[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 mei 2018, 23:32

Te vaak komen lagere overheden meteen met allerlei ingrijpende maatregelen. Wacht het nu eerst eens een half jaartje af. Als er dan echt dingen gruwelijk in de soep lopen heb je een duidelijke aanleiding en veel meer draagvlak om de boel alsnog vergaand te verbouwen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » di 08 mei 2018, 9:47

Ik snap ook de drang om alles fysiek zo hard mogelijk af te waarderen niet. In andere landen doen ze dat ook niet. Lekker laten liggen die weg, het probleem is nu toch opgelost met de nieuwe N18? De oude N18 heeft lange rechtstanden, een bordje 60 of een versmalling maakt het er alleen maar onveiliger op.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Peter » di 08 mei 2018, 10:01

Je ziet in Drenthe en Groningen de trend dat busvervoer steeds meer voor scholieren en woon-werk wordt ingericht, waarbij men ervan uitgaat dat men een paar km kan fietsen of autorijden (bij een P+R). Dan gaat de bus over de autoweg en zitten de haltes voornamelijk aan de afritten. De dorpen en gemeentelijke wegen (met veel Vmax 30 en 60) houden dan een regiotaxi of buurtbus voor de ouderen (met meer tijd maar minder fietskracht). Geen idee wat het beleid in Overijssel is.

Als je alleen kruisingen verlaagt naar Vmax 60 (zoals bijvoorbeeld prov. Drenthe vaak doet) zal dat voor een bus niet veel uitmaken, daar deze daar toch ook vaak een halte heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Hajo » di 08 mei 2018, 12:18

^^
Chris schreef: di 08 mei 2018, 9:47 Ik snap ook de drang om alles fysiek zo hard mogelijk af te waarderen niet. In andere landen doen ze dat ook niet. Lekker laten liggen die weg, het probleem is nu toch opgelost met de nieuwe N18? De oude N18 heeft lange rechtstanden, een bordje 60 of een versmalling maakt het er alleen maar onveiliger op.
Eens. Maar ik denk dat de oude N18 flink afgewaardeerd zal worden.

Men wil na aanleg van een nieuwe weg de oude zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor doorgaand verkeer. De oude weg is bedoeld voor plaatselijk verkeer en als men de oude weg niet afwaardeerd, is men bang dat een deel van het doorgaande verkeer toch de oude route blijft gebruiken. En dat is nu juist niet de bedoeling. De oude weg moet ook rustiger en veiliger worden. Dat men met deze afwaardermanie een alternatief in het geval van een calamiteit op de nieuwe weg om zeep helpt, is de beleidsmakers om het even. Hoe vaak komt een calamiteit voor?, vraagt men zich af.

Zelf zou ik de oude weg ook mooi laten liggen zoals die er nu bij ligt, maar ik vrees dat dit wishful thinking is. :roll:

Morgenochtend rij ik over de nieuwe N18 noordwaarts. Ben benieuwd. :woop:

Hikmet35
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 23 mei 2014, 23:06

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Hikmet35 » di 08 mei 2018, 13:30

^^ maar is toch dom waarom zal je als doorgaande verkeer van een weg gebruik maken waar 101 stoplichten zijn als je een nieuwe stoplichtloze weg kan gebruiken en zonder ergernis veel sneller bij je eindbestemming kan zijn??? Enigste ergernis is dat dit nieuwe n18 niet volledig 2x2 is maar dan houdt het ook op!

Ouwe n18 afwarderen is voor mij geld verspillen!

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Steyn_E » di 08 mei 2018, 13:42

Als de nieuwe route niet genoeg helpt tegen sluipverkeer moet je het probleem niet zoeken in de oude route maar in het gebrek aan tijdswinst van de nieuwe. Of er is meer lokaal verkeer dan verwacht, maar ook dan is afwaarderen niet de juiste oplossing. Ik denk echter dat het allemaal wel los zal lopen; de nieuwe route is zo veel sneller dat de oude alleen bij file een alternatief zou kunnen worden. Dan moet de nieuwe N18 gewoon verbreed worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » di 08 mei 2018, 13:50

De oude N18 zal hoofdzakelijk nog gebruikt worden door het resterende verkeer tussen Haaksbergen en Enschede. Ik denk niet dat er mensen uit Neede, Eibergen, Groenlo of verder weg zijn die er bij Haaksbergen of Neede af gaan om de oude N18 te nemen naar Enschede.

Men betitelt verkeer dat resteert na een upgrade wel erg snel als "sluipverkeer", terwijl dat gewoon mensen zijn die in de omgeving een bestemming of herkomst hebben. Zeker op het stuk tussen Haaksbergen en Enschede ligt nu de nieuwe 2x2 N18, er is voor doorgaand verkeer echt geen reden om alsnog de oude N18 te nemen, dus er is ook geen reden om mensen het leven lastig te maken door het restant verkeer met alle geweld proberen te weren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » di 08 mei 2018, 17:09

Steyn_E schreef: di 08 mei 2018, 13:42 Als de nieuwe route niet genoeg helpt tegen sluipverkeer moet je het probleem niet zoeken in de oude route maar in het gebrek aan tijdswinst van de nieuwe.
Exact wat ik eerder bedoelde. Als doorgaand verkeer liever de oude route kiest (geef ze wel even een tijdje ivm updates Domdom en andere muts-in-doos apparaten) dan betekent dat gewoonweg dat de nieuwe niet goed genoeg is.
Chris schreef: di 08 mei 2018, 13:50 Men betitelt verkeer dat resteert na een upgrade wel erg snel als "sluipverkeer", terwijl dat gewoon mensen zijn die in de omgeving een bestemming of herkomst hebben.
Ik denk dat het gewoon kortzichtigheid of dommigheid is. Vrijwel iedereen komt tijdens vrijwel elke rit wel een stukje op niet-hoofdwegen... Moet je dan iedereen maar "sluipverkeer" noemen?

Daarnaast zou het echte "sluipverkeer" niet eens bestaan als de sluipwegen niet sneller/beter zouden zijn. Of je moet een enkeling die het gewoon leuk vind om een andere route te kiezen nog onder sluipverkeer willen scharen, maar dat lijkt me eerder toerisme/vermaak.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Basjuh1981 » wo 09 mei 2018, 8:30

Hajo schreef: di 08 mei 2018, 12:18 Dat men met deze afwaardermanie een alternatief in het geval van een calamiteit op de nieuwe weg om zeep helpt, is de beleidsmakers om het even. Hoe vaak komt een calamiteit voor?, vraagt men zich af.
Als je deze argumentatie gebruikt las het over tunnels gaat, ben je niet goed bij je hoofd.
Chris schreef: di 08 mei 2018, 13:50 Men betitelt verkeer dat resteert na een upgrade wel erg snel als "sluipverkeer", terwijl dat gewoon mensen zijn die in de omgeving een bestemming of herkomst hebben.
Oftewel: sluipverkeer bestaat niet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Kaaiman » wo 09 mei 2018, 8:50

Sluipverkeer zou ik ongeveer definiëren als 'verkeer dat gebruik maakt van een weg, maar een herkomst en/of bestemming heeft waarvoor een weg van een hogere orde in tijd en afstand redelijkerwijs een beter alternatief vormt'.

Oftewel: verkeer Haaksbergen - Usselo is via de oude N18 geen sluip-, maar bestemmingsverkeer. Haaksbergen - Enschede is via de oude N18 wel sluipverkeer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 mei 2018, 9:01

Het meeste sluipverkeer kiest juist de sluiproute omdat de weg van de hogere orde qua tijd een slechter alternatief vormt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Kaaiman » wo 09 mei 2018, 9:29

^^ Wat is sluipverkeer dat geen sluiproute neemt dan voor verkeer? :dontknow:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 mei 2018, 10:04

^^ ik volg je niet meer :lol: wat is een koe die geen koe is?

Jij stelt:

- "verkeer dat gebruik maakt van een weg", dus zeg de N236
- "maar een herkomst en/of bestemming heeft", dus zeg van Amsterdam naar Hilversum
- "waarvoor een weg van een hogere orde", dus zeg de A1
- "in tijd en afstand redelijkerwijs een beter alternatief vormt"

Die laatste geldt alleen als de A1 doorstroomt. Echter bij file en andere verstoringen is het qua tijd niet redelijkerwijs een beter alternatief, dus kiest de reiziger voor de sluiproute over de N236. In dat geval is het dus sluipverkeer. Als iemand dit doet terwijl de A1 goed doorrijdt is het geen sluipverkeer maar een toerist, immers er is een handigere route beschikbaar.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » wo 09 mei 2018, 10:36

Daarom zou ik de definitie van Kaaiman iets willen aanpassen:
Kaaiman schreef: wo 09 mei 2018, 8:50 Sluipverkeer zou ik ongeveer definiëren als 'verkeer dat gebruik maakt van een weg, maar een herkomst en/of bestemming heeft waarvoor een weg van een hogere orde in tijd en afstand redelijkerwijs een beter alternatief vormt'.

'verkeer dat gebruik maakt van een weg, maar een herkomst en/of bestemming heeft waarvoor een weg van een hogere orde in tijd en afstand bij file-vrije omstandigheden redelijkerwijs een beter alternatief zou moeten vormen.'

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Peter » wo 09 mei 2018, 10:58

Sluipverkeer is (zoals het gebruikt wordt door de overheid) verkeer dat niet de (volgens de borden) geadviseerde route neemt. Daarmee krijg je dus ook de discussies dat gemeentes routeplanners (bedrijven) willen verplichten om sluiproutes niet op te nemen, ook al geeft historische GPS informatie dat dit de snelste route is (al dan niet alleen op bepaalde tijden).

Daarnaast heb je natuurlijk nog recreatief verkeer dat liever een mooie dan een snelle route neemt. Met name motorrijders worden nog wel eens als een plaag ervaren op dijkwegen en kronkelige wegen (en soms de toegang ontzegd)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » wo 09 mei 2018, 14:48

^^ heb je daar een bron voor? Want zover mij bekend gaat men uit van het volgen van een ongewenste route, niet per se een niet-beborde of niet-aangegeven route. Als je op de A10 rechtsom rijdt van De Nieuwe Meer naar Coenplein volg je niet de bebording maar ben je zeerzeker geen sluipverkeer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door nederland24 » wo 09 mei 2018, 15:21

:C6: :C7: Alleen als één van deze borden er staan met een eventueel onderbord, alleen voor bestemmingsverkeer met een eventueel tijdsschema erbij, kan je het controleren en handhaven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Hajo » wo 09 mei 2018, 16:13

Basjuh1981 schreef: wo 09 mei 2018, 8:30
Hajo schreef: di 08 mei 2018, 12:18 Dat men met deze afwaardermanie een alternatief in het geval van een calamiteit op de nieuwe weg om zeep helpt, is de beleidsmakers om het even. Hoe vaak komt een calamiteit voor?, vraagt men zich af.
Als je deze argumentatie gebruikt las het over tunnels gaat, ben je niet goed bij je hoofd.
Die argumentatie gebruikte ik als mijn algemene mening over normale afgewaardeerde wegen, in antwoord op de mening van Chris. Ik had het dus wat betreft calamiteiten niet over tunnels, maar over een calamiteit op een nieuwe weg in het algemeen. Ik ben dus gelukkig wel goed bij mijn hoofd, maar het zou je sieren als je je opmerking "niet goed bij je hoofd" voortaan anders zou formuleren. ;)

En o ja: de nieuwe N18 is een mooie weg geworden. Helaas had ik wel een personenauto voor me waarvan de bestuurder waarschijnlijk niet weet dat :G3: een vmax van 100 km/h inhoudt. Hij bleef vanaf Groenlo stoïcijns exact 80 rijden... pas na Haaksbergen op het 2x2 deel kon ik er eindelijk langs. Maar goed, de omgeving is wel mooi en de weg is er ook mooi ingepast. 8-)

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door ACT-F » wo 09 mei 2018, 22:52

Steyn_E schreef: di 08 mei 2018, 13:42 Als de nieuwe route niet genoeg helpt tegen sluipverkeer moet je het probleem niet zoeken in de oude route maar in het gebrek aan tijdswinst van de nieuwe. Of er is meer lokaal verkeer dan verwacht, maar ook dan is afwaarderen niet de juiste oplossing. Ik denk echter dat het allemaal wel los zal lopen; de nieuwe route is zo veel sneller dat de oude alleen bij file een alternatief zou kunnen worden. Dan moet de nieuwe N18 gewoon verbreed worden.
Mooi gesproken, precies mijn mening. Wat er nu nog op de oude N18 rijdt is lokaal verkeer. Geen enkel weldenkend automobilist zal nu nog de oude route nemen als er een alternatief is zonder dorpskernen en verkeerslichten. Het afwaarderen van de oude N18 betekent dat men eerder de overige 60 km-wegen zal nemen omdat het tijdsverschil kleiner is geworden, en dat is het laatste wat je wilt. Het afwaarderen van een weg met nagenoeg gelijkblijvende verkeersintensiteit betekent per definitie een verslechtering van de veiligheid.

Overigens is deze column ook treffend:

https://www.tubantia.nl/dossier-opinie/ ... ~a09a7504/
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Naturist » wo 09 mei 2018, 23:19

^^ Mag toch hopen dat Haaksbergenaren hun huis niet ook roze hoeven te schilderen om nog bezoekers te krijgen. :(
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door hoevenpe » do 10 mei 2018, 1:37

Hajo schreef: wo 09 mei 2018, 16:13 [Helaas had ik wel een personenauto voor me waarvan de bestuurder waarschijnlijk niet weet dat :G3: een vmax van 100 km/h inhoudt. Hij bleef vanaf Groenlo stoïcijns exact 80 rijden... pas na Haaksbergen op het 2x2 deel kon ik er eindelijk langs.
De nieuwe weg leent zich niet om met hoge snelheid via een op- en afrit een slak te passeren?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door boe! » do 10 mei 2018, 8:28

hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 1:37 De nieuwe weg leent zich niet om met hoge snelheid via een op- en afrit een slak te passeren?
Hoe wil je dat doen op een halfklaverbladadaansluiting? Alleen de afslag Haaksbergen richting Enschede is een Haarlemmermeeraansluiting, maar bovenaan de afslag is het zicht op de kruisende weg niet heel fantastisch.
ACT-F schreef: wo 09 mei 2018, 22:52Geen enkel weldenkend automobilist zal nu nog de oude route nemen als er een alternatief is zonder dorpskernen en verkeerslichten.
Dan ben ik afgelopen zondag enorm niet weldenkend geweest.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » do 10 mei 2018, 8:54

boe! schreef: do 10 mei 2018, 8:28
hoevenpe schreef: do 10 mei 2018, 1:37 De nieuwe weg leent zich niet om met hoge snelheid via een op- en afrit een slak te passeren?
Hoe wil je dat doen op een halfklaverbladadaansluiting? Alleen de afslag Haaksbergen richting Enschede is een Haarlemmermeeraansluiting, maar bovenaan de afslag is het zicht op de kruisende weg niet heel fantastisch.
Rechts van de blokmarkering? Uitvoegen en je net voor het puntstuk "bedenken" dat je toch rechtdoor wilt? Of het begin van de invoegstrook op schieten en dan die strook gebruiken om voor de slak weer in te voegen?



Maar serieus, dat er nu al over lompe inhaalmanieren woed nagedacht is toch des te meer een teken dat 2x1 wegen waardeloos zijn?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door boe! » do 10 mei 2018, 9:12

Dat jullie over lompe inhaalmanoeuvres nadenken, wil nog niet zeggen dat 2x1-wegen waardeloos zijn.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Demassel » do 10 mei 2018, 9:34

hoevenpe schreef:
Hajo schreef: wo 09 mei 2018, 16:13 [Helaas had ik wel een personenauto voor me waarvan de bestuurder waarschijnlijk niet weet dat :G3: een vmax van 100 km/h inhoudt. Hij bleef vanaf Groenlo stoïcijns exact 80 rijden... pas na Haaksbergen op het 2x2 deel kon ik er eindelijk langs.
De nieuwe weg leent zich niet om met hoge snelheid via een op- en afrit een slak te passeren?
Dat gebeurt al......

In de versie op OF afrit zoals hier boven werd geschets

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Lekkere Kwal » do 10 mei 2018, 10:07

boe! schreef: do 10 mei 2018, 9:12 Dat jullie over lompe inhaalmanoeuvres nadenken, wil nog niet zeggen dat 2x1-wegen waardeloos zijn.
Dit. En dat het uberhaupt vrijliggend en ongelijkvloers is aangelegd is ook niet genoeg. Want oh jee je moest 80 ipv 100 km/h rijden, allemaal kostbare minuten kwijt. Zelfde discussie hebben we trouwens ook bij de nieuwe N33 gehad die 'onterecht' 100 km/h max heeft 'omdat de weg uitnodigt om 120 te rijden'. Eigenlijk moet het begrip stroomweg afgeschaft worden want het voldoet niet aan de verwachtingen van een snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Chris » do 10 mei 2018, 10:13

2x1 met 100 km/h werkt per definitie niet zoals bedoeld, omdat je de maximumsnelheid niet kan halen als er een trager voertuig rijdt. En dat is bijna altijd wel het geval. De weg is specifiek aangelegd met het doel een hogere ontwerpsnelheid, terwijl het tegelijkertijd moeilijk wordt gemaakt om van die investering ook als zodanig gebruik te maken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door duikgek89 » do 10 mei 2018, 10:27

Lekkere Kwal schreef: do 10 mei 2018, 10:07
boe! schreef: do 10 mei 2018, 9:12 Dat jullie over lompe inhaalmanoeuvres nadenken, wil nog niet zeggen dat 2x1-wegen waardeloos zijn.
Dit. En dat het uberhaupt vrijliggend en ongelijkvloers is aangelegd is ook niet genoeg. Want oh jee je moest 80 ipv 100 km/h rijden, allemaal kostbare minuten kwijt. Zelfde discussie hebben we trouwens ook bij de nieuwe N33 gehad die 'onterecht' 100 km/h max heeft 'omdat de weg uitnodigt om 120 te rijden'. Eigenlijk moet het begrip stroomweg afgeschaft worden want het voldoet niet aan de verwachtingen van een snelweg.
Dat kun jij als verstandige brave burger wel vinden, maar er zijn genoeg mensen die ook maar gewoon mens zijn en zich ergeren als ze het idee hebben nodeloos te worden opgehouden door asociale slakken. Die ergernis op zich is al ongewenst en sommigen gaan dan ook nog domme/lompe dingen doen waardoor het veiligheids voordeel weer teniet gedaan wordt.

Tel ik daarbij op dat de gewenste tijdswinst vaak lager gaat uitvallen door slakken en vrachtverkeer dan kom ik tot de conclusie dat 2x1 wegen toch zeer serieuze nadelen hebben. En dan denk ik echt dat het de meerprijs voor 2x2 waard zou zijn geweest op wegen die zo druk zijn als de N18, daar 2x2 veilige inhaalmogelijkheden bied en dus minder of geen ergernis op zal wekken.

Edit: 2x1 is naar mijn mening alleen een optie voor zeer korte gevaarlijke stukjes, bijvoorbeeld bij bochten of oversteekplaatsen waar verder een normale 1x2 weg ligt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door boe! » do 10 mei 2018, 10:49

duikgek89 schreef: do 10 mei 2018, 10:27Tel ik daarbij op dat de gewenste tijdswinst vaak lager gaat uitvallen door slakken en vrachtverkeer dan kom ik tot de conclusie dat 2x1 wegen toch zeer serieuze nadelen hebben. En dan denk ik echt dat het de meerprijs voor 2x2 waard zou zijn geweest op wegen die zo druk zijn als de N18, daar 2x2 veilige inhaalmogelijkheden bied en dus minder of geen ergernis op zal wekken.
En tijdens de inspraakprocedure heb je deze nadelen ook kenbaar gemaakt bij Rijkswaterstaat? En wat was hun reactie?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N018] N18 Varsseveld - Enschede

Bericht door Schelpenpaadje » do 10 mei 2018, 11:25

^^ Enerzijds vind ik het wel terecht dat je zo'n vraag opwerpt. Aan de andere kant worden bestuurders, ambtenaren en volksvertegenwoordigers betaald om goede plannen te maken. Als je het over dit soort fundamentele keuzes hebt zou de juiste afweging niet mogen afhangen van het wel of niet stellen van vragen tijdens inspraakbijeenkomsten. Daarnaast, ben jij overtuigd dat het verschil gemaakt zou hebben?

De Centrale As in Friesland is een voorbeeld van hoe het ook had gekund. Daar zijn de nieuwe N355 en N356 wel voor het overgrote deel 2x2 aangelegd. Ook daar zijn (of worden) bestaande wegen flink afgewaardeerd, maar wel heel duidelijk met als doel om de leefbaarheid in de dorpen te vergroten (men moest ook wel gezien het beperkte draagvlak voor het project in de regio). Hoofdwegen door de dorpen waar decennialang doorgaand verkeer doorheen reed worden meer ingericht als straten waar meer ruimte is om te verblijven, veilig over te steken, te fietsen enz. Het minder aantrekkelijk maken voor sluipverkeer is maar in beperkte mate een doel. De functie van de oude route en rest van het OWN is duidelijk om auto's naar de nieuwe autowegen toe te leiden. Hoewel je op het OWN hier en daar wat meer tijd kwijt bent, kun je op de autowegen flink doorrijden en is er per saldo sprake van flinke winst in zowel reistijd als veiligheid.

Door de keuzes die rond de N18 zelf zijn gemaakt staan de belangen van de weggebruikers (zo veel mogelijk in tact laten van de oude route) en de bewoners in het gebied (voorkomen van sluipverkeer en beperken van de snelheid) meer tegenover elkaar dan wanneer was ingezet op volledig 2x2. Door de politieke keuzes rondom de beperkte aansluitingen, plus het grote deel 2x1, in combinatie met afwaardering van wegen (een ingrijpende oplossing voor problemen waarvan nog moet worden vastgesteld dat ze überhaupt bestaan) is het eigenlijk van alles net niet.

Als ik dan nu al verhalen hoor over inhalen via in- en uitvoegstroken dan vraag ik me af waarom op die plaatsen niet voor de veiligheid een stukje 2x2 is aangelegd. Dan had je een aantal veilige plekken gehad om vrachtwagens e.d. in te halen en zou een eventuele goede voorbereiding op volledig 2x2 ook al vanaf het begin zijn benut.

Plaats reactie