[N325] (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door simon » do 15 apr 2010, 14:44

^^ In mijn ervaring zijn de verkeerslichten gewoonlijk groen, tenzij een auto uit de zijstraat zich aanmeldt.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door jan » wo 21 apr 2010, 21:33

Omroep Gelderland schreef:
Politie flitst fanatiek bij Lent

LENT - De politie gaat op de Prins Mauritssingel (N325) bij Lent zowel overdag als 's avonds en 's nachts extra controleren. Aan deze weg wordt momenteel 24 uur per dag gewerkt.
Volgens wegwerkers wordt er gevaarlijk hard gereden en rijden automobilisten door rood. Volgens de politie ontstaan hierdoor gevaarlijke situatie's. Daarom gaat de politie de komende dagen extra verkeerscontroles houden.
Woensdag zijn er al twee controles geweest. Daarbij zijn negentig bestuurders op de bon geslingerd voor te hard rijden. De hoogst gemeten snelheid was 96 km per uur. De maximumsnelheid op deze weg is 50 km per uur. Ook reden vier bestuurders door rood licht.
Laat het geld maar binnenstromen.. :roll:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Kaaiman » wo 21 apr 2010, 21:48

Er moet toch ergens geld opgehaald worden om de filemijdende reizigers die 4 euro per dag toe te kunnen stoppen. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Lim » zo 02 mei 2010, 11:35

Nog steeds veel te hard op Mauritssingel
NIJMEGEN/LENT- Bij een snelheidcontrole op de Prins Mauritssingel (N325) in Nijmegen-Lent heeft de politie maandagavond opnieuw veel overtreders geconstateerd.

De politie controleerde tussen 19.30 en 22.15 uur. In die tijd werd de snelheid van 1.435 passerende auto’s gecontroleerd. Daarvan reden 329 voorbijgangers te snel.

De hoogst gemeten snelheid bedroeg 117 kilometer per uur, terwijl ter plaatse slechts 50 kilometer per uur is toegestaan. Deze automobilist mag binnenkort zijn rijbewijs inleveren, aldus de politie. In ieder geval is er voldoende aanleiding om de komende tijd nog regelmatig te blijven controleren.
Bron: De gelderlander
Mauritssingel: goudmijn voor flitsers
NIJMEGEN - De politie houdt zich aan de aankondiging om streng te controleren op de nieuwe Nijmeegse stadsweg, de Prins Mauritssingel in Lent. Op de voormalige snelweg mag nu nog slechts 50 km per uur worden gereden.

Donderdagavond tussen 20 en 23 uur leverde dat de extreme buit op van 530 hardrijders. De hoogste snelheid was 105 km per uur.

....
bron: De gelderlander
70 per uur: lof en kritiek
NIJMEGEN - "Eindelijk. Hadden ze al veel eerder moeten doen." En: "Een onzinplan. Symboolpolitiek waar je niks mee opschiet."

Twee reacties van twee Nijmeegse verkeersdeskundigen op het zelfde plan, namelijk het voornemen van het nieuwe coalitie (PvdA, D66, GroenLinks) om een 70-kilometer per uur-regime toe te staan op 'doorstroomwegen' in de stad.

Het gaat onder meer om de Neerbosscheweg (richting A73) en om de Graafseweg/Wijchenseweg (bij de brug over het Maas-Waalkanaal).

Harry Dillerop, docent verkeersrecht en voorheen werkzaam bij de politie, is groot voorstander. "Nijmegen kent tal van wegen waar je zonder enig probleem 70 kunt toestaan. Die wegen zijn er zelfs op ingericht, dat geldt bijvoorbeeld voor álle wegen over het Maas-Waalkanaal."

Maar Karel Martens, docent mobiliteit aan de Radboud Universiteit, ziet helemaal niks in het plan. "Een paar honderd meter 70 mogen rijden in plaats van 50, wat schiet je daar mee op? Je creëert alleen maar onduidelijkheid."

Henk Beerten van D66, de beoogd nieuwe wethouder van verkeer in Nijmegen, benadrukt dat het 70 kilometerregime alleen wordt ingevoerd daar waar het kan. Aspecten als verkeers(on)veiligheid, geluidsoverlast en fijnstof wegen daarin zwaar mee.

Onnodig 50 rijden en onnodig een bekeuring krijgen als je toch harder rijdt, dat moet afgelopen zijn, vindt Beerten. Vast staat dat op de Prins Mauritssingel bij Lent (voorheen A325) 50 de maximumsnelheid blijft. Dat is het beste voor de doorstroming en de fijnstofuitstoot, stelt de huidige verkeerswethouder Van der Meer.
bron: De gelderlander

Ik werd nog even optimistisch toen deze krantenkop zag. Helaas geldt het blijkbaar niet voor de prins mauritssingel zoals de laatste alinea zegt. Een gemiste kans wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » zo 02 mei 2010, 11:54

^^ Die weg loopt dwars door de bebouwde kom van Lent. En de brug over de Waal is ook erg smal trouwens.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » zo 02 mei 2010, 12:01

Eh, langs de Graafseweg staat ook wel enige bebouwing in de vorm van flats op korte afstand van de rijbaan. Snap niet waarom de Mauritssingel niet 70 kan worden.

De Waalbrug was voorheen 70, waarom zou dat nu niet meer kunnen? Op de smalle brug bij Zaltbommel (tot 1996) mocht je ook 80 km/h en die was een stuk enger :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroen » zo 02 mei 2010, 12:22

Vinny schreef:^^ Die weg loopt dwars door de bebouwde kom van Lent. En de brug over de Waal is ook erg smal trouwens.
70 is op de brug zelf een prima snelheid. Naast het feit dat de brug niet bijster breed is en een rijbaanscheiding ontbreekt, is het ook één grote lappendeken. Alles noordelijk van de brug had gewoon snelweg met een limiet van minimaal 100km/h moeten zijn imo.
Gelderlander schreef:In ieder geval is er voldoende aanleiding om de komende tijd nog regelmatig te blijven controleren.
*mompelt iets over het opvullen van begrotingstekorten* :shutup:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Seat Ibiza » zo 02 mei 2010, 16:02

Jeroen schreef:*mompelt iets over het opvullen van begrotingstekorten* :shutup:
Prima toch? Hoeven jij en ik die daar niet rijden (of zich wel aan de snelheid houden) het toch niet op te hoesten? :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2010, 10:36

Alles noordelijk van de brug had gewoon snelweg met een limiet van minimaal 100km/h moeten zijn imo.
Ooit was het een snelweg met een limiet van 90 km/h kan ik me herinneren. Nu de weg is gereconstrueerd naar een Gebiedsontsluitingsweg met 50 als limiet moet je van goede huize komen om hier een hogere maximumsnelheid weer in te voeren. De geluidshinder zal dan namelijk toenemen, en dan moeten voor alle huizen in Lent behoorlijk hogere waarden worden vastgesteld, of moet er een fors scherm gebouwd worden. Een auto(snel)weg is sowieso erg lastig want dan heb je 3 dB minder aftrek, een grotere zone en strengere geluidsplafonds...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » ma 03 mei 2010, 10:41

Maar bibeko 70 lijkt me toch niet zo'n probleem? Dat lijkt me namelijk gewoon hoe het zou moeten zijn, die snelweg komt echt nooit meer terug daar...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2010, 10:52

Tja een probleem is het wat je er zelf van maakt natuurlijk ;)
Ik vind 70 op zich prima, daar niet van - ik denk alleen niet dat dit nou gaat bijdragen aan de oplossing van de fileproblematiek. We zullen moeten wachten totdat de nieuwe Waalbrug wordt gebouwd. Is daar al mee begonnen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » ma 03 mei 2010, 10:59

^^

Ja, gelijk nadat de A4 midden delfland is opengesteld ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » ma 03 mei 2010, 11:06

Vinny schreef: Nu de weg is gereconstrueerd naar een Gebiedsontsluitingsweg met 50 als limiet moet je van goede huize komen om hier een hogere maximumsnelheid weer in te voeren.
Maar dat is een keuze van de wegbeheerder zelf geweest in het kader van ruimtelijke ontwikkelingen. Voor zover ik weet staan er binnen de oude kern Lent geen directe ontwikkelingen langs de Mauritssingel op stapel en de bestaande bebouwing staat al decennia langs de weg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2010, 11:58

De wet geluidhinder is heel duidelijk op dit punt. Bestaande bebouwing langs te wijzigen wegen mogen geen toename van groter dan 1,5 dB op de gevel hebben, anders geldt het reconstructieregime. Volgens mij is de geluidbelasting daar erg hoog, en zijn de woningen al op de gevel zodanig belast dat in de huidige situatie al niet meer zou kunnen. De wegbeheerder heeft de maximumsnelheid verlaagt om onder het plafond te komen. Een lagere maximumsnelheid, het toepassen van geluidarm asfalt, het proberen de intensiteit te verlagen zodat het verkeer niet meer via de Mauritssingel rijdt. Ik denk dat het net gelukt is... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » ma 03 mei 2010, 12:04

Wat betreft die geluidshinder: soit, dat zal geen verhoging van de Vmax meer opleveren :?
Het verlagen van de intensiteit: hoe lang kan dat worden volgehouden?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » ma 03 mei 2010, 12:09

^^ Net zo lang aan je verkeersmodel lopen rammelen totdat daar een gewenst antwoord op je beeldscherm verschijnt :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » ma 03 mei 2010, 12:23

Met het anders afstellen van je verkeerslichten kun je alleen de dosering van het verkeer sturen. Het zal er toch niet veel rustiger worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroen » di 04 mei 2010, 19:00

Vinny schreef:
Alles noordelijk van de brug had gewoon snelweg met een limiet van minimaal 100km/h moeten zijn imo.
Ooit was het een snelweg met een limiet van 90 km/h kan ik me herinneren. Nu de weg is gereconstrueerd naar een Gebiedsontsluitingsweg met 50 als limiet moet je van goede huize komen om hier een hogere maximumsnelheid weer in te voeren. De geluidshinder zal dan namelijk toenemen, en dan moeten voor alle huizen in Lent behoorlijk hogere waarden worden vastgesteld, of moet er een fors scherm gebouwd worden. Een auto(snel)weg is sowieso erg lastig want dan heb je 3 dB minder aftrek, een grotere zone en strengere geluidsplafonds...
Dat het naar Nederlandse juridische maatstaven allemaal 'klopt' wil ik best geloven, maar tegenover de weggebruiker valt de huidige situatie absoluut niet uit te leggen. Tegenover de belastingbetaler nog minder: bakken vol geld uitgeven aan een situatie die per definitie een verslechtering voor vrijwel iedereen oplevert.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » wo 05 mei 2010, 11:51

Ik probeer alleen aan te geven wat de beweegredenen van de wegbeheerder geweest zijn en uit te leggen waarom een hogere maximumsnelheid waarschijnlijk onhaalbaar is... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Chris » wo 05 mei 2010, 11:53

Daarom zijn 60-zones het paard van Troje. Je kan nooit meer terug zonder een heel juridisch circus van hogere waarden door te lopen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » wo 05 mei 2010, 12:21

Persoonlijk vind ik dat men zo doorgeslagen is hiermee...

Op snelwegen in de randstad lijkt 100 weer de norm te worden (net als voor 1986 alleen toen hield echt niemand zich daaraan). En bibeko wegen waar je 70 mag zijn ook op de retour.

Is het niet mogelijk om de bepaling van de vMax buiten het hele circus te trekken? Dat gewoon een minister of andere bevoegde dit kan bepalen afhankelijk van de adviezen die er zijn? Het probleem in dit land is toch vooral dat je tegenwoordig geen spijker meer in een muur mag slaan voordat er eerst 5 rapporten over verschenen zijn.

Het is toch van de zotte dat een A2, A4, A12, A16 nu grote delen 100 is, waar vroeger met minder geluidsschermen en zonder ZOAB het harder mocht? niemand kan dat toch nog uitleggen?

Deze weg is gewoon minimaal een 70 weg, inclusief de brug...
En bubeko is het gewoon een A(S)W 100... 80 is daar gewoon kassa...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » wo 05 mei 2010, 12:33

De belangen van omwonenden worden hoger geschaald dan die van de weggebruiker. Wil je dat veranderen dan is behalve een verandering in wetgeving ook een totale cultuuromslag nodig. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » wo 05 mei 2010, 12:51

Natuurlijk hebben omwonenden belangen, daar kan niemand tegen zijn.
Maar er zou wel een bepaald evenwicht moeten zitten tussen beide belangen...

Huizen op 15m van de snelweg is heel iets anders dan een wijk op 3km afstand die in de verte te zien is. Als ik over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht rij dan zie ik echt geen huizen staan, alleen koeien ;) En in Utrecht is de noord ring ook 70 en de flats staan daar bijna op de weg, dus 70 bibeko lijkt me gewoon kunnen als dat de doorstroming bevorderd. Of ben ik de enige die zo denkt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » za 08 mei 2010, 18:10

Om je vraag te beantwoorden: Ja dat kan, zolang er niets gebeurd aan die weg. Er is in de Wet geluidhinder namelijk niet echt een regel wat er in bestaande situaties moet gebeuren. Wanneer de weg wordt aangepast dan zal er toch gekeken moeten worden naar de geluidsoverlast en hoe die is terug te dringen. Het is niet moeilijk om te bedenken dat het verkeerslawaai groter is als er 70 gereden mag worden. Het zal dan voor de wegbeheerder goedkoper zijn om een bordje '50' op te hangen dan om bijvoorbeeld geluidsschermen te plaatsen. Je kunt in veel gevallen ook als bevoegd gezag hogere waarden vaststellen, maar ja dan moet je alsnog uitleggen waarom je geen verdere maatregelen neemt zoals in het invoeren van een lagere limiet...; en omwonenden kunnen boos worden wanneer je dat soort maatregelen niet neemt.

Los daarvan vind ik dat Nijmegen had moeten wachten met het bebouwen van de Waalsprong tot de infrastructuur ook daadwerkelijk zou zijn aangelegd. Tot die tijd had je de N 325 ook gewoon als stroomweg moeten handhaven. Daarnaast had ik het beter gevonden als de A 73 was doorgetrokken naar de A 15. Maar goed, de politiek heeft zelf graag eerst de opbrengsten van een nieuwe wijk voordat ze geld aan infra gaan uitgeven. Wat dat betreft is de overheid net de markt :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » za 08 mei 2010, 23:18

Met de Waalsprong is al rond 2000 begonnen. De eerste infrastructurele maatregelen dateren pas van de aanleg van de Ovatonde.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroentedee » zo 16 mei 2010, 13:59

Er zijn in ieder geval genoeg borden geplaatst op het nieuwe wegdeel, na elke kruising staan links en rechts van de weg steeds de volgende borden, met telkens slecht een klein stukje tussenruimte:
- Max 50
- Verboden te parkeren
- Verboden voor Fietsers en bromfietser
- Verboden voor voetgangers
- Bord met de rijstroken.

Echt totaal belachelijk. :neenee:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Via » zo 16 mei 2010, 14:34

Wat dachten ze van autoweg + Vmax 50? Kun je al een hoop borden mee besparen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroen » zo 16 mei 2010, 14:44

^^ Er zal denk ik wel landbouwverkeer over de brug heen moeten (mogen).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door mavas » zo 16 mei 2010, 17:16

Jeroentedee schreef:Er zijn in ieder geval genoeg borden geplaatst op het nieuwe wegdeel, na elke kruising staan links en rechts van de weg steeds de volgende borden, met telkens slecht een klein stukje tussenruimte:
- Max 50
Die weg ligt toch binnen de bebouwde kom? Dan zijn die borden helemaal niet nodig. Typisch weer zo'n maatregel van wegnemen van het denken van de weggebruiker zo van "de weggebruiker vind het vast te moeilijk om zelf na te denken"...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » zo 16 mei 2010, 17:27

Of van: het wegbeeld komt zo niet overeen met de vMax dat we het toch maar herhalen...
Wellicht past er wel een flitster achter het bordenbos? ;)

Plaats reactie