[N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door duikgek89 » ma 31 aug 2015, 9:05

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Peter » ma 31 aug 2015, 9:24

De weg is overduidelijk gedimensioneerd als 2+2, denkbaar Vmax 100 autowegstatus. Het verzetten van vangrails en aanvullen asfalt zal een schijntje kosten. Het aanleggen van een inhaalstrook in een smalle tunnel, waar iedereen die langzame vrachtwagen perse wil inhalen is niet zo erg verstandig denk ik. Ik zie 2+2 niet binnen 15 jaar gebeuren, oftewel als de aansluitende stukken naar 2+2 zijn gebracht, met alle plannen, vergunningen, onteigeningen en aanlegtijd van dien.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Kaaiman » ma 31 aug 2015, 9:43

Het stuk 2x2 Wierden - Nijverdal staat voor 2020 op de rol, het stukje 2x2 bij Zwolle - Wijthmen voor 2017.

Voor de rest geen significante ingrepen aan de N35 gepland. In die zin ben je met 15 jaar waarschijnlijk nog erg optimistisch... :feestjenee:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door ACT-F » ma 31 aug 2015, 15:03

De leefbaarheid in Nijverdal is in elk geval er flink op vooruit gegaan:

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=225178
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » ma 31 aug 2015, 15:08

Tjonge, dat is wel ongelooflijk rustig geworden. Als dit de ochtendspits is:
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door boe! » ma 31 aug 2015, 15:10

Het verkeerslicht gaat op rood, het verkeerslicht gaat op groen. Verder is er in Nijverdal niets meer te doen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door ACT-F » ma 31 aug 2015, 18:01

^^
Totdat er een calamiteit of storing is, dan krijgen ze het verkeer dubbel en dwars weer terug.
Meer bitumen!

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door RSK » ma 31 aug 2015, 18:32

Gelukkig hebben ze er geen Combi-hefbrug van gemaakt. :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Ds79m » ma 31 aug 2015, 18:45

ACT-F schreef:^^
Totdat er een calamiteit of storing is, dan krijgen ze het verkeer dubbel en dwars weer terug.
Maak daar maar driedubbel van, want tegen die tijd is de weg waarschijnlijk afgewaardeerd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Techum » di 01 sep 2015, 8:02

Ik mag hopen dat regionaal en nationaal verkeer bij calamiteiten wordt omgeleid via de N332+A1. Al zullen ook dan veel bestuurders nog wel voor de route door Nijverdal kiezen. Ook voor dat soort incidentele situaties is een herinrichting van de Grotestraat aan te raden om duidelijk te maken dat deze niet langer bedoeld is als doorgaande route.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door captain007 » di 01 sep 2015, 8:13

In elk geval te hopen dat men niet de fietsers op de rijbaan laat fietsen als men het aanpast. Op diverse plaatsen waar dat is gebeurd zie je daarna het aantal aanrijdingen tussen auto's en fietsers toenemen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Kaaiman » di 01 sep 2015, 8:30

Als de Grotestraat daadwerkelijk shared space-achtig wordt, dan vermoed ik dat ze het verkeer omleiden via de Burg. Boersingel en de voormalige N347 door Nijverdal. Over langere afstand zal de omleiding vermoedelijk via A1/N332 gaan. Zijn er al U-borden verschenen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Techum » di 01 sep 2015, 11:13

captain007 schreef:In elk geval te hopen dat men niet de fietsers op de rijbaan laat fietsen als men het aanpast. Op diverse plaatsen waar dat is gebeurd zie je daarna het aantal aanrijdingen tussen auto's en fietsers toenemen.
Zou me niks verbazen als ze er een fietsstraat van maken. Misschien zelfs wel met gescheiden rijstroken en parkeervakken in het midden. Krijg je een beetje dit idee (maar dan dus een fietsstraat ipv een 30km zone). In elk geval mag de weg een totaal ander karakter krijgen die bij de resterende functie past.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door harry » di 01 sep 2015, 21:50

Kaaiman schreef:Zijn er al U-borden verschenen?
Natuurlijk. U10 en U11. Te zien op de foto's van Chris en op foto's op mijn site: http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xusall.html
U10 en U11 volgen dus grotendeels niet de oude (af te waarderen) N35.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door nederland24 » vr 04 sep 2015, 13:54

Ik ben gisteren er nog doorheen gereden en het is best wel apart om niet meer door Nijverdal te moeten. De route is gelijk een stuk ontspannender om te rijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 sep 2015, 10:05

Heb zondagavond nu ook maar eens de N35 uitgeprobeerd richting Almelo toen ik weer naar huis wilde rijden. Persoonlijk vind ik het nog steeds geen fijne route. Het meest kritische punt - de passage door Nijverdal - is er nu weliswaar uit, maar de rest is nog vrij matig. Behalve bij diverse verkeerslichten zijn er geen legale inhaalmogelijkheden en je treft redelijk snel weer een voertuig die onder de Vmax rijdt. Verkeerslichten staan ook niet superlekker afgesteld en zo moet je vaak stoppen (bijna bij elke VRI). En vooral voor de nieuwe grote kruising bij Nijverdal (Baron van Sternbachlaan) duurt het behoorlijk lang voordat rechtdoor weer groen krijgt. En dat de tunnel gewoon maar één rijstrook heeft... Nou ja, daarover is hier al genoeg gezegd. Ik reed in een ketting die werd geleid door een auto die met 60 km/u door de tunnel kroop...

Goed, het was zondagavond (zondagsrijders op de weg), maar alsnog... Zo'n tunnel moet gewoon 2x2 rijstroken hebben. Eigenlijk had die hele bypass ongelijkvloers moeten zijn. En als ik nog een beetje mag zeiken: Men had gewoon de A35 tot Nijverdal-West moeten doortrekken (incl. concrete toekomstplannen voor verlenging tot de A28 bij Zwolle).

Voor wie in Zwolle woont is denk ik de N35 wel een serieuzer alternatief geworden voor de A50 en A1. Zoals Chris al zo mooi omschreef heb je dan de indruk door half Nederland te moeten rijden om in het oosten van Overijssel te kunnen komen. Desalniettemin is het vanuit de Flevopolder alweer net zo makkelijk en handig om de A50 en A1 te volgen. Uiteindelijk rijdt dat een stuk aangenamer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 10:10

SnarfFlevoland schreef:Voor wie in Zwolle woont is denk ik de N35 wel een serieuzer alternatief geworden voor de A50 en A1. Zoals Chris al zo mooi omschreef heb je dan de indruk door half Nederland te moeten rijden om in het oosten van Overijssel te kunnen komen. Desalniettemin is het vanuit de Flevopolder alweer net zo makkelijk en handig om de A50 en A1 te volgen. Uiteindelijk rijdt dat een stuk aangenamer.
Zwolle - Enschede is via de A50/A1 110 kilometer. Je bent zelfs nog eerder op de Ring van Amsterdam dan in Enschede via die route.

Beide routes hebben toch nadelen. De N35 schiet totaal niet op, maar is fors korter dan de A50/A1. Maar de A50 en zeker de A1 stromen vaak ook niet zo lekker door met de hoeveelheid vrachtverkeer. Over een paar jaar wordt de A1 natuurlijk een grote bouwput in verband met de verbreding, dus dan is vanuit Zwolle de N35 toch beter.

Stel dat er een autosnelweg zou zijn tussen Zwolle en Wierden dan zou de reistijd terug kunnen van 40 naar 20 minuten, in de spits misschien wel van 50-60 naar 20 minuten.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door CasablancaMarocco » di 15 sep 2015, 10:14

@SnarfFlevoland. Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ben er ondertussen nu vier maal doorheen gereden.
Van Wierden tot de tunnel een treintje van zo'n vier auto's voor me. met een gemiddelde snelheid van 74, maar toen we de tunnel inreden zakte de snelheid van de eerste auto naar 55 :facepalm:

Ook de anderen drie keer was de snelheid onder de toegestane snelheid, hopelijk is dit nog een gewenningsperiode.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Rein » di 15 sep 2015, 10:30

^^ Nou hoop er maar niet teveel op. Smalle tunnels zijn 'eng' en al helemaal als er maar één rijstrook is. In de buis A10 Noord -> A10 West van de Coentunnel (waar normaal gesproken ook maar één rijstrook te berijden is) mag je vaak blij zijn als je met meer dan 60 km/h de tunnel uitkomt. Er zijn blijkbaar naar mijn idee erg veel lieden die 'vergeten' weer gas te geven als ze in de tunnel weer omhoog gaan (terwijl ze wel remmen als ze omlaag gaan). In tunnels met meer dan één rijstrook zie je dat wellicht minder of heb je er in ieder geval minder last van aangezien je dit soort types dan gewoon kan inhalen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » di 15 sep 2015, 10:34

Chris schreef:De N35 schiet totaal niet op, maar is fors korter dan de A50/A1.
Vanuit Zwolle wel, maar vanuit de Flevopolder kom je op een besparing van 20 km. Niet weinig, maar lang ook weer niet zoveel. Dan is de keuze voor de A50 en A1 toch veel sneller gemaakt.

Overigens rij ik meestal via de A50 en A12 naar Duitsland. Dat rijdt eigenlijk sowieso altijd wel prima, zolang je dat niet in de spits doet.
Chris schreef:Stel dat er een autosnelweg zou zijn tussen Zwolle en Wierden dan zou de reistijd terug kunnen van 40 naar 20 minuten, in de spits misschien wel van 50-60 naar 20 minuten.
Voor mij toch een groot argument die men zou moeten gebruiken in richting de overheid: Bouw voor Overijssel een degelijke snelwegverbinding, zodat de hele regio er flink van profiteren kan. Een A35 van Zwolle tot de grens met Duitsland vind ik absoluut niet te hoog gegrepen. Men had juist nu moeten handelen en de nieuwe weg als A35 van Wierden tot Nijverdal-West moeten aanleggen. Dát zou pas echt een stap in de goede richting geweest zijn. Wat we nu hebben is allemaal wel aardig, maar zolang het nog zelfs geen stroomweg is, kan ik de term "net niet" nog geen eens echt gebruiken.

Overigens moet ik zeggen dat ik Zwolle en Enschede niet alleen qua bereikbaarheid ver van elkaar vind liggen, maar ook wat mentaliteit en gewoontes betreft. In Twente wonen weer heel andere mensen. Dat zelfs een provincie als Overijssel zo verschillend kan zijn. :)
CasablancaMarocco schreef:Van Wierden tot de tunnel een treintje van zo'n vier auto's voor me. met een gemiddelde snelheid van 74, maar toen we de tunnel inreden zakte de snelheid van de eerste auto naar 55 :facepalm:

Ook de anderen drie keer was de snelheid onder de toegestane snelheid, hopelijk is dit nog een gewenningsperiode.
Oei oei, dat bevestigd dus geheel m'n buikpijn dat ik niet gewoon pech had, maar dit systematisch voorkomt. Ik hoop dat de gewenningsperiode toch snel zal verlopen, alhoewel dat in Nederland helaas vaak behoorlijk wat tijd vraagt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Techum » di 15 sep 2015, 13:38

^^ Ondanks dat het korter is, behoort Flevoland (m.u.v. de NOP) ook niet echt tot de doelgroep van dit N35-project lijkt mij.

Als noorderling vind ik het wel positief dat alternatieve routes richting Duitsland worden opgewaardeerd. Nu nog is de A12 (Arnhem) voor 80% van mijn bestemmingen de snelste route. Met de verbeteringen op de N35 en de N381 zal ik er in de toekomst vaker voor kiezen om over Almelo of Emmen te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » di 15 sep 2015, 13:45

Vanuit Zwolle richting bijvoorbeeld Kassel scheelt de route via de N35 en B54 toch wel zo'n 40 kilometer ten opzichte van de volledige snelwegroute via Arnhem en Oberhausen. Ik rij dan meestal toch binnendoor, het is niet per se sneller, maar de snelwegroute via Arnhem is niet zoveel korter in tijd om het verschil in brandstofverbruik voor 40 kilometer te rechtvaardigen. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor ritten tussen Zwolle en Twente, de omrijfactor via A50/A1 is gewoon te groot.

Bizzie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:26
Locatie: Zwolle

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Bizzie » wo 16 sep 2015, 11:17

Regelmatig heb ik gekozen voor de alternatieve route via de N340-N36 naar de A35 om van Zwolle naar Enschede te rijden. Vooral in de spits. Of via een echte sluiproute Dalfsen - Vilsteren - Ommen - Den Ham - Daarle - Wierden en dan de A35 op.

Probleem is niet alleen Nijverdal maar ook Zwolle - Wythmen.

Ik heb de tunnel één keer geprobeerd en voor mij was de reistijd tussen Wierden (aansluiting N36 - A35) en Zwolle 35 minuten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Kaaiman » wo 16 sep 2015, 11:42

Bij Wijthmen is een sterke spitsrichting. 's Morgens staat het vast richting Zwolle, 's avonds staat het vast richting Raalte. Hopelijk brengt de omlegging Wijthmen in 2018 wat verlichting op dit stuk. En hopelijk kan tegen die tijd ook de ongelijkvloerse aansluiting met de N348 ten westen van Raalte klaar zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door hurricane » wo 16 sep 2015, 15:07

Als je op de Mirt 2016 projectenkaart kijkt komt Raalte niet voor. Ben bang dat het nog wel even gaat duren...
http://mirt2016.mirtoverzicht.nl/mirtge ... ctenkaart/

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Vinny » do 17 sep 2015, 20:53

CasablancaMarocco schreef:@SnarfFlevoland. Bedankt voor het delen van je ervaring, ik ben er ondertussen nu vier maal doorheen gereden.
Van Wierden tot de tunnel een treintje van zo'n vier auto's voor me. met een gemiddelde snelheid van 74, maar toen we de tunnel inreden zakte de snelheid van de eerste auto naar 55 :facepalm:

Ook de anderen drie keer was de snelheid onder de toegestane snelheid, hopelijk is dit nog een gewenningsperiode.
Teveel in Zwitserland gereden zeker. Daar heb je nog wel eens limieten van 60 km/h in tunnels én flitspalen die de limiet ook daadwerkelijk afdwingen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » vr 18 sep 2015, 14:06

^^
Maar aan de andere kant heb je in Zwitserland ook tunnels waar je 120 km/u mag rijden. Weliswaar snelweg, maar toch... Daar moet men dan toch ook ervaring mee hebben. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » di 20 okt 2015, 18:55

Gesproken wordt dat er nu nog maar 2.000 voertuigen per dag door de Grotestraat in Nijverdal rijden. De winkeliers zijn vooralsnog positief. Geen omzetdaling en een aantrekkelijker centrum. Het was voorheen natuurlijk zo druk dat parkeren vaak lastig was.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SilentScreamer » do 22 okt 2015, 16:51

Ik denk dat zodra de Grotestraat is opgeknapt er een enorme stijging in aantrekkelijkheid komt van het centrum van Nijverdal. Die enorme plaat asfalt heeft nog geen aantrekkingsfactor. Het is natuurlijk wel zo dat er minder mensen stoppen, maar er weer meer mensen gekomen zijn doordat er minder drukte is. Zodra de Grotestraat een winkelstraatvorm krijgt gaat Nijverdal veel meer winkeliers trekken.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Naturist » do 22 okt 2015, 23:28

SilentScreamer schreef:Zodra de Grotestraat een winkelstraatvorm krijgt gaat Nijverdal veel meer winkeliers trekken.
"Publiek"
En veel later vertaald zich dat in wellicht meer winkels, en misschien daaronder zelfs enkele zelfstandig ondernemers. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie