[N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 mei 2016, 14:06

Persoonlijk vind ik het deel tussen Zwolle en Nijverdal ontzettend lang duren. Als je vanuit Twente direct naar Zwolle moet is het beslist de moeite waard, maar richting de Flevopolder is de route via de A1 en de Veluwe m.i. toch een heel stuk prettiger.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » zo 15 mei 2016, 14:13

^^ Kan ik me voorstellen. Ik ben gisteren op en neer naar Almelo geweest en ik moest voor elk verkeerslicht stoppen. Al die verkeerslichten met één opstelstrook voor rechtdoor zijn ook niet rijksweg-waardig vind ik. Alleen de twee verkeerslichten rond Heino en nu de verkeerslichten bij Nijverdal hebben twee opstelstroken, maar de situatie bij Raalte is echt niet meer van deze tijd.

Ik heb zelf de indruk dat het verkeerslicht met de Baron van Sternbachlaan aan de oostkant van Nijverdal meer verkeer uit de kruisende richting verwerkt dan aan de westkant van Nijverdal bij Dalzicht. Vanuit Zwolle naar de Kruidenwijk is dit volgens mij ook de snelste route. Maar Nijverdal zelf is ook meer op het oosten gericht, waarbij het doorgaande verkeer door de tunnel gaat, maar verkeer vanuit Nijverdal via de Baron van Sternbachlaan de N35 oprijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 mei 2016, 23:03

SnarfFlevoland schreef:Persoonlijk vind ik het deel tussen Zwolle en Nijverdal ontzettend lang duren. Als je vanuit Twente direct naar Zwolle moet is het beslist de moeite waard, maar richting de Flevopolder is de route via de A1 en de Veluwe m.i. toch een heel stuk prettiger.
Voor verkeer van Flevoland naar Twente lijkt het mij inderdaad niet de beste route, zelfs niet nu de tunnel in gebruik is. Voor mij persoonlijk is Zwolle doorgaans het begin- of eindpunt en dan is de N35 wel te doen, zeker nu met de tunnel in Nijverdal. Als tussenstuk van een langere route is de N35 echter niet ideaal en eerder een hinderlijke onderbreking.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 mei 2016, 2:14

^^
Het is naar de noordelijke helft van de Flevopolder wel de kortste route, maar de winst van ca. 20 km staat naar mijn mening niet in verhouding met het comfort dat je daarvoor moet inleveren. De N302 of N309 door de Veluwe vind ik prettiger rijden dan de N35 (en loopt m.i. ook door een fraaier landschap, maar dat is natuurlijk slechts van secundair belang). Zeker vanuit Lelystad is de N302 de snelste optie, maar vanuit Dronten is de N309 ook net zo snel als de N307-N50.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Coen Tunnel » ma 16 mei 2016, 6:42

^^ Als we het toch over rijcomfort hebben dan scoort de route N307-N50 natuurlijk beter dan de N309, die door 't Harde en langs Elburg natuurlijk niet ideaal is. :) Al zal in de spits de route N50-N307 langs Kampen wellicht problematischer zijn dan de N309.

De N35 is wel korter, maar je moet dan op je route van Flevoland naar Twente ook door Zwolle heen.

Als alternatief om Nijverdal te vermijden reed ik vroeger ook wel eens N35-N348-N332-A1, maar dat is niet meer nodig sinds de opening van de tunnel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 mei 2016, 14:25

Coen Tunnel schreef:Als we het toch over rijcomfort hebben dan scoort de route N307-N50 natuurlijk beter dan de N309, die door 't Harde en langs Elburg natuurlijk niet ideaal is. Al zal in de spits de route N50-N307 langs Kampen wellicht problematischer zijn dan de N309.
Daar heb je zondermeer gelijk in, alhoewel beide routes evenveel tijd in beslag nemen. De route over de N309 is een heel stuk fraaier en rustiger (m.u.v. Elburg - 't Harde) en geniet daarom mijn voorkeur. Alleen tijdens hete zomerdagen met veel scheepsverker zijn beide routes niet echt te gebruiken, aangezien dan de bruggen bij Roggebotsluis en Elburg vrijwel continu open zijn. Dan helpt eigenlijk alleen nog de route via Harderwijk.
Coen Tunnel schreef:De N35 is wel korter, maar je moet dan op je route van Flevoland naar Twente ook door Zwolle heen.
Precies en dat vind ik ook een extra hinderlijke opstakel. Het is gewoon tijd voor een A35. :razz:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Jackbauer1350 » wo 26 okt 2016, 19:43

Ik moest afgelopen zondag in Hellendoorn zijn wat meteen een mogelijkheid was om de tunnel eens te bekijken. Daar was ik nog niet geweest sinds de openstelling.
In mijn filmpjestopic heb ik een tweetal video's geplaatst. Eentje van het nieuwe N35-wegvak samen met de oude route door Nijverdal en een video van het N347 deel tussen de N35 en Hellendoorn.

Voor het inhoudelijke plaats ik dat deel van m'n post ook even hier:

De oude N35 is nog voor het grootste deel in oude staat. Bewegwijzering is wel vernieuwd en een klein stukje is aangepast rond 3m40 in de video. Er staan nog steeds veel van de lichtmasten met oude armaturen.
Toch jammer dat men niet meteen voor volledig 2x2 rijstroken is gegaan, zeker nu al binnenkort andere delen van de N35 wel verdubbeld gaan worden.
Overigens ook opvallend dat er steeds meer onbeduidende bruggen objectborden krijgen zoals dat ding over de Regge. De brug over het Apeldoornskanaal in de A1 heeft ook zo'n bord. Als je knippert met je ogen heb je dat bruggetje en ook het kanaal al gemist. De brug over het Twentekanaal zijtak Almelo (Linschoterbrug) daarentegen heeft (nog) geen bord.
De verlegde N347 deels over een nieuw tracé tussen de N35 en Hellendoorn heb ik ook meegenomen in de rit. Het wegnummer is over deze nieuwe route (nog) niet aangegeven op de bewegwijzering, alleen bij de aansluiting met de N35 is dit nummer aangegeven. Bij de bewegwijzering op de oude route is het wegnummer afgeplakt of zijn nieuwe (hand)wegwijzers geplaatst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » wo 26 okt 2016, 19:52

Het deel van de oude N35 tussen de Albert Heijn en de brug over de Regge is alleen opnieuw geasfalteerd, maar niet anders ingericht dan het al was (ok, er is een doorgetrokken streep gekomen, inhalen deed toch niemand daar).

Ik ben wel benieuwd of ze de Grotestraat nog flink gaan reconstrueren. Het was al geen racebaan natuurlijk, het had voor de openstelling van de tunnel ook al niet het karakter van een weg die op doorgaand verkeer is ingericht.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: RE: Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Demassel » vr 28 okt 2016, 20:28

Chris schreef:Het deel van de oude N35 tussen de Albert Heijn en de brug over de Regge is alleen opnieuw geasfalteerd, maar niet anders ingericht dan het al was (ok, er is een doorgetrokken streep gekomen, inhalen deed toch niemand daar).
Het asfalt is volledig tot op het zand/puinbed vernieuwt, neem aan dat dus een herinrichting niet in de planning zit

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 21:39

Ik reed vanmiddag door de Salland-Twentetunnel en zag nu bij de tunnelmond die naam aangegeven staan. Ik dacht, staat dat er nu al heel lang of nog niet? Volgens Street View niet, en is dit ergens in het afgelopen jaar aangebracht.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Demassel » za 15 jun 2019, 22:45

Chris schreef:Ik reed vanmiddag door de Salland-Twentetunnel en zag nu bij de tunnelmond die naam aangegeven staan. Ik dacht, staat dat er nu al heel lang of nog niet? Volgens Street View niet, en is dit ergens in het afgelopen jaar aangebracht.

