Rijkswegenlijst 1987

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Rijkswegenlijst 1987

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 10:36

Een lijst van rijkswegen uit ongeveer 1987.
Deze vond ik gisteren in mijn PTT-archief.
Ik was op zoek naar iets anders en was verbaasd dat ik dit al bijna 15 jaar in mijn bezit heb.

De originele lijst is veel langer (te lang om hier te posten) en bevat ook hm-waarden van tussenliggende plaatsen.

Edit: een update van de lijst staat nu hier:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/uitleg2.html
Laatst gewijzigd door harry op ma 26 feb 2007, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 10:37

Grappig om te zien:

- ik wist dat het Rijk veel "oude" wegen gehad heeft, maar niet dat het er zó veel waren.

- alle "oude" rijkswegen hebben een 3-cijferig nummer beginnend met 7 of 8. De later toegevoegde rijksweg 915 past dus niet in dit systeem...
De routenummers zijn vaak N2xx of N3xx, terwijl het rijkswegnummer 7xx en/of 8xx is (met dezelfde xx).
Vaak is xx dan het oude rijkswegnummer, bijvoorbeeld 24.

- de huidige Groningse N-wegen (boven de 400) hebben allemaal een nummer tussen N950 en N999, behalve N860, N861, N865.
Voor N860 en N865 is het afwijkende nummer nu verklaard: het is het oude rijkswegnummer van (delen van) die wegen!
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 jan 2007, 12:04

Goed dat je die lijst eens hier hebt neergezet, Harry.
Ik miste zelf nog een paar nummers, maar die heb ik nu ook.

Verder een aanvulling:

Code: Selecteer alles

704  ORANJEBAAN     4.2 - PROV.W T.86    5.2  Voormalig tracé rw3 voor aansluiting Ouderkerk a/d Amstel

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 13:23

René, weet jij wanneer de 3-cijferige wegnummers zijn ingevoerd? En wanneer ze het begrip "planvervangende weg" hebben bedacht?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 jan 2007, 14:07

De 3-cijferige nummers zijn al veel eerder dan 1987 ingevoerd. Wanneer, weet ik niet precies, maar ik denk wel ergens rond 1970.
Met het RWP1968 werden immers veel bestaande rijkswegen plots "oud" of "planvervangend". Denk aan de rw22 Waterlinieweg. Die werd eerst nog rw222, voordat er later nog eens 500 opgeteld werd bij die oude rijkswegnummers.
Wanneer de term "planvervangend" is bedacht is me helaas ook niet bekend.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 31 jan 2007, 15:39

Apart dat toen nog zoveel wegen van het Rijk waren. Zelfs de huidige N630, die destijds onderdeel van de A65 had moeten worden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 31 jan 2007, 16:22

Zitten ook veel wegen tussen waarbij je denkt 'wat heeft het Rijk ermee te maken?'

Regelde het Rijk ook het onderhoud van deze wegen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 19:16

Mark schreef:Zitten ook veel wegen tussen waarbij je denkt 'wat heeft het Rijk ermee te maken?'
Die wegen zaten ooit in een rijkswegenplan.
Of ze liepen langs een rijks-kanaal (Kanaal door Voorne, Kanaal door Zuid-Beveland).
Of ze liepen over een rijks-dijk (dijk naar Marken).
Of ze liepen over buitenlands grondgebied (Neutrale Weg).
Of misschien zijn er nog andere redenen.
Mark schreef:Regelde het Rijk ook het onderhoud van deze wegen?
Voorzover ik weet wel.
(Ik ben zelf opgegroeid aan een rijksweg die ook Rijksweg heet. Zaken over uitritten, parkeerruimte, fietspaden enz. gingen altijd via Rijkswaterstaat.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 31 jan 2007, 19:33

Wat ontzettend interessant! het aantal planvervangende wegen verrast mij ook. :o
Was KP Prins Clausplein in 1987 nog KP Leidschendam? Wanneer is dan de nieuwe naam ingevoerd? In 1985 was de stervorm gereed getuige de dossiers van de A12...

Vroeger waren er trouwens überhaupt meer rijkswegen, ook vaak kortere stukjes of rijkswegen om geschiedenisredenen. De meeste zijn tegenwoordig overbodig geworden door de aanleg van auto(snel)wegen. :)

Ik neem trouwens aan dat tijdens de Grote Wegenruil (of Grote Schoonmaak) in 1993 veel van deze planvervangende wegen zijn overgedragen aan provincies?

Hoe werden die oude planvervangende wegen trouwens bewegwijzerd? Met of zonder nummer? Of werden de 7xx wegen met N2xx bewegwijzerd en 8xx-wegen met N3xx? :)

Dit is trouwens heerlijke stof voor informatie op Wikipedia bij elk huidig wegnummer. Wie voelt zich geroepen? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 31 jan 2007, 19:39

Kaaiman schreef:Was KP Prins Clausplein in 1989 nog KP Leidschendam? Wanneer is dan de nieuwe naam ingevoerd?
Dossier A12 van René:

20-6-1985 - KP Leidschendam omgebouwd tot KP Prins Clausplein als sterplein/Maltezerkruis

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 31 jan 2007, 19:43

Ja dat heb ik gelezen... maar in de beschrijving staat 'KP L'dam'. Foutje? ;)

Opvallend trouwens dat op geen enkel RWP de planvervangende nummers voorkwamen, maar alleen de 'uiteindelijke' wegen, hoewel voor de meeste planvervangende wegen geen andere wegen gepland waren... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 31 jan 2007, 19:46

Rotterdam en Amsterdam worden ook wel eens verkort opgeschreven als R'dam of A'dam ;).

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 19:46

Kaaiman schreef:hoewel voor de meeste planvervangende wegen geen andere wegen gepland waren...
Ik denk ook niet dat alle 3-cijferige wegen werden aangeduid met "planvervangend". Maar eerder met "hoe komen we er in hemelsnaam vanaf".
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 jan 2007, 19:46

Het verbaast me trouwens dat rw705 Haarlem-zuid - Rottepolderplein er niet tussen staat

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 19:50

Kaaiman schreef:Ik neem trouwens aan dat tijdens de Grote Wegenruil (of Grote Schoonmaak) in 1993 veel van deze planvervangende wegen zijn overgedragen aan provincies?
Bijna allemaal. Na 1993 zijn er alleen nog de huidige over, plus de N712 en misschien nog 1 of 2 andere.
Kaaiman schreef:Hoe werden die oude planvervangende wegen trouwens bewegwijzerd? Met of zonder nummer?
Hangt van de weg af. Er was een apart routenummerplan, dat in principe los stond van de administratieve wegnummers. Maar de routenummers waren wel geïnspireerd op de wegnummers. Later is men de wegnummers steeds meer aan gaan passen aan de routenummers.
Kaaiman schreef:Dit is trouwens heerlijke stof voor informatie op Wikipedia bij elk huidig wegnummer. Wie voelt zich geroepen? ;)
Ik heb zelf plannen om deze "stof" op wegnummers.autosnelwegen.nl te zetten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 31 jan 2007, 19:51

Mark schreef:Rotterdam en Amsterdam worden ook wel eens verkort opgeschreven als R'dam of A'dam ;).
KP Prins Clausplein was eerder KP Leidschendam. Dat staat dus ook in de lijst, maar dan afgekort tot L'dam. Zo snugger ben ik ook nog wel hoor :roll:

Maar dat was dus niet mijn vraag. Mijn vraag luidt dus: Wanneer kreeg KP Prins Clausplein de naam Prins Clausplein en was die naamswijziging al ten tijde van die lijst (1987) al doorgevoerd?

Verder valt het me op dat de N3 nergens tussen staat... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 19:52

René schreef:Het verbaast me trouwens dat rw705 Haarlem-zuid - Rottepolderplein er niet tussen staat
705 was nog het nummer van de N1 door Diemen (zie helemaal bovenaan). Dus kennelijk is "jouw" rw705 pas ingevoerd na afstoten van die weg (dus na aanleg van de A1).

Het zou kunnen dat men de rijksweg bij het Rottepolderplein pas als aparte rijksweg is gaan beschouwen toen er strikte regels kwamen voor de hectometrering van knooppunten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 19:55

Kaaiman schreef:was die naamswijziging al ten tijde van die lijst (1987) al doorgevoerd?
In de lijst komen ook andere rare namen voor, zoals KP Lombardijen voor Ridderkerk-Noord. De knooppunten werden ook nog niet op borden langs de weg aangegeven, dus die namen waren administratief (en al een klein beetje in gebruik in de verkeersinformatie).
Kaaiman schreef:Verder valt het me op dat de N3 nergens tussen staat... :?
De huidige N3 was tot 1993 een provinciale weg.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 31 jan 2007, 19:57

harry schreef:
Kaaiman schreef:Dit is trouwens heerlijke stof voor informatie op Wikipedia bij elk huidig wegnummer. Wie voelt zich geroepen? ;)
Ik heb zelf plannen om deze "stof" op wegnummers.autosnelwegen.nl te zetten.
Misschien ook nog een idee om ze in de Dossiers te zetten, René? Voorzover de huidige wegen in je dossier zijn opgenomen natuurlijk... ;)

Als al die wegen rijkswegen waren... had de provincie dan nog wel wat te doen? En de gemeentes?

Het percentage rijkswegen is drastisch verminderd. De meeste zijn tegenwoordig in provinciaal beheer. Hadden de provincies eerder heel weinig wegen en de gemeentes ongeveer evenveel als nu of hadden de provincies ongeveer net zo veel als nu in beheer, en de gemeentes vrij weinig? Veel provinciale wegen waren eerder trouwens wel vaak ook bibeko in provinciaal beheer, wat nu vaak gemeentelijk is geworden... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 31 jan 2007, 20:01

harry schreef:705 was nog het nummer van de N1 door Diemen (zie helemaal bovenaan). Dus kennelijk is "jouw" rw705 pas ingevoerd na afstoten van die weg (dus na aanleg van de A1).
Nu je het zegt, inderdaad. :wall:
harry schreef:Het zou kunnen dat men de rijksweg bij het Rottepolderplein pas als aparte rijksweg is gaan beschouwen toen er strikte regels kwamen voor de hectometrering van knooppunten.
Dat sluit ik niet uit, nee. Het wegvak naar Haarlem is oorspronkelijk aangelegd als een onderdeel van de werken aan rijksweg 6 Velsertunnel - Holendrecht

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 31 jan 2007, 23:21

harry schreef: .... zoals KP Lombardijen voor Ridderkerk-Noord....
Ik vroeg het me al af. Bedankt!

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 01 feb 2007, 12:25

En knooppunt Breda voor het toen nog niet zo genoemde knooppunt Princeville.

Overigens is er in Leusden-Zuid ook een klein straatje met de naam Oude Rijksweg dat aantakt op de Arnhemseweg (N226). Hieraan kan je mooi zien dat de N226 dus ook een Rijksweg is geweest. Overigens nooit Rijksweg 26, volgens mij, terwijl de N224 en N225 wel resp. RW24 en RW25 zijn geweest...
Rainier

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 01 feb 2007, 12:31

KP Princeville ligt noordelijker dan KP Breda destijds. KP Breda is tegenwoordig A16/A58 afrit 15. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 01 feb 2007, 12:57

Oh ja. Je hebt gelijk. Stom, ik ben daar nog wel geboren... :oops: :oops:
Rainier

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rijkswegenlijst 1987

Bericht door Palance » za 03 feb 2007, 17:42

harry schreef:

Code: Selecteer alles

nr   van             km - naar            km  opmerkingen Harry

714  HEENVLIET      2.0 - H'SLUIS        6.7  nu N494 (?)
715  HEENVLIET      2.0 - H'SLUIS        8.5  nu N494 (?)
Best kans op. Zie deze foto die ik vandaag gemaakt heb, zoals je ziet begint de N494 (bij de N218 tussen Heenvliet en Zwartewaal) bij HM 2,0 De N494 loopt overigens langs de westzijde van het kanaal, ik weet dat de oostzijde ook behectometreerd is (of was?), maar die heeft nu geen nummer.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rijkswegenlijst 1987

Bericht door harry » ma 05 feb 2007, 11:05

Palance schreef:
harry schreef:

Code: Selecteer alles

nr   van             km - naar            km  opmerkingen Harry

714  HEENVLIET      2.0 - H'SLUIS        6.7  nu N494 (?)
715  HEENVLIET      2.0 - H'SLUIS        8.5  nu N494 (?)
Best kans op. Zie deze foto die ik vandaag gemaakt heb, zoals je ziet begint de N494 (bij de N218 tussen Heenvliet en Zwartewaal) bij HM 2,0 De N494 loopt overigens langs de westzijde van het kanaal, ik weet dat de oostzijde ook behectometreerd is (of was?), maar die heeft nu geen nummer.
Blijft dus de vraag: welke rijksweg lag ten westen en welke ten oosten van het kanaal? (Vandaar mijn vraagtekens.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 05 feb 2007, 11:09

Ik vermoed dat 715 ten westen lag. Die loopt dudielijk verder door en hoewel een deel van die weg nu gemeentelijk is, loopt hij door tot aan de Amnesty Internationallaan. De oostelijke weg gaat wat eerder over in een smalle weg met dijkwoningen.

Maar helemaal zeker weten doe ik het niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 26 feb 2007, 10:27

Update van de lijst staat nu op mijn website:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/uitleg2.html

Daar staat ook de volgende tekst.


Ik heb de wegen proberen te identificeren met behulp van kaarten uit die tijd, waarop kilometerpalen vermeld staan.

Bij het bestuderen van de tabel valt een aantal zaken op.
Meest opvallend is het grote aantal rijkswegen. Allerlei oude wegen die ooit een belangrijke verkeersfunctie hebben gehad, zijn nog in eigendom bij het Rijk. In 1993 zouden de meeste overgedragen worden aan provincies, gemeenten en waterschappen.

In 1986 is de provincie Flevoland opgericht. De meeste doorgaande wegen van de Rijksdienst IJsselmeerpolders zijn toen overgegaan naar de nieuwe provincie. Kennelijk waren in 1987 nog enkele minder belangrijke wegen in handen van het Rijk. En ook alle bruggen over de randmeren (rijkswegen 812, 813, 814).

Veel rijkswegen zijn wegen over dijken langs rivieren en kanalen. Waarschijnlijk waren dit wegen van het Rijk omdat de vaarwegen van het Rijk waren. De wegen zelf waren dus niet per se belangrijk voor het verkeer. (O.a. Merwedekanaal, Apeldoorns Kanaal, Kanaal door Zuid-Beveland, Kanaal door Voorne.)

Aan de kilometer-waarden te zien beginnen of eindigen sommige rijkswegen precies op een gemeentegrens. Soms is dat vanaf het begin het geval geweest, maar vaak duidt dit ook op een overdracht in fasen: de overdracht aan de ene gemeente is al gebeurd, die aan een andere gemeente moet nog plaatsvinden. Voorbeeld hiervan is rijksweg 849, de weg langs het Apeldoorns Kanaal. Het gedeelte in de gemeente Apeldoorn ontbreekt. Ander voorbeeld: van rijksweg 852 ontbreekt het deel in de gemeente Leeuwarden.

Opmerkelijk is dat enkele oude doorgaande wegen verschillende nummers hebben gekregen. Waarschijnlijk kreeg ieder district van Rijkswaterstaat zijn eigen nummer. De oude rijksweg 24 heeft in Utrecht het nummer 724, in Gelderland het nummer 824. Scherpenzeel ligt in Gelderland, maar de weg is daar toch rijksweg 724. Vermoedelijk werd het bij district Utrecht gerekend.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 26 feb 2007, 11:30

Code: Selecteer alles

 734	RW.1 	 5,0	KP.Bullewijk 	 11,0	N9	Gaasperdammerweg
Ik snap dit niet. De Gaasperdammerweg is toch gewoon de A9? En heette KP Holendrecht vroeger KP Bullewijk?

Verder nette lijst :) !

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 26 feb 2007, 11:44

De Gaasperdammerweg was tot voor een paar jaartjes geleden nog formeel de planvervangende rijksweg 734.
En knooppunt Holendrecht-noord heeft voor de invoering van de officiële knooppuntnamen ambtelijk inderdaad Bullewijk geheten.

Plaats reactie