Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 04 nov 2013, 14:05

gemeente Zwolle schreef:Luchtkwaliteit in Zwolle verbeterd

De luchtkwaliteit in Zwolle is de afgelopen jaren een stuk verbeterd. Sinds 2007 neemt de gemeente verschillende maatregelen om luchtvervuiling te beperken. Dat doet de gemeente samen met het Rijk en de provincie Overijssel. Recente berekeningen laten zien dat de wettelijke norm voor fijnstof is behaald. De gemeente verwacht ook tijdig te voldoen aan de norm voor stikstofdioxide, die vanaf 2015 geldt.

In 2005 bleek dat de lucht in Zwolle een te hoge concentratie stikstofdioxide en fijnstof had. Vooral het verkeer is in Zwolle de boosdoener. Om de luchtkwaliteit te verbeteren, stelde de gemeente het Luchtkwaliteitsplan 2007 – 2011 op. De gemeente heeft verschillende maatregelen genomen. Inwoners kunnen ook zelf hun steentje bijdragen.

Metingen en berekeningen laten zien dat er sinds 2010 geen knelpunten meer zijn voor fijnstof. Voor stikstofdioxide wordt de norm alleen nog overschreden bij de Burgemeester van Roijensingel, waar veel busverkeer is. Naar verwachting wordt voor 2015 wel aan deze norm voldaan. Er rijden dan schonere bussen en een aantal busroutes wordt omgeleid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 08 mar 2014, 20:22

In Zwolle komt nu ook een IKEA, de bouw begint binnenkort. Hij komt op bedrijventerrein Hessenpoort, nabij de aansluiting Ommen (A28/N340). Dit is wel de meest langverwachte winkel van Zwolle, aangezien je voor een IKEA nu minstens 60 kilometer moet rijden. Afgezien van een paar zeurpieten (oa de Intratuin) is iedereen er erg blij mij. Volgens de belanghebbenden zullen er geen fileproblemen ontstaan zoals in Delft. Volgens mij is dat ook vooral afhankelijk van de efficiëntie van de circulatie op het parkeerterrein, en niet zozeer de verkeersinfrastructuur nabij (die overigens niet slecht is, 2x2 rijstroken tussen de afrit en IKEA). Overigens is nog steeds gepland dat de aansluiting Ommen omgebouwd wordt tot knooppunt in het kader van het N340 project.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Via » zo 09 mar 2014, 11:30

Ik zit vrij dicht op dat project, meen dat het bouwrijp maken van het terrein en de aanleg van de nieuwe Diepholtstraat al is begonnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 10 mei 2014, 21:41

Zwolle heeft de titel "fietsstad 2014" veroverd. Mijn inziens een goed voorbeeld dat om voor fietsstad in aanmerking te komen, je niet het wegverkeer volledig hoeft af te knijpen. Het verkeer verloopt veelal soepel in Zwolle. Er zijn altijd wel kleine knelpunten, maar sinds ze de ring verbreed hebben enkele kruispunten en VRI's hebben aangepakt hoor je mij niet klagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » zo 11 mei 2014, 7:00

Was meen ik woensdag al groot in het nieuws. Proficiat Zwolle :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 14 mei 2014, 13:07

Gemeente Zwolle schreef:Hasselterweg eind juli gereed

Het bestek voor het nieuwe asfalt voor de Hasselterweg is gereed. De gemeente Zwolle vraagt aannemers om hierop in te schrijven. Voorwaarde in het bestek is dat de werkzaamheden niet later starten dan 1 juli en voor 20 juli aanstaande klaar zijn.

In verband met de omvang van het werk is er voor gekozen om de werkzaamheden niet onder het reguliere onderhoud te laten vallen, maar het als apart project aan te besteden. Aan de inschrijvende aannemers wordt gevraagd een ontwerp te maken voor het werk. Dit ontwerp gaat in op de asfaltsoort, de dikte en de wijze waarop het werk wordt uitgevoerd. Vanwege deze aanpak is de voorbereidingstijd voor het bestek langer dan wanneer het werk in het regulier onderhoud was meegenomen.

Halverwege januari dit jaar werd de asfaltlaag van de Hasselterweg uit oogpunt van verkeersveiligheid verwijderd. Er zaten veel gaten in het asfalt en, zo was de inschatting, bij stevige vorst zou de weg echt onveilig worden. De snelheid op dit weggedeelte is tijdelijk naar 50 km/u verlaagd.
Vreemd dat dit zo lang duurt. Straks heeft er een half jaar lang gefreesd asfalt gelegen op wat toch één van de belangrijkste wegen van Zwolle is. Ze hadden eigenlijk vorig jaar al preventief onderhoud moeten doen, of het in april moeten vervangen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 mei 2014, 13:21

^^ Allemachtig, ze blijven het maar uitstellen. Eerst wilden ze wachten tot 'april of mei'. Nu ligt er pas halverwege juli nieuw asfalt. Het is nu echt niet te koud om te asfalteren! En zo'n aanbestedingsprocedure had natuurlijk al eerder opgestart moeten worden. De gemeente Zwolle heeft hier mijns inziens enorm gefaald.

Maar ja, de weg ontsluit enkel Stadshagen en heeft een doorgaande functie naar Zwartewaterland. Voor veel Zwollenaren dus niet echt interessant. Had zoiets gespeeld met de Ceintuurbaan of IJsselallee, dan was het ongetwijfeld sneller opgelost...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door boe! » wo 14 mei 2014, 13:41

Dat moet wel heel bijzonder asfalt worden.

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door JochemV » wo 14 mei 2014, 18:31

Kansloos... Nog steeds tweemaal daags over dit 2x2 karrespoor, een complete aanfluiting is dit.
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » do 29 mei 2014, 14:50

De Hermelenweg is de parallelweg van de A28 vanaf Zwolle naar de Lichtmis. Vanwege ongevallen tussen fietsers en bussen/vrachtwagens is er een vrijliggend fietspad aangelegd.

Voor:
Afbeelding
IMG 037 by Chriszwolle, on Flickr

Na:
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-1 by Chriszwolle, on Flickr


Voor:
Afbeelding
A28-11-08-2012-15 by Chriszwolle, on Flickr

Na:
Afbeelding
A28 Lichtmis-2 by Chriszwolle, on Flickr

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » za 28 jun 2014, 13:46

Inmiddels is bekend geworden dat de kosten van het opnieuw asfalteren van de Hasselterweg bijna 1 miljoen euro bedragen. Dat is bijna 20% van de oorspronkelijke aanneemsom (5,3 miljoen) dat Schagen (aannemer) vroeg om deze weg aan te kunnen leggen. Eind 2007 kwam de weg gereed. Aankomende week krijgt het traject het nieuwe asfalt en de aannemer wordt dan meteen verantwoordelijk om de weg voor de komende 10 jaar te onderhouden.

Overigens denk ik dat een deel van de problemen te wijten zijn, omdat Zwolle de weg nooit behandeld heeft. In Elburg is de Zuiderzeeweg (N309) in het voorjaar van 2008 van geluidsarm asfalt voorzien.
Het asfalt is in redelijke staat en is in 2011 of 2012 van een coating voorzien om het asfalt in redelijke staat te houden. Voor 2014 staat een soortgelijke behandeling gepland (i.c.m. plaatselijke reparaties).
Waarschijnlijk moet de afdeling beheer van de gemeente Zwolle een paar trainingen volgen en moet Zwolle het onderhoudsbudget verhogen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door DjIdee » za 28 jun 2014, 21:47

Of het als DBFM aanbesteden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5087
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » zo 29 jun 2014, 9:05

^^

Het is een DBM contract. Zwolle moet meteen 1 miljoen euro betalen.
De aannemer hoeft het werk niet voor te financieren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 26 jul 2014, 15:57

De Hasselterweg is inmiddels weer in tiptop conditie. Er ligt superstil asfalt.

Wat foto's:

Westenholte
Afbeelding
N331 Westenholte-1 by Chriszwolle, on Flickr

Een VRI naar De Tippe. Dit ligt er al 6 jaar zo bij, door de crisis is de ontwikkeling van deze wijk uitgesteld.
Afbeelding
N331 Westenholte-2 by Chriszwolle, on Flickr

Afslag naar de N764 richting Kampen.
Afbeelding
N331 Westenholte-3 by Chriszwolle, on Flickr

Kruispunt met de N764. Ik meen me toch echt te herinneren dat hier een volledig portaal stond voor de VRI. Benieuwd wat er is gebeurd.
Afbeelding
N331 Westenholte-4 by Chriszwolle, on Flickr

Slecht aangegeven rijbaanversmalling. Voorheen stonden er pijlen en extra markeringen op het wegdek om de versmalling te accentueren.
Afbeelding
N331 Westenholte-5 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Snelwegfreak » za 26 jul 2014, 18:22

Mooie weg, dat wel. Al vind ik de dubbele gebogen lichtmasten zoals op foto 1 (zowel links als rechts van één rijbaan) een beetje overdreven. Levert een onnodig druk wegbeeld op en qua verlichting zal het niet nodig zijn, verwacht ik.
Chris schreef:Kruispunt met de N764. Ik meen me toch echt te herinneren dat hier een volledig portaal stond voor de VRI. Benieuwd wat er is gebeurd.
Als de verkeerslichten er toch nu nog voor Jan met de korte achternaam hangen, doordat alles uit staat, is het verstandiger de lantaarns weg te halen. Het gewicht van die twee grote lantaarns is blijkbaar net iets teveel voor de afgebroken(?) mast.
Chris schreef:Slecht aangegeven rijbaanversmalling. Voorheen stonden er pijlen en extra markeringen op het wegdek om de versmalling te accentueren.
Dat kan nog komen. Je ziet wel vaker dat speciale markeringen later worden geplaatst. Ondanks dat is dit natuurlijk zeer slecht aangegeven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Mark » za 26 jul 2014, 19:29

Snelwegfreak schreef:Als de verkeerslichten er toch nu nog voor Jan met de korte achternaam hangen, doordat alles uit staat, is het verstandiger de lantaarns weg te halen. Het gewicht van die twee grote lantaarns is blijkbaar net iets teveel voor de afgebroken(?) mast.
Lijkt er meer op dat het portaal is aangereden of iets dergelijks en vervolgens verwijderd (zie die witte mast vlak erachter met een zwart gat ergens bovenin) en dat de gemeente vervolgens van een werf een oude mast heeft gepakt en die tijdelijk neergezet. Zo'n situatie kan wel even duren. Geloof dat er maandenlang een tijdelijk portaal heeft gestaan op de N14 na aanrijding evenals op de N492 bij Rhoon.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Groningen » zo 27 jul 2014, 9:10

En weer superstil asfalt. Hetgeen ongetwijfeld ook binnen 5 jaar weer vervangen kan worden. Stil asfalt is daar niet eens nodig...

Die versmalling zag er eerst zo uit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 jul 2014, 7:19

Snelwegfreak schreef:
Chris schreef:Kruispunt met de N764. Ik meen me toch echt te herinneren dat hier een volledig portaal stond voor de VRI. Benieuwd wat er is gebeurd.
Als de verkeerslichten er toch nu nog voor Jan met de korte achternaam hangen, doordat alles uit staat, is het verstandiger de lantaarns weg te halen. Het gewicht van die twee grote lantaarns is blijkbaar net iets teveel voor de afgebroken(?) mast.
Deze VRI staat altijd aan. Het lijkt op de foto dat de lichten uit zijn.
Chris schreef:Slecht aangegeven rijbaanversmalling. Voorheen stonden er pijlen en extra markeringen op het wegdek om de versmalling te accentueren.
Dat kan nog komen. Je ziet wel vaker dat speciale markeringen later worden geplaatst. Ondanks dat is dit natuurlijk zeer slecht aangegeven.
Zal nog wel komen. Enkele meters verderop, op het kruispunt tussen de Hasselterweg en de Stadshagenallee, waar de N331 afslaat, ontbreekt ook nog het een en ander aan markering.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Jackbauer1350 » ma 28 jul 2014, 22:39

Op de onderste foto zie ik borden met Vmax 50. Lijkt mij een snelheid die daar regelmatig overschreden wordt.

Die inactieve VRI op de foto erboven ziet eruit alsof het er al 20 jaar staat met die aangetaste zwiepmast.
Verder ziet die weg er wel mooi uit. Ook die gebogen lichtmasten hebben wel wat.

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door JochemV » ma 28 jul 2014, 23:16

Foto 'Westenholte 4' laat de afslag met de N764 richting 's-Heerenbroek/Kampen zien. Die VRI is kennelijk toevallig voor de foto inactief, maar normaalgesproken altijd actief. Zoals eerder al geschreven is de zwiepmast is iets tijdelijks, aangezien de dwarsmast van de oorspronkelijke er kennelijk af is gereden, vermoedelijk tijdens het asfalteren. Zie de witte lantaarnpaal er vlak achter, het gat bovenin. De balk zelf ligt in de afslag naar rechts die naar nergens leidt, op twee grote klossen.
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 29 jul 2014, 13:53

De VRI op foto 4 was ook in werking, schijnbaar kon de camera dat niet vastleggen. De VRI op foto 2 is al jaren buiten werking.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 29 jul 2014, 16:12

^^ Die heeft volgens mij nooit gewerkt.

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door JochemV » wo 30 jul 2014, 0:13

Alleen op geel knipper een tijd lang. Maar nu al minstens een half jaar niet meer in werking.
HiddenPlaces.nl
Artistic & Creative Photography

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » vr 15 aug 2014, 17:04

De Hermelenweg is de voormalige rijksweg 28, waar in de jaren '60 de huidige snelweg naast is gelegd. Dit was één van de laatste old school wegen in de gemeente Zwolle. Je mag er maar 60 km/h om sluipverkeer te ontmoedigen, al valt er nog weinig te sluipen sinds de A28 is verbreed naar 2x3 rijstroken.

De weg is recent gerenoveerd, feitelijk geheel opnieuw aangelegd. Er is een vrijliggend fietspad aangelegd en de weg is geheel opnieuw geasfalteerd en versmald. Ook zit er één heel sneaky drempel waar je niet met de maximumsnelheid overheen kan (zie laatste foto).

1. De nieuwe Hermelenweg bij VZP Haerst.
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-1 por Chriszwolle, en Flickr

2. Bij Hessenpoort
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-3 por Chriszwolle, en Flickr

3. Bij Nieuwleusen.
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-5 por Chriszwolle, en Flickr

4. Dit is wel zo slecht ontworpen. Vlak na een bocht, totaal onaangekondigd, onverlicht... Het zal me niet verbazen als het eens totaal aan gort wordt gereden door een vrachtwagen 's nachts. Je kan hier niet bepaald met de maximumsnelheid overheen... Ik snap het nut er ook niet van, dit is de enige steile drempel op het stuk, terwijl er geen huizen of oversteken zijn, waardoor je het niet verwacht.
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-7 por Chriszwolle, en Flickr

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door duikgek89 » vr 15 aug 2014, 17:54

En die paaltjes ook... Er zal maar iemand rijden die een beetje in gedachten is, dan rij je er zo bovenop... En ik zie het nut van die ondingen niet...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 » vr 15 aug 2014, 18:09

Kwalijk. Je moet daar gewoon met 60 overheen kunnen. Die paaltjes zijn ook idioot en zouden op zijn minst gewoon geel moeten zijn met een :D2: . :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Via » vr 15 aug 2014, 18:25

Heel slecht ontworpen zo zonder inleidende markering ook. Die paaltjes rijden ze om de haverklap aan gort en de drempel is ook veel te steil. Tevens had de kantmarkering 1-3 moeten zijn i.p.v. 1-1... :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door duikgek89 » vr 15 aug 2014, 18:53

Er ligt een vrijliggend fietspad naast. De weg had RONA 80 moeten zijn.
Maarja, dat is slechts mijn mening.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door HylkeAnne » vr 15 aug 2014, 21:44

^^ Niet alleen jouw mening.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door mhkamp » vr 15 aug 2014, 22:05

Chris schreef:4. Dit is wel zo slecht ontworpen. Vlak na een bocht, totaal onaangekondigd, onverlicht... Het zal me niet verbazen als het eens totaal aan gort wordt gereden door een vrachtwagen 's nachts. Je kan hier niet bepaald met de maximumsnelheid overheen... Ik snap het nut er ook niet van, dit is de enige steile drempel op het stuk, terwijl er geen huizen of oversteken zijn, waardoor je het niet verwacht.
Afbeelding
Hermelenweg Zwolle-7 por Chriszwolle, en Flickr
Zie ik daar luchtgaten in zitten? Dan zakken deze drempels als je er over heen gaat. Zeker wanneer er water in zit geeft het een cool gezicht.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie