[N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Geisterfahrer
woonerf

Re: [N034] Coevorden - Emmen - De Punt: reconstructies

Bericht door Geisterfahrer » zo 30 mei 2021, 3:55

harry schreef: za 29 mei 2021, 23:29 Er bestaat geen afrit De Punt.
Ah ja, formeel heet de afrit kennelijk “Eelde”. In de praktijk noemt vrijwel niemand het zo. Net als dat :KP: De Punt tot voor kort nog officieel :AS: Zuidlaren heette.

De provinciegrens loopt trouwens dwars door het knooppunt N366/N391. Als je de N366 vanuit Duitsland richting Stadskanaal volgt blijf je daar nét in de provincie Groningen. Misschien is “ :KP: Semsplein” dan nog een leuke: de grotendeels kaarsrechte provinciegrens tussen Groningen en Drenthe heet ook wel de “Semslinie”, genoemd naar de landmeter die de grens tussen Groningen en Drenthe in de 17e eeuw moest vaststellen omdat daarover verschil van mening was die door het afgraven van het veen escaleerde en beide provincies Ter Apel claimden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 mei 2021, 9:27

Dat er ook afritten met diezelfde namen zijn is niet zo erg
In de NBA systematiek is dat wel erg: het veroorzaakt verwarring op de borden omdat ze dan beide in verschillende richting worden aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 30 mei 2021, 10:50

harry schreef: za 29 mei 2021, 23:29
Geisterfahrer schreef: za 29 mei 2021, 23:23 :KP: Ter Apel (N366/N391)
Daar zal men toch bezwaar tegen maken omdat het :KP: (net) in Drenthe ligt.
Maakt dat uit dan?
In Duitsland blijkbaar niet, als je bedenkt hoe ver van Schwerin resp. Hannover het Kreuz Schwerin en het Dreieck Hannover-Nord liggen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 mei 2021, 16:06

Er is ooit een "regel" geweest dat de naam van het knooppunt in de gemeente zelf moest liggen. Zelf nooit de meerwaarde daarvan begrepen, maar goed, in de richtlijnen bewegwijzering heeft ooit ook gestaan dat een knooppunt niet dezelfde naam mocht hebben als een afrit aan één van de kruisende wegen. Daar hielden de wegbeheerders zich ook niet aan ... :mrgreen:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 30 mei 2021, 17:50

Vinny schreef: zo 30 mei 2021, 16:06 Er is ooit een "regel" geweest dat de naam van het knooppunt in de gemeente zelf moest liggen.
Ik zou eerder zeggen "gewoonte". Maar inderdaad, Prins Clausplein heette vroeger Knooppunt Leidschendam omdat het in die gemeente lag (terwijl Voorburg en Nootdorp dichterbij lagen).
marcel schreef: zo 30 mei 2021, 10:50 Maakt dat uit dan?
In Drenthe ligt dat soms gevoelig. Men heeft al moeite genoeg met iedere keer uitleggen dat vliegveld Eelde ("Groningen Airport Eelde") toch echt in Drenthe ligt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 mei 2021, 20:56

Dat komt ook omdat de provinciegrenzen niet altijd synchroon lopen met de 'mentale map'. Ik heb zelf altijd moeite met het rijtje Wolvega, Steenwijk en Meppel. Ik vergis me vaak in welke provincie die liggen... :oops:

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » zo 30 mei 2021, 23:18

https://nos.nl/artikel/2382950-vier-dod ... bij-borger
Vier doden en vijf zwaargewonden bij ongeluk met zes auto's bij Borger
Een auto zou van het talud zijn gereden. Geen vangrail ter plekke blijkbaar

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 31 mei 2021, 8:07

Vier doden en vijf zwaargewonden bij ongeluk met zes auto's bij Borger - https://nos.nl/l/2382950

Daar ben ik gisteren nog langs gekomen... Het is een gevaarlijke weg. Een verbreding naar 2x2 is geen overbodige luxe.
Donateur Vereniging Wegenforum

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 mei 2021, 12:28

^^ Ja, maar nee.
De N34 als geheel staat bekend als dodenweg, maar door de ongelijkvloerse kruising bij Borger is de weg hier een stuk veiliger geworden.

Het naar 2x2 verbreden op zich doet niets aan de verkeersveiligheid, het installeren van een middenberm voorkomt dat mensen gevaarlijke inhaalmanouvres gaan uithalen en het naar 2x2 verbreden zorgt dat men alsnog kan inhalen als het nodig is.

Maar het lijkt erop dat hier een freak accident is gebeurd, namelijk een auto van het talud gereden. Dat los je alleen op door zij-vangrails, onafhankelijk van verdubbeling of niet. Ik denk dat dit soort ongevallen niet vaak voorkomen, dus om nou veel te investeren in voorkoming hiervan - dan kan denk ik het geld wel beter besteed worden aan andere onveilige situaties, die voor hetzelfde geld meer veiligheidswinst opleveren.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 31 mei 2021, 15:10

Dat taludverhaal werd later weer als onzeker vermeld. Het zal de komende dagen wel duidelijk worden.
Ik zat in Gieten in de tuin en hoorde de hele avond sirenes op de N33 en N34 en twee keer een helicopter. Die moeten dus naar Borger zijn gespoed...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 31 mei 2021, 16:19

Het taludverhaal schijnt bij een getuige vandaan te komen, maar ook daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Vraag 10 getuigen en je krijgt soms 10 verschillende verhalen. Als een auto van het talud door het hoge gras naar beneden is gereden zou je daar toch duidelijke sporen van moeten zien. Ook zou het verkeer in zo´n scenario toch nog reactietijd hebben gehad om te remmen.

De ervaring is dat ernstige ongelukken op dit soort wegen toch meestal tegemoetkomend verkeer betreft, bijvoorbeeld door mislukte inhaalacties of auto´s die op de verkeerde rijstrook belanden of gaan keren. Het onderlinge snelheidsverschil is dan enorm en de impact groot. De op social media veelgehoorde conclusie dat "zo´n ongeluk niet te voorkomen was" is dus een beetje voorbarig; we weten niet eens wát er gebeurd is, laat staan of het met rijbaanscheiding of zij-vangrails voorkomen had kunnen worden.

De hele onverdubbelde N34 is nog steeds redelijk gevaarlijk, ondanks de verbeteringen die al zijn uitgevoerd (verbreding rijbaan, brede middenstreep, ongelijkvloerse kruisingen, etc.). Dat zit hem in de hoeveelheid verkeer, de onmogelijkheid om veilig in te halen en in het alignment van de weg: heuveltjes, bochten. Verkeer rijdt vaak ook in "treintjes" achter een langzamere rijder, waarbij sommige automobilisten dan toch de hele rij willen inhalen. Ik heb daar al zoveel gevaarlijke inhaalacties gezien die maar nét goed gingen. De N33 had dat vroeger ook, maar die was in ieder geval voor mijn gevoel al meer op een "autosnelweg-alignment" aangelegd, met vrij ruime boogstralen en minder steile hellingen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 31 mei 2021, 16:27

^^ Eigenlijk is dit meer een generiek probleem met autowegen (of zelfs GOW's) die vrij druk zijn. Zonder gescheiden rijrichtingen heb je gewoon een groot risico op frontale aanrijdingen met fatale afloop (o.a. door de snelheden). Daar is deze weg helaas niet uniek in. Kunnen hier denk ik zo een rijtje aan wegen opnoemen waar dit probleem speelt en het regelmatig raak is met zware ongevallen door frontale aanrijdingen. Hoe drukker de weg, hoe groter het risico dat als er iets fout gaat het gelijk ook een flinke klapper is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 mei 2021, 16:31

Dit soort enkelbaans autowegen functioneren eigenlijk niet goed in Nederland. De intensiteiten zijn te hoog, er is teveel vrachtverkeer om de ontwerpsnelheid van 100 km/h te kunnen rijden. Vaak lukt dat alleen over langere stukken op zondagochtend, als er bijna niemand op de weg zit. Dit soort wegen zouden eigenlijk standaard uitgerust moeten worden met inhaalstroken zodat je van het inhalen op de tegenrichting af bent. Of gewoon een verbreding naar 2x2 rijstroken, de intensiteiten op de N34 zijn er hoog genoeg voor om dat te rechtvaardigen, evenals de functie van de weg en de ligging in het netwerk.

Keren op de autoweg had ik een paar weken geleden nog zien gebeuren op de N359 bij Bolsward (ja dit is een autoweg):
Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 mei 2021, 16:34

Echt, ongelooflijk dat keren :wall: Wanneer er politie in de buurt is, is dat artikel 5-waardig :wijsvinger:

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 mei 2021, 16:40

Ik heb in 2001-2 een half jaar 2-3x per week de interliner Groningen-Borger vv genomen, meestal zat ik rechtsvoor. Ondanks dat dat een tempo-100-bus was, is een bus natuurlijk "langzaam", vrijwel elke rit (vooral 's avonds terug, meestal rond 20:00) wel rare acties gezien. Met als hoogtepunt een mercedes die tussen een interliner en een tegemoetkomende auto met caravan in zat. Doodeng, en in die periode is de zus van een van mijn collega's daar dodelijk verongelukt door een inhaalactie van een ander.

Ik heb wel 2x1 100-wegen gezien met een extra brede middenstreep en broodjes ertussen zodat normaal inhalen niet mogelijk was maar hulpdiensten toch over konden steken/passeren als het vast stpnd, maar dat is geen mode meer. Waarom niet?

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » ma 31 mei 2021, 16:45

Laatst op de N34 ook nog zo’n uilskuiken voor me: had de afrit Zuidlaren gemist, dus maakte een U-turn om nog net de afrit in tegengestelde richting te kunnen nemen. Het gebeurde ook veel bij het recent afgebroken tankstation bij de Drentsche Aa. Levensgevaarlijk.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 31 mei 2021, 18:25

Wegen zoals de N34 lenen zich uitstekend voor een 2+1 alternerend configuratie. Met een fysieke barrière (geleiderail) tussen de tegemoet komende richtingen. Maar in ons land wordt dat wegtype tot mijn onbegrip nooit toegepast.

De N50 bij Kampen is een uitzondering, daar werd het wel aangelegd, maar als experiment. Wat ik begrepen heb, is dat experiment mislukt: het verkeersaanbod is te groot. Die weg moet gewoon naar 2x2 rijstroken. In plaats van daarin te investeren, laat men de huidige situatie in stand... :roll:

Nee, men legt dan liever, uit kostenoverwegingen neem ik aan, een weg aan met één rijstrook per richting met geleiderail tussen de rijrichtingen. Ik vind dat een idioot wegtype. :nuts:

Ok, het is wel heel veilig, maar op zo'n weg heb je geen enkele mogelijkheid om een langzamer voertuig in te halen. En dat vaak kilometers lang.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 31 mei 2021, 18:37

^^ Denk ook dat de N50 een te korte lengte heeft voor een goedwerkende 2+1 alternerend.
En dan ook nog dat stomme gelijkvloerse kruispunt erin bij die VZP.
Hajo schreef: ma 31 mei 2021, 8:07
Daar ben ik gisteren nog langs gekomen... Het is een gevaarlijke weg. Een verbreding naar 2x2 is geen overbodige luxe.
Denk dat de N34 niet gevaarlijker is dan vergelijkbare enkelbaans autowegen. Afwijkend gedrag van sommige weggebruikers leveren gevaarlijke situaties op.

Wat betreft verbreden naaar 2x2 vanaf de N381 tot aan verkeersplein Gieten. Het viaduct Oringerweide dat binnenkort gebruikt gaat worden voor de ongelijkvloerse aansluiting als vervanging van de twee laatste gelijkvloerse daar, is wel opvallend afwijkend van de de andere viaducten over de N34 en ook zeker te smal voor 2x2.
Het viaduct over de N381 is voorbereid op een tweede strook. Richting Gieten ligt daar nu een afstreping van rijstrook 1 op.
2x2 gaat zonder aanpassing zo op het eerste gezicht ook niet makkelijk passen bij Ees, Borger, Gasselte en Gieten.
En uiteraard moeten er viaducten bij op de plekken waar de N34 ergens overheen gaat.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op ma 31 mei 2021, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 mei 2021, 18:56

De N34 stond altijd al bekend als een dodenweg (ik weet niet of het dat zo is) en ik denk dat dat kwam door een aantal zaken:

* Relatief veel aansluitingen en kruisende wegen met erg licht verkeersaanbod waar "nooit iemand oversteekt" tot die keer dat wel iemand het doet (destijds tussen Anloo en Emmen - inmiddels vrijwel allemaal verdwenen, ik zie nu alleen nog de afrit Borgerderweg en Odoornerweg gelijkvloerse aansluitngen, oversteken zijn allemaal verdwenen)
* 100km/h en 2x1, vaak relatief dicht door de bossen (inmiddels is de rooilijn vaak wat verder van de weg af)
* Relatief lang en druk met veel forensenverkeer dat van de snelweg komt waardoor de gevoelde winst bij inhalen groot is.

Ik denk dat die eerste 2 wel een stuk verbeterd zijn, die 3e blijft natuurlijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 mei 2021, 19:42

Jackbauer1350 schreef: ma 31 mei 2021, 18:37Wat betreft verbreden naaar 2x2 vanaf de N381 tot aan verkeersplein Gieten.
Waarom niet gelijk tot :KP: De Punt? Het deel tussen De Punt en Gieten is nog iets drukker dan het deel tussen Gieten en Emmen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 31 mei 2021, 20:15

IIVQ schreef: ma 31 mei 2021, 12:28 Het naar 2x2 verbreden op zich doet niets aan de verkeersveiligheid, het installeren van een middenberm voorkomt dat mensen gevaarlijke inhaalmanouvres gaan uithalen en het naar 2x2 verbreden zorgt dat men alsnog kan inhalen als het nodig is.
Naar mijn mening zou het niet moeten kunnen om lange stukken 2x1 met gescheiden rijbanen aan te leggen op doorgaande wegvakken. Inhalen moet gefaciliteerd worden.
Als inhalen niet kan, raken mensen gefrustreerd en als ze dan ergens toch een gaatje zien gaan ze ervoor terwijl het eigenlijk niet kan.
Als de N34 te druk is voor een 1x2, dan is naar mijn mening verbreden naar 2x2 dus de enige optie.

Verder is er in Nederland ook een probleem met verkeersgedrag, mensen durven niet in te halen en rijden veel te kort op elkaar. Daardoor moet je bij een inhaalactie het hele treintje pakken, of je komt links klem te zitten.
Als iedereen de treuzelaar of vrachtwagen inhaalt of afstand houdt, is er minder treintjes vorming en wordt inhalen makkelijker.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 31 mei 2021, 22:17

^^^ eens. Als ik naar mijzelf kijk.. ik ben het ook wel een beetje kwijt geraakt, inhalen op een provinciale weg.
Het afstand schatten.. inderdaad de 'treintjes' voor je (het heeft dan ook vaak niet veel zin).

Ik werk er nu een beetje aan op N9 (wordt ook een dode weg genoemd). ;) De plekken wáár het kan (vanaf heden door de trajectcontrole wat lastiger) zijn nog hetzelfde als dik 20 jaar geleden (toen ik er ook niet vies van was.. :dyn_hyp: ).

Daarnaast, bestuurders dienen weer gewoon normaal dimlicht te voeren!! :!: overdag en in de schemeringen.

Zondag ook weer waargenomen.. zéker nu met de heftigere LED verlichting.. dat je een bundel licht in de verte ziet.. de rijstrook ervoor leeg lijkt.. maar dat een moment later blijkt dat er nog een auto voor reed.. zonder licht. Die viel dus, op afstand, weg in het beeld van de achterligger. :booooos:

~~~~~~~~~~~~~~

Eén grote brok speculatie: toen ik de leeftijden zag van de overleden mensen.. hopelijk waren de 2 senioren niet de oorzaak (snelheid, lichamelijk acute noodsituatie :?: ) of een onverstandige manoeuvre?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 mei 2021, 22:30

Een groot deel van de tijd is het gewoon te druk om veilig te kunnen inhalen. Ook omdat het sowieso niet overal kan en mag. De N34 is één van de drukste N-autowegen van Noord-Nederland waar ook veel lange-afstandsverkeer en vrachtverkeer op zit. Er moeten inhaalstroken of 2x2 rijstroken komen, als je ziet hoeveel veiliger de N31 of N381 in Friesland is geworden bijvoorbeeld.

Flevoland en Friesland zijn volgens mij de enige provincies waar inhalen nog standaard mag, behalve op gevaarpunten. En daar liggen de intensiteiten op dat soort wegen dan ook een stuk lager. In Flevoland zijn de drukke wegen bijna allemaal naar 2x2 rijstroken verbreed. Bij 5.000 - 6.000 voertuigen per dag is de kans dat je veilig in kan halen nog redelijk groot, maar bij 10.000 of 15.000 neemt dat heel erg af.

Er zijn een aantal van dit soort autowegen die veel te druk zijn en daarom niet goed functioneren: naast de N34 ook de N36 en N48 in Overijssel en Drenthe, de resterende delen van de N50 en in Zeeland de N57 en N59. Maar als je ziet dat dit soort wegen van het rijk weinig prioriteit krijgen en provincies nogal rap door hun schatkist zijn gebrand dan is er ook niet veel zicht op grootscheepse opwaardering van dit soort wegen. Friesland is de enige waar dit op grote schaal gelukt is.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » ma 31 mei 2021, 22:43

duikgek89 schreef: ma 31 mei 2021, 20:15 Naar mijn mening zou het niet moeten kunnen om lange stukken 2x1 met gescheiden rijbanen aan te leggen op doorgaande wegvakken. Inhalen moet gefaciliteerd worden.
Als inhalen niet kan, raken mensen gefrustreerd en als ze dan ergens toch een gaatje zien gaan ze ervoor terwijl het eigenlijk niet kan.
Als de N34 te druk is voor een 1x2, dan is naar mijn mening verbreden naar 2x2 dus de enige optie.

Verder is er in Nederland ook een probleem met verkeersgedrag, mensen durven niet in te halen en rijden veel te kort op elkaar. Daardoor moet je bij een inhaalactie het hele treintje pakken, of je komt links klem te zitten.
Als iedereen de treuzelaar of vrachtwagen inhaalt of afstand houdt, is er minder treintjes vorming en wordt inhalen makkelijker.
Ach, ik rij wel eens naar ons vakantiehuis in de Alpen. Meestal proberen we op niet-wisseldagen te gaan maar soms kan het niet anders. Als het druk is zit je dan van Vizille tot Briançon (97 km - of verder) - achter dezelfde vrachtwagen of godbetert dezelfde camper. Dan is er maar één mogelijkheid en dat is accepteren. Vaak zie je dan ook mensen die al 15 km achter je zitten te drukken, inhaalmanouvres afbreken, en dan gaan op een moment dat het eigenlijk écht niet kan, waarna ze voor je invoegen en je de komende 30 km achter deze zit - die daarmee dus zo'n 3 seconden éérder op hun eindbestemming zijn.

Met je mening dat inhalen gefaciliteerd moet worden ben ik het dan ook niet eens.
En te druk om in te halen is niet hetzelfde als te druk om het verkeer op één rijstrook per richting af te wikkelen.

Durashift heeft gelijk: ik rij in het buitenland veel op 2x1-wegen, rechte brede maar ook kronkelige 1x1 door de bergen en soms rijdt er iemand zó langzaam dat je wel in wil halen en dat probeer ik dan ook als het kan. Maar hier in Nederland haal ik eigenlijk maar enkele keren per jaar in op een provinciale weg. Deels ook juist omdat het zo goed doorstroomt en er op de echte stroomwegen geen landbouwverkeer is. Met de afstanden die je in Nederland rijdt levert het paar km/h snelheidsverschil maar weinig verlies op (tenzij je echt achter landbouwverkeer zit - of echt veel te hard rijdt).

Een tijd geleden ben ik tijdens een regenachtige en maanloze nacht over de Houtribdijk gereden, achter een vrachtwagen die 75km/h op de GPS deed. Hoewel het er zéér rustig was, omdat het daar zo extreem donker is dat elk referentiepunt ontbreekt vond ik het zeer moeilijk in te schatten hoe ver tegenliggers waren. Soms dacht ik vlakbij en duurde het toch nog 35 seconden voor ik ze kruiste, terwijl ze soms veraf leken maar toch erg snel kruisten. UIteindelijk durfde ik pas bij de grote bocht rechtsaf (5 km voor Lelystad) via de buitenbocht in te halen omdat je dan het van rechts komende verkeer goed kan overzien. (Vervolgens ben ik bij de sluizen gestopt om nachtfoto's te maken, dus eigenlijk was dat ook onzinnig)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 01 jun 2021, 0:31

^^
Nu rij ik ook wel eens een beetje door Europa, naar het oosten en naar het zuiden, en heb ook wat ervaring daarbuiten. Soms naar dezelfde plekken, soms ook niet. Ik ben al in veel landen geweest, op veel verschillende wegen en in veel verschillende omstandigheden en heb daar het verkeer gezien, waarbij sommige aspecten overal terug komen, al zij het op een beetje een andere manier.

Één gemene deler die daar opvalt is dat als mensen lang achter langzamer verkeer vast zitten, die mensen geirriteerd raken, het resultaat zijn vaak inderdaad hopeloze pogingen die eigenlijk niet kunnen. Mijn indruk is dat als dat vast zitten "onnodig" lijkt (bij zinloze doorgetrokken strepen, 2x1 constructies,...) je alleen maar meer idiote acties krijgt, bv. met piepende bandjes zowat driftend over de turbo rotonde, wetende dat je na een knoopunt/afrit op zo'n weg komt als een dwaas op het laatste moment uitvoegen om zoveel mogelijk auto's alvast te pakken,...
Dat zie je in Nederland, in Duitsland, in de Alpen, in Oekraïne, in Portugal,.. De manier waarop en mate waarin het zich uit verschilt een beetje, maar je ziet de irritatie overal.
Om dat te vermijden moet je inhalen zoveel als mogelijk gewoon faciliteren, dan kunnen mensen meer hun eigen tempo rijden, raken minder snel moe en/of geïrriteerd. De voormalige voorligger heeft na de inhaalactie geen last meer van een ongeduldig persoon in z'n spiegel (Sommige ikke-ikke-kaaskoppen boeit het niet, maar ik vind het erg vervelend om het gevoel te hebben dat ik mensen aan het ophouden ben) en de voormalige achterligger kan ook lekker zijn tempo doorrijden.

Als het druk is, op een weg waar dat slechts 25 of 30 zaterdagen per jaar een aantal uren lang het geval is, goed, dan heb je gewoon pech. Als het mistig is, spekglad is of stortregent waardoor je niks ziet... Dan heb je gewoon pech. De B169 in het Zillertal is een mooi voorbeeld, normaal qua drukte niet zo'n probleem maar op de zaterdagen in het wintersportseizoen gewoon drama. Op alle andere dagen voldoet zo'n weg dus kun je het inderdaad niet verantwoorden om veel geld uit te geven om zo'n weg beter uit te bouwen. En dan speelt ook nog een stukje terrein mee, in de Alpen kun je niet overal even makkelijk een strookje erbij plakken.
Echter hebben we in Nederland veel belangrijke wegen die veel te veel verkeer over 1 rijstrook per richting afwikkelen. In Zeeland, in Groningen, de N18 in de achterhoek... En dan worden er miljoenen uitgegeven aan wegen die 2x1 aangelegd worden waardoor ze bijna net zoveel kosten en bijna de breedte hebben van een 2x2 expressweg zoals de N33, maar dan hoogst irritant. Dat moet je zo gewoon niet willen aanleggen, dat is waar ik op doelde. Als je al die moeite doet, in een land waar die ruimte er doorgaans best is zonder teveel gedoe met het terrein, dan vind ik dat je inhalen moet faciliteren. Juist om die frustraties te voorkomen en juist om mensen lekker ontspannen te laten rijden. Dat betekent niet dat je over de volledige lengte overal moet kunnen inhalen, maar regelmatig een veilige mogelijkheid moet mijns inziens wel

Dan tijdswinst... Kom a.u.b. niet met de "het is maar een paar minuten en je moet maar eerder weggaan" zever aanzetten. Nee, ik heb geen tijd om eerder weg te gaan, want voor ik weg ging was ik ook niet aan het lanterfanten, en ja die paar minuten (cumulatief wel wat meer dan een paar...) maken soms wel degelijk uit.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 01 jun 2021, 0:42

^^ Liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg.

De “sportieve rijders” zullen het wel verschrikkelijk vinden, maar wat mij betreft mag de hele N34 een inhaalverbod krijgen. Graag zo spoedig mogelijk stukjes verdubbelen, maar tot die tijd een verbod. Er zijn teveel coureurs die met hoge snelheid een heel treintje auto’s willen inhalen. Dat lukt dan vaak niet, waardoor ze zich hard remmend ergens tussen wurmen om even later opnieuw weer een paar auto’s in te halen. En dan waarschijnlijk zelf denken dat ze goed kunnen autorijden, want ze hebben toch maar mooi al die auto’s ingehaald!

Dat mensen zélf zoveel risico nemen is nog tot daar aan toe, maar als het verkeerd afloopt vallen er vaak andere slachtoffers die er niets aan konden doen dat ze zo’n ongeduldige rijder tegemoetkomen die iedereen per se voorbij wil.

Gezien de ravage op de N34 bij Borger en de ligging in een flauwe bocht lijkt een mislukte inhaalactie met een “treintje” auto’s mij de meest waarschijnlijke oorzaak. Wellicht is één van de auto’s op hoge snelheid uitgeweken een stukje het talud op, en dus ook weer naar beneden. Daar lijken de sporen meer op.

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » di 01 jun 2021, 0:48

^^ Dit.

Ik rij graag veilig en confortabel. Wat mij betreft mag heel Nederland onder de trajectcontrole.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 01 jun 2021, 0:52

^^ Vind jij de stukken snelweg met trajectcontrole dan echt zo prettig rijden?

edit: laat de rest maar. Toch een kansloze discussie met dergelijke zinloze reacties vol met zinloze incorrecte aannames.

sven_engelen
autoweg

Bericht door sven_engelen » di 01 jun 2021, 2:48

IIVQ schreef: di 01 jun 2021, 0:48 Ik rij graag veilig en confortabel. Wat mij betreft mag heel Nederland onder de trajectcontrole.
Dan kun je net zo goed gewoon in Vlaanderen gaan wonen. Daar heeft zowat elke gewestweg trajectcontrole en dat maakt het er absoluut niet veiliger op. Mijn ervaring met trajectcontrole is:
- Krampachtig ver onder de snelheid rijden
- Inhalen met 1km/u snelheidsverschil tussen verschillende voertuigen
- Mensen zonder cruisecontrol en zonder vaste voet zwabberen tussen snelheden
- Als er een hulpdienst aankomt gaan mensen of gas geven en daarna heel langzaam rijden om hun snelheid maar goed te houden of ze geven helemaal geen extra gas en blijven in de weg rijden
En vooral: Onnodig linkshangen.
Het zijn dingen die ik allemaal snap in een trajectcontrole en vooral slik. Maar het wegbeeld in een TC is geen normaal wegbeeld en al helemaal geen veiliger wegbeeld.
Svenlo

IIVQ
stadsweg

Bericht door IIVQ » di 01 jun 2021, 6:39

duikgek89 schreef: di 01 jun 2021, 0:52 ^^ Vind jij de stukken snelweg met trajectcontrole dan echt zo prettig rijden?

edit: laat de rest maar. Toch een kansloze discussie met dergelijke zinloze reacties vol met zinloze incorrecte aannames.
Ik heb eigenlijk alleen ervaring met de A2 A'dam-Utrecht. Die is 5-strooks dus je kan altijd je strook kiezen, bij drukte is strook 1 voor de tehardrijders, 2 en 3 rijden 99-101 en 4 en 5 rijden langzamer/vracht.

Uit jouw en sven' reacties maak ik op dat dat bij andere (en ik neem aan 2-strooks)-rijbanen niet zo prettig rijdt, dat kan ik me voorstellen.

Maar ik ben misschien geen typische wegenforummer: ik rij weinig in de spits, hou me altijd autistisch aan de maximumsnelheid en bij het kopen van een auto heb ik maar twee eisen: vier wielen en een prettige cruisecontrol. En over dat eerste valt te onderhandelen. :D

Even over je edit: ik weet niet wat je ervoor getypt had maar ik vind discussie juist goed en interessant - mits er de open mogelijkheid blijft dat je elkaar niet kan overtuigen van je mening. De kwalificatie "Totaal zinloze discussie" vind ik zonde.