[N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door DjIdee » vr 09 feb 2018, 12:58

Zeker omdat het Drachtsterplein een forse bottleneck blijft. Met name vanuit de oostkant, richting het aquaduct staat al vroeg vast. Als mijn wagen in die hoek voor een beurt oid is geweest, rij ik ook altijd via de Centrale As richting huis... Zeker in de namiddag

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 09 feb 2018, 13:32

^^ Offtopic, maar de vertraging vanaf de Aldlânsdyk naar het Drachtsterplein verdient inderdaad nog wel wat aandacht. Met de opening van het aquaduct is de afstroom in zuidelijke richting verbeterd, maar de capaciteit van het kruispunt zelf lijkt vooral in de avondspits tekort te schieten. De bewegwijzering aan de noordkant richting Drachten aanpassen zal dit niet oplossen, hooguit iets helpen.

Ik stoor me zelf vooral aan de overgang tussen de Aldlânsdyk en de opstelstroken van het Drachtsterplein. Het meeste verkeer gaat hier linksaf en dit is dan ook de enige richting met twee opstelstroken. Rijstrook 1 gaat over in de rechter opstelstrook naar het zuiden, maar de linker opstelstrook komt er op een vrij ongelukkige manier bij en pas na de uitrit van de brandweerkazerne. Hierdoor blokkeert verkeer richting Hemriksein/Zuiderburen sowieso rijstrook 1 van de Aldlânsdyk en vaak zelfs ook rijstrook 2 doordat er mensen zijn die proberen deze file rechts voorbij te rijden, om dan bij het begin van de tweede opstelstrook alsnog naar links te gaan.

Eigenlijk zou de Aldlânsdyk tussen de Langdeelstraat en het Drachtsterplein drie rijstroken mogen hebben. Waarvan de linker twee overgaan in de opstelstroken richting Zuiderburen/Hemriksein, zodat de rechter beschikbaar blijft voor verkeer richting Oostergoplein en Pieter Stuyvesantweg.

Hiermee maak je het ook aantrekkelijker om vanaf de Hemrik rechtdoor te gaan. De relatie De Hemrik -> Harlingen zou bijvoorbeeld (dankzij de opening van het Stephensonviaduct) in de spits sneller moeten zijn dan via Hemriksein en de Haak. Door het verkeer meer te verdelen kunnen de verschillende fasen van de VRI op het Drachtsterplein ook beter samenwerken zodat de beschikbare capaciteit beter wordt benut.

Door het noordelijke fietspad iets naar het noorden te behouden kan een rijstrook worden toegevoegd zonder het groene karakter van de Aldlânsdyk teveel geweld aan te doen.

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door martien » vr 16 feb 2018, 19:40

^^ Dat lijkt mij weer een beetje overdreven. Misschien voor Goutum en andere bestemmingen ten zuiden van het Van Harinxmakanaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 feb 2018, 21:32

^^ Toen ik bij het schrijven van die post op Google Maps keek, was daar Hemrik -> N31 afrit Leeuwarden via de Julianalaan en Fahrenheitweg maar 1 minuut langzamer dan over de Drachtsterweg. Als ik de dagelijkse file richting Drachtsterweg zie dan kan het wel degelijk lonen. Daarbij is die route ook nog eens korter.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » di 30 okt 2018, 20:00

Vanmiddag weer eens een stukje Centrale As gereden. Mij viel op dat er een nieuw bord staat op nadering van knooppunt Quatrebras komende vanuit het zuiden. Een volgbord voor Noordbergum (Noardburgum).

Verder, als ik het goed heb onthouden had men bij het aquaduct nabij Bergum/Burgum de toeritten extra lang gemaakt om de weg aan het zicht te onttrekken t.o.v. de westelijke woonwijken van die plaats, maar blijkbaar was het geluid nog een puntje van orde, want de natuurlijke geluidswal daar is aardig lang geworden (deze zomer aangelegd).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » do 14 feb 2019, 11:22

Schelpenpaadje schreef: vr 12 jan 2018, 23:52 Vanwege het succes van de Centrale As worden op de T-splitsing bovenaan het viaduct van de afslag Garyp van de N31 in de spits al een tijdje verkeersregelaars ingezet.

De provincie heeft nu besloten hier een rotonde aan te leggen ter bevordering van de veiligheid en doorstroming.

Bron en meer: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/7831 ... p-oplossen
Ruim een jaar later: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/60653/ ... Garyp.html
Wâldnet (11-2-19) schreef:De provincie Fryslân is maandag begonnen met de aanpak van het kruispunt bij afrit van de Wâldwei (N31) bij Garyp.

(...)

Omdat er weinig ruimte is, wordt de rotonde kleiner dan normaal. Grote vrachtauto's zullen er goed omheen kunnen, maar het is een kleiner exemplaar dan de bestaande rotonde aan de andere zijde

(...)

Op het moment dat het fietspad weer open gaat, start men met de aanleg van de rotonde. Deze werkzaamheden duren naar verwachting ook vier weken: van maandag 11 maart tot vrijdag 5 april. Door eventueel slecht winterweer kan deze planning nog veranderen
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » vr 29 mar 2019, 22:38

De rotonde is klaar, zo ziet het er van bovenaf uit:

Afbeelding

Foto van de politie, bij dit artikel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door DjIdee » za 30 mar 2019, 8:08

Bijzondere vorm... Gezien zichtlijnen (beperkt op viaduct) en intensiteit relaties denk ik wel een hele logische...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 mar 2019, 8:37

Dat is nog rap gegaan!

Ik ben wel benieuwd hoe voorkomen gaat worden dat auto's van het talud schieten. Dat is nog knap steil namelijk. Vooral aan de kant van de Waldwei waar extra zand is aangebracht. De veiligheid van het fietspad is hierbij een extra aandachtspunt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door GuteFahrt » za 30 mar 2019, 18:08

DjIdee schreef: za 30 mar 2019, 8:08 Bijzondere vorm...
Combinatie van beperkte ruimte en het feit dat de afrit en oprit niet op dezelfde hoogte op elkaar aansluiten.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » do 11 apr 2019, 9:11

Gisteren heb ik de rotonde voor het eerst gebruikt: komende vanaf de N31/Leeuwarden in de richting richting N913/Burgum.

De rotonde is inderdaad klein. Voor wie de oude situatie kent is het desondanks zeker een verbetering.

De stopplaats komende van de afrit ligt een paar meter verder naar voren. Daardoor heb je beter zicht op verkeer op het viaduct. Door de komst van de rotonde kun je meteen oprijden als het viaduct vrij is en heb je immers voorrang op verkeer vanuit Earnewâld.

Vooral aangekomen op het oostelijke deel van de rotonde is het even flink sturen. Je kunt de rotonde door het formaat en de excentrische ligging niet op een al te hoge snelheid nemen. Tussen de rotonde en het fietspad ligt een betonnen rand. Het fietspad wordt afgeschermd van het talud met een hekwerk. Over het geheel genomen maakt het een veiliger indruk dan ik had verwacht.

Op wat afrondingswerkzaamheden na lijkt het project klaar. Helaas was ik niet in de gelegenheid om foto's te maken. Verrassend genoeg zijn die online ook maar mondjesmaat te vinden. Op respectievelijk Facebook en bij de Drachtster Courant zijn foto's van de Provincie Fryslân te vinden van kort voor de openstelling.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door boe! » wo 31 jul 2019, 9:43

Afgelopen zondag ben ik van Dokkum naar Bergum gereden via de oude route van de N356 om te zien wat er intussen is aangepast. Een korte samenvatting:

- Dokkum - Damwoude: geen aanpassingen.
- Damwoude: de bebouwde kom is volledig heringericht met een korte 30 km-zone in het centrum en zowel aan de noord- als zuidkant van de bebouwde kom is een korte 60 km-zone toegevoegd.
- Damwoude - De Valom: verlaging van de maximumsnelheid snelheid van 80 naar 60 km/u tussen Broeksterwoude en De Valom.
- De Valom: volledig heringericht incl. een nieuwe brug over de Valomstervaart.
- De Valom - Veenwouden: omdat de Centrale As op de plek van de oude N356 ligt, was een volledig nieuw tracé nodig. Net voorbij De Valom is een faunapassage aangelegd. Op dit punt is de weg behoorlijk smal.
- Veenwouden: ten noorden van de spoorwegovergang nog geen aanpassingen, ten zuiden daarvan is de weg veranderd in een statige laan met een maximumsnelheid van 30 km/u.
- Veenwouden - Quatrebras: nieuw viaduct over de Centrale As.
- Quatrebras - Bergum: geen aanpassingen.
- Bergum: volledig heringericht met zelfs een woonerf(!) op het kruispunt met de Hillamaweg. In de video zijn nog wat resten strooizout te zien die gesmolten asfalt moeten voorkomen.
- Bergum - Garijp: volledig aangepast incl. een nieuwe brug over het Prinses Margrietkanaal en verlaging van de maximumsnelheid naar 60 km/u.

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 9:53

Die situatie in Burgum is wel wat overdreven. Alhoewel de weg geen functie meer heeft voor doorgaand verkeer blijft dit wel de ontsluiting voor nagenoeg de gehele plaats Burgum met 10.000 inwoners. Daar past een GOW-50 met bijbehorende inrichting bij (markeringen, vrijliggende fietspaden), niet een woonerf of wat er uit ziet als een ETW-30. Nu dwingt men de weg in een verblijfsfunctie terwijl het dat karakter nooit gehad heeft. De weg had eigenlijk helemaal geen erfaansluitingen in Burgum. Dat ze die VRIs hebben verwijderd is te begrijpen, maar soms slaan ze in Nederland door met het afwaarderen van oude wegen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Kaaiman » wo 31 jul 2019, 10:29

Chris schreef: wo 31 jul 2019, 9:53 Dat ze die VRIs hebben verwijderd is te begrijpen, maar soms meestal slaan ze in Nederland door met het afwaarderen van oude wegen.
:nahzeg:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Sibren » vr 13 sep 2019, 15:06

Om middernacht is de nieuwe turborotonde op de N355 bij Hurdegaryp opengesteld. Vandaag wordt om 17:00 uur de nieuwe onderdoorgang van het spoor opengesteld, maar alleen voor autoverkeer dat Hurdegaryp inrijdt en fietsverkeer in beide richtingen. De verwachting is dat op 30 september de onderdoorgang ook open is voor autoverkeer vanuit Hurdegaryp (bron).

Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 13 sep 2019, 15:13

Dank voor de video!

Er zal wel een goede reden zijn, maar van mij had deze aanpassing niet gehoeven.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door DjIdee » ma 16 sep 2019, 12:51

Is daar die vrij recente VRI nu vervangen door een turborotonde?

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Sibren » ma 16 sep 2019, 15:15

^^ Dat klopt. Die VRI lag er dus tijdelijk, terwijl er werd gewerkt aan de spooronderdoorgang van Hurdegaryp.

Hieronder een video van die onderdoorgang. Uiterlijk 30 september gaat ook de andere rijrichting open, daar is de aannemer nu nog bezig met het aanbrengen van de groene siertegels. Iemand een idee waar die linksaffer op 0:17 voor is? Op de ontwerptekening gaat dat nergens heen.
Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Lekkere Kwal » ma 16 sep 2019, 15:34

^^ op die tekening is toch een weggetje langs het spoor te zien, met nog een aansluiting op een 'inrichting kavel nader in te vullen'?

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Sibren » ma 16 sep 2019, 15:37

^^ Helemaal gelijk, ik had niet ver genoeg naar rechts gekeken. :roll:
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 sep 2019, 16:13

DjIdee schreef: ma 16 sep 2019, 12:51 Is daar die vrij recente VRI nu vervangen door een turborotonde?
Da's zonde.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 16 sep 2019, 16:13

^^ Mja. Al tijdens de aanleg van die VRI was duidelijk dat hij er niet lang zou blijven staan. Wat mij betreft hadden ze de onderdoorgang doorgetrokken tot de overkant van de N355 en deze voorzien van op- en afritten. Maar goed, er moet ergens een grens worden getrokken.

Hoewel de weg na het gereedkomen van de rondweg alleen nog wordt gebruikt voor de ontsluiting van Hurdegaryp, is het toch mooi dat deze overweg is verdwenen. Ondanks dat voor de onderdoorgang budget is gebruikt dat aanvankelijk beschikbaar was voor een fietstunnel onder het spoor bij het Zuiderplein in Leeuwarden :duck:

Zeker nu het klaar is valt op dat de onderdoorgang niet is aangegrepen om voetgangers ook ten noordoosten van de rijbaan veilig het spoor te laten kruisen. Door de onderdoorgang op te nemen in het station (concreet: het noordelijke perron 100 meter opschuiven naar het westen) had ook de overweg voor voetgangers binnen het station opgeheven kunnen worden. Voor zo'n verplaatsing van dit perron is de voormalige overweg in de Rijksstraatweg technisch gezien immers geen obstakel meer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door mavas » di 17 sep 2019, 9:27

Ja, daar heb ik mij al vaker over verbaasd. Ze hadden er een win-winsituatie van kunnen maken door ook voor het wegverkeer een ongelijkvloerse oplossing te maken. Kwestie van de verbindingswegen wat anders neerleggen en het zou geregeld kunnen zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

SechsBKV
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 12:43

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door SechsBKV » ma 07 okt 2019, 16:24

Dit weekend toevallig het oude tracé Rijksstraatweg in Hardegarijp gereden. Wat mij opviel is dat er echt ontzettend veel woningen gesloopt zijn aan deze weg tbv. De nieuwe weg, maar ook voor de onderdoorgang. Bijvoorbeeld tussen de As en de ovonde bij Quatrebras zijn alle woningen gesloopt, terwijl hier nog prima huizen behouden hadden kunnen worden. Wat zou een reden kunnen zijn dat deze woningen toch geamoveerd zijn? Geluid oid?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Vinny » ma 07 okt 2019, 21:43

Ik vermoed om ook werkruimte te creëren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 okt 2019, 23:27

Ook ik vermoed een combinatie van het niet hoeven realiseren van extra geluidsmaatregelen en werkruimte tijdens de aanleg.

Daarnaast was in het gebied bij Quatrebras ten zuiden van de ovonde tot enkele jaren geleden een bedrijventerrein gepland. De gemeente Tytsjerksteradiel zou dit mogen ontwikkelen als 'compensatie' voor de aanleg van de Centrale As. Door politieke (o.a. provincie) en maatschappelijke weerstand is dit plan geschrapt.

Hier een impressie hoe dit terrein er uit had kunnen zien, waarbij duidelijk is dat hiervoor nog meer woningen het veld hadden moeten ruimen:

https://www.buro3.nl/buro3_architecten/ ... ebras.html

Min of meer in plaats hiervan lanceerde Tytsjerksteradiel eerder dit jaar een plan voor een bedrijventerrein ten noorden van Garyp: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/60877/ ... Noard.html

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Talisman » do 22 apr 2021, 22:26

Emil schreef:Is het uiteindelijk ook de bedoeling dat de N361 wordt afgewaardeerd?
Talisman schreef: ma 07 nov 2016, 19:22 Volgens een projectmedewerker van De Centrale As die ik onlangs sprak, gaat dit 'absoluut' gebeuren. De Centrale As is (in zijn bewoordingen) 'te duur' om enkel de richtingen en regio's Dokkum-Drachten te faciliteren. Om 'extra te stimuleren' dat het verkeer tussen Dokkum en Leeuwarden enkel De Centrale As (N356) + Rondweg Hurdergaryp (N355) gaat gebruiken, wordt de N361 hier 'op alle fronten afgewaardeerd'. Daarnaast zou het de leefbaarheid van de tussenliggende dorpen verbeteren. In eerste instantie gaat de snelheid op termijn terug naar 80, maar (deels) 60 wordt niet uitgesloten.

(...)
Nou, zo'n vier en een half jaar later wordt het plan ook officieel openbaar gemaakt:

Plan: Lauwersseewei wordt 80 km weg

DAMWÂLD - De Lauwersseewei tussen Dokkum en de Trynwâlden wordt mogelijk afgewaardeerd tot een 80 km weg. Dat is het plan van de provincie Fryslân.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/67504/ ... m_weg.html

SechsBKV
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 12 nov 2018, 12:43

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door SechsBKV » wo 26 mei 2021, 21:04

Jammer, zie het nut er ook niet echt van in.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door harry » wo 26 mei 2021, 22:17

^^ Dat nut staat in het bericht van Talisman beschreven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N355][N356][N913] De Centrale As (Friesland)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 25 jun 2021, 8:59

Het kruispunt in de N355 bij Tytsjerk, ook wel bekend als E10 of Zwartewegsend, wordt dit weekend vernieuwd:

https://www.lc.nl/friesland/tytsjerkste ... 04377.html

Sinds de opening van de Centrale As is de poot richting Gytsjerk/N361 flink rustiger geworden. Ik heb er niets over gelezen dus ik ga er vanuit dat de inrichting niet noemenswaardig verandert.

De officiële omleidingsroute levert flink wat extra kilometers op:

Afbeelding

https://twitter.com/provfryslan/status/ ... 7652857859

Plaats reactie