[N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: [N061] Reconstructie Zeeuws-Vlaanderen

Bericht door sirdanilot » ma 11 aug 2014, 17:35

Zo veel per jaar? Dat vind ik toch wel echt een hoop geld. Zou me verbazen als ze dat gaan doen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 11 aug 2014, 21:38

De N.V Westerscheldetunnel zou toch ook andere wegenprojecten gaan financieren? Ik meende zoiets gelezen te hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 13 aug 2014, 14:28

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 14 aug 2014, 1:56

De link doet het niet... ?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 14 aug 2014, 9:19

^^ Even gecheckt, maar ik ervaar geen problemen.

De link staat ook bovenaan de Facebook-pagina.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » do 14 aug 2014, 19:09

Nu doet ie het wel. Misschien was er een storing of lag het aan mijn computer.
Twee weken geleden over stukken van de nieuwe weg gereden. Kan niet wachten totdat de weg helemaal af is. Wat een vooruitgang zal het zijn.
De bewegwijzering ontbreekt overigens nog steeds op de rotondes.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 24 aug 2014, 11:02

^^ Bij Schoondijke is ondertussen definitieve bewegwijzering geplaatst, van die alu-lamellenborden met oldschoolbewegwijzering.

Gisteren deze weg nog eens bereden, de weg krijgt steeds meer en meer vorm.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » zo 24 aug 2014, 12:07

^^ Geldt dit ook voor de bewegwijzering op de rotondes? Is daar dan ook oldschool geplaatst of staat daar nu een mix?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 24 aug 2014, 12:31

^^ De handwijzerpaal midden op de rotonde is Redesign.

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » ma 25 aug 2014, 5:11

Zijn er foto's van de desbetreffende nieuwe borden?
Ik ben eerlijk gezegd best benieuwd.

Zijn de doelen hetzelfde gebleven?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 aug 2014, 16:51

Voorwegwijzer:
Afbeelding

Handwegwijzers op de rotonde:
Afbeelding

Dus inderdaad redesign op de rotonde en oldschool voor de voorwegwijzer. De bestemmingskeuze vind ik niet zo heel goed. Vlissingen wordt prominent weergegeven en voor wie niet beter weet zou denken dat het autoveer nog vaart. Enkel fietsers hebben hier boodschap aan, voor het grootste gedeelte van het verkeer is Vlissingen wel degelijk naar rechts. Ook Techno Park (inclusief Engelse ziekte) wordt enorm prominent weergegeven terwijl dat eigenlijk slechts het lokale bedrijventerrein van Schoondijke is.

De paal op de rotonde is trouwens opvallend stevig. De voorwegwijzer leek mij een beetje op de jaren '90 wegwijzers die in Vlaanderen geplaatst werden van Nortraco met een aluminium frame.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 29 aug 2014, 17:58, 3 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 27 aug 2014, 16:56

^^ Die aluminium frames en lamellen zijn inmiddels gemeengoed in Nederland sinds AGMI die in Nederland heeft geintroduceerd. Langs de snelwegen staat het er op diverse plekken al een tijdje vol mee.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 27 aug 2014, 17:46

Alfa schreef:De bestemmingskeuze vind ik niet zo heel goed. Vlissingen wordt prominent weergegeven en voor wie niet beter weet zou denken dat het autoveer nog vaart. Enkel fietsers hebben hier boodschap aan, voor het grootste gedeelte van het verkeer is Vlissingen wel degelijk naar rechts. Ook Techno Park (inclusief Engelse ziekte) wordt enorm prominent weergegeven terwijl dat eigenlijk slechts het lokale bedrijventerrein van Schoondijke is.
De bestemmingen zijn gelijk aan de bestemmingen die er waren op de rotonde in Schoondijke met dit verschil dat Schoondijke natuurlijk nog op de borden moest omdat de nieuwe rotonde buiten de bebouwde kom ligt. Dit is ten koste van Hoofdplaat gegaan. Dit verklaart ook de vermelding van Techno Park: gewoon overgenomen van de oude wegwijzers.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 27 aug 2014, 17:56

De voorwegwijzers zien er goed uit, maar een reflecterende handwijzer midden op een grote rotonde vind ik zelf nooit zo geslaagd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 aug 2014, 18:16

boe! schreef:
Alfa schreef:De bestemmingskeuze vind ik niet zo heel goed. Vlissingen wordt prominent weergegeven en voor wie niet beter weet zou denken dat het autoveer nog vaart. Enkel fietsers hebben hier boodschap aan, voor het grootste gedeelte van het verkeer is Vlissingen wel degelijk naar rechts. Ook Techno Park (inclusief Engelse ziekte) wordt enorm prominent weergegeven terwijl dat eigenlijk slechts het lokale bedrijventerrein van Schoondijke is.
De bestemmingen zijn gelijk aan de bestemmingen die er waren op de rotonde in Schoondijke met dit verschil dat Schoondijke natuurlijk nog op de borden moest omdat de nieuwe rotonde buiten de bebouwde kom ligt. Dit is ten koste van Hoofdplaat gegaan. Dit verklaart ook de vermelding van Techno Park: gewoon overgenomen van de oude wegwijzers.
Ze hebben inderdaad gewoon de bestemmingen overgenomen van die oude rotonde in het centrum van Schoondijke maar dat betekent geenszins dat het daarmee goed is. Niets weerhoudt om nog eens na te denken ipv simpelweg over te nemen. ;) Voor de rechtdoorbestemming had ik liever gewoon Schoondijke en Hoofdplaat gezien. Uiteindelijk is dat de kortste weg naar Hoofdplaat (een toeristisch dorp met een groot vakantiepark) en de weggebruiker zal daar meer aan hebben dan dat Techno Park (dat zelfs naar lokale normen niets voorstelt).

Vlissingen had ik hier gewoon geschrapt vermits het duidelijk een relict naar de veerboot is en de automobilist (voor wie dit bord toch bedoeld is) er niets aan heeft. Rechts had ik nog (TOL) toegevoegd aan Goes en Middelburg.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 27 aug 2014, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 27 aug 2014, 18:43

Alfa schreef:Ze hebben inderdaad gewoon de bestemmingen overgenomen van die oude rotonde in het centrum van Schoondijke maar dat betekent geenszins dat het daarmee goed is.
Ik beweer ook niet dat het goed is. Ik geef alleen een verklaring voor deze bestemmingen. ;)

Steptimer
verkeersader

Bericht door Steptimer » wo 27 aug 2014, 19:42

De bestemmingen zijn prima. Er staat duidelijk een fiets op de boot. Dat lijkt me vrij duidelijk.
Het meest opvallende is dat de afstanden naar Goes en Middelburg staan aangegeven in plaats van (TOL). Weet iemand de reden voor de verandering?
Hopelijk voeren ze het in heel Zeeuws-Vlaanderen in. Bij de afslag naar de N62 kunnen ze wat mij betreft beginnen met (TOL) achter de bestemmingen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 27 aug 2014, 22:04

Wat heeft het voor nut om TOL toe te voegen op de borden als je geen alternatieve route laat zien op de borden? Ik denk niet dat omrijden zal lonen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 aug 2014, 22:08

Die (TOL)-bordjes met altijd Goes en Middelburg als bestemmingen zijn destijds bij de opening van de Westerscheldetunnel in 2003 over heel Zeeuws-Vlaanderen geplaatst. Ook misschien omdat een toltunnel niet echt zoveel voorkomt in Nederland.

Nu ja, ik vind het wel duidelijk. Het maakt het meteen helder dat naar de Westerscheldetunnel verwezen wordt. Meer dan als die (TOL)-vermelding er niet staat.
Steptimer schreef:De bestemmingen zijn prima. Er staat duidelijk een fiets op de boot. Dat lijkt me vrij duidelijk.
Ik moest toch een paar keer kijken. Sowieso is het een beetje naast de kwestie. Fietsers hebben hun eigen bewegwijzering. Dus wat doet dat op dit bord dat vooral voor automobilisten bedoeld is? Dat fietsveer is trouwens vooral voor lokaal gebruik en toeristen. Dat zo prominent weergeven kan enkel verklaard worden uit het feit dat (zoals Boe zei) ze gewoon de oude bestemmingen overgenomen hebben. Op dat oude bord stond Vlissingen inderdaad naar links, maar toen had het een goede reden. Later hebben ze ervoor gekozen dat te behouden (wellicht om geen nieuw bord te moeten kopen) en terug kloppend te maken door er een symbooltje 'fietsveer' voor te kleven. Maar als je zo'n bord rationeel nieuw zou ontwerpen heeft Vlissingen er geen plaats.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 27 aug 2014, 22:23, 6 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 27 aug 2014, 22:13

^^ Alleen daar en bij de Kiltunnel voorlopig. Overigens wordt een tolvrije route niet bewegwijzerd en ook in België niet. Als je in België de bewegwijzering volgt kom je pas net voor de Liefkenshoek erachter dat dit een toltunnel is als je uitgaat van de bewegwijzering.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 27 aug 2014, 23:42

In IJzendijke en aan het Prins Mauritsviaduct is maar weinig veranderd sinds de vorige update in dit topic. Daar heb ik dus geen foto's van. Ik ben wel nog even in Biervliet gestopt.

01. Hier staan we tussen IJzendijke en Biervliet ter hoogte van de Oranjepolder met als kijkrichting Terneuzen (het oosten). Veel fantasie moet je niet meer hebben om te zien hoe de weg er hier zal uitzien. Zelfs de markeringen staan al aangeduid (wat ik overigens vreemd vind, want ik neem aan dat er nog een toplaag over moet?). Rechts worden het dus 2 rijstroken als inhaalstrook na de rotonde van IJzendijke met ook nog een pechhaventje. Links slechts 1 rijstrook.
Uiters links zie je nog net de vrachtwagens rijden over de huidige N61. Dat zal later een parallelweg worden. De parallelweg aan de rechterkant is reeds voltooid en in gebruik. Er komen ook nog dubbelrichtingsfietspaden. Het blijft me verbazen hoe breed het profiel van deze weg zal worden met al deze zaken. Hadden ze bij de Braakman in plaats van op een rijstrook te besparen niet kunnen besparen op een van deze randzaken?
Afbeelding

02. Rechts zie je de werken aan de nieuwe N61. Net als IJzendijke zal de nieuwe N61 hier een stukje afsnijden, dit omdat een grotere bocht genomen wordt om hogere snelheden mogelijk te maken. In IJzendijke komt in deze lege ruimte het tankstation. In Biervliet hebben ze niet meteen een bestemming in gedachten. Dit zal dus restruimte worden. De bestaande N61 wordt hier een ventweg worden en zal het oude tracé blijven volgen. Ook het plaatselijke tankstation blijft waar het is en zal dus enkel via de ventweg bereikt kunnen worden. Dit zal vast heel wat klanten schelen voor hen.
Afbeelding

03. Ik denk niet dat het hier gemeld is, maar de nieuwe rotonde in Biervliet is reeds open. Nu ja 'open', het is te zeggen: enkel als lokale verbinding tussen de twee ventwegen: er kan enkel rechtdoor gegaan worden. De N61 wordt nog steeds over het oude traject gestuurd dat hier zoals gezegd redelijk ver van verwijderd ligt. Vandaar misschien dat niemand het opmerkte dat de rotonde reeds open was?
Afbeelding

04. Wat details van deze rotonde. Ze blijkt al definitief afgewerkt met markering en al. Het wordt zoals kan gezien worden een turborotonde. Ik denk dat dit onder Belgen (die toch zowat de helft van het verkeer zijn) een berucht punt wordt. ;)
Afbeelding

05. Dit is de richting Terneuzen. Je ziet duidelijk dat alle markering reeds aangebracht is. Verderop wordt nog zwaar gewerkt. Ik hoop maar dat de markering het einde van de werken overleeft. Vanaf hier begint overigens het 2x2-segment tot in Terneuzen. Op dat kleine stukje nabij de Braakman na dan.
Afbeelding

06. De grootste werken vinden plaats aan de nieuwe fietserstunnel.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 29 aug 2014, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 28 aug 2014, 6:19

Alfa schreef:Zelfs de markeringen staan al aangeduid (wat ik overigens vreemd vind, want ik neem aan dat er nog een toplaag over moet?).
Dat is geen aanduiding voor het aanbrengen van de markering, maar voor de asfalteermachines. Dan weten ze in welk spoor ze moeten asfalteren.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 28 aug 2014, 10:59

Alfa schreef:03. Ik denk niet dat het hier gemeld is, maar de nieuwe rotonde in Biervliet is reeds open. Nu ja 'open', het is te zeggen: enkel als lokale verbinding tussen de twee ventwegen: er kan enkel rechtdoor gegaan worden. De N61 wordt nog steeds over het oude traject gestuurd dat hier zoals gezegd redelijk ver van verwijderd ligt. Vandaar misschien dat niemand het opmerkte dat de rotonde reeds open was?
Ik wist dat die rotonde op 25 juli is opengesteld, maar ik meld niet iedere mijlpaal op het forum.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 sep 2014, 8:17

Vrijwel op het hele traject ligt er al een grindbed (vaak voor 2 richtingen met geleiderail reeds aangebracht), maar ik zag vorige week maar 1 plek waar geasfalteerd werd. De route is zeer traag door de continue wisselingen van rijbaan over het nieuwe trace.

Enig idee waarom men niet meer asfalteermachines inzet ? Maar 1 asfaltcentrale ? Ook een stukje N62 richting tunnel ontbeert nog een 2e rijbaan, waar verkeer gevaarlijk 1+1 om een stuk grind heenslingert, waar volgens mij ook zo asfalt op kan. Meestal wacht men niet op inklinking als het grindbed er al ligt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 sep 2014, 18:38

Rijkswaterstaat schreef:Sinds gisteren zijn vanaf Hoek in de richting van de brug Sluiskil beide rijstroken beschikbaar. Richting Hoek is nog steeds één rijstrook beschikbaar. We werken daar nog verder aan de bermen en de vangrails. Over een kleine week rijdt u over beide rijbanen, met ieder twee rijstroken, van Hoek naar de aansluiting met de toekomstige Sluiskiltunnel. De maximumsnelheid op dit gedeelte blijft 70 km/h.

Afbeelding

Afbeelding

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 12 sep 2014, 18:42

2 rijstroken en 70... Waar is dit nou weer goed voor als dit stuk rijbaan af is? Zal wel weer leuke kassalocatie worden.

Net zoals vorig jaar bij Schoondijke, de tweede rijstrook was maandenlang dicht zonder reden en nu mag je er nog maar steeds 80. Doorgedraaid veiligheidsfetisjisme?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 sep 2014, 18:45

Er wordt nog steeds gewerkt bij Sluiskil. Tussen twee werklocaties op korte afstand wordt de maximumsnelheid wel vaker aangepast.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 sep 2014, 19:32

Davy schreef:2 rijstroken en 70... Waar is dit nou weer goed voor als dit stuk rijbaan af is? Zal wel weer leuke kassalocatie worden.
Lijkt mij iets te voorbarig. De snelheid gaat later nog omhoog. En eigenlijk heb ik noch in Nederland noch in België last van kassalocaties.
Beste remedie: niet over opwinden :hap:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 12 sep 2014, 20:01

Probleem is vooral dat men het nodig acht zoiets keihard te handhaven, wantja men zal er wel weer een draai aan geven dat het levensgevaarlijk is dat je er 75 rijdt... men heeft er namelijk al gehandhaafd op dit soort stukken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 12 sep 2014, 21:38

Ik ben er vandaag overgereden. De hele weg is een wisseling van snelheidsregimes. Ik heb alles gezien, 100, 80, 70, 50 en 30. Dus lekker op het gemak rijden is er sowieso niet bij; je moet voortdurend opletten waar je mag rijden en hoe snel. Soms zijn de snelheidslimieten terecht, maar de 70-limiet op de delen met twee rijvakken is inderdaad overdreven. Dat geldt trouwens voor op de werf aan de Sluiskiltunnel waar op een 100-weg opeens een bordje '50' staat. Maar dat zal in beide gevallen wellicht eerder met de veiligheid van de werknemers van de weg te maken hebben.

Ik heb wel nergens een flitscamera gezien. Dus misschien valt het wel mee met die keiharde handhaving?
Laatst gewijzigd door Alfa op za 13 sep 2014, 1:02, 3 keer totaal gewijzigd.