[N059] Opwaardering tot stroomweg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Sophie » ma 26 jul 2010, 15:05

Chris schreef:typisch Nederlands om eerst een parallelweg te eisen, waarna de fietsersbond etc. gaan klagen dat het weer gevaarlijk is voor fietsers en er een vrijliggend fietspad bij moet komen.
Parallelweg gevaarlijk voor fietsers :? ... Ik vindt het de heerlijkste wegen om te fietsen.
Het zijn misschien 2 tractors per kilometer, en de rest kun je over een 3 meter brede weg aangenaam fietsen.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door N342 » ma 26 jul 2010, 15:38

^^
Dat is inderdaad ook de ervaring die ik met parallelwegen heb. Je kunt andere fietsers tenminste fatsoenlijk inhalen en het gemotoriseerde verkeer houdt op dergelijke wegen meer dan voldoende rekening met fietsers.
Wouter N14 schreef:
N342 schreef:Ik vraag me af hoe je passeerhavens middels verkeersborden wil verplichten
Afbeelding
Afbeeldingmaar dan met tractorsymbooltje :)
En dan heb je er altijd wat figuren bij zitten die óf vrolijk doorrijden, óf wel de passeerhaven in gaan maar zonder te stoppen daarna weer invoegen op de hoofdrijbaan, met alle gevolgen van dien. :shoot:
*11-08-2017 L.M.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door peejay » za 14 aug 2010, 22:12

Wouter N14 schreef:
N342 schreef:Ik vraag me af hoe je passeerhavens middels verkeersborden wil verplichten
Afbeelding
Afbeeldingmaar dan met tractorsymbooltje :)
Zo ongeveer ja, zie hier...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Wouter N14 » za 14 aug 2010, 22:21

^^ Maar die is dus niet zo sterk omdat tractoren dan niet verplicht zijn naar de passeerhaven uit te voegen. Juridisch klopt dat bord niet eens, omdat verderop een inrijverbod staat voor tractoren. Zeer slordig van de wegbeheerder :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » za 14 aug 2010, 22:35

Wouter N14 schreef:^^ Maar die is dus niet zo sterk omdat tractoren dan niet verplicht zijn naar de passeerhaven uit te voegen. Juridisch klopt dat bord niet eens, omdat verderop een inrijverbod staat voor tractoren. Zeer slordig van de wegbeheerder :neenee:
Uitvoegen geldt toch als rechts afslaan? En het inrijverbod voor tractoren staat aan de rechterkant van de doorgaande weg, en is daar dus voor geldig, en staat aan de linkerkant van de passeerhaven en is daarvoor dus ongeldig.

Maar erg duidelijk is het niet, want de tractoren zouden kunnen denken dat ze ook niet de passeerhaven inmogen door dat bord, al is dat niet zo.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » za 14 aug 2010, 22:47

Een onderbordje met een pijl naar links doet wonderen. Zo doen ze het in Zwitserland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Wouter N14 » za 14 aug 2010, 23:38

sirdanilot schreef:Uitvoegen geldt toch als rechts afslaan? En het inrijverbod voor tractoren staat aan de rechterkant van de doorgaande weg, en is daar dus voor geldig, en staat aan de linkerkant van de passeerhaven en is daarvoor dus ongeldig.

Maar erg duidelijk is het niet, want de tractoren zouden kunnen denken dat ze ook niet de passeerhaven inmogen door dat bord, al is dat niet zo.
Die passeerhaven is juist bedoelt voor tractoren :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » za 14 aug 2010, 23:48

Ja dat zeg ik toch?
Voor de rechtdoorgaande weg geldt het verbod 'verboden voor tractoren. Voor de passeerhaven geldt dit bord niet, omdat, vanuit de passeerhaven gezien, dit bord aan de linkerkant van de weg staat. Dus: tractoren moeten door de passeerhaven.

Maar duidelijk is het nog steeds niet, omdat sommige mensen ook letten op borden aan de linkerkant (terwijl dat niet hoeft).
Laatst gewijzigd door Palance op zo 15 aug 2010, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Wouter N14 » za 14 aug 2010, 23:52

Je zei het inderdaad goed, maar het zijn nogal onduidelijk geschreven posts. Feit blijft dat de bordencombinatie simpelweg fout is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Wally » za 15 jan 2011, 11:57

Een wat ouder berichtje uit de PZC (29 november 2010) over de aanpak van 2 kruisingen op Schouwen-Duiveland.
PZC schreef:Twee extra verkeerslichten op N59

OOSTERLAND - Wie over een jaar op de Rijksweg (N59) tussen Zierikzee en Bruinisse rijdt, komt onderweg twee nieuwe stoplichten tegen.

Zowel ter hoogte van de Molenweg - dé entree van Oosterland - als op de kruising met de Bredeweg (de doorgaande weg richting Sirjansland) plaatst Rijkswaterstaat eind 2011, begin 2012 verkeerslichteninstallaties. De stoplichten staan straks krap één kilometer van elkaar vandaan.
Blijkbaar zijn de rotondes waar in het verleden wel eens sprake van was van de baan. Zal vermoedelijk met de kosten en overlast bij aanleg te maken hebben, en het gebrek aan ruimte.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Seat Ibiza » za 15 jan 2011, 17:38

^^
Wat betreft de kosten had ik altijd begrepen dat rotondes juist goedkoper zouden zijn dan VRI's...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Chris » za 15 jan 2011, 17:42

Voor een rotonde moet je snel aan € 200.000 - 250.000 denken, nog wat meer voor een turborotonde. Een VRI is veelal de helft, maar gaat ook maar de helft langer mee.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Klaasje » za 15 jan 2011, 18:16

Dat zijn wel de droge aanlegkosten. Dan gaat het dus niet over de beheerkosten van de VRI. Die heeft ook onderhoud nodig, moet soms opnieuw worden afgesteld om nog maar niet te beginnen over 24-uurs-storingsservice. Dat maakt de kosten van een VRI hoger dan van een Rotonde.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Wally » zo 16 jan 2011, 11:28

E.e.a. hangt natuurlijk van de situatie ter plaatse af. Die 200.000 tot 250.000 euro lijkt me het minimum voor een enkelstrooksrotonde, zonder ingewikkelde faseringen en aansluitingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Rene » zo 16 jan 2011, 20:41

Ook een verkeersplein heeft vaak onderhoud nodig.
Denk daarbij aan de klinkerstrook in het middeneiland en de trottoirbanden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Chris » di 01 okt 2013, 15:53

De verdubbeling ten westen van het knooppunt Hellegatsplein lijkt me toch wel vrij urgent.

Verkeersintensiteiten (2011, MTR+):

* N257 - Nieuwe Tonge: 14.600
* Nieuwe Tonge - Achthuizen: 16.500
* Achthuizen - KP Hellegatsplein: 25.500

Ik vraag me af of die data van het wegvak Nieuwe Tonge - Achthuizen wel klopt. Zou er echt 9.000 voertuigen afgaan thv Achthuizen?

Opvallend dat je overigens bijna niks hoort over de verdubbeling van de N59. Nou is het voor de provincie Zuid-Holland niet echt urgent omdat er in ZH andere prioriteiten liggen en de N59 voor de provincie amper van belang is, maar wil Zeeland de N59 eigenlijk niet overnemen van het rijk? Aan de andere kant is er voor het Zeeuwse deel van de N59 geen urgente noodzaak tot opwaardering, dus ik kan me voorstellen dat de provincie Zeeland de N59 wel best vindt en zich concentreert op de N62.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door mavas » di 01 okt 2013, 16:21

Ik verbaas me wel meer over hoe weinig aandacht er lijkt te zijn voor de N-wegen die Rijkswaterstaat in beheer heeft. Zo ook met de N57, N99, N50, N65, N18, N35, N36 en N48. Men doet heel weinig aan goede verbetering van deze wegen, en als men al dingen verbetert, dan zijn het vaak half-bakken-oplossingen.

Over die grote hoeveelheid dat afslaat bij Achthuizen, volgens mij klopt dat wel. Het zuiden van Oude-Tonge is zo snel bereikbaar, tevens Achthuizen en Ooltgensplaat alsmede het hele gebied ten zuiden van de aansluiting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » di 01 okt 2013, 16:25

Nou nou.

De N57 heeft een prachtig nieuw autowegtracé gekregen bij middelburg.
Aan de N99 hoeft niks te gebeuren, die weg kan ook wel provinciaal worden.
De N50 heeft natuurlijk een nieuwe brug maar het 2+1 deel is wel te smal.
De N65 is er ook een die meer urgente aandacht verdient.
Voor de N18 ligt ook al een plan.
De N35 heeft natuurlijk een nieuwe tunnel, maar het hele tracé moet eigenlijk 2x2 worden.
Van de laatste twee wegen weet ik te weinig, te ver in't noorden ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door keokiracer » di 01 okt 2013, 16:27

sirdanilot schreef:De N57 heeft een prachtig nieuw autowegtracé gekregen bij middelburg.
Nu nog Hellevoetsluis - N15
sirdanilot schreef:Voor de N18 ligt ook al een plan.
En wat een geweldig plan is dat... Grootste deel wordt 1+1. Ongelijkvloers, dat dan weer wel, maar 1+1... :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » di 01 okt 2013, 16:33

Volgens mij was er ook ruimtereservering gepland dus dan maakt het alsnog weinig uit.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door keokiracer » di 01 okt 2013, 16:35

Tuurlijk, kun je eerst weer door al die procedures heengaan. Want het zou ook eens in 1x goed gedaan worden...
Toegegeven, soms gaat het ook in 1x goed, denk aan de verbreding van de A2 van Amsterdam tot knp. Deil
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door mavas » di 01 okt 2013, 16:53

sirdanilot schreef:Nou nou.

De N57 heeft een prachtig nieuw autowegtracé gekregen bij middelburg.
Aan de N99 hoeft niks te gebeuren, die weg kan ook wel provinciaal worden.
De N50 heeft natuurlijk een nieuwe brug maar het 2+1 deel is wel te smal.
De N65 is er ook een die meer urgente aandacht verdient.
Voor de N18 ligt ook al een plan.
De N35 heeft natuurlijk een nieuwe tunnel, maar het hele tracé moet eigenlijk 2x2 worden.
Van de laatste twee wegen weet ik te weinig, te ver in't noorden ;)
Nou nou nou.
De N57 heeft op het door jou niet-genoemde deel gedeeltes 1+1 met fysieke middenbermafscheiding, rotondes en kruispunten met verkeerslichten. Nou nou, wat een feest. Gezien de ligging in het netwerk had deze weg gewoon een volledig ongelijkvloerse autoweg moeten zijn met 2+1-profiel of 2+2.
De N99 is nu niet meer dan een GOW met rotondes en op een heel klein deel een 1+1-autoweg. De weg had gezien de ligging in het netwerk gewoon een ongelijkvloerse 2+1-weg moeten zijn. Den Helder moet namelijk OF via de N9 goed ontsloten worden OF via de N99. En dan kies ik voor de N99, die ook het verkeer van/naar Leeuwarden faciliteert.
De N50 had allang 2+2 ongelijkvloers moeten zijn en niet deels 1+1, deels 2+1, deels 2+2, etc.
De N18-plannen zijn dramatisch. Zo waardeer je geen weg op. En een groot deel van de weg blijft hetzelfde, waar dus niets aan gedaan wordt.
En dan vergeet ik nog de N9, die enigszins is verbeterd. Maar daar ontbreken ook nog diverse hoogwaardige delen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » di 01 okt 2013, 18:53

Voor de N 57 geldt dat na aanleg van de A 4 de weg feitelijk overbodig wordt voor doorgaand verkeer. Afgelopen kerstvakantie heb ik via Steenbergen gereden en dat beviel mij echt veel beter dan over de N 57, ondanks de paar rare slingers die nu nog in de route zitten. Ook mijn ouders vonden het prettiger rijden. Alleen de bewegwijzering is voor verbetering vatbaar. Maar goed dat heb ik destijds ook al gemeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door hneel » di 01 okt 2013, 21:22

Chris schreef:De verdubbeling ten westen van het knooppunt Hellegatsplein lijkt me toch wel vrij urgent.
Niet alleen de intensiteit is van belang, ook het punt veiligheid. Dit soort wegen blijken in de praktijk vaak 'dodenwegen'. Zo ook inderdaad de N59.
Een andere, goedkopere, oplossing is het plaatsen van een middenbarrier (zoals bv op een deel van de N57). Maar dat heeft als nadeel dat de reistijd langer wordt en de eilanden nog geisoleerder komen te liggen (pun intended)
Ik vraag me af of die data van het wegvak Nieuwe Tonge - Achthuizen wel klopt. Zou er echt 9.000 voertuigen afgaan thv Achthuizen?
Veel verkeer gaat ws naar Oolgtensplaat of Den Bommel. En inderdaad zal veel verkeer richting Oude Tonge via de oude N59 (N498) rijden.
Mijn eigen ervaring is in ieder geval dat het 's middags van Hellegatsplein tot de eerste stoplichten eigenlijk steevast filerijden is, en daarna rijdt het wel redelijk door (maximaal 80 km/u).
Vinny schreef:Voor de N 57 geldt dat na aanleg van de A 4 de weg feitelijk overbodig wordt voor doorgaand verkeer. Afgelopen kerstvakantie heb ik via Steenbergen gereden en dat beviel mij echt veel beter dan over de N 57, ondanks de paar rare slingers die nu nog in de route zitten. Ook mijn ouders vonden het prettiger rijden. Alleen de bewegwijzering is voor verbetering vatbaar. Maar goed dat heb ik destijds ook al gemeld.
Ben je niet in de war met een andere weg? De N57 ligt welliswaar ook in zuidwest Nederland, maar toch een eind van de A4 vandaan.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » di 01 okt 2013, 21:26

Rotterdam-Middelburg/Vlissingen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Palance » di 01 okt 2013, 21:29

De N57 zou ik zeker niet overbodig noemen na voltooiing van een A4.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » di 01 okt 2013, 21:31

De weg wordt natuurlijk niet overbodig, maar hij wordt voor het doorgaand verkeer niet meer relevant. Waarom zou je je martelen met allerlei vervelende turborotondes als je ook gewoon via de A 4 en de A 58 kunt rijden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Palance » di 01 okt 2013, 21:35

Omdat het veel korter is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » di 01 okt 2013, 21:37

Dat zeg ik dus, een klein ommetje, zelfs ondanks het dikbuikige tracé om Steenbergen is meer verkieslijk dan de N 57. Daarnaast moet je voor genoemde weg ook in Rotterdam omrijden. De A 15 buigt om onnavolgbare reden af naar noordelijke richting. :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Palance » di 01 okt 2013, 21:42

Je kan ook via de N59 naar de N256 of de N57 rijden. Die route neem ik altijd. Ik rij richting Vlissingen/Middelburg nooit via A29/A4/A58
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie