Het toekomstige wegennet in jouw regio

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Het toekomstige wegennet in jouw regio

Bericht door Rene » wo 13 apr 2005, 21:25

Een nieuw topic, met als doel om eens te discussiËren over de rol van het onderliggend wegennet bij de toekomstige ruimtelijke doelstellingen.

Voor mijn eigen regio Purmerend is volgens de Vijfde Nota en het streekplan ook in de toekomst een woningbouwtaakstelling weggelegd. De wegen van en naar Waterland zitten nu echter al mutvol, en ideeën dat alles wel met een doorgetrokken Noord-Zuidlijn valt op te vangen verwijs ik naar het rijk der fabelen.

Dit is de huidige situatie in mijn regio (kaart ViaMichelin):
Afbeelding

Ik denk dat de taken hiermee op te vangen zijn:
Afbeelding

Belangrijkste verschillen:
Oude N247 en N235 gebundeld in nieuw tracé langs de Middentocht, zijnde de nieuwe oostelijke bebouwingsgrens van Purmerend. Nieuwe N247 grotendeels ongelijkvloers uitgevoerd. N244 krijgt ook een oppepper. Stedelijk wegennet op orde gebracht. Oude N235 en N247 worden gedowngrade waardoor Broek in aterland, Watergang en Ilpendam weer verworden tot idyllische dorpjes in plaats van buurtschappen langs de veel te drukke N-wegen. De doorsnijding van het gebied door drukke verkeersaders neemt hierdoor af, evenals de filevorming. (Niet zichtbaar maar wel heel belangrijk: 2e Coentunnel aangelegd)

Op- en aanmerkingen ?
Ideeën over je eigen regio ?
Post het hieronder...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 13 apr 2005, 22:16

En m.i. de A7 vanaf kn. Zaandam tot afrit 6 verbreden tot 2x3. :)

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 23:56

Maak van die vierbaans N247 dan maar meteen een snelweg. Die weg gaat door precies hetzelfde natuurgebied als de doorgetrokken A7 had moeten lopen. Onwaarschijnlijk dus, maar overigens wel een mooi plan.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 14 apr 2005, 0:10

Interessant.

Je weet dat er ook ideeen/plannen zijn in deze richting:
http://img60.echo.cx/img60/8233/purmer11qu.jpg

Is even een erg snel schetsje.
Het idee is dus om van de halve Purmer die nu nog ongeveer open is, de helft weer onder water te zetten en de andere helft (die NIET aan Purmerend vast zit) vol te bouwen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » do 14 apr 2005, 0:30

http://www.xs4all.nl/~djidee/Deventer.JPG

Heb de nieuwe N348 ingetekend, en doorgetrokken parralel aan de spoorlijn richting zutphen, om die dorpjes te ontlasten en geklooi op de A1 te voorkomen. De oude N348 zuidelijk van de A1 wordt verkeersluw gemaakt.

Grootste verandering toch wel, 3e ijsselbrug, om de Welle(langs de ijssel), en de ringen om het centrum (van binnen naar buiten: de singel, ceintuurbaan/veenweg, oude n348/n337) te ontlasten (Verkeer A1 naar Noord/West Deventer, Olst en Wijhe). De Welle en de Veenweg worden Verkeersluw gemaakt.

Vanaf de IJsselbrug draait de nieuwe weg met een boog richting de A1, tussen Deventer en Twello door (om Twello heen zou ook kunnen), langs de IJssel ontstaat zo een mooie plek voor bebouwing (woonbestemming).


Wou ook van de omgeving bij mijn ouderlijkhuis (Stadskanaal) een kaart gaan maken, maar dat is tamelijk hopeloos

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 9:45

Wicher schreef:Interessant.

Je weet dat er ook ideeen/plannen zijn in deze richting: <plaatje>

Het idee is dus om van de halve Purmer die nu nog ongeveer open is, de helft weer onder water te zetten en de andere helft (die NIET aan Purmerend vast zit) vol te bouwen.
Klopt niet. De plannen van Dijkstra c.s. zijn als volgt:
Een nieuwe stichting, onder de naam Stichting Purmer-Meer, wil het plan van de Edamse architect en voormalig Rijksbouwmeester Tjeerd Dijkstra voor grootschalige woningbouw in De Purmer, onder de aandacht brengen van beleidsmakers. De stichting heeft Margreeth de Boer, ex-minister van ruimtelijke ordening, als voorzitter weten aan te trekken.

De Stichting Purmer-Meer in oprichting wil serieus onderzoek doen naar de vraag of De Purmer in de toekomst inderdaad kan voldoen aan regionale behoeften op het gebied van woningbouw, werkgelegenheid, waterhuishouding, milieubeheer en infrastructuur. Ze wil bestuderen of ontwikkeling van De Purmer mogelijk is met 'behoud, en waar mogelijk versterking, van de in het gebied aanwezige cultuurhistorische waarden, zoals de landschappelijke structuur van De Purmer en de vrije ligging van de historische IJsselmeersteden'.

Doel is om, conform de doelstelling van de provincie, een 'nieuwe laag' toe te voegen aan de cultuurgeschiedenis van Laag Holland, waar de regio Waterland onder valt. Dit wil de stichting bereiken, zonder daarbij de lagen uit het verleden uit te poetsen of te beschadigen. De stichting neemt het plan van Dijkstra voor de Purmermeer als uitgangspunt. Dit plan van Dijkstra behelst de ontwikkeling van een nieuwe woonstad in een deel van De Purmer tussen Purmerend, Edam-Volendam en Monnickendam. Dijkstra stelt voor om er 36.000 woningen te bouwen. Het resterende gebied tot aan de ringvaart bij Edam en Monnickendam wil hij onder water te laten lopen ten behoeve van waterberging en recreatie.
Het gebied oostelijk van de Middentocht zou volgens Dijkstra onder water moeten worden gezet. Mij lijkt het geen fijne gedachte voor de waterhuishouding van de resterende Purmerpolder. Het plan is volgens mij voornamelijk ingegeven door de wens van Dijkstra om een buffer te maken tussen het oprukkende Purmerend enerzijds en Edam, Volendam en Monnickendam anderzijds. Dijkstra heeft overigens ook geen Middentochtweg gepland. Hij wil ongeveer volgens hetzelfde tracé door Waterland de Noord-zuidlijn doortrekken. Hij denkt dat daarmee de verkeersproblemen zijn opgelost, zelfs met 36.000 woningen extra.
Hij mag dan wel ex-Rijksbouwmeester zijn, maar van verkeer en vervoer heeft de man helaas absoluut geen kaas gegeten. :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 14 apr 2005, 10:47

Shit, heb ik toch even de watermassa en de bebouwing verwisseld. Ik deed het ook even uit het blote hoofd. Ik heb hier ergens wat artikeltjes erover liggen met preciezere plaatjes, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Inderdaad is creeren van een buffer tussen Purmerend en Edam e.o. een belangrijk doel. Men is bang dat anders straks de hele boel dicht zit. Op zich kan ik me hier wel in vinden.

En inderdaad gebruikte-ie de NZ-lijn als belangrijke drager. Hoewel het me een goed idee lijkt om de NZ-lijn er heen te leggen als dit plan er komt, ben ik het met je eens dat deze nooit in z'n eentje de hele mobiliteitsbehoefte kan opvangen. Die gedachte is absurd, er zullen ook veel wegen nodig zijn, bijvoorbeeld zoals in jouw kaartje. Zeker als je bedenkt dat het wel weer als gewoonlijk zal gaan: eerst is de bebouwing voor 2/3 bewoond, pas daarna komt de metrolijn erbij.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 14 apr 2005, 10:56

Wat betreft mijn eigen regio: van Utrecht heb ik niet zo 1-2-3 een kaartje klaar staan. Echt gigantische projecten staan hier dan ook niet op stapel, gelukkig is het wegennet al redelijk compleet. Aanpassingen komen meer neer op wat aanpassingen hier en daar, zoals een parallelbaan, een fly-over etc. En natuurlijk het eea voor Leidsche Rijn.
Toch zal ik een dezer dagen eens kijken of ik een kaartje kan maken. Toch wel geinig.

Wel had ik nog dit schetsje van Zeist staan. Ook wel de regio, en ik er ook nog gewoond (enkele jaren geleden). Het is een combi van definitieve plannen, oude nooit uitgevoerde plannen, nieuwe voorstellen en eigen ideeen.

Afbeelding

Afbeelding
(huidige situatie volgens Michelin, mijn schets)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:22

Haarlemmermeer 2030, visie
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:24

In bovenstaand plaatje moet voor de N 207 ten zuid oosten van de afrit Nieuw Vennep de A 23 bedacht worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 14 apr 2005, 12:26

de bende van vier? wat is dat nou weer dan? Heb je er ook een gewoon kaartje van ipv een lucht/sattelietfoto? das wat handiger te zien alles.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:31

de bende van vier
studiegenoten van mij. We waren drie jaar geleden in een baldadige stemming (laatste week voor de zomervakantie, je kent het wel :P )
Heb je er ook een gewoon kaartje van ipv een lucht/sattelietfoto?
Nee helaas niet. Ik vond dit kaartje trouwens toen ik even mijn uni-bestanden flink aan het opschonen was. Te mooi om jullie te onthouden. Maar het kaartje is al weer gedateerd: de A 205 bestaat al een tijd niet meer...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » do 14 apr 2005, 12:34

In bovenstaand plaatje moet voor de N 207 ten zuid oosten van de afrit Nieuw Vennep de A 23 bedacht worden.
Liever de A25 (/A22) over het huidige en nog aan te leggen trace van de N205.

Vreemde nieuwe loop van de N201 trouwens, die ben ik nog nergens tegengekomen. Ze zijn wel aan het plannen voor het doortrekken van de N206 van De Zilk via Hillegom naar de N205, zo ongeveer op dat op de foto aangegeven nieuwe gedeelte van de N201.

Verder lijken de plannen me volstrekt ontoereikend voor de verwachte groei van het autoverkeer in die regio.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:45

Nee, dat is afgevallen omdat men gekozen heeft voor de verbreding van de A 44 (2*3), A 4 (4*3) en A 5 (2*3), die de relaties ook bedienen. Wij zijn daar in meegegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 apr 2005, 12:48

n. Ze zijn wel aan het plannen voor het doortrekken van de N206 van De Zilk via Hillegom naar de N205, zo ongeveer op dat op de foto aangegeven nieuwe gedeelte van de N201.
Er zijn plannen geweest om de Nieuwe Bennebroekerweg aan te sluiten op de N 206. Die zijn nu weer in de koelkast gezet, maar wij hebben die gelegenheid waargenomen om de omgelegde N 201 op deze Nieuwe Bennebroekerweg aan te sluiten en de gehele weg één nummer te geven zodat er een nummer vrij kwam om de Ring Hoofddorp Noord een N nummer te geven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 21:35

Over de regio Kennemerland heb ik ook zo mijn ideeën...

Afbeelding
Afbeelding

Schiet me maar lek... :)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 14 apr 2005, 22:05

Nou liever niet...;)

Wat betreft de plannen voor het onderliggend wegennet in mijn regio (Diemen) weet ik weinig. Maar één aanpassing zou volgens mij al een verbetering zijn: de spoorkruising in de Ouddiemerlaan ongelijkvloers maken.
Ik denk dat de rest van het onderliggend wegennet in en rond Diemen wel okay is, maar er zijn vast mensen (Vincent?) die nog andere ideeën hebben.

Wat Eindhoven betreft: het belangrijkste regionale voorstel is natuurlijk het BOSE-tracé. Zelf zou ik er veel meer in zien als de oostkant van Eindhoven beter bereikbaar wordt gemaakt door de bestaande infrastructuur aan te passen. De ringweg aan de oostkant moet op gevaarlijke kruisingen ongelijkvloers worden uitgevoerd, wat bovendien de doorstroming bevordert. Een flyover van de Kennedylaan naar de ring zal afslaand verkeer moeten opvangen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 14 apr 2005, 22:06

Zo te zien heb je nogal ambitieuze plannen voor Badhoevedorp René! Een tunnel, terwijl er al een ontwerp voorligt om de A9 om het dorp heen te leiden? Explain?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 22:20

Alargule schreef:Zo te zien heb je nogal ambitieuze plannen voor Badhoevedorp René! Een tunnel, terwijl er al een ontwerp voorligt om de A9 om het dorp heen te leiden? Explain?
Een omlegging van de A9 zal tot jarenlange overlast leiden op de A4. Met een uitgekiende fasering is het mogelijk om een tunnel neer te leggen op het bestaande tracé (is al eerder onderzoek naar gedaan). Daar gaat dan ook mijn voorkeur naar uit. Bovendien blijft het verkeer op de A9 zo de kortste route volgen, terwijl de barrièrewerking, geluids- en luchtproblemen van Badhoevedorp ook worden opgelost.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 14 apr 2005, 22:21

Maar dan de hamvraag: "En wat kost dat dan wel niet?" ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 22:24

Valt wel mee. Ik ga gewoon uit van een conventioneel uitgegraven sleuf waarin een tunnel wordt gelegd (dus niet van een boortunnel), en daarna afgedekt. Een compleet nieuw knooppunt Badhoevedorp kost ook kapitalen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 14 apr 2005, 22:27

Maar zorgt zo'n uitgegraven sleuf ook niet voor jarenlange verkeersoverlast op de A9 (en op de A4)? De tunnel zal toch onder de bestaande weg moeten komen te liggen, met als gevolg dat er toch één rijbaan moet worden afgesloten tijdens constructie. Om nog maar te zwijgen over het enorme bouwcircus dat zo'n tunnelbouw met zich meebrengt middenin Badhoevedorp.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 apr 2005, 22:35

Alargule schreef:Maar zorgt zo'n uitgegraven sleuf ook niet voor jarenlange verkeersoverlast op de A9 (en op de A4)? De tunnel zal toch onder de bestaande weg moeten komen te liggen, met als gevolg dat er toch één rijbaan moet worden afgesloten tijdens constructie. Om nog maar te zwijgen over het enorme bouwcircus dat zo'n tunnelbouw met zich meebrengt middenin Badhoevedorp.
Eerst verbered je de bestaande zuidbaan met anderhalve meter, en dan zet je er een 4-0 systeem op. Vervolgens sla je een damwand op de wegas, en graaf je de noordbaan af. Vervolgens op het tracé van de noordbaan een tunnelkoker voor 3 rijstroken met een vluchtstrook aanleggen. Na gereedkomen van deze koker verschuiven de 2x2 rijstroken naar de nieuwe tunnelbuis. Dan de zuidkant weggraven en tunnel bouwen. Na afloop ligt er een 2x3-strooks tunnel met vluchtstroken onder Badhoevedorp op de plek waar nu nog 2x2 bovendoor gaat.
De A9 heeft tijdens de bouw geen capaciteitsreductie.

Wat betreft Badhoevedorp: na 40 jaar overlast even nog een paar jaar door de zure appel heenbijten, waarna men van de overlast van het verkeer verlost is en een nieuw centrum kan ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 15 apr 2005, 0:30

Op dit plaatje wordt eens te meer duidelijk dat de A 5 volkomen overbodig is. Het geld had m.i. beter in een omlegging of ondertunneling van de A 9 gestoken en een reconstructie van knp. Badhoevedorp. Dat gaat alsnog gebeuren waarschijnlijk en dus is er volgens mij sprake van ernstige kapitaal vernietiging, dat men toch beter in de N 201 en de N 205 als A 22 had kunnen besteden.
Schiet mij maar lek
Poging: Het verlengde van de N 206 heb je in dezelfde bocht laten liggen als die er nu ligt. Dat kan natuurlijk nooit. Het is een haakse bocht, en dat past niet in een 'route mettez au normes d'autoroute' zoals jij die hebt afgebeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 12:09

Vinny schreef:Op dit plaatje wordt eens te meer duidelijk dat de A 5 volkomen overbodig is.
Vind ik niet. Je moet de A5 als geheel zien, als bypass voor de drukke A10west. Je kan wel een Tweede Coentunnel aanleggen, maar de A10west kan nauwelijks worden verbreed. Dan moet je dus een andere oplossing bedenken, en de A5 lijkt me een heel aardige.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 15 apr 2005, 12:59

Ik blijf de A 5 overbodig vinden, ook in relatie met de tweede Coentunnel. Relatie Schiphol - Noord-Holland zal gewoon via de A 4 en A 10 verlopen of evt. via de A 9 en de toekomstige westrandweg. Zuidelijker dan Schiphol is maar een zwakke relatie. Dan kun je dat veel beter steken in bijvoorbeeld een ongelijkvloerse N 205 en N 201. Zeker als de A 9 toch wordt omgelegd kun je op Badhoevedorp alsnog kiezen voor een grote ring (A5) of kleine ring (A 10).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 15 apr 2005, 13:06

Ik vind Renés plan goed. :)

Ga zo nog maar eens wat regio's af. ;)

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 15 apr 2005, 13:17

2 werkelijke plannen uit mijn regio; de binnenring en de buitenring van Parkstad Limburg (omgeving Heerlen en Kerkrade).
Ter verbetering van de bereikbaarheid en het verplaatsen van de verkeersproblemen naar locaties buiten de bewoonde gebieden, bestaan momenteel de plannen voor 2 ringwegen. De ringwegen zullen beiden (waarschijnlijk) volledig 2x2 zijn, met gelijkvloerse kruisingen en enkele ongelijkvloerse passages en zullen grotendeels over bestaande wegen lopen.

De huidige situatie, met een slechte infrastructuur:
Afbeelding

De geplande situatie:
Afbeelding

Ter informatie. Dit jaar zouden de werkzaamheden aan de binnenring moeten beginnen, het grootste gedeelte hiervan bestaat al. De buitenring zal naar verwachting pas in 2010 worden gerealiseerd, hiervan bestaat ook al een groot deel (de N298, N299 en N300), maar een exact plan is nog niet vastgesteld. Zoals je op de bovenstaande tekening ziet zit er bijv. een vreemde haak om Brunssum, hier staat nog geen tracé vast omdat er een kwetsbaar natuurgebied ligt. Er bestaat een alternatief dóór Brunssum (ondertunneld) of zuidelijk langs Brunssum (langs de beschermde Brunssumerheide). Andere onzekerheden zijn de kruising bij Kerkrade-Eygelshoven (ook wel bekend als 'knooppunt Hopel') en de aansluiting met de N281-autoweg ten zuiden van Heerlen, er bestaat een mogelijkheid dat de ringweg hier in een rechte lijn doorgaat tot aan de bestaande aansluiting op de A76 nabij Simpelveld.

Meer informatie wat betreft de buitenring; zie o.a. hoofdstuk 8.4 van het Provinciaal Omgevingsplan Limburg (POL)

Overige plannen:

- Verbreding A76 tussen knooppunt Kerensheide en Ten Esschen van 2x2 naar 3x3. Gepland rond 2010.
- Een aansluiting ten westen van Simpelveld op de A76 richting Eindhoven staat/stond ter discussie, maar ter plaatse is een enorm hoogteverschil tussen de kruisende wegen. Het is niet zeker of dit werkelijk gaat gebeuren. Enkele jaren geleden las ik in het LD een krantenbericht dat er onderzoek zou komen, maar daarvan heb ik nog geen resultaten gezien.

Andere verbeteringen die ik zelf graag zou willen zien:

- Knooppunt Kunderberg uitbreiden met verbindingen van Nuth naar Maastricht en andersom. Van en naar Heerlen lijkt me vrij overbodig, de N281-autoweg voldoet prima. Er bestaan naar mijn weten geen plannen waarin deze aanpassing voorkomt.
- De ontbrekende oprit richting Aken bij afrit 6 van de A76 moet worden aangelegd, daar is genoeg ruimte voor en het hoogteverschil valt heel erg mee. Plannen zijn mij eveneens onbekend.
- Uitbouw afrit 5 van de A76, zoals ik in een andere draad al eens heb beschreven. Het is momenteel één van de grootste knelpunten binnen de regio, en in de toekomst zal dit alleen maar erger worden, zeker als straks ook de buitenring hier gaat aansluiten. Uitbouw tot half klaverblad is m.i. het beste, inclusief turbo-rotondes bovenaan de afritten.
- Afrit 4 van de A76 opheffen en afbreken, hiervoor in de plaats een verbindingsweg naar afrit 5 aanleggen. Dit om de doorstroming op de A76 te verbeteren.

Mocht iemand het bovenstaande kunnen verbeteren of meer erover weten; ik lees het graag. ;)
Groet, Charles

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 15 apr 2005, 20:02

Van mijn eigen regio Utrecht heb ik wel het volgende kaartje:

Afbeelding

Dit is echter eigenlijk niet eens mijn eigen visie, maar grotendeels gewoon bestaande serieuze plannen. Ik vind het eigenlijk moeilijk om 1-2-3 echt verder in de toekomst te kijken hier. Voor het grootste deel is het wegennet al redelijk compleet. En veel ruimte voor grootschalige woningbouw is er niet meer. De meeste beschikbare ruimte wordt al gebruikt voor Leidsche Rijn. Uitbreiding daarachter zie ik niet snel gebeuren.
Wel zal er nog woningbouw komen in Rijnenburg, tussen Leidsche Rijn en IJsselstein. Dit zal echter niet dermate grootschalig worden dat hiervoor gigantische nieuwe infra nodig is.
Als ik eens zin heb zal ik eens nadenken over een echte visie. :)

Maar goed. In dit kaartje zitten ook al wat vernieuwingen. De belangrijkste is de A25. Dat nummer heb ik de huidige N230 namelijk gegeven. De plannen om deze weg volledig ongelijkvloers te maken zijn er al. Op termijn denkt men zelfs aan een autosnelweg met nationale functie. Daarbij zou rijkswegstatus, met bijbehorend nummer horen. Zeker als deze weg nog verder wordt uitgebreid als Ring Utrecht wil ik graag een mooi nummer. A26 sluit mooi aan op A27 en A28, maar het nummer A25 spreekt mij meer aan. :)
Wat nog iets minder reeel is in het kaartje is de doortrekking van de A25 (N230) door Leidsche Rijn naar de A12. Dit is echter geen belachelijk idee. Het trace is namelijk duidelijk gereserveerd, dus de beleidsmakers hebben er al rekening mee gehouden. Vanwege de geluidsoverlast zal deze weg halverwege door Vleuterweide wel overkluisd moeten worden, maar het is prima te doen.

Voorts zijn er een lading andere kleinere plannen in opgenomen, bijvoorbeeld in Utrecht-West. Zo liggen daar een aantal Leidscherijnse wegen, is de afslag op de A2 verplaatst, en loopt van daar de 'Spoorlaan' (NOUW-3) via Lage Weide over het A'dam-Rijnkanaal naar de verdeelring.
Ook heb ik de fly-over op het 24 Oktoberplein opgenomen.

Verder zijn er nog wat projecten en (oude) plannen rond Nieuwegein, Houten en Zeist opgenomen. De 'Westelijke Randweg Zeist' zal er evenwel niet komen voorlopig, evenals de aansluitende afslag van de A28.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 15 apr 2005, 20:09

Nieuwegein: De N210 is volgens mij eenvoudig te koppelen op de uitvalsweg naar de nieuwe A27-aansluiting Nieuwegein-Oost. Dat helpt wellicht de overbelaste knoop A2/N210 te ontlasten.

Plaats reactie