[N059] Opwaardering tot stroomweg

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » di 01 okt 2013, 21:59

Die route heb ik ook wel eens genomen. TT zegt: verdubbeling N59 uitgesteld. Dat wordt hem dus niet. Ik blijf erbij dat de route via Bergen op Zoom prettiger is en blijft. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door mavas » wo 02 okt 2013, 6:35

Vinny schreef:Voor de N 57 geldt dat na aanleg van de A 4 de weg feitelijk overbodig wordt voor doorgaand verkeer.
Dat is de Nederlandse kijk op wegen, als deze niet meer voldoet aan een bepaalde intensiteit dan moet die weg maar afgewaardeerd worden. Kijk ook eens even met een andere blik naar wegen dan alleen op basis van doorstroming/intensiteit.
Wegen zijn ook bedoeld voor de ontsluiting van gebieden. Dan moet je ze wel eens dimensioneren op 100 km en ongelijkvloers omdat de plaats in het netwerk dit rechtvaardigt (en niet de intensiteit).

De N59 en N57 zijn in het landelijke netwerk belangrijk voor de ontsluiting van bepaalde gebieden (meer specifiek voor Goeree-Overflakkee en de meeste eilanden van Zeeland). Dat er weinig doorgaand verkeer op zit betekent nog niet dat deze vol met rotondes en kruispunten moet zitten. Het is belangrijk als regionale ontsluiting, en daar hebben we nou het begrip regionale stroomweg voor ontwikkeld. Zulke wegen zouden prima een veilige en hoogwaardige ontsluiting kunnen geven zonder dat er direct een snelweg hoeft te liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » wo 02 okt 2013, 7:49

Stroomweg klasse C. Elke kruising wordt uitgevoerd met een rotonde en gescheiden rijbanen zijn ook al niet nodig. Wat mij betreft: opheffen die categorie en er een GOW van maken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Kaaiman » wo 02 okt 2013, 8:48

^^ SW-C bestaat alleen in Zeeland. Voor het Zuid-Hollandse deel zul je alsnog moeten opwaarderen tot volwaardige stroomweg. :PP:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » wo 02 okt 2013, 12:26

Van mij mogen ze stroomweg klasse C overal invoeren. Niet als excuus om wegen te bouwen die te weinig capaciteit bieden, maar wel als excuus om GOWs voor weinig geld op te waarderen naar autowegen aan 100 km/u. :top:

Een andere optie is de vrijheid laten om sommige GOW op 100 km/u met groene streep te stellen. Maar dat gaat helaas in tegen de DV principes.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Kaaiman » wo 02 okt 2013, 14:47

^^ Dat laatste *is* in feite SW-C... Met de opmerking dat er geen gelijkvloerse oversteken dienen te zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door hneel » wo 02 okt 2013, 14:55

mavas schreef:De N59 en N57 zijn in het landelijke netwerk belangrijk voor de ontsluiting van bepaalde gebieden (meer specifiek voor Goeree-Overflakkee en de meeste eilanden van Zeeland). Dat er weinig doorgaand verkeer op zit betekent nog niet dat deze vol met rotondes en kruispunten moet zitten. Het is belangrijk als regionale ontsluiting, en daar hebben we nou het begrip regionale stroomweg voor ontwikkeld. Zulke wegen zouden prima een veilige en hoogwaardige ontsluiting kunnen geven zonder dat er direct een snelweg hoeft te liggen.
Precies. Voor een gebied als Schouwen-Duiveland betekent zoiets het verschil tussen met de tijd mee kunnen komen of langzaam teloorgaan als krimpregio.

Het zal sommigen wel bekend zijn dat ik daar ben geboren en getogen. Maar ik woon er al lang niet meer. Toen ik mijn eerste baan had (in de randstad) ben ik aanvankelijk nog gaan forensen. Maar dat was ik na een paar maanden zo beu dat ik toch maar ging verhuizen. En ik ben niet de enige. Vrijwel iedereen die havo of hoger heeft gehad trekt vroeg of laat weg. Inmiddels is ook de lagere school in mijn geboortedorp gesloten. En dan gaat het snel bergafwaarts met zo'n dorp. Welke jonge gezinnen willen er dan nog wonen?
Om dezelfde reden is het gebied ook niet interessant als vestigingsplaats voor bedrijven: te lange aanrijtijden, te geïsoleerde ligging.

Toen we later een koophuis zochten en we de prijzen rond Rotterdam te hoog vonden was de ligging ook van cruciaal belang. Juist vanwege de N59 was Flakkee voor ons geen optie, en Dinteloord vanwege de ligging aan de A29 juist wel. Steenbergen aan de N259 was ook minder aantrekkelijk.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » wo 02 okt 2013, 18:34

Kaaiman schreef:^^ Dat laatste *is* in feite SW-C... Met de opmerking dat er geen gelijkvloerse oversteken dienen te zijn.
Met als opmerking dat die er wel zijn en niet gesaneerd hoeven te worden, als de snelheid op de hoofdrijbaan wordt teruggebracht naar 70 km/h. Dat doet natuurlijk - zonder flitspaal - helemaal niemand... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Kaaiman » do 14 nov 2013, 11:02

Uit de discussie over de N215:
Ik zou die T-spltising gewoon ombouwen naar vloeiende bogen, dan heb je al een kwartklaverblad. Aan de zuidkant kan die busbaan wel de afrit vanuit Zierikzee worden. De toerit richting Hellegatsplein laat je dan van de Tramweg aftakken. Opgelost zonder extra kunstwerken en met zeer gering ruimtebeslag!
Dat zou er dan zo ongeveer uitzien (bestaande reservering tweede rijbaan N59 indicatief ook ingetekend):
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kaaiman op do 14 nov 2013, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door sirdanilot » do 14 nov 2013, 11:09

'^ Zou je het plaatje kunnen verkleinen?

De configuratie die je hebt ingetekend lijkt me inderdaad de beste. Wel zou ik de rijbaanreservering aan de noordkant doen; dan kan het huidige viaduct blijven dienen als de zuidelijke rijbaan; hier zijn de twee stroken zonder vluchtstrook namelijk voldoende i.t.t. de noordelijke rijbaan waar je een uitvoegstrook nodig hebt. Dat verandert de boel dus wel ietsjes, maar niet heel veel. Dit levert een goede bereikbaarheid van het busstation, de kern Oude-Tonge en de N215. Wel moeten de tramweg en de Capelleweg ietsjes worden verbreed.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Kaaiman » do 14 nov 2013, 11:29

De uitvoegstrook vanuit Hellegatsplein naar de N215 heb ik ingetekend (beetje op de gok, maar verbreding viaduct is niet nodig).

De rijbaanreservering is niet uit de lucht gegrepen, want dat is de bestaande situatie. Westelijk van de huidige aansluiting N215 is de zuidbaan aangelegd en ruimte voor de noordbaan gereserveerd; oostelijk is dat andersom en ligt de noordbaan er al. Dat moet je niet willen veranderen.

Mijn ontwerpje is in die zin niet toekomstbestendig, dat als de zuidbaan aangelegd gaat worden, de zuidelijke helft van de aansluiting moet verdwijnen. Die afrit en toerit liggen daarvoor namelijk in de weg. Maar aangezien dat verre toekomstmuziek is, denk ik dat met dit ontwerp met zo min mogelijk middelen toch een zo optimale impuls aan veiligheid en doorstroming gegeven kan worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

[N059] Lus Knooppunt Hellegatsplein

Bericht door RSK » do 12 feb 2015, 18:53

Dit topic was het enige dat ik zo snel kon vinden betreffende de N59, vandaar dat ik even een wolk stof wegblaas.

Wat ik me afvroeg, is waarom de relatie A59 > N59 op Hellegatsplein via een lus verloopt. Je spaart er het benodigde viaduct niet mee uit en een vloeiende boog zou een stuk beter zijn voor de doorstroming. Ik kan niet echt een reden bedenken waarom men hier nu juist voor een lus heeft gekozen, ook via Google is niet echt een antwoord te vinden. Weet iemand wat de beweegredenen destijds zijn geweest?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Rogier » do 12 feb 2015, 19:15

De enige verklaring die ik kan vinden is dat men geen tijdelijke wegen wou hebben.
Vroeger lag volgens mij bij het nieuwere viaducten een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten.
Bij een rechtstreekse verbinding had het talud dwars door de 'vroegere' verbindingswegen gelopen.
Waarschijnlijk is voor het huidige ontwerp gekozen om de aanleg van noodwegen te voorkomen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door mavas » do 12 feb 2015, 19:19

Is het niet gedaan omdat je altijd een "harde" overgang moet hebben als je van HWN naar OWN overgaat?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Mark » do 12 feb 2015, 19:20

^^ Dan zou de verbinding A29 n > N59 ook niet vloeiend moeten wezen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Ds79m » do 12 feb 2015, 19:21

^^ En die verbinding vanaf de A29 Z is in principe nog steeds vloeiend, hooguit nogal bochtig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door RSK » do 12 feb 2015, 19:22

^^ Dan nog, het zou best kunnen, maar dan denk ik: hoezo OWN? De N59 is een stroomweg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N059] Lus Knooppunt Hellegatsplein

Bericht door harry » do 12 feb 2015, 21:16

RSK schreef:een vloeiende boog zou een stuk beter zijn voor de doorstroming.
De enige reden die ik kan verzinnen: het zou een langer viaduct vergen omdat de wegen elkaar (véél) schuiner zouden kruisen. Maar dat verklaart niet waarom de lus niet linksom gaat...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Vinny » do 12 feb 2015, 21:49

Toen het knooppunt werd omgebouwd bestond de term Stroomweg nog niet. Ik meen dat een vloeiende boog eerder wel gepland was. Het kan zijn dat men vooruitlopend op de verbreding inderdaad heeft gekozen voor een korter viaduct. Wellicht leuk studiemateriaal om eens wat archieven te raadplegen. Het is helaas net op de kaartgrens van de topografische kaart, maar de ombouw dateert van tussen 1980 en 1989.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door harry » vr 13 feb 2015, 0:49

^^ Op de satellietbeelden van Google Maps kun je nog het oorspronkelijk geplande verloop ontdekken.
Deze configuratie was ook al ingetekend in een Bosatlas van de jaren 60!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 feb 2015, 13:33

Zo was het eerst, een kaartje uit 1980: http://watwaswaar.nl/#OG-Lg-6-1-1v-1-2SW0-1Uki---k7V

En zo was Hellegatsplein ingetekend in 1968: http://watwaswaar.nl/#OG-Lg-6-1-1v-1-2SW0-1Uki---k7U

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door hneel » vr 13 feb 2015, 20:21

Jackbauer1350 schreef:Zo was het eerst, een kaartje uit 1980: http://watwaswaar.nl/#OG-Lg-6-1-1v-1-2SW0-1Uki---k7V
Ik kan me daar vreemd genoeg niets meer van herinneren terwijl ik er in die tijd toch regelmatig langs gereden moet zijn.
Dat er tol was op de Haringvlietbrug herinner ik me daarentegen nog wel.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Jackbauer1350 » vr 13 feb 2015, 20:36

Ik vond nog een paar foto's op de beeldbank van RWS rond 1983. Ze zijn niet heel duidelijk maar je kan wel zien dat de kruising destijds gelijkvloers was.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door Kaaiman » di 08 mar 2016, 10:30

Even terug in de tijd. In 2013 was er enige aandacht voor opwaardering van de N59 tussen Bruinisse en KP Hellegatsplein. Er is toen een verkenning gedaan naar de kosten en baten. Helaas lijkt er sindsdien vrijwel niets meer ondernomen te zijn.

Er zijn 3 maatregelenpakketten geformuleerd van minimaal naar uitgebreid, en die in chronologische volgorde uitgevoerd kunnen worden. De ambitie is om van Bruinisse tot KP Hellegatsplein tot een volwaardige ongelijkvloerse stroomweg te komen.

Maatregelenpakket 1 - Korte termijn tot 2020
Verlengen invoegstrook: Hellegatsplein vanuit de richting van Rotterdam
Aanleg spitsstrook: tussen Hellegatsplein en Oude-Tonge
Ongelijkvloerse kruisingen bij: Oude Tonge en Den Bommel

Maatregelenpakket 2 - Middellange termijn tot 2028
2+1 autoweg: tussen Oude -Tonge en Bruinisse met ongelijkvloerse kruisingen
Ongelijkvloerse kruising bij: kruising N59 en N257

Maatregelenpakket 3 - Lange termijn na 2028
2x2 autosnelweg: tussen Hellegatsplein en Oude -Tonge
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N059] Onderzoek verdubbeling N59 uitgesteld

Bericht door captain007 » di 08 mar 2016, 10:32

Andere optie die ik hier niet zie is om het een 2x2 autoweg te maken zoals de N33. Is denk ik ook weer een stuk goedkoper dan het ontwerp te moeten laten voldoen aan autosnelweg eisen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door Mark » di 08 mar 2016, 11:07

Huishoudelijk: Titel van het onderwerp wat algemener gemaakt en verhuist van Grote projecten naar Niet-autosnelwegen omdat de verbreding van de N59 nog alles behalve concreet is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door mavas » di 08 mar 2016, 12:09

Het positieve uit het bericht van Kaaiman is dat er in ieder geval geen downgrading-maatregelen komen op de N59 zoals men op de N57 wel heeft gedaan. Gelukkig geen rotondes of afwaardering naar GOW.

Bepaalde maatregelen die in het bericht staan zou je ook al veel eerder kunnen voeren. Bijvoorbeeld de ongelijkvloerse kruising met de N257 ligt er al, er hoeven alleen invoegstroken te komen en dan heb je een volwaardige aansluiting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door Piles » di 08 mar 2016, 12:21

Liever dat ze eerst het stuk Hellegatsplein - Schaapsweg (Den Bommel) aanpakken. Daar is het met name in de zomer dramatisch, met flinke terugslag op de A29 (waar je 130 mag, zonder vluchtstroken). En daar is volgens mij ruimte zat om er 2x2 van te maken. In elk geval een klein stuk, zodat je van al dat ritsen in de bocht af bent.
Gekke is dat in de richting van Hellegatsplein ook regelmatig file staat, terwijl het dan van 1 naar (kort) 4 banen gaat (2 naar Brabant, 2 naar Rotterdam). Mensen trappen massaal op de rem voor het knooppunt :geenlach:

Zou het trouwens nog een optie zijn om de verbindingsweg Brabant -> N59 andersom te leggen? Dan hoef je niet meer onder het viaduct in te voegen én te ritsen, maar komt dat pas op het rechte stuk.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door Kaaiman » di 08 mar 2016, 12:45

Vanaf de Philipsdam tot aan Hellegatsplein is het vooral een kwestie van gras vervangen door rijbaan, ontbrekende viaducten aanleggen en bestaande viaducten verlengen. Overal is de reservering voor de 2e rijbaan aanwezig.

Ik snap dan ook niet helemaal dat men in die maatregelenpakketten niet meteen gaat voor volwaardig 2x2 tussen Oude Tonge en KP Hellegatsplein em eerst met lapmiddelen als een spitsstrook en 2+1 aan komt zetten. 2x2 levert veiligheid en capaciteit op in één klap.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Buchje74
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 05 jun 2016, 1:14

Re: [N059] Opwaardering tot stroomweg

Bericht door Buchje74 » zo 05 jun 2016, 1:22

Het is jammer dat er in het verleden mijns inziens de verkeerde keuzes zijn gemaakt: Zeeland, NL en Belgie hebben twee doorgaande routes door Zeeland nodig. In de eerste plaats een kustroute vanaf de Maasvlakte (gecombineerd met de Oranjetunnel en een tunnel tussen Vlissingen en Breskens) naar Brugge en op de tweede plaats een route vanaf Rotterdam Centrum (Maastunnel) via het Hellegatsplein, de te verdubbelen Zeelandbrug en de Westerscheldetunnel die ten oosten van Terneuzen had moeten worden aangelegd inclusief het rechtstreeks doortrekken van de A256 op deze tunnel om uiteindelijk in Gent te eindigen zodat Antwerpen te passeren valt voor diegenen die zuidelijker dienen te zijn (Lille en verder).

Daar is het nu te laat voor, maar een opwaardering van de N59 tot A59 vanaf Serooskerk tot het Hellegatsplein verdient de automobilist in elk geval.

Plaats reactie