatsmaken voor drie ongelijkvloerse kruisingen. Dit zorgt voor een betere doorstroming voor het autoverkeer, maar ook zeker voor een verhoging van de verkeerveiligheid van fietsers.

Fietsers krijgen bij de reconstructie van de N242 veel aandacht. Er worden vier nieuwe fietstunnels, nieuwe fietspaden en andere voorzieningen aangelegd. Fietsers kunnen in de toekomst ongelijkvloers de N242 oversteken.

Meer informatie over dit project is te vinden op http://www.noord-holland.nl/n242 Voor vragen kunt u terecht bij het Informatiecentrum N242 (072-5410280) of een mail sturen aan n242@noord-holland.nl Een bezoek aan het informatiecentrum N242 is mogelijk op maandag, woensdag en vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 19 mei 2006, 18:35

Mooi dat er wat zichtbare resultaten beginnen te komen. :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 09 mar 2007, 17:00

Even een update van deze weg:
Reconstructie volop aan de gang

Nog ruim 1 jaar te gaan en dan is het oostelijk deel van de Ring Alkmaar, onderdeel van de provinciale weg N242 klaar. De provincie Noord-Holland heeft gekozen voor een ingrijpende reconstructie. En dat is te zien. Over het hele tracé van zo’n 4 kilometer zijn werkzaamheden gaande. Er liggen enorme bergen zand, fietspaden worden aangelegd, viaducten zijn in aanbouw, er verschijnen grote waterbergingen, sommige nieuwe op- en afritten zijn al in gebruik, de nieuwe tweede Kraspolderbrug is in aanbouw en ga zo maar door.

Afbeelding
Volstorten pijler met beton bij knooppunt Nollencircuit

Voordelen
Begin 2008 is de reconstructie klaar. Na de reconstructie zijn de voordelen voor de verschillende verkeersdeelnemers duidelijk:
- De automobilist kan ongehinderd, snel en veilig doorrijden, want de huidige kruispunten met verkeerslichten verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen ongelijkvloerse kruisingen.
- De fietser krijgt meer veiligheid en comfort door 6 kilometer vernieuwde fietspaden en eigen fietstunnels. De fietser kan straks op 6 plaatsen de N242 onderdoor passeren.
- Het landbouwverkeer rijdt over wegen naast de N242 en krijgt in de buurt van de Nollenweg een eigen doorgang onder de N242.
- De openbaar vervoerreiziger krijgt een snelle busverbinding Alkmaar – Heerhugowaard door de aanleg van een eigen busbaan die gedeeltelijk naast de N242 komt te liggen.

Aanleiding ingrijpende reconstructie
De N242 is al jarenlang een flessenhals. Het verkeer van en naar de A9 staat op de bestaande vijf kruispunten geregeld stil. Files zijn aan de orde van de dag. Bovendien zijn de kruispunten niet allemaal verkeersveilig. De Ring Alkmaar is een belangrijke schakel in het wegennet van de provincie Noord-Holland. Dagelijks rijden er ruim 50.000 voertuigen. Naar verwachting neemt de komende jaren de verkeersdrukte verder toe. Zo krijgt Heerhugowaard met de nieuwe wijk 'De stad van de Zon' 3.000 nieuwe woningen erbij. Ook komt er een nieuw recreatiegebied. Bovendien groeit tot 2010 het Alkmaarse bedrijventerrein Boekelermeer aan de zuidelijke kant met 150 ha. In Alkmaar zelf wordt de bestaande wijk Vroonermeer ongeveer verdubbeld. De reconstructie van de N242 levert een stevig bijdrage aan bereikbaarheid van de regio Alkmaar.

De provincie Noord-Holland investeert miljoenen euro’s in het veiliger, meer leefbaar en beter bereikbaar maken van de regio Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk (HAL) en Schermer. Dat doet de provincie in samenwerking met gemeenten en Rijk door het aanleggen van busbanen, fietspaden, fietstunnels, dynamische verkeersinformatie en de N245. Al deze verkeersmaatregelen maken deel uit van het bereikbaarheidsoffensief HAL-Regio. Eén van de projecten is de reconstructie van de N242.

Informatiecentrum N242
Speciaal voor dit project heeft de provincie Noord-Holland een informatiecentrum ingericht. Drie dagen per week is het informatiecentrum voor u open. Het informatiecentrum is ingericht met veel (digitaal) informatiemateriaal. Stap bijvoorbeeld in de aanwezige auto en u rijd virtueel over de nieuwe N242.

Neem gerust uw kinderen mee. Want ook aan de jonge bezoekers is gedacht. In de kinderhoek kunnen zij computerspelletjes spelen. U kan dan rustig door het informatiecentrum lopen.
Het informatiecentrum is onderdeel van de bouwketen naast de N242. En is vanaf de N244/Westdijk bereikbaar via de nieuwe parallelbaan langs de N242. U rijdt hiervoor bij de Leeghwaterbrug de N244 op. Na circa 50 meter draait u linksaf de parallelbaan op. Er is bewegwijziging aanwezig. Het informatiecentrum is geopend op maandag, woensdag en vrijdag van 10.00 uur tot 16.00 uur. Grotere groepen zijn na telefonische afspraak van harte welkom (072 - 5410 280).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 09 mar 2007, 17:10

En een update over het gedeelte ten noorden van Alkmaar, langs Heerhugowaard.
Noord-Hollands Dagblad 2 maart 2007 schreef:Plan voor jachthaven en vijfhonderd huizen in Broekhorn

Details zijn er nog niet, maar het ligt in de bedoeling langs het kanaal Omval-Kolhorn een jachthaven aan te leggen in het gebied Broekhorn. Heerhugowaard, de provincie Noord-Holland en Bouwfonds trekken samen op bij de ontwikkeling van dat gebied tussen het spoorviaduct op de N242 en de kruising Zuidtangent/Broekerweg.

De jachthaven past in de wens tot vergroting van recreatiemogelijkheden in aansluiting op de 'Blauwe Loper'. Het totale project behelst voorts meer dan 500 nieuwe woningen die in particulier opdrachtgeverschap worden gebouwd, een nieuwe provinciale weg (reconstructie N242) en een stuk nieuwe natuur.

De Broekhornpolder ligt aan de westzijde van Heerhugowaard, ingeklemd tussen de spoorlijn en het kanaal Omval-Kolhorn. Door dit gebied lopen de provinciale Westerweg (N242), de Zuidtangent en de Broekerweg. De Broekhorn leent zich voor een mix van wonen, werken en recreatie. Voorwaarde voor de ontwikkeling van het gebied is dat de verkeerscirculatie in de omgeving verbetert.

Provincie, Heerhugowaard en Bouwfonds werken nog aan nadere invulling van details. Zo wordt momenteel overleg gevoerd met de huidige bewoners in het gebied, waar nog enkele woonhuizen en agrarische bedrijven zijn gevestigd. Vraag daarbij is of ze in het projectgebied worden opgenomen, of verhuizen naar elders.

Evenmin is bekend of er eventueel een trainingsaccommodatie van AZ in Broekhorn wordt gevestigd, waarover de gemeente en AZ onlangs een verkennend gesprek hebben gevoerd.

Uitgangspunten die wel hard zijn voor de ontwikkeling van de Broekhorn is de bouw van vijfhonderd woningen, gebruikmaking van duurzame energie ('energie uit asfalt'), het aanbrengen van een ongelijkvloerse aansluiting Westtangent/N242 en aanpassing van de kruising N242/Zuidtangent/Broekerweg.

Andere vaststaande onderdelen in het plan zijn de reconstructie van de N242 vanaf het spoorviaduct tot en met de aangepaste kruising met de Zuidtangent/Broekerweg, versterking van de ecologische hoofdstructuur langs het kanaal Omval-Kolhorn, en bedrijfsbebouwing in de strook tussen de N242 en de spoorweg. Natuur en infrastructuur worden betaald uit de opbrengsten van woningbouw.

De revenuen uit de ontwikkeling van Broekhorn worden ook gebruikt voor de reconstructie van de Westerweg.

De drie partijen die aan het plan hebben gewerkt, zijn het eens geworden over de financiering. Bedragen konden nog niet bekend worden gemaakt.

Maandag wordt in het gemeentehuis van Heerhugowaard een document ondertekend, dat officieel bekrachtigd zal worden zodra er een nieuw college van Gedeputeerde Staten is. De realisatie van het project begint in 2008.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie