[N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » di 01 jan 2019, 11:32

^^ Zover ik weet kan dit wel per portal, maar gebeurt dit handmatig (vanuit de regelkasten)
Dat betekend dat de afstelling per persoon verschilt (ik heb al verschillende configuraties gezien- bij de pomp beginnend, op de 1e brug beginnend, enz)

Iedere keer als de portalen aangaan, zie ik een auto van ZH op het groene vlak van de hartelkruis OF ter hoogte van de tankstations

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » za 02 mar 2019, 14:12

Bron: Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur 2018-2047, pagina 89

Projectscope:

De projectscopes omvatten onder meer:
• Vervangen deklaag N218 over ruim 10 km => 2017
• Aanleg turborotonde N218-N496 => 2020

Ik vermoed dat er een paar geklaagd hebben over de situatie van de kruising Groene Kruisweg <> Westvoornseweg.
Zover ik weet, staat deze kruising niet bekend als onveilig en is overzichtelijk.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » zo 15 nov 2020, 20:43

2 Bruggen van de N218 zullen 1 week lang alle nachten worden afgesloten voor inspectie en versterkingswerkzaamheden.

Het betreft de bruggen (zowel auto, fiets als busverkeer) die over de Bernisse en het Kanaal door Voorne.
Of dit regulier onderhoud is of dat het erger is, is nergens vermeld.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » za 07 aug 2021, 1:31

Kleine twijfel of dit hier moet of in het kleine projecten topic.
Gemeente Nissewaard gaat 15 nachtelijke afsluiten uitvoeren ter hoogte van Geervliet. Het voormalige voorstorteervak linksaf komt weer terug naar de Ringdijk (was ooit weggehaald om de snelheidsverlaging naar 50km/h geloofwaardig te maken)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Mark » zo 29 aug 2021, 13:36

Recent zijn er twee kettingbotsingen (1, 2) geweest op de Hartelbrug (N218) richting de A15. De wethouder van Nissewaard heeft nu aangekondigd dat er onderzoek komt waarom het zo vaak mis gaat.

Nu is het natuurlijk typisch politiek dat als het nu net twee keer mis gaat dat er direct onderzoek moet komen. Echter, bij de Hartelbrug weet ik uit ervaring dat het vaker net goed gaat (en dus net niet mis). Er wordt veel gestunteld net voor de splitsing hier, de splitsing waar je moet kiezen tussen de Botlekbrug en Botlektunnel. Links is voor de A15 Botlektunnel inclusief het lusje richting Rozenburg en de Europoort / Maasvlakte. Echter, je kan hier niet naar Hoogvliet (afrit 17). Daarvoor moet je dus rechts naar de A15 Botlekbrug. Daarmee kom je ook op de A15 inclusief afrit 17, maar kan je niet naar Rozenburg en de Europoort / Maasvlakte. Wat er gebeurt is dat mensen nog in de laatste meters hun keuze voor de brug of tunnel wijzigingen, soms met alle gevolgen van dien dus.

Op de N218 zijn er twee wegwijzers die dit aankondigen en een BermDRIP die ook een rol speelt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is waar je het als weggebruiker mee moet doen. Aan de bewegwijzering schoort nog wel wat naar mijn idee.
  • De borden maken geen vermelding van dat je voor Hoogvliet (afrit 17) de brug moet nemen
  • A15 wordt op het vorkbord ten onrechte niet genoemd
  • Het combineren van de havens en plaatsnamen maken de borden rommelig en lastiger te interpreteren
  • Wel benoemen Botlekbrug, niet benoemen Botlektunnel
Hier kan dus wel wat verbeterd worden naar mijn idee. Het verbeteren van de borden + het toevoegen van een extra portaalbord op de brug zou al veel kunnen schelen.

De borden zijn echter maar 1 kant van het verhaal denk ik, want veel automobilisten zullen hier vaker rijden en de situatie wel kennen. We hebben ook nog die BermDRIP die aangeeft of de Botlekbrug open is / open gaat / voorlopig nog niet open gaat / werkzaamheden. Het is een ideaal apparaat omdat je zo kan besluiten de tunnel of brug te nemen. Maar, het geeft natuurlijk ook tussen de DRIP en splitsingpunt wat extra weefbewegingen. Het zou denk ik helpen als het verkeer op een eerder punt al meer voorsorteert, bijvoorbeeld bij deze kruising. Binnen de voorsorteerstroken naar rechts, is de meest rechtse voor de brug en de linker voor de tunnel. Wat ook niet meehelpt is dat de BermDRIP daar (met dezelfde boodschap) al langere tijd kapot is.

Al met al is er nog wel wat ruimte voor verbetering, ik ben benieuwd waarmee de Provincie Zuid-Holland gaat komen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » zo 29 aug 2021, 13:55

En richting Spijkenisse ik heb ook al de nodige botsingen gezien -- omdat het ineens stilstaat of toch zo nodig bij de pomp pas naar rechts gaat.

De brug is namelijk niet vlak, maar heeft een klein boogje. Daardoor kan je niet zien wat er aan de andere kant van de brug gebeurt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Durashift » zo 29 aug 2021, 14:50

Vroeger was het toch beter, gewoon één afrit naar rechts de A15 op. (in mijn herinnering dan).

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » zo 29 aug 2021, 14:52

^^ Met VRI om de A15 op te kunnen. Je kon toen ook nog rechtdoor richting Rozenburg en de Botlekweg.

Is nog NET zichtbaar in Streetview (Aug 2009)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Mark » zo 20 feb 2022, 11:36

Enige tijd geleden is bekend geworden dat vanuit het Rijk 120 miljoen euro beschikbaar komt om de bereikbaarheid van Voorne-Putten te verbeteren. Naast aanpassingen aan de N493 en N57 wil men ook de N218 Hartelbrug aanpassen, al wordt mij vanuit het nieuwsartikel niet helemaal helder precies wat.
AD schreef:Zo komt er op de Hartelbrug een extra rijbaan naar de A15. Nu kan verkeer over twee banen rijden, maar de rechtse gaat naar de Botlekbrug en vervolgens de A15. Het wordt straks volgens wethouder Igor Bal (VVD) mogelijk dat er twee banen direct naar de snelweg voeren.
Toevallig staan er wat plaatjes een paar berichten hierboven. Vlak voor de aansluiting met de A15 verbreed de Hartelbrug zich naar 3 rijstroken, waarbij er 2 naar de Botlekbrug gaan en 1 naar de Botlektunnel en Rozenburg. Heb het gevoel dat men deze situatie wilt omdraaien, dus 2 rijstroken naar de Botlektunnel cq Rozenburg en 1 naar de Botlekbrug. De toerit vanaf het Hartelkruis naar de A15 Botlektunnel toe zelf kan nauwelijks verbreed worden wegens een onderliggende verbindingsboog. Bovendien kan je met 120 miljoen voor het gehele pakket ook niet extreem veel, dus nieuwe viaducten zullen er wel niet inzitten.

Bron: Spijkenisse in- en uitkomen moet in de spits makkelijker worden

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » zo 20 feb 2022, 14:57

Een tijdje terug werd er vanuit de gemeente al gesproken over een 3e rijstrook richting de A15 vanaf het grote kruispunt met de N218/N493.
Naar mijn mening is de "spijkenisser zubringer" met 2x2 op prima capaciteit, alleen zijn de eindes juist het probleem van de 'afstroom' -- en laat op dat punt nou net niets gedaan worden.

aanpassing aan het fietspad Spijkenisse <> Hellevoetsluis is juist weer geldverspilling: Er is voldoende capaciteit tov het gebruik ervan.

Mijn suggesties:
Goedkoopste optie: De snelste quickwin is door de nieuwe Botlekbrug gewoon 6 uur/dag dicht te houden voor scheepvaartverkeer. (Zoals met andere bruggen in de regio gedaan wordt)
Tussenopties: Het gedeeltelijk en/of volledig ongelijkvloers maken van de kruising Groene Kruisweg x Hartelweg (""spijkenisser zubringer") -- met als belangrijkste een dive under van de relatie A15 -> Spijkenisse ; aanleg van een 2x1 brug van Rotterdam-Botlek naar de Heenvlietse Plas (de Kanaaldijk-West is goed voor 10k AADT, een getal dat door de jaren heen stabiel gebleven is)

Doe het goed: N57 opwaarderen naar 2x2 (eventueel als ASW) vanaf de aansluiting Groene Kruisweg + aanleg A4

Aanvulling: Voor 2024 staat vanuit de Provincie Zuid-Holland groot onderhoud gepland. Grote kans dat het pakket dus gecombineerd gaat worden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Mark » ma 21 feb 2022, 0:08

Jeff schreef: zo 20 feb 2022, 14:57 Een tijdje terug werd er vanuit de gemeente al gesproken over een 3e rijstrook richting de A15 vanaf het grote kruispunt met de N218/N493.
Naar mijn mening is de "spijkenisser zubringer" met 2x2 op prima capaciteit, alleen zijn de eindes juist het probleem van de 'afstroom' -- en laat op dat punt nou net niets gedaan worden.
Eens. Ervaar de N493 nou zelf ook niet echt als een issue, en de problemen zijn naar mijn idee daar groter stad uit (waar nu juist niks aan gedaan wordt).

Over de aanpassingen aan de Hartelbrug en aansluiting 16 nog:
Groot Nissewaard schreef:G. Aanpassen rijstroken Hartelbrug oostzijde: 1 rijstrook voor verkeer rechtsaf richting de Botlekbrug en 2 rijstroken rechtdoor voor verkeer richting de Botlektunnel. Hierdoor is er een stukje verbreding nodig van de Hartelbrug aan de oostzijde.
H. Aanpassen omrijbeweging vanaf de Hartelbrug naar de A15-west door deze beweging te herrouteren via de route richting de Botlekbrug.

Dit bevestigd mijn eerdere vermoeden dat de rijstrookconfiguratie omgeklapt zou moeten worden op de brug. Alleen punt H kan ik niet goed volgen. Mogelijk dat deze verbinding dan moet verdwijnen en dan via de parallelbaan naar de Botlekbrug moet lopen. Alleen zijn twee invoegende rijstroken zo vlak voor de tunnel denk ik niet gewenst. Het is nu al vrij krapjes.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door mavas » ma 21 feb 2022, 9:09

^^ Ik heb ook even gekeken hoe dat zou kunnen.
Waarschijnlijk wordt die afrit naar de A15-west dan afgekoppeld, zoals je zelf schrijft. Daarna kun je volgens mij de toerit eerder laten invoegen op de A15, zodat het wat minder krapjes kan.
En misschien willen ze wel een rijstrook op de A15 afsluiten om het invoegen veiliger te maken. Wie weet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door harry » ma 21 feb 2022, 13:18

mavas schreef: ma 21 feb 2022, 9:09 Waarschijnlijk wordt die afrit naar de A15-west dan afgekoppeld, zoals je zelf schrijft.
Waar schrijft Mark dat?
Ik begrijp de tekst van Mark niet, hij lijkt het helemaal niet over de A15-west te hebben, maar alleen over de A15 richting oosten? :dontknow:
Mark schreef: ma 21 feb 2022, 0:08 de problemen zijn naar mijn idee daar groter stad uit
Hier moest ik even nadenken voordat ik doorhad dat je niet Rotterdam bedoelde, maar Spijkenisse een stad vindt. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Vinny » zo 06 mar 2022, 8:45

Het is Mark. Dan weet je dat het over Spijkenisse gaat. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Palance » zo 06 mar 2022, 16:53

Spijkenissers hebben het eerder over het dorp als ze het over hun eigen centrum hebben, en over Rotterdam als ze het over de stad hebben.

(aldus deze ex-Spijkenisser)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Kaaiman » zo 06 mar 2022, 18:21

Vinny schreef: zo 06 mar 2022, 8:45 Het is Mark. Dan weet je dat het over Spijkenisse gaat. :mrgreen:
Mark heeft het vaak over buitenissigheden, maar nooit over buiten-nissigheden. :p
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 06 mar 2022, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Wouter N14 » zo 06 mar 2022, 18:23

^^ Je slaat de spijke op z'n kop
:duck:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Kaaiman » zo 06 mar 2022, 18:28

^^Tsja, genoeg mensen die toch de spijke misse.
Palance schreef: zo 06 mar 2022, 16:53(aldus deze ex-Spijkenisser)
Wat vond jij Nissewaard? Niet zo veel kennelijk... ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Palance » zo 06 mar 2022, 18:30

Nikswaard.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » zo 06 mar 2022, 18:41

Spijkenisse is dan ook niets anders erg groot dorp, waarvan het inwoneraantal langzaam daalt.
Aan de andere kant is Spijkenisse is forenzendorp groot genoeg om regelmatig files te veroorzaken op de Groene Kruisweg, de Hartelweg en de A15 rondom de Botlektunnel.

Geschreven op een plekje ergens aan/langs de N218

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Vinny » ma 07 mar 2022, 19:53

Spikecity :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door harry » ma 07 mar 2022, 20:11

Ach ja. Dan deze ook nog maar even, dan hebben we alles gehad.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Chris » vr 24 mar 2023, 10:55

Er is een contract van € 24,2 miljoen gegund aan Dura Vermeer + Hollandia + SPIE voor groot onderhoud aan de Hartelbrug. De twee vallen van de verbinding worden vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door PeterSchoeber » vr 24 mar 2023, 12:13

^^ Dank voor je bericht Chris, ik vraag mij alleen af wat met meers dwarsdragers wordt bedoeld.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door harry » vr 24 mar 2023, 12:35

^^ Gokje: Meers is tikfout voor Meer.
Of de dwarsdragers komen uit Meers (Limburg), welbekend om zijn dwarsdragers.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Jeff » vr 24 mar 2023, 12:48

Qua wegschade is de conditie nog redelijk te noemen, het is meer dat een goede verzakking heeft plaatsgevonden bij de voegovergang (aanbrug -> kunstwerk), ongeveer bij HMP 1,4.
Voelt alsof je daar over een drempel rijdt met ongeveer 80 km/h.

Verder ben benieuwd hoe dit aangepakt gaat worden, het wegvak is tijdens de spitsuren al overbelast en de N492 kan dit verkeer er echt niet bij hebben. A4 A4 A4, waar ben je nou?

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door PeterSchoeber » vr 24 mar 2023, 15:31

harry schreef: vr 24 mar 2023, 12:35 ^^ Gokje: Meers is tikfout voor Meer.
Of de dwarsdragers komen uit Meers (Limburg), welbekend om zijn dwarsdragers.
Ook ik denk dat een een tikfoutje is maar zoiets kan gewoon niet door de beugel van een officiële instantie. Ga je schoolgeld terughalen zou ik tegen de persvoorlichter die dit geschreven heeft willen zeggen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Thom
verkeersader
Berichten: 539
Lid geworden op: zo 19 jul 2020, 23:12
Locatie: Hulst, Goeree-Overflakke en Rotterdam

Re: [N218] Spijkenisse - Oostvoorne

Bericht door Thom » wo 01 nov 2023, 19:33

Vanaf 13 augustus 2024 wordt de Hartelbrug vier weken afgesloten voor levensverlengend onderhoud.
Aanvankelijk was het plan om de Hartelbrug volledig te renoveren en de beweegbare brugdelen te vervangen. Omdat dat in zo’n korte tijdspanne niet haalbaar blijkt en er de komende jaren geen ruimte voor is te vinden in het overvolle programma van groot onderhoud en vervanging, wordt de renovatie uitgesteld tot 2028.

Volgende zomer krijgt de brug alleen ‘levensverlengend onderhoud’: het wegdek en de leuningen worden aangepakt, de verkeerslichten en camera’s worden vervangen en er komt een tweede rechtdoor-strook naar de A15. Ook wordt het eerste brugdeel over het Voedingskanaal vastgezet.
Premium artikel: https://www.ad.nl/nissewaard/verkeerssi ... ~ac40ec11/

Plaats reactie