Kruispunten op provinciale wegen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 jun 2005, 9:12

Als je heen rijdt, heb je voorrang op iedereen. Als je een tijdje later in tegenrichting rijdt, dan moet je plotseling aan bestuurders van rechts voorrang verlenen, terwijl je je dat kruispunt waarschijnlijk als voorrangskruispunt herinnerde. Dat is dus vragen om moeilijkheden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 9:17

terwijl je je dat kruispunt waarschijnlijk als voorrangskruispunt herinnerde.
Supergeheugen? Ik vergeet dat soort dingen gelijk weer. Zeker omdat het slechts een fietsoversteek betreft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 01 jun 2005, 16:26

René schreef:Als je heen rijdt, heb je voorrang op iedereen. Als je een tijdje later in tegenrichting rijdt, dan moet je plotseling aan bestuurders van rechts voorrang verlenen, terwijl je je dat kruispunt waarschijnlijk als voorrangskruispunt herinnerde. Dat is dus vragen om moeilijkheden.
Ik denk dat de wegbeheerder bij een eventueel ongeval aansprakelijk gesteld kan worden voor het aangeven van een onwettige situatie!

Een kruising is óf wel, óf niet een voorrangskruising. Tussenvormen zijn volgens mij niet in de wet geregeld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 16:41

Tja, het is naar mijn mening gewoon de bestendiging van de status quo, ofwel in normaal Nederlands: Er is geen flikker veranderd
Laat ik het even toelichten:
Vroegah, toen fietsers van rechts nog gewoon (net als smurfen trouwens) voorrang moesten verlenen aan al het snelverkeer op de kruising waren de haaietanden en het voorrangsbord niet nodig. Nu fietsers van rechts voorrang hebben en dus zomaar de weg op kunnen schieten heeft de wegbeheerder gemeend dit te verhinderen door haaietanden te schilderen en bijgevoegd voorrangsbord te plaatsen wat in het geheel geen invloed heeft op de voorrangssituatie met de andere weg :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 01 jun 2005, 16:46

Vinny schreef:Er is geen flikker veranderd
Behalve dat de situatie flink onduidelijker en wellicht illegaal geworden is.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » wo 01 jun 2005, 18:55

ViaHaaren schreef:Rare situatie, omdat de weg met de middenberm toch een verkeersader lijkt waar 50 km/h mag worden gereden. En anders zou die dat moeten zijn...:P
Klopt, dit is een 50 km-weg, met enkele verrassende zijstraten met voorrang (waarvan de afgebeelde overigens wel de drukste is).
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 01 jun 2005, 19:03

Vinny schreef:Vroegah, toen fietsers van rechts nog gewoon (net als smurfen trouwens) voorrang moesten verlenen aan al het snelverkeer op de kruising waren de haaietanden en het voorrangsbord niet nodig. Nu fietsers van rechts voorrang hebben en dus zomaar de weg op kunnen schieten heeft de wegbeheerder gemeend dit te verhinderen door haaietanden te schilderen en bijgevoegd voorrangsbord te plaatsen wat in het geheel geen invloed heeft op de voorrangssituatie met de andere weg :!:
Toch niet waar. Als je nu vanaf de bordloze zijde komt aanrijden moet je tegenwoordig dus fietsers van rechts ook voor laten gaan (dat was vroeger niet het geval). Als je aan de zijde met het bord aan komt rijden dan hoef je de fietsers net als vroeger niet voor te laten gaan. Hoe creëer ik onveilige situaties, les 1... :roll:

Overigens ben ik een enorm tegenstander van gelijkwaardige kruispunten op wegen met een functie vanaf wijkverdeelweg en belangrijker. Het snelheidsremmend effect (waarvoor die gemeenten zeggen het te doen) is nihil, en de kans op ongevallen vele malen groter. Tel uit je winst. Maar ja, het lage-snelheden-beleid wordt in dit land onder invloed van Spee afgodisch (is dat nog Nederlands ?) vereerd. Ik krijg dan eerder denkbeelden van een kar met het paard erachter. :bom:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2005, 20:51

Overigens ben ik een enorm tegenstander van gelijkwaardige kruispunten op wegen met een functie vanaf wijkverdeelweg en belangrijker.
In de gemeente Aalsmeer zijn juist veel minder gelijkwaardige kruispunten dan vroeger en hebben veel fietspaden ineens haaientanden gekregen. Ik ga dus uit van een onoplettende ambtenaar. Zo kun je wel 3000 situaties in Nederland uittekenen die niet helemaal deugen, maar op zich niet problematisch hoeven te zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Bericht door peejay » do 02 jun 2005, 9:26

René schreef:Overigens ben ik een enorm tegenstander van gelijkwaardige kruispunten op wegen met een functie vanaf wijkverdeelweg en belangrijker. Het snelheidsremmend effect (waarvoor die gemeenten zeggen het te doen) is nihil, en de kans op ongevallen vele malen groter. Tel uit je winst. Maar ja, het lage-snelheden-beleid wordt in dit land onder invloed van Spee afgodisch (is dat nog Nederlands ?) vereerd.
Helemaal met je eens!

Even de situatie ter plaatse van de foto's nader uitwerken.

Het fietspad ligt aan de noordzijde van de kruising. Dit fietspad heeft geen functie voor doorgaand verkeer.

De weg van deze kruising naar het oosten is een ontsluitingsweg voor diverse aanliggende wijken (die ook over andere wegen ontsloten zijn). De weg is breed van opzet (grasstrook), maar heeft geen fietspaden of -stroken. Op deze weg mag 50 km/h worden gereden. De weg was vroeger een voorrangsweg, maar inmiddels zijn alle kruisingen met wegen van enig belang gelijkwaardig (aansluitingen met parkeerveldjes zijn als uitrit aangelegd).

De weg naar het zuiden is van iets minder belang, maar is ook een weg waar 50 km/h gereden mag worden, hoewel de weg wel langs een winkelcentrum en een school loopt :shock:. De weg is niet voorzien van fietspaden of -stroken. De meeste kruisingen zijn gelijkwaardig, maar op één plaats dient het verkeer op deze weg voorrang te krijgen. Het eerste deel van deze weg is weer breed opgezet (grasstrook), het tweede deel is ouder en smaller.

De weg naar het westen is nieuwer, en minder ruim van opzet, maar is wel de enige ontsluiting van de wijk waar de weg zich doorheen slingert. De maximumsnelheid is weer 50 km/h, maar deze snelheid is niet haalbaar. Ook deze weg heeft geen fietsstroken. De weg kruist enkele vrijliggende fietspaden, die met uitritconstructies op de weg zijn aangesloten (gezien de hellingen in de wijk is dat overigens niet altijd even prettig voor de fietsers). Ook alle aansluitende straten zijn, op één na, voorzien van uitritconstructies.

Wie uit het westen naar de op de foto's afgebeelde kruising rijdt, komt na een hoop geslinger over een weg waar alle (van rechts) aansluitende wegen als uitrit zijn uitgevoerd, eindelijk op een recht stuk. De weg wordt visueel breder, wat uitnodigt tot gasgeven, en vervolgens dient op de eerste de beste kruising voorrang te worden verleend aan verkeer van rechts.

In het Verkeersstructuurplan van de gemeente Bergen op Zoom staat over wegen van dit type: "Er worden zo weinig mogelijk verkeersremmers gebruikt, maar wel een inrichting die een maximum stroomsnelheid van ongeveer 30 km/u inhoudt." Er moet nog heel wat gebeuren voor het zo ver is :!: . Gezien dit citaat zal de voorrangssituatie wel niet veranderen. Of er iets met de voorrang van het fietspad gebeurt weet ik niet.
Rij met je hart

Plaats reactie