nieuwe weg tussen maastricht en hasselt?

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

nieuwe weg tussen maastricht en hasselt?

Bericht door Giuseppe » zo 17 apr 2005, 15:29

Uit de Limburger
Van onze verslaggever
Maastricht - De provincie gaat de plannen voor een spoorverbinding tussen Genk en Sittard en een nieuwe verbindingsweg tussen de A2 bij Maastricht en de E3 bij Hasselt serieus uitwerken. Er is reeds een verkennende studie gestart door een internationaal bureau.
Er is door meerdere instanties als de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg, de Provinciale Commissie Omgevingsplannen (PCOL) en de Interregio Brabant-Limburg enthousiast op gereageerd.

Het voornemen om de Limburgse oost-westverbindingen over spoor en weg te verbeteren, maakt deel uit van een grensoverschrijdende toekomstvisie van beide Limburgen. In oktober van het vorig jaar presenteerden de Nederlandse en Belgische provinciebesturen de Euregionale Ontwikkelingsvisie Limburgse Maasvallei. Hierin worden alle ruimtelijke ontwikkelingen aan beide zijden van de Maas op elkaar afgestemd. Dat wil zeggen het wegennet, de openbaar-vervoerslijnen, industrieterreinen, woningbouwprojecten, toeristische plannen en dergelijke. Het betreft het gebied tussen Maastricht-Lanaken ten zuiden en Maaseik-Sittard ten noorden.

Maar vooralsnog betrof het een denkrichting en geen concreet voornemen.

Gedeputeerde Staten hebben gisteren besloten om drie onderdelen te selecteren voor nadere uitwerking. Het gaat om de eerder genoemde oost-westverbindingen, het uitbreidingsgebied Albertknoop voor woningen en bedrijven tussen Maastricht en Lanaken en het Maaspark.

Over de Albertknoop wordt in feite al langer gesproken, omdat er een aantal bestaande knelpunten ligt. Het Maaspark betreft het plan om langs de Grensmaas na ontgrinding een natuurgebied te creëren voor de recreatie.

Aanvankelijk liep het Nederlandse provinciebestuur niet warm voor een nieuwe weg en een nieuwe spoorlijn over de Maas, het eerste geselecteerde onderdeel. Dit in tegenstelling tot de Belgen, die er veel harder aan trekken. Nu hebben GS toch besloten aan de verdere uitwerking mee te werken. Dat komt onder meer door de vele positieve reacties. ,,Een nieuwe weg tussen de A2 bij Maastricht en de E3/N65 bij Hasselt zou een volwaardig alternatief zijn voor de bestaande infrastructuur in westelijke en noordelijke richting. De Kamer van Koophandel onderschrijft een spoorlijn tussen Genk en Sittard-Geleen, met name ook voor personenvervoer. Benutting van het Maaspark als gebied voor natuurrecreatie wordt ondersteund'', zo vat het ambtelijk voorstel de reactie van de Kamer van Koophandel samen. Inmiddels is Buck Consultants International al aan de slag met de verkennende studie.

Alleen de gemeenten Maastricht en Sittard-Geleen uiten zich in een gezamenlijke reactie sceptisch over de oost-westverbinding. Ze vinden dat er nog te veel onduidelijkheden zijn. Zo missen ze afstemming met de toekomstplannen van de betrokken gemeenten.
woensdag 13 april 2005

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 17 apr 2005, 16:10

Mooi bericht! Ik hoop ook dat er een A74 en A72 komen voor de oost-west-verbindingen en de internationale koppeling van het wegennet. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: nieuwe weg tussen maastricht en hasselt?

Bericht door Pino » zo 17 apr 2005, 17:41

Giuseppe schreef:Uit de Limburger
Maastricht - De provincie gaat de plannen voor een spoorverbinding tussen Genk en Sittard en een nieuwe verbindingsweg tussen de A2 bij Maastricht en de E3 bij Hasselt serieus uitwerken.
De E 3 bij Hasselt. Wat voor oude wegenkaarten hebben ze daar bij de Limburger?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 17 apr 2005, 17:58

Dat vroeg ik me ookal af.. heeft daar überhaupt ooit een E3 gelopen?? Die liep toch langs de A67 vroeger. De N65 kan ik zo ook niet een twee drie vinden op de kaart in die omgeving (laat staan herinneren)...

Maar desalniettemin: mooi idee :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 17 apr 2005, 19:53

't Stond 4 dagen geleden trouwens ook al in de rubriek Actueel ;)

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 17 apr 2005, 20:03

Mooi mooi. :)

Er heeft inderdaad nooit een E3 bij Hasselt gelopen. De snelweg langs Hasselt is de A13, die sinds 1986 E313 als E-nummer heeft. Voordien had het tracé Hasselt - Luik geen E-nummer en werd het als A13 bewegwijzerd. (De E3 was de voorloper van de E17 en E34.)
De N65 loopt van Waremme naar Huy, ook helemaal uit de richting dus. Wellicht bedoelt men hier de N79 Tongeren - Maastricht of de N2 Bilzen - Maastricht.

Van deze projecten had ik nog niks opgevangen. Er is ook al sprake geweest van een heropening van spoorlijn 20 Beverst - Lanaken - Maastricht.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Bericht door Giuseppe » zo 17 apr 2005, 21:52

René schreef:'t Stond 4 dagen geleden trouwens ook al in de rubriek Actueel ;)
Ja sorry ik zie het net ja

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 17 apr 2005, 23:23

Dan kunnen ze die weg mooi als het verlengde van de A79 doortrekken, en van kn.pt. Kunderberg een volwaardig knooppunt maken! Klinkt niet slecht! :)
Jelmer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 18 apr 2005, 0:01

Elmo schreef:Dan kunnen ze die weg mooi als het verlengde van de A79 doortrekken, en van kn.pt. Kunderberg een volwaardig knooppunt maken! Klinkt niet slecht! :)
Bedoel je niet Kruisdonk?

Maar ik zie zelf niks in een snelweg. Als de weg als snelweg wordt aangelegd zal deze veel verkeer van de A76 / E314 kunnen "afsnoepen" waardoor voor lokaal verkeer er eigenlijk geen ruimte blijft op de nieuw aan te leggen weg. Een autoweg 2x2 met grotendeels ongelijkvloerse aansluitingen is meer dan voldoende. Ben alleen bang dat het voor 2030 toch niks wordt qua aanleggen...

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » ma 18 apr 2005, 0:48

Bedoel ik! :oops: (ach, al die drie knooppunten daar beginnen met een K, dus haal ik ze nog wel eens door elkaar.)
Jelmer

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » ma 25 apr 2005, 19:26

Welk numer moet die weg krijgen ik dacht aan de A75.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 26 apr 2005, 3:36

Als-ie in het verlengde van de A79 ligt lijkt N79 me een mooi nr...

Plaats reactie