[N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Albaufstieg » ma 25 mei 2015, 11:50

^^
Zoals Alfa al opmerkte zijn de doelen waarschijnlijk voor het merendeel gewoon integraal overgenomen van de oude bewegwijzering. An sich vind ik het niet heel storend dat die lokale plaatsjes en dorpjes op de bewegwijzering terugkomen, de N61 fungeert ook als regionale 2x1 ontsluitingsweg voor deze lokale doelen. Of het écht nodig is valt inderdaad te betwijfelen.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 25 mei 2015, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door boe! » ma 25 mei 2015, 12:26

Pino schreef:Hoe nodig is het nu om er richting Terneuzen steeds vier plaatsen op de borden
Vanaf Biervliet stond oorspronkelijk ook Hulst op de borden. Dat is gesneuveld. Op de N62 bij de Sluiskiltunnel is Vlissingen weggelaten. Ze snoeien dus wel, maar met mate.
Laatst gewijzigd door boe! op ma 25 mei 2015, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Steptimer » ma 25 mei 2015, 12:48

Hulst staat er nog wel op, misschien net iets later?
Ook op vallend dat de aanduiding tol achter Goes en Middelburg kleiner en dunner staat aangegeven. Oogt een stuk beter en rustiger.
Hulst op het bord: https://www.flickr.com/photos/96812443@N04/18016480632/

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 25 mei 2015, 14:07

Pino schreef:Van de rechtdoordoelen op de route word ik trouwens ook niet heel vrolijk. Hoe nodig is het nu om er richting Terneuzen steeds vier plaatsen op de borden ten hebben en richting Schoondijke drie? Er zit een behoorlijke overlap tussen bewegwijzerde doelen als Hoek en Terneuzen, Biervliet en Oostburg/Breskens en uiteindelijk ook tussen Goes en Middelburg. Moet je de weggebruiker op een rijksweg willen vermoeien met dit soort lokale meuk?
Inderdaad. Oostburg en Breskens en zijn de 'eindbestemmingen' die altijd terugkomen. Dan wordt daarboven steeds het volgende dorp weergegeven. Vanaf Hoek staat er Biervliet, vanaf Biervliet staat er IJzendijke en vanaf IJzendijke staat er Schoondijke. Met enkel 'Oostburg en Breskens' kon zeker volstaan worden. In omgekeerde richting volstond enkel Terneuzen en misschien de vaste combo Goes en Middelburg om de Westerscheldetunnel aan te duiden.
verfmeer95 schreef:^^ Wel Havens 0-5600, dat moet voldoende zijn.
Vanaf de Braakman kan je DOW bijna heel de tijd zien liggen. Dus er had net zo goed kunnen staan 'volg de fabriek in de verte'. ;)
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 25 mei 2015, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Pino » ma 25 mei 2015, 14:34

Albaufstieg schreef:An sich vind ik het niet heel storend dat die lokale plaatsjes en dorpjes op de bewegwijzering terugkomen, de N61 fungeert ook als regionale 2x1 ontsluitingsweg voor deze lokale doelen. Of het écht nodig is valt inderdaad te betwijfelen.
Het voornaamste probleem vind ik dat de borden hierdoor onnodig vol worden. Op een doorgaande weg zou je in beginsel moeten kunnen volstaan met één of twee rechtdoordoelen, die vooral als routebevestiging dienen. Dat stelt de weggebruiker dan beter in staat om te kijken of de kruisende doelen interessant zijn.

Dat een niet-autosnelweg daarbij mede dient ter regionale ontsluiting is natuurlijk helemaal geen bijzonder fenomeen. De meeste landen om ons heen volstaan op dat soort wegen met een veel beperkter aantal doelen. Frankrijk is de enige uitzondering, maar dat legt met de kleuren groen en wit dan weer een ander onderscheid aan binnen de rechtdoordoelen. Voor een Nederlandse weg als deze zou ik het houden op één regionaal doel samen met één interregionaal doel. Dorpjes in de buurt hebben geen vermelding op richtinggevende bewegwijzering nodig totdat je zo ongeveer afslaat (al kun je eventueel afstandenborden introduceren en er daar enkele op vermelden). Het hier te vermelden regionale doel zou, van west naar oost, zijn Sluis, Oostburg, Terneuzen of Hulst. Op weg naar de Westerscheldetunnel is één doel voldoende om de andere kant weer te geven als interregionaal doel.

Dan resteert dat een wat prominentere kruisende weg zoals die naar Breskens enige extra vermelding zou kunnen krijgen. Maar dan pas op het moment dat je al zo dicht bij de splitsing bent dat het bewegwijzerde regionale hoofddoel die kruisende route echt niet meer omschrijft. Breskens leeft vermoedelijk vooral om historische reden boven zijn stand.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 25 mei 2015, 15:14

Pino schreef: Het voornaamste probleem vind ik dat de borden hierdoor onnodig vol worden. Op een doorgaande weg zou je in beginsel moeten kunnen volstaan met één of twee rechtdoordoelen, die vooral als routebevestiging dienen. Dat stelt de weggebruiker dan beter in staat om te kijken of de kruisende doelen interessant zijn.

Dat een niet-autosnelweg daarbij mede dient ter regionale ontsluiting is natuurlijk helemaal geen bijzonder fenomeen. De meeste landen om ons heen volstaan op dat soort wegen met een veel beperkter aantal doelen. Frankrijk is de enige uitzondering, maar dat legt met de kleuren groen en wit dan weer een ander onderscheid aan binnen de rechtdoordoelen. Voor een Nederlandse weg als deze zou ik het houden op één regionaal doel samen met één interregionaal doel. Dorpjes in de buurt hebben geen vermelding op richtinggevende bewegwijzering nodig totdat je zo ongeveer afslaat (al kun je eventueel afstandenborden introduceren en er daar enkele op vermelden). Het hier te vermelden regionale doel zou, van west naar oost, zijn Sluis, Oostburg, Terneuzen of Hulst. Op weg naar de Westerscheldetunnel is één doel voldoende om de andere kant weer te geven als interregionaal doel.
Inderdaad, zoals gezegd is vooral de vermelding van het volgende dorp (letterlijk) dat overbodig is. Zeker omdat ze telkens bovenaan geplaatst zijn. Oostburg en Breskens zijn wel op zijn plaats. Dus het volstaat om richting Breskens telkens de bovenste bestemming te schrappen. Dat zal de borden al heel wat minder vol maken.
Pino schreef: Breskens leeft vermoedelijk vooral om historische reden boven zijn stand.
Tot voor kort werd zelfs in Kaprijke aan de E34 Breskens als eindbestemming gegeven (nu is dat IJzendijke). Breskens zal inderdaad zo prominent bewegwijzerd worden door het voormalige veer. Maar op de N61 is Breskens wel nog terecht omdat het het eindpunt van de weg is (ookal is dat numertechnisch misschien niet zo).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Pino » ma 25 mei 2015, 15:43

^^ Volledig eens wat betreft het weglaten van het volgende dorp. Verder ben ik ter plaatse eigenlijk maar nauwelijks bekend, maar met een blik op de kaart zou ik eerder de N253 als het logische vervolg van de N61 zien dan de voormalige rijksweg naar Breskens. De combinatie N253/N61/N290 vormt in die benadering een soort oost-west door de regio, waarvan Oostburg (of Sluis of Knokke of Brugge) het logische einddoel is en Brekens niet meer dan het hoofddoel van een prominente aftakking. Maar ik heb er totaal geen zicht op, of dat in lijn is met de daadwerkelijke verkeersstromen in de regio.

Hoe dan ook: als je Breskens als einddoel van de N61 ziet, zou je Oostburg minder prominent moeten bewegwijzeren - en omgekeerd. Alleen als je echt niet kunt kiezen en vindt dat er eerder sprake is van een gelijkwaardig splitsende weg, lijkt het mij gepast om beide gedurende echt langere tijd naast elkaar te hebben staan. Bewegwijzeren is weglaten, ook op dit soort wegen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 25 mei 2015, 15:56

De rotonde bij Schoondijke is een duidelijk eindpunt van de N61. Daar zijn er twee prominente richtingen: rechtdoor voor Breskens (en deel Noordzeekust) en linksaf voor Oostburg (en Sluis/Cadzand/Knokke). Vandaar dat Oostburg en Breskens wel goed samen passen als eindbestemming van de N61. Omdat het beslissingspunt toevallig samenvalt met het einde van die weg. Zoals ik het aanvoel vormt de N61 de oost-west-corridor die rond Schoondijke aantakt op de noord-zuidas Breskens-Sluis/Aardenburg (die rond Draaibrug splitst), dus N676-N253/N251. Oostburg is als meest prominente dichtstbijzijnde plaats een goede bestemming voor de zuidelijke tak en Breskens voor de noordelijke tak.

Weliswaar zal de meerderheid van het verkeer richting Oostburg gaan. Maar richting Breskens is ook niet te verwaarlozen omdat je langs daar een groot deel van de Noordzeekust kunt bereiken en ook Groede.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 25 mei 2015, 16:52

Eigenlijk zou de hele N61 gewoon naar de provincie Zeeland kunnen. De N62 vervolgens naar het Rijk, uitruil dus. De N62 heeft een duidelijkere nationale functie nu de Sluiskiltunnel er is en de verdubbeling aanstaande met een conflictvrije aansluiting op de rest van het hoofdwegennet. Al zou dat aan de Belgische kant wel beter kunnen nog.
Of eenmaal provinciaal de N61 dan het nummer zou moet houden is een tweede. Het is dan simpel om de N290 helemaal door te trekken tot Schoondijke of zelfs nog verder over de gehele N253 naar Sint Anna ter Muiden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 25 mei 2015, 17:07

Zijn er eigenlijk nadelen aan het feit dat de N61 een Rijksweg is en de N62 een provincieweg? Of is het puur uit systeemdenken dat jullie die ruil willen zien? Want praktisch lijkt het mij weinig verschil te maken wie de wegbeheerder is. Als het een Rijksweg is zal het onderhoud van de N61 misschien juist beter gebeuren.

Sinds vandaag heb ik trouwens ontdekt dat het grootste gedeelte van de wegen in Zeeuws-Vlaanderen in beheer is van een waterschap. Dat lijkt mij veel onzinniger dan het N61/N62-verhaal. Sowieso is de NV Westerscheldetunnel (dat ook de Sluiskiltunnel beheert) sinds 2009 volledig eigendom van de provincie Zeeland. Om die reden zal een ruil dus moeilijk liggen. Ik heb wel op de PDOK-viewer gezien dat een klein deeltje van de Willemsweg nabij Schoondijke nog als Rijksweg ingekleurd staat. Daar valt wellicht een overdraging te verwachten, want zoiets is écht onnozel. ;)

In ieder geval: op een nummer N253 ipv de N61 zit ik niet te wachten. Zo een hoog nummer is onmogelijk 'sexy' te maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Pino » ma 25 mei 2015, 17:23

^^ Dat laatste ben ik sowieso met je eens. Het idee dat een rijksweg bij een afwaardering naar het driecijferige segment moet (enige uitzonderingen daargelaten) is een vorm van doorgeslagen systeemdenken. De weggebruiker zou er best wel wat voor kopen als de eerste 99 nummers gewoon volledig gebruikt zouden worden, wie de beheerder ook is. Zie wat fictieve gedachten hier.

Voor de rest is het onderscheid bovenal een financieringskwestie: uit welk onderhoudspotje komt het geld voor onderhoud cq is het reëel om belastingbetalers aan de andere kant van het land voor deze weg te laten betalen? Met een uitruil ken je dus een zeker landelijk belang toe aan de N62 en erken je dat de N61 een vrij beperkte rol heeft. Een waterschap als wegbeheerder is een variant op regionaal belang/regionaal financieren. Het is ergens wel opvallend dat op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse Eilanden en in het Rivierenland de waterschappen de meerderheid van de wegen buiten bebouwde kommen in beheer hebben, waar dat elders eerder de gemeenten zijn. Er zal een zekere samenhang zijn met het feit dat in die gebieden veel wegen over dijken lopen, maar ongetwijfeld is het ook historisch zo gegroeid waar elders in Laag Nederland de waterschappen een veel beperktere rol in het wegbeheer hebben. Het waterschap als oerhollandse bestuurslaag blijft hoe dan ook een raar beestje, maar voor het wegbeheer is het in de basis niets anders dan een provinciale weg of een gemeentelijke weg.
Laatst gewijzigd door Pino op di 26 mei 2015, 9:58, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 25 mei 2015, 17:28

^^Het beheer van de N61 zal vast heel wat goedkoper zijn dan dat van de veel langere N62 met twee dure tunnels (weliswaar tolweg, dus voor een deel financieel onafhankelijk). Dus ik denk dat de huidige situatie best een goede deal is voor de belastingbetaler in de rest van Nederland. ;)

Maar na 2033, als de tolinkomsten wegvallen (dat is toch de verwachting) zou het voor de provincie Zeeland best een kostelijke affaire kunnen worden, dan zit een ruil er misschien aan te komen.

Ik las ook dat de tracéwet niet geldt omdat de N62 een provinciale weg is. Gezien de N62 bijna één groot project is (Sloeweg, Westerscheldetunnel, Sluiskiltunnel, Tractaatweg) zou dit ook een van de redenen kunnen zijn om het minstens even een provinciale weg te laten zijn. Misschien wordt als alles klaar is in een keer de hele N62 omgeruild? Want als je dat nu al zou doen zou dat procedurele moeilijkheden scheppen voor het project Sloeweg en Tractaatweg en ook het beheer van de NV Westerscheldetunnel (dat zoals gezegd in 2009 juist verkocht is aan de provincie Zeeland).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Pino » ma 25 mei 2015, 17:44

Alfa schreef:Het beheer van de N61 zal vast heel wat goedkoper zijn dan dat van de veel langere N62 met twee dure tunnels (weliswaar tolweg, dus voor een deel financieel onafhankelijk). Dus ik denk dat de huidige situatie best een goede deal is voor de belastingbetaler in de rest van Nederland. ;) Maar na 2033, als de tolinkomsten wegvallen (dat is toch de verwachting) zou het voor de provincie Zeeland best een kostelijke affaire kunnen worden, dan zit een ruil er misschien aan te komen.
Ik moet dan toch onvermijdelijk aan de Prins Willem Alexanderbrug denken, de tolbrug die de provincie Gelderland via een soortgelijke NV zo weinig opleverde dat ze er ruim voor afloop van de concessie een reguliere tolvrije provinciale weg van hebben gemaakt. We zullen af moeten wachten hoe het met de N62 af gaat lopen...

Of de rest van Nederland nu een goede deal heeft? Laat ik ermee beginnen dat de kosten van de verbinding niet bepalend moeten zijn voor het bestuursniveau dat de weg in beheer krijgt. Ik zie voldoende nationaal belang in de N62 om de status van rijksweg te rechtvaardigen. Het feit dat het een van de weinige provinciale wegen is met een tweecijferig nummer zegt al iets. Maar het hoort ergens wel bij de moderne tijd, niet alleen in Nederland, dat de centrale overheid een duur maar regionaal belangrijk project op de wat langere baan schuift waarna de decentrale overheid met het grootste belang besluit dan de kar maar te gaan trekken. Dat wil trouwens niet automatisch zeggen dat de rest van Nederland geen (substantiële) bijdrage heeft geleverd aan deze provinciale weg. Maar dat loopt dan via de achterkamertjes-koehandel die een beetje bij het schuiven met wegbeheer hoort.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Peter » di 26 mei 2015, 5:38

De upgrade van de N18, N31 en N33 werd/wordt zwaar provinciaal gesponsord. Het rijk steekt de laatste jaren zijn geld liever in fileknelpunten en niet in bereikbaarheid. Het zou inderdaad logischer zijn de N61 en N62 van eigenaar te laten wisselen, maar financieel zal het inderdaad (met de tol) niet veel uitmaken.

De N62 is wel de enige Nxx weg die nooit rijksweg geweest is. Gelukkig houden tegenwoordig belangrijke lokale verkeeraders als N34, N46 en (in mindere mate) N69 hun lage nummers bij afstoting. Wellicht komt de slechtste huidige rijksweg van Nederland (N57) ook nog wel een keer aan de beurt voor afstoting naar de provincie met een zak geld mee.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Kaaiman » di 26 mei 2015, 8:48

De Tractaatweg wel degelijk rijksweg geweest, aangelegd als rijksweg 61 (cf. RWP 1968), maar volgens mij nooit als N61 bewegwijzerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door harry » di 26 mei 2015, 16:50

Peter schreef:De N62 is wel de enige Nxx weg die nooit rijksweg geweest is.
Behalve dan het stuk dat (tot zéér recent) dubbelgenummerd was met de N61. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 16:14

Ik heb vanochtend de N61 eens helemaal gereden van Schoondijke tot Terneuzen. Er is nog best wel veel van de route met 2 rijstroken per richting uitgerust. Voor m'n gevoel tussen een derde en de helft. Alhoewel ze eenvoudig de hele route (m.u.v. Braakman) als 2x2 hadden kunnen uitvoeren. De breedte is er al, alleen 2 meter asfalt aan de buitenkant nodig. Sowieso heeft de N61 min of meer het ruimtebeslag van een autosnelweg, minus de aansluitingen.

Toch wel een mooie route geworden. Het zal ongetwijfeld een grote verbetering zijn (ik was er nog nooit eerder geweest).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door captain007 » ma 08 jun 2015, 17:49

Het schiet inderdaad wel op. Alleen rijden veel Belgen en Duitsers daar asociaal traag. Die vinden 70 a 80 wel hard genoeg en dan is het echt verrekte irritant als je daar kilometers lang achter moet zitten. Dan is het nog een geluk dat je bij de rotondes op het 2x1 gedeelte nog wel inhaalstroken hebt.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Steptimer » ma 08 jun 2015, 21:15

Het is een hele verbetering. Nu kun je tenminste de langzaam rijdende automobilisten inhalen op bepaalde stukken en je hebt geen last meer van tractoren.
De oude weg werd de weg des doods genoemd. Heb het vermoeden dat er minder ongelukken zullen gebeuren vanwege de nieuwe weg. :top:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 08 jun 2015, 22:22

Het speelt ook mee dat de werken nog maar net gedaan zijn en veel zones voorheen effectief '70' als limiet hadden. Het moet nog wat gekender worden dat het een 100-weg is. Op het 2x2-deel wordt die 100 allesinds vlot gehaald door de meesten.

Die plaatselijke versmalling nabij de Braakman heeft weliswaar geen gevolgen voor capaciteit maar komt toch altijd weer onverwacht opduiken. Zowel de inhaalstrook net na de rotonde is daardoor heel kort, maar ook vanuit Terneuzen komt die versmalling nogal plots. Dus toch een klein veiligheidsrisico, merk trouwens op dat de nieuw geplaatste middenberm op diverse plaatsen al aan flarden gereden is. Ik vraag me toch echt af hoe sommige mensen rijden.
Steptimer schreef:Nu kun je tenminste de langzaam rijdende automobilisten inhalen op bepaalde stukken
Dat mocht daarvoor ook al over de gehele lengte. ;) Of het slim was is een andere zaak.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Steptimer » ma 08 jun 2015, 22:50

Haha, ja ik bedoelde veilig. ;) :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 08 jun 2015, 23:41

Wat ik nog altijd niet goed snap is het nut van die Maurits van Oranje-brug tussen IJzendijke en Schoondijke. Die bedient geen echte stromen vermits er ten noorden van IJzendijke enkel velden liggen tot aan de Westerschelde. Dan had ik liever gezien dat die brug nabij de Braakman ofzo kwam zodat er weer een rotonde minder was.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Starlet » di 09 jun 2015, 9:41

Alfa schreef:Het speelt ook mee dat de werken nog maar net gedaan zijn en veel zones voorheen effectief '70' als limiet hadden. Het moet nog wat gekender worden dat het een 100-weg is. Op het 2x2-deel wordt die 100 allesinds vlot gehaald door de meesten.

Die plaatselijke versmalling nabij de Braakman heeft weliswaar geen gevolgen voor capaciteit maar komt toch altijd weer onverwacht opduiken. Zowel de inhaalstrook net na de rotonde is daardoor heel kort, maar ook vanuit Terneuzen komt die versmalling nogal plots. Dus toch een klein veiligheidsrisico, merk trouwens op dat de nieuw geplaatste middenberm op diverse plaatsen al aan flarden gereden is. Ik vraag me toch echt af hoe sommige mensen rijden.
Steptimer schreef:Nu kun je tenminste de langzaam rijdende automobilisten inhalen op bepaalde stukken
Dat mocht daarvoor ook al over de gehele lengte. ;) Of het slim was is een andere zaak.
Ik heb nog niet gereden over de nieuwe situatie, maar ik vond het wel een sport om in de oude situatie in te kunnen halen. :p
Dat lukte meer niet dan wel door de drukte. Slechts 1x dacht ik dat ik het beter niet had kunnen doen. :oops:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door boe! » di 09 jun 2015, 17:00

Alfa schreef:Wat ik nog altijd niet goed snap is het nut van die Maurits van Oranje-brug tussen IJzendijke en Schoondijke. Die bedient geen echte stromen vermits er ten noorden van IJzendijke enkel velden liggen tot aan de Westerschelde.
Als die brug er niet was geweest, dan was er gedurende 6 kilometer geen enkele oversteekmogelijkheid geweest tussen het gebied ten noorden van de N61 en het gebied ten zuiden daarvan. Blijkbaar was die afstand te groot. Dat het een brug is en geen rotonde zal juist te maken hebben met de lage verkeersintensiteiten die jij noemt. Bij meer verkeer was het vermoedelijk wel een directe aansluiting geweest.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 09 jun 2015, 17:18

^^Al die zone een quasi leeg gebied en geen enkele verbinding tussen twee dorpen loopt langs daar. Er zal bijgevolg dan ook niet veel noodzaak zijn om over te steken. Het blijft dus een duur kunstwerk voor een brug die van niets naar nergens gaat en enkel dient om wat boeren te laten oversteken. Mocht er niets komen zou dat ook aanvaardbaar geweest zijn.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door captain007 » di 09 jun 2015, 17:29

^^ Waarschijnlijk is dan financiële compensatie voor die boeren nodig, omdat ze dus enorm moeten omrijden om naar hun land te komen. Kan mij zo voorstellen dat het dan alsnog goedkoper is om het viaduct aan te leggen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Mark » do 18 jun 2015, 11:11

De Willemsweg bij Schoondijke was nog gelangere tijd onderdeel van rijksweg 61 voor een lengte van 1,312 kilometer, ook na de opening van de omlegging Schoondijke. Per Actuele Wegenlijst juni 2015 is dat stukje weg ook overgedragen en geen rijksweg meer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door Chris » za 26 sep 2015, 21:34

Een video van de hele N61 in Zeeuws-Vlaanderen, vanaf Schoondijke tot Terneuzen. Ik heb het in juni gefilmd op de terugweg uit Spanje.

Het best wel een groot aandeel van de route die twee rijstroken heeft, met name op de oostelijke tweederde.
Link

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door EtienneM » ma 02 mei 2016, 19:23

*kleine schop*

Enigszins relevant in dit topic:
De N676 heeft over de gehele lengte nieuwe hectometerpaaltjes gekregen, met nieuwe hectometering. De hectometering begint nu met 0,1 in de veerhaven in Breskens en dit betekent dus dat de oude hectometering die was afgeleid van de voormalige N58 (helaas) is verdwenen. De nieuwe exemplaren zien zo uit:

Afbeelding

De bijna gloednieuwe hectometerpaaltjes langs de rondweg van Schoondijke zijn dus ook helaas verdwenen en vervangen door deze exemplaren.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door harry » ma 02 mei 2016, 20:17

^^ En ik dacht nog wel dat de Zeeuwen zuinig waren op hun hm-bordjes...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie