[N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Kaaiman » za 20 jun 2015, 12:02

^^ Zoiets dus.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Jackbauer1350 » za 20 jun 2015, 12:35

^^ Alleen dan aan de andere kant van Heeten en tussen Mariënheem en Luttenberg door, verder bij de woonkernen vandaan. Heb je al minder kans dat mensen gaan zeuren over bijvoorbeeld geluidsoverlast aangezien er ook al een N35 ligt

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » wo 01 jul 2015, 12:20

Ze gaan de noordelijke variant toch weer in overweging nemen;

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 1306&cat=1

Ik heb gemixte gevoelens bij de noordelijke variant. Mits goed uitgebouwd (2x2 ongelijkvloers) is het met name voor Hardenberg een betere optie. Echter de kans is groot dat men dan de N377 gaat afwaarderen. Alle plaatsen aan de N377 moeten dan ineens richting zuiden ontsloten worden (Nieuwleusen, Balkbrug, Dedemsvaart). Vanuit Dalfsen is het ook een omweg.

Een ander nadeel is dat alle procedures weer opnieuw moeten. Ik zie het dan niet gebeuren dat de weg voor 2019-2020 in aanleg gaat.

Gebruikersavatar
JaN34
dorpsstraat
Berichten: 240
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 11:09
Locatie: Hardenberg

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door JaN34 » wo 01 jul 2015, 12:32

Alles beter dan de halfbakken maatregelen die ze tot nu toe van plan zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door mavas » wo 01 jul 2015, 13:58

Hoezo weer een onderzoek? Die noordelijke variant is toch al eens eerder onderzocht?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Kaaiman » wo 01 jul 2015, 17:46

Heb je een PIP met een complete weg en bestemmingen, ga je alsnog weer een eerder afgeschoten tracé uit de la trekken. :roll:

Overigens vind ik een noordelijke variant zo slecht nog niet, de N36 rechtdoor naar het westen scheelt het verdubbelen van de N48 en een knooppunt Varsen. Wel vind ik dat een noordelijke variant ergens tussen Dalfsen en Oudleusen op het huidige tracé zou moeten aansluiten.

Zou ook de berekening gemaakt worden wat het aan schadevergoedingen zou schelen om binnen het PIP de weg gewoon aan te pakken? Misschien is het huidig vastgestelde tracé dan zo gek nog niet om uit te voeren. Ik zou dan alleen wel die knooppunten bij de N48 achterwege laten of soberder uitvoeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] [PRJ] upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » wo 01 jul 2015, 17:51

^^ Dat is inderdaad een goed plan. Verkeer vanuit het oosten gaat toch overwegend naar Zwolle, dus een noordelijke route ook noordelijker op de A28 laten aansluiten heeft weinig meerwaarde. Bovendien scheelt het verkeer op de A28 dat alleen rond Hessenpoort hoeft te zijn. Dat zal niet om tienduizend voertuigen gaan vermoedelijk, maar alle beetjes helpen. Bovendien wordt de aansluiting A28/N340 in het huidige plan robuust opgewaardeerd, dus dat behouden heeft inderdaad meerwaarde zonder een noordelijke variant onzinnig of onmogelijk te maken.

Mijn inziens zou de N377 in alle varianten een 100 km-weg moeten blijven. Een maximumsnelheid van 80 door alleen de markering te wijzigen leidt tot een niet-geloofwaardig wegbeeld, de weg heeft namelijk lange rechte stukken. De maximumsnelheid hoeft niet uitsluitend gekoppeld te zijn aan het belang van de weg, zoals de mening bij Nederlandse beleidsmakers nogal eens lijkt te zijn. Dat de N377 straks wellicht wat minder belangrijk wordt voor doorgaand verkeer hoeft geen reden te zijn om de weg dan maar af te waarderen. Er zijn al veel te veel autowegen verdwenen in Overijssel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » zo 30 aug 2015, 13:07

Een deel van de oude rijksweg 34 blijkt nog te bestaan aan de rand van Zwolle. Hier boog de rijksweg 34 af naar de rijksweg 28 voordat de snelweg werd aangelegd. Het is niet toegankelijk (afgesloten met hekken van een bedrijf).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2015, 13:37

Chris schreef:Een deel van de oude rijksweg 34 blijkt nog te bestaan aan de rand van Zwolle. Hier boog de rijksweg 34 af naar de rijksweg 28 voordat de snelweg werd aangelegd. Het is niet toegankelijk (afgesloten met hekken van een bedrijf).
Steunpunt Berkum van Rijkswaterstaat zit daar. Er is daar o.a. een grote opslag voor strooizout.

Ik ben benieuwd hoe dat stukje weg er nu bij ligt, en of het nog het originele asfalt is dat er ligt. Op de luchtfoto ziet het er wel erg goed uit, misschien aangelegd als een soort proefvak om dingen (bv. verschillende soorten strooizout) te testen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » zo 30 aug 2015, 15:23

Het steunpunt van Rijkswaterstaat is al een aantal jaar geleden verhuisd naar een locatie iets verderop (tussen de Kranenburgweg en de A28).

Het leek er niet op dat het nog vaak gebruikt wordt.

Aan de zuidkant kon je nog het meeste zien.
Afbeelding
oude rijksweg 34-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
oude rijksweg 34-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
oude rijksweg 34-3 by European Roads, on Flickr

Aan de noordkant waren er twee containers voor de ingang gezet.
Afbeelding
oude rijksweg 34-4 by European Roads, on Flickr

Je kon nauwelijks wat zien door het hekwerk.
Afbeelding
oude rijksweg 34-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 aug 2015, 15:28

^^ Interessant. Rond 1970 moet de N34 hier verlegd zijn naar de aansluiting met de toen geopende A28. Ik vind het wegdek er echter niet uitzien alsof het al een halve eeuw oud is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Mark » zo 30 aug 2015, 15:48

Het wegdek ziet er inderdaad nog best goed uit voor een weg die amper meer gebruikt zou worden/wordt. Ook geen gras/onkruid wat groeit in de poriën.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Rene » zo 30 aug 2015, 16:03

De markering op de luchtfoto geeft duidelijk te kennen dat dit onmogelijk de oorspronkelijke markering kan zijn, omdat hij afbuigt richting de bestrate ingangen.
Waarschijnlijk zal er ergens rond 1990 nog een keer een onderhoudsbeurt zijn geweest voor dat weggetje.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Rogier » vr 04 sep 2015, 12:48

Inmiddels is bekend geworden dat men hoop om in 2023!!!!!! de boel klaar te hebben.
In 2018 wil men met de werkzaamheden beginnen.
Beetje vreemd dat men voor deze werkzaamheden 5 jaar nodig hebben.

Bron:
http://www.overijssel.nl/thema's/bereik ... /planning/

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door boe! » vr 04 sep 2015, 12:55

Volgens dat artikel worden de werkzaamheden in 2018 gegund. Dat zegt nog niets over het tijdstip waarop de werkzaamheden starten.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door SilentScreamer » di 03 nov 2015, 20:57

Oke, we zouden in september iets horen over de berekening voor de noordelijke variant, het is nu november.

Waarom is de politiek zo stil?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » wo 04 nov 2015, 13:05

Ik verbaas me er eigenlijk ook over hoe weinig je van de provincie hoort over wegen. De verkiezingen zijn nu meer dan een half jaar geleden en er is gewoon helemaal niks gecommuniceerd over de weinige geplande wegenprojecten. De N340, de N34 naar Hardenberg, de N377 bij Balkbrug, de N343 rond Weerselo... alleen maar stilte. De lobby voor de verbetering van de N36 lijkt dramatisch weinig op te leveren. Ook over het voornemen om geld van de N340 naar de N35 te sluizen hoor je helemaal niks meer. Dat geld zou mijn inziens echt geïnvesteerd moeten worden in een wezenlijke upgrade, geen korte termijnsmaatregelen / quick wins. Ik volg de nieuwsberichten van de provincie, maar er wordt niet tot nauwelijks gesproken over wegen, terwijl dat één van de belangrijkste taken is van de provincie (zeker in aandeel van de totale uitgaven).

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door SilentScreamer » wo 04 nov 2015, 23:22

ik denk dat die 120 miljoen al doorgesluisd is naar andere projecten waar een tekort op was. Ik denk dat er enorm omheengepraat is waarom er werkelijk op de N340 bezuinigd moest worden. Dit is naar mijn idee de grootste blunder die ik de politiek heb zien maken in de infra. Om 'eventjes' 120 miljoen te bezuinigen omdat andere projecten er meer belang bij hebben. Nu gebeurd er bij alle wegen helemaal niets... :facepalm: :facepalm: :facepalm:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Rogier » do 05 nov 2015, 9:11

^^ Tja, Overijssel heeft een groot tekort op de exploitatie van het openbaar vervoer.
Een bezuiniging op een infraproject gaat dit probleem op de langere termijn niet oplossen, omdat de besparing maar eenmalig is, terwijl een exploitatie tekort structureel is. De stilte, verklaard ook waarom de werkzaamheden pas in 2018 gepland zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » vr 18 dec 2015, 21:23

Schijnbaar is er een nieuw ontwerp van de N340, maar de website van de provincie werkt op dit moment niet. In het plan is het knooppunt met de A28 vereenvoudigd (minder kunstwerken), maar zijn er nog wel 2x2 rijstroken tot Dalfsen. Bij de Ankummerdijk komen dan verkeerslichten.

Ik kan de details verder niet vinden, maar ik krijg het idee dat het hier dan een overpriced afrit wordt van de A28 in plaats van een corridor-brede upgrade... Als achterlandverbinding naar Hardenberg zijn de effecten vrij gering. Het 'knooppunt' Varsen wordt niet opgewaardeerd, en voor de tunnel van de N377 bij Balkbrug schijnt ook geen geld meer te zijn, zo wordt gemeld in de media.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » za 19 dec 2015, 11:49

De site van de provincie Overijssel werkt weer.

Hier zie je de maatregelen: http://www.overijssel.nl/publish/pages/ ... t_deff.pdf

Als het budget € 160 miljoen blijft worden alleen de groengekleurde maatregelen uitgevoerd (en wordt de N377 dus niet afgewaardeerd van 100 naar 80).

Het ontwerp knooppunt A28-N340:
Afbeelding

Hier is alles te zien: http://www.overijssel.nl/thema's/bereik ... ontwerpen/

Het blijft wel veel geld voor feitelijk maar 5 kilometer opgewaardeerde weg. Het meeste geld gaat natuurlijk in de aansluiting op de A28 en de spoorkruising zitten. Met name vanaf Ommen richting de A28 naar Zwolle win je daar ook best wel wat mee. Maar zou € 160 miljoen in de N35 niet meer opleveren?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Rene » za 19 dec 2015, 12:31

Die weefvakjes van 200 meter houden niet echt over.
Gelukkig voldoen de bogen in het knooppunt als ik het zo zie wel aan de minimumeisen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Wouter N14 » za 19 dec 2015, 12:37

Gaat dit knooppunt ook als zodanig erkend en benoemd worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Rene » za 19 dec 2015, 12:46

Wie weet...

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Jackbauer1350 » za 19 dec 2015, 13:38

Knooppunt Hessenpoort
Knooppunt Bomhof
Knooppunt Berkum

Wel mooi dat de aansluiting een volwaardige knooppunt configuratie gaat krijgen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door mavas » za 19 dec 2015, 15:20

Die aansluiting met de A28 is wel logischer geworden voor het verkeer. En een logischere weg geeft ook meer veiligheid. Dus top dit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 dec 2015, 13:30

Jackbauer1350 schreef:Knooppunt Hessenpoort
Knooppunt Bomhof
Knooppunt Berkum

Wel mooi dat de aansluiting een volwaardige knooppunt configuratie gaat krijgen.
Hessenpoort of Haerst zou logisch zijn. Al heet de VZP ook Haerst. Berkum ligt aan de andere kant van de Vecht. Berkumerbroek zou wel kunnen, tegenwoordig ligt het industrieterrein Hessenpoort op die plek. Al heb je dan weer het probleem dat er dan twee knooppunten eindigend op -broek vlak bij elkaar liggen. Het gebied ten zuiden van Hessenpoort heet Marsen, maar dat lijkt mij ook geen geschikte knooppuntnaam, lijkt op plaatsnamen als Maarssen en een knooppuntnaam als Assen, ook aan de A28.

De Bomhofsplas is een zandwinning, officieel de zandwinning Haerst Genne. De Bomhofsplas zal ongetwijfeld vernoemd zijn naar de naastgelegen Bomhofsweg, die volgens mij naar een persoon is vernoemd. Dus knooppunt Bomhof is in mijn ogen een minder geschikte naam.

Een vernoeming naar een oude boerderij of kasteel is ook een optie. (Den) Ordel ligt dan voor de hand, dat was een kasteel dat bij Haerst lag, vlakbij het toekomstige knooppunt. Dijkzicht (een klein landgoed direct ten zuiden van het knooppunt, aan de Vecht) of Moespot zou ook kunnen, of Bleekmorgen naar één van de boerderijen die stonden op de plek waar tegenwoordig industrieterrein Hessenpoort ligt. Kromme Kolk is ook een optie, dat is de kolk die net ten zuidoosten van het knooppunt langs de Vecht ligt.

Maar mijn voorkeur zou Hessenpoort hebben, met als alternatieven Dijkzicht en Den Ordel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Chris » zo 20 dec 2015, 13:45

Ik ga voor knooppunt Berkum. Lokaal, maar niet te onbekend.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door Kaaiman » zo 20 dec 2015, 14:02

Erg jammer dat ze niet bij het oude ontwerp voor dat knooppunt blijven. Met name die korte weefstroken en het feit dat de verbindingsboog Zwolle -> Dalfsen enkelstrooks wordt, gaat denk ik in de toekomst problemen geven.

Ik mag toch hopen dat ze het zo gaan aanleggen dat er aan kusntwerken niets gesloopt hoeft te worden als het oorspronkelijke ontwerp toch nog uitgevoerd gaat worden.

Hoe dan ook toont de provincie Overijssel alsmaar aan zeer onbetrouwbaar te zijn. Zeker nu ook de onderdoorgang Balkbrug geschrapt dreigt te worden. We zeggen A, daarna B en we doen uiteindelijk C, of nee, we doen eigenlijk niets dan wat lapmiddelen, want het geld is verkwanseld aan hobbyprojecten van politici... :rooie:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N340] Upgrade Zwolle - Ommen

Bericht door SilentScreamer » zo 20 dec 2015, 16:43

Ik ben nog steeds zwaar teleurgesteld. In mijn ogen doen ze net zo goed niets, en houden ze het geld op zak. :wall:

We gaan nu ongelijkvloers naar een 80 km/u weg. En dat is het eigenlijk. Zou er niet een noordelijke variant onderzocht worden en daar in september duidelijkheid over geven? Waarom is er de afgelopen drie maand gewacht om bekend te maken dat er eigenlijk niks veranderd?

Plaats reactie