[N018] N18 Varsseveld - Enschede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 01 jan 2006, 20:41

ViaHaaren schreef:Maar wel fout om de nieuwe N18 als snelweg te betitelen.
Denk aan media->Denk groen. Een autosnelweg maakt in de hoofden van buurtbewoners meer negatieve reacties los. Men staat er niet bij stil dat een autosnelweg veiliger is dan een 1+1; dat de doorstroming beter is (milieu :!: )en dat de regionale economie gebaat is bij een snelweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 02 jan 2006, 6:57

De beruchte missers in de media.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 02 jan 2006, 9:45

Missers ? Soms wel, maar vaak is er ook sprake van pure opzet.
Binnen de journalistiek is de club aanhangers van GL- en MD-gedachten qua omvang heel wat groter dan in de maatschappij als geheel, en dat uit zich nogal eens in de krantekoppen. Zeker in de regionale pers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 jan 2006, 19:06

René schreef:Missers ? Soms wel, maar vaak is er ook sprake van pure opzet.
Binnen de journalistiek is de club aanhangers van GL- en MD-gedachten qua omvang heel wat groter dan in de maatschappij als geheel, en dat uit zich nogal eens in de krantekoppen. Zeker in de regionale pers.
Tja, helaas. Toen ik journalistiek studeerde merkte ik het wel... allemaal van die linkse rakkers! ;)

Toen ik bestuurskunde studeerde was dat wel anders... :o

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 02 jan 2006, 23:05

Rechtse ballen? :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 03 jan 2006, 18:27

Wisselend, maar toch vooral rechts georiënteerd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[A018] [N018] Varsseveld - Enschede

Bericht door Vinny » wo 01 mar 2006, 12:04

Mij viel op dat de N 18 geen rechtstreekse aansluiting heeft op de A 35. Super onhandig! De N 18 staat wel tussen haakjes aangegeven naast Haaksbergen op de afritbebording van de A 35. De bus rijdt trouwens wel via een eigen lus naar de N 18.

Verder is de N 18 een mooie weg, met een beetje route National achtige eigenschappen en veel campingbordjes. Wat m.i. mist is hier en daar een rijbaanverdubbeling. Het is best druk namelijk.

Wat me in het oosten verder opviel:
* Dubbelnummering N 35 en B 54
* Aanduiding N 18 bij de oprit richting de A 18 (aansluiting Varsseveld). N 18 hoort formeel tussen haakjes te staan!
* Luxe kruisingen, met soms een VRI, maar een eigen oprit + invoegstrook voor rechtsafslaand verkeer.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: N 18: Geen aansluiting op A 35

Bericht door N342 » wo 01 mar 2006, 15:18

Vinny schreef:Mij viel op dat de N 18 geen rechtstreekse aansluiting heeft op de A 35. Super onhandig! De N 18 staat wel tussen haakjes aangegeven naast Haaksbergen op de afritbebording van de A 35. De bus rijdt trouwens wel via een eigen lus naar de N 18.
Inderdaad onhandig, de weg naar Haaksbergen gaat via de Westerval en staat daarna vol met verkeerslichten.
Vinny schreef:Wat me in het oosten verder opviel:
* Dubbelnummering N 35 en B 54
Dubbelnummering is een groot woord, vanaf de Zuiderval staat achter Münster '54' (in geel kader met zwarte rand) toegevoegd, waarschijnlijk bedoelt men dat alleen voor Münster de B54 gevolgd moet worden.

Vanaf de A35 (uit de richting Hengelo) staat de B54 niet aangegeven voor de grens. Alleen een doorgestreepte A35 met N35 erbij.
*11-08-2017 L.M.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » wo 01 mar 2006, 18:49

Enschede - Haaksbergen (en verder) is inderdaad een beetje een teleurstellende verbinding, ondanks dat het écht Rijksweg is, zeker met het oog op het regionale belang van de weg (de verbinding Twente - Achterhoek).

Er is vanuit de overheden overigens geld beschikbaar gekomen voor een (gedeeltelijke) upgrade van N18 naar A18. Dit is al heel lang de bedoeling, maar tot voor kort was daar geen geld voor (vandaar waarschijnlijk ook de op-/afritten aan de N18).

De dubbele nummering is te verklaren doordat het verlengde van de N35 aan Duitse zijde van de grens wordt aangeduid met B54. Omdat de A35/N35/B54 ook veel door Duits verkeer wordt gebruikt is dit helemaal niet slecht.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 01 mar 2006, 19:37

Hier komt toch een knooppunt voor in de plek, waarbij de N18 overloopt in de Westerval?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 mar 2006, 20:14

Dubbelnummering is een groot woord, vanaf de Zuiderval staat achter Münster '54' (in geel kader met zwarte rand) toegevoegd,
Op het toerit bordje bij Enschede-zuid staan deze nummers gebroederlijk naast elkaar. Het kader van de 54 is idd opvallend te noemen, het zwarte randje valt net binnen het gele kader, waarmee het significant afwijkt van het Nederlandse N 35 kadertje. Volgens mij is wel dezelfde kleur geel gebruikt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 01 mar 2006, 20:40

ViaHaaren schreef:Hier komt toch een knooppunt voor in de plek, waarbij de N18 overloopt in de Westerval?
Ik heb me al afgevraagd hoe ze dat willen doen. Het complex van de Grolschfabriek staat er vlakbij. Hoe moet daar een knooppunt worden aangelegd vraag je je dan af.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 01 mar 2006, 20:42

Frits schreef:
ViaHaaren schreef:Hier komt toch een knooppunt voor in de plek, waarbij de N18 overloopt in de Westerval?
Ik heb me al afgevraagd hoe ze dat willen doen. Het complex van de Grolschfabriek staat er vlakbij. Hoe moet daar een knooppunt worden aangelegd vraag je je dan af.
Weg Grolsch.... :lol: :twisted: :shoot: :hel:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 01 mar 2006, 20:42

Er is vast wel wat ruimte te vinden voor een dreieck of kreuz. In Berlin zijn ze ook op de onmogelijkste plaatsen. Bovendien krijgt Grolsch dan wel een toplocatie :)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » wo 01 mar 2006, 20:56

De alternatieven kennen allemaal een aansluiting op A35 bij de Westerval, hoe ze dat precies gaan invullen met daar de funkhagelneue Grolsch locatie, is uit de startnotitie niet op te maken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 02 mar 2006, 17:51

nielske1990 schreef:
Frits schreef:
ViaHaaren schreef:Hier komt toch een knooppunt voor in de plek, waarbij de N18 overloopt in de Westerval?
Ik heb me al afgevraagd hoe ze dat willen doen. Het complex van de Grolschfabriek staat er vlakbij. Hoe moet daar een knooppunt worden aangelegd vraag je je dan af.
Weg Grolsch.... :lol: :twisted: :shoot: :hel:
De vuurwerkhandel had de klus al redelijk geklaard .....


Een halve oprit voor verkeer van/naar Duitsland zou al aardig zijn. De bestaande omweg is voor verkeer vanaf/naar de A1 toch niet zo tijdrovend ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

ACT-F
verkeersader
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » do 02 mar 2006, 18:27

De weg naar de Grolsch wat nu op de Westerval aangesloten is, wordt bij mijn weten naar de nieuwe N18/A18 verplaatst. Daarmee komt er meer ruimte vrij, waardoor mijn inziens wel een klaverblad in te passen is.
Meer bitumen!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 02 mar 2006, 20:16

Aha. Ja, dan zou het inderdaad wel kunnen denk ik.
De autogordel: een band voor het leven.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 06 mar 2006, 11:52

ik reed dit weekend weer eens op de B54 in Duitsland (met 2+1 constructie). Zoiets zou mij op de N18 ook nog wel wat lijken als alternatief voor een snelweg A18 door de Achterhoek. Een mooie aansluiting bij de Westerval (kp. Grolsche lijkt mij een mooie naam :biertjes: ) moet natuurlijk wel.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » ma 06 mar 2006, 18:51

Bart schreef:ik reed dit weekend weer eens op de B54 in Duitsland (met 2+1 constructie). Zoiets zou mij op de N18 ook nog wel wat lijken als alternatief voor een snelweg A18 door de Achterhoek. Een mooie aansluiting bij de Westerval (kp. Grolsche lijkt mij een mooie naam :biertjes: ) moet natuurlijk wel.
Dat wordt door RWS, Prv Overijssel en Regio Twente (voor hoe lang die nog bestaan...) prima voor jou geregeld, die aansluiting dan :D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » za 11 mar 2006, 1:55

Bart schreef:Een mooie aansluiting bij de Westerval (kp. Grolsche lijkt mij een mooie naam :biertjes: ) moet natuurlijk wel.
Grolsche?? Sluikreclame...

KP de Groote Plooy, of KP Marssteden, of KP Usselo.

Beter is om de uitloper van de Westerval in de A18 een stuk te verleggen (al zit dan de gehele Helmerhoek te zeuren dat ze geluidsoverlast hebben)
Paixao schreef:...Regio Twente (voor hoe lang die nog bestaan...)


Regio Twente stelt niets voor. Als Tubbergen eruit stapt zou er nog wel eens sprake kunnen zijn van een dominoeffect. Daarnaast dobberen ze een beetje tussen gemeente en provincie.
*11-08-2017 L.M.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » za 11 mar 2006, 20:39

N342 schreef:Regio Twente stelt niets voor.
Ben ik in het geheel niet met je eens. Regio Twente heeft diverse taken. Zo zijn ze beheerder van recreatieplassen waaronder het Rutbeek en het Hulsbeek, coördineren ze de GGD (het is officieel ook GGD-Regio Twente), zijn ze coördinator van de Meldkamer voor de hulpdiensten in Hengelo, en hebben ze op basis van de Wet WGR-plus veel geld te besteden. Het grootste gedeelte van dat geld gaat naar één van de kleinste afdelingen, namelijk WWM: Wonen, Werken & Mobiliteit. Regio Twente verleent heel veel subsidies aan gemeenten (en ook aan ROVO en 3VO bijvoorbeeld) voor allerlei infrastructuur projecten. Daarnaast regelt Regio Twente de concessies van het openbaar vervoer in Twente. Zomaar stellen dat Regio Twente niets voorstelt is héél gevaarlijk.
N342 schreef:Als Tubbergen eruit stapt zou er nog wel eens sprake kunnen zijn van een dominoeffect. Daarnaast dobberen ze een beetje tussen gemeente en provincie.
Ik meen dat er sprake was dat Hellendoorn er uit wilde stappen, maar hoe dan ook, of het nu Tubbergen of Hellendoorn is, een dominoeffect is dan moeilijk te voorkomen, dat ben ik wel met je eens. Daarom stel ik ook enigszins cynisch "voor hoe lang ze nog bestaan". Ik vraag me echter wel af of de betreffende gemeenteraden begrijpen dat Twente een WGR-plus gebied is (voorheen kaderwetgebied), dat dus recht geeft op extra steun van Rijkswege. Ter vergelijking: Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) is ook een WGR-plus regio en dat werkt ook.

Met dobberen tussen gemeente en provincie bedoel je denk ik met name de mobiliteitskant? In feite is dat niet waar: Regio Twente is geen wegbeheerder zoals de andere twee. Regio Twente bundelt alleen de verschillende gemeenten in Twente tot een sterke(re) gesprekspartner richting de provincie. Als voorbeeld het project Twente Mobiel, waarin verschillende (regionale) verkeersknelpunten in Twente in de nabije toekomst worden aangepakt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 11 mar 2006, 20:48

Tja, kaderwetgebieden en aanverwante organisaties zijn vlees noch vis.
Ze verdelen heel veel geld, maar worden niet gecontroleerd via een direct gekozen volksvertegenwoordiging.

Op zich een model wat kan werken, maar dan kan dat m.i. nog veel breder worden gelegd. Zelfs zo breed, dat provincies en kaderwetgebieden helemaal niet nodig zijn, en rijk en gemeenten voor bepaalde regio's een uitvoeringsorganisatie oprichten. Vorlopig zie ik echter niet dat provincies hieraan mee zullen werken, want dan zouden ze meewerken aan hun eigen opheffing.

Een realistischer model is dus dat men vasthoudt aan de direct gekozen tussenlaag "provincie". Dan is het heel vreemd als er tussen die provincie (waarvan we er toch al veel te veel hebben) en de gemeenten nog extra organisaties zijn opgezet die grote geldbedragen beheren maar geen controle hebben via een direct door burgers verkozen raad. Kies je voor de Provincie als blijvend intermediair tussen Rijk en Gemeente, dan vind ik dat de kaderwetgebieden eigenlijk teveel van het bureaucratische goede zijn.

Men moet dus maar eens kiezen (maar ja, daar zijn we in Nederland niet zo sterk in :roll: )

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Bericht door Paixao » za 11 mar 2006, 23:20

Ik meen dat de kaderwetgebieden ooit ingesteld zijn om bepaalde regio's te "bevoordelen" bij het verdelen van het beschikbare geld (maar correct me if I'm wrong). Niet dat ik een geweldige voorstander ben van de opzet van de organisatie die daar dan bij moet horen (in het noorden is er ook een dergelijk gebied met veel samenwerking - ik dacht Assen-Groningen?, maar omdat het niet aan de voorwaarden voldoet is het geen WGR+ regio), maar ik denk wel dat het leidt tot een betere regionale invulling en/of afstemming van beleid. Zo zitten in Twente alle hulpdiensten in de zelfde meldkamer. In opdracht van Regio Twente is het verkeersmodel voor Twente opgesteld. Dat is iets dat de provincie niet direct zal doen voor een regio, noch zullen er gemeenten zijn die een verkeersmodel buiten de eigen gemeente zullen (laten) ontwikkelen.

Binnen Regio Twente heeft men het altijd over "de klant" wanneer het over de gemeenten gaat. Ondanks dat er dus geen direct gekozen leden van het Dagelijks Bestuur of de Regioraad zijn, is het wel "in opdracht" van de gemeenten. Rare constructie in mijn ogen.

Samenvattend; ik zie op zich wel een voordeel van een regionaal orgaan voor coördinatie (niet zozeer uitvoering) van bepaalde zaken (bv. hulpverlening, mobiliteit), maar de invulling van dat orgaan is, zoals René terecht opmerkt, wellicht niet juist gezien de hoeveelheid geld en de extra bureaucratie. (Overigens vind ik dat nog erger spelen bij de Netwerkstad, maar dat terzijde.) Ik had tijdens mijn periode bij Regio Twente trouwens niet de indruk dat de gemeenten "tegen" Regio waren, zoals het daar de laatste tijd wel ernstig op lijkt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 12 mar 2006, 9:29

What the f? is nu weer? WGR+ regio. (Niet met termen gaan strooien die niet algemeen bekend zijn) ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 12 mar 2006, 11:30

Bij ons is het samenwerkingsverband BrabantStad juist een groot succes stond gisteren in de krant! Dus het kan wel. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 12 mar 2006, 12:09

ViaHaaren schreef:Bij ons is het samenwerkingsverband BrabantStad juist een groot succes stond gisteren in de krant!
Is het daadwerkelijk een groot succes, of vinden de bestuurders van het samenwerkingsverband het een groot succes. Subtiel verschil... ;)

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » zo 12 mar 2006, 15:13

Paixao schreef:Ik meen dat er sprake was dat Hellendoorn er uit wilde stappen, maar hoe dan ook, of het nu Tubbergen of Hellendoorn is, een dominoeffect is dan moeilijk te voorkomen, dat ben ik wel met je eens.
http://portal.overijssel.nl/nieuws/news/26553/

Overigens lijkt mij een samenwerking met de Duitse regio's aan de grens (Grafschaft Bentheim en Münsterland) iets veel beters, dan kan er tenminste wat gedaan worden aan de OV-verbindingen tussen Nederland en Duitsland. Want afgezien van verbindingen tussen grotere plaatsen in de regio (Enschede/Gronau, en in de toekomst Oldenzaal/Bad Bentheim) is het OV hier in de Euregio (vooral de verbinding met Nordhorn) ronduit slecht.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 mar 2006, 17:48

Ja, de bus Oldenzaal-Nordhorn moet weer terugkomen. Het OV naar het buitenland in de Regio Twente is gewoon slecht, viermaal daags een IC naar Bad Bentheim, een boemeltje naar Gronau en verder en elke twee uur een belbus tussen Enschede en Alstätte. Een betere verbinding met plaatsen als Nordhorn en ook Bad Bentheim ontbreekt. En dat is slecht.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » zo 12 mar 2006, 18:13

Coen Tunnel schreef:en verder en elke twee uur een belbus tussen Enschede en Alstätte.
Eerlijk gezegd heb ik dat ding nog nooit gezien, en ik kom toch minstens 5 keer per week in Enschede. Als je de dienstregeling van die bus opvraagd staat er nog dat ie in Enschede bij de Zuidermolen stopt, alleen is die halte al in 2003 opgeheven ten gunste van de nieuwe halte bij het Van Heekplein.

Die bus zou opzich wel handig zijn, ik ga nog wel eens naar Schöppingen (vanuit Enschede ligt dat achter Ahaus) maar reis altijd via Metelen (als ik met het OV ga, en da's de laatste tijd sterk minder geworden.)
*11-08-2017 L.M.

Plaats reactie