[N280] Aanpassingen Weert - Roermond

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

[N280] Aanpassingen Weert - Roermond

Bericht door Seat Ibiza » wo 12 okt 2005, 12:00

Uit het Limburgs Dagblad van 12-10-2005
Limburgs Dagblad schreef:Onderzoek naar aanleg autoweg Weert-Roermond
Weert - De provincie start binnenkort met vijf Midden-Limburgse gemeenten een onderzoek naar de aanleg van een autoweg tussen Weert en Roermond. De N280, de huidige verbindingsweg tussen de twee steden, zou dan verbreed moeten worden tot een vierbaansweg.

Een speciale projectgroep onder leiding van de provincie gaat de verkeersstudie uitvoeren met Weert, Roermond, Haelen, Heythuysen en Hunsel, de vijf gemeenten waar de provinciale N280 doorheen voert. Ook Rijkswaterstraat doet mee aan het onderzoek. Nadat de knelpunten op de N280 in kaart zijn gebracht, gaat de projectgroep mogelijke oplossingen uitwerken. Op dit moment liggen er drie scenario's: 1) de provinciale weg met twee rijstroken verbreden en opwaarderen tot autoweg; 2) rond de N280 nieuwe parallelwegen aanleggen, bedoeld voor lokaal verkeer en landbouwvoertuigen, om op die manier de provinciale weg te ontlasten; of 3) de N280 laten zoals hij is en maatregelen nemen om het verkeer meer van de A2 gebruik te laten maken.

De Weerter burgemeester J. Niederer en zijn Roermondse collega H. van Beers hebben op voorhand een voorkeur voor de aanleg van een autoweg. ,,Heel Midden-Limburg zou daar profijt van kunnen hebben'', zo menen zij. Burgemeester Niederer heeft ook al nagedacht over de vraag hoe zo'n nieuwe weg betaald zou kunnen worden. Hij pleit voor de oprichting van een regionaal ontwikkelingsfonds dat gevuld wordt met bijdragen van alle veertien Midden-Limburgse gemeenten. ,,Om te beginnen zou je met z'n allen 25 miljoen euro kunnen bijdragen. Vervolgens maak je een keuze om een paar projecten van de grond te tillen waar alle gemeenten van meeprofiteren. Verbreding van de N280 zou een prachtig project zijn om mee te beginnen. Ik zie het al helemaal voor me. Midden-Limburg met de huidige A2, de nieuwe A73 bij Roermond en een nieuwe verbinding tussen Weert en Roermond. Daar lik ik mijn vingers bij af.''

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 12 okt 2005, 12:08

Het oude A68-plan, als ik me niet vergis? Ik zit eens te denken: als de BAB52 nu eens tot Roermond zou worden doorgetrokken, en deze nieuwe 2x2 autoweg er komt, heb je een prima alternatief voor verkeer uit Duitsland dat nu nog via de BAB61 naar Nederland reist en bij Venlo door de bebouwde kom moet. Ben je ook meteen af van dat gezeur rond de A74.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 12 okt 2005, 12:45

De N280 is nu toch niet echt een knelpunt? Ik hoor hem in ieder geval nooit langs komen bij de file-informatie. Misschien dat er in die toekomst wat files gaan ontstaan bij de aansluiting met de A73, maar verder zal het toch wel meevallen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 12 okt 2005, 12:56

Op de file-informatie hoor je maar een heel select aantal files. Namelijk de langste exemplaren van het hoofdwegennet en wat gevalltjes hier en daar bij incidenten. Over regelmatige congestie op het OWN hoor je niets. Wie regelmatig op het OWN rijdt weet echter wel beter.

Zo zitten bijvoorbeeld alleen al in Noord-Holland de volgende regionale wegen dagelijks tijdens de spits chronisch verstopt, maar op de verkeersinformatie hoor je daar dus nooit wat van:
201 Hoofddorp - Uithoorn
203 Uitgeest - Krommenie
207 Nieuw-Vennep en Alphen a/d Rijn
208 Santpoort --> Haarlem (ochtend)
235 Purmerend - 't Schouw
236 Amsterdam - Weesp
247 Monnickendam - Amsterdam noord
522 Amstelveen - Amsterdam ZO

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 12 okt 2005, 13:14

235 Purmerend - 't Schouw
Daar stond ik gisteren weer in ja. En waarom? Omdat die #*&^(@!@*$(^@-bussen bij Ilpendam van de busbaan ter linkerzijde de rijbaan opmoeten en dus dwars over de weg moeten oversteken. Als ik er in zit vind ik dat natuurlijk geen probleem (hè, wat ben ik toch lekker hypocriet!), maar in de auto...:roll:
Een rijbaanscheiding bus/auto tot aan Purmerend werkt in de avondspits ook niet, want dan verplaats je het probleem alleen maar (en bovendien naar twee punten: bij de Nelson Mandelabrug en bij de Gorslaan). On second thought vind ik René's idee om die busbaan maar te gebruiken als extra rijstrook zo gek nog niet. De middelste strook zou dan als alternerende strook gebruikt kunnen worden (alternerend als in: voor verkeer van P'end naar Amsterdam in de ochtend- en verkeer van Amsterdam naar P'end in de avondspits). Als het autoverkeer kan doorrijden, kan de bus dat natuurlijk ook. Op momenten dat het verkeer rustig is, kun je de middelste rijbaan als busbaan gebruiken. Nu ik er zo over nadenk, vraag ik me af waarom er niet meteen voor die oplossing (= busbaan in het midden) is gekozen. Had een hoop gedoe bij Ilpendam gescheeld...:roll:
Nog een ander idee voor de verkeersproblematiek tussen P'end en A'dam: een ongelijkvloerse kruising tussen N235 en N247. Moet gezien de ruimte die daar is wel mogelijk zijn; een trompetaansluiting zou al voldoende zijn. Nu zorgen ook deze stoplichten nog voor veel oponthoud.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 12 okt 2005, 14:00

Over de drukte op N-wegen in de Randstad kun je een boek schrijven, in de regio Dordrecht is het niet anders dan de voorbeelden die René schetst. Veelal zijn deze files in lengte niet zo heel lang, maar leiden ze in vergelijking met veel files op de snelwegen wel tot relatief lange vertragingen. Op de N3 staat in de spitsuren vaak een file voor de A15 vanaf het einde van de Merwedebrug, en voor de A16 vanaf afrit Wijk 8. In beide gevallen een stuk van 1,5-2 km lengte. Doordat de stoplichten maar een paar auto's per keer doorlaten kan de wachttijd hier flink oplopen, om nog maar te zwijgen over de chaos als er op de A15 of A16 zelf iets gebeurd is.

De N280 lijkt me als weg in the middle of nowhere (rond steden als Haelen en Leveroy dus ;)) minder tot deze categorie behoren, en het lijkt me dan ook niet dat hier flinke vertragingen zijn. Misschien dat de regionale forummers daar heel anders over denken, maar volgens mij zijn daar nooit echte opstoppingen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 12 okt 2005, 14:12

Ds79m schreef:De N280 is nu toch niet echt een knelpunt? Ik hoor hem in ieder geval nooit langs komen bij de file-informatie.
Ik wel. :lol: Volgens mij afgelopen vrijdag tussen Baexem en Roermond-Centrum 2 km door werkzaamheden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 12 okt 2005, 14:21

@René: Je vergeet de N200 tussen de Prins Bernardlaan in Haarlem tot en met het station van Haarlem. Daar staat het 's middags al vroeg vast door de geringe capaciteit van de rijstrook over de brug en bij het station. Daarom rijden veel mensen gigantisch om via de A9-> A22-> A/N208.

Ontopic: Lijkt me wel een leuk plan zo'n autoweg. Moet die natuurlijk wel ongelijkvloers worden uitgevoerd, dat is wel zo mooi 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » wo 12 okt 2005, 14:38

Niet helemaal Mavas' traject maar volgens de VID staat er nu file op:
A200 Halfweg - Haarlem (N200)
tussen knp. Rottepolderplein en de aansluiting met de A200 (afr. Haarlemmerliede)
2 km langzaam rijdend verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 12 okt 2005, 16:19

Goed plan, want het is wel een internationale verbinding zo. Mooi knooppunt op de A73 maken en ik ben tevreden. Nummer: A68. :mrgreen:

@mavas: Autowegen moet tegenwoordig toch ongelijkvloers?

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Bericht door Westlander » wo 12 okt 2005, 17:07

Het ligt een heel eind buiten mijn regio maar toch.
Ik denk dat uitbreiding niet slecht is. Dit is toch best een weg waar veel verkeer over heengaat dat vanuit de regio Weert, Eindhoven richting Roermond, Mönchen-Gladbach gaat.
Tevens is deze weg niet echt veilig. Zowat heel de weg is 2x1. Alleen het stuk tussen Haelen en Roermond is al 2x2 met 2 afslagen. Zo moet de weg worden in het geheel worden aangelegd.
Natuurlijk moet de afslag Kerpen worden omgebouwd. We willen geen knooppunt Hooipolder praktijken. Dit moet een mooi knooppunt worden zonder verkeerslichten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 12 okt 2005, 17:57

ViaHaaren schreef: @mavas: Autowegen moet tegenwoordig toch ongelijkvloers?
Ja nieuwe wel, maar of dat gebeurt is een tweede ;)
Wat dacht je van de plannen van de N36, die krijgt rotondes om maar even een voorbeeld te nemen. Zo zijn er vast meer plannen waar autowegen niet ongelijkvloers worden uitgevoerd. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 12 okt 2005, 18:04

mavas schreef:
ViaHaaren schreef: @mavas: Autowegen moet tegenwoordig toch ongelijkvloers?
Ja nieuwe wel, maar of dat gebeurt is een tweede ;)
Wat dacht je van de plannen van de N36, die krijgt rotondes om maar even een voorbeeld te nemen. Zo zijn er vast meer plannen waar autowegen niet ongelijkvloers worden uitgevoerd. :)
Waarom rotondes als er al ongelijkvloerse kruisingen liggen? Worden die afgebroken ofzo? :?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 12 okt 2005, 18:13

ViaHaaren schreef: Waarom rotondes als er al ongelijkvloerse kruisingen liggen? Worden die afgebroken ofzo? :?
Uhh dan vat ik hem niet meer. Bedoel je te zeggen dat de N280 nu al geheel ongelijkvloers is?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 12 okt 2005, 18:14

mavas schreef:
ViaHaaren schreef: Waarom rotondes als er al ongelijkvloerse kruisingen liggen? Worden die afgebroken ofzo? :?
Uhh dan vat ik hem niet meer. Bedoel je te zeggen dat de N280 nu al geheel ongelijkvloers is?
Ik doelde op de N36. ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 12 okt 2005, 18:34

ViaHaaren schreef: Ik doelde op de N36. ;)
Ah ok, maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg hoor. Het nieuwe gedeelte (dat naar de N34 loopt om Ommen heen), zou dus rotondes krijgen, wat ik heb begrepen. Ik heb het dus niet over het bestaande gedeelte! :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 12 okt 2005, 18:37

Gelukkig maar :)! Ik schrok al.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 12 okt 2005, 19:21

Westlander schreef:Natuurlijk moet de afslag Kerpen worden omgebouwd. We willen geen knooppunt Hooipolder praktijken. Dit moet een mooi knooppunt worden zonder verkeerslichten.
Daar ligt nu een kluifrotonde (tenminste als ik dat begrip goed heb begrepen). Het zijn 2 rotondes aan weerszijden van het viaduct die beiden niet volledig zijn, maar zo zijn gebouwd dat je alleen maar rechtsaf kan slaan, en er dus geen last is van linksaf-verkeer dat elkaar in de weg zit. Ik vond het wel een efficiënt systeem.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 12 okt 2005, 19:25

Alargule schreef:Daar stond ik gisteren weer in ja. En waarom? Omdat die #*&^(@!@*$(^@-bussen bij Ilpendam van de busbaan ter linkerzijde de rijbaan opmoeten en dus dwars over de weg moeten oversteken. Als ik er in zit vind ik dat natuurlijk geen probleem (hè, wat ben ik toch lekker hypocriet!), maar in de auto...:roll:
Zo'n situatie bestaat ook bij het station van Zoetermeer, autoverkeer wordt met verkeerslichten tijdelijk tegengehouden. Erg fijn als er een idioot besluit toch door te rijden, en dan in de rij staat voor het volgende verkeerslicht, precies op de plek waar de bus over moet steken. Dat kost wel even tijd. Erg fijn, mensen die denken dat ze de enigen zijn op de weg :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 12 okt 2005, 19:50

Westlander schreef:de afslag Kerpen
Kelpen dus.
(en voor de echte muggezifters onder ons: Kelpen-Oler)

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » wo 12 okt 2005, 19:52

René schreef:Op de file-informatie hoor je maar een heel select aantal files. Namelijk de langste exemplaren van het hoofdwegennet en wat gevalltjes hier en daar bij incidenten. Over regelmatige congestie op het OWN hoor je niets. Wie regelmatig op het OWN rijdt weet echter wel beter.
Precies en ook in Limburg heeft mn daar last van

N271 Venlo - Roermond - St Joost (in de spits een lang lint van auto's, met name tussen Swalmen en St. Joost)
N273 Venlo - Maaseik
N280 t.h.v. Roermond / Maasbrug (kan het ook druk zijn!) Laatst stond er inderdaad door wegwerkzaamheden een file.

Het plan om de N280 te verbreden: Lijkt me een goed plan. Het kan dan inderdaad een goed alternatief zijn om Venlo te mijden. Overigens moeten ze dan wel eigenlijk een knooppunt A73/N280 maken. Nu is dat niet het geval en ik vrees dat daar wel files zullen ontstaan.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 12 okt 2005, 20:01

@Bas1984: ik neem aan dat je N280 bedoeld ;)
@verkeersinfo laatst: ze hadden het over de A280 :lol:
@Peter: er ligt inderdaad een kluifrotonde en die functioneerd prima! Het viaduct is trouwens voorbereid op 2x2 rijstroken. Met trouwens antieke vangrails.

Dit plan is wel goed, het biedt inderdaad een mooi alternatief voor Venlo naar Eindhoven en dan verder. Al moet ik zeggen dat het niet echt druk was op zaterdag toen we uit Roermond kwamen. Maar ja dat is de N69 in het weekeinde rond die tijd ook niet. Ik ken de weg niet in de spits. Iemand die dat wel doet??

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » wo 12 okt 2005, 20:02

IQ[] schreef:@Bas1984: ik neem aan dat je N280 bedoeld ;)
Oeps :oops: Uiteraard bedoelde ik de N280..

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 13 okt 2005, 10:02

Een goed plan om de N280 in zijn geheel 2x2 te maken. Bovendien is het relatief makkelijk uit te voeren.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 13 okt 2005, 12:09

Toen wij een tijdje geleden over de weg reden kwamen we dwars door een dorpje heen. Dat lijkt me niet makkelijk om daar de weg te verbreden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 13 okt 2005, 13:35

Eromheen dan maar!
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 13 okt 2005, 17:09

Van mij mogen ze deze weg gelijk aanleggen en dan deze weg de N68 noemen. Liever zie ik daar een snelweg.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 13 okt 2005, 23:56

snelwegracer schreef:Van mij mogen ze deze weg gelijk aanleggen en dan deze weg de N68 noemen. Liever zie ik daar een snelweg.
Ik ook. Kelpen - Roermond (klaverblad met A73) - Duitsland. Nummer: A68.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 14 okt 2005, 8:46

EN een fatsoenlijke aansluiting met de A2 :!:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 14 okt 2005, 9:25

Die aansluiting met de A2 zal zeker het knelpunt niet zijn, als de rest van de N280 dat al is. Dit is van de weinige belangrijke afritten waar geen verkeerslichten staan en aanpassing lijkt me vooralsnog niet erg dringend.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie