[N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Peter » di 15 feb 2011, 19:09

Afbeelding
Een wit bord met een rode rand. Wat betekende dat ook alweer ? Ah: gelukkig, we hebben een legenda met een verklaring voor het bord. Oh nee, daar staat een ander bord :knetter:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Groningen » vr 18 feb 2011, 14:06

Goed, de brug ligt niet in de oostring, maar wel er vlakbij, dus post ik het hier:
RTVNoord.nl:
Tanker ramt Noordzeebrug in Groningen
GRONINGEN - Een tanker heeft donderdagavond in Groningen de Noordzeebrug over het Van Starkenborghkanaal geramd.

Door de klap werd een gat geslagen in de geluidswal op de brug. Enkele geluidsschermen vielen op het naastgelegen fietspad, waar op dat moment niemand reed. De ravage was enorm. Medewerkers van de provincie zijn de hele nacht bezig geweest om de schade te herstellen.

De oorzaak van de botsing is een fout van de schipper van de tanker. Hij wilde vertrekken naar IJmuiden en takelde zijn auto op het achterdek. Daarna vergat hij de kraan naar beneden te doen. Die ramde vervolgens de brug. De schade aan de tanker bedraagt ongeveer vijftigduizend euro.
Het was wel feest hier gisteren. Eerst willen de slagbomen van de Julianabrug niet meer open, vervolgens besluit deze schipper de brug in de noordring te slopen...
Nu zitten die geluidsschermen ook helemaal aan de buitenkant van de brug. Best wel gevaarlijk dus, zo blijkt (want wat als daar net een fietser op dat fietspad reed?).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » vr 18 feb 2011, 16:55

^^ Ik zal maar even vermelden dat die brug in de N370 [N370] ligt. Dan kunnen we dit bij het zoeken terugvinden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door boe! » wo 25 jan 2012, 21:38

RTV Noord schreef:Groenwerkzaamheden aan Oostelijke Ringweg
Geplaatst: 09:38 uur, woensdag 25 januari 2012

GRONINGEN - Deze week worden er aan de Oostelijke Ringweg in Groningen uiteenlopende groenwerkzaamheden uitgevoerd met het oog op het ongelijkvloers maken van de kruisingen Kardinge en Beijum-Zuid. In verband met de kap van enkele bomen kan het verkeer daar de komende dagen enige hinder van ondervinden, omdat rijstroken tijdelijk zullen worden afgesloten. Over ruim een jaar moeten de nieuwe viaducten klaar zijn.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door hurricane » wo 25 jan 2012, 23:18

Sinds afgelopen maandag is er activiteit bij de kruising van de wijk Ulgersmaborg/ Lewenborg.

Webcam: http://www.bouwcam.com/ringgroningen/

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » do 26 jan 2012, 1:01

hurricane schreef:Sinds afgelopen maandag is er activiteit bij de kruising van de wijk Ulgersmaborg/ Lewenborg.
Aan dat kruispunt wordt toch al maanden gewerkt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

hyper79
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 13:23

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door hyper79 » do 26 jan 2012, 16:07

Nee, de grond moest inklinken en dat is nu gebeurd.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door hurricane » do 26 jan 2012, 17:37

^^ Precies, dat heeft toch wel een maand of 8-9 zo gelegen. Hopelijk gaat t nu allemaal lekker snel ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door vynkce » vr 27 jan 2012, 10:55

Ik vroeg mij af of er nooit plannen geweest zijn om de N46 als ringweg verder door te trekken ten noordwesten van Groningen tot aan de A7. Als ik even op een kaart kijk lijkt me dat veel gemakkelijker te realiseren dan de zuidelijke tangent waar in het begin van dit topic ergens sprake van is. Ten zuiden liggen namelijk een meer en enkele dorpen terwijl dit ten noordwesten niet meteen het geval is. Het knooppunt van de N46 met de N46 en N370 lijkt op luchtfoto's trouwens ooit voorzien te zijn als klaverblad.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Peter » vr 27 jan 2012, 11:25

De N46 liep (heel) vroeger via N370noord-west-ring naar de A7, waar de oostring N46 toen N28 heette. De N355 was ooit voorzien als snelweg (E10) tussen Leeuwarden en Groningen, maar later is voor de A7 gekozen als traject. Een zuidtangent was bedoeld om A7 verkeer van de ring Groningen weg te houden, niet voor doorgaand A7-west-N46 verkeer, wat relatief veel geringer is. Een noordtangent westelijker dan de N370 zou ook zinloos zijn voor A28 verkeer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door DjIdee » vr 27 jan 2012, 11:44

Zelfs voor A7w <> A7o verkeer icm de A28 is de Zuidtangent erg beperkt mbt het ontlasten van de bestaande RingZuid. Zal eens op zoek naar die cijfers, dat is de reden waarom men in de stad de ring aanpakt, omdat het toch wel heel veel bestemmingsverkeer is.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » vr 27 jan 2012, 13:03

vynkce schreef:Het knooppunt van de N46 met de N46 en N370 lijkt op luchtfoto's trouwens ooit voorzien te zijn als klaverblad.
Dat klaverblad is bedoeld voor een nieuwe N361 naar Winsum. Die nieuwe weg lijkt er uiteindelijk niet toch wel toch niet te komen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Ernst » vr 27 jan 2012, 13:09

Met dank aan de gemeente Winsum...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door DjIdee » vr 27 jan 2012, 20:40

^^
En het feit dat de Stad Groningen enorm dwars lag over dat weiland ten noorden van het beoogde knooppunt... Oh nee, geen weiland, maar het prachtige unieke natuurgebied Koningslaagte :nothanks:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door vynkce » za 28 jan 2012, 10:50

Bedankt voor de informatie! :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 jan 2012, 3:52

vynkce schreef:Ik vroeg mij af of er nooit plannen geweest zijn om de N46 als ringweg verder door te trekken ten noordwesten van Groningen tot aan de A7. Als ik even op een kaart kijk lijkt me dat veel gemakkelijker te realiseren dan de zuidelijke tangent waar in het begin van dit topic ergens sprake van is. Ten zuiden liggen namelijk een meer en enkele dorpen terwijl dit ten noordwesten niet meteen het geval is. Het knooppunt van de N46 met de N46 en N370 lijkt op luchtfoto's trouwens ooit voorzien te zijn als klaverblad.
Dat heeft weinig zin. Van het verkeer op de wegen naar Groningen is ongeveer 90% bestemmingsverkeer en slechts 10% is doorgaand verkeer. Als je dat doorgaande verkeer al apart wil faciliteren heeft die zuidtangent meer zin, ook voor de stad Groningen zelf. Maar het zal de verkeersdrukte op de ring niet heel erg verminderen.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door mennomulder » zo 29 jan 2012, 10:29

vynkce schreef:Ik vroeg mij af of er nooit plannen geweest zijn om de N46 als ringweg verder door te trekken ten noordwesten van Groningen tot aan de A7. Als ik even op een kaart kijk lijkt me dat veel gemakkelijker te realiseren dan de zuidelijke tangent waar in het begin van dit topic ergens sprake van is. Ten zuiden liggen namelijk een meer en enkele dorpen terwijl dit ten noordwesten niet meteen het geval is. Het knooppunt van de N46 met de N46 en N370 lijkt op luchtfoto's trouwens ooit voorzien te zijn als klaverblad.
Als ik me wel herinner hadden we bij RWS directie Groningen een calque van een structuurschets van de gemeente Groningen 1 : 10000 uit 1968 waarop zo iets was weergegeven ! Plan Goudappel speelde toen ook.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Vinny » zo 29 jan 2012, 12:30

Maar het zal de verkeersdrukte op de ring niet heel erg verminderen.
Ik ben van mening dat dat niet perse erg is, wanneer afslaand verkeer op knooppunt Julianaplein ermee kan worden tegengegaan. Dat is nogal beperkend in de totale capaciteit van de Ring namelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » zo 29 jan 2012, 22:40

mennomulder schreef:een structuurschets van de gemeente Groningen 1 : 10000 uit 1968 waarop zo iets was weergegeven!
Ziet dat er ongeveer zo uit?
Afbeelding
(Bron: Groninger Gezinsbode. Andere schaal, zelfde tijd: 1968)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door mennomulder » ma 30 jan 2012, 9:30

Ja , dat was hem ! Je ziet ook een complete omlegging van het van Starkenborghkanaal naar het Eemskanaal Waar een sluis tussen Electrapeil en Winschoterpeil zou moeten komen vonden ze niet belangrijk. Stedenbouwkundigen vergeten wel vaker belangrijke infrastructurele randvoorwaarden :top:
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » ma 30 jan 2012, 12:27

^^ Waar zo'n sluis ligt is toch ook niet zo belangrijk? Als de dijken bij Ten Boer maar niet doorbreken. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Ernst » ma 30 jan 2012, 13:11

Je ziet ook dat er toen nog wel makkelijker een zuidtangent te realiseren was (en geprojecteerd op deze kaart). Toen bestond het Hoornsemeer nog niet.
Pas later is dit aangelegd, in aansluiting op het bestaande Paterswoldsemeer. Vroeger behoorde het buurtschap Halfweg (nu ingeklemd tussen de wijken Hoornsemeer en Hoornsepark, lintdorpje langs de Veenweg) zelfs tot de gemeente Haren. Na de annexatie van het dorp Helpman e.o. door de gemeente Groningen begin vorige eeuw is het gem. Groningen geworden.

hyper79
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 13:23

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door hyper79 » wo 01 feb 2012, 14:05

We mogen blij zijn dat dat plan er niet doorgekomen is. Al hoop ik dat ze de westelijke ringweg ook ongelijkvloers gaan maken. Al dat remmende en optrekkende verkeer is niet goed voor de geluidsoverlast en de fijnstof.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Ernst » wo 01 feb 2012, 14:13

Ik ben ook blij dat het Hoornsemeer er nu is en zonder snelweg erlangs. Maar ik wilde even een historische beschouwing geven.
Het is al vaak gezegd: het meeste verkeer op de zuidelijke ring van Groningen rijdt daar omdat het daar in de buurt moet zijn. Er is niet veel verkeer (relatief zeker niet) dat van Drachten richting Duitsland rijdt; om daar nou een dure route voor aan te leggen...
Wat wel jammer is het ontbreken van een verbinding tussen de A28 halverwege Haren en Groningen en de bedrijventerreinen aan de zuidoostzijde van de stad. Dat verkeer moet nu ook langs de zuidelijke ring.
Maar ja, dat tracé is ook landschappelijk waardevol en zou door een goede inpassing best wel duur worden, te meer omdat het ook dure grond is om te verwerven (qua marktprijs behoort dat stuk tot de hoogste van deze regio).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » wo 01 feb 2012, 22:39

hyper79 schreef:Al hoop ik dat ze de westelijke ringweg ook ongelijkvloers gaan maken.
Daar is de afgelopen jaren al behoorlijk veel gebeurd. Feitelijk zijn er alleen nog een paar kruispunten in Vinkhuizen en eentje bij Martiniplaza over.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Peter » do 02 feb 2012, 9:13

Er is toch maar 1 kruispunt verwijderd (na het viaduct bij Suikerunie), met name uit capaciteitsoogpunt (drukke kruising met naastgelegen spoorovergang) ? Of ook nog eentje vlakbij de N355 ?
Dat was (en is) een nare rij verkeerslichten die toen ik daar vaak reed (rond 1998-2000) ook zo leken ingesteld dat je een rode zone had (overal wachten dus).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

hyper79
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 13:23

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door hyper79 » do 02 feb 2012, 11:46

Er is inderdaad nog maar 1 kruispunt vervangen en die is vervangen omdat het een van de gevaarlijkste kruispunten van nederland was. Dit was de enige plek van de ringweg waar fietsers en voetgangers de ringweg gelijkvloers moesten kruisen. Daarnaast als je van zuid naar noord reed maakte je een bocht en ging je naar beneden en onderaan was het kruispunt. Het gebeurde zeer regelmatig (vooral met nat weer) dat mensen te laat remde en zich in de rij wachten auto's boorde.Ik heb daar zelf ook spannende momenten beleefd. Je weet het, maar toch gaat het fout omdat de rij iets langer is dan normaal of er ligt wat meer rotzooi op de baan.

Het zou mooi zijn als de westelijke ring ongelijkvloers is voordat de zuidelijke ringweg wordt aangepakt. Dan heeft het verkeer tenminste een alternatief om relatief snel overheen te kunnen rijden.

Edit: gelijkvloers ipv ongelijkvloers. Bedankt Peter.
Laatst gewijzigd door hyper79 op do 02 feb 2012, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Peter » do 02 feb 2012, 12:00

hyper79 schreef: Dit was de enige plek van de ringweg waar fietsers en voetgangers de ringweg ongelijkvloers moesten kruisen.
Gelijkvloers ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door harry » do 02 feb 2012, 12:37

Peter schreef:Er is toch maar 1 kruispunt verwijderd?
Hoendiep, inderdaad.
Andere wijzigingen sinds de aanleg (1983):
- Het kruispunt N370/N355 is aangepast (met 1 extra viaduct) zodat er in veel richtingen geen VRI's meer zijn.
- 2 kruispunten in Vinkhuizen zijn aangepast, o.a. door linksaf-verkeer onmogelijk te maken, zodat er minder VRI's zijn.
- Het Vrijheidsplein is aangepast, geen aansluiting meer naar Corpus den Hoorn.
- Het kruispunt bij Martiniplaza is volledig gemaakt en voorzien van VRI's; later is de richting Stadspark weer afgesloten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [N046] Oostring Groningen wordt ongelijkvloers

Bericht door Koesj » vr 03 feb 2012, 16:51

En Martiniplaza gaat eruit bij de plannen voor de Zuidelijke Ringweg dus, ervan uitgaande dat een ombouw er niet zo één-twee-drie komt, houden ze daarna alleen nog de VRI's tussen Kostverloren en de aansluiting met de N355 over. Die wordt als het goed is trouwens binnen niet al te lange tijd aangepakt en kruisingvrij gemaakt.

Plaats reactie