[N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Ernst76 » di 19 apr 2016, 21:33

Bij Dalen dus een zesde poot aan een rotonde. Biedt dit misschien nog soelaas voor Eext bij het verkeersplein Gieten? Zou voor dat dorp behoorlijke omwegen schelen.
Mooi dat de provincie veel vaart achter dit project zet. Waar zou het volgende potje met geld voor drentse wegen het beste aan kunnen worden besteed? Er staat vaak wat file s ochtends tussen Gasselte en de rotonde Gieten, s middags tussen Annen en Gieten. Echte andere knelpunten zijn er eigenlijk niet op wegen van deze provincie. Vanaf Zuidlaren richting A28 stroomt het s ochtends ook niet door, maar dat heeft volgens mij vooral met invoegen op de A28 te maken richting Groningen.
N48 is ook kandidaat tussen Hoogeveen en Ommen, maar dat is een rijksweg.
Zelf zou ik veel plezier hebben aan een vlotte passage van Zuidlaren, maar dat is bijna een onmogelijke opgave, politiek gezien. Het verkeer op de N386 door Zuidlaren heeft grotendeels ook een bestemming in dat dorp. Dus een bypass zou veel kosten (geld, leefbaarheid en landschap) voor te weinig gebruikers. Om vervolgens terecht te komen in de lange lintbebouwing van De Groeve, Kropswolde en Hoogezand.

miesiel
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: do 21 jun 2012, 23:38
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door miesiel » do 21 apr 2016, 12:09

^^ Ik weet niet in hoeverre het wenselijk is om een extra aansluiting te creëren op deze, voor noordelijke begrippen, redelijk drukke verkeersplein.

Over extra investeringen gesproken, ik zie verder niet echt knelpunten, buiten de rotonde bij Gieten en de aansluiting van de N34 op de A28. Als dat al knelpunten genoemd mogen worden, gezien de geringe omvang ten opzichte van de files rond Amsterdam e.d. Al zou een volledig 4-baans N34 mij ook niet verkeerd klinken :) .

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Peter » do 21 apr 2016, 13:22

Het was de bedoeling om een busaansluiting te maken (zichtbaar op Google Earth), maar de buslijn is opgeheven.
De weg naar Eext (waar ook fietsers rijden naar het viaduct over de N33) is wat smal voor doorgaand verkeer, tenzij je stevig gaat kappen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Coen Tunnel » do 21 apr 2016, 18:08

miesiel schreef:^^ Ik weet niet in hoeverre het wenselijk is om een extra aansluiting te creëren op deze, voor noordelijke begrippen, redelijk drukke verkeersplein.
Als de N34 met een fly-over ooit over het verkeersplein wordt geleid kan dat natuurlijk wel. Er is volgens mij relatief weinig afslaand verkeer op verkeersplein Gieten, dus dan kan zo'n extra aansluiting naar Eext wellicht wel. Dan moet de Gieterstraat echter wel verbreed worden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Emil » zo 24 apr 2016, 11:53

Ernst76 schreef:Waar zou het volgende potje met geld voor drentse wegen het beste aan kunnen worden besteed? Er staat vaak wat file s ochtends tussen Gasselte en de rotonde Gieten, s middags tussen Annen en Gieten. Echte andere knelpunten zijn er eigenlijk niet op wegen van deze provincie. Vanaf Zuidlaren richting A28 stroomt het s ochtends ook niet door, maar dat heeft volgens mij vooral met invoegen op de A28 te maken richting Groningen.
De N34 Gieten - aansluiting A28 gedeetelijk 2+1 uitvoeren is een mooie bestemming voor het potje geld. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten.

Voor wat betreft Eext. Een halve aansluiting in noordelijke richting bij de Annerweg zou een goede oplossing zijn voor de bereikbaarheid van dit dorp. Het zou goed zijn als eens onderzocht wordt hoeveel voertuigen hier gebruik van zouden maken.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Ernst76 » zo 24 apr 2016, 12:24

2+1 alternerend zou al wat lucht geven, omdat langzaam verkeer dan ingehaald kan worden. Maar het voegt geen capaciteit toe, die blijft 1 strook per richting.
Vanuit het noorden is Eext wel aardig bereikbaar, door via Annen te rijden. Met name vanuit andere richtingen moet je omrijden. Vanuit N33 oost eerst N34 tot afrit Gieten en dan via de kruising Eexterhalte. Is toch wel 5 km in plaats van 1 km direct.
Vanuit N34 zuid valt de omrijschade mee, ook via afrit Gieten en Eexterhalte.
Vanuit N33 west is het officieel bewegwijzerd via N34 en dan afrit Gieten en Eexterhalte. Deze omweg is ronduit absurd. Je kan er ook bij Rolde af en dan via Anderen, wat veel mensen dan ook doen. Maar je krijgt dan extra verkeer door meerdere dorpen. Als het direct vanaf het verkeersplein de Gieterstraat naar Eext op gaat, hebben maar een paar huizen er last van.
Het zou Eext trouwens al helpen om een rechtstreekse verbinding met Gieten te krijgen, zoals het voor aanleg van N34 en N33 geweest is. Er is een behoorlijke binding tussen beide dorpen. Nu lokt deze situatie extra fietsverkeer uit misschien, dat zowat rechtstreeks kan en Eext-Gieten is een prima te fietsen afstand.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Peter » zo 24 apr 2016, 15:54

Verkeer vanuit Assen zal inderdaad via Rolde rijden. Verkeer vanuit Groningen kan (en zal) ook via Annen sluipen. Vanuit Emmen of Veendam zal men via Eexterhalte rijden (je kan binnendoor via Eexterveen, maar dat is niet sneller). Verkeer via dorpen sturen (als het anders kan, ook al is dat 15 km om) is politiek niet correct, dus niet bewegwijzerd...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door duikgek89 » zo 24 apr 2016, 17:04

15km omrijden kost snel één liter brandstof per auto. Goed voor het milieu!

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Ernst76 » zo 24 apr 2016, 18:16

Ik snap de politieke achtergrond van bewegwijzering en ander verkeersbeleid wel. Maar ik heb er gewoon een compleet andere mening over ;-)
Daarnaast probeer ik mijn mening ook te onderbouwen, zo maar iets roepen heeft weinig zin.
Mijn idee is dat verkeer als water is en toch wel de makkelijkste weg zoekt. In plaats van dat te ontkennen, kan het beter gefaciliteerd worden. Nu lijkt het soms of sommige dorpen niet meer gevonden mogen worden...
Er zijn zoveel absurditeiten je kan niet bezig blijven om ze op te noemen. Ben het ook eens met duikgek dat omrijden gewoon slecht is voor het milieu. Ik rijd ook liever rustig maar constant binnendoor; omwegen via de snelweg is vaak irritatie door drukte, hollen en stilstaan en langs rotondes en verkeerslichten gestuurd worden die je op alternatieve rustige routes vaak niet tegenkomt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door mhkamp » zo 24 apr 2016, 19:56

^^ Ik begrijp je reactie, maar hou ook in het oog dat de leefbaarheid van de kernen, voor zover de weg er doorheen loopt, ook achteruit gaat. Ik denk niet dat je dat moet willen. Je kan nu niet om elk gehucht een rondweg aanleggen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door duikgek89 » zo 24 apr 2016, 21:14

Als je met een kleine omweg een kern zou kunnen ontzien, vind ik het niet erg om niet door de kern te rijden. Maar dan bedoel ik een kleine omweg en geen omweg van 15km op zo'n kort stukje.
Maar vooral: Die omwegen zijn vaak ook niet aantrekkelijk. Lekker soepel doorrijden mag en kan niet, slakken mogen steeds vaker niet ingehaald worden en veel wegen doen niet onder voor een trial-parcours.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Ernst76 » zo 24 apr 2016, 21:35

Als je wilt dat men bepaalde wegen gaat gebruiken, in plaats van meer voor de hand liggende (want kortere en daardoor vaak snellere) wegen, maak die wegen dan echt de moeite waard.
In Nederland zijn de omwegen dat vaak niet.
De meesten nemen de omweg als het sneller en/of comfortabeler is. Niet omdat iemand bedacht heeft dat dat moet. Dat lijkt meer op inmiddels historische maakbaarheid van de samenleving gedachte.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Pino » zo 24 apr 2016, 22:02

Ernst76 schreef: Mijn idee is dat verkeer als water is en toch wel de makkelijkste weg zoekt. In plaats van dat te ontkennen, kan het beter gefaciliteerd worden. Nu lijkt het soms of sommige dorpen niet meer gevonden mogen worden...
Ik ken de situatie daar in de regio onvoldoende om te kunnen zeggen wat voor fouten er wellicht zijn gemaakt bij de uitbouw van de N33 en de N34, maar zou wel willen opmerken dat het niet verwijzen van bepaalde dorpen op een afrit nog niet duidt op een beleid dat de overheid wil voorkomen dat weggebruikers die bewuste afrit gebruiken op weg naar het bewuste dorp. Dat is vaak eerder een uitvloeisel van de aloude manier van doelenkeuze in dit land: eerste dorp links van de afrit, eerste dorp rechts van de afrit. Een dorp als Eext is geen dorp meer met eigen afrit en verdwijnt dan van de borden. Voelt wellicht raar, maar de situatie is zeer vergelijkbaar met wat je ziet in de buurt van heel veel andere snelwegen en dorpjes die niet direct naast een afrit liggen. Het is ook zeker niet iets specifiek Nederlands.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Peter » ma 25 apr 2016, 4:31

Het is wel degelijk beleid. Er is in het verleden wel sprake geweest om Eext een (halve) afrit op de N33(zuid) en N34(noord) te geven, maar gezien Eext een te kleine kern is, werd dat door rijkswaterstaat niet gerealiseerd. De gemeente Aa & Hunze wil geen doorgaand verkeer door de kernen of andere gemeentewegen en ontmoedigt dit door deze routes (behalve voor fietsbordjes) niet aan te geven en de wegen tot Vmax 30 en 60 te degraderen en sommige wegen zandpaden te laten (zoals tussen Gieten (Zwanemeer), Eext en Annen).
Veel mensen rijden natuurlijk op de TomTom of ander navigator. Tenzij die clubs meewerken om een langere en langduriger route aan te geven, zullen de meesten toch op de navigator (of ervaring van eerder) afgaan.

Nu de N34 provinciaal is zijn er wel stemmen om de N34 van een op-en afrit te voorzien bij de Eexter/Annerweg. Dit is met name handig voor de campings aan de zuidkant van Annen en voor het weren van campers en sleurhutten door Annen heen. Bij Eext (Eexterhalte aan de andere kant van de N33 niet meegeteld) liggen geen grote campings dacht ik.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Pino » ma 25 apr 2016, 8:29

Peter schreef:Het is wel degelijk beleid. Er is in het verleden wel sprake geweest om Eext een (halve) afrit op de N33(zuid) en N34(noord) te geven, maar gezien Eext een te kleine kern is, werd dat door rijkswaterstaat niet gerealiseerd. De gemeente Aa & Hunze wil geen doorgaand verkeer door de kernen of andere gemeentewegen en ontmoedigt dit door deze routes (behalve voor fietsbordjes) niet aan te geven en de wegen tot Vmax 30 en 60 te degraderen en sommige wegen zandpaden te laten (zoals tussen Gieten (Zwanemeer), Eext en Annen).
Juist met weinig afritten krijg je alsnog doorgaand verkeer door de kernen, lijkt mij. Namelijk dat tussen een afrit en het "tweede dorp". Angst voor doorgaand verkeer in je dorpskern zou niet moeten bestaan in de directe omgeving van de N33 en N34, nu de rijksweg een snellere route vormt en sluipverkeer vanwege files uiterst zeldzaam moet zijn. Dus de gemeente naait primair haar eigen inwoners en bezoekers.

Hoe dan ook, een gemeente moet maar doen wat het niet laten kan. Punt blijft dat ook zonder dat gemeentebeleid een plaats als Eext waarschijnlijk niet meer vermeldingen op de rijkswegen had gekregen dan nu het geval is, althans niet zonder realisatie van de genoemde halve afritten. De verwijzing op de N34 vanuit het noorden bij afrit Annen gaat het uitgangspunt hoofddoel links/hoofddoel rechts al voorbij. Met andere woorden: het dorp had volledig onvermeld kunnen blijven. Had in ieder geval een discussie gescheeld over de vraag of men verkeer vanuit het zuiden en westen nu echt per se via grote omwegen naar Eext wil geleiden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 25 apr 2016, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Kaaiman » ma 25 apr 2016, 9:40

Peter schreef:Het is wel degelijk beleid. Er is in het verleden wel sprake geweest om Eext een (halve) afrit op de N33(zuid) en N34(noord) te geven, maar gezien Eext een te kleine kern is, werd dat door rijkswaterstaat niet gerealiseerd.
Bij de tracévaststelling van de N33 in 1963 was er nog wel een aansluiting bij Anderen gepland. Dat had voor de relatie Assen - Anderen/Eext een veel betere ontsluiting gegeven. Een eventuele aansluiting ter hoogte van Eexterhalte was al veel eerder afgevallen.

De beste optie voor alle richtingen is natuurlijk een aansluiting op VP Gieten. Nu dat een provinciale aangelegenheid is geworden, is er wellicht meer mogelijk geworden. Maar dan zal Eext zich wel moeten roeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door jms » di 03 mei 2016, 17:25

Ik vind het jammer dat met de verbreding van de N34 en de heraanleg van de aansluiting Coevorden-Noord niet alsnog besloten heeft deze dmv. een trompetaansluiting volledig conflictvrij te maken. De provincie Drenthe heeft in haar planvorming de laatste jaren wel laten zien dit soort aansluitingen, ook op enkelbaans wegen, goed uit te willen voeren. Ik had hierdoor gehoopt dat men ook hier dit project aan zou grijpen om de historische blunder van RWS daar te herstellen en alsnog een mooi trompetje aan te leggen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Kaaiman » di 03 mei 2016, 17:50

Je kunt er -gezien het huidige beleid in Drenthe omtrent stroomwegen- gerust vanuit gaan dat als de N382 nog als stroomweg was gecategoriseerd, daar inderdaad de ooit geplande trompetaansluiting alsnog gerealiseerd zou zijn.

Bij de aanleg van de N382 als autoweg S15 zijn de zandlichamen voor de helft van die trompetaansluiting (dus vorkaansluiting) ook daadwerkelijk aangelegd geweest. Ook het viaduct dat er nu ligt heeft die vreemde bocht en verkanting met het oog op de trompetaansluiting. Toen pas besloot Rijkswaterstaat dat het alsnog een Haarlemmermeeraansluiting moest worden.
In het bestek voor de verharding is toen de ombouw tot de huidige aansluiting opgenomen. Daarvoor zijn zandlichamen weer weggehaald en terug tot landbouwgrond omgevormd, waarvan nu niets meer te zien is. Maar luchtfoto's uit die tijd laten zien dat er echt de zandlichamen van een vloeiende vorkaansluiting hebben gelegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Kaaiman » do 26 mei 2016, 18:54

Na jaren van uitstel gaat eindelijk de schop in de grond! :top:
[url=http://veiligbereikbaardrenthe.nl/weginrichting/nieuws/aanleg-ongelijkvloerse-kruising-n34-exloo-van-start]Veilig Bereikbaar Drenthe[/url], 26 mei 2016 schreef:Aanleg ongelijkvloerse kruising N34 Exloo van start

Op donderdagmorgen 26 mei hebben gedeputeerde Henk Brink en wethouder Freek Buijtelaar van de gemeente Borger-Odoorn het bouwbord bij de N34 voor de aanleg van de ongelijkvloerse kruising bij Exloo onthuld. Daarmee markeerden zij de start van de bouw van een compleet nieuwe aansluiting op de provinciale weg N34 bij Exloo.

Het dorp Ees wordt via een parallelweg aangesloten op de nieuwe kruising. Het ontwerp van de kruising is tot stand gekomen na een periode van intensieve voorbereidingen en in nauw overleg met inwoners uit de omgeving van Exloo en Ees.

Bij de start waren ook belangstellenden uit de omgeving aanwezig. Aannemerscombinatie Schagen Infra en Salverda Bouw realiseert de werkzaamheden. Deze duren tot midden 2017.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Kaaiman » do 09 jun 2016, 9:32

Deze week is er veel discussie over de toekomst van de N34, naar aanleiding van een reeks ongevallen in de afgelopen maanden, waarvan enkele dodelijke.
(http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/109943/ ... ken-op-N34)

Er wordt gezinspeeld op verdubbeling. De provincie Drenthe staat daar nu positief tegenover, maar heeft er het geld niet voor. Volledige verdubbeling is becijferd op € 170 mln.
(http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/109961/ ... t-voor-N34)

Een andere optie die wordt aangedragen is het maken van inhaalstroken in combinatie met meer inhaalverboden en/of fysieke rijbaanscheidingen.
(http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/109938/ ... onmogelijk)

Het SWOV vindt de N34 ongeschikt als 100-kilometerweg en zou de weg willen afwaarderen i.c.m. bredere obstakelvrije bermen.
(http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110017/ ... lometerweg)

Wat mij betreft worden delen van de N34 verdubbeld. Dan heb je in feite je inhaalstroken, maar beter voorbereid op volledige verdubbeling dan wanneer je alternerend 2+1 rijstroken zou aanleggen. Probleem is wel, dat met name de viaducten die vanaf 2007 over de N34 zijn aangelegd niet geschikt zijn voor 2x2. 2+1 zou denk ik nog wel kunnen passen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door duikgek89 » do 09 jun 2016, 10:33

Of wel een 2+1 aanleggen, maar dan zonder fysieke scheiding (op de overal behalve in Nederland normale manier). Bovendien is die aanleg nu relatief goedkoop. Een paar meter extra asfalt buiten de kunstwerken en wat verf... Dat is min of meer één autosnelweg rijbaan. Dan kun je er later eventueel nog een baan naast leggen om een 2x2 ASW te hebben. Via een stukje A37 en B402 ontstaat er dan ook een snelle verbinding van Groningen richting Oberhausen.

Van de andere kant is ASW daar waarschijnlijk niet nodig en zou het wellicht voldoende zijn om er een soort van expressweg van te maken (hopelijk zoveel mogelijk op een profiel dat upgraden naar ASW door aanplakken van vluchtstroken mogelijk maakt, maar dat zal wel te duur zijn). Dan is Kaaimans suggestie om een aantal 2x2 stukken alvast te bouwen als inhaalmogelijkheid wel een goede omdat men daar later op verder kan bouwen naar een expressweg door stukje bij beetje die 2x2 stukken langer te maken en op elkaar aan te sluiten.

Edit:
Wat het SWOV betreft:
Van 80km/h gaat bijna niemand zich iets aantrekken denk ik. Middenscheidingen bouwen zonder inhaalmogelijkheid veroorzaakt agressie met bovendien gevaarlijke acties op de plaatsen waar het nog wel enigszins mogelijk is om aan iemand voorbij te komen. Moeten we allemaal niet willen.

Daarnaast: De paniek moeten we niet overdrijven. 7 dodelijke ongelukken in 6 jaar, dat valt voor een drukke twee-strooks verbindingsroute best wel mee... Het is wel iets om wat aan te doen, maar ik hoop toch dat er op een weloverwogen manier tot een goede oplossing gekomen wordt en dat we niet van die rare paniekacties krijgen zoals op de N271 bij Gennep.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jun 2016, 10:42

2x2 met 2+1 of 2x1 op de plekken waar 2x2 niet past kan ook nog een oplossing zijn.

Maar zijn die viaducten bij Gieten, Gasselte en Borger echt te krap? Op Streetview lijkt het voor mij dat 2x2 zonder vluchtstroken en met een jersey barrier net moet passen. Wellicht met een iets versmalde linker rijstrook en eventueel een tijdelijke snelheidsbeperking tot 80 km/u rond de desbetreffende aansluiting en/of een inhaalverbod (doorgetrokken streep tussen beide rijstroken) ter plekke.
duikgek89 schreef:Of wel een 2+1 aanleggen, maar dan zonder fysieke scheiding (op de overal behalve in Nederland normale manier).
Ook in Nederland komt dat sporadisch wel voor.

Voorbeeld 1
Voorbeeld 2, nu helaas aangepast

Op de N35 bij Nijverdal was ook een kort stukje 2+1, maar dat was anders vormgegeven: oud Streetviewbeeld.
Daarnaast: De paniek moeten we niet overdrijven. 7 dodelijke ongelukken in 6 jaar, dat valt voor een drukke twee-strooks verbindingsroute best wel mee... Het is wel iets om wat aan te doen, maar ik hoop toch dat er op een weloverwogen manier tot een goede oplossing gekomen wordt en dat we niet van die rare paniekacties krijgen zoals op de N271 bij Gennep.
De N34 stond vroeger bekend als dodenweg, vooral de gelijkvloerse kruising bij Borger was berucht en daar gebeurden vaak ook behoorlijke aanrijdingen. Een aantal kruisingen is in de afgelopen 10-15 jaar ongelijkvloers gemaakt waardoor de veiligheid is toegenomen en er veel minder ongevallen zijn. Maar dit is wel een weg die met Groningen en Emmen twee grotere plaatsen verbindt en van belang is voor de ontsluiting van het oostelijke deel van Drenthe en een klein stukje van Groningen (Stadskanaal-Groningen is nog altijd sneller over de N378-N34-A28 dan over de N33-A7).

Degradatie door de Vmax naar 80 km/u te verlagen past daar niet bij, maar de weg verdient wel een verbetering.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Kaaiman » do 09 jun 2016, 10:58

Het vervelende is wel dat je aan de N34 eigenlijk niet veel capaciteit kunt toevoegen, omdat de drukste enkelbaans wegvakken rond de knooppunten zitten waar de afstroom niet makkelijk vergroot kan worden zonder grotere fysieke maatregelen.

Ik denk met name aan De Punt, waar het wegvak Zuidlaren - De Punt vrij druk is. Vanwege het weefvak en de drukte op de A28 is er eigenlijk geen ruimte te creëren om met twee rijstroken te kunnen invoegen, zeker niet zolang de A28 verder naar Groningen niet wordt verbreed naar 2x3.

Ook voor VP Gieten moet je eerst terug naar 1 rijstrook zolang er geen bypasses gemaakt kunnen worden. Idealiter zou je namelijk de drukkere wegvakken willen verdubbelen (bijvoorbeeld Gasselte - VP Gieten), maar dat wordt erg lastig vanwege VP Gieten (een vrije rechtsafbypass vergt een complete herinrichting van het OV-knooppunt). Onder de viaducten bij Gieten en Gasselte lijkt 2x2 inderdaad nog wel in te passen.

Bij Borger lijkt het me niet mogelijk om 2x2 onder de viaducten door te proppen; 2+1 met barrier is daar wel het maximum kunnen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jun 2016, 11:14

^^ Bij Gieten zou de N34 wat mij betreft 2x2 met een viaduct over de rotonde geleid moeten worden, zodat alleen afslaand verkeer nog over de rotonde moet.

Bij De Punt ontkom je er voorlopig niet aan om de N34 af te knijpen naar 1 rijstrook. Aan de andere kant, dat is bij andere knooppunten soms ook wel het geval (ofwel permanent, ofwel doordat er meestal een rijstrook is afgekruist). Natuurlijk zou ik het ook liever anders zien, maar het lijkt me nog niet direct problematisch. Op de verbindingsboog van de A28 naar de N34 past ook maar één rijstrook.

Als de A28 van De Punt naar Groningen een keer naar 2x3 verbreed wordt kun je eventueel wat aan die situatie veranderen, in ieder geval voor verkeer van Emmen richting Groningen zou je dan bijvoorbeeld een taper kunnen aanleggen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door verfmeer95 » do 09 jun 2016, 11:30

Als de viaducten over de N33 bij Gieten breed genoeg zijn, zou je er een turborotonde neer kunnen leggen. Een aansluiting op het OV-knooppunt hoeft daarbij geen probleem te zijn, je moet het gewoon ontwerpen als een turborotonde met 5 takken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jun 2016, 11:34

^^ Een tuborotonde zal heel krap worden, voor een vrachtwagen of bus (en die zijn daar nogal veel) over de rotonde kan dat problematisch worden. En die vijfde tak aansluiten maakt het niet makkelijker.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door verfmeer95 » do 09 jun 2016, 11:43

^^ Hoe is dat krapper dan dat het nu al is? Of gaat dat over die viaducten?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Coen Tunnel » do 09 jun 2016, 11:49

^^ Ik bedoel dat twee rijstroken (zeker met een verhoogde middenscheiding) over de viaducten erg krap gaat worden.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door VWCaddy » do 09 jun 2016, 12:44

Mij valt op dat de gevaarlijke punten vooral bij de (drukkere) op- en afritten zijn (Coevorden, Emmen, Zuidlaren).

Zou het helpen om de verkeerssituatie te verbeteren door de invoegstroken te verlengen (bijvoorbeeld bij Annen)? Mij lijkt een inhaalverbod bij op- en afritten zinvol, waar dit nog niet het geval is zoals bij Coevorden.

Verder vindt ik het verhaal van SWOV over de bermen ook wel logisch klinken, ten noorden van de afslag Odoorn oogt de weg best wel smal en hangen de boomtakken bijna over de weg.


Wat mij verder nog opvalt is dat er langs de weg nauwelijks pechhavens zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door mavas » do 09 jun 2016, 14:04

In 3 van de 4 nieuwsberichten (de eerste heb ik niet gelezen) staat dat de provincie nadenkt over passeerstroken (alternerend 2+1 ga ik vanuit). Ben heel benieuwd als het besluit er komt, wat er gerealiseerd gaat worden; Nederlandse variant volgens de richtlijnen met fysieke scheiding of Duitse variant gewoon prima zonder scheiding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie