[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » za 16 sep 2017, 17:24

^^ Een scherpe bocht in een aansluiting is op zichzelf ook al gevaarlijk vanuit verkeerskundig oogpunt gezien. En Nederland is volgens mij het enige land dat zulke haakse aansluitingen bouwt. Waarom dat nu nog steeds in de handboeken van het wegontwerp staan is mij een raadsel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » za 16 sep 2017, 17:37

^^ En bovendien is er geen navigatiestemmetje die zegt "aan het einde van de weg, links afslaan", voor de mensen die puur op navigatie rijden. :rofl2:

Beetje overdreven, maar toch.
Слава Україні

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » za 16 sep 2017, 20:21

^^

Duitsland haalt de snelheid er meestal al grotendeels uit met de krappe boogstralen op de afrit zelf... Dat het daarna vloeiend is en minder haaks, ach...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Robbert297 » za 16 sep 2017, 21:52

^^ Maar dat hebben ze bij zowat elke Ausfahrt. Die valt dus te verwachten. Ik kan me voorstellen dat sommigen zo'n haakse bocht aan de N31 niet zo snel verwachten, al is zo'n bocht vrij duidelijk.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 16 sep 2017, 23:18

Sibren schreef:De bedoeling is dat de bestuurder door het tegenkomen van haaientanden, begrijpt dat hij niet meer op een stroomweg rijdt. Dus zou het 'natuurlijker' moeten aanvoelen dat de bestuurder daarna nog maar 80 km/u rijdt. Als hier een vloeiende trompetaansluiting zou liggen, is de bestuurder meer geneigd om 100 te blijven rijden over de invalsweg.
In andere landen lost men dat op met adequate bebording en eventueel van die ribbelstroken om de overgang duidelijk te maken. In Nederland moet er natuurlijk een haakse bocht komen met haaientanden voor imaginaire kruisende weg. Extra remmen, extra optrekken, en of het veiliger is vraag ik me ook sterk af...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » zo 17 sep 2017, 0:26

DjIdee schreef:^^

Duitsland haalt de snelheid er meestal al grotendeels uit met de krappe boogstralen op de afrit zelf... Dat het daarna vloeiend is en minder haaks, ach...
Van mij had ook hier een scherpere knik in de afrit mogen zitten, zodat die bocht bovenaan wat vloeiender had kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Hajo » zo 17 sep 2017, 10:45

^^
Trompetje...
:denk:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » vr 29 sep 2017, 21:02

De gesloopte N31 bij Deinum:

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door verfmeer95 » vr 29 sep 2017, 22:41

Voor iedereen die zich ook af vroeg waar dit is, het noorden is links op deze afbeelding.

rozema93
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door rozema93 » ma 30 okt 2017, 19:59

Misschien een rare vraag, maar is het Tracébesluit nog ergens te downloaden? Ik zie linkjes staan op dit forum die helaas naar offline pagina's leiden. De realisatieovereenkomst is het enige dat beschikbaar is, maar het volledige Tracébesluit zou ik graag in willen zien voor mijn studie. Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » ma 30 okt 2017, 20:07

Ik heb het complete tracébesluit nog op mijn PC staan. Op Platformparticipatie is het niet (meer?) te vinden.

rozema93
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door rozema93 » di 31 okt 2017, 7:56

Bedankt voor je reactie! Nee, tevergeefs het internet afgezocht, maar ook op Platform Participatie niet te vinden. Zou je het bestand kunnen sturen? Ben nieuw hier, maar is het mogelijk via een privebericht?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » di 31 okt 2017, 8:44

Als ik vanmiddag thuis ben zal ik het wel even uploaden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » di 31 okt 2017, 16:56

^^

Bestand wordt automatisch verwijderd na 7 dagen:

https://we.tl/vgIz69ArmW

rozema93
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 okt 2017, 19:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door rozema93 » di 31 okt 2017, 17:00

Chris, je bent een held! Mijn dank is groot

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Jackbauer1350 » ma 22 jul 2019, 22:32

De Haak ligt er al weer bijna 5 jaar. Maar van het oude N31-trace liggen nog steeds enkele stukken.

Afbeelding
De voormalige kruising Werpsterhoek met een restant van de 2x2 N31 richting Leeuwarden. Waar ik stond om deze foto te maken
begon de N31 richting Drachten.
Hoe de kruising er destijds uitzag: https://goo.gl/maps/33eVh3WPaXBtfKr86

Afbeelding
De oude N31 richting Leeuwarden.

Afbeelding
Kruispunt Werpsterhoek gezien vanaf de N31 uit Leeuwarden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Op de plek van de rijbaan richting Leeuwarden ligt nu de Weverij die de oude N31 doorsnijdt en vervolgens
met een tunneltje onder de spoorlijn door gaat.

Afbeelding
Links de Weverij en er naast de oude rijbaan vanuit Leeuwarden.

Afbeelding
Naar links de Weverij die vanaf de huidige Overijsselelaan komt.

Afbeelding
Vanaf datzelfde punt kijkend richting Leeuwarden.
Op GM gezien, links van de woning: https://goo.gl/maps/eRBxfj8J3ot5YBc67

Afbeelding
Er ligt nog wat wegmeubulair en klinkers opgeslagen.

Afbeelding

Afbeelding
Er is een dijk grond dwars over de rijbanen gestort zodat er geen straatraces op gehouden kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding
Hectometerpaaltjes en lichtmasten zijn allemaal verwijderd. De NDW-meetmasten en geleiderail staan er nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindpunt, de voormalige kruising met de Molkenkelder.

De Hendrik Algrawei, het N31-gedeelte langs het Van Harinxmakanaal was tot voor kort nog in gebruik maar ligt er nu ook verlaten bij:

Afbeelding
De kruising met de Overijsselselaan.

Afbeelding
Kijkend richting de kruising met de Overijsselselaan.

Afbeelding
Alleen het eerste gedeelte is nog in gebruik om bij het Fries Landbouwmuseum, hier naar rechts, te komen.
Verder is de weg sinds 12 juli jongstleden niet meer toegankelijk.

Afbeelding

Afbeelding
Hier lag voorheen dubbele asmarkering met groene streep.

Afbeelding
Vanaf de andere zijde van het spoorviaduct.

Afbeelding
De draaibrug stond net open.

Afbeelding
In de achtergrond voorbij de brug over de Zwette de voormalige kruising met de Newtonlaan.

Afbeelding
Afbeelding
Omdat de rechtdoorrichting was komen te vervallen door de aanleg van de nieuwe N31 is het bord voor rechtdoor
opgeschoven en is er een rechtsafpijl overheen gepopnageld.

Afbeelding
Afbeelding
De rotonde met de Newtonlaan. De oude N31 is afgezet met barriers. Bij de meeste handwegwijzers zijn de platen
omgekeerd in de houder geschoven.

Afbeelding
Er staan nu zonnepanelen op het stuk voormalig N31-tracé vanaf de rotonde tot aan de nieuwe N31.

Afbeelding
Waar de N31 voorheen aansloot op de A31/N383. Die lag rechts waar nu het riet staat.

Afbeelding
Hier boog de N383 naar links af naar het viaduct van de aansluiting. Rechts loopt de Bokmasingel.
Locatie op GM, waar de restanten nog zichtbaar zijn: https://goo.gl/maps/WY427wrjEJpZjqct9

Afbeelding
De N383 lag hier recht vooruit langs het perceel van het keukencentrum. Er is niets meer van te zien dat er een weg heeft gelegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » di 23 jul 2019, 11:31

Wat gaaf dat er nog zoveel zichtbaar is van het dubbelbaansgedeelte! Zou dit een SNUP in wording zijn, of wordt alles nog een keer verwijderd?

Hoe lang is eigenlijk het langste gedeelte van het dubbelbaansdeel? Ze zouden dat kunnen gebruiken voor opnames van bv reclames.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 jul 2019, 12:38

Mooie serie Jack! Ik fiets en loop regelmatig in het gebied. Ik was al langer van plan om het ere van de opening vijf jaar geleden zo'n serie te maken, maar je bent me voor ;)

Het oude stuk Overijsselseweg is amper meer bruikbaar voor dat soort doeleinden. Zoals te zien op de foto's is over de grootste lengte een bestaande rijbaan hergebruikt voor een nieuwe lokale ontsluiting. Wat er nog over is wordt deels gebruikt voor opslag van materialen en grond en op de vangrails na is feitelijk alle inrichting verdwenen. Een knappe cameraman en regisseur die daar nog een geloofwaardige auto(snel)wegscene weet te schieten.

In de toekomst komt rondom dat nieuwe tunneltje het nieuwe station Leeuwarden-Werpsterhoeke. Even verderop ligt een fietstunneltje welke tevens dienst zal doen om de perrons met elkaar te verbinden.

De gronden ruimer daar omheen zou de gemeente graag ontwikkelen met kantoren en andere bedrijven. Dat is echt een lange termijn ambitie waarschijnlijk. Uiteindelijk zullen alle sporen van de oude weg wel worden uitgewist.

Het noordelijke deel van de oude N31-Overijsselseweg is opnieuw ingericht en opgenomen in de Overijsselselaan. Aan de westkant hiervan wordt in de komende jaren de nieuwe woonwijk Middelsee aangelegd. Naast het afsluiten van de Hendrik Algraweg zal dit najaar het kruispunt Goutum-Sùd in de Overijsselselaan van een westelijke poot worden voorzien. Op dat moment komt ook de oude spoorwegovergang in het buurtschap Barrahûs te vervallen. Die overweg ligt trouwens in de Bredyk, de voorganger van de N32/N31-Overijsselseweg.

Het oude tracé van de N383 aan de kant van Leeuwarden is lange tijd gebruikt als gronddepot. Hiervoor liggen al enkele jaren plannen voor een zonneparkje klaar. Dit is waar vroeger een tankstation lag.

Waar de andere bezuinigingen binnen de Haak, zoals het ontbreken van vluchtstroken (of ruimte daarvoor) niet echt gemist worden, ontbreekt het vreemd genoeg aan voorzieningen zoals een VZP langs deze weg. Met name in westelijke richting, waar je tussen Nijega en Kimswerd nergens direct aan de weg een tankstation tegenkomt. Wie ze kent weet ze iets verder van de N31/A31 gelukkig wel te vinden. Met de toenemende drukte (in de toekomst versterkt door de tol voor vrachtverkeer) ligt hier nog wel een kans.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door harry » di 23 jul 2019, 18:22

mavas schreef: di 23 jul 2019, 11:31Zou dit een SNUP in wording zijn
Per definitie niet, gezien de betekenis van SNUP (Spoor van nooit uitgevoerd plan).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SechsBKV
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 12:43

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door SechsBKV » do 01 aug 2019, 11:59

Hendrik Algraweg, één van de laatste stukjes oude N31, is nu afgesloten. De weg zal gesloopt gaan worden tbv. de bouw van de nieuwe wijk Middelsee.

Er liggen ook nogsteeds restanten van de oude N32 naast de Overijselseweg, weet iemand wat hier mee gebeuren gaat?

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door nederland24 » vr 02 aug 2019, 13:51

harry schreef: di 23 jul 2019, 18:22
mavas schreef: di 23 jul 2019, 11:31Zou dit een SNUP in wording zijn
Per definitie niet, gezien de betekenis van SNUP (Spoor van nooit uitgevoerd plan).
Momenteel is het een SOUP. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » za 03 aug 2019, 0:10

SechsBKV schreef: do 01 aug 2019, 11:59 Hendrik Algraweg, één van de laatste stukjes oude N31, is nu afgesloten. De weg zal gesloopt gaan worden tbv. de bouw van de nieuwe wijk Middelsee.

Er liggen ook nogsteeds restanten van de oude N32 naast de Overijselseweg, weet iemand wat hier mee gebeuren gaat?
Heb je mijn post even hierboven gelezen?

De straatnamen rondom dit deel ex-N31 kunnen wat verwarring opleveren. De straatnaam van de oude N31 tussen Goutum en Werpsterhoek was Overijsselsestraatweg. De huidige weg tussen Goutum en :AS: Leeuwarden-Zuid heet Overijsselselaan. Deze loopt t.h.v. Goutum over het oude tracé van de Overijsselsestraatweg. Overijsselseweg is de naam die enkele jaren geleden is gegeven aan de bestaande parallelweg van deze weg tussen de Boksumerdyk en de Bredyk.

Het wegnummer van de Overijsselsestraatweg was de N31. Dit nummer sloeg vanaf de Waldwei af op het voormalige kruispunt Werpsterhoek richting Goutum, om bij de verkeerslichten aldaar af te slaan via de Hendrik Algraweg, langs Deinum naar de A31 bij Marssum. Oftewel 4 totso's.

De A32 gaat (net als vroeger) bij Wirdum over in de N32, die stopt bij het nieuwe knooppunt. In de oude situatie is er ooit een stukje dubbelnummering geweest met de N31, waarbij de N32 naar verluid nog een stukje doorliep tussen het kruispunt met de Hendrik Algraweg en de stadsring van Leeuwarden (in elk geval op bewegwijzering). Deze weg tussen Leeuwarden en Overijssel heeft lang geleden ook N90 als nummer gehad.
Nog veel langer geleden liep deze verbinding via de Bredyk en Hegedyk westelijk langs Reduzum en dwars door dorpen als Jirnsum, Akrum en Wolvega heen. Maar ik neem aan dat je dit niet bedoelt? Naar deze voormalige rijksweg bestond een tijd een westelijke poot op het kruispunt Werpsterhoek. Ook nadat de N90 tussen Akkrum en Werpsterhoek een nieuw tracé had gekregen (o.a. voor de verbinding tussen Leeuwarden en Sneek).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » za 03 aug 2019, 0:29

Schelpenpaadje schreef: za 03 aug 2019, 0:10In de oude situatie is er ooit een stukje dubbelnummering geweest met de N31, waarbij de N32 naar verluid nog een stukje doorliep tussen het kruispunt met de Hendrik Algraweg en de stadsring van Leeuwarden (in elk geval op bewegwijzering).
Dat klopt, en er zijn zelfs Redesign-borden geweest met N32 in Leeuwarden: https://www.google.nl/maps/@53.1866135, ... 312!8i6656

Maar destijds was dit formeel al niet meer de N32. Want in Goutum was in 2009 de dubbelnummering al verdwenen, en volgens mij was die formeel al langer weg. Ik kan me van eind jaren '90 de dubbelnummering nog wel herinneren.

Goutum in 2009: https://www.google.nl/maps/@53.1801998, ... 312!8i6656

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 sep 2019, 21:27

Op het voormalige deel van de N383 bij Leeuwarden wordt een zonnepark gerealiseerd:

https://www.omropfryslan.nl/nieuws/9078 ... onderen-af

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 173
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Jutter » ma 11 nov 2019, 19:05

Dat weefvak tussen Leeuwarden Noord en Marsum is echt een drama in de spits. Het staat altijd vast onderaan de afrit bij de N383. Stond laatst zelfs hier al stil, terwijl ik niet eens eraf hoef bij Marsum. Hadden ze achteraf toch beter kunnen doen.

In het verleden was het stuk A31 bij Marsum 120 km/u. De borden zijn toen verwijderd (op de hm-bordjes stond nog wel 120) en de afgelopen maanden was het 130. Afgelopen weekend is het stuk echter weer 120 geworden, iemand enig idee vanwaar deze veranderingen?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 nov 2019, 19:25

Wanneer was je er dit weekend?
Ik heb zondag aan het eind van de ochtend geen borden 120 gezien in de richting Harlingen.

Op de afrit naar de N383 moet verkeer uit Drachten wachten op verkeer uit Harlingen. Een bypass op de rotonde kan dit verhelpen. Met een invoeger op het deel tot de rotonde Rypsterdyk, eventueel i.c.m. verbreding van ook deze rotonde.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 nov 2019, 21:08

Jutter schreef: ma 11 nov 2019, 19:05In het verleden was het stuk A31 bij Marsum 120 km/u. De borden zijn toen verwijderd (op de hm-bordjes stond nog wel 120) en de afgelopen maanden was het 130. Afgelopen weekend is het stuk echter weer 120 geworden, iemand enig idee vanwaar deze veranderingen?
Misschien hetzelfde als recentelijk op de Veluwe: omdat voor de snelheidsverhoging naar het PAS verwezen werd?

Al is er rond Marsum volgens mij geen probleem met de stikstofdepositie.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 12 nov 2019, 8:08

Maar ja, het besluit zal wat de stikdtofparagraaf betreft wel op het PAS gebaseerd zijn. Als het besluit nog niet onherroepelijk was, ontbreekt door de vernietiging van het PAS in feite de hele stikstofparagraaf in het besluit waardoor het besluit onhoudbaar is geworden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door boe! » di 12 nov 2019, 8:37

Jutter schreef: ma 11 nov 2019, 19:05 In het verleden was het stuk A31 bij Marsum 120 km/u. De borden zijn toen verwijderd (op de hm-bordjes stond nog wel 120) en de afgelopen maanden was het 130. Afgelopen weekend is het stuk echter weer 120 geworden, iemand enig idee vanwaar deze veranderingen?
Vanwege werkzaamheden was de snelheid verlaagd van 120 naar 90 km/u. Het is daar nooit 130 km/u geweest. Misschien dat met het weghalen/afdekken en plaatsen van borden er een fout is gemaakt waarbij de borden :A1-90: eerder zijn weggehaald dan de borden :A1-120: zijn teruggeplaatst/zichtbaar gemaakt i.p.v. tegelijkertijd.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » di 12 nov 2019, 15:45

Jutter schreef:Dat weefvak tussen Leeuwarden Noord en Marsum is echt een drama in de spits. Het staat altijd vast onderaan de afrit bij de N383. Stond laatst zelfs hier al stil, terwijl ik niet eens eraf hoef bij Marsum. Hadden ze achteraf toch beter kunnen doen.

In het verleden was het stuk A31 bij Marsum 120 km/u. De borden zijn toen verwijderd (op de hm-bordjes stond nog wel 120) en de afgelopen maanden was het 130. Afgelopen weekend is het stuk echter weer 120 geworden, iemand enig idee vanwaar deze veranderingen?
Zie, al iets ouder artikel in de LC.: https://www.lc.nl/friesland/waadhoeke/W ... 73700.html

Een rotonde heeft grote voordelen qua doorstroming, snelheid afremmen, invoegen van een minder drukke weg, maar het grote nadeel bij te grote intensiteit dat een rotonde het niet aan kan.

Het wordt nog erger, zoals bij Marsum als 2 rotondes kort achter elkaar liggen. Als het tussenstuk volloopt, lopen de rotondes vol en is de verkeersafwikkeling 0.

Er is dus geld voor aanpassingen, maar blijkbaar heeft de provincie nog geen goede oplossing. En nu komt stikstof en PFAS daar waarschijnlijk nog overheen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk


Plaats reactie