[N237] De Bilt - Soesterberg: Reconstructie

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

[N237] De Bilt - Soesterberg: Reconstructie

Bericht door Hajo » ma 09 jan 2006, 21:58

harry schreef:Maar als het in Brabant gelegen had, was de N237 (bij jou voor de deur) een betere kandidaat geweest om als museumstuk te dienen.
Da's waar. Hoewel er plannen bestaan ook deze weg aan te pakken (versmallen, rotondes etc.), is daar tot nu toe niets van gekomen. Gelukkig maar.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 10 jan 2006, 6:12

Waarom zou de N237 aangepakt moeten worden? Is het er zo onveilig dan?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 10 jan 2006, 9:07

Wicher schreef:Waarom zou de N237 aangepakt moeten worden? Is het er zo onveilig dan?
Zal wel niet in het plannencircus passen als autoweg ofzo. :evil:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 10 jan 2006, 9:15

De N237 is allang geen autoweg meer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 10 jan 2006, 9:31

Ach, ik kan me wel voorstellen dat men de N237 graag anders ziet. Tenslotte is het het beste als overal gewoon gemiddeld 30 wordt gereden, ofwel vanwege de file ofwel vanwege de Zone 30. :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 11 jan 2006, 20:00

Omdat het verkeer op de A28 Amersfoort - Utrecht zeker in de spits altijd vast staat, kiest veel verkeer, waaronder ook doorgaand verkeer, de oude verbinding: de N237.

Dat moet van de GroenLinks fractie van de provincie Utrecht eens afgelopen zijn: doorgaand verkeer hoort op de A28 thuis en door het vele verkeer op de N237 is op en rondom deze weg de verkeersveiligheid en het milieu in gedrang gekomen. Daarom zijn er plannen de N237 te versmallen (van 2x2 naar 2x1) en VRI-kruisingen te vervangen door rotondes. Na die capaciteitsvermindering is de capaciteit van de weg toch voldoende om het lokale verkeer te kunnen verwerken.

Deze plannen hebben bij de overige fracties een welwillend oor gevonden, maar tot een daadwerkelijke grootscheepse aanpak is het (nog) niet gekomen. Waarschijnlijk mede door geldgebrek.

Persoonlijk hoop ik dat dit uitstel definitief afstel word. De argumenten van GL raken kant noch wal. De A28 is nu al erg druk en in de spits staat het er inderdaad vast. En dan moet het doorgaande verkeer dat nu uit noodzaak en frustratie de N237 neemt, óók nog eens de A28 gaan volgen? Dat is kolder, dan worden de files op de A28 permanent en nog erger. Alsof dat goed is voor het milieu!

De enige remedie is een normale verbreding van de A28 naar 2x3 rijstroken (dus géén spits- of plusstroken, maar een gewone volwaardige derde rijstrook). Daarmee zorg je op de A28 voor een veel betere doorstroming (voorop gesteld dat ook de A28 bij Amersfoort 2x3 wordt) en zal doorgaand verkeer de N237 mijden.

Desondanks voel ik er ook dan niets voor de huidige N237 te versmallen. De weg voldoet prima, wel is de weg op sommige punten hoognodig aan
een nieuwe asfaltlaag toe.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 11 jan 2006, 20:15

Misschien moeten wij bezwaar gaan maken en naar de RvS stappen. Deze plannen zorgen ervoor dat de luchtkwaliteit verder gaat verslechteren en dat is niet toegestaan.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 11 jan 2006, 22:11

De N 237 is een weg van vergane glorie. Ik heb er laatst nog overheen gereden, Ik moet zeggen, het is er inderdaad druk en veel verkeerslichtenkruisingen..., ik snap waarom het geen autoweg meer is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 12 jan 2006, 6:10

Hoezo doorgaand verkeer dat niet op de N237 thuishoort?
Mij lijkt het dat het doorgaande verkeer op de N237 hoofdzakelijk 'provinciaal' verkeer betreft, wat daar gezien het feit dat het een provinciale weg is, ook thuishoort. Of wil men in Utrecht ook al prov. wegen als erfontsluiting gaan aanmerken?

Kijk, dat de Rijkswegen het echte 'stroomwegverkeer' moeten opvangen, daar hebben ze wmb wel gelijk in. Dat moet echter gebeuren door de rijkswegen aan te pakken. De prov. weg versmallen is het paard achter de wagen spannen.

Deze weg versmallen is wmb grote onzin, en komt meer voor vanuit principes dan dat het zinnig is. Ik krijg de neiging GL prov. Utrecht (waar ik nog altijd lid van ben) hier eens een mailtje over te sturen. Ik heb namelijk niet het idee dat het voor de omgeving erg noodzakelijk is, de N237 lijkt me over het algemeen niet erg onveilig (gescheiden rijbanen), en hij loopt niet door bebouwde kommen. Voor het milieu zal het ook geen positief effect hebben het verkeer naar de naastgelegen A28 te verschuiven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 13 jan 2006, 13:48

Wicher schreef:Waarom zou de N237 aangepakt moeten worden? Is het er zo onveilig dan?
Twee jaar geleden heeft er een dodelijk ongeluk plaatsgevonden. Twee opgeschoten jongeren raakten in regenachtig weer, bij een snelheid van ongeveer 120 km/u (Vmax=80), door aquaplaning van de weg en botsten frontaal op een boom. Geen van de twee jongeren overleefde het.

De ouders van beide jongeren kwamen vervolgens op TV met een opmerkelijk standpunt. Ze vonden dat de Provincie Utrecht aansprakelijk was voor het ongeluk ... omdat de weg uitnodigde tot te hard rijden. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 13 jan 2006, 13:57

. Twee opgeschoten jongeren raakten in regenachtig weer, bij een snelheid van ongeveer 120 km/u (Vmax=80), door aquaplaning van de weg
Ik wil niet heel moeilijk doen, maar in zo'n geval zou een dergelijk ongeluk op de snelweg net zo dodelijk zijn. Daar komt ook aquaplanning voor... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » vr 13 jan 2006, 14:28

Vinny schreef:Ik wil niet heel moeilijk doen, maar in zo'n geval zou een dergelijk ongeluk op de snelweg net zo dodelijk zijn. Daar komt ook aquaplanning voor... :?
Mee eens. Maar bij 80 km/uur (de Vmax) waren ze waarschijnlijk niet van de weg geraakt. Blijkbaar konden ze de verleiding van hard rijden niet weerstaan.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 13 jan 2006, 14:55

Vinny schreef:Daar komt ook aquaplanning voor...
En zelfs aquaplaning.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 jan 2006, 15:10

boe! schreef:
Vinny schreef:Ik wil niet heel moeilijk doen, maar in zo'n geval zou een dergelijk ongeluk op de snelweg net zo dodelijk zijn. Daar komt ook aquaplanning voor... :?
Mee eens. Maar bij 80 km/uur (de Vmax) waren ze waarschijnlijk niet van de weg geraakt. Blijkbaar konden ze de verleiding van hard rijden niet weerstaan.
Op een lege enkelbaansweg zouden ze ook niet langzamer hebben gereden, denk ik zo.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 13 jan 2006, 15:12

René schreef:Op een lege enkelbaansweg zouden ze ook niet langzamer hebben gereden, denk ik zo.
Jawel, voor en na het afremmen voor al die minirotondes. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 13 jan 2006, 16:05

Er zit al een rotonde in. En dat is al een vervelend obstakel met soms nare opstoppingen omdat ie maar één rijstrook heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 14 jan 2006, 8:57

Peter schreef:Er zit al een rotonde in. En dat is al een vervelend obstakel met soms nare opstoppingen omdat ie maar één rijstrook heeft.
Inderdaad. Een rotonde uit de tijd dat de turborotonde nog niet of nauwelijks werd toegepast. :(

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door mavas » ma 04 feb 2008, 16:11

*** SCHOP ***

Op een "open dag" bij DHV kwam het volgende naar voren:

- N237 vanaf Stichtse rotonde tot aan de N413 wordt 2x2 met parallelwegen ivm veiligheid.
- Er komt een nieuwe kruising met verkeerslichten bij, thv een of ander ziekenhuis; de kruising iets verderop wordt dan afgesloten
- TOTSO van de N237 bij de kruising Amersfoortseweg/ Utrechtseweg wordt vloeiende aansluiting waarbij de weg richting Zeist haaks wordt aangesloten
- N237 wordt 2x1 tussen De Bilt en Utrecht, met busstroken aan beide zijden.

De N237 mag gebruikt worden door regionaal verkeer en mag dienen als overloop voor de A28 meldt de provincie Utrecht, bv tijdens spits en calamiteiten. Daarvoor wordt het gedeelte dat 2x1 wordt met busstroken dynamisch gemaakt, zodat er bij grote drukte alsnog 2x2 voor het autoverkeer beschikbaar is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door Via » ma 04 feb 2008, 16:50

Gelukkig, toch nog een beetje gezond verstand.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door harry » ma 04 feb 2008, 17:28

mavas schreef:- N237 vanaf Stichtse rotonde tot aan de N413 wordt 2x2 met parallelwegen ivm veiligheid.
Dan zouden er wel eens een hoop bomen moeten sneuvelen... :(
(Nu is het nog een mooie weg.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door mavas » ma 04 feb 2008, 18:06

^^ Is dat niet een kwestie van de weg iets opschuiven en een fietspad verbreden zodat het fietspad breed genoeg is om ook ander langzaam verkeer te faciliteren? (ik ken de situatie daar niet).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door harry » ma 04 feb 2008, 18:36

mavas schreef:(ik ken de situatie daar niet).
Zowel de weg zelf als de aangrenzende percelen staan vol met bomen. De weg had ruimte voor 3 stroken, maar niet voor 4.
Dus ofwel en komt een rijbaan bij (waarvoor bomen in de voortuinen moeten sneuvelen), ofwel de huidige tussenbermen worden rijbaan (waarvoor de bomen op die tussenbermen moeten sneuvelen).
Of misschien worden het heel smalle rijstroken, zodat je een soort N44-Wassenaar krijgt.

Je kunt het eigenlijk net niet zien op deze foto (want hier is de weg net iets breder geworden):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door waldo79 » di 05 feb 2008, 8:40

- TOTSO van de N237 bij de kruising Amersfoortseweg/ Utrechtseweg wordt vloeiende aansluiting waarbij de weg richting Zeist haaks wordt aangesloten
Mij lijkt de relatie Zeist->Utrecht drukker dan Soesterberg->Utrecht. Misschien dat Hajo daar meer kijk op heeft?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door Hajo » wo 06 feb 2008, 14:18

waldo79 schreef:Mij lijkt de relatie Zeist->Utrecht drukker dan Soesterberg->Utrecht. Misschien dat Hajo daar meer kijk op heeft?
Volgens mij is het traject Zeist - Utrecht het drukst. Het traject Soesterberg - Zeist valt wel mee, behalve tijdens de spits. Omdat de A28 tijdens de spits helemaal vaststaat, kiest veel verkeer ervoor de N237 te volgen.

- N237 vanaf Stichtse rotonde tot aan de N413 wordt 2x2 met parallelwegen ivm veiligheid.
Goede zaak, hoewel het stuk tussen Soesterberg en de Stichtse Rotonde nu 2x1 is. Bij een verbreding naar 2x2 moeten er heel wat bomen gekapt worden. Of er op dit deeltraject ook nog plaats is voor een parallelbaan... :dontknow: Dat durf ik niet zo te zeggen. Waarschijnlijk wel, maar het zal in ieder geval een heel stuk breder worden.

