[N009] Alkmaar - Den Helder

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » do 12 dec 2013, 10:55

Toch enigszins kleine verbeteringen die wat lucht geven dus :)
Zal mij benieuwen wanneer het wordt uitgevoerd, en of de provincie dan ook de N9-ring west overneemt van RWS.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door JJK » di 24 jun 2014, 19:21

Het valt mij op dat er regelmatig, lees wel elke avondspits, grote congestie ontstaat voor de aansluiting met de Kennemerstraatweg richting Den Helder. Iemand enig idee of dit probleem op korte termijn wordt opgepakt? Ik neem aan dat dit probleem bekend is en opgelost moet worden

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » di 24 jun 2014, 20:28

Dat valt mij ook op inderdaad. Wat mij daar vooral opvalt is dat de zijrichtingen, als ze groen zijn, dat er niet altijd verkeer te zien is. Ik vermoed dat daar iets mis is.
Ik zou het melden bij Rijkswaterstaat als ik jou was.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door JJK » di 24 jun 2014, 21:57

Ik ben er van overtuigd dat het verlengen van de groentijd op de richting met de hoogste conflictbelasting (dus richting Den Helder) in de avondspits voldoende moet zijn. Ook vind ik de dubbele linksaffer richting Heiloo ietwat overdreven. Maargoed, gezien de vele camera's moet het probleem bij RWS bekend zijn

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rein » di 24 jun 2014, 22:18

Van dit laatste zou ik zeker niet zomaar uit gaan. Vanuit de verkeerscentrale pakt RWS met twee of drie man heel Noord-Holland mee, inclusief vijf (?) tunnels en een hele hoop spitsstroken. Die lui zullen zelden of nooit hun aandacht richten op wat kleine spitsperikelen op de N9 lijkt me zo. Zelf melden lijkt me in dit geval dus wel slim. Mijn puntjes, bij een andere wegbeheerder, worden meestal wel vlot opgepakt in ieder geval, niet Mavas? ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Wouter N14 » di 24 jun 2014, 22:23

^^ Mwah, ik wacht al 14 dagen op antwoord van RWS-NH...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door JJK » di 24 jun 2014, 22:37

Ik ga kijken wat ik voor de mede spits/filerijder kan betekenen :top:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » di 24 jun 2014, 23:56

JJK schreef:Ik ben er van overtuigd dat het verlengen van de groentijd op de richting met de hoogste conflictbelasting (dus richting Den Helder) in de avondspits voldoende moet zijn. Ook vind ik de dubbele linksaffer richting Heiloo ietwat overdreven. Maargoed, gezien de vele camera's moet het probleem bij RWS bekend zijn
Vergeet niet dat de provincie Noord-Holland de verkeerslichten op dat deel van de N9 instelt, en niet RWS. RWS zal daar dan weinig aandacht aan schenken. De camera's waar je het over hebt, daar kijkt men bij RWS volgens mij ook niet meer naar, ik denk dat die niet eens werken.
Ik heb wel gezien dat er sinds enige tijd nieuwe kantelmasten op de N9 staan met camera's. Wellicht worden die juist als vervanging gebruikt voor de andere camera's.

En de camera's op de portalen van de verkeerslichten worden volgens mij alleen maar gebruikt door het verkeerslicht zelf, voor detecteren van verkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door JJK » di 24 jun 2014, 23:59

Ik dacht dat die VRI nog door RWS werd ingeregeld. Alsnog heeft PNH volgens mij vanuit hun eigen verkeerscentrale wel zicht op al die VRI's en de Ring Alkmaar inderdaad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » vr 16 jan 2015, 12:09

De voorbereidende werkzaamheden beginnen volgende week al, voor eerder genoemd project:
Hinder door voorbereidende werkzaamheden

De provincie Noord-Holland voert van maandag 19 tot en met vrijdag 23 januari 2014 tussen 9.00 en 16.00 uur werkzaamheden uit in de berm van de kruisingen van de Ring Alkmaar West met de Terborchlaan, Bergerweg en Huiswaarderweg. Dit kan leiden tot verkeershinder.
Het betreft het graven van proefsleuven ter voorbereiding op de reconstructie van de kruisingen die later dit jaar wordt uitgevoerd. Om de werkzaamheden veilig te kunnen verrichten wordt een bermafzetting geplaatst en wordt de maximumsnelheid voor verkeer verlaagd naar 50 km/uur.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » vr 16 jan 2015, 12:11

De wijzigingen dienen uiterlijk voor april 2016 gereed te zijn. Dit zijn de wijzigingen van noord naar zuid:

N9 - N245 Huiswaarderweg:
Afbeelding

N9 - Bergerweg:
Afbeelding

N9 - Terborchlaan (N512):
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rein » di 08 sep 2015, 10:58

Volgende week is er een informatieavond over de werkzaamheden op de Westelijke ringweg (N9) van Alkmaar. De communicatie hierover wordt (nog steeds) gedaan door de provincie hetgeen toch wel wat opmerkelijk blijft aangezien het om een rijksweg gaat. Hier is een flyer met meer info te downloaden.
Provincie Noord-Holland schreef:De provincie Noord-Holland organiseert op maandag 14 september 2015 van 19.00 tot 20.30 uur een informatiebijeenkomst voor bewoners, bedrijven en weggebruikers over werkzaamheden aan drie kruispunten van de Ring Alkmaar West (N9).

De locatie van de bijeenkomst is Victorie Plaza, Terborchlaan 311 in Alkmaar. Tijdens de bijeenkomst worden de planning, de werkzaamheden en de gevolgen voor het verkeer toegelicht. Geïnteresseerden kunnen zich tot 11 september aanmelden bij het provinciale Servicepunt Wegen en Vaarwegen, e-mail: infobu@noord-holland.nl of telefonisch: 0800-0200600 (gratis).

Verbetering kruispunten
De werkzaamheden betreffen een herinrichting van de kruispunten van de Bergerweg, de Huiswaarderweg (N245) en de Terborchlaan (N512) met de Ring Alkmaar West tussen 24 september en 28 oktober 2015.

Er worden onder meer extra opstelstroken aangelegd, bestaande opstelstroken verlengd en verkeerslichten vernieuwd. Om de hinder zo veel mogelijk te beperken worden de werkzaamheden alleen ’s avonds, ’s nachts en in het weekend uitgevoerd. Ook blijft de N9 tijdens het werk open voor doorgaand verkeer.

Meer informatie
Op deze projectpagina is een flyer over de werkzaamheden te downloaden.

Voor aanmeldingen voor de informatiebijeenkomst of bij vragen over de werkzaamheden kunnen omwonenden en bedrijven bellen naar het provinciale Servicepunt Wegen en Vaarwegen, 0800- 0200600 (gratis), of een e-mail sturen naar infobu@noord-holland.nl.

De werkzaamheden zijn ook te volgen op de projectpagina's en Twitter (@ProvincieNH).

De provincie Noord-Holland werkt samen met Rijkswaterstaat, gemeente Alkmaar en gemeente Bergen aan de herinrichting van de kruispunten van de Bergerweg, Huiswaarderweg (N245) en Terborchlaan (N512) met de Ring Alkmaar West (N9). Doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming, wat ook de leefbaarheid in de omgeving ten goede komt.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Sendis » wo 09 sep 2015, 20:41

Een mooi stuk snelweg lijk me wel iets, dus een verlenging van de A9 naar Den Helder....ach je moet iets te wensen/dromen overhouden. Zijn hiervoor ooit plannen geweest? Altijd raar gevonden dat een (Marine)havenplaats alleen maar over zo'n karrenspoor is te bereiken; even het schamele alternatief, de A7 met aansluitend dat andere karrenspoor, de N99, buiten beschouwing latend.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Willem » wo 09 sep 2015, 21:12

Is het verkeersaanbod op de N9 voldoende voor een snelweg? 's Zomers zijn er de nodige toeristen, maar in de winter is het niet zo'n heel drukke weg.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door JJK » do 10 sep 2015, 11:11

^^ Niet zo'n hele drukke weg? De weg, althans de Ring Alkmaar, is zeer druk zelfs. Ook in de winter...

Van Naar 2006
Alkmaar Ring Alkmaar-Noord (N245) 45.000
Ring Alkmaar-Noord (N245) Koedijk 18.000
Koedijk Aagtdorp 18.000
Aagtdorp Schoorldam 18.000
Schoorldam Petten 15.000
Petten St.Maartensvlotbrug 12.000
St.Maartensvlotbrug De Stolpen 12.000
De Stolpen De Kooy 16.000

Bron: Wegenwiki

Eventuele snelweg trekt natuurlijk veel meer verkeer aan (bijvoorbeeld verkeer uit Warmenhuizen dat nu via de N245 en N242 naar de A9 rijdt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door RSK » do 10 sep 2015, 12:55

Heb hem net gereden, het is wel een tergende weg. Ofwel inhaalverboden, ofwel het is net te druk om in te kunnen halen. Zou wat mij betreft in aanmerking komen voor 2+1 alternerend met een groene streep.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rein » ma 28 sep 2015, 15:40

Op het Kooimeerplein worden werkzaamheden uitgevoerd met als doel het grote aantal ongevallen van motorrijders te verminderen.
rws.nl schreef:Rijkswaterstaat maakt Kooimeerplein veiliger voor motorrijders

Rijkswaterstaat gaat aanpassingen uitvoeren aan het Kooimeerplein. Afgelopen periode hebben zich aan de zuidoost kant van dit plein verschillende ongevallen voor gedaan met motorrijders.

Na overleg met de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Motorrijders Actie Groep (MAG) en politie Kennemerland is de situatie op het Kooimeerplein onderzocht. Betrokken partijen zijn het eens dat aan de zuidoost kant van het Kooimeerplein vooral de linker rijstrook voor motorrijders lastig te berijden is. Dit wordt veroorzaakt door een opeenstapeling van factoren die in het wegbeeld weinig opvallen. Het betreft vooral een knik in de linkerrijstrook die nauwelijks opvalt. Verder geven diverse detectielussen en reparatievakken - zeker bij nat wegdek - de indruk van glad wegdek, dat motorrijders proberen te mijden. Motorrijders en ook automobilisten anticiperen daar met onbewuste of bewuste stuur- en remcorrecties op. Afzonderlijk zijn dit nauwelijks verzwarende rijomstandigheden voor motorrijders, maar juist de opeenstapeling ervan kan de kans op een motorongeval vergroten.

Werkzaamheden voorjaar 2016

Na constructief overleg met de KNMV en de MAG is er besloten het wegdek op het zuidoostelijke deel van het Kooimeer plein volledig te vervangen. Deze werkzaamheden zullen in het voorjaar van 2016 uitgevoerd worden. Al eerder zijn er borden geplaatst om motorrijders te attenderen op situatie. Als het wegdek vervangen is, wordt de situatie op het Kooimeerplein gemonitord om te beoordelen of de maatregelen het gewenste effect hebben.

De maatregelen zijn besproken met de KNMV en de MAG.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Rene » ma 28 sep 2015, 19:29

Combinatie van aanrijsnelheid, toegepaste boog en de (tegen!)verkanting van het verkeersplein maakte dat nogal wat motorrijders bemerkten dat hun voertuig onbestuurbaar werd waardoor ze onderuit gingen. Velen komen er namelijk aan met meer dan de maximale 50 km/h. Maar na de aanpassing zal de rotonde wat meer 'vergevingsgezind' zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » ma 05 okt 2015, 16:28

Afgelopen weekend is het kruispunt van de N9 met de Bergerweg aangepast. Ook de VRI is vervangen. Of nu direct alle extra rijstroken in gebruik zijn weet ik niet, ik ben niet ter plaatse geweest.

Afbeelding
Foto: Ko Hartog Elektrotechniek BV Facebook
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 okt 2015, 16:58

Ik verwacht zo 1, 2, 3 geen nieuwe bewegwijzering, aangezien hetgeen er hangt hooguit een jaartje oud is...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » ma 09 mei 2016, 10:22

Nog een interessante timelapse-video van de aanpassingen aan de N9 bij Alkmaar eind 2015:
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door boe! » ma 09 mei 2016, 20:11

^^ Aanpassen verkeersdoorstroming. Wat bedoelen ze daarmee? Ik ben vorige week over de N9 gekomen en heb bij ieder verkeerslicht stil moeten staan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » ma 09 mei 2016, 20:31

^^ Aanpassingen in de verkeersdoorstroming = het hele netwerk heeft gemiddeld lagere verliestijden. Wat wel eens ten koste kan gaan van individuele weggebruikers die op zondag om half 7 over de N9 rijden. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door boe! » wo 11 mei 2016, 21:49

^^ OK, maar bij het laatste verkeerslicht naar de A9 ben ik maar door oranje/rood gereden want ik had genoeg van die stoplichten. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door RSK » do 12 mei 2016, 7:09

Heb tot dusver één keer op de N9 gereden, vorig jaar september. Toen stond ik ook voor ieder verkeerslicht langs Alkmaar (lang!) stil, toch een leuk eindje buiten de spits.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » do 12 mei 2016, 15:04

^^ September, toen waren de werkzaamheden dus nog niet uitgevoerd.
boe! schreef:^^ OK, maar bij het laatste verkeerslicht naar de A9 ben ik maar door oranje/rood gereden want ik had genoeg van die stoplichten. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling.
Stond er wel verkeer op de zijrichtingen, of dat ook niet? Dat kan ik niet uit je verhaal halen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 mei 2016, 16:18

Is er sprake van een soort groene golf? Dan zal je veel stilstaan wanneer je sneller of langzamer dan de vmax rijdt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door mavas » do 12 mei 2016, 16:30

^^ Een groot deel van de tijd is er een groene golf actief vanaf het kruispunt Aert de Gelderlaan (de Hoef) tot en met de N245.
Het Kooimeerplein en de Kennemerstraatweg zitten niet in de groene golf. De groen golf staat meestal in de nachtelijke uren en de zeer vroege ochtend uit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door boe! » do 12 mei 2016, 21:18

mavas schreef:^^ September, toen waren de werkzaamheden dus nog niet uitgevoerd.
boe! schreef:^^ OK, maar bij het laatste verkeerslicht naar de A9 ben ik maar door oranje/rood gereden want ik had genoeg van die stoplichten. Lijkt mij toch ook niet de bedoeling.
Stond er wel verkeer op de zijrichtingen, of dat ook niet? Dat kan ik niet uit je verhaal halen.
Kan busprioriteit vanuit de zijwegen de oorzaak zijn? Ik heb het idee dat die inbreken op de groene golf.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N009] Alkmaar - Den Helder

Bericht door fonsoy » za 14 jul 2018, 20:28

Het wordt zomer, en de gebruikelijke toeristenstroom naar de strandgebieden zwelt aan.
Zoals altijd staat er dan elke dag file tussen de N9/N245 en de N9 afrit kogendijk richting Bergen. Ook vanuit praktisch alle andere kanten staat er file voor het verderop vermelde kruispunt. Enige jaren geleden zijn er knelpunten aangepakt op een andere plaats in de N9, waaronder bij De Stolpen en Schoorldam. Hierdoor loopt het nu bij dit punt vast.

Er is een keurige ruimtereservering aangebracht om de weg 2x2 aan te leggen, zie ook https://www.google.nl/maps/@52.650318,4 ... 312!8i6656

Als ik dan weer eens de rij auto's zie, verbaast het me weleens waarom deze tweede baan niet eens een keer aangelegd wordt. Het lijkt me goedkoop om aan te leggen. Wat uiteraard ook niet helpt is het kruispunt met veel te veel fases. Bovendien is het niet ingericht op een intensiteit van 18.000 voertuigen per dag. Deze vergrote doorstroming, tezamen met wat extra opstelbanen lijkt mij voldoende om het probleem aan te pakken. https://www.google.nl/maps/@52.6609064, ... 312!8i6656

Zal het punt ooit aangepast gaan worden? De landelijke politiek is niet erg happig op dit soort aanpassingen.

Plaats reactie