[N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

[N035] Combi-tunnel Nijverdal (Salland-Twentetunnel)

Bericht door Peter » wo 28 feb 2007, 17:46

Raad van State schreef: 1. Procesverloop

Bij besluit van 21 juni 2005, heeft de gemeenteraad van Hellendoorn, op voorstel van het college van burgemeester en wethouders, het bestemmingsplan "Rijksweg 35 en spoor" vastgesteld.

Verweerder heeft bij zijn besluit van 2 december 2005, no. RWB/2005/2394, beslist over de goedkeuring van het bestemmingsplan.

......

Doel van het plan

2.3. Met het bestemmingsplan wordt beoogd het tracé van de N35 van een omleiding ten noorden van het centrum van Nijverdal te voorzien. De omleiding zal deel uitmaken van de Rijksweg A35 en zal deels worden gebundeld met de spoorlijn Zwolle-Almelo. Het omgeleide tracé zal ten oosten van de kern Nijverdal van een aansluiting op het bestaande wegennet worden voorzien, de zogenoemde noord-zuidverbinding.

Het standpunt van appellanten

2.4. Appellanten stellen dat verweerder het bestemmingsplan ten onrechte heeft goedgekeurd omdat de aansluiting van de Rijksweg A35 op het bestaande wegennet op hun gronden is voorzien, waardoor hun woon- en bedrijfsbebouwing ter plaatse niet gehandhaafd kan blijven

......


3. Beslissing

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State

verklaart het beroep van appellanten ongegrond.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 28 feb 2007, 17:49

Kortom: De aanleg van de A35 kan beginnen of zitten er nog meer addertjes onder het gras?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 feb 2007, 17:58

Een A35 door Nijverdal? Dat zou geweldig zijn! :worship:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 28 feb 2007, 18:07

om Nijverdal... (daar gaat het nou net om)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 28 feb 2007, 18:31

Ten noorden van Nijverdal? Waarom nou niet ten zuiden daarvan? En wat doen ze nou met de spoorlijn? Het oude plan was toch ondertunnelen (waanzinnig plan trouwens, voor zegge en schrijve 2 treinen per uur een tunnel graven...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 28 feb 2007, 18:35

Chris schreef:Een A35 door Nijverdal? Dat zou geweldig zijn! :worship:
Dat zou het zeker zijn. Maar ik ben bang dat hier sprake is van een typfout is. Deze week was op Radio Oost ook te horen dat de tunnel langer wordt dan eerder gedacht.
De autogordel: een band voor het leven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 28 feb 2007, 19:28

Men heeft kennelijk geen idee wat rijksweg- en weg-nummers zijn. Toegegeven: het is verwarrend je een rijksweg 35 hebt (bestaande uit een N35 (oost) en A35 en dat je een rijksweg 835 hebt, die ook N35 heet en die overal behalve bij RWS rijksweg 35 heet.

Ik heb de webmaster van de RvS een mailtje gestuurd (maar hij is op vakantie). Dan kunnen ze de digitale uitspraak nog wijzigen. Hebben ze wel vaker gedaan als ik storende (overduidelijke) fouten meldde. Waarschijnlijk staan dezelfde storende fouten ook in de papieren uitspraak.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » wo 28 feb 2007, 20:16

Vinny schreef:Ten noorden van Nijverdal? Waarom nou niet ten zuiden daarvan? En wat doen ze nou met de spoorlijn? Het oude plan was toch ondertunnelen (waanzinnig plan trouwens, voor zegge en schrijve 2 treinen per uur een tunnel graven...)
Vier treinen. Twee de ene kant uit en twee de andere kant uit. Plus het nodige oponthoud op de vrij drukke N347 en de Kruidenlaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 28 feb 2007, 20:21

Er zijn ook wensen om het traject dubbelsporig te maken en te electrificeren, zodat er een alternatieve route Enschede - Zwolle - Lelystad - Amsterdam komt als IC.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 28 feb 2007, 21:03

Peter schreef:Ik heb de webmaster van de RvS een mailtje gestuurd (maar hij is op vakantie). Dan kunnen ze de digitale uitspraak nog wijzigen. Hebben ze wel vaker gedaan als ik storende (overduidelijke) fouten meldde. Waarschijnlijk staan dezelfde storende fouten ook in de papieren uitspraak.
Tsja, en fouten bij uitspraken van RvS kunnen toch leiden tot een ongeldigheidsverklaring indien aangevochten? :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 28 feb 2007, 21:11

Alleen als het 'echte' vonnis niet klopt. Ik weet niet hoe ze het daar digitaliseren maar dat is nog altijd geen rechtsgeldig vonnis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » wo 28 feb 2007, 23:55

Chris schreef:Er zijn ook wensen om het traject dubbelsporig te maken en te electrificeren, zodat er een alternatieve route Enschede - Zwolle - Lelystad - Amsterdam komt als IC.
Van die plannen heb ik ook gehoord. Maar nu de lijn in beheer van de provincie komt, acht ik die kans aanmerkelijk kleiner.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 01 mar 2007, 8:52

Palance schreef:Alleen als het 'echte' vonnis niet klopt. Ik weet niet hoe ze het daar digitaliseren maar dat is nog altijd geen rechtsgeldig vonnis.
De digitale uitspraak is formeel niet rechtsgeldig, maar (speciale karakters daargelaten) identiek aan de papieren uitspraak. Ze komen natuurlijk beide uit hetzelfde word-document.

Tegen een uitspraak van de RvS kan niet in beroep (ja, in Straatsburg wellicht), hoewel je wel om heropening van een zaak kan vragen (en dat kan worden afgewezen).

Het ware met name PVtjes en aanklachten die tot seponering leidden (ofwel fouten bij politie en OM). Een kennelijke verschrijving (spelfout in de naam van verdachte of straatnaam) geldt niet langer als seponeringsgrond, wel een verkeerd delict of grove fouten. Dit is een kennelijke verschrijving, en die kunnen worden gewijzigd op de site (waardoor de site correcter kan zijn dan de uitspraak).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 01 mar 2007, 18:01

Na al die tegensprekende informatie ben ik wel benieuwd hoe dat trace nu wel gaat lopen volgens de meest actuele plannen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 01 mar 2007, 20:13

De aanleg van de combitunnel voor de N35 en het spoor in Nijverdal kan definitief doorgaan.

De Raad van State heeft het bestemmingsplan goedgekeurd en bezwaren van omwonenden ongegrond verklaard. Omwonenden maakten bezwaar omdat zij gedwongen moeten verhuizen door de plannen. Door de uitspraak is ook de verlengde combitunnel een stap dichterbij gekomen. De gemeente wil graag dat de combitunnel langer wordt, omdat dan het station in Nijverdal naar het centrum kan worden verplaatst.

Bron: RTV Oost
De autogordel: een band voor het leven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » do 01 mar 2007, 20:55

VincZ schreef:
Chris schreef:Er zijn ook wensen om het traject dubbelsporig te maken en te electrificeren, zodat er een alternatieve route Enschede - Zwolle - Lelystad - Amsterdam komt als IC.
Van die plannen heb ik ook gehoord. Maar nu de lijn in beheer van de provincie komt, acht ik die kans aanmerkelijk kleiner.
Maar waarom. De route over Apeldoorn is veel korter, dan de route over Zwolle. Daarnaast zal de ombouw van de huidige spoorlijn flink in de papieren lopen en veel geld kosten. Geld dat naar mijn mening veel beter in andere zaken gestoken kan worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 01 mar 2007, 22:01

Waarom gaan ze nou weer bibeko dure oplossingen verzinnen, terwijl bubeko de duurzaamste oplossing gerealiseerd kan worden? :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 02 mar 2007, 9:54

Hoe gaat die tunnel er ook weer uitzien? 2x2 met 2 sporen ernaast?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 02 mar 2007, 11:59

Dream on... ;)

2x1 toch?

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 02 mar 2007, 15:05

Eerste plannen ja. Ik geloof dat men inderdaad voor de lange termijn een goede oplossing wilde. En dat lijkt me slim, anders wordt Nijverdal alsnog een bottleneck in de toekomst met de verdere uitbreiding van de A35. De tunnel wordt dus niet alleen langer maar ook breder (2x2 ipv 2x1). Dat zijn in ieder geval de laatste zaken die ik heb meegekregen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 02 mar 2007, 22:08

Waar ongeveer moet die tunnel komen? Het lijkt me niet zinvol om 'm op het huidige tracé aan te leggen... :?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Re: N35: bezwaar Nijverdal ongegrond verklaard

Bericht door A35-racer » do 16 aug 2007, 20:32

Samenvatting Combiplan Nijverdal:

- Tunnel wordt 500 meter lang
- Spoor- en wegtunnel worden gebundeld
- Huidige enkelspoor wordt verdubbeld
- Nieuwe N35 wordt aan de noordkant als tweebaans (2x1) autoweg aangelegd
- Wegtunnel wordt extra breed zodat in de toekomst een 2x2 configuratie mogelijk is
- Er wordt rekening gehouden met toekomstige elektrificatie van het spoor

Al met al gaat het zo'n 195 miljoen euri's kosten.

http://www.rijkswaterstaat.nl/Images/In ... -99028.pdf

Ik vind het nogal ambitieuze plannen voor zo'n klein dorp. Maar goed...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Chris » do 16 aug 2007, 20:37

Ik heb de titel even aangepast

Ik vind het wel een goed plan. De huidige situatie is echt waardeloos, ik reed er gister nog doorheen. Beter leggen ze die tunnel meteen als 2x2 aan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Rene » do 16 aug 2007, 20:44

Tja, 2x2 voor de weg is harder nodig dan dubbelspoor voor de trein :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Chris » do 16 aug 2007, 20:47

Tussen Raalte en Wierden zijn nu geen mogelijkheden om in te halen (bij verkeerslichten). Als je pech hebt, zit je dus kilometers achter een vrachtwagen of een slome oma. Als ze slim zijn, leggen ze dus 2x2 aan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Via » vr 17 aug 2007, 11:47

Hopelijk gebeurd dat ook, maar we zijn nog altijd in Nederland he. Bij Arcen wilden ze die dorpsomleiding zelfs gaan verenkelen, dus ik kijk er niet van op als zometeen nog de helft van de tunnel wordt wegbezuinigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Kaaiman » vr 24 aug 2007, 19:16

Het klinkt goed, nu de uitvoering nog.

Is er in een grijs verleden trouwens wel eens een tracé vastgesteld voor een A35? Bij de A18 is dat toch wel het geval...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Rene » vr 24 aug 2007, 20:04

Kaaiman schreef:Is er in een grijs verleden trouwens wel eens een tracé vastgesteld voor een A35?
Jazeker, zelfs voor het knooppunt met de A32 Leeuwarden - Deventer, oostelijk van Zwolle. Die A32 zou dan weer noordelijk van Zwolle aantakken op de A28 en A34...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Chris » vr 24 aug 2007, 20:20

RTV Oost op 24 augustus 2007 schreef:Tunnelbak N35 breder en langer

De tunnelbak door Nijverdal wordt breder en langer. Dat is mogelijk door extra geld van de provincie Overijssel.

Nu die toezegging er is, kan de bouw van de tunnel definitief worden aanbesteed. De provincie vindt het belangrijk dat de bak zo breed wordt dat er op termijn extra rijbanen naast komen. De tunnelbak en daarmee de N35 tussen Wierden en Zwolle komt 150 meter ten noorden van de huidige N35 te liggen. Er komt een weg en spoor in te liggen. De N35 loopt nu nog dwars door het centrum van Nijverdal. Over twee jaar wordt begonnen met de aanleg van de tunnelbak.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N35: Combi-tunnel Nijverdal

Bericht door Kaaiman » za 25 aug 2007, 12:30

@ René: heb je van het hele tracé een kaartje? Die knooppunten heb ik wel eens gezien, maar het tracé is voor mij helemaal onbekend...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie