[N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » za 23 mei 2015, 20:07

De laatste tijd kom ik regelmatig in de ochtend- en avondspits over de Ceintuurbaan, resp. vanaf en naar de A28 richting Meppel. Wat me elke keer weer opvalt, met name in de drukke dinsdag- en donderdagspitsen, zijn de vaste opstoppingen voor VRI's.

Inmiddels heb ik door hoe ik vanaf de A28 in één keer in de groene golf naar de Marslanden/Wijthmen kan komen:
  • Vanuit Meppel voorsorteren op de linkerstook van de afrit.
  • Blijf op de N35 aangekomen op de middenstrook rijden (rechts stroopt het soms op voor de rechtsafslaande VRI naar de Meppelerstraatweg)
  • Schuif tussen de Boerendanserdijk en de Dr. Van Heesweg op naar de rechterstrook (links schuiven veel auto's naar rechts op voor de rechtdoorstrook omdat de linkerstrook overgaat in een linksaffer)
  • Blijf op de rechterstrook tot voorbij de Leo Majorlaan/Dr. Spanjaardweg (links stroopt het op voor de VRI naar de Dr. Spanjaardweg)
  • Vervolgens gewoon met 70 km/u doorkarren richting De Marslanden of Wijthmen (waar je, als je doorrijdt de file in de tegenrichting soms tot voorbij de Koelmansstraat kunt zien staan...)
Bij de terugweg is er helaas geen ontkomen aan dat je in de file komt. Er is maar één rijstrook vanaf de N35 naar de A28 richting Meppel, en daarvoor sorteert men al voor t.h.v. de Dr. Van Heesweg, omdat je er anders nauwelijks nog tussen komt.

Mijn oplossingen voor deze problemen:
  • 3e rijstrook richting Wijthmen doortrekken tot Leo Majorlaan/Dr. Spanjaardweg.
  • Vóór de A28 de rechtse rechtdoorstrook tevens voor rechtsaf inrichten, zodat er twee afslaande rijstroken zijn. De toerit naar de A28 richting Meppel tweestrooks maken en net voor het weefvak insnoeren (ruimte genoeg voor).
Met name het laatstgenoemde knelpunt richting de A28 zou een grote verbetering betekenen en veel gevaarlijke en paniekerige rijstrookwissels besparen. Echt belachelijk dat men dat bij de ombouw niet meteen heeft gedaan... :facepalm:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Chris » za 23 mei 2015, 20:18

Je ziet inderdaad dat er in de spits nogal veel verkeer rechts voor sorteert naar de A28 richting Meppel. Een dubbele rechtsaffer kan inderdaad helpen, en dat fietspad is aan die kant eigenlijk ook enigszins overbodig, voor alle mogelijke verbindingen zijn er alternatieve routes die even lang zijn. Dat tankstation is ook overbodig (er zitten al 2 tankstations vlak daarvoor die ook nog eens een stuk goedkoper zijn) en het is eigenlijk een verkapte winkel. De enige meerwaarde is (volgens mij) dat je er 's avonds LPG kan tanken. Elders langs de N35 tussen Almelo en Zwolle kan dat niet.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 23 mei 2015, 21:45

Chris schreef:Dat tankstation is ook overbodig (er zitten al 2 tankstations vlak daarvoor die ook nog eens een stuk goedkoper zijn) en het is eigenlijk een verkapte winkel. De enige meerwaarde is (volgens mij) dat je er 's avonds LPG kan tanken. Elders langs de N35 tussen Almelo en Zwolle kan dat niet.
Het is het enige tankstation in Zwolle dat 24 uur per dag geopend is, en het functioneert ook als een nachtwinkel, heb ik de indruk als ik daar 's avonds laat kom (er zijn geen echte nachtwinkels meer in Zwolle). Overbodig is het tankstation dus zeker niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Vinny » zo 24 mei 2015, 20:21

Waarom zou je die winkel niet verplaatsen naar een plek waar het het verkeer minder in de weg zit?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mei 2015, 12:39

^^ Ook van de pompen wordt toch aardig veel gebruik gemaakt, is mijn indruk. Voor Esso zal dit een prima locatie zijn. Elke verplaatsing zal voor de exploitant van het tankstation waarschijnlijk ongunstig uitpakken.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Schenker » za 06 jun 2015, 23:12

Kaaiman schreef:De laatste tijd kom ik regelmatig in de ochtend- en avondspits over de Ceintuurbaan, resp. vanaf en naar de A28 richting Meppel. Wat me elke keer weer opvalt, met name in de drukke dinsdag- en donderdagspitsen, zijn de vaste opstoppingen voor VRI's.

Inmiddels heb ik door hoe ik vanaf de A28 in één keer in de groene golf naar de Marslanden/Wijthmen kan komen:
  • Vanuit Meppel voorsorteren op de linkerstook van de afrit.
  • Blijf op de N35 aangekomen op de middenstrook rijden (rechts stroopt het soms op voor de rechtsafslaande VRI naar de Meppelerstraatweg)
  • Schuif tussen de Boerendanserdijk en de Dr. Van Heesweg op naar de rechterstrook (links schuiven veel auto's naar rechts op voor de rechtdoorstrook omdat de linkerstrook overgaat in een linksaffer)
  • Blijf op de rechterstrook tot voorbij de Leo Majorlaan/Dr. Spanjaardweg (links stroopt het op voor de VRI naar de Dr. Spanjaardweg)
  • Vervolgens gewoon met 70 km/u doorkarren richting De Marslanden of Wijthmen (waar je, als je doorrijdt de file in de tegenrichting soms tot voorbij de Koelmansstraat kunt zien staan...)
Bij de terugweg is er helaas geen ontkomen aan dat je in de file komt. Er is maar één rijstrook vanaf de N35 naar de A28 richting Meppel, en daarvoor sorteert men al voor t.h.v. de Dr. Van Heesweg, omdat je er anders nauwelijks nog tussen komt.

Mijn oplossingen voor deze problemen:
  • 3e rijstrook richting Wijthmen doortrekken tot Leo Majorlaan/Dr. Spanjaardweg.
  • Vóór de A28 de rechtse rechtdoorstrook tevens voor rechtsaf inrichten, zodat er twee afslaande rijstroken zijn. De toerit naar de A28 richting Meppel tweestrooks maken en net voor het weefvak insnoeren (ruimte genoeg voor).
Met name het laatstgenoemde knelpunt richting de A28 zou een grote verbetering betekenen en veel gevaarlijke en paniekerige rijstrookwissels besparen. Echt belachelijk dat men dat bij de ombouw niet meteen heeft gedaan... :facepalm:
Fijn dat je een van de vele gebruikers bent van de netwerkregeling Toptrac die op de Ceintuurbaan de VRI's coördineert. Je "recept" voor de ochtendspits kan ik wel herkennen. Het is ook zeker de bedoeling dat jij jouw reis op de Ceintuurbaan zo in 1x kunt maken. In de ochtendspits is er een bekend probleem bij de Dokter Spanjaardweg. De linksaffer vanaf de hoofdrichting is met twee rijstroken, die snel na de kruising van 2-naar-1 rijstrook gaat. Vervolgens moet er verderop voorrang gegeven worden aan fietsers, daardoor stroopt het regelmatig op tot op het kruispunt. Daar kan een verkeerslicht of een netwerkregeling vrij weinig (zeg maar gerust niks) aan doen.

De problematiek op de Dokter van Heesweg herken ik niet, kun je daar iets specifieker over zijn? Mogelijk kan ik daar wat aan doen.
Qua intensiteiten is het helemaal niet nodig om de 3e rijstrook te hebben liggen vanaf de Boerendanserdijk tot aan de Dokter Spanjaardweg, het zou hooguit schelen omdat je nu hinder ondervindt van (kennelijk teveel en daardoor in de weg zittend) linksafslaand verkeer. Mijns inziens terecht dat 3e rijstrook op de Ceintuurbaan na de Dokter van Heesweg ophoudt.

Voor de avondspits geef ik je helemaal gelijk. Richting Hattemerbroek en Zwartewaterallee gaat het over het algemeen prima, maar A28 richting Meppel is lastig. Het is zo, dat er maximaal 900 voertuigen per uur de A28 op kunnen als er sprake is van overig kruisend verkeer. Als er geen fietsers/voetgangers zijn, scheelt dat al. In omgekeerde richting wordt er 's ochtends al 1400 voertuigen per uur gemeten (daar gaat dat wel, want daar liggen twee rijstroken). 1400 voertuigen per uur past fysiek nooit in de huidige configuratie met 1 strook richting Meppel. Het klinkt een beetje raar, maar je ziet het duidelijk beter doorstromen wanneer er weinig fietsers zijn op dat punt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 07 jun 2015, 0:49

Er is bij mijn weten geen probleem op de Dr. van Heesweg, en volgens mij beweer ik dat ook niet. Ik zeg alleen dat ik tussen de Boerendanserdijk en de Dr. van Heesweg opschuif, om zo op tijd op de rechterstrook te zitten ruim vóór de kruising met de Dr. Spanjaardweg. Daar stroopt het namelijk altijd behoorlijk op ter linkerstrook, tenzij de linksafrichting net groen geweest. De groentijd linksaf is niet te kort, maar de opstelruimte lijkt me te beperkt. Of de afstroom wel of niet goed is, kan ik niet beoordelen (ik ga daar altijd rechtdoor), maar ik geloof je op je woord.

Mijn ervaring is trouwens wel dat de 3e rijstrook (de linkse dus) sterk onderbenut wordt. Weinigen wagen het om helemaal links te rijden, terwijl ze een bestemming voorbij de Dr. van Heesweg hebben, omdat er te weinig gaatjes zijn om vóór het einde van die strook t.h.v. de Dr. van Heesweg weer naar rechts op te schuiven. Het doortrekken van die 3e strook tot aan de Dr. Spanjaardweg kan dan misschien helpen om die strook efficiënter te gebruiken, omdat dan niet 1, maar 2 zware verkeersstromen voor linksaf van die strook gebruik kunnen maken. Bovendien wordt daarmee feitelijk ook de opstelruimte voor de Dr. Spanjaardweg vergroot.

Hoe dan ook, dit is een relatief klein probleem vergeleken met de opstopping de andere kant op richting Meppel. Richting Hattemerbroek en de Zwartewaterallee gaat inderdaad prima. Vaak genoeg dat ik al voor de Boerendanserdijk in de file sta voor de richting Meppel, maar meestal rijden de twee linkse stroken dan goed door en zijn op momenten zelfs compleet leeg. T.h.v. de Meppelerstraatweg hetzelfde verhaal.

Het scheelt inderdaad wel als er weinig langzaam verkeer de toerit naar de A28 richting Meppel hoeven over te steken. Mijn oplossing zou zijn om de rechtse doorgaande strook óók voor rechtsaf te benutten. Dat stroopt weliswaar de rechtdoorrichting wat op in het geval van fietsers, maar als het eenmaal groen is, is de meute ook veel sneller op de A28 i.p.v. op de N35 te blijven stilstaan. De afslaande strook linksaf de A28 op zal daar net als nu weinig hinder van ondervinden.

De stippellijn zou ik dus graag gerealiseerd zien. Slechts wat extra asfalt op de toerit, te realiseren in verkeer zonder capaciteit in te hoeven leveren; plus een nieuw, breder VRI-portaal en een iets anders ingeregelde VRI:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 08 jun 2015, 9:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Schenker » zo 07 jun 2015, 9:39

Helder verhaal Kaaiman. Ik vermoed dat de schets die je hierboven laat zien, ook wel eens bij de gemeente gemaakt is. Men denkt wel over het probleem na, het is vooral een kwestie van geld of en wanneer er iets gaat gebeuren (niet al te snel vrees ik).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 07 jun 2015, 9:52

^^ Misschien kun jij zorgen voor een modelmatige onderbouwing, kostenberekening en een hogere prioriteit op de bestuursagenda? :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door hurricane » zo 07 jun 2015, 17:55

Misschien een idee om de fietsers aldaar ongelijkvloers te laten kruisen dmv een prefab tunneltje of fietsbrug? Of is dat duurder dan het idee van Kaaiman?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 07 jun 2015, 18:19

Lijkt me wel. Ook qua voorbereiding en uitvoering kost dat veel meer moeite en tijd. En het kan niet in verkeer worden aangelegd, omdat je een gat moet graven om het tunneldeel in te takelen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 07 jun 2015, 18:21

En dan heb ik het trouwens nog niet eens over de hellingen die fietsers moeten trotseren en sociale veiligheid. Een brug is sowieso onrealistisch.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door hurricane » zo 07 jun 2015, 19:06

Kaaiman schreef:Lijkt me wel. Ook qua voorbereiding en uitvoering kost dat veel meer moeite en tijd. En het kan niet in verkeer worden aangelegd, omdat je een gat moet graven om het tunneldeel in te takelen.
Met een nachtelijke afsluiting zou een tunnel geplaats kunnen worden maar als de kosten te hoog worden is het geen goed idee nee.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 07 jun 2015, 20:49

En dat gat met damwanden en drainage wilde je in dezelfde nacht graven zeker? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door hurricane » zo 07 jun 2015, 22:05

^^
Ja :woop: bij prorail kunnen ze ook in een nacht een tunnel plaatsen :p
Laatst gewijzigd door waldo79 op ma 08 jun 2015, 6:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je reageert op het vorige bericht volstaat: ^^

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » za 20 aug 2016, 15:54

Momenteel is men bezig de toerit naar de A28 richting Meppel te verdubbelen. Het is de bedoeling dat verkeer vanaf de Ceintuurbaan en de Zwartewaterallee niet meer op elkaar hoeft te wachten, maar gelijktijdig de rechter resp. linkerrijstrook benut. De verdubbeling kost in totaal € 450.000. Meer dan de helft wordt gesubsidieerd vanuit de provincie.

Dit komt er volgens mij op neer dat de Ceintuurbaan een semi-vrije rechtsaffer krijgt naar de A28, waarbij enkel het fietspad nog in de VRI-regeling zit.

Afbeelding
Bron: http://www.focusnl.nl/knelpunt-ring-zwo ... aangepakt/

Ik denk dat dit een behoorlijke verlichting gaat brengen op de rechterrijstrook van de Ceintuurbaan tussen het stadion en de A28.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Chris » za 20 aug 2016, 15:58

Ik zag dat ze daar bezig waren. Ik vraag me af of het veel oplevert, want komende vanaf het zuiden rij je tegelijk op met het doorgaande verkeer, en heb je toch geen conflict met het verkeer dat vanaf het noorden de A28 op wil.

Het meeste voordeel zit wellicht als je vanaf de Meppelerstraatweg komt, dan kom je in een andere fase terecht dan vanaf het zuiden, en had je wellicht wel moeten wachten op verkeer vanaf het noorden om de A28 op te rijden. Maar dat is niet zo'n grote verkeersstroom, de Meppelerstraatweg is minder druk dan de gescheiden rijbanen en breedte van de weg doen vermoeden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Willem » za 20 aug 2016, 17:17

Staat er bij de kruispunten een :F7: ? Anders mag je toch altijd legaal keren?

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Piles » za 20 aug 2016, 20:01

Chris schreef:Ik zag dat ze daar bezig waren. Ik vraag me af of het veel oplevert, want komende vanaf het zuiden rij je tegelijk op met het doorgaande verkeer, en heb je toch geen conflict met het verkeer dat vanaf het noorden de A28 op wil.
Nee maar het is wel een korte opstelstrook daar voor de hoeveelheid verkeer. Dus behoorlijk dringen, merkte ik de laatste keer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2016, 20:07

Willem schreef:Staat er bij de kruispunten een :F7: ? Anders mag je toch altijd legaal keren?
Alleen bij de aansluiting met de A28 staat borden :D4:, daar waar je ook niet linksaf mag slaan (omdat je dan de afrit op zou rijden). Dat is een verplichte rijrichting en ik weet niet of het een expliciet keerverbod inhoudt. Op de andere kruispunten op de Ceintuurbaan mag je in ieder geval legaal keren en in sommige gevallen zijn er zelfs borden die die mogelijkheid aangeven om adressen aan de parallelwegen van de Ceintuurbaan te bereiken.

:F7: op Ceintuurbaan richting Zwartewaterallee
Bord dat mogelijkheid tot keren aangeeft op Ceintuurbaan richting noorden
Bord dat mogelijkheid tot keren aangeeft op Ceintuurbaan richting zuiden

Komende vanaf de Zwartewaterallee richting Ceintuurbaan is er bij de aansluiting met de A28 overigens ook geen keerverbod, noch een bord dat een verplichte rijrichting aangeeft (al moet je natuurlijk wel de pijlen op het wegdek volgen): https://www.google.nl/maps/@52.5268896, ... 312!8i6656
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op za 20 aug 2016, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Chris » za 20 aug 2016, 20:10

Piles schreef:Nee maar het is wel een korte opstelstrook daar voor de hoeveelheid verkeer. Dus behoorlijk dringen, merkte ik de laatste keer.
Dat klopt, maar dat probleem wordt hiermee niet opgelost. Dat is pas op te lossen als de fietsoversteek wordt weggehaald en je een vrije rechtsaffer naar de A28 hebt. Dan heeft die invoegstrook vanaf de andere richting ook een stuk meer waarde.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Willem » za 20 aug 2016, 20:12

Coen Tunnel schreef:Die staan alleen bij de aansluiting met de A28, daar waar je ook niet linksaf mag slaan (omdat je dan de afrit op zou rijden). Op de andere kruispunten op de Ceintuurbaan mag je legaal keren.
Eerder vandaag zat ik via de tablet op het wegenforum te kijken. Toen kwamen die foto's van die rare borden dat de huisnummers in de andere richting bereikbaar op het scherm voorbij. Toen dacht ik dat iemand die foto's net gepost had. Nu zie ik dat die foto's ergens in 2014 geplaatst zijn (de pagina laadde nogal traag). Mijn bericht sloeg op de borden van die foto's, maar dat bleek dus oud nieuws te zijn.....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » za 20 aug 2016, 20:14

^^ Ah, duidelijk. Ik had net mijn bericht nog wat verder aangevuld...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Chris » di 13 sep 2016, 21:42

Er is nog geld over van de verdubbeling van de toerit richting Meppel. Men wil hiervan een derde rijstrook voor doorgaand verkeer richting zuiden maken, vanaf de Zwartewaterallee richting de Ceintuurbaan. Deze opstelvakken onder het viaduct van de A28 lopen snel vol. Het oogt krap, maar in de andere richting liggen ook 4 rijstroken tussen de brugpijlers.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Peter » wo 14 sep 2016, 4:44

Men kan ook de onderdoorgang gebruiken, die nu door een onbetekenend slootje wordt ingenomen (die kan je overkluizen). Die kan je voor rechtdoor gebruiken (met 3 stroken) en dan kan er evt een tweede linksaffer naar de A28 oprit door de huidige onderdoorgang.

De N35 tov van het Essostation kan ook een strook worden opgeschoven richting Zwolle centrum en dan past hier ook de tweede rechtsaffer, als je het tankstation wilt behouden.

Het fietspad kan denk ik ook in een tunneltje, maar wellicht wordt de helling wat steil als hij niet iets verdiept onder het viaduct doorkan. Maar of dit echt het probleem is....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door boe! » wo 14 sep 2016, 13:32

^^ Ik heb een foutje in jouw post hersteld.
Peter schreef:Men kan ook de onderdoorgang gebruiken, die nu door een onbetekenend slootje faunapassage wordt ingenomen (die kan je overkluizen). Die kan je voor rechtdoor gebruiken (met 3 stroken) en dan kan er evt een tweede linksaffer naar de A28 oprit door de huidige onderdoorgang.

De N35 tov van het Essostation kan ook een strook worden opgeschoven richting Zwolle centrum en dan past hier ook de tweede rechtsaffer, als je het tankstation wilt behouden.

Het fietspad kan denk ik ook in een tunneltje, maar wellicht wordt de helling wat steil als hij niet iets verdiept onder het viaduct doorkan. Maar of dit echt het probleem is....

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Schenker » zo 09 okt 2016, 1:07

Chris schreef: Dat klopt, maar dat probleem wordt hiermee niet opgelost. Dat is pas op te lossen als de fietsoversteek wordt weggehaald en je een vrije rechtsaffer naar de A28 hebt. Dan heeft die invoegstrook vanaf de andere richting ook een stuk meer waarde.
Vanwaar de opmerking dat " het probleem" hier niet mee wordt opgelost? Heb je dat berekend of op andere wijze bepaald of iets dergelijks? Ik weet wel zeker dat je opmerking niet klopt, en ik erger me nogal aan dit soort onderbuik c.q. borrelpraat opmerkingen.

Ik zal je uit de droom helpen. Het semi-conflictvrij maken van de rechtsafbeweging naar de A28 is een gigantische verbetering. Als er al een bottleneck gaat/blijft bestaan, dan zal dat niet deze locatie worden, maar het kruispunt Meppelerstraatweg.

Na volgend weekend zul je het merken.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Chrysa » zo 09 okt 2016, 2:27

Gezellig dat je Chris afzeikt, maar zelf beargumenteer je nou ook niet echt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Kaaiman » zo 09 okt 2016, 8:25

Volgens mij ging het Chris vooral over de zeer beperkte opstelcapaciteit van de rechtsaffer. Daar passen slechts 3 of 4 personenauto's op, met als gevolg dat het vele afslaande verkeer vooral gebruik moet maken van de rechtdoorgaande stroken.



Pas als de fietsers uit de VRI-regeling worden gehaald zou het verkeer over die korte rechtsaffer goed afgewikkeld kunnen worden. Althans, bij een vrije doorstroming. Je kunt met een goede VRI-regeling stroomopwaarts natuurlijk voorkomen dat die rechtsaffer überhaupt vol komt te staan. Door de recente aanpassingen lijkt me dat daarvoor nu voldoende ruimte in de VRI-regeling ontstaat. Maar we zullen het merken komende week. Kaaivrouw komt er dagelijks langs, dus ik zal haar deze week eens vragen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: [N035] Reconstructie Ceintuurbaan Zwolle

Bericht door Schenker » zo 09 okt 2016, 21:00

Chrysa schreef:Gezellig dat je Chris afzeikt, maar zelf beargumenteer je nou ook niet echt.
Touche, daar heb je op zich wel een punt. Hoewel "afzeiken" en "je ergeren aan" wel iets anders is volgens mij.

Ik ga de uitgebreide analyse die gedaan is niet online zetten, maar afhankelijk van de omstandigheden kan er straks 30-50% meer verkeer verwerkt worden op die rechtsafbeweging. Hoe korter de cyclustijd, hoe groter de relatieve winst. Voor de komende tijd moet dit meer dan genoeg zijn.

Als je desondanks nog steeds in de file staat op de Ceintuurbaan, dan zal dat gaan liggen aan het vorige kruispunt. Dat is dan helaas niet zo eenvoudig op te lossen.

Plaats reactie