- Er komt een nieuwe kruising met verkeerslichten bij, thv een of ander ziekenhuis; de kruising iets verderop wordt dan afgesloten
Dat "ziekenhuis" is "Zon & Schild", een psychiatrisch ziekenhuis tussen Soesterberg en Amersfoort, aan het 2x1 gedeelte.

- TOTSO van de N237 bij de kruising Amersfoortseweg/ Utrechtseweg wordt vloeiende aansluiting waarbij de weg richting Zeist haaks wordt aangesloten
In eerder plannen was er sprake van om het aantal opstelstroken voor linksaf (Utrecht --> Soesterberg) naar twee te verdubbelen. Dit is een betere oplossing. Verkeer vanuit Utrecht richting Soesterberg kan dan zonder af te slaan de weg vervolgen. Wil je naar Zeist, dan dien je in de nieuwe situatie dus rechts af te slaan. Het lijkt mij dat de huidige vluchtstroken op dit traject zullen verdwijnen.

- N237 wordt 2x1 tussen De Bilt en Utrecht, met busstroken aan beide zijden.
Zeker een bedenksel van de gemeenten Utrecht en De Bilt... :? Die weg is nu 2x2. De rechterrijstrook wordt dus een busstrook, maar gelukkig wel met "Dynamisch Verkeersmanagement". Het lijkt erop dat men het verkeer de N413 op wil leiden, naar de A28. De aansluiting van de N413 op de A28 moet m.i. dan zeker gereconstrueerd worden. In de spits is het nu al een chaos. Die weg was vroeger 2x2, later vesmald tot 2x1 met in het midden een busbaan. Die busbaan kan in beide richtingen worden gebruikt en is ook bedoeld om ambulances ongehinderde doorgang te verlenen. De ideale situatie voor de N413 lijkt mij bij deze plannen voor de N237 een 2x2 indeling met in het midden een 2x1 busbaan, die ook dan door ambulances kan worden gebruikt. (Na de aansluiting met de A28 kom je bij het AZU en het universiteitscentrum "De Uithof", vandaar die ambulances.)

Het is i.i.g. goed nieuws te vernemen dat de versmallingsplannen van de baan zijn. :blauweduim:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door boe! » do 07 feb 2008, 22:07

^^ Waar je in het laatste stukje N413 schrijft, bedoel je de N412. De N413 ligt tussen Soesterberg en Soest.

Als het verkeer de N412 moet volgen, leg dan ook een vloeiende verbinding met de N412 aan en verbreed de N412 naar 2x2. Het gedeelte tussen Soesterberg en Amersfoort zou overigens ook al aangepakt worden vanwege de aanleg van een ecoduct. Dat kunnen ze dan mooi gaan combineren.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door Hajo » za 09 feb 2008, 23:06

^^ Je hebt gelijk: ik bedoel inderdaad de N412. Omdat dit ik dit gebeid ken als mijn broekzak, is dat een domme vergissing. :wall: :oops:

Overigens: de N237 vloeiend op de N412 aansluiten wordt lastig: het is een kruispunt. Als je vanuit Zeist komt ga je rechtdoor (N237) naar Utrecht, linksaf (N412) naar de A28 en het AZU en rechtsaf naar Bilthoven. Die kruising is vooral in de spits erg druk.
Laatst gewijzigd door Hajo op wo 13 feb 2008, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door waldo79 » ma 11 feb 2008, 8:28

Eh...rechtsaf naar Bilthoven :lol:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door Hajo » wo 13 feb 2008, 16:15

Typefout, is inmiddels gecorrigeerd. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door waldo79 » wo 13 feb 2008, 17:02

Het gaat dus om onderstaand kruispunt:

Afbeelding

<Uithof, (A28)
^Utrecht
>De Bilt, Bilthoven

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: N237 De Bilt - Soesterberg: versmallingsplannen

Bericht door Hajo » za 16 feb 2008, 16:37

Yep. ;)

Plaats reactie