[N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door harry » do 13 mei 2021, 11:45

Vinny schreef: do 13 mei 2021, 9:19NBA geldt alleen voor autosnelwegen.
En andere rijkswegen waar het toevallig goed uitkomt.
Zie N2, N3, N7, N11, N18, N31, N32, N33, N46, N50.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 13 mei 2021, 12:43

Vinny schreef: do 13 mei 2021, 9:19 Er is volgens mij een lacune in de richtlijnen. NBA geldt alleen voor autosnelwegen. Ik meen dat Rijkswaterstaat die zelf heeft opgesteld trouwens.
Dat klopt niet helemaal. Nba is al in 2008 als standaard verklaard voor rijksautowegen en -autosnelwegen en ook in 2008 is Nba verwerkt in meer overkoepelende richtlijnen. Strikt genomen bestaat Nba dus niet meer. Aldus de Wegenwiki:
In maart 2008 heeft de directie van Rijkswaterstaat besloten om het nieuwe systeem in te voeren op de rijks-stroomwegen (autowegen en autosnelwegen in beheer van Rijkswaterstaat), waarna is gewerkt aan het opstellen van een nieuwe richtlijn, die de bestaande Richtlijn bewegwijzering buiten gebruik stelt. Intern was deze richtlijn sinds 2008 bindend verklaard aan de directies, waarna op 8 oktober 2012 de richtlijn ook voor externen beschikbaar is gekomen. De richtlijn is verkrijgbaar bij het CROW[1], met de titel 'ROA-bewegwijzering 2012'. Inmiddels is deze overgenomen in publicatie 322 "Richtlijn bewegwijzering 2014".
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 13 mei 2021, 20:52

Vreemd, ik dacht altijd dat Rijkswaterstaat voor niet-autosnelwegen een andere richtlijn hanteerde, die sinds 2008 geïntegreerd was met NBA. Vooral omdat er natuurlijk situaties op het onderliggend wegennet (kunnen) voorkomen waar NBA helemaal niet in voorziet. Gelijkvloerse kruisingen enzo.

Bovendien zegt het natuurlijk nog altijd niets over wegen die beheerd worden door provincies en gemeenten. Dat kunnen ook stroomwegen, expresswegen en incidenteel autosnelwegen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 13 mei 2021, 22:59

Vinny schreef: do 13 mei 2021, 20:52 waar NBA helemaal niet in voorziet. Gelijkvloerse kruisingen enzo.
NBA is heel rekbaar. :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
--Harry.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » do 13 mei 2021, 23:16

Da's potdikkie een mooi bord! En een mooi formaat bovendien. Ziet er met name door de dikkere pijlen beter uit dan Ddesign. Hiermee mogen ze de N65 wel volplanten wat mij betreft. En ook wegen als de N261 en de N279 zouden beter van NBA voorzien kunnen worden (inclusief afrit/kruispuntnummering). Die iele Dd borden zijn toch niet echt geschikt voor dit soort doorgaande wegen; zeken niet in het aldaar gebruikte formaat.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 14 mei 2021, 7:21

N261 heeft zelfs Redesign :pukey:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 15 mei 2021, 19:09

Steyn_E schreef: do 13 mei 2021, 23:16 Die iele Dd borden zijn toch niet echt geschikt voor dit soort doorgaande wegen; zeken niet in het aldaar gebruikte formaat.
Zie ook de N307 Westfrisiaweg...

NBA-stijl gewoon voor alle stroomwegen, ongeacht wegbeheerder.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 16 mei 2021, 11:08

De richtlijn moet gewoon eenduidig zijn, zodat die ongeacht wegbeheerder kan worden toegepast op stroomwegen (auto- en autosnelwegen) en gebiedsontsluitingswegen :idea:

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 20 mei 2021, 0:28

Video van de gehele N34. In feite een vervolg van de video in het N340-topic.
Best een mooie route, ik had deze hiervoor nog nooit volledig van Zwolle tot De Punt in één keer uitgereden.

Nu nog de aansluiting Klijndijk aanleggen en de N34 over de rotonde Gieten heen met een fly-over en het is een prachtige volledig ongelijkvloerse autoweg.
Link

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2021, 9:27

Dank voor de mooie video! :top:

Nog enkele opmerkingen en trivia:
  • De huidige N34 is niet in 1971, maar in 1988 gereed gekomen met de openstelling van de omlegging Odoorn ;)
  • Het deel Ommen - Witte Paal heeft nu routenummer R105, volgens mij had je dat niet vermeld
  • Precies waar de tekst in beeld is waar je zegt dat twee gelijkvloerse kruispunten worden vervangen door één gelijkvloerse is het viaduct in beeld waar die nieuwe aansluiting komt :)
  • Bij Eext, precies waar de voor/na van VP Gieten in beeld komt, zie je links een nogal brede berm. Hier was oorspronkelijk een Staphorstkruispunt gepland, net als verderop bij Annen, en vanaf 1962 eindigde de autoweg hier tijdelijk op de Annerweg. Pas tijdens de aanleg van Eext - Zuidlaren werd besloten om de aansluiting Annen ongelijkvloers te maken (en aansluiting Eext kennelijk te schrappen), waardoor bij openstelling van de weg in 1966 het viaduct bij Annen nog in aanbouw was. De 'militaire' Staphorster heeft men misschien vanwege de zeer geringe verkeersfunctie (of om militaire redenen) zo gelaten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 20 mei 2021, 9:51

Wat betreft Odoorn/Klijndijk, deze asfaltrestanten zijn vast een overblijfsel van het oude N34-tracé: https://goo.gl/maps/pZ2ddg3kZH3Udiyj7

Het tracé is op maps ook nog wel herkenbaar: https://goo.gl/maps/XiUoudP2AYFL5YBb6

De N34 is dan vast ook nog bewegwijzerd geweest door Odoorn en Klijndijk heen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2021, 10:02

Ik denk dat het antwoord op alle bovenstaande stellingen 'ja' is. :)

Op de N34 kun je in de bocht, komend vanuit het zuiden, aan de hoogte en kleur van de bomen ook nog herkennen waar de N34 rechtdoor naar Klijndijk heeft gelopen, al wordt dat met het jaar slechter zichtbaar.

Een ander, minder oud stukje oud tracé is er nog bij Borger, dit tracé is rond 2007/2008 verlaten:
https://goo.gl/maps/LMXAbYZo4H47PNgf9

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » do 20 mei 2021, 10:09

De oversteken van de Holtslagenweg, Holtakkersweg, Lustveenweg, Nijakkerweg em nog enkele andere oversteken zijn ook nog duidelijk herkenbaar. Mede door de aparte ruitvorm in de verkaveling die ook op de topotijdreiskaartjes zijn aangeduid.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 20 mei 2021, 12:56

Kaaiman schreef: do 20 mei 2021, 9:27 Bij Eext, precies waar de voor/na van VP Gieten in beeld komt, zie je links een nogal brede berm. Hier was oorspronkelijk een Staphorstkruispunt gepland, net als verderop bij Annen. Pas tijdens de aanleg van Eext - Zuidlaren werd besloten om de aansluiting Annen ongelijkvloers te maken (en aansluiting Eext kennelijk te schrappen)
Ik heb altijd gedacht dat er een gelijkvloerse oversteek lag. En dat men die heeft vervangen door er een onderdoorgang naast te bouwen, waardoor de N34 even een slinger moest maken.
De brede berm (ik weet nog goed dat daar nog jarenlang asfalt heeft gelegen) is dan dus de oude N34 en niet een deel van een Staphorstkruispunt.

Ik weet niet waar ik deze informatie vandaan heb. Ik "weet" dit als sinds de vroeger jaren 1970.
Ik herinner me dat mensen destijds zeiden dat die tunnel bij Eext "vroeger" een "gevaarlijke oversteekplaats" was.

Topotijdreis laat niet zo'n oversteek zien. Wel bij de tunnel even ten zuiden hiervan, dus misschien waren mijn informanten in de war.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 mei 2021, 20:35

Topotijdreis laat niet zo'n oversteek zien.
Het valt niet uit te sluiten dat er een provisorium gelegen heeft. Er kan wel 10 jaar verschil zitten in de opéénvolgende plaatjes. Vooral in tijden dat het snel ging in de infrastructuur (eind jaren '60) heb je soms het gevoel dat de topografische dienst wat ontwikkeling gemist heeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 20 mei 2021, 20:39

Dat klopt, als ik de krantenartikelen van Delpher naast Topotijdreis leg dan zit er vaak 5 jaar en ook wel eens 10 jaar of meer tussen. Topotijdreis heeft een slider die elk jaar kan laten zien, maar de kaarten liggen in de praktijk vaak wel 8-10 jaar uit elkaar.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2021, 22:15

Ik denk dat Harry en ik beiden gelijk hebben.. :) Maar ik heb momenteel niet de tijd om het al te uitgebreid uiteen te zetten.

Een kaart met daarop een Staphorster bij Eext heb ik nooit onder ogen gehad, zal ik in alle eerlijkheid vertellen. Ook heb ik nooit tekstueel bewijs van een definitieve aansluiting Eext gelezen.

Maar gezien het wegontwerp van die tijd met Staphorsters in het wegvak Borger - Gieten, en het feit dat AS Annen aanvankelijk gelijkvloers was gepland, waarschijnlijk als Staphorster, en de militaire Staphorster die als oversteek fungeerde, is het niet raar dat àls er een aansluiting extra was gepland in die tijd, dit hoogstwaarschijnlijk ook een Staphorster zou zijn.

Het kadastrale ruimtebeslag bij Eext en de vorm van het weglichaam laten duidelijk zien dat er plaats is voor een Staphorster die van beide kanten met een rechtstand het kruispunt nadert en na het kruispunt met een flauwe S-bocht verder loopt (vgl. ontwerp vml. Staphorster bij Eursinge in provinciale weg 13).

Het ongebruikte asfalt dat Harry zich herinnert, kan twee gronden hebben: ofwel de oorspronkelijke rijbaan uit 1962, van het voorlopige einde van de rijksweg op de Annerweg, ofwel het verlegde voorlopige einde tijdens de doortrekking naar Zuidlaren, om plaats te maken voor de werkzaamheden van de doortrekking.

Afbeelding

De luchtfoto van (vermoedelijk maart) 1968 laat zien dat er nog vers omgewoeld zand bij Eext is, terwijl het wegvak tot Zuidlaren al in 1966 open is gegaan. Dat zou kunnen betekenen dat er rond 1966 misschien nog een tijdje een gelijkvloerse oversteek bij Eext heeft bestaan bij de Annerweg, en dat het tunneltje van rond 1968 is.
(Overigens zie ik op diezelfde foto ook dat het viaduct Annen nog geen geasfalteerde opritten had, dus qua datering van de volledige openstelling van AS Annen zal ik mijn inzichten moeten herzien.)

Dit krantenartikeltje vermeldt dat de werkzaamheden bij Annen en in de weg Eext - Annen (Annerweg dus) nog niet gereed zijn bij de opening van de weg. Vrijwel zeker is het tunneltje bij Eext dus net als het viaduct bij Annen later opengesteld, als gevolg van tussentijds gewijzigde plannen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 mei 2021, 12:39

Kaaiman schreef: do 20 mei 2021, 22:15 is het niet raar dat àls er een aansluiting extra was gepland in die tijd, dit hoogstwaarschijnlijk ook een Staphorster zou zijn.
Of alleen een oversteek, wel met gescheiden rijbanen (zoals die militaire oversteek).
Ik heb alleen 2-strooks asfalt gezien en geen rechtsaf- of linksafstroken. Maar dat kan ook zijn omdat het asfalt vlak bij de tunnel (dus bij voormalige kruising) wel was weggehaald.
Kaaiman schreef: do 20 mei 2021, 22:15 Het ongebruikte asfalt dat Harry zich herinnert, kan twee gronden hebben: ofwel de oorspronkelijke rijbaan uit 1962, van het voorlopige einde van de rijksweg op de Annerweg, ofwel het verlegde voorlopige einde tijdens de doortrekking naar Zuidlaren, om plaats te maken voor de werkzaamheden van de doortrekking.
Het asfalt lag aan beide kanten van de tunnel, zoals op sommige topokaarten nog te zien is.
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 21 mei 2021, 14:16

Het zou best kunnen dat in 1966 de westbaan werd opengesteld, terwijl in de oostbaan het viaduct werd gebouwd. Vervolgens een kwestie van het verkeer omzetten naar de definitieve oostelijke rijbaan, de westbaan (deels) opbreken en de westelijke verdiepte ligging verder afmaken. Het verkeer dat de Annerweg wilde volgen, kon ondertussen doorrijden over het oorspronkelijke gelijkvloerse tracé, want de onderdoorgang is noordelijk van de oorspronkelijke Annerweg gebouwd.
TOEVOEGING
O nee, het eerder aangehaalde krantenartikel spreekt dat het verkeer over 'twee rijbanen aan de oostkant van de weg' wordt geleid, dus het lijkt erop dat het toch anders is gegaan...

Overigens is de voormalige westelijke rijbaan op de luchtfoto in Google Maps nog goed te herkennen door kleurverschillen in het gras. Duidelijk te zien is dat die baan zowel aan de noordzijde als aan de zuidzijde aangesloten moet zijn geweest.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 21 mei 2021, 14:31

Verder nog gevonden dat de bouw van het viaduct bij Annen eind 1965 werd aanbesteed en de bouw van het viaduct bij Eext en het verleggen van de Annerweg pas begin 1967.

Bij de opening op 17 mei 1966 zou het dus best kunnen dat er bij Eext een volledige Staphorster in bedrijf was, òf het was een semi-Staphorster alleen ten behoeve van getrapte oversteek, zoals Harry suggereerde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 21 mei 2021, 18:07

Kaaiman schreef: vr 21 mei 2021, 14:16het eerder aangehaalde krantenartikel spreekt dat het verkeer over 'twee rijbanen aan de oostkant van de weg' wordt geleid
En jij denkt dat een journalist rijbanen bedoelt als hij of zij rijbanen schrijft? :)
--Harry.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 21 mei 2021, 18:55

Acht jij die kans kleiner dan de kans dat een journalist oost en west door elkaar haalt?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 21 mei 2021, 20:59

harry schreef: do 20 mei 2021, 12:56
Kaaiman schreef: do 20 mei 2021, 9:27 Bij Eext, precies waar de voor/na van VP Gieten in beeld komt, zie je links een nogal brede berm. Hier was oorspronkelijk een Staphorstkruispunt gepland, net als verderop bij Annen. Pas tijdens de aanleg van Eext - Zuidlaren werd besloten om de aansluiting Annen ongelijkvloers te maken (en aansluiting Eext kennelijk te schrappen)
Ik heb altijd gedacht dat er een gelijkvloerse oversteek lag. En dat men die heeft vervangen door er een onderdoorgang naast te bouwen, waardoor de N34 even een slinger moest maken.
De brede berm (ik weet nog goed dat daar nog jarenlang asfalt heeft gelegen) is dan dus de oude N34 en niet een deel van een Staphorstkruispunt.

Ik weet niet waar ik deze informatie vandaan heb. Ik "weet" dit als sinds de vroeger jaren 1970.
Ik herinner me dat mensen destijds zeiden dat die tunnel bij Eext "vroeger" een "gevaarlijke oversteekplaats" was.

Topotijdreis laat niet zo'n oversteek zien. Wel bij de tunnel even ten zuiden hiervan, dus misschien waren mijn informanten in de war.
Net ten noorden van VP Gieten lag een oversteek die aan de noordkant nog steeds in de klinkerverharding en uitbuiging te zien is. Die is vervangen door die rare golfplaten onderdoorgang bij Eext. De weg tussen Eext en Annen is ook tunnelachtig en staat scheef op de N34. Ik neem aan dat er nooit een scheve gelijkvloerse kruising heeft gelegen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 28 mei 2021, 10:29

Nieuws van het front: de definitieve verbindingsboog Emmen > Gieten is 25 mei opengesteld.
Twitter @ProvDrenthe, 26-05-2021 schreef:Mijlpaal knooppunt Emmen-West: de nieuwe oprit van de Rondweg Emmen naar de N34 richting Odoorn/Groningen is gister opengesteld voor verkeerPijl omlaag! Ook parkeerplaats Westerveld is weer open. De 650 meter lange oprit betekent een volgende stap in de realisatie van knooppunt Emmen-West
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 28 mei 2021, 13:25

Twitter @ProvDrenthe, 26-05-2021 schreef:opengesteld voor verkeerPijl omlaag!
:D
--Harry.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » vr 28 mei 2021, 18:29

Ben benieuwd of de provincie Drenthe er een naam aan gaat geven op een knooppuntbord, zoals bijvoorbeeld Groningen dat heeft gedaan met Boterdiep en Reitdiep

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 28 mei 2021, 19:29

^^ Ach, ook de trompet N391/N366 heeft (gelukkig) geen knooppuntnaam.
--Harry.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 29 mei 2021, 10:18

harry schreef: vr 28 mei 2021, 19:29 ^^ Ach, ook de trompet N391/N366 heeft (gelukkig) geen knooppuntnaam.
Knooppunt De Maten zou wel geschikt zijn 8-)
(nabij gelegen buurtschap)

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » za 29 mei 2021, 23:23

Ik voel meer voor
:KP: Ter Apel (N366/N391)
:KP: Erm (N34/N391)

Ik hou wel van geografische benamingen, in overeenstemming met hoe die plekken in de regio bekend zijn. Dat er ook afritten met diezelfde namen zijn is niet zo erg. De N34 begint op :KP: De Punt, vlakbij de gelijknamige afrit.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 29 mei 2021, 23:29

Geisterfahrer schreef: za 29 mei 2021, 23:23 :KP: Ter Apel (N366/N391)
Daar zal men toch bezwaar tegen maken omdat het :KP: (net) in Drenthe ligt.
Geisterfahrer schreef: za 29 mei 2021, 23:23 De N34 begint op :KP: De Punt, vlakbij de gelijknamige afrit.
Er bestaat geen afrit De Punt.
--Harry.