[N009] Alkmaar - Den Helder

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » za 09 jul 2011, 19:10

^^ Ik denk eerlijk gezegd niet aan een brommobiel. Er rijden daar veel toeristen richting Texel & Julianadorp en een redelijk aantal van die toeristen rijdt onder de 80 km/h. Opvallend veel Nederlandse toeristen overigens. De laagste snelheid die wij zijn tegengekomen waren 4 bejaarden in een Mercedes die tussen Schoorl(dam) en St. Maartensvlotbrug 55 km/h reden. Daarna reden ze waarschijnlijk nog steeds zo 'hard', maar toen waren wij er eindelijk voorbij. Helaas konden wij niet eerder inhalen door een file in tegenovergestelde richting voor Schoorl (6 km), daarna Burgervlotbrug en daarna een lange rij verkeer die ook achter een langzaam iemand reed (in tegenovergestelde richting). Neem dan de parallelbaan als je niet harder durft dan 60... :kwaad:. Dit soort gevallen komen erg vaak voor. Van de 20 keer dat wij er langs zijn gekomen hebben wij maar 1 keer 90 kunnen rijden over een groot deel van de route (m.u.v. de file bij Schoorl die hopelijk nu verleden tijd is). En als mensen langzaam rijden, wordt je het beu en doe je dit. En het zal als wij deze zomer naar Texel gaan waarschijnlijk niet anders zijn, behalve de dashcam ;) Maar goed dat de omlegging bij Schoorl er is en met de omlegging bij De Stolpen daarbij heb je binnenkort geen enkel stoplicht meer tussen Bergen en de Kooy (30 km+) 8-)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door harry » zo 10 jul 2011, 22:00

Ben net terug van een ritje over (o.a.) de hele N9. Heerlijk, met de avondzon in de rug en 80 km/u op de cruise control (of eigenlijk 86, want de Tomtom zegt dan dat je 80 rijdt).
Het nieuwe stukje was nog voorzien van borden max-50. Daar ook keurig 50 gereden. Vreemd genoeg leken de bochten helemaal niet krap. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » ma 11 jul 2011, 1:22

^^ Ook niet op de afritten?
50 km/h... Verklaart wel waarom ze in het filmpje niet zo hard rijden. Hoe lang blijft die snelheidsbeperking nog?
Nou ja, die 2 km 50 km/h is natuurlijk beter dan 30 minuten moeten wachten voor dat stoplicht :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jul 2011, 1:38

Je kan ook gewoon via Schagen rijden (N245), rijdt veel beter door :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » ma 11 jul 2011, 1:47

^^ Nee hoor, zeker nu niet. Als je dan terug rijdt naar de N9 (vanaf de N245 bij Schagen) kom je in een korte file voor de brug over het Noordhollands Kanaal en de N9, die file is dan wel kort, maar nog steeds goed voor ± 15 minuten vertraging. En waarom zou je binnenkort om willen rijden als je over 30 km+ geen enkel stoplicht meer tegenkomt. 8-). Bovendien komen we zo niet langs onze vaste tussenstop (tankstation N9 Ring Alkmaar).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Snelwegfreak » ma 11 jul 2011, 16:51

Mm.. Wat je ook kan doen is de parallelbaan nemen, deden wij ook altijd ;)
Zowel aan de linker als rechterkant van het Noord-Hollandskanaal is er een parallelbaan/weg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rein » ma 11 jul 2011, 18:13

Of via de West-Friese ringdijk. Een smalle, maar erg mooie route.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Vinny » ma 11 jul 2011, 18:14

Die reden wij vroeger... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rein » ma 11 jul 2011, 20:42

Wij ook, oa met school op de fiets naar Texel. Heerlijk windje tegen zo bovenop die dijk uiteraard. Maar echt een heel mooi Hollands landschap aldaar.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » ma 11 jul 2011, 21:56

