[N325] (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Lim » ma 07 sep 2009, 20:04

Tevredenheid bij start spitsmijden A325

NIJMEGEN - In totaal 5.300 automobilisten hebben zich aangemeld voor een proef waarmee zij geld verdienen door de spits op de A325 bij Nijmegen te mijden. De proef begon maandag. De Stadsregio Arnhem-Nijmegen, de gemeente Nijmegen en het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn erg tevreden over het aantal deelnemers.

Voor de proef werden elfduizend weggebruikers aangeschreven. Het gaat om automobilisten die regelmatig tijdens de spits over de A325 en de Waalbrug bij Nijmegen rijden. Deelnemers aan de proef vangen 4 euro voor elke dag zonder rit over het betreffende wegvak. De proef duurt tot medio december. Vervolgens krijgen de spitsmijders hun 'winst' uitgekeerd.

Het aantal deelnemers ligt hoger dan een eerdere, soortgelijke proef op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda. Daar deden 4500 automobilisten aan mee.

De initiatiefnemers hopen dat zich nog meer weggebruikers aanmelden. Een eerste aanwijzing dat het idee werkt, was maandagochtend te zien: er stond geen file op de A325, aldus een projectwoordvoerster.
Bron: NU.nl

Op zich ook niet zo raar dat er vandaag nog geen files staan. Het is de eerste weken van september meestal nog wel rustig op de stadsbrug (de mensen die niet in het hoogseizoen moeten zijn (nog) weg) en ook het goede weer zal nog wel een kleine bijdrage geleverd hebben. Ik wacht nog even de berichten van oktober af als het weer inmiddels wat minder is.

Ook lijkt met mij niet zo vreemd dat er meer deelnemers zijn dan op de A12. De functie van de A12 is tenslotte toch een andere dan die van de stadsbrug en hij trekt dan ook ander verkeer aan, dat in het geval van de A12 vast minder acceptabele alternatieven heeft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2009, 10:27

Tijdens de ombouw is de capaciteit van de N325 toch hetzelfde als voorheen. De enige verandering die ik heb gezien is dat er wat slingers in de weg zijn aangebracht. De files zullen niet echt langer zijn dan voor de vakantie :)

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door simon » wo 09 sep 2009, 13:34

De scholen zijn deze week pas begonnen. Niet zo heel gek dus dat er vorige week nog geen file stond :!: Het is deze week aanmerkelijk drukker op de N325.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » wo 09 sep 2009, 13:53

^^Ik was er op zaterdagavond :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroen » wo 09 sep 2009, 21:57

Was er al een tijdje niet meer geweest, maar ik zag dat de wegwerkzaamheden zijn uitgebreid. Hier is het wel héél erg smal geworden...

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door duikgek89 » wo 09 sep 2009, 23:04

Kwam er straks langs. Zit ook een rare knik in die kleine barrier (of hoe je het noemt) net bij het begin (Nijmegen in). Verder inderdaad niet heel breed.

Mlvn
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 18:17

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Mlvn » ma 21 sep 2009, 21:39

Het is ook al smal bij de verkeerslichten voor het punt waar de foto genomen is. Met als gevolg dat mensen regelmatig tever naar links rijden en over de detectielussen van de verkeerslichten voor linksaf rijden. Hierdoor krijgt het verkeer Nijmegen uit steeds rood licht. Ik stond twee weken terug in de file Nijmegen in met verbazing te kijken naar de file Nijmegen uit, vanaf de Lentse lus tot de VRI's. Die file had ik voor de werkzaamheden nooit gezien.

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Lim » ma 12 okt 2009, 20:31

Lim schreef:Mijn glazen bol vertelt mij dat in september/october een bericht in de gelderlander zal verschijnen dat het (sluip)verkeer op de griftdijk zorgt voor een totale verkeersinfarct van oosterhout/oosterhout-gem.-nijmegen richting nijmegen.....
Gelukkig moet ik vooralsnog mijn ongelijk toegeven :oops: . Of het nu door de financiele crisis komt of door het slimprijzen project of omdat het misschien toch iets beter weer is. Feit is dat er in de ochtendspits (tussen 7:30 en 8:00, de tijd dat ik de brug overga) er veel minder verkeer in de file staat dan vorige jaar in dezelfde periode. Ook ochtenden met regen hebben we al gehad en ook op die dagen was een en ander lang niet zo erg als vorige jaar. De meeste ochtenden is het nog goed doorrijden tot minimaal op de brug zelf en soms zelf verder.

Waar het ook door komt ik ben er ieder geval wel blij mee :blauweduim: :blauweduim:

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroentedee » wo 28 okt 2009, 13:42

Zag gisteren dat de snelheid op de waalbrug ook al is teruggebracht naar 50, wat een traagheid is dat. :kwaad:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door simon » vr 20 nov 2009, 16:13

De Gelderlander schreef:Waalbrug: meer auto's en toch minder files

door Wim van de Louw. vrijdag 20 november 2009 | 07:49 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 20 november 2009 | 15:06

NIJMEGEN - De files voor de Waalbrug zijn vrijwel verdwenen, tegelijk is het aantal auto's in de spits op diezelfde Waalbrug gestegen. In oktober 2009 is meer stadinwaarts verkeer over de Waalbrug gemeten dan in oktober 2008. De stijging is gemiddeld 4,3 procent in de ochtendspits en 3,1 procent in de avondspits.
Zie ook:

Om het nog ingewikkelder te maken: de actie Slim Prijzen meldde woensdag dat het aantal auto's in de spits juist is gedaald. Slim Prijzen beweert dat omdat ze heeft gemeten dat per dag 1.400 deelnemers aan de actie niet over de Waalbrug rijden.

Onverklaarbaar? Nee. De gemeente Nijmegen telt simpelweg de auto's die de brug passeren. Slim Prijzen telt alleen de deelnemers aan de actie. Hoe dan ook, het is een waarneembaar feit dat de files voor de brug verdwenen zijn.

Dé verklaring: het stadinwaartse verkeer krijgt meer 'groentijd' bij de stoplichten, dus is er een betere doorstroming. Dat verklaart ook de file op de N326 bij Beek richting stad.

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Westlander » za 21 nov 2009, 16:50

Wat ik in het bovenstaande artikel staat klopt volgens mij maar deels..
Nu we in de recesie zitten is er natuurlijk ook minder beroepsverkeer en woon- werkverkeer. Vraag mij af of men tot hetzelfde antwoord was gekomen als er geen recesie zou zijn geweest.

Maar moet toegeven. De laatste keren dat ik in Nijmegen ben geweest kon ik goed doorrijden.
Voorheen stond het verkeer wel eens stil in Lent op de N325 voor de stoplichten bij het Keizer Traiianusplein in Nijmegen.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

RoelZ1
stadsweg
Berichten: 392
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 17:14
Locatie: Alphen a/d Rijn/Delft

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door RoelZ1 » za 21 nov 2009, 16:56

^^Er staat duidelijk dat er per etmaal wel meer verkeer over de brug gaat, maar de files verminderen. Dat heeft dus niets met een afname van het verkeer door de recessie te maken, want er staat duidelijk dat het verkeer is toegenomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Vinny » zo 22 nov 2009, 0:21

^^ Maar de doorstroming is wel verbeterd, het is allemaal geen rocket science hoor wat er staat ; )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » zo 22 nov 2009, 11:03

Ten koste van verkeer uit de richting Beek/ Kleve :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » ma 25 jan 2010, 12:19

Kick:
Een onderzoek van Royal Haskoning wijst uit dat het ondertunnelen van de singels binnen Nijmegen geen soelaas biedt als de Waalbrug niet wordt verbreed.
de Gelderlander, 25 januari 2010 schreef:'Lange tunnel onder Nijmeegse singels zinloos'
maandag 25 januari 2010 | 06:48 | Laatst bijgewerkt op: maandag 25 januari 2010 | 12:08
Een tunnel onder het plein en de singels is alleen effectief als ook de brug breder gemaakt wordt, stelt ingenieursbureau Haskoning.

Een lange tunnel onder de Nijmeegse singels en het Keizer Karelplein vergroot de verkeerscapaciteit van deze route alleen als tegelijk de Waalbrug verbreed wordt. De huidige brug kan nauwelijks méér auto's verwerken. Alleen de aanleg van zo'n singeltunnel is daarom niet effectief, stelt het ingenieursbureau Haskoning.
Bron, gehele artikel

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Willem » ma 25 jan 2010, 18:33

Vroeg of laat zal er een tweede stadsbrug voor het autoverkeer aangelegd moeten worden, ten westen van de Waalbrug. Doorgaand verkeer vanuit het zuiden naar de Waalsprong hoeft dan niet meer over de singels te rijden. Dat verbetert daar tegelijk de leefbaarheid.

Lim
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 02 apr 2008, 23:55

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Lim » do 25 mar 2010, 22:18

Verkeer rijdt vlotjes door Lent heen

LENT - De metamorfose van de provinciale weg A325 in Lent tot de stadsweg Prins Mauritssingel levert na één dag proefdraaien enkele klachten op. De gemeente Nijmegen is daarentegen tevreden over de operatie. Het verkeer in het dorp Lent dat eerst 'simpel' kon invoegen, stroomde in de maandagochtendspits niet goed door. Ook dinsdagochtend is er in eerste instantie enige vertraging.

Maandagochtend ontstond op de Laauwikstraat een opstopping. Automobilisten klaagden bovendien over de extra verkeerslichten staduitwaarts, waardoor ze na het Traianusplein niet meer kunnen doorrijden richting Arnhem.

Een verkeerscoördinator van de gemeente laat weten dat het maandag goed is verlopen. "We houden er wel absoluut rekening mee dat het dinsdag drukker is. Maar vandaag was het ook al drukker dan op een normale maandag, omdat op de A50 een flinke file stond."

Dat het verkeer staduitwaarts minder goed gaat doorstromen, klopt volgens de coördinator deels. "Het was onze opdracht het fijnstof terug te dringen in Lent voor de nieuwbouw. Door het verkeer met behulp van verkeerslichten zo min mogelijk onnodige stops te laten maken, kan de luchtkwaliteit in het dorp verbeteren."

Volgens de verkeerscoördinator wordt vooral stadinwaarts veel winst behaald, waardoor de doorstroming in Lent in zijn geheel efficiënter wordt.
Bron: De gelderlander



Metname de reacties is niet iedereen er al te positief over. Voor mijn persoonlijk is rijdend over de griftdijk, tot aan de gelijkvloerse kruising, de overlast van de stoplichten minder dan verwacht. Alleen heb ik nog geen idee of dit structureel is. De waalbrug zelf rijdt stad-in in ieder geval beter door maar dat is gezien het doseren van het verkeersaanbod eerder in de rotuer ook begrijpelijk.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door jan » ma 05 apr 2010, 15:08

Ik ben hier sinds lange tijd ook weer eens geweest. Nominatie voor de weg met de meest ongeloofwaardige snelheidslimiet. :x

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroentedee » ma 05 apr 2010, 16:42

Het viaduct van de lentse lus is inmiddels gesloten en de op afrit constructie is nu een kruispunt met stoplichten geworden. :?
Het deel tussen dat kruispunt en de waal is inmiddels vrijwel gereed, het andere deel tussen dat kruispunt en de waalsprinter moet nog wel wat aan gebeuren.
Verder is aan beide kanten van de weg een busbaan gekomen die in noordelijke richting begint na de waalbrug, in zuidelijke richting gaat de busbaan ook de waalbrug nog over.
Enige voordeel is dat de file in Lent en op de brug verdwenen is door de stoplichten maar de aansluitingen in Lent zijn ook behoorlijk druk bij dat stoplicht.
De Vmax is inderdaad totaal ongeloofwaardig, de hele weg en vooral de afdaling van de waalbrug is totaal belachelijk om 50 te moeten rijden, het is zo mogelijk nog erger als de beperking van 50 op de Wijchenseweg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door SnarfFlevoland » ma 05 apr 2010, 19:03

^^ :schrikreactie: Van een ongelijkvloers kruispunt een gelijkvloers kruispunt maken? Help! Waar gaan we in Nederland naar toe... :neenee:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door waldo79 » ma 05 apr 2010, 20:30

^^Met dank aan de Gemeente Nijmegen :shutup:

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door jan » ma 05 apr 2010, 21:30

Jeroentedee schreef: De Vmax is inderdaad totaal ongeloofwaardig, de hele weg en vooral de afdaling van de waalbrug is totaal belachelijk om 50 te moeten rijden, het is zo mogelijk nog erger als de beperking van 50 op de Wijchenseweg.
Mee eens.

Met 70 km/h was ik hier nog één van de langzaamste.. Dit is weer een kassalocatie voor Nijmegen.:shutup:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroen » di 13 apr 2010, 18:46

Ik hoor de N325 ineens wel heel erg vaak in de verkeersinformatie voorbij komen. :shutup: Morgenochtend rij ik er waarschijnlijk langs, ben benieuwd hoe het er nu uit ziet...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door boe! » di 13 apr 2010, 18:55

^^ Er stond vandaag inderdaad de hele dag file en dat is een dagelijks terugkerend fenomeen. De vertragingen lopen soms op tot een half uur.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroentedee » wo 14 apr 2010, 11:36

Gisteren was er beide richtingen vlak voor de nieuwe stoplichten een rijstrook afgezet, in combinatie met de halvering van de doorloop van de stoplichten daardoor stonden er enorme files inderdaad de hele dag. Staduit viel het mee met de vertraging, 5 minuten. Stad in liep de vertraging echter op tot meer dan een half uur, Het bord met reistijden op knp. Ressen gaf toen ik er langs kwam 54 minuten aan tot Nijmegen Zuid, normaal is dat 18 minuten. Volgens VID is er vandaag weer >25 minuten vertraging.

Die Afsluitingen van rijstroken zijn overigens echt enorm slecht aangegeven daar. Gisteren stond er dan toch file maar een tijdje terug moest ik echt vol in de remmen omdat er ineens van die ribbeldingen lagen. Er stonden enkel borden op rechts dat de rijstrook afviel, maar dat was net zoals daarvoor en toen hield dat altijd in dat de weefstrook voor Lent afgesloten was bovendien was de afstandsaanduiding doorgestreept. , dus ik ging er vanuit dat dit deze keer ook zo was, gezien er geen borden stonden op links. Er stond ook een pijlwagen maar die stond er ook altijd bij die afsluiting. Vlak voor mij ging ineens een busje naar links en toen bleek dus dat de rechterrijstrook afviel. Moest dus bovenop de rem en wachten op een gaatje links om niet over die strips heen te rijden, achter mij gingen nog veel meer auto's in de remmen die het niet gezien hadden. Zo krijg je dus wel files.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door Jeroentedee » wo 14 apr 2010, 15:38

Zat net even wat terug te lezen hier, maar die Ovatonde bij de Waalsprinter blijft bij mijn weten gewoon ongelijkvloers zoals het nu is.
De eerste gelijkvloerse kruising komt dus pas verderop bij de stoplichten, dat valt dus weer mee. ;)

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door jan » wo 14 apr 2010, 21:50

^^ Uiteraard blijft die Ovatonde, die ligt er nog niet zolang namelijk. ;) Echter de VRI's direct zuidelijk daarvan (voor het bouwverkeer) blijft als 'doseerlicht'...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » wo 14 apr 2010, 22:11

Doseerlicht voor wat???

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door jan » wo 14 apr 2010, 22:16

^^ Om de file buiten Nijmegen te houden..
ik schreef:Plaatje van de toekomstige situatie op de N325:
Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: N325 (ex A325) Nijmeegse plannen bij Waalsprong

Bericht door hoevenpe » wo 14 apr 2010, 22:26

Maar deze lichten staan toch gewoonlijk uit als de doorstroming in orde is mag ik hopen?

Plaats reactie