[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mennomulder » wo 16 okt 2013, 14:48

http://www.vrij-baan.nl/ lukt hier wel !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » wo 16 okt 2013, 14:50

Ah, met www. ervoor werkt het wel. Zeker een redirect die niet meer werkt en nog in mijn geschiedenis stond.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 16 okt 2013, 22:39

Helpt het ook als je er www. voorzet? Bij mij wel namelijk.

Mooi dat asfalt op de WIW. Wel jammer dat de bouw van het aquaduct nog wel even zal duren.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 24 okt 2013, 16:24

Foto van de huidige stand van zaken van een der verbindingswegen op knooppunt Werpsterhoek:

Afbeelding

Bron: https://twitter.com/boersa76/status/393 ... 08/photo/1
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 02 nov 2013, 22:38

Vandaag heb ik weer een rondje gemaakt langs de diverse projecten die momenteel rond Leeuwarden in uitvoering zijn. De foto's heb ik toegevoegd aan de desbetreffende sets, resp. Haak om Leeuwarden-Noord, Midden & Zuid op mijn photostream.

Een selectie in de spoiler:
SPOILER: TOON

1.Vanaf het voetgangersviaduct bij Marssum over de N383, kijkend ri. westen. Het grondverzet bij het noordelijke deel van de Haak is inmiddels ook gestart
Afbeelding

2.Dat is op deze foto duidelijk te zien. Ongeveer ter hoogte van de graafmachine zal de Haak afbuigen naar het zuiden
Afbeelding

3.Links van de N383 begint de Haak hier in te toekomst
Afbeelding

4.Stand van zaken (aquaduct) Westelijke Invalsweg
Afbeelding

5.Kijkend ri. noordwest
Afbeelding

6.Kijkend ri. oost
Afbeelding

7.Nieuwe Overijsselselaan in aanleg, aan de zuidkant van de stad
Afbeelding

8.Idem
Afbeelding

9.Huidige Overijsselseweg en nieuwe Overijsselselaan links in beeld
Afbeelding

10.Kijkend naar het noorden, met links de slinger in de N32
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 07 nov 2013, 18:15

Er is weer een nieuwsbrief uitgekomen inzake de bouwactiveiten aan de westkant van Leeuwarden. Deze is voorzien van een paar mooie (lucht)foto's. Via deze link is hij te bekijken.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » do 07 nov 2013, 18:20

Aquaduct westelijke invalsweg:
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 07 nov 2013, 18:25

^^ aankomende zaterdag is daar een rondleiding op de bouwplaats, alsook bij het aquaduct RW31, waar nog niet veel foto's van voorbij zijn gekomen. Ik hoop er nog wat op te steken en leuke plaatjes te schieten. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 07 nov 2013, 20:24

Zojuist nog de N32/N31 om Leeuwarden heen gereden. tussen afrit Wirdum en de Werpsterhoek zijn ze momenteel bezig met het plaatsen van portalen. Eentje staat al, de tweede zijn ze nu mee bezig zag ik. Vanaf januari moet het verkeer dan ook al deels over de nieuwe verbindingswegen rijden is de bedoeling.

Weet iemand hoe het ook alweer zat met de brug bij Deinum en het stuk N31 vanaf Marssum? Volgens mij ging dat eruit, maar ik weet het niet zeker. 't Zou wel jammer zijn, je hebt daar wel een mooi uitzicht op de skyline van de stad, zeker ook bij donker. Niet dat die nou heel veel voorstelt, maar toch. Mooie blik over het water daar.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Erikvd12
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 nov 2008, 18:41

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Erikvd12 » za 09 nov 2013, 18:24

Vandaag eens even wezen kijken. (door de treinbus Heerenveen-Leeuwarden). De portalen staan er, maar oh, wat een rare tijdelijke situatie. Vooral die laatste bocht.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » za 09 nov 2013, 21:46

Foto's van de geplaatste portalen:

Werpsterhoek -> Wirdum

1.Rechts is een tijdelijk vorkbord van afrit Wirdum zichtbaar
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.Rechts zijn ze de spoorwegovergang aan het verwijderen die nu overbodig is geworden. Daardoor reden er geen treinen tussen Leeuwarden en Heerenveen
Afbeelding

Wirdum-> Werpsterhoek

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Ze zijn in de avond/nacht van donderdag op vrijdag geplaatst.

Vandaag ook nog een rondleiding bij de aquaducten in aanbouw gehad. Ik zal morgen eens kijken of ik daar nog wat van kan maken. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » ma 11 nov 2013, 13:18

Werkzaamheden knooppunt Werpsterhoek gaan volgende fase in
Om tussen nu en eind 2014 het nieuwe verkeersknooppunt Werpsterhoek af te maken, krijgt het verkeer daar de komende periode te maken met wisselende verkeerssituaties. De volgende tijdelijke fase wordt dinsdag 12 november opengesteld. In deze periode rijdt het verkeer op de N31 tussen Drachten en Leeuwarden in beide richtingen via een nieuwe slinger (tijdelijke wegverlegging) ter hoogte van Werpsterhoek. Voor het verkeer over de N32 tussen Heerenveen en Leeuwarden verandert in deze fase nog niets.
Zie voor volledig bericht de bron.

Ben benieuwd hoe deze fasering er precies uit komt te zien. Er is geen kaartje vrijgegeven en in het voorbijgaan heb ik nog niet kunnen herkennen wat ze precies gaan doen vanavond.
Het zal wel om een andere aansluiting van de Waldwei op de stoplichten bij Werpsterhoek gaan, om plaats te maken voor werkzaamheden aan het knooppunt. Ik vermoed zelf dat de bestaande rijbaan tussen de toekomstige aansluiting Overijsselselaan en de stoplichten een stukje in noordelijke richting wordt verplaatst. Omdat ze het over een tijdelijke slinger hebben, zal het nog wel niet om een ingebruikname van een deel van het nieuwe traject gaan.

De oude Overijsselseweg zal nog een jaartje in gebruik blijven (daarom ook recent gepland onderhoud aan deze weg). Intussen is de nieuwe Overijsselselaan over een groot deel van de gehele lengte klaar, op het planten van bomen en het aanbrengen van de laatste toplaag na. Helaas is er niet veel informatie bekend over de fasering van de Haak, Werpsterhoek en de Overijsselselaan, maar ik vermoed dat het verkeer van en naar Techum en Jabikswoude nog dit jaar zal moeten omrijden via de toekomstige aansluiting Overijselselaan. Dit lijkt de enige manier om de bestaande aansluiting Techum te kunnen afsluiten, wat weer nodig is om het laatste stukje Overijselselaan inclusief toekomstige aansluiting Jabikswoude aan te kunnen leggen.
Misschien heeft iemand concrete en officiële info heeft hierover?

htahta
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 15:39

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door htahta » ma 11 nov 2013, 19:06

GuteFahrt schreef:Zojuist nog de N32/N31 om Leeuwarden heen gereden. tussen afrit Wirdum en de Werpsterhoek zijn ze momenteel bezig met het plaatsen van portalen. Eentje staat al, de tweede zijn ze nu mee bezig zag ik. Vanaf januari moet het verkeer dan ook al deels over de nieuwe verbindingswegen rijden is de bedoeling.

Weet iemand hoe het ook alweer zat met de brug bij Deinum en het stuk N31 vanaf Marssum? Volgens mij ging dat eruit, maar ik weet het niet zeker. 't Zou wel jammer zijn, je hebt daar wel een mooi uitzicht op de skyline van de stad, zeker ook bij donker. Niet dat die nou heel veel voorstelt, maar toch. Mooie blik over het water daar.
Dat traject komt te vervallen. Is niet duidelijk op de kaart te zien maar als je naar de rotonde bij Marssum kijkt. Tevens is het geel gekleurd .. en de gele wegvakken vervallen.

Afbeelding

Veerbootgids
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 sep 2013, 19:29

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Veerbootgids » ma 11 nov 2013, 21:03

Zo zal het er zeer binnenkort uitzien:

Afbeelding

De tijdelijke slinger die binnenkort in gebruik wordt genomen is straks voor de
route Drachten>Leeuwarden (oranje)

Hier zijn geen rechten aan te ontlenen

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » ma 11 nov 2013, 21:16

Vroeg me al af hoe ze dat met de fasering gingen doen, maar dit geeft wel een aardige indruk.... Zijn ook de nodige overleggen aan besteed gok ik om binnen de ruimte en de planning de volgordelijkheid zo te maken dat het verkeer een weg kan blijven vinden....

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 11 nov 2013, 21:30

Wanneer zouden de borden worden geplaatst op de portalen? Is er iemand die weet hoeveel tijd hier normaliter ongeveer tussen zit?
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 11 nov 2013, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » ma 11 nov 2013, 22:43

Dank voor het kaartje van de tijdelijke fase voor Werpsterhoek. Dat zal me een mooie bende worden, vooral 's ochtends, vanwege die rotonde stad in. Maar een andere optie is er niet echt vrees ik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 19 nov 2013, 18:46

Veerbootgids schreef:Zo zal het er zeer binnenkort uitzien:

Afbeelding

De tijdelijke slinger die binnenkort in gebruik wordt genomen is straks voor de
route Drachten>Leeuwarden (oranje)

Hier zijn geen rechten aan te ontlenen
Zeer binnenkort is over precies 10 dagen: http://www.vrij-baan.nl/nieuws-en-publi ... rpsterhoek

Er is een video bij waar de fasering met bewegende beelden te zien is.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Rene » wo 20 nov 2013, 17:03

[youtube]wzEha1DxNj0[/youtube]

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 20 nov 2013, 17:22

^^ bedankt! :top: Ik wist even niet meer hoe je dat doet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » do 21 nov 2013, 8:50

Grappig om een Brabander de tekst van zo'n Fries project te horen inspreken. :p ("Leeoewagdän")

Verder: die fase C duurt tot medio november 2014. Dat werpt enig licht op de vermoedelijke openingsdatum, in ieder geval van het knooppunt, maar vermoedelijk ook van de rest van de Haak: ergens tweede helft november. :)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 21 nov 2013, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

woutero
stadsweg
Berichten: 430
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 0:28

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door woutero » do 21 nov 2013, 12:20

Wow, dus de A32 komt ruim een jaar lang uit op een rotonde waar vrijwel iedereen linksaf moet? Dat wordt nog leuk!

Er zitten geen conflicterende verkeersstromen op de rotonde in deze faseringen, dus eigenlijk is die rotonde nog helemaal niet nodig. Ik hoop dat dit goed gaat, maar ik vermoed flinke files iedere ochtend- en avondspits.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » do 21 nov 2013, 14:11

De afgelopen weken zijn duidelijk al flink wat voorbereidingen getroffen en ook in de eerste gedeeltelijke avondafsluiting, gisteravond, zijn flink wat meters gemaakt.
Ben gisteravond even van Hemriksein naar Goutum gereden via Werpsterhoek. Verkeer in deze richting werd toen al even over de toekomstige op- en afritten van de afslag Overijsselselaan geleid. Onderaan de afrit staat al de definitieve bebording voor de voorsorteerstroken ( :L4: ). Verder was men druk bezig met het verwijderen van rijbaanscheidingen e.d. van de bestaande weg.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » do 21 nov 2013, 20:19

woutero schreef:Wow, dus de A32 komt ruim een jaar lang uit op een rotonde waar vrijwel iedereen linksaf moet? Dat wordt nog leuk!

Er zitten geen conflicterende verkeersstromen op de rotonde in deze faseringen, dus eigenlijk is die rotonde nog helemaal niet nodig. Ik hoop dat dit goed gaat, maar ik vermoed flinke files iedere ochtend- en avondspits.
Rotonde is de eindoplossing. Volgens mij ook geen ruimte voor uitgebreidere acties. Wel tweestrooks in de eindsituatie (linksaf richting overijsselselaan), denk nu ook al.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 11 dec 2013, 10:47

Terwijl het stil was in het topic is er veel veranderd bij Werpsterhoek.
Het verkeer is omgezet naar een tijdelijke situatie zoals is aangegeven in het filmpje hierboven.
De eerste dagen heeft dit tot veel vertraging in de spits geleid, maar inmiddels lijkt iedereen te wennen aan de veranderingen en verloopt de spits weer zo'n beetje zoals voorheen. Wat meewerkt is dat de tijdelijke situatie nauwelijks conflicten kent op wat ritsen na.
Sinds deze week is de oversteek voor langzaamverkeer alleen nog open voor bouwverkeer. In de praktijk staan de stoplichten bij de oude kruising continu op groen.

Intussen blijft men werken aan de diverse kunstwerken en kan binnen de tijdelijke verkeerssituatie ook het laatste deel van het knooppunt worden afgebouwd.
Opening van de Haak en het volledige knooppunt staan nog altijd gepland voor eind 2014.

Enkele luchtfoto's van de huidige stand van zaken bij Werpsterhoek:
http://www.dehuisaanhuis.nl/nieuws/3312 ... psterhoek/

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » vr 20 dec 2013, 17:08

Vandaag Leeuwarden - Heerenveen en terug gereden. De huidige situatie bij het knooppunt Werpsterhoek eens ervaren. Het begint er nu steeds meer op te lijken.

Mij viel op dat de NBA borden weer zijn verwijderd. Ze zullen wel voor teveel verwarring hebben gezorgd. Er is alleen tijdelijke gele bebording momenteel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door boe! » ma 03 feb 2014, 21:37

Video van de huidige situatie bij Werpsterhoek. De opname start op de A32 net ten zuiden van Werpsterhoek en loopt via de tijdelijke omleidingsroute naar de N31 ten noorden van Werpsterhoek.
[youtube]gxhZzKOtfn4[/youtube]

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » di 04 feb 2014, 6:26

Wat een spaghetti-wegen allemaal. :o
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » di 04 feb 2014, 6:44

Voor een tijdelijke situatie (eerste 2 dagen wennen/drama) stroomt het nu best goed door als ik eerlijk ben. Alles natuurlijk in afwachting van de definitieve openstelling, maar die laat nog wel eventjes op zich wachten

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 04 feb 2014, 19:07

Rond 1:10 zie je de rotonde waarvan veel mensen van te voren riepen dat het daar hopeloos ging vastlopen en dat het een schande was.
Op het filmpje is duidelijk te zien dat in de huidige configuratie van de rotonde er geen conflicten zijn. En dat er gewoon nog steeds twee rijstroken beschikbaar zijn van Heerenveen -> Leeuwarden.

Dat het aantal rijstroken gelijk moest blijven in de tijdelijke situatie was ook een eis.

Aan het eind van het filmpje zie je het oude kruispunt Werpsterhoek. De VRI staat er nog en spring alleen nog op rood voor overstekend bouwverkeer. Deze oversteekplaats is een tijdje terug officieel gesloten voor langzaam verkeer.

Overigens is men momenteel druk bezig met de laatste viaducten, met name die over het spoor:
http://www.vrij-baan.nl/nieuws-en-publi ... k-monument

Plaats reactie