Snelwegfreak schreef:Mm.. Wat je ook kan doen is de parallelbaan nemen, deden wij ook altijd ;)
Vaak begint de file net na de weg naar de parallelbaan of helemaal niet. Hier er net na. Je ziet ook mensen draaien om de parallelbaan te nemen. Dit was de 3e keer dat wij hier langskwamen en reden daarom niet over de parallelbaan: onkunde ;). Overigens is de parallelbaan niet altijd goed, want in de file in de video hieronder stond uiteindelijk ook de hele parallelbaan muurvast. Ik denk dat er iets van een ongeluk was gebeurd o.i.d.
Link
Deze file bleek achteraf de ergste te zijn die we daar ooit zouden hebben: 50 minuten over iets meer dan 2 km... :geeuw:
Snelwegfreak schreef: Zowel aan de linker als rechterkant van het Noord-Hollandskanaal is er een parallelbaan/weg.
Voor de parallelbaan aan de andere kant van het Noord-Hollandskanaal moet je er bij de ring noord van Alkmaar af en dan nog eens 2 km door een 30 kilometer zone. Bovendien heb je dan nog steeds file omdat je bij Schoorl gewoon de N9 weer op moet: op het betreffende kruispunt. Met een beetje pech moet je dan ook nog wachten op een boot... Vanaf Den Helder kan dat niet aangezien die weg aan de andere kant van het Noord-Hollandskanaal pas bij Schoorl begint, wanneer je net uit de file bent. ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Vinny » di 12 jul 2011, 9:21

Als je de N 9 helemaal wilt voorkomen:
http://maps.google.nl/maps?saddr=A9&dad ... 2&t=h&z=10
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » di 12 jul 2011, 17:26

^^ Of je rijdt gewoon via Hoorn ;) (A7/N99)
Hebben we ook een keer gedaan om iemand daar op te halen onderweg en die route rijdt best goed door, behalve het laatste stuk voor de N9, waar je toch al snel 15 minuten kan verliezen. Maar nu is de beste route gewoon de N9 en zijn die altrnatieve routes niet nodig (m.u.v. incidenten). Het gaat lekker doorrijden op de N9 :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » vr 22 jul 2011, 13:10

En vanochtend is ook het deel bij De Stolpen opengegaan. Dus vanaf vandaag is het mogelijk zonder verkeerslichten van Bergen tot aan de Kooy door te riiden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 13:34

^^ :woop:
Om maar meteen weer iets negatiefs te zeggen: in zuidelijke richting file bij Bergen en in noordelijke richting file voor De Kooy en evt. een langere file in Den Helder zelf ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rene » vr 22 jul 2011, 13:38

Zonder verkeerslichten: ja. Maar niet zonder bebouwde kommen.
Immers de omleggingen bij Burgervlotbrug en St. Maartensvlotbrug zullen er wel nooit meer komen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » vr 22 jul 2011, 13:45

Hangt er vanaf of de bewoners van die twee dorpjes nu gek worden van de toegenomen drukte, dan is er nog wel kans. Voor veel vertraging op de route 9 zorgen ze iig niet.

Ik denk dat verdubbeling van de opstelstroken rechtdoor bij de vri Bergen en wat extra opstelcapaciteit voor met name de zijrichting uit Bergen de toegenomen drukte prima aan zal kunnen.
Daarnaast loopt er al een project om de aansluiting N9-N99 aan te pakken, dus dan zijn er tzt geen knelpunten meer op reguliere (werk)dagen, behalve bij incidenten zoals grote toestroom ivm Texel of evenementen in Den Helder. Maar daar moet je die infra niet op inrichten, juist op de reguliere werkdagen en weekenddagen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 15:54

mavas schreef:Daarnaast loopt er al een project om de aansluiting N9-N99 aan te pakken
Verandert er veel daar?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Snelwegfreak » vr 22 jul 2011, 16:03

Ik zou niet weten wat ze daar willen doen. Er is niet veel ruimte met het Noord-Hollands kanaal, en het tankstation daar. Weet ook niet of het echt nodig is? Ik ben er al jááren niet meer geweest (laatste keer toen ik nog een klein jochie was) maar kan me niet herinneren dat er ooit file stond?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » vr 22 jul 2011, 16:16

^^ Vanaf de N99 is het daar bijna altijd aansluiten voor de stoplichten. Ook vanuit Den Helder ri. Den Oever wil er het eerste stuk (tot de brug over het Noord-Hollands kanaal) er nog wel eens file ontstaan die vervolgens terugslaat op de N250. Als je vanuit Alkmaar komt heb je nergens last van, tenzij er een ongeluk gebeurt... Door dit ongeluk hadden wij in de sneeuw ruim 30 minuten vertraging. Op de N99 en de N250 liep toen alles ook vast (maar dat kwam ook door de sneeuw)
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rene » vr 22 jul 2011, 16:48

mavas schreef:Hangt er vanaf of de bewoners van die twee dorpjes nu gek worden van de toegenomen drukte, dan is er nog wel kans.
Geloof maar niet dat het Rijk ooit nog geld steekt in verdere upgrade van die verbinding. De enige mogelijkheid dat dergelijke omleidingen er zouden komen is dat de provincie de N9 overneemt (dan als N250) en er dan zelf flink in investeert. Maar zolang de provincie na de Westfrisiaweg zelf niet voldoende middelen wil uittrekken voor veel belangrijker verfbindingen, acht ik de kans groot dat de opening van die omleidingen pas met Sint Juttemis zullen plaatsvinden.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door harry » vr 22 jul 2011, 17:20

Rene schreef:acht ik de kans groot dat de opening van die omleidingen pas met Sint Juttemis zullen plaatsvinden.
Laten ze het dorpje dan maar omdopen tot Sint-Juttemisvlotbrug. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Wouter N14 » vr 22 jul 2011, 18:05

^^ Of "Het wil niet vlotten-brug" :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » zo 24 jul 2011, 16:20

Nog een bericht van de VID over de openstelling van de dorpsomleggingen:
VID schreef:Vernieuwde N9 opengesteld voor verkeer

22 juli 2011, 08:46
De vernieuwde N9 Alkmaar <> Den Helder is vrijdag 22 juli geopend voor het verkeer. Met de voltooiing van de omleidingen langs De Stolpen en Schoorldam moet de verbinding tussen Alkmaar en Den Helder een stuk sneller worden.

Het verkeer kan nu geheel verkeerslichtvrij van Alkmaar naar Den Helder rijden. Het omleiden van de rijbaan om Schoorldam en De Stolpen heeft vijf jaar geduurd en ruim 78 miljoen euro gekost. In deze dorpen zal het qua verkeer een stuk rustiger worden als gevolg van deze aanpassingen.

De N9 gaat volgend jaar officieel open. Tot die tijd wordt nog aan een aantal aansluitingen en de omgeving gewerkt.
Laatst gewijzigd: 24 juli 2011, 11:21
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » za 13 aug 2011, 21:42

Op vakantie naar Texel hierlangs gekomen en van de hele N9 (en N250) een video gemaakt: (video van maandag 8 augustus). Beide nieuwe omleggingen staan dus op video :D
Link
(Audioswap (muziek) in behandeling)
Laatst gewijzigd door keokiracer op zo 14 aug 2011, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Snelwegfreak » za 13 aug 2011, 23:05

Mooie video van een voor mij zeer bekende weg ;)
Op 5:05 passeer je 'mijn' afrit naar mijn geboorteplaats Julianadorp.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » zo 23 okt 2011, 15:14

Voor de liefhebbers heb ik nog enige foto's gemaakt op 22 oktober van de ongelijkvloerse aansluitingen Schoorldam en De Stolpen. Deze kun je hier vinden.

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door nederland24 » zo 23 okt 2011, 18:59

Een inhaalverbod. :wall: Handig als er een voorrangsvoertuig met spoed langs moet. :wall:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » zo 23 okt 2011, 19:02

^^ Tsja, dat wordt dan de berm induiken... Is inderdaad niet slim gedaan.
Een 2+1-idee was ook handig geweest, bijv. De Stolpen 1+2 en Schoorl 2+1, dan kan je aan beide kanten tussen Den Helder en Alkmaar inhalen :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Klaasje » ma 24 okt 2011, 0:01

Kan dat voorangsvoertuig niet gewoon "op" de rijbaanscheiding rijden? (dus met de wielen rechts en links van de scheiding.) Zoals hier.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door keokiracer » ma 24 okt 2011, 0:08

^^ Ik denk dat de rijbaanscheiding te hoog/ te breed is voor politie en rapid responders (ambulance, normale auto's). Brandweer zou wel gaan denk ik.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie