[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mavas » ma 22 jan 2018, 18:02

Nu volgens Tomtom begint de wachtrij bij Akersloot.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » ma 22 jan 2018, 19:18

Noordwaarts is helemaal belachelijk smal. Linkerstrook is praktisch onbruikbaar. In combinatie met de veel te grote lengte van de versmalling is dit wel een serieus bezopen bottleneck.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door fonsoy » ma 22 jan 2018, 19:42

^^
Vandaag was op de weg nog vrij rustig. Eens afwachten wat de dinsdagen en donderdagen zullen laten zien. Met mazzel is de rij vanaf Akersloot vijf minuten. Ik kan me niet voorstellen dat dit een Velsertunnelrenovatie-II wordt aan file.
Ik stond om 18:30 niet meer in de file.
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 22 jan 2018, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik de "Antwoord" knop om te reageren. Citeren vorige reactie wordt niet gewaardeerd. Dank.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » ma 22 jan 2018, 23:06

Het was zeker langer dan 5 minuten; rond 17:45 reed ik tussen een kilometer of 5 compleet stilstaand verkeer door. Dat is meer dan 5 minuten vertraging. En het is inderdaad slechts een maandag.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Robonus » di 23 jan 2018, 7:17

Snelwegfreak schreef: ma 22 jan 2018, 18:01 Sorry dat het zo lang duurde: de auto moest even gewassen worden ;) Zo dan. Vanmiddag trouwens geen file, al was ik er vrij vroeg bij. Het is redelijk smal.
SPOILER: TOON

Link
Het is inderdaad wel een hele smalle bedoeling daar. Die BMW cabrio rijdt op 5:18 zelfs de goot in. Lijkt wel alsof die totaal niet zit op te letten :facepalm:
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 23 jan 2018, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tags graag binnen de quote houden.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » di 23 jan 2018, 11:10

Ook erg slechte communicatie rondom het project. Ik vroeg een maand geleden waarom er, zonder dat er werkzaamheden plaatsvonden, toch 1 strook noordwaarts was afgesloten. Dit was volgens de provincie nodig om de werkzaamheden op schema te laten verlopen.
Nu geven ze op Facebook opeens wel openlijk toe dat er vertraging is:
wij vinden het ook vervelend dat het project vertraging heeft opgelopen. De vertraging is ontstaan door nieuwe wetgeving. Er moest opnieuw gekeken worden naar de bestaande vergunningen. Hierdoor zijn de werkzaamheden vertraagd. Binnenkort volgt de definitieve einddatum.
Voor die 4 maanden (!) hadden ze gerust, om de overlast te beperken, de 3 stroken noordwaarts weer in ere te herstellen.
De bebording geeft nog steeds aan dat de werkzaamheden september 2018 gereed zouden zijn, maar de schatting zoals eerder in dit topic aangegeven is dus maart/april 2019. Dat is al met al bijna 2 jaar overlast om een zelfde suboptimale oplossing terug te bouwen. En ondertussen ten noorden van Alkmaar maar ongebreideld doorbouwen (Heerhugowaard/Broekhorn/Vroonermeer). Alsof dat de filedruk gaat verminderen. Oh wacht, de mensen die in deze nieuwbouwprojecten gaan wonen, moeten natuurlijk gebruik maken van het goed uitgebouwde OV-netwerk in de regio :wall:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » di 23 jan 2018, 11:11

^^ +1
Enne gojje mins blieft altied leave.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door fonsoy » di 23 jan 2018, 17:54

Op het moment bedraagt de file 8 minuten op de A9 en 7 minuten op de N242.

De N246 is ook niet filevrij (12 min), dus omrijden is zinloos.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » di 23 jan 2018, 18:09

Ik weet niet waar je die gegevens vandaan haalt; ik reed om 17:30 vanaf Akersloot tot aan de Leeghwaterbrug tussen stapvoets rijdend tot stilstaand verkeer. Dat is meer dan 9 minuten. Het advies op de drips was om om te rijden via de ring West. Het scheelt dat dat zo lekker doorstroomt via Kooimeer en verder.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door fonsoy » di 23 jan 2018, 18:23

Ik heb die informatie van Flitsmeister. Inderdaad erg jammer dat er geen specifieke informatie op de DRIP. Er wordt evidente informatie gegeven. Zo kan de weggebruiker toch geen weloverwogen keuze maken.

Afbeelding

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » di 06 feb 2018, 9:12

Ik heb toch niet het idee dat er bij het project Leeghwaterbrug heel veel moeite wordt gedaan om de hinder te beperken:

* brug wordt gewoon om 8:30 opengekwakt voor een bootje
* er wordt minimaal 2/3 van de dag niet gewerkt.
* er is nog altijd geen andere planning zichtbaar dan het "gereed september 2019" bij de Baustelle
* De rijstroken zijn nodeloos lang versmald. De linkerstrook zuidwaarts is veel te ver naar links gelegd (hoewel er ruimte zat is), waardoor de linkerbaan noordwaarts onbruikbaar smal is.
* DRIPs in de regio geven "geen informatie" of de geweldige info "hinder werkzaamheden". joh, nuttig!

Vanmorgen reed het vanaf de Zuidtangent in Heerhugowaard tot aan de brug stapvoets tot stilstaand.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » vr 09 mar 2018, 18:33

Vandaag viel met op de borden op dat er eindelijk wat meer info is over een einddatum. Nadat er dus met enkele maanden vertraging pas weer is verder gegaan met de werkzaamheden, duren ze dus ook nog langer. Volgens de borden is oplevering nu pas in maart 2019, dus vanaf nu nog een vol jaar ellende.

Op de site nu ook een uitgebreidere planning: https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... g/Planning

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door fonsoy » vr 09 mar 2018, 19:41

Het is wel een serieuze flessenhals. Vanaf de N9 in de ochtend staat er steevast 5 minuten file om de A9 op te komen.
Andersom in de avond is er vanaf de A9 vaak van Akersloot tot aan knp Kooimeer 15 minuten vertraging op de piek. Echter is dit nog exclusief de file op de N242 naar de Leeghwaterbrug.

Gelukkig is de bandbreedte van deze file relatief klein, met name in de middag loont het om iets eerder (voor 4) of later (na 6) er langs te rijden.

De zorgen over de vervanging van de bruggen in de N246, wat een populaire omrijdroute is, zijn onterecht. Er komt een tijdelijke noodbrug met één rijstrook per rijrichting. De nieuwe brug, vlak bij de kruising met de N244 waar altijd alle stremmingen zijn, krijgt drie rijstroken. Een zuidwaarts en twee noordwaarts zodat er beter opgesteld kan worden voor de verkeerslichten.
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... et_project

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » vr 09 mar 2018, 20:07

Ik kom er elke dag langs. 's Ochtends rond 5 uur. Dan kun je uiteraard goed doorrijden, vooral als je richting A9 de linker rijstrook pakt. Vaak kun je dan rechts een treintje rijden dat aanzienlijk langzamer rijdt. 's Middags echter, ben ik er rond 15:30 uur, en dan is het vaak al een beginnende file. Bij het begin van de versmalling gaat alles (logischerwijs) op de rem omdat het ineens heel smal wordt, wat snel terugslaat naar achteren en de invoeger er vlak voor ook vastloopt. Direct na de bocht naar links over het kanaal gaat het vaak weer op de rem. Hoe dat precies veroorzaakt wordt weet ik niet. Na de uitvoeger N234/N244 rijdt het weer goed door met 60 a 70 km/h.

Een feest is het zéker niet. En dan te bedenken dat we straks 1,5 jaar ellende hebben gehad en er qua capaciteit en veiligheid geen ene malle moer mee opgeschoten zijn... Daar past maar één reactie bij: :down: :down: :down:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Rogier » za 10 mar 2018, 9:31

Deze vertraging was inderdaad te verwachten, maar wel vreemd dat men nog poging doet om het werk met 3 - 5 weken te versnellen. In dat geval moet het mogelijk zijn om de brug voor de winter klaar te krijgen. Nu krijgt men met 2 maanden extra vertraging te maken, omdat in januari en februari doorgaans weinig aan asfalteerwerk gedaan wordt.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door JJK » wo 14 mar 2018, 7:15

Mijn ervaring zegt dat de provincie over het algemeen geen boodschap heeft aan het feit dat de planning uitkomt om in de winter te asfalteren. Risico opdrachtnemer wordt dat genoemd; "had je maar beter moeten plannen". Uitstel van de opleverdatum gaat vaak gepaard met boetes. Ik kan me niet voorstellen dat de provincie een project met zo'n impact het uitstellen van de opleverdatum 'zomaar' accepteert.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » wo 14 mar 2018, 10:21

Alkmaar ligt wel erg ver weg van Haarlem hè :dyn_hyp:
Las wel in de planning op de Facebook project pagina dat ze toch eindelijk iets gaan doen aan de belijning.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Rogier » wo 14 mar 2018, 10:35

JJK schreef: wo 14 mar 2018, 7:15 Mijn ervaring zegt dat de provincie over het algemeen geen boodschap heeft aan het feit dat de planning uitkomt om in de winter te asfalteren. Risico opdrachtnemer wordt dat genoemd; "had je maar beter moeten plannen". Uitstel van de opleverdatum gaat vaak gepaard met boetes. Ik kan me niet voorstellen dat de provincie een project met zo'n impact het uitstellen van de opleverdatum 'zomaar' accepteert.
Waarschijnlijk is er meer aan de hand, waardoor de start van het werk uitgesteld is.
In dat geval is het best mogelijk, dat de provincie de start heeft uitgesteld i.v.m. de technische problemen na het groot onderhoud aan het brugdeel dat in de jaren zeventig gebouwd is.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door IIVQ » do 05 apr 2018, 22:08

Sinds ze zo af en toe met de Leeghwaterbrug bezig zijn (al een half jaar ofzo), is de bebording op de N9 van Kooimeer tot Huiswaarderweg, dan de Huiswaarderweg zelf (N245) en Nollenweg (N502) gewijzigd.
De borden G3 :G3: (autoweg) zijn met een vuilniszak afgezakt (vaak alweer gescheurd), daarnaast zijn borden C9 :C9: geplaatst, met een onderbord OB55 :0B55: "uitgezonderd [tractorsymbool]"

In de eerste instantie ziet het er wat vreemd uit: waarom dan niet het bord C15 :C15: gebruiken?

Het verschil tussen het bord C9 (Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen) en C15 (Gesloten voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen) is dus "ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h".

Ik kan echter nergens vinden wat het tractortje op het onderbord OB55 (Uitgezonderd [tractorsymbool]) betekent.

Het verkeersbord C8 :C8:, met alleen een tractorsymbooltje betekent "Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h", dus dat zou betekenen dat je met de C9+OB55 ook "ruiters, vee, wagens" tegenhoudt, wat je met alleen C9 :C9: niet tegenhoudt. Maar ik kan dat nergens met zekerheid vinden. Iemand een idee?

Ter Info: De N242 is autoweg van Kooimeer tot in ieder geval Heerhugowaard, met uitzondering van het stuk tussen afritten Overdie en Alkmaar met de Leegwaterbrug. Tussen Schoorldam en Krommenie liggen namelijk maar 4 bruggen over het Noordhollands Kanaal, 3 in het centrum van Alkmaar, en de Leeghwaterbrug, en ik denk dat deze opengesteld is omdat ze geen landbouwverkeer door het centrum willen hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » do 05 apr 2018, 22:41

C9: Gesloten voor ruiters, vee, wagens, (motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
C15: Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
Het onderstreepte weer je anders niet.
Laatst gewijzigd door Attietattie op do 05 apr 2018, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door IIVQ » do 05 apr 2018, 23:09

Attietattie schreef: do 05 apr 2018, 22:41
C9: Gesloten voor ruiters, vee, wagens, (motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
C15: Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen
Het onderstreepte weer je anders niet.
Dat snap ik, maar waar staat dat het "uitgezonderd tractorsymbool" betekent op "motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) " in plaats van "ruiters, vee, wagens, (motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) en brommobielen" (die Brommobielen heb je gelijk in, die staat niet in de tekst op verkeersborden.nl
Volgens mij is daar geen wettelijke basis voor.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » do 05 apr 2018, 23:18

IIVQ schreef: do 05 apr 2018, 23:09Dat snap ik, maar waar staat dat het "uitgezonderd tractorsymbool" betekent op "motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) " in plaats van "ruiters, vee, wagens, (motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h) en brommobielen" Volgens mij is daar geen wettelijke basis voor.
Bij de tekst voor de :C8: .
Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h
Artikel 67
1 Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden:
c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
3 Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.
Bijlage 1 is de bijlage waarin de uitleg van verkeersborden wordt gegeven. Daar komt dus de uitleg voor de C8 vandaan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door IIVQ » zo 08 apr 2018, 18:36

Dank je wel, die had ik gemist!

Blijft vreemd dat de betekenis van :C8: + :C15: niet gelijk is aan :C9:

Had toch het oude bord Afbeelding nog moeten blijven bestaan ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » zo 08 apr 2018, 19:22

IIVQ schreef: zo 08 apr 2018, 18:36Blijft vreemd dat de betekenis van :C8: + :C15: niet gelijk is aan :C9:
Dat is hier al vaak voorbij gekomen dus een terechte opmerking. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door IIVQ » ma 09 apr 2018, 21:41

Kennelijk is het niet voor iedereen even duidelijk...
Afbeelding bron

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door fonsoy » wo 09 mei 2018, 22:18

Intussen is er weer het één en ander te melden;
- Asbest gevonden op het oude landhoofd, werkzaamheden vertraagd; https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... stilgelegd
- Er is binnenkort gedurende het weekend een nachtafsluiting; https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... afgesloten

Heeft iemand iets te melden over de geoptimaliseerde gele belijning? Voor mij gevoel is de linkerstrook nog steeds enorm smal, en daardoor beperkt bruikbaar.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » wo 09 mei 2018, 22:39

Over de geoptimaliseerde wegmarkeringen is nog niets te melden omdat ze nog niet zijn aangebracht. Dat zou enkele weken terug gebeuren, maar toen zou het weer niet goed genoeg zijn geweest. Volgens mij viel dat wel mee, maar soit. Het is de bedoeling dat de ruimteverdeling iets anders wordt waardoor er op sommige plaatsen tot decimeters meer ruimte moet komen. Daarnaast wordt, denk ik, de gele en witte markering volledig eraf gehaald en komt er gele thermoplastachtige markering voor terug. Die is wat permanenter. Nadeel is dan wel dat ze zeer waarschijnlijk de deklaag, die er nog maar zeer kort voor de werkzaamheden is aangebracht, na de werkzaamheden wéér kan worden vervangen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » do 10 mei 2018, 16:21

Volgens de Facebook projectpagina wordt in de nacht van 14 op 15 en van 15 op 16 mei met een uitloop naar de nacht daarna inderdaad de belijning (eindelijk!) aangepast. Hoop dat dat wat onnodig remacties gaat schelen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1332
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mvalkenburg » wo 23 mei 2018, 21:21

Doorstroming is inmiddels wel beter. Werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug lijken echter wel volledig stil te liggen na de vondst van het asbest. Men ligt in ieder geval achter op de planning, want volgens de berichten op de site zou men in april klaar moeten zijn met slopen en beginnen met plaatsen van de fundatie.

Wat ik in deze niet begrijp, is dat er geen interesse/moeite/geld lijkt te zijn voor een robuuste, toekomstvaste oplossing voor deze brug, dat er ook geen mogelijkheden lijken te zijn voor het aanpassen van de overige echte knelpunten (kruising en spooronderdoorgang Smuigelweg, spooronderdoorgang bij HHW-Zuid) maar dat er wel allemaal geld en moeite geinvesteerd kan worden voor het duurzaam verknallen van een onbeduidend stukje parallelweg: https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... g/Planning
Ook dit project zou al lang klaar geweest moeten zijn maar is ook nog in volle gang. Wat het verprutsen van deze parallelweg nu voor een verbetering van de doorstroming op de N242 zelf zou moeten brengen is mij een raadsel.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door IIVQ » do 24 mei 2018, 21:24

Ik ben vandaag voor het eerst in de ochtendspits over de Leeghwaterbrug gereden, richting Heerhugowaard.
Ik ben echt niet bang uitgevallen voor smalle rijstroken, maar ik zat op de linkerbaan naast de achterwielen van een vrachtwagen, die in het geheel in zijn eigen baan zat, en ik heb mij toch even af laten zakken. Maar goed ook, want in de bocht richting het Noorden kwam de vrachtwagen behoorlijk over de lijn heen en had ik er écht niet tussengepast. Daarna (toen het eigenlijk wel weer kon) is de vrachtwagen (m.i. expres, als dekking) midden over de beide rijbanen gaan rijden.

Ik vind dit een behoorlijke misser van de provincie: Als je rijstroken hebt die te smal zijn voor gewoon autoverkeer, maak dan geen 2 rijstroken, of geef aan dat je niet naast een vrachtwagen mag rijden.

Ik heb bij werkzaamheden wel eens een bord gezien dat je niet naast elkaar mocht rijden, geel bord met de auto's om en om verdeeld over de rijstroken, dat zou hier niet misstaan.

(Of stel ik mij aan?)

Plaats reactie