[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » do 10 mei 2018, 11:40

Gevalletje van sommige aso's die denken: "ik mag er 100, ik wil er 100"
Zelfs met een vrachtwagen voor je is de tijdwinst groot t.o. de oude.
(gerekend vanaf Westerval tot aan afrit eibergen in 20 minuten met een vrachtwagen t.o. In de spits 45 minuten vanaf viaduct usselo tot aan de kiefte in eibergen.)

Hier reken ik dus niet de omweg vanaf A35 Enschede-west naar viaduct usselo mee

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Veldwachter » do 10 mei 2018, 11:54

duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27
Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 10:07
boe! schreef: do 10 mei 2018, 9:12 Dat jullie over lompe inhaalmanoeuvres nadenken, wil nog niet zeggen dat 2x1-wegen waardeloos zijn.
Dit. En dat het uberhaupt vrijliggend en ongelijkvloers is aangelegd is ook niet genoeg. Want oh jee je moest 80 ipv 100 km/h rijden, allemaal kostbare minuten kwijt. Zelfde discussie hebben we trouwens ook bij de nieuwe N33 gehad die 'onterecht' 100 km/h max heeft 'omdat de weg uitnodigt om 120 te rijden'. Eigenlijk moet het begrip stroomweg afgeschaft worden want het voldoet niet aan de verwachtingen van een snelweg.
Dat kun jij als verstandige brave burger wel vinden, maar er zijn genoeg mensen die ook maar gewoon mens zijn en zich ergeren als ze het idee hebben nodeloos te worden opgehouden door asociale slakken. Die ergernis op zich is al ongewenst en sommigen gaan dan ook nog domme/lompe dingen doen waardoor het veiligheids voordeel weer teniet gedaan wordt.
Dus als ik op de nieuwe N18 met een "thuiskomertje" rijd en niet sneller mag/kan dan 80 km/u, dan ben ik in uw ogen asociaal?
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » do 10 mei 2018, 12:10

Demassel schreef: do 10 mei 2018, 11:40 Gevalletje van sommige aso's die denken: "ik mag er 100, ik wil er 100"
Ho ho, het is omgekeerd: je bent 'gewoon een mens' als je zo wilt rijden, ongeacht het overige wegverkeer met hun eigen behoeftes en afwegingen. Voorbeelden van andere 'organismen' zoals
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27 - verstandige brave burger
- asociale slakken
- vrachtverkeer
Zijn allemaal niet 'gewoon een mens', dat zijn afwijkingen die de 'gewone mens' onnodig frustreren en dus het probleem veroorzaken :top:

En om het nog af te maken:
, daar 2x2 veilige inhaalmogelijkheden bied en dus minder of geen ergernis op zal wekken.
Om vervolgens je weer op te winden dat de maximumsnelheid van 100 km/h 'te laag' is omdat je er net zo goed 120 km/h kunt rijden. Toch?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » do 10 mei 2018, 12:13

Dat is natuurlijk niet een situatie die de gemiddelde weggebruiker zal tegenkomen, het aantal voertuigen op een thuiskomer zal gemiddeld per dag erg laag liggen.

Daarentegen worden wel 4.500 - 5.500 vrachtwagens per dag op de N18 verwacht volgens het tracébesluit. Dat is gemiddeld zo'n 2 per minuut per richting die geen 100 km/h kunnen rijden.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door ACT-F » do 10 mei 2018, 12:28

boe! schreef: do 10 mei 2018, 8:28 Dan ben ik afgelopen zondag enorm niet weldenkend geweest.
Zolang het maar niet structureel is, schaar ik je onder de weldenkenden.
Chris schreef: do 10 mei 2018, 12:13 Daarentegen worden wel 4.500 - 5.500 vrachtwagens per dag op de N18 verwacht volgens het tracébesluit. Dat is gemiddeld zo'n 2 per minuut per richting die geen 100 km/h kunnen rijden.
Dat is wel erg voorzichtig. Zodra de A1 op de schop gaat zie ik het aantal vrachtwagens drastisch stijgen. Dat gebeurt nu al door vrachtwagens die een betrouwbare verbinding nodig hebben i.v.m. de planning. De A1 en A35 zijn te ongevalsgevoelig waardoor je zo een half uur tot een uur verliest als je pech hebt. Iemand die deadlines te halen heeft kan zich een dergelijke risico niet permitteren. Ik merk het ook in mijn rijpatroon dat ik de snelwegen tijdens de spits mijd, ondanks dat het alternatief langzamer is, maar wel betrouwbaarder.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » do 10 mei 2018, 12:29

Demassel schreef: do 10 mei 2018, 11:40Gevalletje van sommige aso's die denken: "ik mag er 100, ik wil er 100"
Sinds wanneer is het asociaal om de Vmax te willen rijden als dat mogelijk is?

Als er verder geen belemmeringen zijn (zoals weersomstandigheden of voertuigen voor je die niet harder dan 80/90 km/u mogen rijden), vind ik het niet echt netjes om op een 2x1-weg langzamer dan de Vmax te gaan rijden omdat je daarmee andere weggebruikers nodeloos hindert. Op een 2x2-weg mag men het wat mij betreft zelf weten, zolang het niet hinderlijk is, maar op een weg met 1 rijstrook per richting zonder inhaalmogelijkheid langzamer dan de Vmax rijden als er geen belemmeringen zijn, vind ik niet gewenst.

En ik praat dan niet over mensen die strak 100 km/u op de teller rijden wat 95 km/u in het echt is, maar in een gewone personenauto (zonder thuiskomertje) bij goede weersomstandigheden 80 km/u rijden waar de Vmax 100 km/u is, dat is flink langzamer rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » do 10 mei 2018, 12:33

Demassel schreef: do 10 mei 2018, 11:40 Gevalletje van sommige aso's die denken: "ik mag er 100, ik wil er 100"
Waarom is dat asociaal? Het ten koste van alles proberen toch 100 te rijden als het eigenlijk niet gaat levert misschien asociale acties op. Maar hoe kun je in vredesnaam beweren dat het asociaal is dat je de maximumsnelheid wilt rijden?
Veldwachter schreef: do 10 mei 2018, 11:54
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27 Dat kun jij als verstandige brave burger wel vinden, maar er zijn genoeg mensen die ook maar gewoon mens zijn en zich ergeren als ze het idee hebben nodeloos te worden opgehouden door asociale slakken. Die ergernis op zich is al ongewenst en sommigen gaan dan ook nog domme/lompe dingen doen waardoor het veiligheids voordeel weer teniet gedaan wordt.
Dus als ik op de nieuwe N18 met een "thuiskomertje" rijd en niet sneller mag/kan dan 80 km/u, dan ben ik in uw ogen asociaal?
Ik gebruikte het woord nodeloos niet voor niks!

Dus nee, met een thuiskomertje ben je geen aso als je 80km/h rijdt. Met een vrachtwagen of aanhanger ook niet. Met sneeuwbedekking zonder schoongereden sporen ook niet.

Wel als je bij acceptabel weer met een normale auto beslist om 80km/h te gaan rijden terwijl je gewoon harder kan en mag, terwijl er verkeer achter je zit. Tenminste, ik vind dat zeer asociaal.
Het gekke is misschien dat veel anderen dat niet asociaal lijken te vinden. Maar als je op een roltrap niet strak rechts staat en daarmee anderen nodeloos ophoud dan krijg je een vuile blik en/of een grote bek...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » do 10 mei 2018, 12:38

Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 12:10
Demassel schreef: do 10 mei 2018, 11:40 Gevalletje van sommige aso's die denken: "ik mag er 100, ik wil er 100"
Ho ho, het is omgekeerd: je bent 'gewoon een mens' als je zo wilt rijden, ongeacht het overige wegverkeer met hun eigen behoeftes en afwegingen. Voorbeelden van andere 'organismen' zoals
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27 - verstandige brave burger
- asociale slakken
- vrachtverkeer
Zijn allemaal niet 'gewoon een mens', dat zijn afwijkingen die de 'gewone mens' onnodig frustreren en dus het probleem veroorzaken :top:

En om het nog af te maken:
, daar 2x2 veilige inhaalmogelijkheden bied en dus minder of geen ergernis op zal wekken.
Om vervolgens je weer op te winden dat de maximumsnelheid van 100 km/h 'te laag' is omdat je er net zo goed 120 km/h kunt rijden. Toch?
Wat wil je met deze post bereiken of zeggen?
Het komt op mij over als stoken, maar ik kan me dat van zo'n nette man eigenlijk niet voorstellen, dus misschien wil je duidelijk maken wat je er echt mee wilt?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » do 10 mei 2018, 12:44

Coen Tunnel schreef: do 10 mei 2018, 12:29 Sinds wanneer is het asociaal om de Vmax te willen rijden als dat mogelijk is?
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 12:33 Waarom is dat asociaal? Het ten koste van alles proberen toch 100 te rijden als het eigenlijk niet gaat levert misschien asociale acties op. Maar hoe kun je in vredesnaam beweren dat het asociaal is dat je de maximumsnelheid wilt rijden?
Dat is niet het probleem, het probleem is de andere weggebruiker asociaal of een probleem noemen als die niet de Vmax rijdt, ongeacht de reden die de weggebruiker heeft. De conclusie dat het 'nodeloos hindert' is alleen te maken als je weet waarom de andere weggebruiker zo rijdt. Dat eenzijdig oordelen is een vorm van asociaal gedrag.
Wel als je bij acceptabel weer met een normale auto beslist om 80km/h te gaan rijden terwijl je gewoon harder kan en mag, terwijl er verkeer achter je zit. Tenminste, ik vind dat zeer asociaal.
Het gekke is misschien dat veel anderen dat niet asociaal lijken te vinden. Maar als je op een roltrap niet strak rechts staat en daarmee anderen nodeloos ophoud dan krijg je een vuile blik en/of een grote bek...
Dat jij dat vindt snap ik heel goed, en ik zal me wellicht ook groen en geel ergeren als ik erachter rijd. Echter ik respecteer die keuze van de ander. Het punt waar ik dan over viel is dat je zegt:
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27 maar er zijn genoeg mensen die ook maar gewoon mens zijn en zich ergeren als ze het idee hebben nodeloos te worden opgehouden door asociale slakken.
Waarmee je 1 groep (die harder wilt en de ander aso vindt) wegzet als 'gewoon mens' en de mensen die langzamer rijden met hun eigen beweegredenen 'asociale slak' noemen en niet 'ook gewoon mens'. Naar mijn mening zijn het allemaal 'gewoon mensen' en mis ik de tolerantie en acceptatie dat een ander mens zich anders gedraagt. En zo lang dat binnen de wet- en regelgeving valt ik die bewoording en oordeel over een ander niet op prijs stel en kortzichtig vindt. Nog los van de daadwerkelijke 'schade' die je oploopt door 80 ipv 100 te rijden over die lengte, vergeleken met het voordeel dat het nu ongelijkvloers is aangelegd.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door hoevenpe » do 10 mei 2018, 12:55

Het zou al heel veel gescheeld hebben als ze om de 10km een deel 2x2 hadden aangelegd, dan weet je dat je straks kunt inhalen en kom je niet de verleiding om rare dingen te doen. Als je weet dat je de komende 20km achter een slak die 70 rijdt moet blijven hangen wordt het wel erg lastig om het hoofd koel te houden, vroeger kon je bij de VRI's tenminste er nog langs.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » do 10 mei 2018, 13:00

Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 12:44Dat is niet het probleem, het probleem is de andere weggebruiker asociaal of een probleem noemen als die niet de Vmax rijdt, ongeacht de reden die de weggebruiker heeft. De conclusie dat het 'nodeloos hindert' is alleen te maken als je weet waarom de andere weggebruiker zo rijdt. Dat eenzijdig oordelen is een vorm van asociaal gedrag.
Volgens mij hebben Duikgek en ikzelf duidelijk aangegeven wat de criteria zijn.

Hoe dan ook, met een auto in technisch goede conditie (dus geen thuiskomertje bv.) die 100 km/u kan en mag rijden, in goede weersomstandigheden, is er geen gegronde reden om flink onder de Vmax te gaan zitten (we hebben het over 20% onder de Vmax op een weg zonder passeermogelijkheid). Dat is in mijn ogen nodeloos hinderen.

Ja, we zijn allemaal mensen, maar dat betekent ook rekening houden met elkaar. Wie langzaam wil rijden mag dat wat mij betreft best doen, maar niet op een plek waar je anderen er mee hindert.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » do 10 mei 2018, 13:18

hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 12:55 Het zou al heel veel gescheeld hebben als ze om de 10km een deel 2x2 hadden aangelegd, dan weet je dat je straks kunt inhalen en kom je niet de verleiding om rare dingen te doen. Als je weet dat je de komende 20km achter een slak die 70 rijdt moet blijven hangen wordt het wel erg lastig om het hoofd koel te houden, vroeger kon je bij de VRI's tenminste er nog langs.
Dit.

Hoewel ik het nog geen excuus vind om dan maar allerlei gevaarlijke capriolen uit te halen.

Daarin schuilt ook nog een kans dat de vmax op die delen (of het complete 2x1 deel) vanwege de veiligheid, om de snelheden gelijk te trekken, wordt verlaagd naar 80...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door ACT-F » do 10 mei 2018, 13:34

hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 12:55 Het zou al heel veel gescheeld hebben als ze om de 10km een deel 2x2 hadden aangelegd, dan weet je dat je straks kunt inhalen en kom je niet de verleiding om rare dingen te doen. Als je weet dat je de komende 20km achter een slak die 70 rijdt moet blijven hangen wordt het wel erg lastig om het hoofd koel te houden, vroeger kon je bij de VRI's tenminste er nog langs.
Dat is ook mijn vrees. Niet zo zeer de vrachtwagens die over het algemeen tegen de snelheidsbegrenzer aan zitten, maar de zondagsrijder met bij voorkeur een twinnyload achterop :heygrr: Rechts van het asfalt is een brede strook graskeien aangelegd voor hulpdiensten. Die lenen zich bij uitstek om rechts in te halen. Het is een kwestie van tijd dat dit 'ontdekt' wordt.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » do 10 mei 2018, 14:17

ACT-F schreef:
hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 12:55 Het zou al heel veel gescheeld hebben als ze om de 10km een deel 2x2 hadden aangelegd, dan weet je dat je straks kunt inhalen en kom je niet de verleiding om rare dingen te doen. Als je weet dat je de komende 20km achter een slak die 70 rijdt moet blijven hangen wordt het wel erg lastig om het hoofd koel te houden, vroeger kon je bij de VRI's tenminste er nog langs.
Dat is ook mijn vrees. Niet zo zeer de vrachtwagens die over het algemeen tegen de snelheidsbegrenzer aan zitten, maar de zondagsrijder met bij voorkeur een twinnyload achterop :heygrr: Rechts van het asfalt is een brede strook graskeien aangelegd voor hulpdiensten. Die lenen zich bij uitstek om rechts in te halen. Het is een kwestie van tijd dat dit 'ontdekt' wordt.
Met het verval tussen asfalt en graskeien zou ik dat niet met hoge snelheid doen.

En volgens mij is het de bedoeling dat "wij" uitwijken en de hulpdienst over de weg kan blijven rijden.


En terugkomend op het aso-verhaal 100 mogen is 100 willen.
Ik doel hiermee op de mensen die dat dan perse willen rijden zonder dat daar de mogelijkheid voor is (om wat voor reden dan ook)
Tuurlijk als het kan en mag val je niet onder die noemer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » do 10 mei 2018, 23:21

Coen Tunnel schreef: do 10 mei 2018, 13:00
Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 12:44Dat is niet het probleem, het probleem is de andere weggebruiker asociaal of een probleem noemen als die niet de Vmax rijdt, ongeacht de reden die de weggebruiker heeft. De conclusie dat het 'nodeloos hindert' is alleen te maken als je weet waarom de andere weggebruiker zo rijdt. Dat eenzijdig oordelen is een vorm van asociaal gedrag.
Volgens mij hebben Duikgek en ikzelf duidelijk aangegeven wat de criteria zijn.

Hoe dan ook, met een auto in technisch goede conditie (dus geen thuiskomertje bv.) die 100 km/u kan en mag rijden, in goede weersomstandigheden, is er geen gegronde reden om flink onder de Vmax te gaan zitten (we hebben het over 20% onder de Vmax op een weg zonder passeermogelijkheid). Dat is in mijn ogen nodeloos hinderen.

Ja, we zijn allemaal mensen, maar dat betekent ook rekening houden met elkaar. Wie langzaam wil rijden mag dat wat mij betreft best doen, maar niet op een plek waar je anderen er mee hindert.
Ik vermoed dat het hier om automobilisten gaat die of niet weten dat een autoweg een maximumsnelheid van 100 km/h impliceert of het bord gewoon helemaal over het hoofd hebben gezien. Dat is niet asociaal dat is hooguit niet slim te noemen. In de praktijk merk ik op wegen als de N 50 dat op enkelstrooksgedeelten er altijd zo rond de 90 km/h gereden wordt en op de tweestrooksgedeelten rond de 110 km/h. Dat is eigenlijk het Franse systeem. In Nederland is het niet geformaliseerd, maar ik zie het zo in de praktijk wel aardig werken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 mei 2018, 1:27

^^ Ik rij elke werkdag op het 2+1-deel van de N50, maar ik herken dit niet helemaal. De snelheid op de enkelstrooks delen wordt daar toch vooral bepaald door de aanwezigheid van vrachtverkeer. Het merendeel van de automobilisten rijdt doorgaans gewoon 100 km/u en zit er niet onder als het niet nodig is. Op de tweestrooks delen wordt het gas inderdaad iets verder ingetrapt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 8:11

Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 12:44Het punt waar ik dan over viel is dat je zegt:
duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27 maar er zijn genoeg mensen die ook maar gewoon mens zijn en zich ergeren als ze het idee hebben nodeloos te worden opgehouden door asociale slakken.
Waarmee je 1 groep (die harder wilt en de ander aso vindt) wegzet als 'gewoon mens' en de mensen die langzamer rijden met hun eigen beweegredenen 'asociale slak' noemen en niet 'ook gewoon mens'. Naar mijn mening zijn het allemaal 'gewoon mensen' en mis ik de tolerantie en acceptatie dat een ander mens zich anders gedraagt. En zo lang dat binnen de wet- en regelgeving valt ik die bewoording en oordeel over een ander niet op prijs stel en kortzichtig vindt. Nog los van de daadwerkelijke 'schade' die je oploopt door 80 ipv 100 te rijden over die lengte, vergeleken met het voordeel dat het nu ongelijkvloers is aangelegd.
Het zijn allemaal gewoon mensen, waarbij ik niet heb bedoelt de één anders weg te zetten dan de ander, maar ik kan me voorstellen dat je dat zo interpreteerde.

Alle mensen hebben uiteindelijk hun makken en hun scherpe kantjes, zowel de verkeersophouder die anderen nodeloos ophouden als de snelle jongens die via invoegstroken proberen in te halen.
hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 12:55 Het zou al heel veel gescheeld hebben als ze om de 10km een deel 2x2 hadden aangelegd, dan weet je dat je straks kunt inhalen en kom je niet de verleiding om rare dingen te doen. Als je weet dat je de komende 20km achter een slak die 70 rijdt moet blijven hangen wordt het wel erg lastig om het hoofd koel te houden, vroeger kon je bij de VRI's tenminste er nog langs.
Dat was in principe een vrij goed idee geweest.
Schelpenpaadje schreef: do 10 mei 2018, 13:18 Hoewel ik het nog geen excuus vind om dan maar allerlei gevaarlijke capriolen uit te halen.
Ik ook niet, maar ik weet heel erg zeker dat er mensen zijn die dat wel doen.

Vinny schreef: do 10 mei 2018, 23:21 Ik vermoed dat het hier om automobilisten gaat die of niet weten dat een autoweg een maximumsnelheid van 100 km/h impliceert of het bord gewoon helemaal over het hoofd hebben gezien. Dat is niet asociaal dat is hooguit niet slim te noemen. In de praktijk merk ik op wegen als de N 50 dat op enkelstrooksgedeelten er altijd zo rond de 90 km/h gereden wordt en op de tweestrooksgedeelten rond de 110 km/h. Dat is eigenlijk het Franse systeem. In Nederland is het niet geformaliseerd, maar ik zie het zo in de praktijk wel aardig werken.
"Oeps ik zag dat kindje op de fiets van rechts niet, en anders had ik ook niet geweten dat hij/zij voorrang had. Achja, foutje moet kunnen."

Niet bekend zijn met de samen afgesproken regels vind ik een beetje asociaal.
Niet opletten op de medeweggebruikers vind ik toch een beetje asociaal.

Sterker nog, daar heb ik persoonlijk meer moeite mee dan met mensen die bewust een overtreding plegen nadat ze zich ervan overtuigd hebben dat er niemand last van heeft.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Basjuh1981 » vr 11 mei 2018, 8:15

Hajo schreef: wo 09 mei 2018, 16:13
Basjuh1981 schreef: wo 09 mei 2018, 8:30
Hajo schreef: di 08 mei 2018, 12:18 Dat men met deze afwaardermanie een alternatief in het geval van een calamiteit op de nieuwe weg om zeep helpt, is de beleidsmakers om het even. Hoe vaak komt een calamiteit voor?, vraagt men zich af.
Als je deze argumentatie gebruikt las het over tunnels gaat, ben je niet goed bij je hoofd.
Die argumentatie gebruikte ik als mijn algemene mening over normale afgewaardeerde wegen, in antwoord op de mening van Chris. Ik had het dus wat betreft calamiteiten niet over tunnels, maar over een calamiteit op een nieuwe weg in het algemeen. Ik ben dus gelukkig wel goed bij mijn hoofd, maar het zou je sieren als je je opmerking "niet goed bij je hoofd" voortaan anders zou formuleren. ;)
Dan heb jij de zin anders gelezen dan dat ik het in mijn hoofd had. Maar het wat is z'n algemeenheid bedoeld m.b.t. de veiligheidsmanie omtrent tunnels. Niet om jou af te zeiken, want ik ben het volledig eens met jouw argument.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » vr 11 mei 2018, 13:10

Hajo schreef: di 08 mei 2018, 12:18 ^^
Chris schreef: di 08 mei 2018, 9:47 Ik snap ook de drang om alles fysiek zo hard mogelijk af te waarderen niet. In andere landen doen ze dat ook niet. Lekker laten liggen die weg, het probleem is nu toch opgelost met de nieuwe N18? De oude N18 heeft lange rechtstanden, een bordje 60 of een versmalling maakt het er alleen maar onveiliger op.
Eens. Maar ik denk dat de oude N18 flink afgewaardeerd zal worden.

Men wil na aanleg van een nieuwe weg de oude zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor doorgaand verkeer. De oude weg is bedoeld voor plaatselijk verkeer en als men de oude weg niet afwaardeerd, is men bang dat een deel van het doorgaande verkeer toch de oude route blijft gebruiken. En dat is nu juist niet de bedoeling. De oude weg moet ook rustiger en veiliger worden. Dat men met deze afwaardermanie een alternatief in het geval van een calamiteit op de nieuwe weg om zeep helpt, is de beleidsmakers om het even. Hoe vaak komt een calamiteit voor?, vraagt men zich af.
calamiteiten routes (U-routes):
Haaksbergen-Westerval is U79/U80, dat is via de N739 Hengelosestraat
Haaksbergen-N315 Neede is U77/U78, dat is via oude N18/rondweg Haaksbergen
N315 Neede-Groenlo is U75/U76, dat is via de N319/N315

dus eigenlijk kan nagenoeg de hele oude N18 in alle rust gedegradeerd worden op het stukje tussen de N315 en de N347/Rondweg Haaksbergen na

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 20:22

Demassel schreef: vr 11 mei 2018, 13:10
dus eigenlijk kan nagenoeg de hele oude N18 in alle rust gedegradeerd worden op het stukje tussen de N315 en de N347/Rondweg Haaksbergen na
Ja, want bij calamiteiten kun je de oude N18 missen als kiespijn. Het is daarom veel beter om veel geld uit te geven aan een afwaardering waar je uiteraard ook zorgt dat de weg een echte ETW wordt, dus smal en zonder vrijliggende fietspaden.

Stel je eens voor dat je dat geld in de zak houdt en de weg zo laat liggen, dat zou een ramp zijn! Straks komt er nog een vieze sluiperd op het idee via die weg van Haaksbergen naar Eibergen te rijden!

Edit: Of je zet er gewoon zone 60 borden neer en tipt gatso-smurf dat daar wat te graaien valt. Want oooo jeeeee iemand zal daar dan eens 67 rijden... :wall:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Palance » vr 11 mei 2018, 20:38

duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 8:11
Vinny schreef: do 10 mei 2018, 23:21 Ik vermoed dat het hier om automobilisten gaat die of niet weten dat een autoweg een maximumsnelheid van 100 km/h impliceert of het bord gewoon helemaal over het hoofd hebben gezien. Dat is niet asociaal dat is hooguit niet slim te noemen.
"Oeps ik zag dat kindje op de fiets van rechts niet, en anders had ik ook niet geweten dat hij/zij voorrang had. Achja, foutje moet kunnen."

Niet bekend zijn met de samen afgesproken regels vind ik een beetje asociaal.
Niet opletten op de medeweggebruikers vind ik toch een beetje asociaal.
Ik vind het nogal wat om een bord te missen te vergelijken met het aanrijden van een kindje. En om dat missen van een bord als asociaal te bestempelen.
Wat ik dan weer asociaal vind is zo’n kort door de bocht uitspraak als deze:
duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 20:22 Of je zet er gewoon zone 60 borden neer en tipt gatso-smurf dat daar wat te graaien valt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » vr 11 mei 2018, 22:16

duikgek89 schreef:
Demassel schreef: vr 11 mei 2018, 13:10
dus eigenlijk kan nagenoeg de hele oude N18 in alle rust gedegradeerd worden op het stukje tussen de N315 en de N347/Rondweg Haaksbergen na
Ja, want bij calamiteiten kun je de oude N18 missen als kiespijn. Het is daarom veel beter om veel geld uit te geven aan een afwaardering waar je uiteraard ook zorgt dat de weg een echte ETW wordt, dus smal en zonder vrijliggende fietspaden.

Stel je eens voor dat je dat geld in de zak houdt en de weg zo laat liggen, dat zou een ramp zijn! Straks komt er nog een vieze sluiperd op het idee via die weg van Haaksbergen naar Eibergen te rijden!

Edit: Of je zet er gewoon zone 60 borden neer en tipt gatso-smurf dat daar wat te graaien valt. Want oooo jeeeee iemand zal daar dan eens 67 rijden... :wall:
Ik zeg niet dat ze het moeten doen.
De opmerkingen gingen over calamiteiten, hier reageerde ik op middels de officiële U-routes.
En hiermee de conclusie over dat afwaarderen geen probleem zou moeten zijn vanuit dat oogpunt.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » vr 11 mei 2018, 22:23

Of de U-routes zijn zo gekozen vanwege de afwaarderingen...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » vr 11 mei 2018, 22:49

Palance schreef: vr 11 mei 2018, 20:38
duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 8:11
Vinny schreef: do 10 mei 2018, 23:21 Ik vermoed dat het hier om automobilisten gaat die of niet weten dat een autoweg een maximumsnelheid van 100 km/h impliceert of het bord gewoon helemaal over het hoofd hebben gezien. Dat is niet asociaal dat is hooguit niet slim te noemen.
"Oeps ik zag dat kindje op de fiets van rechts niet, en anders had ik ook niet geweten dat hij/zij voorrang had. Achja, foutje moet kunnen."

Niet bekend zijn met de samen afgesproken regels vind ik een beetje asociaal.
Niet opletten op de medeweggebruikers vind ik toch een beetje asociaal.
Ik vind het nogal wat om een bord te missen te vergelijken met het aanrijden van een kindje. En om dat missen van een bord als asociaal te bestempelen.
Het kan allebei het resultaat zijn van dezelfde fout: Niet opletten. En ik vind niet opletten asociaal.

Uiteraard zijn de gevolgen van die twee niet te vergelijken en ik ben ook echt enorm blij dat bordjes vaker over het hoofd gezien worden dan kinderen.

Edit: We zijn als weggebruikers niet alleen verantwoordelijk voor onze eigen veiligheid maar ook voor die van elkaar. En de meest belangrijke taak om die verantwoordelijkheid te kunnen nemen is goed opletten. Als je niet oplet breng je de veiligheid van anderen in gevaar en dat vind ik dus asociaal. /edit
Palance schreef: Wat ik dan weer asociaal vind is zo’n kort door de bocht uitspraak als deze:
duikgek89 schreef: vr 11 mei 2018, 20:22 Of je zet er gewoon zone 60 borden neer en tipt gatso-smurf dat daar wat te graaien valt.
Uiteraard vind jij dat, daar was ik van tevoren al vrij zeker van. Maar ik zit er niet mee.
Ik vind het alleen jammer dat je het stukje daarvoor niet quote want je trekt het daarmee wel uit de context.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » za 12 mei 2018, 8:31

Schelpenpaadje schreef:Of de U-routes zijn zo gekozen vanwege de afwaarderingen...
Denk dat ze voort komen vanuit de oude N18. Toen waren dat de zelfde omleidingen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door harry » za 12 mei 2018, 20:00

^^ Die U-routes zijn er nog niet zo lang (toch? - ik heb ze nog nooit gezien) dus het lijkt me dat ze voor de nieuwe N18 zijn.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » za 12 mei 2018, 22:02

^^
Dusdanig als u-route aangeduid durf ik niet te zeggen... Maar dat waren wel de omleidingen voor calamiteiten en wwzh
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 13 mei 2018, 0:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve niet de voorgaande reactie geheel te citeren.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Jeff » zo 13 mei 2018, 11:39

Zijn de route veranderingen op Google Maps al ingetekend?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » zo 13 mei 2018, 11:50

Nee nog niet. Ik heb de indruk dat dat bij Google ook steeds langer duurt tegenwoordig. Zelfs dat deel tussen Groenlo en Eibergen dat in februari opende staat er nog niet op.

De N35 bij Wijthmen staat er ook nog niet goed in, terwijl dat inmiddels al 7 maanden open is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » za 26 mei 2018, 21:26

Een reportage van RTV Oost over iemand die dagelijks over de N18 rijdt. Het scheelt 15 minuten met de oude route. De werkelijke tijdswinst is wellicht nog wat meer omdat er nu veel minder verkeer op de oude N18 zit.

Maar toch wordt er ook wel wat gezegd over het lange stuk met 1 rijstrook waar je in de spits maar 70-80 kan door vrachtverkeer en accordeonbewegingen daarachter. Helemaal 2x2, of inhaalstroken, zou beter zijn geweest, zo wordt gezegd.

Link

Plaats reactie