2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door verfmeer95 » di 02 jan 2018, 17:40

Afdekongevallen hebben ze hier geprobeerd te voorkomen door de rechtsaffer wat meer naar rechts aan te leggen en de bocht naar rechts vroeg te laten beginnen. Daardoor is vanuit de zijstraat rechtdoorgaand verkeer beter zichtbaar.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door mavas » di 02 jan 2018, 17:57

^^ Maar als je op het plaatje van links naar rechts rijdt, kruis je ook 2 rijstroken. Daar doelde ik eigenlijk op.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Coen Tunnel » di 02 jan 2018, 19:02

mavas schreef: di 02 jan 2018, 17:34Het verkeersremmende effect op de doorgaande richting lijkt hier trouwens niet heel groot te zijn, omdat de bochten erg flauw zijn of quasi ontbreken.
Gezien de functie van de weg in Assen lijkt mij dat meer dan terecht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » wo 03 jan 2018, 10:01

Inderdaad. Afdekongevallen zullen er niet snel zijn door de ruime afstanden. Een beetje suf dat fietsers van west naar noord dezelfde rechtsafstrook 2 keer moeten oversteken, maar dat is natuurlijk ook bij veel (turbo)rotondes met een vrijliggend fietspad het geval.

De bussen rijden nu weer via de Overcingel, en niet meer om via de achterzijde van het ziekenhuis.
De weg is overigens tussen het ziekenhuis en de toerit naar de A28/TT gedegradeerd van Vmax 70 naar Vmax 50. Dat lijkt permanent.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 11 jun 2018, 22:21

Op 9 juni, aan het eind van de middag is de Overcingeltunnel bij het station van Assen opengesteld. Van 1 mei 2016 tot 9 juni 2018 is de Overcingellaan onderbroken geweest. Het nieuwe station Assen werd op 14 mei al in gebruik genomen. De herinrichting van het stationsplein is nog in volle gang.

Op de nieuwe bewegwijzering staat de Overcingellaan als [RING] aangegeven.
Link
Hiermee hebben zowel Assen als Emmen een stadstunnel onder een plein door. Over een paar jaar krijgt ook Emmen een fly-over bij Emmen-West, net als Assen nu al heeft in :KP: Assen. Je zou bijna denken aan Drentse wafelijzerpolitiek. :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » di 12 jun 2018, 8:46

Men heeft ook wel de tijd genomen. Er werd zelden buiten kantoortijden gewerkt, en omdat men te allen tijde bussen moest laten rijden ging alles aan de westkant ook gefaseerd, inclusief rioolvervanging. Men is nog een jaar bezig met afronding. Een beetje gemist kans is dat er geen roltrappen naar boven zijn op het station naar het middenperron en naar de centrumzijde. Dat is wat kaal voor een intercitystation. Ik kan er niet veel bedenken, waar je wel trappen moet lopen (of de lift). Gouda, Apeldoorn, Deventer, Laan v NOI, ook al is dat een half intercitystation.


In tegenstelling tot Emmen is deze tunnel korter en slechts 1+1 natuurlijk, dus Emmen wint. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » di 12 jun 2018, 9:21

^^ Qua tunnel wint Emmen, maar qua fly-over wint Assen straks natuurlijk. ;) En Assen heeft nu een conflictvrij ongelijkvloerse kruising in het centrum als bonus. ;)

Het nieuwe station is inderdaad vrij basaal uitgerust, maar wel een hele verbetering, met name de fietsenkelder. Of roltrappen per se nodig zijn bij een station dat weliswaar een intercitystatus heeft, maar waar echt geen massa's mensen in- en uitstappen, betwijfel ik. Verder vind ik het jammer dat fors is bezuinigd op de perronsoverkapping. Spoor 1 heeft nauwelijks overkapping en spoor 2/3 heeft nog de oude overkapping, die qua stijl totaal niet past bij die nieuwe, driehoekige stationsoverkapping.

Wat betreft de aanduiding [RING]: ter hoogte van de Spoorstraat wordt richting zuiden '[RING] Zuid' aangegeven en richting noorden '[RING] Noord'.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Schelpenpaadje » di 12 jun 2018, 9:44

Kaaiman schreef: ma 11 jun 2018, 22:21 Over een paar jaar krijgt ook Emmen een fly-over bij Emmen-West, net als Assen nu al heeft in :KP: Assen. Je zou bijna denken aan Drentse wafelijzerpolitiek. :lol:
Dat is dan kniepertjesijzerpolitiek :top:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » di 12 jun 2018, 11:36

Kaaiman schreef: di 12 jun 2018, 9:21 Het nieuwe station is inderdaad vrij basaal uitgerust, maar wel een hele verbetering, met name de fietsenkelder. Of roltrappen per se nodig zijn bij een station dat weliswaar een intercitystatus heeft, maar waar echt geen massa's mensen in- en uitstappen, betwijfel ik.
Ze zijn nooit perse nodig, maar dat geldt ook voor Lelystad of Almere Centrum met een vergelijkbaar aantal instappers (en vrijwel geen overstappers die van perron hoeven wisselen). De trappen zijn wel minder hoog in Assen dan daar (4 versus 6 meter of zo)

PS Op de ring wordt niet langer verwezen naar Hooghalen of Kamp Westerbork bij Graswijk. De laatste handwijzers zijn een maand geleden gesneuveld. De Vmax 70 is weer terug stad in na de toerit van de A28 tot Graswijk. De snelheid/roodlicht-camera is ook verdwenen. Wel permanent Vmax 50 tussen Graswijk en ziekenhuis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3354
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door sven_engelen » di 12 jun 2018, 14:58

Ze hebben het voorbeeld van Venlo allemaal overgenomen :EE:
Svenlo

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » di 12 jun 2018, 15:13

Station Venlo heeft volgens mij de laatste 20 jaar geen grootschalige vernieuwing ondergaan. Of heb ik wat gemist ? Ze hebben eerder Gouda gekopieerd….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3354
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door sven_engelen » di 12 jun 2018, 15:37

Ik heb het over de tunnel onder een plein bij het station. Ook het stationsplein heeft een grote metamorfose ondergaan.
Svenlo

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Naturist » di 12 jun 2018, 19:00

Peter schreef: di 12 jun 2018, 8:46 Men heeft ook wel de tijd genomen. Er werd zelden buiten kantoortijden gewerkt, en omdat men te allen tijde bussen moest laten rijden ging alles aan de westkant ook gefaseerd, inclusief rioolvervanging. Men is nog een jaar bezig met afronding. Een beetje gemist kans is dat er geen roltrappen naar boven zijn op het station naar het middenperron en naar de centrumzijde. Dat is wat kaal voor een intercitystation. Ik kan er niet veel bedenken, waar je wel trappen moet lopen (of de lift). Gouda, Apeldoorn, Deventer, Laan v NOI, ook al is dat een half intercitystation.


In tegenstelling tot Emmen is deze tunnel korter en slechts 1+1 natuurlijk, dus Emmen wint. ;)
Ga je me nu vertellen dat je met de rolstoel geen gebruik van dat perron kunt maken?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Coen Tunnel » di 12 jun 2018, 19:44

^^ Station Assen had voor rolstoelers voor de verbouwing altijd een spoorwegovergang. En het tijdelijke station had liften. Me dunkt dat op het nieuwe station ook wel liften zullen zijn. Ik zie niet dat Peter zegt dat er geen liften zouden zijn.
Kaaiman schreef: ma 11 jun 2018, 22:21Op de nieuwe bewegwijzering staat de Overcingellaan als [RING] aangegeven.
Opmerkelijk, daar de Europaweg-Noord langs Marsdijk als RING Oost staat aangegeven. Het lijkt mij ook logischer als de Ring over de Overcingellaan en Industrieweg zou lopen, maar het is mij nu niet helemaal duidelijk wat nu precies de bedoeling is.
Schelpenpaadje schreef: di 12 jun 2018, 9:44
Kaaiman schreef: ma 11 jun 2018, 22:21 Over een paar jaar krijgt ook Emmen een fly-over bij Emmen-West, net als Assen nu al heeft in :KP: Assen. Je zou bijna denken aan Drentse wafelijzerpolitiek. :lol:
Dat is dan kniepertjesijzerpolitiek :top:
:rofl2: :lol:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » di 12 jun 2018, 21:44

Coen Tunnel schreef: di 12 jun 2018, 19:44Me dunkt dat op het nieuwe station ook wel liften zullen zijn. Ik zie niet dat Peter zegt dat er geen liften zouden zijn.
Er zijn gewoon liften, inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Naturist » di 12 jun 2018, 23:53

^^ Gelukkig, gisteren moest ik Ega nog aan de hand nemen om 2 roltrappen naar beneden te gaan en haar rolstoel later nog op te halen omdat de lift in een van de Lissabonse metro het niet deed.
Dat is al geen pretje, stel voor dat ze zelfstandig op een perron aanbeland waar geen (werkende) lift zit om terug op begane grondniveau te komen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » wo 13 jun 2018, 8:18

Dat is altijd een risico bij stations, zeker in combinatie met vandalisme, dat een lift niet werkt. Bij de met poortjes afgesloten stations lijkt het tegenwoordig wat beter (maar Assen heeft vooralsnog geen poortjes)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » di 17 dec 2019, 10:51

Eén van de deelprojecten van het RSP-project FlorijnAs in Assen is de tunnel De Maten onder het spoor door. Het gebied ten oosten van het spoor wordt daar herontwikkeld. Er zijn daar voor autoverkeer geen spoorwegovergangen, dus een nieuwe ontsluitingsweg is daarvoor wel zo handig. In 2018 is met de aanleg begonnen en hij moet rond april 2020 in gebruik worden genomen.

Tunnel De Maten staat links op onderstaande afbeelding; het noorden is rechts. Klik voor een vergroting.
Afbeelding

Ik heb het verder nergens gelezen, maar deze onderdoorgang zou een aanzetje kunnen zijn naar realisatie van het 'vierde kwadrant', oftewel de sluiting van de stadsring Assen. Gezien de kromming van de tunnelbak is zou opwaardering en doortrekking van de Dennenweg een logisch tracé zijn.

De discussie over het vierde kwadrant lijkt eens in de 10 jaar weer op te borrelen. In 1999 deed de provincie onderzoek en in 2009 de gemeente nog eens in het kader van de FlorijnAs. Strekking is telkens dat deze wegverbinding te weinig verkeer aantrekt en een (te)grote impact op het landschap van de Drentsche Aa heeft.

Met de aanpassingen aan het wegennet van de afgelopen jaren, denk ik overigens niet dat het vierde kwadrant echt nodig is. Pas als er flink gebouwd zou worden ten oosten van het spoor wordt het weer een te overwegen optie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » di 17 dec 2019, 13:03

Voorlopig is er geen enkel plan voor de doortrekking, en zelfs geen ruimtereservering. Er zijn wel de nodige mogelijkheden, want het gebied is (nog) niet dichtbebouwd. De tunnel ligt er met name om de spoorwegovergang in de Pelikaanstraat te ontlasten, zeker bij verdere woningbouw op het voormalig gestichtsterrein.

Ik vermoed wel de spoorovergang Spoorstraat (bij de Chinees en tankstation) ooit dicht gaat voor autoverkeer en/of wellicht door een fietstunnel wordt vervangen. Voor de Pelikaanstraat is afsluiting vermoedelijk niet haalbaar en voor een tunnel ligt deze te dicht op het spoor.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DantePippen
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 18 dec 2019, 8:46

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door DantePippen » wo 18 dec 2019, 9:32

Ga er maar niet vanuit dat de Europaweg-oost ooit nog doorgetrokken gaat worden. De huidige natuur direct ten oosten van de bebouwing (Herodotuslaan en flats Speenkruidstraat) zal nooit opgeofferd worden voor een drukke verkeersader.
Is dat niet al onderdeel van het Drentsche Aa gebied? Anders zal het er in ieder geval te dicht op liggen.
Daarnaast wordt volgens mij de huidige Overcingellaan de tunnel onder het stationsplein en de Industrieweg nu gezien als sluiting van de ring.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 dec 2019, 10:11

^^ Die flats tasten het landschap daar al waanzinnig aan. Objectief gezien zou een weg direct langs de bebouwing weinig afbreuk aan het landschap doen. Alleen aan de uiteinden heb je een korte doorsnijding nodig.

Gebrek aan noodzaak na de huidige verbeterslag lijkt me een betere reden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Peter » wo 18 dec 2019, 14:43

Zolang er geen ontwikkeling komt van Assen-Noord-oost zal de huidige oplossing met de tunnel bij het station voorlopig voldoen. Er zijn nog wel wat kleine bottlenecks (ontwerpfoutjes) maar die kunnen later wel opgelost worden.
* de gelijkvloerse (1+1) kruising bij de Shell-Praxis zou door 2+2 VRI of een turborotonde vervangen kunnen worden. Nu druk en gevaarlijk
* er staat nu vaak een minifile ri Noord bij de Sligro (Fokkerweg). Hier zouden 2 rechtdoorstroken gemaakt moeten worden (die of taperen of splitsen in hoofdrijbaan en parallelweg (Sligro)
* bij de nieuwe tunnel onder het spoor zou eigenlijk een bypass gemaakt moeten worden voor verkeer vanuit het station, waardoor verkeer vanuit het station (los van de voetgangerslichten) kan blijven rijden als verkeer uit de tunnel ook groen heeft. Net voorbij de kruising (bij de NAM) wordt de rondweg toch al 2+2.
* De kruising bij de Chinees/Tango is ook te druk en te gevaarlijk. Oplossing is deze af te sluiten voor (spoorkruisend) autoverkeer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door harry » za 09 mei 2020, 20:28

Ik weet niet of er een geschikter topic is, maar ik wil graag mijn plaatjes kwijt. :)

Ring Assen:
Afbeelding

Afbeelding

De hele route is nu als Ring bewegwijzerd. Richting zuiden als Ring Zuid, richting noorden als Ring Noord. Het zijtakje "Ring Oost" lijkt nu wel erg raar:
Afbeelding
(Foto uit 2007, maar de borden zijn nog in basis hetzelfde)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » do 11 mar 2021, 22:14

De Middenveldweg, die in feite de noordelijke ring van Hoogeveen vormt, wordt ter hoogte van de A28 ( :AS: 27) voorzien van twee rotondes. Hiervoor krijgt de gemeente € 375.000 subsidie van de provincie Drenthe als het aan Gedeputeerde Staten ligt.

Daarnaast wil de gemeente een rotonde ter hoogte van De Stroom, die daarmee een VRI vervangt. De VRI ter hoogte van de Toldijk wil de gemeente gaan vernieuwen.

Bronnen:
https://www.dvhn.nl/drenthe/Focus-op-ve ... 58324.html
https://regionieuwshoogeveen.nl/42497/s ... uitenberg/

De rotondes ter hoogte van de A28 kan ik wel begrijpen. Vanwege de bolling en breedte van de weg, in combinatie met zichtbelemmerende obstakels is het met name vanaf de afrit vanuit Assen niet heel prettig de Middenveldweg opdraaien.

Waarom er ook een rotonde moet komen ter hoogte van De Stroom begrijp ik niet helemaal. Er staat nu een VRI die de meeste tijd op groen staat, want zo enorm druk is de zijweg niet, al is het ook niet rustig. Maar een voorrangsplein of iets dergelijks zou wat mij betreft meer passend zijn, aangezien je dan 3 rotondes wel erg dicht op elkaar krijgt, nota bene op een route met ontzettend veel vrachtverkeer. Maar het lijken vooral voornemens te zijn. De gemeente zit op zwart zaad, dus de komende jaren zijn weinig ongesubsidieerde ingrepen te verwachten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 29 mar 2021, 17:03

Een deel van het ontwerp:
Afbeelding

Er komen dus twee bypasses bij de oostelijke helft van de aansluiting met de A28.

De rotonde die bij De Stroom moet komen, blijkt gelukkig een turborotonde. Ik verwacht dat de Middenveldweg stad in feitelijk 2 rijstroken krijgt vanaf de A28 tot de VRI Toldijk.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » vr 09 apr 2021, 10:20

Een video met daarin tekst en uitgebreide uitleg over de aanpassingen van de Middenveldweg bij Hoogeveen. Wel leuk zijn de modelsimulaties die getoond worden.
Link
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 03 okt 2022, 10:24

Afgelopen zomer is de nieuwe ontsluitingsweg voor Meppeler uitbreidingswijk Nieuwveense Landen aangelegd. Dit is de weg langs de rode lijn.

Satellietbeeld van 5 september 2022:
Afbeelding

Ter hoogte van de blauwe punaise komt nog een nieuwe turborotonde met de N375. Vanaf daar moet er een nieuwe wegverbinding naar de Ceintuurbaan komen met een nieuwe brug over de Drentsche Hoofdvaart. Dit wordt voor een belangrijk deel gefinancierd uit de 28 miljoen rijkssubsidie die Meppel heeft gekregen voor een nieuwe noordelijke stadsentree. Met de nieuwe wegverbinding kan het deel Steenwijkerstraatweg door de Watertorenbuurt (bestaande weg tussen Galgenkampsbrug en watertoren) ontlast worden. Fietsverkeer krijgt er (waarschijnlijk) ruim baan, want er komt bij de watertoren een nieuwe fietstunnel, en de bestaande Nieuwe Nijeveenseweg wordt afgesloten voor autoverkeer. Het autoverkeer dient dan van de nieuwe rondweg om de Nieuwveense Landen gebruik te maken.

Impressie van de nieuwe situatie bij de watertoren:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 okt 2022, 13:18

^^ Interessant. Ik kom hier wel eens maar ben er al een poosje niet geweest. Hoe wordt de aansluiting tussen de N375 en de rotonde N371*nieuwe rondweg vormgegeven? Dus nog tussen de rotonde op de impressie en de Drentse Hoofdvaart. Tot nu toe is dit een simpele kruising.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Kaaiman » ma 03 okt 2022, 13:56

Kaaiman schreef: ma 03 okt 2022, 10:24Ter hoogte van de blauwe punaise komt nog een nieuwe turborotonde met de N375.
De huidige kruising zal verdwijnen.

Voor meer kaartbeelden, die deze PDF: https://www.planviewer.nl/imro/files/NL ... 1_tb16.pdf

Waarbij opgemerkt moet worden dat de nieuwe oostelijke ontsluitingsweg niet met een T-splitsing, maar met een rotonde op de Steenwijkerstraatweg (N371) is aangesloten, omdat er in het verlengde een nieuwe carpoolplaats is toegevoegd. De bestaande carpool bij de watertoren zal vanwege de fietstunnel verdwijnen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: 2+2 en ringwegen in en om Drentse steden

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 okt 2022, 14:04

^^ Ah, die rotonde staat dus niet op de schets.

Opvallend hoe dicht die turborotondes op elkaar zijn gepland. Er tussen zijn in beide richtingen twee rijstroken gepland, maar daartussen zal voor bepaalde relaties geweven moeten worden. Het zal mij benieuwen hoe dat in de praktijk uitpakt.

Plaats reactie