[s116] [Asd] Nieuwe Leeuwarderweg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Purmerend80
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: za 07 jan 2006, 21:02
Locatie: Purmerend

[s116] [Asd] Nieuwe Leeuwarderweg

Bericht door Purmerend80 » vr 10 feb 2006, 18:36

Kon op het forum eigenlijk nog niets vinden over de werkzaamheden aan de S116 (A10-IJ-tunnel) terwijl dit toch wel een behoorlijke verbouwing is daar. (duurt tot 2009) De Noord-Zuid lijn word daar in de middenberm gebouwd incl. 2 stations en daarnaast word de weg volgens mij ook lager aangelegd. Heeft iemand hier meer info over? Kon er op internet zelf eigenlijk maar weinig vinden...

Alleen wat over de overlast (zie onder) maar niets over hoe en wat e.d.

-------------------------------------------------------------------------------
S116 tussen Ring A10 en IJ-tunnel
Verkeershinder tot eind 2009.

Verkeershinder S116 tussen Ring A10 en IJ-tunnel
Voor de aanleg van de Noord/Zuidlijn vinden van juni 2005 tot eind 2009 werkzaamheden plaats op de S116 (Nieuwe Leeuwarderweg) tussen de Ring A10 Amsterdam en de IJ-tunnel. De metro wordt in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg aangelegd en er worden twee stations gebouwd. De komende jaren moet het verkeer rekening houden met oponthoud.

Minder ruimte rond knooppunt Van Hasseltweg: kans op files
Onder het viaduct van knooppunt Van Hasseltweg ("Meeuwenei" in de volksmond) komt in de middenberm een station van de Noord/Zuidlijn. Om de bouw van dit station mogelijk te maken moet onder het viaduct meer ruimte worden gemaakt. Hiervoor worden de doorgaande rijbanen onder het viaduct afgesloten. Dit veroorzaakt oponthoud voor het verkeer op de S116, dat onder het viaduct doorgaat. De onderdoorgang is tot eind 2009 afgesloten voor verkeer. Doorgaand en bestemmingsverkeer gaat "bovenlangs" via de op- en afritten van de Johan van Hasseltweg. Vanaf begin september kan het doorgaande verkeer op de Nieuwe Leeuwarderweg in de spits gebruik maken van een wisselstrook: s'ochtends stad in, s'avonds stad uit. De Nieuwe Leeuwarderweg blijft wel bereikbaar, maar u kunt beter een andere route nemen.


-------------------------------------------------------------------------------

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 10 feb 2006, 18:40

Minder ruimte rond knooppunt Van Hasseltweg: kans op files
Onder het viaduct van knooppunt Van Hasseltweg ("Meeuwenei" in de volksmond) komt in de middenberm een station van de Noord/Zuidlijn. Om de bouw van dit station mogelijk te maken moet onder het viaduct meer ruimte worden gemaakt. Hiervoor worden de doorgaande rijbanen onder het viaduct afgesloten. Dit veroorzaakt oponthoud voor het verkeer op de S116, dat onder het viaduct doorgaat. De onderdoorgang is tot eind 2009 afgesloten voor verkeer. Doorgaand en bestemmingsverkeer gaat "bovenlangs" via de op- en afritten van de Johan van Hasseltweg. Vanaf begin september kan het doorgaande verkeer op de Nieuwe Leeuwarderweg in de spits gebruik maken van een wisselstrook: s'ochtends stad in, s'avonds stad uit. De Nieuwe Leeuwarderweg blijft wel bereikbaar, maar u kunt beter een andere route nemen.
Ik heb het ook maar van iemand gehoord, maar het schijnt dat deze situatie ook ná 2009 zo zal blijven, en al het doorgaande verkeer over de s116 dus bovenlangs zal moeten blijven rijden (waarmee de Nieuwe Leeuwarderweg niet langer geheel ongelijkvloers is tussen IJ-tunnel en A10). Dat om mensen uit Noord e.v. zoveel mogelijk te motiveren met de metro te reizen...jaja...:roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 10 feb 2006, 20:31

Dáár zouden ze eens MER-procedures voor verplicht moeten stellen: het opheffen van ongelijkvloerse aansluitingen c.q. het aanbrengen van extra, gelijkvloerse kruispunten in wegen met een ongelijkvloers karakter. Want als er iets nodeloze emissies veroorzaakt... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 11 feb 2006, 0:29

Voor zover mijn interne informatie strekt: de s 116 blijft ongelijkvloers. Maar verder is het mededelingencircuit erg schaars... :cry: (Ik heb nog steeds nergens een plaatje over hoe het knp/station "Buikslotermeerplein" zal worden gaan ingericht. En ik ben er erg benieuwd naar... )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 11 feb 2006, 10:38

Ik vind de publieke informatievoorziening omtrent de bouw van de NZ-lijn bijzonder slecht. Behalve jaren oude, vage impressies van stations en -ingangen en wat oude animatiefilmpjes, is er helemaal niets online beschikbaar. En naar het schijnt is het in het informatiecentrum al niet veel anders.
En dat terwijl het een ontzettend ingrijpend project is voor de stad Amsterdam. Je zou toch verwachten dat ze het één en ander aan bouwtekeningen en toekomstige situaties on-line zetten, zoals dat ook bij Randstadrail wordt gedaan. Maar nee hoor...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 11 feb 2006, 12:21

Ze hebben wel een online-simulatie van de bouw van het busstation aan de Ruyterkade. Dat is wel interessant ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 12 feb 2006, 13:14

Vinny schreef:Ze hebben wel een online-simulatie van de bouw van het busstation aan de Ruyterkade. Dat is wel interessant ;)
Ik kan me de kritiek van Alargule wel voorstellen. Een kostbaar project wat Amsterdam jarenlang overhoop haalt en dan vervolgens minimalistisch info verschaffen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 14:22

Tja. Op de snelwegen rond Amsterdam werden een jaar geleden of zo bordjes neergezet met de tekst "Verkeershinder S116 bouw Noord-zuidlijn". Daar is nu wat vanaf geschraapt. Er staat nu alleen nog maar "Verkeershinder S116". 3x raden waarom... :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 12 feb 2006, 14:27

Over de s116 gesproken en de andere wegenplannen in Noord: ik heb in een Winkler Prins-encyclopedie uit 1972 nog een mooie plattegrond staan van Amsterdam-centrum met daarin de nodige wegenplannen (o.a. een weg van Weesperstraat naar Centraal Station, en een weg parallel aan de Haarlemmer houttuinen). Ook in Noord het één en ander dat nooit is uitgevoerd. Misschien toch wel interessant om eens in te scannen en hier te posten?

(de plattegrond van de toekomstige Amsterdamse metro stond er overigens ook in).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 14:30

Tja, als de toenmalige wegenplannen allemaal waren uitgevoerd, èn alle geplande metrolijnen waren gebouwd (en inmiddels waren omgebouwd in automatische metro's), dan had Amsterdam ècht wat gehad qua bereikbaarheid...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 12 feb 2006, 19:07

Zijn er in de jaren '70 niet complete veldslagen gevoerd rondom de huidige lijn. Het vreemdste vind ik dat de lijn eerst niet eens op CS was aangesloten ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 feb 2006, 19:11

dan had Amsterdam ècht wat gehad qua bereikbaarheid..
Dan was de binnenstad tot één groot Central Buisness District uitgegroeid waarin de files even lang waren geweest als vandaag en de sfeer uit de stad geheel weg was!

Ben ik effe blij dat dat niet gebeurt is. Die provincialen moeten gewoon wegblijven. Dan is het bereikbaarheidsprobleem ook opgelost.

(zo ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik daar reactie op heb)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 12 feb 2006, 19:17

Vind het best Vinny. Ik kom toch al niet met de auto binnen de A10. Als je bespottelijke tarieven wilt betalen voor een parkeerkaartje moedig ik eenieder in Amsterdam te parkeren. En als je een klem te pakken hebt moet je niet gek kijken dat dat geintje je minstens € 100 gaat kosten ;)

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » zo 12 feb 2006, 19:48

waldo79 schreef:Zijn er in de jaren '70 niet complete veldslagen gevoerd rondom de huidige lijn. Het vreemdste vind ik dat de lijn eerst niet eens op CS was aangesloten ;)
Klopt, een paar maanden geleden werd daar in Andere Tijden aandacht aan besteed. De toenmalige wethouder van de PPR (zeer links in die tijd en in 1990 opgegaan in GroenLinks) is zelfs ontvoerd geweest door een anti-communist! Beiden kwamen in de betreffende uitzending trouwens aan het woord...:D
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 19:54

Probleem met Nederland is dat alles 50 jaar te laat gebeurd. Gingen andere wereldsteden al in de jaren '20 en '30 een stadsspoorwegnet en metro's aanleggen, in Amsterdam was dat pas in de jaren '70. Maar toen was de bevolking net beland in de fase dat het "goed burgerschap" was afgeschreven en vooral tegen van alles aangeschopt moest worden. De tijdgeest was veranderd. Tja, als het grote Amsterdamse metronet nu eens in de jaren '30 was aangelegd, en inmiddels was geautomatiseerd...

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 12 feb 2006, 20:47

Nederland is inderdaad een achterblijvertje geweest: de industriële revolutie voltrok zich pas aan het eind van de 19e eeuw.
Maar je moet het ook in het juiste perspectief blijven zien: de enige steden die vóór de Tweede Wereldoorlog in Europa een écht metronet hadden, waren toen al miljoenensteden (Londen, Parijs, Boedapest, Berlijn, Madrid).
Was er in de jaren '30 begonnen met de metrobouw, dan had Amsterdam zeker een kans gehad, maar je kunt je afvragen wat er dan van de huidige binnenstad was overgebleven. Vinny heeft zeker een punt als hij stelt dat het centrum dan veel meer vercityed was dan het nu is.
Desondanks geloof ik nog steeds in een metronet voor Amsterdam. Om dan toch maar eens iets van het SSC af te halen:

De Amsterdamse Metro in 2030

Het is grotendeels gebaseerd op het plan '68, met wat kleine en grote wijzigingen:

- geen doortrekking van de oostlijn naar Osdorp, in plaats daarvan:
- aftakking van Vijzelgracht via De Lairessestraat naar Sloten en Osdorp-De Aker;
- ringlijn aansluitend op IJtram (om te bouwen tot metro) aan beide kanten: via CS en via Diemen Zuid;
- Noord-Zuidlijn via Noord naar Zaandam.

Ik weet dat ik op dit forum in ieder geval al één fan heb...;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 20:59

Op voorwaarde dat:
:arrow: de realisatie hiervan niet langer ten koste gaat van middelen voor een fastoenlijk stukje wegenbouw (dat harder noodzakelijk is),
:arrow: parallelle bovengrondse tramlijnen dan ook rücksichtlos worden opgedoekt
:arrow: en dat het automatische metro's worden (ivm exploitatiekosten)

denk ik dat zo'n metrolijnennet Amsterdam niet zou misstaan ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 feb 2006, 21:25

Zolang de aftakking naar Aalsmeer wordt gerealiseerd hoor je mij niet klagen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 12 feb 2006, 21:45

René schreef: :arrow: parallelle bovengrondse tramlijnen dan ook rücksichtlos worden opgedoekt
Als ze grotendeels parallel lopen wel ja. Ik denk trouwens sowieso dat er anno 2030 minder animo voor nieuwe trams zal zijn (maar ja, dat zeiden ze begin jaren '70 ook...), en wellicht dat het tramnet vervangen kan worden door schone, flexibele en door AVG (veel verder ontwikkeld dan nu natuurlijk) geleide bussen - scheelt ook weer norse chauffeurs ;)
:arrow: en dat het automatische metro's worden (ivm exploitatiekosten)
Vanzelfsprekend.
denk ik dat zo'n metrolijnennet Amsterdam niet zou misstaan ;)
Da's mooi! 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2006, 21:48

Prima plan! :blauweduim:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 28 apr 2007, 22:19

Stof stof...

In dit filmpje is duidelijk te zien dat de Nieuwe Leewarderweg bij de opening een autosnelweg was.
Laatst gewijzigd door Rene op za 28 apr 2007, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 28 apr 2007, 22:21

Heu...ongetwijfeld - maar ik weinig zin om hier de url uit te gaan peuren en 'm in mijn adresbalk te plakken...:?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 28 apr 2007, 22:22

Rustig maar...
is al veranderd.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 28 apr 2007, 22:28

Pfoe - gelukkig! ;)

Mooi filmpje! Wat ging men toen nog net gekleed...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 28 apr 2007, 22:34

René schreef:Stof stof...

In dit filmpje is duidelijk te zien dat de Nieuwe Leewarderweg bij de opening een autosnelweg was.
Staat ook in de beschrijving. :)

Maarre... het Hubertusviaduct was toch ook een snelweg, maar dan met Vmax 50? In dat kader betekent een snelweg gewoon precies wat er op het verkeersbord staat: gescheiden rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen. Vmax en vluchtstrook maakten blijkbaar niet zo veel uit. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 29 apr 2007, 11:25

E 10. Blauwe doorgaande bewegwijzering. Snelweg-layout.

Er IS wat veranderd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: S116 / Nieuwe Leeuwarderweg

Bericht door Dexy » vr 06 jun 2008, 16:53

Waarom krijgt de weg, als er geen werkzaamheden meer plaatsvinden, niet een snelwegstatus? ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S116 / Nieuwe Leeuwarderweg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 17:14

De weg ligt in de bebouwde kom.
TOEVOEGING
eh...
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 06 jun 2008, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: S116 / Nieuwe Leeuwarderweg

Bericht door Vinny » vr 06 jun 2008, 17:17

Vind ik ook wel weer overdreven. Ik ga eens kijken of ik straks of morgen een fotoreportage van deze weg kan posten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S116 / Nieuwe Leeuwarderweg

Bericht door waldo79 » vr 06 jun 2008, 17:21

Af en toe moet je die jonkies even de stuipen op het lijf jagen :mrgreen:

Schiet het dan al een beetje op met de Noord-Zuidlijn?

Plaats reactie