Afbeelding
Ik weet niet anders dat het er staat.
Kom er de laatste 2 jaar regelmatig ivm onderhoudrondes

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 22:49

Je hebt gelijk, de Street View die ik vergeleek was van twee verschillende buizen omdat Google het als één rijbaan aangeeft. Het was me eigenlijk nog nooit eerder opgevallen, wel dat witte bord voor de tunnel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 01 feb 2020, 13:21

ACT-F schreef: za 29 aug 2015, 18:26Ik ben benieuwd hoe de verkeersdruk zich gaat ontwikkelen. Door de kortere reistijd zullen steeds meer automobilisten deze route verkiezen in plaats van bv. Holten/Raalte of A1/A50. Ik verwacht net als met de opening van de A35 bij Almelo zo'n 30% groei in 5 jaar tijd. In 2020 zullen we zien in hoeverre ik ernaast zat :mrgreen:
Je komt aardig in de buurt, de intensiteit in de tunnel bedroeg over heel 2019 (werkdagen) gemiddeld 12.500 voertuigen per dag. Tussen Haarle en Nijverdal rijden nu 17.500 voertuigen per dag, dat is een groei van 25% ten opzichte van 2014. Een gevolg van de verbeterde verbinding, volgens telgegevens zijn de intensiteiten op de N332 gedaald.

Je vraagt je overigens af waar het verkeer is gebleven in Nijverdal. Voorheen reden er rond de 20.000 voertuigen over de Grotestraat, daarvan is dus ongeveer de helft naar de tunnel gegaan, plus die 25% groei kom je op 12.500 voertuigen in de tunnel uit. Dat betekent dat er 10.000 voertuigen elders in Nijverdal moeten zijn gaan rijden.

De Grotestraat zelf is sterk afgewaardeerd, en de paar keren dat ik daar was had ik ook niet de indruk dat er nog 10.000 voertuigen per dag zouden kunnen rijden. Eerder hooguit een paar duizend. Wellicht is de Molenweg-Smidsweg drukker geworden met lokaal verkeer? Het kan ook zijn dat het lokale verkeer zich heeft verdeeld over alle omliggende parkeerterreinen en niet meer de Grotestraat gebruikt om die te bereiken.

Die 12.500 voertuigen in de tunnel klinkt niet zo veel, maar het strookt wel met mijn indrukken, de tunnel is meestal niet druk.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door verfmeer95 » za 01 feb 2020, 16:19

^^ Heb jij enig idee of of het gebruik van de N347 ten noorden van Nijverdal is toegenomen? Doordat je vanaf de Jonckheerelaan niet meer direct de N35 op kan, lijkt het mij dat verkeer vanuit Hellendoorn dat daarvan gebruik maakte nu via de N347 gaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 01 feb 2020, 16:41

Op de N347 zijn de intensiteiten met ongeveer 500 voertuigen per dag toegenomen, maar die groei is pas vanaf 2018. Dat lijkt meer samen te vallen met de opening van de rondweg van Hellendoorn dan met de ondertunnelde N35. Het nadeel van de N347 is dat het best lang duurt voordat je een keer bij Zwolle bent, omdat je ook door Ommen moet en het een langere route is. Dan kom je vanaf de Joncheerelaan wel makkelijker de N35 richting Zwolle op.

Ik heb familie in de Kruidenwijk wonen, voorheen reed ik altijd via de Grotestraat en dan langs Ten Cate, tegenwoordig de tunnel en de Baron van Sternbachlaan, alhoewel ik dat een vervelende weg vind, net te veel rotondes en geslinger. N-weg onwaardig.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door verfmeer95 » za 01 feb 2020, 17:10

^^ Is de regio Nijverdal niet meer op Almelo en Hengelo gericht? Richting Almelo heb je juist een kortere route.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Chris » za 01 feb 2020, 17:14

Ah, ik snap wat je bedoelt, van Hellendoorn richting Almelo. Ik dacht van Hellendoorn richting Zwolle.

Ja dat kan verklaren dat verkeer vanaf Hellendoorn richting oosten niet meer via de Joncheerelaan en Grotestraat gaat, maar via de Sternbachlaan.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Kaaiman » ma 03 feb 2020, 10:29

De N347 tussen de N341 en Hellendoorn t.h.v. Ben & Jerry's vind ik wel een fijne weg. Ik rij nog wel eens Hoogeveen - Rijssen en met name buiten het toeristisch hoogseizoen (Ommen is dan drama) is dat een prima route, veel rustiger dan de hectische N36. Maar het aantal rotondes bij Hulsen/Nijverdal is wel te hoog. Eigenlijk rechtvaardigt alleen de kruising Helmkruidlaan een rotonde. De andere kruispunten hebben nauwelijks afslaand verkeer of zijn slechts T-splitsingen.

Overigens vind ik die bochten lang niet zo hinderlijk als die rotondes. De verharding is namelijk wel vrij breed.

Ik heb wel ijdele hoop dat de meeste rotondes nog eens door voorrangspleintjes vervangen zullen worden. Dat zou echt een heel geschikte kruispuntconfiguratie zijn voor de meeste kruispunten op die weg.

Om 'het gezag' te sarren en niet teveel tijd te verliezen maak ik er altijd een sport van om die rotondes zo snel mogelijk over te jakkeren. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Basjuh1981 » di 04 feb 2020, 7:27

^^ Dat laatste zouden meer mensen mogen doen ;)

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door ACT-F » di 04 feb 2020, 13:33

Chris schreef: za 01 feb 2020, 13:21
ACT-F schreef: za 29 aug 2015, 18:26Ik ben benieuwd hoe de verkeersdruk zich gaat ontwikkelen. Door de kortere reistijd zullen steeds meer automobilisten deze route verkiezen in plaats van bv. Holten/Raalte of A1/A50. Ik verwacht net als met de opening van de A35 bij Almelo zo'n 30% groei in 5 jaar tijd. In 2020 zullen we zien in hoeverre ik ernaast zat :mrgreen:
Je komt aardig in de buurt, de intensiteit in de tunnel bedroeg over heel 2019 (werkdagen) gemiddeld 12.500 voertuigen per dag. Tussen Haarle en Nijverdal rijden nu 17.500 voertuigen per dag, dat is een groei van 25% ten opzichte van 2014. Een gevolg van de verbeterde verbinding, volgens telgegevens zijn de intensiteiten op de N332 gedaald.

Je vraagt je overigens af waar het verkeer is gebleven in Nijverdal. Voorheen reden er rond de 20.000 voertuigen over de Grotestraat, daarvan is dus ongeveer de helft naar de tunnel gegaan, plus die 25% groei kom je op 12.500 voertuigen in de tunnel uit. Dat betekent dat er 10.000 voertuigen elders in Nijverdal moeten zijn gaan rijden.

De Grotestraat zelf is sterk afgewaardeerd, en de paar keren dat ik daar was had ik ook niet de indruk dat er nog 10.000 voertuigen per dag zouden kunnen rijden. Eerder hooguit een paar duizend. Wellicht is de Molenweg-Smidsweg drukker geworden met lokaal verkeer? Het kan ook zijn dat het lokale verkeer zich heeft verdeeld over alle omliggende parkeerterreinen en niet meer de Grotestraat gebruikt om die te bereiken.

Die 12.500 voertuigen in de tunnel klinkt niet zo veel, maar het strookt wel met mijn indrukken, de tunnel is meestal niet druk.
Goed geheugen Chris! :D Als we in ogenschouw nemen dat we nog tot augustus moeten wachten totdat de tunnel 5 jaar open is dan komt die 30% aardig in de buurt. Dat is natuurlijk minder nieuws voor de delen waar het nog niet opgewaardeerd is.
Meer bitumen!

Plaats reactie