[N031] Haak om Leeuwarden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

KadAstra-EF
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 13:28
Locatie: Friesland-Noord

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door KadAstra-EF » wo 12 aug 2015, 22:21

Ik heb het ook niet bedacht he ?

Rik
Rik's Auto's:
Kadett E C1.6NZ Life '90. 158.550 km. (sinds 2008)
Astra F C1.6NZ GLS '92. 554.116 km. (sinds 2001)
31-10-16

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » wo 12 aug 2015, 23:55

harry schreef:
KadAstra-EF schreef:Oh ?

Ik meende anders dat knooppunt werpsterhoek een uitstraling moest krijgen alsof het een terp betrof. Dit ivm de voormalige Middelsee die er vroeger was (16e eeuw volgens mij)

Rik
^^ Dat klinkt niet logisch: waar de Middelzee lag, waren juist geen terpen.
Waar de Middelzee lag niet nee, maar in het gebied eromheen wel. De huidige Werpsterhoek ligt aan de rand van de voormalige zeearm en in die omgeving waren er wel terpen. Leeuwarden zelf is overigens ook op 3 terpen gebouwd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: RE: Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door ibodejoode » wo 12 aug 2015, 23:56

GuteFahrt schreef:^^ Er zijn ook terpen zonder bomen.

edit: wat meer info gevonden. Karakter van een terpuitstraling zit 'm dus vooral in de aankleding van de (voorzet)wanden van het kunstwerk/knooppunt.

Ik zou zeggen, let er eens op als je er langs/doorrijdt. 8-)
Die schanskorven zien er schitterend uit, maar kun je alleen zien als je er langs loopt. Tijdens de feestweek voor de opening december afgelopen jaar ben ik er naar toe gefietst en is het door iemand van het projectburo ons uitgelegd. Maar ....... het is in de binnenbocht van kw 121 kw 124 en je rijdt er altijd met min. 70 km/u langs. Dus weer het bekende verhaal wat ik in mijn werkzame leven vaker tegen kwam. Ontwerpers bedenken leuke dingen, maar in de praktijk heb je er niets aan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Peter » do 13 aug 2015, 10:10

GuteFahrt schreef: Leeuwarden zelf is overigens ook op 3 terpen gebouwd.
Was het niet gesticht door 2 broers, Lolke en Lelke, die ieder op een terp een nederzetting begonnen waren en als zuigeling waren grootgebracht door een Leeuw. ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » do 13 aug 2015, 12:24

GuteFahrt schreef:Ik geloof niet dat die werkelijk gepland waren. Ik neem aan dat je doelt op wat te zien was op een visualisatie:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik heb me op een Dag van de Bouw al eens laten vertellen dat dit enkel is gedaan ter opluistering van het plaatje, niet dat dit werkelijk zo wordt ingericht. Knooppunt Werpsterhoek blijft dus kaal.
Die verwachting heb ik inderdaad o.a. door dat plaatje, maar ook door alle communicatie er destijds omheen. Volgens mij is ook hierin expliciet gesproken over bomen. Er was van te voren nogal wat discussie over de inrichting, ook over bijvoorbeeld de verlichting op het knooppunt. Dat men aandacht heeft besteed aan de landschappelijke inpassing is top. Maar om nou alleen voor de sier wat boompjes op een plaatje te zetten is wel heel goedkoop.

Hier staan trouwens nog wat actuele luchtfoto's van KP Werpsterhoek.

En inderdaad, in dit gebied komen juist heel veel terpen voor. Deze zijn in de middeleeuwen opgeworpen toen het gebied langs de Middelsee geschikt werd gemaakt voor landbouw. Met de bedijking en later de inpoldering van deze zeearm werden de terpen overbodig. Velen zijn afgegraven maar nog wel terug te vinden doordat op veel plaatsen nog steeds boerderijen staan. De Bredyk en de Overijsselseweg volgen het traject van oude zeedijken dus KP Werpsterhoek ligt nog precies op het droge ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » do 13 aug 2015, 13:19

Over prioriteiten gesproken: honderden kuub zand extra voor een 'terpachtige uitstraling', maar geen autosnelwegprofiel voor een paar honderd meter N32... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Kaaiman » za 03 okt 2015, 19:08

Vandaag de Haak voor de tweede keer bereden. Ik blijf erbij dat het wel een behoorlijke achtbaan is met al die onderdoorgangen achter elkaar. Was het een autosnelweg geweest, dan had waarschijnlijk het hele gedeelte verdiept aangelegd moeten worden, met bijbehorende meerkosten voor grondwaterkering en vluchtstrook tot gevolg.

Opvallend vond ik dat vrijwel iedereen ongeveer 120 km/u reed, zeker op het rechte stuk tussen de N359 en KP Werpsterhoek. Dat gedeelte lijkt ook het meest op een autosnelweg qua horizontaal en verticaal alignement.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

KadAstra-EF
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 13:28
Locatie: Friesland-Noord

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door KadAstra-EF » za 03 okt 2015, 19:25

Inderdaad, niemand rijdt 100 per uur. Als de struikrovers daar gaan controleren, boren ze een goudmijn aan :evil:

Rik
Rik's Auto's:
Kadett E C1.6NZ Life '90. 158.550 km. (sinds 2008)
Astra F C1.6NZ GLS '92. 554.116 km. (sinds 2001)
31-10-16

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door martien » za 03 okt 2015, 20:51

^^
Volgens de interne data van de navigatie-app Waze ligt de snelheid (een gewogen gemiddelde) net boven de 100 km/h.

Het fenomeen dat je met 110 nog ingehaald wordt, heb je ook op de vernieuwde N33. Het rijdt gewoon zo lekker. 8-)

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door jms » zo 04 okt 2015, 14:47

Ja. Al hoorde ik vrijdag op de radio dat ze verderop op de Waldwei stonden. Blij dat ik daar toen niet reed want ik rijd daar altijd, zoals ongeveer iedereen overigens, minstens 120.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » zo 04 okt 2015, 14:50

Daarom rij ik altijd met de Flitsmeister app ingeschakeld. Ik ben geen notoire hardrijder, maar ik heb geen zin in boetes voor een paar kilometer te hard. 100 km/h is op goed uitgebouwde autowegen als de N31 en N33 gewoon te laag.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Veldwachter » zo 04 okt 2015, 17:15

Chris schreef:100 km/h is op goed uitgebouwde autowegen als de N31 en N33 gewoon te laag.
Start een petitie voor een hogere maximumsnelheid of ombouw naar snelweg :top: Ik heb beide wegen al gemeld bij het meldpunt VVN. Nu nog wachten op een reactie.
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » zo 04 okt 2015, 22:06

^^ VVN? Die vinden over het algemeen een hogere vmax, of het overschrijden van de vmax onverantwoord :ongeduldig:

N31 bij de Q8 staan ze wel eens te laseren, pakken ze (nu met staken helemaal) alleen de excessen (130+)... Als je een opvallende wagen voorbij rijdt met 120 oid heb je ook nooit gedonder

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 05 okt 2015, 14:27

^^ Je zult VZP Stienkamp bedoelen, alwaar het tankstation inmiddels al weer een tijdje is omgetoverd tot een O.K. pomp.

Verder ben je goed op de hoogte, interessant. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door DjIdee » ma 05 okt 2015, 14:52

Oh ja, Q8 ben ik gewend nog van de meldingen van vroeger :rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Vinny » ma 05 okt 2015, 20:18

Veldwachter schreef:
Chris schreef:100 km/h is op goed uitgebouwde autowegen als de N31 en N33 gewoon te laag.
Start een petitie voor een hogere maximumsnelheid of ombouw naar snelweg :top: Ik heb beide wegen al gemeld bij het meldpunt VVN. Nu nog wachten op een reactie.
Zou 110 kunnen worden, net als in Frankrijk. Die snelheid kan ook gelden voor snelwegen die beneden de standaard gebouwd zijn en waar het verticaal of horizontaal alignement en/of het ontbreken van een vluchtstrook een limiet van 130 te hoog zou zijn. De 100 en de 120 trap kan dan in zijn geheel verdwijnen. Voor stedelijke passages waar nu nog vaak een limiet van 80 geldt, zou dan 90 de geeigende maximumsnelheid zijn. Dat is iets beter voor de doorstroming, en kent volgens mij ook meer draagvlak. Dit is bovendien ook goed af te bouwen met matrixborden: 130-110-90(-70-50).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door RSK » ma 05 okt 2015, 23:29

^^ Ben ik het wel mee eens, die 110 zou dan ook een mooie verbetering zijn voor de vele 100-zones die ons land nu rijk is rond de grote steden. En met de flitsmarge meegenomen kun je er dan ongestraft 117 km/h rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 11 okt 2015, 20:30

Haak om Leeuwarden Herfst 2015

Het schiet al aardig op naar het 1-jarig jubileum van de Haak (open sinds december 2014). Ik herinnerde me dat ik vorig jaar rond deze tijd eens de fiets pakte en de voortgang destijds uitgebreid heb vastgelegd. Dit gegeven, het feit dat het mooi weer was en inspiratie van mede-forumleden heeft mij ertoe bewogen gistermiddag opnieuw de camera ter hand te nemen om eens vast te leggen wat er zoal in een jaar is veranderd in de ommelanden van Leeuwarden. Vanavond deel I, wat het zuidoostelijke deel van de Haak laat zien.

76 foto's in het nieuw gecreëerde album: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9304102599

Kaartje met genummerde fotolocaties:

Afbeelding

Zie voor een greep uit de collectie de spoiler (25 foto's in totaal):

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Foto genomen vanaf de Bredyk (1) kijkend naar het noordwesten
Afbeelding

2.Zoom naar de Middelzeebrug (5)
Afbeelding

3.Aan de noordkant van de Haak, nog steeds genomen vanaf de Bredyk (2). Afdaling van KP Werpsterhoek in beeld gebracht, ri. westen
Afbeelding

4.De Bruinsma viaducten, hier kruist de Haak de Bredyk (OWN verbinding Wytgaard-Leeuwarden). Kijkrichting noord (1->2)
Afbeelding

5.Overzichtsplaatje KP Werpsterhoek vanaf locatie 1 kijkrichting oost. V.l.n.r. verbindingsboog N31/N32 Harlingen->Heerenveen, dubbelspoor Leeuwarden-Zwolle, Wirdum (aan de horizon)
Afbeelding

6.Iets ten oosten van fotostandpunt 2 een stukje vergane glorie. Tot vorig jaar deed deze weg als N31/N32 Overijsselseweg dienst als de in/uitvalsweg aan de zuidkant van de stad
Afbeelding

7.Inmiddels ligt er het knooppunt Werpsterhoek en is deze toegangsweg naar het oosten verplaatst en afgewaardeerd
Afbeelding

8.Tussen de oude N31/N32 en het spoor is nu het domein van de spooronderdoorgangbouwers. Vorig weekend heeft men reeds het nodige werk verzet tijdens een buitendienststelling v.h. spoor ter plaatse
Afbeelding

9.Op dit verwaarloosde terrein stonden tot voor kort huizen, die allemaal moesten wijken vanwege toekomstplannen van Leeuwarden
Afbeelding

10.Plaatselijke graffitispuiters hebben het maagdelijke beton reeds weten te vinden
Afbeelding

11.De boerderij die tot voor kort dienst deed als projectbureau van RWS staat weer leeg
Afbeelding

12.Iets verder naar het noorden op de Bredyk een infobord inzake aanleg onderdoorgangen i.v.m. komst station LWD-Werpsterhoek
Afbeelding

13.Nog weer iets verder naar het noorden is reeds een rotonde gerealiseerd (loc.3). De Bredyk maakt een slinger naar links/rechts, zoals op voorgaand bord ook is te zien. Kijkrichting west, op de achtergrond de Haak
Afbeelding

14.Vanaf dit punt kijkend naar het zuiden. Middenin beeld de voormalige projectboerderij, daarvoor was eens het ketenpark van de wegenbouwers
Afbeelding

15.Vanaf de Kempenaersreed (loc. 4) kijkend naar het noorden, met zicht op de skyline van Leeuwarden. Dit gebied moet binnen enkele jaren een nieuw stadsdeel van Leeuwarden worden, met voornamelijk een woonfunctie, maar vast ook wel kantoren e.d.
Afbeelding

16.Zoom met o.a. Dominicuskerktoren en ING kantoor als blikvangers
Afbeelding

17.Hier de zuivelcampus in beeld, kijkrichting noordwest, met o.a. de Dairy Campus en het Cowhouse
Afbeelding

18.Zoom ri. Goutum. kijkrichting oost. Op de voorgrond de nieuwe Overijsselselaan, welke hier momenteel opnieuw wordt ingericht
Afbeelding

19.Iets ten westen van fotolocatie 4, ik ben via het Zwettepad naar de brug gewandeld, beide zijn te zien op de foto. Kijkrichting zuid
Afbeelding

20.De Zwettebrug draagt de naam Middelzeebrug, met een knipoog naar het verleden
Afbeelding

21.Typisch Hollands plaatje tussendoor
Afbeelding

22.Doorkijkje vanonder de brug (loc. 5)
Afbeelding

23.Talud en bewegwijzering
Afbeelding

24.Zuidelijk van de Middelzeebrug over de Zwette, kijkrichting noord. Ik heb een vermoeden, maar iemand die dit kan bevestigen omtrent de stroomkast die links is te zien (waar die voor dient)?
Afbeelding

25.Doorkijkje ri. Zwettehaven, alwaar de containerterminal zich bevindt (kruising met v. Harinxmakanaal). De Zwette is overigens een waterverbinding tussen Leeuwarden Sneek
Afbeelding

Tot zover. Binnenkort deelII, met het Noordwestelijke deel van de Haak in beeld gebracht.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Mark » zo 11 okt 2015, 21:05

Mooi om eens foto's te zien, zo bijna een jaar later. Had eigenlijk wel verwacht dat de oude Overijsselselaan opgeruimd zou zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Chris » zo 11 okt 2015, 21:07

Ik reed toen met die open dag per ongeluk de oude N32 op. Volgens mij zat Mark toen bij mij in de auto. :lol:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Mark » zo 11 okt 2015, 21:08

^^
Dat klopt, was wel leuk ritje over een compleet verlaten weg :p.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » zo 11 okt 2015, 21:36

Mark schreef: Had eigenlijk wel verwacht dat de oude Overijsselselaan opgeruimd zou zijn.
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat bouwverkeer voor de spooronderdoorgangen hier (deels) nog gebruik van dient te maken en dat dit hierom nog niet is gebeurd?

Het bouwterrein ligt immers vlak naast deze oude weg.

Edit: zie de foto:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » ma 12 okt 2015, 8:47

Een groot deel van de oude N31/N32 is momenteel inderdaad in gebruik als bouwweg. Hiervoor is een verbinding gemaakt met de westelijke tak van het kruispunt Techum aan de Overijsselselaan. Ook wordt de oude weg deels gebruikt als depot. Op een deel liggen grote zandbulten te wachten op gebruik ergens in De Zuidlanden.

Delen van het oude tracé zullen deel uit gaan maken van de nieuwe infrastructuur rondom het toekomstige station en het ergens in de toekomst nieuw te ontwikkelen buurtschap Barrahûs. De delen die in de eindsituatie moeten verdwijnen zullen pas worden weggehaald zodra ze echt in de weg liggen.

Overigens lopen er nog wat kleine projecten in het kader van de Haak en omliggende nieuwe wegen. Bij de Overijsselselaan moet nog een fietstunnel worden afgebouwd, de Skimerwei wordt voorzien van een vrijliggend fietspad en bij de aansluiting van de NW-invalsweg zijn ook nog wat aanpassingen gaande.
In de stad begint men vast met het verleggen van leidingen voor de doortrekking van de Westelijke Invalsweg tot voorbij de stadsring. Voor de realisatie van een halfklaverblad loopt een onteigeningsprocedure. Pas als deze weg klaar is en ook de rotonde op het Europaplein is verbouwd, is de nieuwe structuur aansluitend op de Haak helemaal klaar.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door GuteFahrt » ma 12 okt 2015, 22:22

^^ Klopt helemaal.

Ik heb deel II inmiddels geüpload, het noordwestelijke gedeelte van de Haak. Pakweg van afrit Leeuwarden (24) tot de aansluiting met de A31 nabij Marssum.

84 foto's toegevoegd aan bestaande set: :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 9304102599

Overzichtskaartje met fotolocaties:

Afbeelding

In de spoiler wederom een selectie van een aantal plaatjes.

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Op het westelijke gedeelte van de oude N31 (loc.1), ook wel bekend als Hendrik Algraweg. De portaalbewegwijzering staat er nog
Afbeelding

2.Vanaf hetzelfde punt, kijkend ri. westen (Deinum)
Afbeelding

3.Vorig jaar lag hier nog een weg. Nu heeft de natuur het weer overgenomen
Afbeelding

4.Impressie van de Haak kijkrichting zuid vanaf het fietsviaduct een eindje verderop
Afbeelding

5.Doorkijkje in noordelijke richting vanaf hetzelfde viaduct. 't Spoor naar Sneek/Stavoren ligt er naast
Afbeelding

6.Nog steeds dezelfde locatie, kijkrichting oost. Menig forummer zal het nog wel herkennen neem ik aan
Afbeelding

7.Sfeerimpressie
Afbeelding

8.Er is wel een begin gemaakt met het opruimen van de oude infrastructuur
Afbeelding

9.Overzichtsplaatje in noordelijke richting vanaf het viaduct dat onderdeel uitmaakt van de OWN-verbinding Deinum-Leeuwarden (loc. 2)
Afbeelding

10.Zooom ri. Richard Hageman aquaduct
Afbeelding

11.Nog meer zooom. Op de achtergrond is het talud van de Noordwestelijke Invalsweg al te zien
Afbeelding

12.Hier wordt dus nog een vrijliggend fietspad aangelegd, zoals Techum al opmerkte (kijkrichting oost)
Afbeelding

13.Close-up vanaf de parallelweg (3) die met een omweg naar Ritsumazijl en uiteindelijk ook Marssum voert
Afbeelding

14.Overzichtsplaatje Poptaviaduct (4), onderdeel van afrit Leeuwarden-Noord (23)
Afbeelding

15.Vanaf het viaduct (4), kijkend ri. zuid(oost). Uiterst rechts de parallelweg
Afbeelding

16.De Noordwestelijke Invalsweg stadwaarts, welke de oude N383 (Harlingerstraatweg) heeft vervangen
Afbeelding

17.Blik op Marssum (kijkrichting noordwest), met v.l.n.r. keukenboer, het Poptaslot (Heringastate), de kerk en het Poptagasthuis
Afbeelding

18.Nog iets meer richting westen gezien, blik op aansluiting Marssum (22), alwaar de N383 ri. Sint-Annaparochie en Stiens (N398) loopt
Afbeelding

19.Overzichtsplaatje Op/afrit Leeuwarden-Noord (westzijde). Scherpe bochten zijn dat...
Afbeelding

20.Nogmaals Marssum met bewegwijzeringsbord
Afbeelding

21.Hier zijn we tot slot op locatie 5 aanbeland, niet ver van de carpoolplaats
Afbeelding

22.Heel vroeger lag Marssum aan het water. In het kader van gebiedsontwikkeling heeft men een waterverbinding naar dit dorp in ere hersteld
Afbeelding

23.Men heeft hier de Middelzeesluis aangelegd, waardoor het mogelijk wordt om bijv. vanaf het kanaal via het Deinumer rak en de Engelumervaart over water het kasteel te bereiken
Afbeelding

24.Overzichtsplaatje Middelzeesluis. Op de achtergrond Marssum
Afbeelding

25.Ter afsluiting een blik op het zuiden, met de "skyline" van Deinum. De Westergobrug (uiterst links behoort hier nog toe, maar deze zal verdwijnen
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Mark » ma 12 okt 2015, 22:29

Wederom mooie plaatjes. Hoe wordt het sluisje bedient? (Vinny?)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Wouter N14 » ma 12 okt 2015, 22:30

^^ He leuk, heeft Vinny nieuw werk? :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » ma 12 okt 2015, 22:52

Komt er ook nog een deel III? Of heb ik het helemaal gemist dat dat aquaduct tussen Deinum en Marsum is verwijderd? Of is dat niet gebeurd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Coen Tunnel » ma 12 okt 2015, 22:56

^^ Welk aquaduct tussen Deinum en Marsum bedoel je? De oude N31 liep tussen Deinum en Marsum over de brug die in foto 25 te zien is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door mavas » ma 12 okt 2015, 23:22

Oh wacht even, ik zie nu dat de onderdoorgang nooit een aquaduct is geweest, maar dat het de onderdoorgang onder de spoorlijn is! Heb ik me al die jaren vergist!
Ik vond het al zo vreemd dat men een aquaduct zou slopen, dat zou pas echt kapitaalvernietiging zijn.

Zoals het er nu naar uitziet op streetview lijkt me dat die onderdoorgang bij het spoor ook wel behouden blijft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N031] Haak om Leeuwarden

Bericht door Techum » di 13 okt 2015, 7:22

^^ Bedoel je het dubbele viaduct over de oude N31 bij Deinum? Dat blijft gewoon liggen. Onder één van de velden komt straks een vaarweg voor sloepen te liggen zelfs.

(hoe je daarvan een aquaduct kunt maken dat gesloopt zou moeten worsen snap ik nog steeds niet)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 13 okt 2015, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik nou toch ^^ als je direct op een bericht reageert en niet de quote-knop!

Plaats reactie