[N059] Opwaardering tot stroomweg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

[N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door hneel » wo 30 aug 2006, 8:10

Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld
door Piet Kleemans


ZIERIKZEE - Het vorig jaar beloofde onderzoek naar verdubbeling van een deel van de N59 is uitgesteld. Wegbeheerder Rijkswaterstaat wacht eerst de resultaten van een onderzoek naar de Schouwen-Duivelandse knelpunten op N59 en N57 af. Dat eindrapport ziet waarschijnlijk in november het levenslicht.

Verkeersknelpunten genoeg op Schouwen-Duiveland. Rond Zierikzee stropt het verkeer nogal eens op bij de verkeerslichten, bij Sirjansland en Oosterland zijn onoverzichtelijke, onveilige kruisingen en de Kraaijensteinweg - een deel van de N57 - is geen toonbeeld van veiligheid. Daarom besloot Rijkswaterstaat - mede op aandringen van de gemeente Schouwen-Duiveland - tot een onderzoek naar wat nou precies de knelpunten zijn met betrekking tot de N59 en N57 op het eiland. Niet alleen wat er mis is wordt in kaart gebracht, maar ook wordt aangegeven hoe de problemen opgelost kunnen worden. Belanghebbenden zijn vertegenwoordigd in een speciale klankbordgroep.

Vorig jaar beloofde verkeersminister Peijs onderzoek te doen naar de wenselijkheid van verdubbeling van de N59 op het stukje N59 van knooppunt Hellegatsplein tot aan de afslag naar de Philipsdam. Dit mede op aandringen van de Ondernemerskring Schouwen-Duiveland (OSD).

Positief

Het feit dat het onderzoek nog moet beginnen is voor OSD-voorzitter A. Schouw geen aanleiding de moed te laten zakken. ,,Ik vind het heel positief dat Rijkswaterstaat nu druk bezig is met het onderzoek naar de knelpunten van de N59. Dat op zich is een heel belangrijke stap.’’ Dat neemt niet weg dat OSD voluit vasthoudt aan haar wens tot verdubbeling van genoemd deel van de N59. ,,Kijk, we zijn het er met z’n alleen over eens dat er op Schouwen-Duiveland geen vierbaansweg moet komen, maar het stuk tussen de afslag naar de Philipsdam en Hellegatsplein is een ander verhaal. Verdubbeling blijft wat ons betreft echt noodzaak.’’

OSD zegt met lede ogen toe te zien hoe de route richting Rotterdam dichtslibt, hetgeen ten koste gaat van de economie van het eiland.

Schouw: ,,De bereikbaarheid van Schouwen-Duiveland is in het geding. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat de wegbeheerder ook zal inzien dat verbreding de enige juiste oplossing is. De verkeersintensiteit op die route is enorm en ik denk dat men niet om die cijfers heen zal kunnen.’’ Rijkswaterstaat zal dat niet op voorhand betwisten, maar volgt in deze een tweesporenbeleid.

Eerst de knelpunten in beeld, daarna eventueel nog apart onderzoek naar de wenselijkheid van verdubbeling. Woordvoerder van Rijkswaterstaat E. de Feiter: ,,Je zult bijvoorbeeld ook heel goed in beeld moeten hebben wat de gevolgen van die verdubbeling zijn voor het achterliggende wegennet op Schouwen-Duiveland. Het kost inderdaad veel tijd, maar dat is nodig om grondig onderzoek te kunnen doen.’’
Bron
Laatst gewijzigd door Mark op di 08 mar 2016, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel onderwerp algemener gemaakt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 aug 2006, 8:40

Jammer dat niet wordt gesproken over verdubbeling tussen Hellegatsplein en Achthuizen. Dat is al een goed begin om de zomerfiles van de A29 af te halen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 30 aug 2006, 9:18

Ik denk dat het maken van ongelijkvloerse kruisingen al een goed begin is, op deze weg. Een 2e rijbaan is naar ik meen tot ergens bij Bruinisse al redelijk voorbereid. Eventueel kun je het beperken tot een 3e rijstrook, normaliter alternerend, en op zonnige dagen met 's ochtends 2 rijstroken naar de kust, en 's avonds 2 rijstroken naar huis.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 30 aug 2006, 11:20

De bereikbaarheid van Goeree en Schouwen Duiveland is meer gebaat bij de aanleg van de A4 Zuid tussen Hoogvliet en Klaaswaal. Een 4-baans N59 (A59?) is leuk maar het spitsverkeer richting Rotterdam loopt dan nog sneller vast op de A29.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Matthijs » wo 30 aug 2006, 11:32

hneel schreef:,,Kijk, we zijn het er met z’n alleen over eens dat er op Schouwen-Duiveland geen vierbaansweg moet komen, maar het stuk tussen de afslag naar de Philipsdam en Hellegatsplein is een ander verhaal. Verdubbeling blijft wat ons betreft echt noodzaak.’’
Wel een beetje een typische uitspraak. "Kijk, we willen natuurlijk geen 4-strooksweg op Schouwen-Duiveland, maar wel een 4-strooksweg over Goeree-Overflakkee naar Schouwen-Duiveland."
Nou zal er best meer achter zitten, maar het klinkt ook een beetje als 'wel de lusten, niet de lasten'.
Palance schreef:Jammer dat niet wordt gesproken over verdubbeling tussen Hellegatsplein en Achthuizen.
?
Het traject Hellegatsplein-Philipsdam waarover wordt gesproken omvat toch ook Hellegatsplein-Achthuizen?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 aug 2006, 11:43

Ah, ik zag alleen overal Schouwen-Duiveland staan. En het traject Hellegatsplein-Achthuizen ligt daar niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 30 aug 2006, 15:19

A59 van KP Hellegatsplein tot aan KP De Poel. A/N256 > A59, resterend stukje N59 > N256 of N56.

Sorry ik was even aan het dromen... :lol:

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » wo 30 aug 2006, 17:44

overdrive schreef:De bereikbaarheid van Goeree en Schouwen Duiveland is meer gebaat bij de aanleg van de A4 Zuid tussen Hoogvliet en Klaaswaal. Een 4-baans N59 (A59?) is leuk maar het spitsverkeer richting Rotterdam loopt dan nog sneller vast op de A29.
Dat ligt er aan vanuit welke richting je het bekijkt.

In de ochtend (verkeer noord-waarts) klopt het.

Maar eind van de middag (verkeer zuid-waarts) zie je bij knooppunt Hellegatsplein regelmatig dat het verkeer vast loopt bij de N59. Ook het verkeer wat daar in de richting Brabant gaat (Ik zei de gek) heeft daar last van. Ik denk overigens niet de de A4 Benelux-Klaaswaal tot meer verkeer bij Hellegatsplein zal leiden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door hneel » wo 30 aug 2006, 17:48

Wicher schreef:
hneel schreef:,,Kijk, we zijn het er met z’n alleen over eens dat er op Schouwen-Duiveland geen vierbaansweg moet komen, maar het stuk tussen de afslag naar de Philipsdam en Hellegatsplein is een ander verhaal. Verdubbeling blijft wat ons betreft echt noodzaak.’’
Wel een beetje een typische uitspraak. "Kijk, we willen natuurlijk geen 4-strooksweg op Schouwen-Duiveland, maar wel een 4-strooksweg over Goeree-Overflakkee naar Schouwen-Duiveland."
Nou zal er best meer achter zitten, maar het klinkt ook een beetje als 'wel de lusten, niet de lasten'.
Tja, zo groot is die eensgezindheid denk ik ook niet. Ikzelf, als ex-inwoner, zou er geen enkel bezwaar tegen hebben. En al die mensen die dagelijks voor hun werk met een gangetje van 80 over de N59 rijden ws ook niet. En al die toeristen willen toch ook allemaal doorrijden tot de kust.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » wo 30 aug 2006, 17:49

Om Schouwen-Duiveland bereikbaar te houden vanuit Rotterdam gaat mijn voorkeur uit naar een verbreding vanaf Hellegatsplein tot aan Philipsdam mede omdat dit al gedeeltelijk gereed is voor verdubbeling. Verder helpt natuurlijk een spoedige aanleg van de A4 Klaaswaal met een extra rijstrook voor de huidige A29 tot Hellegatsplein.

Een verdubbeling van de N57 vanaf Brielle tot aan de Haringvlietdam zou mogelijk ook een oplossing zijn voor de bereikbaarheid van Schouwen vanuit Rotterdam.

Extra rijstroken op Schouwen-Duiveland waarbij vastgehouden wordt aan het huidige trace van de N59 zijn volgens mij financieel niet haalbaar, met name t.h.v. Nieuwerkerk, Oosterland, Bruinisse is hiervoor het beschikbare profiel veel te smal.

Ook het voorstel van ongelijkvloerse kruisingen zal niet zonder meer uitvoerbaar zijn zonder grootschalige aanpassingen en traceverleggingen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 30 aug 2006, 19:42

Ik zie ook wel wat in een volledige 2x2 route van knp. Hellegatsplein tot knp. De Poel. Het liefst als snelweg, maar autoweg is ook goed. ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 30 aug 2006, 21:36

Het gehele 100 km/uur stuk (Philipsdam - Hellegatsplein) is al deels voorbereid op 2 x 2. De aarden baan ligt er, enkele viaducten moeten nog wel verbreed worden. Op dit moment vinden er alleen bij de afslag Oude Tonge werkzaamheden plaats: de aanleg van een busbaan vanaf het kruispunt rechtstreeks naar Oude Tonge (zie foto).
Afbeelding
Afbeelding
(excuses voor de donkere foto's: ik zat middein een regenbui :x )

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 sep 2006, 20:30

Busbaan naar Oude Tonge?! Waar liggen onze prioriteiten zeg... :roll:

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » wo 25 okt 2006, 22:06

PZC schreef:CDA wil snel aanpak routes Rotterdam


ZIERIKZEE - De Tweede Kamerfractie van het CDA wil dat verkeersminister Peijs haast maakt met het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N59 en N57. Ook de doorstroming op de routes van Rotterdam naar Zeeland moet beter.
„Wij gaan proberen af te dwingen dat op korte termijn plannen gemaakt worden“, zegt J. Mastwijk van de CDA-Kamerfractie. „Ik heb er vorig jaar bij de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) ook al aandacht voor gevraagd. Toen heeft de minister gezegd dat het potje voor N-wegen beperkt is.“

De CDA-fractie vindt dat de weg nu te onveilig is. „Er gebeuren daar te veel ongelukken.“ De weg tussen het Hellegatsplein en Zierikzee is nu nog tweebaans. Peijs heeft in 2005 bij de opening van de bypass in Bruinisse beloofd de mogelijkheid van verdubbeling van de route tot aan Bruinisse te onderzoeken. Dit onderzoek is echter nog niet gestart omdat Rijkswaterstaat eerst wacht op de resultaten van een knelpuntenonderzoek op Schouwen-Duiveland. Deze worden in november verwacht

Ook de N57 (tussen Serooskerke en Hellevoetsluis) moet aangepakt worden omdat ook die weg opgeknapt moet worden. Mastwijk wil dat Peijs met de betrokken regio’s gaat praten over verbetering van dit weggedeelte.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 26 okt 2006, 11:55

ViaHaaren schreef:Busbaan naar Oude Tonge?! Waar liggen onze prioriteiten zeg... :roll:
Ter plaatse is een belangrijk regionaal busstation.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Bericht door mb90 » do 26 okt 2006, 13:17

harry schreef:
ViaHaaren schreef:Busbaan naar Oude Tonge?! Waar liggen onze prioriteiten zeg... :roll:
Ter plaatse is een belangrijk regionaal busstation.
Afbeelding
Het busstation op de foto is niet het busstation van Oude Tonge waar de nieuwe busbaan komt. Op de foto staat de halte Achthuizen. Hieronder staat een kaartje van het busstation in Oude Tonge met de toekomstige busbaan. Nu moeten de bussen vanaf Zierikzee nog via de N59 -> N215 -> N498, met de busbaan moeten ze via de pijl op de kaart. Het vierkantje is het busstation.
Afbeelding

Ik had persoonlijk ook liever gehad dat ze die ruimte gebruikte voor de verbreding van de N59, maar de overheid denkt vooral aan de bussen die ongeveer 1 a 2 minuten minder reistijd hebben.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 26 okt 2006, 18:50

Hmm, en een combinatie van een tweede baan op dat stukje en een aftakking voor de bus dan? :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 27 okt 2006, 3:00

Ja, je zou zeggen dat dat een kleine moeite is als je toch bezig bent. Volgens mij is het ook wel een redelijk Nederlands verschijnsel, dit soort wegen die elkaar met een viaduct kruisen, waarnaast er een verbindingsweg met 2 T-splitsingen is. In het buitenland ben ik het bijna nooit tegengekomen, en was er in zo'n situatie gewoon een normale ongelijkvloerse kruising.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 27 okt 2006, 22:42

olgens mij is het ook wel een redelijk Nederlands verschijnsel, dit soort wegen die elkaar met een viaduct kruisen, waarnaast er een verbindingsweg met 2 T-splitsingen is. In het buitenland ben ik het bijna nooit tegengekomen, en was er in zo'n situatie gewoon een normale ongelijkvloerse kruising.
De eerste keer dat ik me van dit verschijnsel bewust was, was in Duitsland. En daar heb ik het vaker gezien dan in Nederland. Wel is het zo dat men het tegenwoordig als kruisingsvorm is gaan hanteren, bijv. aansluiting Nieuw-Vennep op de N 207, bijv. de N 205/N 201 kruising bij Hoofddorp, kruisingen die in recente jaren zijn aangelegd. Ik zelf vind het een groot voordeel t.o.v. een gelijkvloerse kruising, waar de groenlichtfases behoorlijk beperkt zijn. Met T splitsingen speelt dit probleem een stuk minder. Ik ben het wel met je eens dat een diamant-aansluiting nog veel beter zou zijn...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » za 28 okt 2006, 6:08

Het is in dit geval historisch zo gegroeid.

De N59 kwam vroeger vanuit westelijke richting uit op die T-splitsing, en ging van daar af verder via de N498. Geen idee of die toen ook al zo heette. Dat stuk N59 over het viaduct is een nieuwe weg (nou ja, nieuw, ook al zo'n 20 jaar oud denk ik).
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 12:08

Mijn idee voor een verbeterde ontsluiting van de provincie Zeeland:

N57:
* vanaf de A15 tot Stellendam --> A57
* Stellendam - Middelburg --> 2+1 alternerend

nieuwe A62 bestaat uit:
* N59 Hellegatsplein - Zierikzee
* N256 Zierikzee - Goes
* A256 Goes - A58 (knp. Goes)
* Knp. Goes - Westerscheldetunnel - Terneuzen - Gent (B)

Knp. Hellegatsplein moet worden gereconstrueerd: de halve boog die je moet volgen als je vanaf knp. Sabina komt en de N59 op wilt rijden, moet eruit. Gewoon een vloeiende verbinding van maken.

Groot project:
Tweede Zeelandbrug. bestaande voor lokaal en langzaam verkeer, nieuwe voor de A62. Ik denk aan twee aanbruggen zoals de bestaande Zeelandbrug met een hangbrug van 2 km. in het midden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 28 okt 2006, 12:10

Ik vraag mij af of een 2de Zeelandbrug wel noodzakelijk is (owhjah, het is daar zoooo onveilig ;) ). Het is daar niet echt druk, en ik denk best dat je een situatie die je in Zwitserland tegenkomt kan gebruiken, een ! + 1 weg die ook een A nummer draagt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 28 okt 2006, 12:21

Zo'n A62 van KP Hellegatsplein naar België kwam ook al in mij op. En het lijkt me een goed idee. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 28 okt 2006, 12:27

Mark schreef:een ! + 1 weg die ook een A nummer draagt
Daar ben ik absoluut niet voor. Dan krijg je weer een paar nepnummeringen erbij als de A325 en destijds ook de A59. :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 28 okt 2006, 13:18

Vinny schreef:Ik ben het wel met je eens dat een diamant-aansluiting nog veel beter zou zijn...
Het komt ook vaak voor bij bruggen e.d. Maar dan vind ik het een fluitje van een cent om er dan een halfklaverblad van te maken. Wel zo veilig. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 28 okt 2006, 13:42

Dan maak je van dat stuk N62, maar een 2de Zeelandbrug lijkt mij echt niet nodig op dit moment ;)

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » za 28 okt 2006, 18:05

Het zou uiteraard het mooist zijn als de hele route 2x2 zou worden. Maar dat gaat ws erg duur worden.

Als de bruggen 2x1 blijven en de rest 2x2 is er ook al heel wat winst te boeken. Wie nu bij Hellegatsplein achter een trage caravan terecht komt blijft daar meestal tot aan Zierikzee achter hangen aangezien er nu nergens mogelijkheid tot inhalen bestaat.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Bericht door Wally » za 28 okt 2006, 18:29

PZC schreef:Werken aan veiligheid N59

OUDDORP - De weg tussen de Grevelingendam en Oude Tonge wordt de komende weken veiliger gemaakt. De asfaltlaag wordt zeventig centimeter breder en bermen worden verhard.
De wegverbreding is noodzakelijk om in het voorjaar de bekende dubbele streep met groene strook in het midden te kunnen aanbrengen. De strook geeft niet alleen aan dat op deze weg 100 kilometer per uur gereden mag worden, door de brede middenstreep wordt het aantal flank-aanrijdingen ook verminderd. Door de bermen te verharden hoopt Rijkswaterstaat dat er minder ongelukken gebeuren. De werkzaamheden beginnen maandag en zijn 9 december afgerond. Het werk wordt zoveel mogelijk in de nachtelijke uren gedaan en buiten de spits.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 28 okt 2006, 19:10

Zijn dat soort wegen dan niet een stuk moeilijker om te bouwen tot dubbelbaans dan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 okt 2006, 18:17

Vinny schreef:De eerste keer dat ik me van dit verschijnsel bewust was, was in Duitsland. En daar heb ik het vaker gezien dan in Nederland. Wel is het zo dat men het tegenwoordig als kruisingsvorm is gaan hanteren, bijv. aansluiting Nieuw-Vennep op de N 207, bijv. de N 205/N 201 kruising bij Hoofddorp, kruisingen die in recente jaren zijn aangelegd. Ik zelf vind het een groot voordeel t.o.v. een gelijkvloerse kruising, waar de groenlichtfases behoorlijk beperkt zijn. Met T splitsingen speelt dit probleem een stuk minder. Ik ben het wel met je eens dat een diamant-aansluiting nog veel beter zou zijn...
In Flevoland zijn meerdere van dit soort kruisingen te vinden (bij Emmeloord N351, Biddingweg N309). Ook in Assen is er eentje(Abel Tasmanplein). En bij Winsum is er ook een an de N359. De N37 had vroeger veel van dit soort aansluitingen.

Ook de voormalige aansluiting Rijsbergen van de ex-A58 door Breda is omgebouwd tot zo'n constructie.

Al met al is het niks nieuws en komt het in Nederland toch nog wel geregeld voor.

Plaats reactie