[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » di 30 sep 2014, 14:52

DjIdee schreef:^^

Officiele reden voor Wirdum-Werpsterhoek voor autoweg uiterlijk en vmax 100 is om de overgang geleidelijk te laten verlopen en de snelheid voor het (krappe) knooppunt er alvast wat uit te halen
Op veel andere plaatsen wordt dan de autosnelweg gelimiteerd op 100 km/h als je van 130 of 120 komt. Gewoon een bordje onder het autosnelwegsymbool plaatsen en klaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 30 sep 2014, 15:57

mavas schreef:
DjIdee schreef:^^

Officiele reden voor Wirdum-Werpsterhoek voor autoweg uiterlijk en vmax 100 is om de overgang geleidelijk te laten verlopen en de snelheid voor het (krappe) knooppunt er alvast wat uit te halen
Op veel andere plaatsen wordt dan de autosnelweg gelimiteerd op 100 km/h als je van 130 of 120 komt. Gewoon een bordje onder het autosnelwegsymbool plaatsen en klaar.
Wellicht heeft hierbij meegespeeld dat een aangepaste vmax op de noordelijke/buitenrandstedelijke snelwegen (tot voor kort) vrij ongebruikelijk is/was. En dat de voorgaande situatie, waarbij ook het wegnummer A32 veranderde in N32, in de praktijk prima voldeed.
GuteFahrt schreef:Ik heb vanochtend ook een foto gemaakt van bewegwijzering, die heb ik in dat topic gepost.

Gezien de keuzes die gemaakt zijn zal Amsterdam niet eerder op de borden komen dan voorbij Marssum (zoals het al was op de A31, wat de N383 betreft wordt Amsterdam momenteel iets voorbij het Europaplein aangegeven).

Persoonlijk vind ik het nogal een aderlating. :nothanks:
Jammer, maar geen ramp. Dit had dan als vierde doel toegevoegd moeten worden aan die bebording. Harlingen, Leeuwarden en Stiens zijn daar veel belangrijker om het verkeer rondom de stad de juiste route te laten nemen. Als het per se had gemoeten had je eventueel Harlingen kunnen opofferen om ruimte te maken voor Amsterdam, maar ik snap wel dat men zich hier niet aan gewaagd heeft.
Vanaf de zuidkant van Leeuwarden maakt Amsterdam via de Afsluitdijk of over de A6 trouwens weinig uit. Het hangt vooral samen met waar je precies moet zijn in Amsterdam e.o.. Reden te meer om vanaf dit punt nog geen route op te leggen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 30 sep 2014, 19:17

^^ Ik las net ook je reactie in het topic bewegwijzering autosnelwegen maar het lijkt me het beste de discussie in 1 draad verder te voeren, vandaar dat ik er hier maar even op terugkom.

In Grouw wonen geen mensen met knooppunt Joure-vrees? :hap:

Ik denk daarin misschien iets te gemakkelijk maar dan speelt het tijdstip wellicht ook een rol.

Wat Stiens betreft, het aangeven van Amsterdam komende vanuit het oosten is net zo min het geval. De argumentatie van het A6 verhaal gaat dan niet op.

Ik had het veel beter gevonden als ze een volgbord hadden geplaatst:

Ameland
Stiens
Vliegbasis Leeuwarden

Route [N31] Harlingen
Palance schreef:
GuteFahrt schreef:https://farm4.staticflickr.com/3929/153 ... acca_b.jpg
Steptimer (12-07-2014) schreef:Dit lijkt puur Fries nationalisme.
Dit is Fries nationalisme. :down: :neenee:
Wat heeft Zwolle met Friesland of Fries nationalisme te maken dan?
Voortbordurend op de opmerking van Steptimer n.a.v. eerder verschenen foto's. Zwolle heeft daar niets mee te maken en in de context had dit duidelijk geweest (heb alleen deze reactie er uit geplukt). Ik bedoel in dit geval dat men geen doel bewegwijzerd voor de andere kant van de Afsluitdijk. Net als of de wereld in Friesland ophoudt. :dyn_hyp: :hap:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 01 okt 2014, 11:52

:arrow: 5 foto's & 22 foto's toegevoegd aan de sets Haak om Leeuwarden en Westelijke Invalsweg op mijn photostream.

Op het middendeel van de Haak was men gister bezig met het monteren van de geleiderails. In het aquaduct Westelijke Invalsweg krijgt het fietspad steeds meer vorm.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 01 okt 2014, 13:31

Hou je van water, dan kom je naar Fryslân. :hap:

(...ondertussen in Ritsumazijl...)

Afbeelding

Dat wordt een leuk ritje Haak in december. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door boe! » wo 01 okt 2014, 13:44

Een aqua-aquaduct. ;)

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Steyn_E » wo 01 okt 2014, 15:53

Een Dive-under.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 01 okt 2014, 17:05

Er wordt momenteel trouwens gewerkt aan een nieuwe afdichting. Zodra die zit én niet lekt kan de afbouw hopelijk gauw verder. Zo niet, dan wordt dit om de deadline te halen de eerste autoweg uitgevoerd in onderwaterbeton :PP:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 18:35

Ach, en als hij niet waterdicht is, wat dan nog? Dan hebben we straks een autoweg die onder Rijkswater* staat. :mrgreen:

*Of is het van Harinxmakanaal een Provinciaal water? :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 01 okt 2014, 19:02

Volgens mij wordt dat kanaal inderdaad bediend door de provincie, maar dat moet ik morgen opzoeken op mijn werk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » wo 01 okt 2014, 19:09

^^ Het kanaal was provinciaal, nog niet zo lang is het een rijksvaarweg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 01 okt 2014, 20:40

De nieuwe entree naar Leeuwarden-Zuid:

http://www.lc.nl/friesland/met-50-leeuw ... 39663.html

wat zouden ze nu dan weer uit de trukendoos halen? :oh-no:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Tobias98 » wo 01 okt 2014, 20:43

Ik las het vanochtend ook in de krant, en dacht gelijk aan de groene golf die wordt volgens mij wordt toegepast. Tenminste, volgens mij is dat hier in dit topic al eens mede gedeeld.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 01 okt 2014, 21:37

^^ https://twitter.com/vrijbaan/status/516604845315588096
Nieuwe entree van de stad
De aansluiting van de nieuwe Overijsselselaan op de N31 bij Werpsterhoek vormt in feite een nieuwe entree van de stad. Op dit punt is het belangrijk dat de weggebruiker voelt en beleeft dat de functie van de Overijsselselaan een andere is dan voorheen. Op de Overijsselselaan geldt een snelheid van 50km. Omdat de inrichting van de weg direct invloed heeft op het gedrag van weggebruikers zijn de volgende maatregelen genomen:
• minimale rijstrookbreedte
• het toepassen van brede en hoge opsluitbanden langs de middenberm
• toepassing van kleine en stedelijke bebording en bewegwijzering
• minimaliseren van belijning op de Overijsselselaan
• geen kantlijn, maar witte steen markering aan de kant van de buitenberm
• toepassing van lage en stedelijke verlichting
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door RSK » wo 01 okt 2014, 22:34

Op de Overijsselselaan geldt een snelheid van 50km.
:facepalm:
Omdat de inrichting van de weg direct invloed heeft op het gedrag van weggebruikers zijn de volgende maatregelen genomen:
• minimale rijstrookbreedte
• het toepassen van brede en hoge opsluitbanden langs de middenberm
• minimaliseren van belijning op de Overijsselselaan
• geen kantlijn, maar witte steen markering aan de kant van de buitenberm
:facepalm:
En dan blijven beweren dat je als overheid veiligheid op de weg nastreeft. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Snelwegfreak » wo 01 okt 2014, 22:45

^^ Daar is inderdaad maar één smiley mogelijk: :facepalm:

Dat klinkt eerder als een erg onveilige weg. Daar zijn dan experts mee bezig geweest.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » do 02 okt 2014, 9:11

Snelwegfreak schreef:Dat klinkt eerder als een erg onveilige weg.
In het document over de GOW-80 van het SWOV stond het volgende: "Smallere rijstroken leveren wel lagere snelheden op, maar niet minder ongevallen."
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » do 02 okt 2014, 9:15

mavas schreef:
Snelwegfreak schreef:Dat klinkt eerder als een erg onveilige weg.
In het document over de GOW-80 van het SWOV stond het volgende: "Smallere rijstroken leveren wel lagere snelheden op, maar niet minder ongevallen."
Oeh, heb je de bron ergens onder de knop?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door boe! » do 02 okt 2014, 11:54

RSK schreef:En dan blijven beweren dat je als overheid veiligheid op de weg nastreeft. :nuts:
Dit lijkt een beetje op het kromme onderzoek dat de ANWB heeft gedaan naar de N-wegen. Honderd obstakels op de weg plaatsen i.c.m. een maximumsnelheid van 30 km/u levert 5 sterren op, terwijl voor je gevoel die obstakels uit oogpunt van veiligheid daar niet horen. Idem hier: diverse maatregelen, maar bij een snelheid van maximaal 50 km/u is het allemaal superveilig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » do 02 okt 2014, 14:42

Waarom moet dat ook in vredesnaam 50 km/h worden. Als het per se binnen de bebouwde kom ligt kan 70 km/h toch ook? Dit soort beleidsmaatregelen levert alleen maar onvrede op. Als je dan bekeurd wordt neemt het vertrouwen in de politie ook steeds verder af.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » do 02 okt 2014, 15:22

DjIdee schreef:
mavas schreef:In het document over de GOW-80 van het SWOV stond het volgende: "Smallere rijstroken leveren wel lagere snelheden op, maar niet minder ongevallen."
Oeh, heb je de bron ergens onder de knop?
Hier is de bron onder de knop: http://www.swov.nl/rapport/D-2013-02.pdf pagina 112:
Amerikaans onderzoek geeft aan dat het aantal ongevallen toeneemt naarmate de rijstrook versmalt, hoewel de snelheid afneemt. Bij verkeersintensiteiten boven de 2.000 voertuigen/etmaal neemt het aantal ongevallen exponentieel toe naarmate de rijstrookbreedte smaller wordt. Vergeleken met een rijstrookbreedte van 3,6 m (standaard in veel westerse landen) levert een versmalling naar 3,3 m, 3,0 m en 2,7 m respectievelijk 5%, 30% en 50% meer ongevallen op.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » do 02 okt 2014, 17:54

^^ Hoe had men dan in jouw ogen de gewenste vmax van 50 moeten afdwingen?
Het is hier niet zo dat de vmax een gevolg is van de versmalling. De inrichting is een gevolg van het veranderen van de functie en snelheid van de weg.
Als je de snelheid omlaag brengt zul je iets moeten doen. Je hoeft geen onderzoeker te zijn om te snappen dat het niet wenselijk is dat de ene helft van de weggebruikers zich netjes aan de snelheid houdt, maar de andere helft deze aan zijn laars lapt. Zowel niet voor de veiligheid als de leefbaarheid.
Chris schreef:Waarom moet dat ook in vredesnaam 50 km/h worden. Als het per se binnen de bebouwde kom ligt kan 70 km/h toch ook? Dit soort beleidsmaatregelen levert alleen maar onvrede op. Als je dan bekeurd wordt neemt het vertrouwen in de politie ook steeds verder af.
Men had er 70 km/h van kunnen maken. Dan had de weg verder van de bebouwing van de nieuwbouwwijk De Zuidlanden moeten blijven. Dat betekende minder woningen bouwen en minder ruimte om knooppunt Werpsterhoek en de afrit Leeuwarden-Zuid op elkaar aan te sluiten.

Verkeer voor centrum en westkant van Leeuwarden rijdt straks via de Haak en de Westelijke Invalsweg, verkeer dat meer (noord)oostelijk moet zijn neemt de Drachtsterweg. Deze wegen kennen wel een hogere vmax. De Overijsselselaan wordt primair een stadsontsluitingsweg, vergelijkbaar met de stadsring van Leeuwarden, voor bestemd voor de zuidelijke wijken, waar doorgaand verkeer in principe niets te zoeken heeft.

Zie het totaalplaatje van de eindsituatie:
http://www.vrij-baan.nl/sites/leeuwarde ... i_2014.pdf

Er zit een visie achter, waar je het mee eens kunt zijn of niet. De automobilisten die het minst blij zijn met deze vmax 50 krijgen alternatieve routes. Ik weet zeker dat de bewoners rondom de weg blij zijn dat het geen vmax 70 wordt. Tot zover de onvrede.

Ook opmerkingen over veiligheid zijn sterk overdreven voor dit type weg met deze snelheid. Juist om die snelheid af te dwingen wordt er naar onconventionele oplossingen gezocht. Ze hadden er ook één lange "tunnel" van kunnen maken, omzoomd door belijning en bomen of bebouwing, die juist uitnodigt tot hardrijden. Of er allemaal rotondes of andere fratsen in kunnen leggen. Als je zo nodig interessant moet doen over onveilig wegontwerp, richt je dan liever over de boogstralen van knooppunt Werpsterhoek of de aansluitingen tussen de N31 en het OWN. Als deze weg onveilig is, dan zal dat vooral liggen aan hoe deze straks wordt gebruikt.

Wat ik niet helemaal snap is waarom de aangekondigde groene golf ineens uit beeld is. Dat was nu juist dé maatregel om er voor te zorgen dat te hard rijden op deze weg niets oplevert. Wellicht wil men het effect van die groene golf meetbaar maken? Of zijn ze bang dat deze zo lang de Haak nog niet open is teveel ten koste gaat van de doorstroming? Ik hoop dat het uitstel is en geen afstel.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Groningen » do 02 okt 2014, 18:29

Snelwegfreak schreef:Dat klinkt eerder als een erg onveilige weg.
Daarom is de Vmax ook 50 gemaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 18:49

^^ Lekkere cirkelredenering! :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door boe! » do 02 okt 2014, 19:08

Techum schreef:Er zit een visie achter, waar je het mee eens kunt zijn of niet. De automobilisten die het minst blij zijn met deze vmax 50 krijgen alternatieve routes. Ik weet zeker dat de bewoners rondom de weg blij zijn dat het geen vmax 70 wordt. Tot zover de onvrede.
Waarschijnlijk wilden de bewoners het huidige tracé handhaven omdat die verder van de wijk af ligt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 02 okt 2014, 19:35

Er moeten keuzes gemaakt worden, maar ik vraag me wel eens af of het niet beter was geweest de keuze te maken deze Overijsselselaan verdiept aan te leggen incl. aquaduct i.p.v. de Drachtsterweg. Of zeg ik nu iets heel geks?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 19:36

^^ De Drachtsterweg is natuurlijk wel de primaire invalsweg vanuit Drachten en Groningen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » do 02 okt 2014, 19:40

^^ Maar als ik denk aan de oude situatie dan stond het verkeer volgens mij veel meer vast in de spits op de A/N32 (vanaf de VZP Mandellân, soms al vanaf Reduzum) t.o.v. de Drachtsterweg.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » do 02 okt 2014, 19:53

Coen Tunnel schreef:^^ De Drachtsterweg is natuurlijk wel de primaire invalsweg vanuit Drachten en Groningen.
Deze weg is beter uitgebouwd en in de spits ook sneller. Ik kan me de keuze dus goed voorstellen. Wellicht had men beter voor de Overijsselsebaan kunnen kiezen voor een enkelbaans weg. Waarschijnlijk zullen de intensiteiten geen 2x2 vereisen op dat wegvak.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » do 02 okt 2014, 20:48

GuteFahrt schreef:^^ Maar als ik denk aan de oude situatie dan stond het verkeer volgens mij veel meer vast in de spits op de A/N32 (vanaf de VZP Mandellân, soms al vanaf Reduzum) t.o.v. de Drachtsterweg.
Vanaf de Drachtsterweg de stad in was in de oude situatie geen pretje in de ochtendspits. Goed, het is een jaar of 10 geleden dat ik daar met de bus nog wel eens kwam in de ochtendspits, maar toch...

Plaats reactie