[N244] Verbreding Purmerend - Edam

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[N244] Verbreding Purmerend - Edam

Bericht door Rene » wo 24 mei 2006, 20:36

Persbericht prov NH (24-5-2006) schreef: Provincie onderzoekt milieueffecten verbreding N244

De provincie Noord-Holland heeft de startnotitie m.e.r. verbreding N244 vastgesteld. De provincie wil de bereikbaarheid en doorstroming van de regio verbeteren. De verbreding van de N244 is een oplossing voor de regio Purmerend – Edam-Volendam.

Nieuwe ontwikkelingen leiden tot extra veel verkeer
De N244 van de A7 naar Purmerend en Edam-Volendam vormt een belangrijke verbinding van uit de regio naar het hoofdwegennet. Onder druk van diverse ruimtelijke ontwikkelingen zoals het bedrijventerrein Baanstee-Noord in Purmerend en woningbouw in Edam-Volendam krijgt dit deel van de N244 de komende jaren extra veel verkeer te verwerken. Daarom wil de provincie Noord-Holland, in overleg met de gemeente Purmerend en Edam-Volendam, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en het Regionaal Orgaan Amsterdam, de capaciteit van de N244 uitbreiden van 1x2 naar 2x2 rijstroken. Daarnaast wordt er langs de N244 tussen Purmerend en Edam-Volendam een nieuwe fietsverbinding aangelegd.

Milieueffectrapportage
De provincie heeft besloten om een milieueffectrapportage (m.e.r.) te laten opstellen om het effect van de verbreding op het milieu te onderzoeken. De verbreding van de N244 is al opgenomen in het Streekplan Noord-Holland-Zuid. De m.e.r.-procedure is gericht op de uitwerking van het streekplan. Op basis van de resultaten van de m.e.r. zullen de bestemmingsplannen van de gemeenten gewijzigd moeten worden. In Purmerend staat de verbreding nog niet in het bestemmingsplan en in Edam-Volendam is de fietsverbinding nog niet opgenomen.

Varianten
In de m.e.r. zullen verschillende varianten naast elkaar worden bekeken en getoetst op milieueffecten. Dat heeft betrekking op de inrichting van de weg (rotondes, snelheden). Naast de varianten bestaat de mogelijkheid dat de N244 wordt doorgetrokken vanaf de N247 tot aan de Dijkgraaf Poschlaan. In de m.e.r. zal rekening gehouden worden met deze ontwikkeling en met de nieuwe ontsluitingsweg naar Edam-Volendam.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 20:47

Leuk. Nu nog alle VRI's en rotondes ombouwen tot diamant-aansluitingen. Maar dat zal wel te veel gevraagd zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 24 mei 2006, 20:48

Dat zou misschien nog meer effect hebben op de doorstroming dan die tweede rijbaan... :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 mei 2006, 20:58

Waarom bouwen we de weg dan niet meteen om tot superexpressweg met 5 rijstroken per richting...Toch wel grappig dat deze plannen terzelfdertijd worden gepresenteerd als de verre-toekomstplannen voor de A30, die via hetzelfde tracé moet gaan lopen. Ooit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 24 mei 2006, 21:07

Dat slaat nergens op, Alargule, en dat weet jij ook wel.

Goed dat er ook gekeken wordt naar het OWN, wat te vaak te weinig voorstelt!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 21:09

Als dat het tracé van de A 30 wordt is het geen OWN meer...

En de provincie Noord-Holland kijkt altijd naar het OWN. Ze zijn trekker van het project Ring Alkmaar, de N 201 en hebben onlangs de 2x2 N 205 aangelegd. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 mei 2006, 21:19

Chris schreef:Dat slaat nergens op, Alargule, en dat weet jij ook wel.

Goed dat er ook gekeken wordt naar het OWN, wat te vaak te weinig voorstelt!
Was dan ook grappig bedoeld op ViaHaarens opmerking, Chris de Zuurpruim. Verder heb jij ook wel kunnen lezen dat RWS een idee heeft gelanceerd voor de toekomstige verlenging van de A30 naar Purmerend. Dat tracé zou gebruikmaken van de N244 - in die zin is het opwaarderen van deze weg dus een voorbeeld van 'toekomstvast bouwen' in meer dan één opzicht.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 24 mei 2006, 21:36

Vinny schreef:Als dat het tracé van de A 30 wordt is het geen OWN meer...

En de provincie Noord-Holland kijkt altijd naar het OWN. Ze zijn trekker van het project Ring Alkmaar, de N 201 en hebben onlangs de 2x2 N 205 aangelegd. :roll:
Jammer genoeg zijn dat wel allemaal wegen die bij de nieuwbouw opgeleverd worden met verkeerslichtenkruisingen. Ik vraag me af (net als ViaHaaren) of het wegwerken van die verkeerslichten niet meer effect heeft dan een 2e rijbaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 21:40

Jammer genoeg zijn dat wel allemaal wegen die bij de nieuwbouw opgeleverd worden met verkeerslichtenkruisingen.
Ja want als het geen verkeerslichtenkruisingen had, was het HWN geweest... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 mei 2006, 21:41

Oh...dus de definitie is tegenwoordig bepalend voor het ontwerp van de weg, en niet meer andersom...:roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 21:45

Een weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen (N 3, A 208) wordt in Nederland gezien als HWN. Sorry, Alargule. (En ja, de N 3 ís HWN...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 24 mei 2006, 21:48

Daar gáát het me ook niet om - maar de suggestie werd gewekt dat de N244 (of welkandere weg ook) met stoplichten en niet ongelijkvloers wordt aangelegd omdat het anders onder de definitie van HWN zou vallen (so what, het gaat uiteindelijk toch om de goede doorstroming?). Maar misschien vergis ik me.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 24 mei 2006, 21:55

Daar gáát het me ook niet om - maar de suggestie werd gewekt dat de N244 (of welkandere weg ook) met stoplichten en niet ongelijkvloers wordt aangelegd omdat het anders onder de definitie van HWN zou vallen (so what, het gaat uiteindelijk toch om de goede doorstroming?). Maar misschien vergis ik me.
Nee. De definitie O/H WN wordt pas aan een weg toegekend als deze is aangelegd. Alleen of het een "autoweg" is of "autosnelweg" kan een rol spelen in de MER procedures. Daar zijn nou eenmaal zwaardere procedures voor. Wanneer je deze procedures aangaat, maakt de 'vorm' van de weg niet meer uit. Wel is het zo dat de provincie over het algemeen geen snelwegen zal gaan aanleggen. Daar heeft ze niet genoeg geld voor, en talloze andere projecten die ook staan te dringen om geld. Ik herinner me dat het volledig als autosnelweg uitvoeren van de A 201 1 miljard euro zou gaan kosten. Dat was te veel voor de provincie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 25 mei 2006, 0:28

Vinny schreef:Een weg met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen (N 3, A 208) wordt in Nederland gezien als HWN. Sorry, Alargule. (En ja, de N 3 ís HWN...)
Hehe dus de N244 bij Middenbeemster is ook HWN, omdat er een ongelijkvloers aansluiting zit? :roll:

Dit project heeft trouwens een directe relatie met het verbreden van de A7, volgens de PMI van de provincie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 25 mei 2006, 10:59

Ds79m schreef:Jammer genoeg zijn dat wel allemaal wegen die bij de nieuwbouw opgeleverd worden met verkeerslichtenkruisingen.
Om er dan later achter te komen dat het verkeer toch niet zo doorstroomt als was beoogd. Maar voor ongelijkvloerse kruisingen komen ze natuurlijk weer met dat DV-gezever aan dat die weer niet mogen op een 80 km-weg ofzo. :oh-no:

Aan dat soort hokjesgeest heb ik echt de schurft. :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 mei 2006, 21:18

Hehe dus de N244 bij Middenbeemster is ook HWN, omdat er een ongelijkvloers aansluiting zit? Rolling Eyes
HWN is geen officiele omschrijving, het is dus maar net hoe je het zelf interpreteert. Het schijnt dat 'normale' wegen als de N 31 en N 381 ook tot HWN gerekend zou kunnen worden.
Officieël geldt de definitie: Stroomweg, Gebiedsontsluitingsweg en Erftoegangsweg; voor procedurele kwesties de definitie Weg, Autoweg, Autosnelweg en voor wegbeheer: Gemeentelijke / Waterschaps / Provinciale / Rijks weg.
Om het makkelijk te houden... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 mei 2006, 21:18

Maar voor ongelijkvloerse kruisingen komen ze natuurlijk weer met dat DV-gezever aan dat die weer niet mogen op een 80 km-weg ofzo.
Het hoeft niet. Daarom doet men het ook niet, want het kost (zeker in West Nederland) vrij veel geld... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Rene » vr 24 jun 2011, 9:01

Vooruitlopend op de verbreding wordt de weg alsnog duurzaam vernield... B( B(

:arrow: http://www.dichtbij.nl/waterland/lifest ... -n244.aspx

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door keokiracer » vr 24 jun 2011, 10:43

^^ Leuk hoor, DV én een snelheidsverlaging (100 --> 80) B( :feestjenee:
Iemand meldt ook op die site dat het wegdek verderop (A7-De Rijp) bagger is, klopt dat?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sanderl
autoweg
Berichten: 1143
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door sanderl » vr 24 jun 2011, 10:49

Kaarsrecht met inhaalverbod. Maar je mag er tenminste nog 100, voorbij De Rijp is het ook al 80 geworden.

Edit: Oh het wegdek, geen idee eigenlijk. Het is me nooit opgevallen eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door keokiracer » vr 24 jun 2011, 10:54

sanderl schreef:voorbij De Rijp is het ook al 80 geworden.
Dat is het toch al jaren, ik kan me niet herinneren dat we daar ooit 100 km/h mochten rijden...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Rene » vr 24 jun 2011, 12:03

^^
Nee, de hele N244 was tot voor 2 jaar terug nog autoweg 100 km/h.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door keokiracer » vr 24 jun 2011, 12:07

^^ :o Dan reden mensen daar altijd heel langzaam als wij er reden, want wij konden altijd maar 80 rijden en er haalde bijna nooit iemand de voorste in... (ook als er plek voor was)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door mavas » vr 24 jun 2011, 14:29

^^ Zie ook de wegenwiki voor die data wanneer het van 100 naar 80 is gegaan.

Over het gedeelte A7 - N247: Op dat stuk kon je door de vele verkeerslichten, die irritante rotonde en de overige weggebruikers toch al nauwelijks harder dan 80. Ik heb er vele jaren gereden en het is mij vrijwel nooit gelukt. Het was ook wel een beetje te verwachten, want de weg is gecategoriseerd als gow, en dat betekent dat de provincie zo'n weg ook zo inricht. Dat 100 toch een realistische snelheid is, dat interesseert niet, want voldoen aan beleid gaat boven de wensen van weggebruikers...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Vinny » vr 24 jun 2011, 14:41

De route via de A 7 en N 244 is meestal wel sneller dan de N 247 zelf. Verder dacht ik dat de weg naar 2x2 verbreed zou worden op het laatste stuk. Een paar ongelijkvloerse kruisingen zouden overigens wonderen doen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Rene » vr 24 jun 2011, 17:02

mavas schreef:Over het gedeelte A7 - N247: Op dat stuk kon je door de vele verkeerslichten, die irritante rotonde en de overige weggebruikers toch al nauwelijks harder dan 80.
Ik kom er héél vaak, en ik haal zeer vaak de 100 (of meer). Buiten de spits kun je er prima doorrijden, en de wegvakken tussen Overwhere en De Koog en tussen de Magneet en de N247 lenen zich prima voor inhaalacties, kan ik je uit eigen ervaring zeggen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door mavas » vr 24 jun 2011, 17:17

Dan heb je waarschijnlijk een auto met meer vermogen dan die van mij ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door mavas » ma 10 dec 2012, 10:41

Er is weer wat te melden over de verdubbeling bij Purmerend:
Inloopavonden verdubbeling N244 op 10 en 12 december07 december 2012

De provincie Noord-Holland organiseert twee inloopavonden op 10 en 12 december aanstaande in Kwadijk en Zuidoostbeemster over de verdubbeling van de N244 tussen de A7 en de N247.

De inloopavond op 10 december is van 19.00 tot 21.00 uur in de Voetbalkantine Kwadijk, Reinout van Brederodestraat 9 te Kwadijk. De inloopavond op 12 december is van 19.00 tot 21.00 uur in het Van der Valk Hotel Purmerend, Purmerenderweg 232 te Zuidoostbeemster.

Concept ontwerp Inpassingsplan
Tijdens deze avonden is de verbeelding van het concept ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) te bekijken en kunnen vragen worden gesteld. Deskundigen van betrokken organisaties zijn aanwezig om vragen te beantwoorden over de verbeelding, de verdubbeling van de N244 en de globale planning.

Wat zijn de plannen?
In de komende jaren wordt de N244 tussen de A7 en de N247 verbreed naar 2x2 rijstroken en duurzaam en veilig ingericht. Hierdoor verbeteren de verkeersveiligheid en de doorstroming. De N244 loopt van Beemster tot Edam/Volendam. De belangrijkste veranderingen op de N244 zijn het verdubbelen van de weg met een geldende snelheid van 80 km/uur, het aanpassen van de kruisingen, een aansluiting op de Purmerenderweg en het inrichten van een P+R terrein met de mogelijkheid voor horeca en een tankstation bij de kruising van de Salvador Allendelaan.

De provincie Noord-Holland heeft een concept ontwerp Provinciaal Inpassingsplan (PIP) en een concept Milieu Effectrapportage (MER) opgesteld. Momenteel loopt het wettelijk vooroverleg (artikel 3.1.1 Bro) (6 weken) met de partners, waaronder de gemeenten. De gemeenten betrekken de vragen en reacties tijdens de inloopavonden bij hun definitieve reactie op het concept ontwerp Provinciaal Inpassingsplan. De officiële ter inzage legging van het concept ontwerp Provinciaal Inpassingsplan en de Milieu Effectrapportage (MER) is aansluitend op het wettelijk vooroverleg in het voorjaar 2013 voorzien.

Samenwerking
De verdubbeling N244 tussen de A7 en de N247 is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie Noord-Holland, Stadsregio Amsterdam, de gemeenten Beemster, Purmerend, Zeevang en Edam/Volendam en het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Meer informatie
Actuele informatie over de planvorming rond de verdubbeling van de N244 is na te lezen op de projectpagina.

Voor vragen over de verdubbeling van de N244 kunnen weggebruikers en omwonenden bellen naar het provinciale Servicepunt Wegen en Vaarwegen, 0800- 0200600 (gratis).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Attietattie » ma 10 dec 2012, 10:46

Als René gaat, dan kom ik ook kijken.* Die lult die gasten finaal de grond in man. Dat moet een mooi stukje vermaak opleveren, haha! :rofl2:


* Bij wijze van spreken dan he. Ik ga daar natuurlijk geen vrij avond voor opofferen. :doei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N244] Verbreding Purmerend vastgesteld

Bericht door Rene » ma 10 dec 2012, 12:49

Ik ga wel op 12 december om even de sfeer te proeven, maar zal mijn mond niet publiekelijk open doen.
Een dag later mag ik namelijk vanuit mijn functie in overleg met de provincie over de aansluiting van de verbrede N244 op de A7 ;)

Plaats reactie