[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Rene » zo 19 apr 2015, 10:40

Vinny schreef:Bij Sneek kan dat niet, daar zijn niet alleen de hellingen te steil, de bochten zijn ook te scherp en de in- en uitvoegers te kort. Een limiet van 80 km/h is daar op zijn plaats.
Beetje kort door de bocht. Korte in- en uitvoegers komen overal voor. En die bochten, daar kun je prima met een hogere snelheid doorheen. Zelf had ik vrijdag de teller rond de 110 staan op de heenweg, en op 120 op de terugweg. Je moet je stuur wel een beetje vasthouden, maar ik zie dat niet als bezwaarlijk. Het probleem is veeleer dat de problematiek van geluid en andere emissies nu een hogere limiet in de weg staat. Ik zag dat bij Sneek op dit moment wordt gewerkt aan de beschoeiingen en de bermen; ik vrees echter dat als de geluidswallen gereed zijn deze helaas niet op 100 km/h ontworpen zullen zijn...

Als het gaat om "achtbaan-ontwerpen", dan hou ik veel eerder mijn hart vast bij de nog open te stellen verbindingsboog vanaf de A20 vanuit Rotterdam-noord naar de A4 richting Den Haag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » zo 19 apr 2015, 12:44

bij Sneek op dit moment wordt gewerkt aan de beschoeiingen en de bermen;
Ze zijn een kanaal aan het graven naast de snelweg... :nuts:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » zo 19 apr 2015, 14:15

Rein schreef:Ik heb ook de haak bereden vandaag en wel van Drachten naar Harlingen. Met een gangetje van ca 115 km/h heb ik weinig van een achtbaaneffect gemerkt. Ik vond het een prima stukje weg.
Rij 2x in de week vanaf Drachten via de Westelijke Invalsweg Leeuwarden binnen. Hele N31 stuk kan prima met 130/140 als je wil. Muv het enkele stuk in knp Werpsterhoek met 1 rijstrook per richting als er een bejaarde voor je zit die 70 rijdt. Achtbaaneffect valt reuze mee. Of je bent weinig gewend, dat kan ook 8-)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door RSK » zo 19 apr 2015, 14:44

^^ Daarnaast werd in de 130-draad al aan de orde gesteld dat het (helaas :twisted:) niet verplicht is om de maximumsnelheid ook daadwerkelijk te rijden. Ik zie er geen enkel bezwaar in om van dit soort (voor snelwegnormen) substandaard 2x2 wegen gewoon een snelweg met limiet 130 van te maken. Dan zet je voor en na het bochtige deel maar een :A4: en :A5: met 100 km/h neer. Desnoods met een onderbord 'komende 4km', en eventueel als onderbouwing vergezeld van een zone :J5: of wat dan ook. Voorbeeld in Frankrijk: link. Dan beperk je niemand nodeloos, terwijl je voor de wat meer voorzichtig rijdende weggebruiker aangeeft dat ze het hier beter rustig aan kunnen doen.

In Frankrijk zie je soms ook dat er stukken weg zijn die 70 of 90 als limiet hebben, terwijl je er door de smalle verhardingsbreedte of het bochtige profiel met maar 50 doorheen kunt. Die Franse aanpak van verantwoording zou wat mij betreft vaker terug moeten naar de weggebruiker. (Ze zijn ook erg happig op slechte Franse elementen als de rotonditis en de strepenkermis.) Bij de N11 zie je het ook: het ziet er uit als een snelweg, het ruikt als een snelweg, het voelt als een snelweg, maar we mogen het geen snelweg noemen. Terwijl de A44 in mijn beleving net zo minimalistisch is ingericht, maar omdat die weg toevallig ooit al snelweg was, is de limiet daar goeddeels 120.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door nederland24 » ma 20 apr 2015, 22:43

DjIdee schreef:
Rein schreef:Ik heb ook de haak bereden vandaag en wel van Drachten naar Harlingen. Met een gangetje van ca 115 km/h heb ik weinig van een achtbaaneffect gemerkt. Ik vond het een prima stukje weg.
Rij 2x in de week vanaf Drachten via de Westelijke Invalsweg Leeuwarden binnen. Hele N31 stuk kan prima met 130/140 als je wil. Muv het enkele stuk in knp Werpsterhoek met 1 rijstrook per richting als er een bejaarde voor je zit die 70 rijdt. Achtbaaneffect valt reuze mee. Of je bent weinig gewend, dat kan ook 8-)
Ik heb ook het gevoel dat deze borden bedoeld zijn voor het vrachtverkeer en niet zozeer voor het autoverkeer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 21 apr 2015, 12:34

nederland24 schreef:
DjIdee schreef:
Rein schreef:Ik heb ook de haak bereden vandaag en wel van Drachten naar Harlingen. Met een gangetje van ca 115 km/h heb ik weinig van een achtbaaneffect gemerkt. Ik vond het een prima stukje weg.
Rij 2x in de week vanaf Drachten via de Westelijke Invalsweg Leeuwarden binnen. Hele N31 stuk kan prima met 130/140 als je wil. Muv het enkele stuk in knp Werpsterhoek met 1 rijstrook per richting als er een bejaarde voor je zit die 70 rijdt. Achtbaaneffect valt reuze mee. Of je bent weinig gewend, dat kan ook 8-)
Ik heb ook het gevoel dat deze borden bedoeld zijn voor het vrachtverkeer en niet zozeer voor het autoverkeer.
Welke borden? Vmax 70? Die staan alleen in de verbindingsbogen. Het enkelstrooks rechtdoorgaande deel door Werpsterhoek is gewoon vmax 100.

Wat wel een leuk effect geeft als je vanaf Harlingen de afrit Leeuwarden Zuid neemt. Een meter of 50 na het verdrijvingsvlak wordt het al vmax 50 en deze afrit is best wel krap ingericht (maar nog altijd beter dan de weefstroken die hier eerst waren gepland).

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door BJB » di 21 apr 2015, 13:47

Van Harlingen richting Drachten is net voor knooppunt Werpsterhoek een maand of 2 geleden een cementwagen omgelazerd, daarom staan daar voor een stukje van 100 meter borden Vmax 70. Ik weet de plek nog omdat ik erachter 2 uur vast stond totdat de politie ons liet draaien.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » di 21 apr 2015, 13:51

Ik vond al die Vmax-borden op de Haak trouwens wat overdreven. Ik wil niet beweren dat 100 km/u onder elke omstandigheid even veilig is op elk stukje weg, maar de bordenkermis die er nu staat, hoeft nou ook weer niet.

En als er dan toch een waarschuwing gegeven moet worden, dan graag met Vadvies-borden. De snelheid die met de ene auto met laag zwaartepunt prima te doen is, is voor een beladen bestelbusje misschien veel te hard. Zo'n bocht-Vmax is lang niet voor iedereen even nodig, daarom zie ik liever Vadvies.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 21 apr 2015, 14:54

^^ Vanuit het oogpunt van een nieuwe situatie begrijp ik het wel. Waar je voorheen bij Werpsterhoek stuitte op knipperende waarschuwingslampen en uiteindelijk een groen of rood verkeerslicht, rijd je op dit knooppunt nu af op blinde bochten waarvan je van te voren de aard niet overal goed kunt inschatten als je er niet bekend of op bedacht bent. Vanuit het oogpunt van veiligheid en gewenning kan dit op zijn minst aanleiding zijn voor een tijdelijke beperking van de maximumsnelheid op bepaalde plaatsen. Zeker tot de afwerking van het knooppunt helemaal klaar is.

In hoeverre dit het noodzakelijk maakt om de vmax ook permanent op 70 te gooien vraag ik me af, maar men heeft dit kennelijk nodig geacht. Zolang er niet wekelijks berichten in de krant staan over handhaving van dit soort beperkingen lig ik er eerlijk gezegd niet zo wakker van. Het kan zeker sneller dan 70 op bepaalde plekken, maar ik vind het eigenlijk wel een prima snelheid. Je kunt er dan net wat boven gaan zitten, maar op bepaalde bogen vind ik 100 of sneller echt niet meer comfortabel (en ook niet echt zinvol, aangezien je op de aangrenzende wegvakken toch 'maar' 100 mag).

Voor de rest van de Haak ben ik tevreden met die vmax 100. Ik weet niet zo goed waar Kaaiman vandaan haalt dat het een bordenkermis is. Dit geldt misschien wel voor de aangrenzende wegen. Ze mogen er van mij ook 120 van maken, al dan niet met vluchtstroken, maar dit is voor mij geen must. Dit is voor mij hooguit de kers op een taart die nu al uitstekend smaakt ten opzichte van de laffe cake die we eerst hadden :mrgreen: .

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Eemspoort » wo 22 apr 2015, 10:37

Ik heb de laatste tijd een paar keer de "Werpsterhoek" mogen doen in verschillende richtingen.
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het maar een zooitje.
Waarom hebben ze daar nou zo'n moeilijke bos spaghetti van gemaakt? Het kan zo veel simpeler en zo veel beter.
Allemaal enkelbaans rijstroken waarvan het nut mij volledig ontgaat en een belabberde bewegwijzering.
Ik weet niet wat de ontwerper gesnoven heeft voor ie dit op papier zette, en diegenen die de goedkeuring verleend hebben hadden zeker eerst een paar borreltjes weg geslagen, want het lijkt me sterk dat een normaal denkend, nuchter iemand dit zo heeft laten gebeuren...

Afijn, we moeten het er maar mee doen, want ik vrees dat er geen ruimte is om het te verbeteren.

Gr. Ed
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 22 apr 2015, 11:36

^^ Het is spaghetti maar als je de juiste rijstrook kiest kan er niks fout gaan. Het rijdt lekker door en met de afname, of mag ik zelfs zeggen het volledig verdwijnen, van de files aan de zuidkant van Leeuwarden, is het zeker een succes gebleken.

Eenvoudiger betekende bijvoorbeeld een halve ster met een half klaverblad voor de aansluiting Zuid. Deze is van de tekentafel afgevoerd vanwege te krappe boogstralen en weefvakken tussen het knooppunt en de aansluiting. En terecht in mijn ogen, die opzet had hier vast meer kritiek gekregen ;)

Op dit forum en ook elders zijn ook andere voorstellen voorbijgekomen. Zoals een rotonde met ongelijkvloerse kruising van de N31 (te weinig ruimte en alsnog ongelijkvloerse afhandeling van conflicten) en een conventioneel klaverblad (weer te weinig ruimte en past niet in visie om verkeer ri. Leeuwarden te verdelen over aansluitingen West en Oost).

Ik ben benieuwd hoe jij het liever had gezien?

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » wo 22 apr 2015, 13:01

Stroomt prima door, N31 doorgaand 1 rijstrook per richting is een misser, verder dikke prima, ook het 'ontvlechten' van de afrit van het doorgaande verkeer werkt in de praktijk goed.

En ja, smiddags nog nooit weer het half uur bezig om de stad uit te komen syndroom gehad sinds die weg klaar is. Heerlijk :worship:

Meer asfalt werkt. Punt.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » wo 22 apr 2015, 13:37

En zelfs die ene rijstrook per richting is meer een gevoelskwestie en systeemdingetje dan echt een praktische misser. Het levert niet echt problemen op. Het onrustige beeld daar komt meer door de korte opeenvolging van invoegers en uitvoegers dan dat er te weinig capaciteit is in de doorgaande richting.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » wo 22 apr 2015, 21:46

Eemspoort schreef:Waarom hebben ze daar nou zo'n moeilijke bos spaghetti van gemaakt?
Ik heb wel het idee dat ze tegenwoordig sneller voor relatief complexe knooppunten kiezen dan vroeger. Het is vaak een uitkomst van een ingewikkelde vorm van belangenafweging. Smalle, directe verbindingslussen zijn zowel beter voor het milieu als voor de doorstroming ten opzichte van een conventionele rotonde of gedeeltelijke verkeerslichtenkruising. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Eemspoort » do 23 apr 2015, 9:29

De doorstroming is idd prima, daar zal ik niets over zeggen.
En natuurlijk gaat alles goed als je de goede rijstrook kiest :facepalm:
Maar dan moet je wel de juiste rijstrook kunnen kiezen. Daar zou een betere en tijdigere bewegwijzering aan kunnen bijdragen.
Ik rij niet bepaald voor het eerst op s'Rijks wegen en ik heb ook wel andere onlogische of aparte dingen gezien in den lande, maar ik rij zelden tot 2 keer toe verkeerd op een plek. En dat is me op Werpsterhoek dus wel gelukt. Puur vanwege de slechte en late bewegwijzering.
En als je dan de verkeerde baan hebt gekozen, zonder daar erg in te hebben, dan is het een verwarrende boel.

Nu ik er een paar keer geweest ben weet ik wel welke baan ik moet hebben voor welke richting. Maar iemand die er voor het eerst komt en dan nog zonder (ge-update) navigatie, zal de grootste moeite hebben om bv het MCL te vinden. Achteraf blijkt, gewoon Centrum volgen, dan word het later wel aan gegeven, maar dat vind ik toch te laat.

V.w.b. de lay-out, ik had graag 2 rijstroken gezien voor de N31 met fatsoenlijk uitvoegers. Al was het maar om onduidelijkheid met het daarbij komende snijwerk (ja zelfs met het weinige verkeer daar) te voorkomen. Want dat heb ik dus ook een enkele keer zien gebeuren.
"Oh verrek, ik moet er toch al hier af!" Snij...
"Ojee, ik moet de linker baan hebben voor Drachten!" Snij...

Kijk, als je er regelmatig komt, dan wen je er aan en weet je hoe je er moet rijden. Niet meer dan normaal. Maar ik bekijk het als de "vreemde" die het van de borden en de elders "geldende" logica moet hebben.

Maar ieder zijn ding. Zoveel mensen, zoveel meningen. :)
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » do 23 apr 2015, 10:36

In de richting Harlingen richting Heerenveen had ik er weinig moeite mee om meteen de juiste strook te nemen hoor. Maar misschien had ik wel de makkelijkste boog. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

koploper
woonerf
Berichten: 59
Lid geworden op: za 06 feb 2010, 20:43

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door koploper » do 23 apr 2015, 21:06

Ik zie nu pas de opmerkingen over de 100 km/h. Het is op zich heel simpel. De Haak is ontworpen als autoweg (ongelijkvloers / 2x2 / zonder vluchtstrook). Het grote verschil met autoSNELweg is, behalve het andere bord, geen vluchtstrook, maar vluchthavens en het horizontaal/verticale alignement is berekend op 100 km/h i.p.v. 120 km/u. Dus iets kortere in/uitvoegstroken, krommere bochtstralen (zowel horizontaal als verticaal). Die krommere boogstraal is ook goed te merken bij het viaduct over de afslag Kimswerd. Als je daar 130 zou rijden is je zicht voorbij het viaduct niet goed.

Uit mijn studietijd verkeerskunde weet ik nog dat een ontwerpsnelheid van 120 km/u betekent dat men (RWS) rekende dat 95% die snelheid reed of langzamer. Het ontwerp was bekeken om comfort, zicht e.d. Inmiddels, tientallen jaren verder, betere auto's met goed wegligging t.o.v. jaren '70 kan gemakkelijk een hogere snelheid gereden worden. Vandaar zonder enig verkeerstechnisch probleem van 120 naar 130 km/h. Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120. Die verkanting is goed te merken als je wel eens bij wegomleggingen over de andere rijbaan gestuurd wordt. Dat voelt niet natuurlijk.

Over het "woud" aan borden: M.i. als iedereen de verkeersregels kent zijn er maar 2 borden nodig: Autoweg en Autosnelweg. 100 of 130 is niet nodig, alleen mensen moeten er wel aan herinnerd worden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door duikgek89 » do 23 apr 2015, 23:56

koploper schreef:Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120.
Ja en? Dat zegt helemaal niks over of je al dan niet veilig met die snelheid door de bocht kan. Moet je in Duitsland de A1 van de Eiffel naar Saarbrücken eens rijden, daar heb je ook een hoop bochten waar je met een 150km/h al goed kan voelen dat je door de bocht gaat. Echter met 180 kun je die bochten ook prima nemen, alleen wel goed door hebben dat je moet opletten met je doorzicht. Maar daarvoor hoeft er nog geen bord: Jullie zijn allemaal idioten dus max 30km/h te staan...
Over het "woud" aan borden: M.i. als iedereen de verkeersregels kent zijn er maar 2 borden nodig: Autoweg en Autosnelweg. 100 of 130 is niet nodig, alleen mensen moeten er wel aan herinnerd worden.
Omdat de standaard snelheid vrijwel nergens de standaard is, omdat de toegestane snelheden op veel wegen alleen te ontcijferen zijn als je een graad in de onlogica hebt of als je wegenfreak bent en omdat alles voorgekauwt wordt, durven mensen gewoon niet meer zelf te denken. Dan zijn ze dat op een gegeven moment verleerd en dan moet je ze dat niet kwalijk nemen maar dan moet je de hand in eigen boezem steken en jezelf realiseren dat je de mensen achterlijk gemaakt hebt. En dan het zooitje lamstralen dat zich politie durft te noemen en de hoge heren die hun voorschrijven hoe ze moeten werken, hoge boetes, incompetente agenten die niet meer als mens durven denken en gat in de begroting hebben ervoor gezorgd dat mensen totaal panisch zijn om zich een keer te vergissen en een bon te krijgen, daardoor zitten ze zo in paniek achter het stuur...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » vr 24 apr 2015, 8:57

koploper schreef:Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120. Die verkanting is goed te merken als je wel eens bij wegomleggingen over de andere rijbaan gestuurd wordt. Dat voelt niet natuurlijk.
Dat is heel erg auto, stoel en zithouding afhankelijk. Een Citroen met veerbollen of een wat straffer afgeveerde wagen. Een hoge bus, of een auto met een laag zwaartepunt. Pas boven de 90 worden die bogen in Knp Werpsterhoek een beetje 'spannend' in de Volvo (V40, doorontwikkeld Focus onderstel) en merk je dat je lichaam 'tegengas' gaat geven. Maar ook wel eens in een hoge bestelbus (Crafter) door zo'n lus gegaan en dan is 60 voor je gevoel al spannend omdat je lichaam gaat corrigeren. Maar goed, dat is een stoel zonder nauwelijks zijdelingse ondersteuning en je zit als het waren 'boven' het stuur (als in een vrachtwagen) in plaats van er achter. Op veel andere plekken zelfde geval (A1 Oost -> A9 is ook zo 1).

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » vr 24 apr 2015, 14:32

duikgek89 schreef:
koploper schreef:Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120.
Ja en? Dat zegt helemaal niks over of je al dan niet veilig met die snelheid door de bocht kan. Moet je in Duitsland de A1 van de Eiffel naar Saarbrücken eens rijden, daar heb je ook een hoop bochten waar je met een 150km/h al goed kan voelen dat je door de bocht gaat. Echter met 180 kun je die bochten ook prima nemen, alleen wel goed door hebben dat je moet opletten met je doorzicht. Maar daarvoor hoeft er nog geen bord: Jullie zijn allemaal idioten dus max 30km/h te staan...
Over het "woud" aan borden: M.i. als iedereen de verkeersregels kent zijn er maar 2 borden nodig: Autoweg en Autosnelweg. 100 of 130 is niet nodig, alleen mensen moeten er wel aan herinnerd worden.
Omdat de standaard snelheid vrijwel nergens de standaard is, omdat de toegestane snelheden op veel wegen alleen te ontcijferen zijn als je een graad in de onlogica hebt of als je wegenfreak bent en omdat alles voorgekauwt wordt, durven mensen gewoon niet meer zelf te denken. Dan zijn ze dat op een gegeven moment verleerd en dan moet je ze dat niet kwalijk nemen maar dan moet je de hand in eigen boezem steken en jezelf realiseren dat je de mensen achterlijk gemaakt hebt. En dan het zooitje lamstralen dat zich politie durft te noemen en de hoge heren die hun voorschrijven hoe ze moeten werken, hoge boetes, incompetente agenten die niet meer als mens durven denken en gat in de begroting hebben ervoor gezorgd dat mensen totaal panisch zijn om zich een keer te vergissen en een bon te krijgen, daardoor zitten ze zo in paniek achter het stuur...
Je hebt ergens wel een punt, maar in de mate waarin je overdrijft wordt het eerder lachwekkend en ongeloofwaardig dan dat ik dit serieus kan nemen.

Het valt me op dat enkele leden hier op een geheel andere Haak om Leeuwarden hebben gereden dan ik. Het enige waarover je kunt discussiëren is de vmax van 70 km/u in de bogen van Werpsterhoek. Voor de rest is de Haak een autoweg waarop geheel een snelheid van 100 kilometer per uur van toepassing is namelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Rene » vr 24 apr 2015, 14:39

duikgek89 schreef:
koploper schreef:Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120.
Ja en? Dat zegt helemaal niks over of je al dan niet veilig met die snelheid door de bocht kan. Moet je in Duitsland de A1 van de Eiffel naar Saarbrücken eens rijden, daar heb je ook een hoop bochten waar je met een 150km/h al goed kan voelen dat je door de bocht gaat. Echter met 180 kun je die bochten ook prima nemen, alleen wel goed door hebben dat je moet opletten met je doorzicht. Maar daarvoor hoeft er nog geen bord: Jullie zijn allemaal idioten dus max 30km/h te staan...
Die verkanting speelt wèl een grote rol of je veilig een snelwegbocht kunt nemen. De verkanting heeft namelijk een maximumwaarde, anders zouden bij winterweer de auto's zijdelings van de weg afglijden. Kortom: bij hoge snelheden kom je verkanting tekort, en is de kans groot dat je auto wil uitbreken. Rij je altijd op een droog wegdek met banden van vol profiel en ligt het zwaartepunt van je auto niet al te vreemd, dan kun je nog wel wat meer rijden dan 120 voordat je echt een probleem hebt. Maar als je afwijking op afwijking gaat stapelen (regen, sterke zijwind, slecht bandenprofiel, onevenwichtige belading, etcetera, dan kun je toch een keer bedrogen uitkomen. Dat je dan zelf in de geleiderails eindigt, ach nou ja - het is alleen zo lullig voor de anderen die je in je ongeval meesleept. Denk dus na. Brave Hendrik hoef je zeker niet te zijn, maar keihard scheuren (=160+) is echt voor op een afgesloten circuit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » vr 24 apr 2015, 18:40

Op het autosnelwegnetwerk zijn de meeste bochten met een conventionele auto wel prima te nemen met een snelheid die zo'n 20% boven de aangeduide maximumsnelheid ligt. Als je bijvoorbeeld in Frankrijk rijdt en er staat een bord 70, dan moet je ook écht terug naar die snelheid anders wordt je auto gecentrifugeerd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door duikgek89 » vr 24 apr 2015, 21:09

Rene schreef:
duikgek89 schreef:
koploper schreef:Blijft wel dat als je met 140-150 op een 120 km weg door de bocht rijdt je voelt dat je van je zitplaats gedrukt wordt (middelpuntvliedende kracht). Immers de verkanting (dwarshelling) is ontworpen op 120.
Ja en? Dat zegt helemaal niks over of je al dan niet veilig met die snelheid door de bocht kan. Moet je in Duitsland de A1 van de Eiffel naar Saarbrücken eens rijden, daar heb je ook een hoop bochten waar je met een 150km/h al goed kan voelen dat je door de bocht gaat. Echter met 180 kun je die bochten ook prima nemen, alleen wel goed door hebben dat je moet opletten met je doorzicht. Maar daarvoor hoeft er nog geen bord: Jullie zijn allemaal idioten dus max 30km/h te staan...
Die verkanting speelt wèl een grote rol of je veilig een snelwegbocht kunt nemen. De verkanting heeft namelijk een maximumwaarde, anders zouden bij winterweer de auto's zijdelings van de weg afglijden. Kortom: bij hoge snelheden kom je verkanting tekort, en is de kans groot dat je auto wil uitbreken. Rij je altijd op een droog wegdek met banden van vol profiel en ligt het zwaartepunt van je auto niet al te vreemd, dan kun je nog wel wat meer rijden dan 120 voordat je echt een probleem hebt. Maar als je afwijking op afwijking gaat stapelen (regen, sterke zijwind, slecht bandenprofiel, onevenwichtige belading, etcetera, dan kun je toch een keer bedrogen uitkomen. Dat je dan zelf in de geleiderails eindigt, ach nou ja - het is alleen zo lullig voor de anderen die je in je ongeval meesleept. Denk dus na. Brave Hendrik hoef je zeker niet te zijn, maar keihard scheuren (=160+) is echt voor op een afgesloten circuit.
Ik zou eerder zeggen dat de verkanting een grote rol speelt hoe hard je die bocht kunt nemen. Verkanting is één van de dingen die ervoor zorgen dat je harder door de bocht kan. De andere plaatselijke omstandigheden (wat jij "afwijkingen") noemt spelen ook mee, velen daarvan hebben een negatief effect. Het is aan jouw als bestuurder om je daaraan aan te passen. En ik wil zeker niet beweren dat iedereen nu veel te hard moet gaan rijden, maar ik vind wel dat we niet zo panisch moeten doen in Nederland.
Vinny schreef:Op het autosnelwegnetwerk zijn de meeste bochten met een conventionele auto wel prima te nemen met een snelheid die zo'n 20% boven de aangeduide maximumsnelheid ligt. Als je bijvoorbeeld in Frankrijk rijdt en er staat een bord 70, dan moet je ook écht terug naar die snelheid anders wordt je auto gecentrifugeerd...
In mijn belevingswereld hoor je als automobilist ver vooruit te kijken om bochten in te schatten. Ik vind het soms lastig te begrijpen dat dat voor sommigen erg lastig is en dat ze dan met een te hoge snelheid de bocht in willen. Als je onervaren bent als bestuurder zou je dat naar mijn mening conservatief inschatten maar blijkbaar schatten onervaren bestuurders het verkeerd in en gaan ze te lomp de bocht in. En ergens weet ik dat ze het fout doen, alleen ik snap gewoon niet waarom. Misschien zijn de rijopleidingen slecht?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 04 aug 2015, 14:31

Verleden week stond er wel een mooie vogelvlucht opname van de Haak om Leeuwarden in het Friesch Dagblad. Meer specifiek van het aquaduct Richard Hageman en de brug over het Sylsterrak (eronderdoor en eroverheen):

Afbeelding

Voor een nog groter beeld de afbeeldings-URL kopiëren en in nieuw tabblad openen.

Sinds met name de laatste maanden maak ik regelmatig gebruik van de Haak en de aansluitende infrastructuur en ik moet zeggen dat het me opperbest bevalt. :top: Het rijdt simpelweg fantastisch. 8-) Wat het stukje op de foto betreft is het passeren van het Sylsterrak in een oogwenk voorbij en ik heb mezelf er meer dan eens op betrapt dat ik er overheen reed zonder dat ik het besefte.

Opvallend is verder dat het aquaduct onverlicht is. Nu zijn die er wel meer (denkend aan het aquaduct Langdeel een eindje verderop), maar gezien de lengte volgens mij uniek. Je gaat toch onder het kanaal door en alle andere aquaducten die deze functie ook hebben zijn wel verlicht voor zover ik weet.

Het zou evenwel kunnen dat dit alsnog wordt aangebracht. Het laatste halfjaar is er namelijk nog druk gewerkt aan onder andere de parallelweg Ritsumazijl-Deinum en ook nog andere puntjes op de i. Misschien ontbreekt dit puntje dan nog.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » di 11 aug 2015, 14:58

Er vinden de komende weekenden nog wat werkzaamheden plaats aan het knooppunt Werpsterhoek, o.a. asfalteren, bermen worden aangepakt als wel de vangrails en de verlichting.

Heb in de tussentijd ook nog eens nagevraagd hoe het zit met 't aquaduct, maar deze is bewust onverlicht gebleven om lichtvervuiling tegen te gaan.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 11 aug 2015, 15:28

Ben benieuwd of ze ook de bomen gaan planten die in het knooppunt gepland waren. Al zal dit misschien duren tot het plantseizoen dit najaar begint.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 12 aug 2015, 17:11

Ik geloof niet dat die werkelijk gepland waren. Ik neem aan dat je doelt op wat te zien was op een visualisatie:

Afbeelding

Ik heb me op een Dag van de Bouw al eens laten vertellen dat dit enkel is gedaan ter opluistering van het plaatje, niet dat dit werkelijk zo wordt ingericht. Knooppunt Werpsterhoek blijft dus kaal.

Hier nog het bericht van de Leeuwarder Courant over de aanstaande werkzaamheden:

http://www.lc.nl/friesland/veel-verkeer ... 52063.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

KadAstra-EF
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 13:28
Locatie: Friesland-Noord

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door KadAstra-EF » wo 12 aug 2015, 18:25

Oh ?

Ik meende anders dat knooppunt werpsterhoek een uitstraling moest krijgen alsof het een terp betrof. Dit ivm de voormalige Middelsee die er vroeger was (16e eeuw volgens mij)

Rik
Rik's Auto's:
Kadett E C1.6NZ Life '90. 158.550 km. (sinds 2008)
Astra F C1.6NZ GLS '92. 554.116 km. (sinds 2001)
31-10-16

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 12 aug 2015, 21:47

^^ Er zijn ook terpen zonder bomen.

edit: wat meer info gevonden. Karakter van een terpuitstraling zit 'm dus vooral in de aankleding van de (voorzet)wanden van het kunstwerk/knooppunt.

Ik zou zeggen, let er eens op als je er langs/doorrijdt. 8-)
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op wo 12 aug 2015, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door harry » wo 12 aug 2015, 22:02

KadAstra-EF schreef:Oh ?

Ik meende anders dat knooppunt werpsterhoek een uitstraling moest krijgen alsof het een terp betrof. Dit ivm de voormalige Middelsee die er vroeger was (16e eeuw volgens mij)

Rik
^^ Dat klinkt niet logisch: waar de Middelzee lag, waren juist geen terpen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie