[N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door JJK » di 20 dec 2016, 8:40

^^ Dit is zeker waar.

Er was vroeger een 2x2-weg gepland tussen de A7 bij Middenmeer en de N9 bij Bergen. Deze weg volgt de N242, via de N504 om vervolgens bij het Noordhollands Kanaal aan te sluiten op de N9. Zie ook nog de onderstaande SNUPS.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Jackbauer1350 » di 20 dec 2016, 15:30

Hier is ook nog een mooi kaartje met wat er zoal gepland was in de kop van Noord-Holland. De N242/N504 was zo tr zien gepland om een meer gestroomlijnde route te volgen dan nu het geval is. Ook opvallend is de westelijk doorgetrokken N302 vanaf de A7 en een iets ander verloop ervan tussen Hoogkarspel en Enkhuizen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mavas » wo 15 feb 2017, 11:21

Vanaf eind februari 2017 tot en met juli 2017 vindt er groot onderhoud plaats aan de N242:
Afsluitingen Ring Alkmaar Noord-Oost
De provincie Noord-Holland voert van 27 februari tot en met juli 2017 groot onderhoud uit aan de Ring Alkmaar Noord-Oost (de N242 tot en met de N245 en de N508).

De asfaltlaag van de hoofdrijbaan, diverse op- en afritten en het fietspad langs de Westerweg (N242) wordt vervangen. Het groot onderhoud is bedoeld om de veiligheid, bereikbaarheid en doorstroming van de Ring Alkmaar Noord-Oost te verbeteren. De werkzaamheden kunnen voor ernstige hinder zorgen.
Meer info: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... Noord_Oost
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » wo 15 feb 2017, 18:55

Ik snap niks van dat bericht. Waar ligt de 242 tot en met de 245?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 18:57

Ze zullen denk ik bedoelen tot aan de aansluiting met de N508 die weer op de N245 aansluit ( :AS: Heerhugowaard-Zuid).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » wo 15 feb 2017, 19:00

Dat denk ik ook maar ik snap niet waarom de 245 dan überhaupt genoemd wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » wo 15 feb 2017, 19:41

Het asfalt en de waterafvoer kan op een aantal plaatsen een stuk beter, dus goed nieuws. Werkzaamheden gaan wel lang duren. Met volledige weekendafsluitingen moet het toch sneller kunnen, zou je zeggen. Hoewel, het is ook wel een aardig stuk wat er zo gedaan moet worden.

Ben ook benieuwd of ze nieuwe bewegwijzering gaan plaatsen waar wél Leeuwarden op staat.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 19:53

Attietattie schreef:Dat denk ik ook maar ik snap niet waarom de 245 dan überhaupt genoemd wordt.
Het is inderdaad wat apart geformuleerd.
Ring Alkmaar Noord-Oost (de N242 tot en met de N245 en de N508).
Ring Alkmaar Noord - Oost. Ten noordoosten van Alkmaar de N242. Maar de Ring Alkmaar Oost is dan de N242 vanaf daar tot het punt waar het overgaat in de A9 ( :KP: Kooimeer) (althans, zo kun je dat beschouwen). Ring Noord is de combi N508 / N245 als ik mij niet vergis.

Daar is het ergens in mis gegaan denk ik.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mavas » do 16 feb 2017, 8:39

Snelwegfreak schreef:Werkzaamheden gaan wel lang duren. Met volledige weekendafsluitingen moet het toch sneller kunnen, zou je zeggen.
Ik denk dat dat komt omdat een groot aantal kruisingen ook in het groot onderhoud vallen. En als je een kruising afsluit, heb je heel veel wegen die niet meer doorgaand te berijden zijn. Denk maar eens aan de kruising N243/N244/N242. Als je die afsluit kun je vanaf West-Graftdijk al niet meer naar Alkmaar, vanuit het AZ-stadion niet meer de Kraspolderbrug over, niet meer naar Hoorn, etc. Dan heb je gigantische omrij-afstanden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » do 16 feb 2017, 8:44

Ja, daarom is het ook weer niet zó gek. Ingrijpend klusje, maar later dit jaar weer een strakke lap asfalt :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » zo 19 feb 2017, 12:27

Nog maar 'ns een vraagje aan de N242 kenners onder ons.

Op de kruising N242/Tulpenkade/Leijerdijk (Verlaat<->Niedorp) geldt kort een maximumsnelheid van :A1-50: . Tevens is de uitvoegstrook naar rechts geblokkeerd met een opstaande rand.

Dat laatste is vanwege de verkleining van de kans op afdekongevallen, dat is hier al eens ter sprake gekomen, maar is het daar dan ook weleens flink mis gegaan met fietsers vraag ik mij dan steeds weer af?

Het tweede bord wijst op de fietsoversteek zoals je kunt zien in de SV link.

't is een markant punt op de route Middenmeer - Heerhugowaard. Vlak na de kruising mag je weer 80 maar als je die nog haalt kun je weer afremmen voor de turborotonde bij Verlaat (kruising met N241).

In de andere richting staat de Vmax van 50 trouwens ook op het hm-bordje ter plaatse, zo zag ik laatst...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door JJK » ma 20 feb 2017, 12:20

Volgens mij is het niet eens zo erg fout gegaan met fietsers maar meer met overstekende auto's op deze kruising.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » zo 26 feb 2017, 1:26

Aha.

Waar is eigenlijk het nulpunt van de hectometrering der N242? Bij Alkmaar zit je pakweg nog aan 40 km.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » zo 26 feb 2017, 3:28

Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » zo 26 feb 2017, 8:39

Waarom is de 242 daar 30,..?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door kingpin1966 » zo 26 feb 2017, 9:32

JJK schreef:Volgens mij is het niet eens zo erg fout gegaan met fietsers maar meer met overstekende auto's op deze kruising.
Ik denk dat het meer te maken heeft met automobilisten met een loden rechtervoet.
Zo verkeersintensief is de Leyerdijk daar niet dus weinig kruisend verkeer.
Het moge bekend zijn dat, als je richting Middenmeer rijdt, de N242 na het Verlaat een flauwe bocht naar links maakt en daarna vrijwel kaarsrecht loopt.
Dit nodigt uit tot het fors intrappen van het gaspedaal, ook in omgekeerde richting overigens.

En doordat de Leyerdijk niet erg verkeersintensief is loopt het weinige verkeer dat er wel overheen gaat extra gevaar.
Locals weten dat die kruising niet zo vaak bereden wordt en hebben dan ook minder snel de neiging daar het gas los te laten.
Dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook, naast de afdek ongevallen, de reden zijn voor de afgesloten uitvoegstrook naar rechts.
Om het verkeer dat toch via de Leyerdijk de N242 kruist enige veiligheid te bieden.
Het veiligste zou zijn deze kruising compleet op te heffen, de Leyerdijk is ook via Winkel te bereiken.
Maar dat gaat niet omdat aan de zuidkant Tulpenbedrijf Triflor dan geen directe aansluiting meer heeft op de N242.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door JJK » ma 27 feb 2017, 8:07

^^ er gaat evengoed ook nog heel wat verkeer van de N242 de Leijerdijk (Oude Provincialeweg) op richting het westen van Nieuwe Niedorp, 't Veld en Oude Niedorp. Volgens Wegenwiki gaat dat toch al gauw om 1100 mv gemiddeld per werkdag.
Het Verlaat is eigenlijk niet bereikbaar als je deze kruising afsluit. De enigste manier is dan nog bij de verkeerslichten van de N241.

En Winkel ligt er niet echt in de buurt...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door RSK » ma 27 feb 2017, 22:10

GuteFahrt schreef:Waarom is de 242 daar 30,..?
Omdat niet alles op 0 begint. De N458 begint ook bij 39,8 o.i.d.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Attietattie » ma 27 feb 2017, 23:53

^^ Daarmee breid je de vraag alleen maar uit in plaats van hem te beantwoorden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 1:59

^^ :mrgreen: :write:

https://goo.gl/maps/LyPDTLZdV4P2

^Inzake ruimtereservering enzo. Hier was ooit het plan voor 3x2 rijstroken? :top:

https://goo.gl/maps/A7YjhddoiGM2

^Die 400-m. is er enigszins op een afwijkende manier "bijgeplakt."

Wel grappig dat je ter plaatse dingen als "Nieuwe-Niedorp-West" ziet, en "Winkel-Oost." Niet dat het niet klopt, maar de verdwaalfactor zal niet heel hoog zijn neem ik aan.. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Snelwegfreak » di 28 feb 2017, 6:36

^^ Nieuwe-Niedorp-West klopt ook niet. Het is Nieuwe Niedorp-West.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 9:16

Ach so...1 streepje teveel...

2x fout op het 400 m. bord dan. OSM ook met streepje. GM niet en op het kombord staat het goed.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Rein » di 28 feb 2017, 9:37

Snelwegfreak schreef:^^ Nieuwe-Niedorp-West klopt ook niet. Het is Nieuwe Niedorp-West.
Wegbeheerders zijn daar niet altijd consequent in. Zo gebruikt de provincie Noord-Holland overal Nieuw Vennep, terwijl de gemeente en ook RWS het op de borden zetten als Nieuw-Vennep. De NS gebruikt overigens ook weer Nieuw Vennep.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door mavas » di 28 feb 2017, 10:15

Attietattie schreef:^^ Daarmee breid je de vraag alleen maar uit in plaats van hem te beantwoorden.
"Vroegah" begon de provinciale weg als S7 vanuit het kruispunt N9 - Kennemerstraatweg richting Heerhugowaard. Ik denk overigens niet dat men in die tijd al hectometrering had die in de 20-29 liep. Ik denk dat men hectometers is gaan toepassen toen de N242 op de borden kwam, zo rond 1993 zal dat geweest zijn.
Of hier een uitbreiding richting westen voorzien was, is onbekend.
TOEVOEGING
Ik bedenk me net dat de huidige westelijke ring van Alkmaar provinciaal zou moeten worden, en dat er een grotere ring om Alkmaar was bedacht, die autosnelweg zou moeten worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Kaaiman » di 28 feb 2017, 10:19

De N242 is samengesteld uit meerdere losstaande wegvakken. Het samenvoegen tot één wegnummer heeft wellicht nog consequenties gehad voor de hectometrering.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Coen Tunnel » di 28 feb 2017, 11:51

Rein schreef:Wegbeheerders zijn daar niet altijd consequent in. Zo gebruikt de provincie Noord-Holland overal Nieuw Vennep, terwijl de gemeente en ook RWS het op de borden zetten als Nieuw-Vennep. De NS gebruikt overigens ook weer Nieuw Vennep.
Off topic: het is Nieuw-Vennep, maar NS noemt het Nieuw Vennep omdat koppeltekens alleen gebruikt worden bij samengestelde stationsnamen (bv. Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Grou-Jirnsum).

Dat verklaart de 'fout' van de NS, maar dat verklaart natuurlijk nog niet waarom provincie Noord-Holland het verkeerd doet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door Rein » di 28 feb 2017, 12:02

mavas schreef:
Attietattie schreef:^^ Daarmee breid je de vraag alleen maar uit in plaats van hem te beantwoorden.
"Vroegah" begon de provinciale weg als S7 vanuit het kruispunt N9 - Kennemerstraatweg richting Heerhugowaard. Ik denk overigens niet dat men in die tijd al hectometrering had die in de 20-29 liep. Ik denk dat men hectometers is gaan toepassen toen de N242 op de borden kwam, zo rond 1993 zal dat geweest zijn.
Ik denk dat het heel toevallig is (maar wellicht ook niet helemaal :?: ), maar de (oude) Rijksweg Haarlem - Alkmaar - Den Helder zat rond het kruispunt N9 - Kennemerstraatweg óók zo'n beetje op km 30. Het lijkt me onwaarschijnlijk (en ik vermoed dat we ook een paar honderd meter tekortkomen), maar wellicht bouwde de S7/N242 (voordat de by pass bij het Kooimeerplein werd aangelegd) hier wel op voort?

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door JJK » ma 13 mar 2017, 12:47

Het nieuwe PMI van de provincie NH is uit. Hierin is het volgende project opgenomen:
Projectnaam:

Toelichting: GGA Alkmaar: N242, gedeelte Zuidtangent-Verlaat nieuw project Er is een quick scan N242 gedaan om te inventariseren of er extra maatregelen nodig zijn om N242 verder op te waarderen naar een stroomweg. Voor de voorgestelde oplossingen uit de quick scan is een bedrag van € 10 miljoen benodigd.

Status: Studiefase

Jaar mogelijke uitvoering: 2021-2022

Soort project: Bereikbaarheid

Stand van zaken: GGA Alkmaar: N242, gedeelte Zuidtangent-Verlaat nieuw project Er is een quick scan N242 gedaan om te inventariseren of er extra maatregelen nodig zijn om N242 verder op te waarderen naar een stroomweg. Voor de voorgestelde oplossingen uit de quick scan is een bedrag van € 10 miljoen benodigd. Op dit moment vinden er onderhandelingen met Heerhugowaard plaats over de te leveren gemeentelijke financiële bijdrage.
Dit is vrij goed nieuws voor de regio. Ik ben benieuwd wat uit deze studie volgt.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door kingpin1966 » ma 13 mar 2017, 13:10

^^
Wat voor maatregelen moet ik mij daarbij voorstellen.
Een verbreding o.i.d?
Daar lijkt mij weinig ruimte voor.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N242] Alkmaar - Heerhugowaard - Middenmeer

Bericht door verfmeer95 » ma 13 mar 2017, 13:15

Ik denk dat er tussen de Schoutenboschweg en de Langebalkweg aan de westkant een parallelweg moet komen. Als je het fietspad opheft moet daar wel ruimte voor zijn.
Verder zou afsluiting van de kruisingen met de Westdijk (iig richting het noorden) en de Edisonstraat kunnen, alsmede het ongelijkvloers maken van enkele van de overige kruisingen.

Plaats reactie