[N061][N062] Sluiskiltunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door RSK » zo 24 mei 2015, 8:35

Alfa schreef:Die bypass is dus veel te nauw en heeft dezelfde boogstraal als de rotonde terwijl daar geen enkele reden toe is. Waarom is dat niet wat vloeiender aangelegd? Met hetzelfde gemak kon je die bypass gewoon recht maken, dan kon je daar ipv aan 30 aan 50-60 rijden.
Dat zie ik wel vaker bij rotonde-bypasses in Nederland. Bijzonder jammer, we hebben al zo veel van die rampendingen. Een fatsoenlijke bypass waar mogelijk zou iets verlichting kunnen bieden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door EtienneM » do 28 mei 2015, 23:15

Op het Sluiskilbrug-tracé staan nu nieuwe (oldschool) borden. Opvallend is dat er geen bestemming staat achter N61, een situatie die we wel eens met de N60 bij Kloosterzande hebben gezien...

Ook zijn er volop U-nummerbordjes geplaatst, waar naar werd verwezen via de BermDRIP net voordat de Sluiskiltunnel werd geopend.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding © Harry
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door Boerenkool » zo 31 mei 2015, 20:31

rotondebypasses zie je vaak zo. Staat vast in een richtlijn. Vaak is het ook wel te begrijpen. Verkeer op de rotonde rijdt langzaam en komt soms zelfs even tot stilstand. Als verkeer rechts er met 70-90 langs kan krijg je weefvakken/invoegers of tweestrookswegen waar mensen links 40 km zachter rijden en in hun rechterspiegel op verkeer moeten letten. Dat is aan veel automobilisten niet besteed. Die knallen hem er zo ongezien tussen. en anderen krijgen angstaanvallen en laten dan gas los.

Bij Baarn heb je ook paar van die bypasses waar je maar met rond 45 goed doorkan, en dan zie je nog steeds allemaal geknoei op de linkerbaan als het weer bij elkaar is.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door Alfa » zo 31 mei 2015, 20:39

Boerenkool schreef:rotondebypasses zie je vaak zo. Staat vast in een richtlijn. Vaak is het ook wel te begrijpen. Verkeer op de rotonde rijdt langzaam en komt soms zelfs even tot stilstand. Als verkeer rechts er met 70-90 langs kan krijg je weefvakken/invoegers of tweestrookswegen waar mensen links 40 km zachter rijden en in hun rechterspiegel op verkeer moeten letten. Dat is aan veel automobilisten niet besteed. Die knallen hem er zo ongezien tussen. en anderen krijgen angstaanvallen en laten dan gas los.
Dat ondergraaft het nut van een bypass. En het nadeel dat jij opnoemt kan je ook oplossen door de invoegstrook wat verder te leggen zodat verkeer dat van de rotonde komt al wat 'bolt'. Zoals het oorspronkelijke plan eigenlijk.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door waldo79 » zo 31 mei 2015, 20:57

bolt...
Met bollen bedoel je snelheid maken :dontknow:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door Boerenkool » zo 31 mei 2015, 21:02

Tja , ik ben het er ook niet automatisch mee eens. Ik kan de de verantwoordelijken alleen volgen in die afweging op veel plekken.Maar eigenlijk vind ik: Mensen die niet spiegelen moeten de weg af gehaald en mensen die niet zo kunnen optrekken dat ze meekomen n een verkeerstechnisch handige snelheid moeten maar een automaat nemen. En dat bedoel ik ook niet badinerend.

Sowieso is het hier af te vragen of je wel een standaardontwerp voor halve of hele bibekosituaties moet loslaten op een stroomweg. Daar zijn inderdaad langere invoegstroken en ruime rotondebochten veel evidenter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel en Tractaatweg

Bericht door Chris » ma 08 jun 2015, 22:27

Alfa schreef:Je zou denken, een mooie bypass voor de rotonde. Maar als je er rijdt wordt je met een bordje adviessnelheid '30' geconfronteerd. Ik dacht eerst nog 'kom nu'. Maar het bleek niet overdreven te zijn. Die bypass is dus veel te nauw en heeft dezelfde boogstraal als de rotonde terwijl daar geen enkele reden toe is. Waarom is dat niet wat vloeiender aangelegd? Met hetzelfde gemak kon je die bypass gewoon recht maken, dan kon je daar ipv aan 30 aan 50-60 rijden.
Ik kwam hier ook overheen, en verbaasde me hier ook over. Je ziet wel vaker vrij krappe bypasses, maar dat is vaak op wegen waar de maximumsnelheid sowieso al lager ligt. Dit had eenvoudig een 50-bypass kunnen zijn. 80-100 is een beetje gevaarlijk omdat het verkeer vanaf de rotonde naar de N62 toe niet zo snel rijdt (en je dus grote snelheidsverschillen krijgt bij het invoegen).

Die adviessnelheid 30 is hier niet echt overdreven. 40 lukt net nog, maar met 50 kan je niet meer fatsoenlijk er overheen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N061][N062] Sluiskiltunnel

Bericht door Mark » zo 22 jul 2018, 13:11

Berichten over de planvorming en ombouw + verbreding van de Tractaatweg tussen Terneuzen en Zelzate zijn afgesplitst.

:arrow: viewtopic.php?f=8&t=21337

Plaats reactie