[N206] Zoetermeer - Leiden - Heemstede

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 dec 2006, 20:13

De macht van D66... :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 19:21

* SCHOP *

Inmiddels kan ik melden dat de N206 van de zomer opnieuw geasfalteerd is met - je raadt het al - onderbroken kantmarkering, uitgevoerd volgens het handboek wegontwerp - deel gebiedsontsluitingswegen. Dit stond op de site van de provincie.
Weer een weg die 100% voldoet aan de stroomwegeisen, maar totaal anders wordt ingericht :evil: :neenee:
Het moet niet gekker worden in Nederland. Is dit niet juridisch aanvechtbaar?

Dit zijn de argumenten van de provincie:
Provincie Zuid-Holland richt de N 206 in volgens de laatste landelijke richtlijnen voor wegontwerp. Deze zijn verwoord in het Handboek Wegontwerp, uitgave CROW 164c, Gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 80 km/h. (het type weg waar de N 206 op dit deel onder valt). De 3-3 markering aan de buitenkant, naast de dubbele asmarkering en de rijbaanscheiding,is hier een onderdeel van.Wij volgen dus de landelijke richtlijnen en hebben ondertussen een behoorlijk percentage van onze provinciale wegen op een dergelijke manier gemarkeerd.
De belangrijkste reden voor het toepassen van een onderbroken kantmarkering is om het besef van snelheid van de weggebruiker te vergroten. Dit wordt het zogenaamde stroboscopische effect genoemd.Uit onderzoek blijkt dat dit een snelheidsverminderend effect heeft. Ook is het door de vaste afstanden tussen de strepen van drie meter, beter in te schatten hoe groot de afstand is tussen jou en je voorganger is. Beide aspecten hebben een positief effect op de verkeersveiligheid.
Zijn er toevallig nog mensen die daar binnenkort langskomen, ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Vinny » wo 15 aug 2007, 19:24

e belangrijkste reden voor het toepassen van een onderbroken kantmarkering is om het besef van snelheid van de weggebruiker te vergroten. Dit wordt het zogenaamde stroboscopische effect genoemd
Aha. Ik heb me wild gezocht naar de achterliggende reden om voortaan onderbroken kantmarkering te gebruiken. Veel verder dan het nogal idote commentaar dat dit dient om aan te geven dat de weg gelijkvloerse kruisingen heeft was ik tot dusver niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 19:29

^^ Maar denk je dat het ook effect heeft op een weg die er verder uitziet als snelweg?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 20:35

Onzinnig argument van die kantmarkering. Aan een enkele middenstreep kun je ook prima de afstand tot je voorganger bepalen. Hoeveel streepjes wil jij in 44 meter (volgafstand bij 80 km/h) gaan tellen? :? En bovendien is het halfslachtig, want waarom dan ook geen onderbroken markering op autowegen? Mag je daar gewoon bumperkleven dan?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door harry » wo 15 aug 2007, 21:01

mavas schreef:Inmiddels kan ik melden dat de N206 van de zomer opnieuw geasfalteerd is met - je raadt het al - onderbroken kantmarkering
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 21:45

^^ :neenee: :shoot: Om te huilen...

Mag ik deze op mijn website zetten Harry?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door boe! » do 16 aug 2007, 8:03

Provincie schreef:De belangrijkste reden voor het toepassen van een onderbroken kantmarkering is om het besef van snelheid van de weggebruiker te vergroten. Dit wordt het zogenaamde stroboscopische effect genoemd. Ook is het door de vaste afstanden tussen de strepen van drie meter, beter in te schatten hoe groot de afstand is tussen jou en je voorganger is. Beide aspecten hebben een positief effect op de verkeersveiligheid.
Dat is dus de theorie. En de praktijk? Heeft er iemand op dit forum al last gehad van stroboscopische effecten? Zijn er mensen die de afstand tot de voorganger nu beter kunnen inschatten? Is het wel veiliger geworden? :?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door harry » do 16 aug 2007, 10:14

mavas schreef:Mag ik deze op mijn website zetten Harry?
Ga je gang, maar waar wou je hem precies neerzetten?
De foto staat trouwens ook op mijn wegnummersite, bij N206.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Willem » do 16 aug 2007, 10:16

Bij de snelheid let je vooral op de meter in de auto en niet hoe snel de strepen langs de weg voorbij komen.

Bovendien is de verkeersveiligheid er niet bij gebaat als mensen naar de strepen langs de weg gaan kijken om snelheid of afstand of wat dan ook te bepalen, i.p.v. dat ze recht vooruit op het verkeer letten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » do 16 aug 2007, 22:39

^^ Afstand schatten kan natuurlijk ook door gebruik te maken van de reflectorpaaltjes, of de hectometerpaaltjes, daar heb je geen markering voor nodig.
harry schreef:Ga je gang, maar waar wou je hem precies neerzetten?
De foto staat trouwens ook op mijn wegnummersite, bij N206.
Hij komt op:
http://www.duurzaammobiel.nl/joomla/ind ... &Itemid=29
Maar de website is nog niet officieel in de lucht. Moet nog vulling ed. krijgen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Vinny » do 16 aug 2007, 22:43

Dat is dus de theorie. En de praktijk? Heeft er iemand op dit forum al last gehad van stroboscopische effecten? Zijn er mensen die de afstand tot de voorganger nu beter kunnen inschatten? Is het wel veiliger geworden?
In het EHK is opgenomen dat op stroomwegen er ononderbroken kantstrepen moeten komen om het onderscheid tussen dergelijke wegen en gewone GOW's duidelijk te maken. Bovendien hoeft het verkeer volgens de EHK logica niet te worden afgeremd (kennelijk is 100 een 'logische' maximumsnelheid). Overigens betekent het volgens het CROW dat je met ononderbroken kantstrepen geen gelijkvloerse kruisingen hoeft te verwachten...

Vanuit Frankrijk ken ik wel een aantal argumenten voor een onderbroken strepen, en die richten zich op een ander aspect: namelijk afstandsindicatie tijdens mist, en om onderscheid te maken met een doorlopende middenstreep die levensgevaarlijk is om overschreden te worden, terwijl je de kantstreep formeel wel mag overschrijden (op autoroutes alleen in uitzonderingen om op de vluchtstrook te geraken).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door harry » ma 20 aug 2007, 9:30

mavas schreef:Hij komt op:
http://www.duurzaammobiel.nl/joomla/ind ... &Itemid=29
Maar de website is nog niet officieel in de lucht. Moet nog vulling ed. krijgen.
Ik hoop maar dat de mensen niet gaan denken dat de fotograaf het eens is met de tekst die eronder staat... :roll:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2007, 12:41

Op de foto zijn de autowegborden (G3) nog te zien :rooie: Wat een afgang is dit weer :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » ma 20 aug 2007, 13:19

^^ Wat is je mening hierover? Ben wel benieuwd naar je onderbouwing :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2007, 13:38

Het is al een schande dat een prima functionerende autoweg, zelfs met snelwegprofiel, wordt gedegradeerd op basis van volstrekt theoretische argumenten. Maar dan wordt er ook nog eens halfwerk geleverd door wél de markering aan te passen maar nog niet de bebakening. Nu kan het zijn dat op korte termijn de autowegborden worden weggehaald, maar het was natuurlijk wel zo handig om het allemaal in één keer te doen. Eens zien hoe lang die autowegborden nog blijven staan... :roll:

Hoe is eigenlijk het 2*2-stuk tussen Katwijk en Rijnsburg er aan toe? Want dit was wél 100 km/u en dus een echte volwaardige autoweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door harry » ma 20 aug 2007, 17:26

Wouter N14 schreef:Hoe is eigenlijk het 2*2-stuk tussen Katwijk en Rijnsburg er aan toe?
Die is gebleven zoals hij was. Zelfs tot aan Noordwijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2007, 18:03

:feestjeja: dus die is autoweg-100 gebleven!? Dat valt dan weer mee!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door boe! » ma 20 aug 2007, 18:16

Wouter N14 schreef:dus die is autoweg-100 gebleven!?
Ja .... helaas slechts 2 km. :x

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2007, 18:58

"wie het kleine niet eert..." ;) Maar natuurlijk, het stelt niks voor.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » di 21 aug 2007, 17:34

harry schreef:Ik hoop maar dat de mensen niet gaan denken dat de fotograaf het eens is met de tekst die eronder staat... :roll:
Ben ik toch wel benieuwd waarom je tegen meer veiligheid bent?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: N206 Noordwijk - De Zilk

Bericht door harry » di 21 aug 2007, 17:48

mavas schreef:
harry schreef:Ik hoop maar dat de mensen niet gaan denken dat de fotograaf het eens is met de tekst die eronder staat... :roll:
Ben ik toch wel benieuwd waarom je tegen meer veiligheid bent?
Beetje rare conclusie. Uiteraard ben ik voor meer veiligheid. Wie niet?
Jij bent kennelijk tegen de maximumsnelheid van 80 (in plaats van 100). Toch is een lagere snelheid veiliger. Betekent dat dus dat jij tegen meer veiligheid bent? Lijkt me niet.

Eigenlijk heb ik niet veel zin om hier te discussiëren over een tekst die hier niet staat. Daarom had ik ook nog niet eerder een antwoord gegeven.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door Rein » wo 22 feb 2012, 11:00

Schopje......... (bij gebreke aan een ander goed topic voor de N206)
leidschdagblad.nl schreef: Zes maanden verkeershinder op N206

NOORDWIJKERHOUT - Vlot doorrijden over de provincialeweg N206 bij Noordwijkerhout is er binnenkort even niet bij. De provincie gaat vanaf eind maart het viaduct over de Herenweg vervangen. De klus duurt naar verwachting dik zes maanden.

Er moet een nieuw viaduct komen omdat het beton van het huidige exemplaar is aangetast. Het draagvermogen is onvoldoende om zeer zwaar verkeer te verwerken. ’Gewone’ vrachtwagens en bussen mogen er nog wel overheen, maar dat geldt al twee jaar niet voor vrachtverkeer zwaarder dan vijftig ton. Dat wordt omgeleid via de af- en oprit bij het viaduct. Om tot in de verre toekomst een veilige passage van al het verkeer te kunnen garanderen, vervangt de provincie nu het viaduct voor een sterker exemplaar.

De werkzaamheden beginnen eind maart en duren in elk geval tot oktober. Het huidige viaduct wordt eerst in zijn geheel gesloopt en daarna begint de herbouw. Door de werkzaamheden heeft voornamelijk het doorgaande verkeer op de N206 hinder. Dat moet straks via de bestaande afritten ’Noordwijkerhout-Noord’ de N206 verlaten en via de bestaande opritten zijn weg weer vervolgen. Bij de Herenweg worden tijdelijk verkeerslichten neergezet voor een veilige passage van het lokale verkeer.

Volgens de provincie wordt het lokale verkeer – in het bijzonder de fietsers – op de Herenweg zoveel mogelijk ontzien. Toch is er op een aantal momenten een omleiding nodig. Allereerst tijdens de sloop van het viaduct – zoals het er nu naar uitziet in de eerste drie weken van april – en ook tijdens het inhijsen van betonnen balken. Die laatste klus gebeurt in enkele weekeinden in de zomer.
Als ik het goed begrijp gaat het over dit viaduct.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door captain007 » wo 22 feb 2012, 13:10

^^ Vraag ik mij gelijk af of het nieuwe viaduct dezelfde breedte krijgt of smaller wordt uitgevoerd?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door Rein » wo 22 feb 2012, 14:20

"Ongeveer dezelfde afmetingen", aldus de Provincie.
Provincie Zuid-Holland schreef:Het huidige viaduct Herenweg is gebouwd in 1964. Het viaduct is groot genoeg maar het heeft niet meer de vereiste sterkte omdat het beton is aangetast. Om de veilige passage van het verkeer in de toekomst te garanderen is het noodzakelijk om dit viaduct te vervangen. Het nieuwe viaduct zal ongeveer dezelfde afmetingen hebben als het oude. Het wordt ook op dezelfde plaats gebouwd. Wel krijgt het viaduct een veel hogere draagkracht door het gebruik van hedendaags sterker beton.

Periode
De werkzaamheden zullen eind maart 2012 beginnen en ruim een half jaar duren.

Bereikbaarheid
Alle woningen in de buurt blijven bereikbaar. Door de sloop en herbouw van het viaduct heeft voornamelijk het doorgaande verkeer op de N206 hinder van de werkzaamheden.

Werkzaamheden en hinder
Het gehele viaduct wordt eerst gesloopt. Daarna zal op de zelfde locatie een nieuwe viaduct worden gebouwd. Dit betekent hinder voor de automobilist op de N206 en voor het lokale verkeer. Het verkeer van de N206 zal via de bestaande afritten de Herenweg kruisen, en via de bestaande opritten zijn weg weer vervolgen. Bij de Herenweg zullen tijdelijke verkeerslichten worden geplaatst voor een veilige passage van het lokale verkeer.

Het lokale verkeer op de Herenweg wordt zoveel mogelijk ontzien. Dit geldt in bijzonder voor de fietsers. Desondanks zal er een omleiding nodig zijn tijdens de sloop (3 weken, start eind maart) van het viaduct en het inhijsen van betonnen balken (enkele weekeinden in de zomer). Dit is noodzakelijk vanwege de veiligheid voor de weggebruiker. Ook kan er stof- en geluidshinder optreden. We vragen hiervoor uw begrip.

Minder hinder door afstemming met de gemeente
Om overlast voor omwonenden en weggebruikers te vermijden hebben de gemeente Noordwijkerhout en de provincie wegwerkzaamheden op elkaar afgestemd.
En nog wat additionele gegevens van nens.nl
nens.nl schreef:Het viaduct in de N206 over de Herenweg in Noordwijkerhout wordt vervangen door de provincie Zuid-Holland. De werkzaamheden starten in maart en duren tot eind september. Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer op de N206 via de huidige op- en afritten langs het viaduct geleid. Op de Herenweg komen tijdelijk verkeerslichten. Van 19 maart t/m 6 april is de Herenweg afgesloten, net als tijdens een aantal weekends. Dan wordt het verkeer omgeleid.

Begin 2010 werd ontdekt dat het viaduct was verzwakt door het gebruik van een bepaalde mix van beton en cement tijdens de bouw. De kosten van de vervanging bedragen 1,4 miljoen euro en zijn voor rekening van de provincie.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door Rein » do 21 feb 2013, 9:00

*** schopje ***

Een leuk stukje weggeschiedenis:
blikopnoordwijkerhout.nl schreef:
Sloop van vier woningen maakten de weg vrij voor de N206.


Oké het is al even geleden maar in 1926 werd besloten tot de aanleg van de Provincialeweg de N206. De weg zou aangelegd worden langs de toen nog aan één kant bestaande bebouwing van Noordwijkerhout. De 2de wereldoorlog gooide roet in het eten en pas vlak na de oorlog werd een begin gemaakt met de aanleg van de N206.

In de Havenstraat (hoek Kerkstraat) moesten vier woningen worden afgebroken voor de nieuwe weg, op deze plek was de aanleg van een viaduct gepland. De bewoners moesten hun huis uit en verhuisden naar een nieuwe woning op de Koninginneweg. Het waren de gezinnen van Van de Berg (bijnaam: Vos), Elzakker, Marneth en Vermin die letterlijk hun stenen meenamen om in de Koninginneweg (naast het huis vd Hoorn schilders) een nieuw rijtje huizen te bouwen. Zo ging dat in die tijd, alle bruikbare onderdelen van de afgebroken huizen werden weer opnieuw gebruikt voor een nieuw te bouwen huis. Achter de woningen lag het land van bollenboer Van der Putten die ook moest verhuizen, hij kwam verderop in de Kerkstraat te zitten naast later Bowling Oostdam.

Na het afbreken van onder andere deze woningen, is men begonnen met het storten van het vele zand voor het ophogen en aanleg van de N206. Het duurde daarna nog heel wat jaartjes (1970) voor de weg echt werd aangelegd en er auto's overheen konden rijden. In de jaren zestig was "de dijk" een waar speelparadijs voor de jeugd van Noordwijkerhout.

Afbeelding

Ook op deze "dijk" had rond 1967 Theo v.d. Berg zijn tentenkamp opgeslagen, dit gebeurde nadat hij was verwijderd uit ‘Rode pannenbuurt” in De Zilk die ook op de nominatie stond om afgebroken te worden. Hij kon bij zijn ouders vlakbij in de buurt, gebruik maken van de noodzakelijke voorzieningen.

Het was niet zo dat de aanleg van de N206 het dorp Noordwijkerhout in tweeën deelde, want de weg stond dus al vanaf 1926 gepland. Nee, het was de toenmalige pastoor van de Victorkerk die de nieuwe weg als een extra barrière zag voor nieuwe kerkgangers, want aan de andere kant van de weg ontstonden de Koninginneweg (buurt) en de "Jambuurt". Hij drong er bij de gemeente op aan voor nieuwbouw aan zijn kant van de N206 en dat werden uiteindelijk de Victorwijken.

Mascotte
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:04
Locatie: Oosterhout

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door Mascotte » do 20 feb 2014, 21:09

Stukje geschiedenis over deze 'weg van niets naar nergens' uit Leidsch Dagblad van 19 april 1977

Over oplossingen bij De Zilk: "maar daar wil Zuid Holland weer niet aan omdat zo'n snelle verbinding tussen bollenstreek en Schiphol / Amsterdam forenzen naar de bollenstreek zou kunnen lokken"
link
... ? ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door Rein » do 20 feb 2014, 21:45

Tja, blijkbaar werd er toen ook al over een soort Duinpolderweg gedacht. Nu bijna 40 jaar later nog steeds.

Mooi stukje wegenhistorie trouwens dat artikeltje.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N206] Noordwijk - De Zilk

Bericht door mavas » do 20 feb 2014, 23:08

Prachtig al die geschiedenisstukjes over de N206. Het blijft wel een interessante weg die N206.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

[N206] Ongelijksvloerse aansluiting BioScience Park

Bericht door Mark » wo 19 mar 2014, 15:15

-- In mijn herinnering was dit project onderdeel van de RijnlandRoute maar bij de provincie Zuid-Holland kan ik hier niks over vinden, de gemeente Leiden lijkt dit uit te voeren. Mocht dit alsnog beter thuishoren bij het RLR topic, gaarne verplaatsen.

In Leiden zijn de voorbereidende werkzaamheden onlangs begonnen voor de aanleg van een ongelijkvloerse kruising in de Plesmanlaan en de Haagse Schouwweg, waar de N206 ook loopt via een totso, hier. Zolang de RLR er nog niet is, vormt de N206 een hoofdader door de stad en verwerkt deze samen met dit kruispunt veel verkeer, ook doordat de Plesmanlaan zelf een belangrijke toegangsweg is. Om eveneens het paradepaardje van Leiden, het Bioscience Park, beter toegankelijk te maken (uit ervaring van ondergetekende: die is slecht nu) heeft men besloten hier een ongelijkvloerse kruising aan te leggen waarbij de Plesmanlaan de doorgaande richting vormt. Niet de N206, want die rol wordt over enkele jaren toch vervangen door de RLR. Het project moet klaar wezen in 2016.

Afbeelding
Bron

Afbeelding
Bomenkap. De Plesmanlaan zal noordelijk verlegd worden om ruimte te geven voor de bouw van de tunnelbak.

Plaats reactie