[N194][N302][N307][N023] Alkmaar - Lelystad - Kampen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: N23 Alkmaar - Enkhuizen - Lelystad - Kampen

Bericht door Vinny » za 26 apr 2008, 15:34

Wanneer de dijk verbreed en versterkt wordt wil ik het NIET meemaken dat er een 2+1 weg wordt aangelegd, en moet de weg gewoon in 2+2 configuratie gelegd worden! (Met eens per uur een buslijn van Enkhuizen naar Lelystad; net zoals vroeger).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 26 apr 2008, 18:25

Hopelijk pakken ze voor de Houtribdijk gewoon de oude A23-plannen uit de kast. Maar ja, in deze tijd van goedkoop = duurkoop zal dat wel niet... :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 26 apr 2008, 18:31

Vinny schreef:Wanneer de dijk verbreed en versterkt wordt wil ik het NIET meemaken dat er een 2+1 weg wordt aangelegd, en moet de weg gewoon in 2+2 configuratie gelegd worden!
Ik denk niet dat het daar zo druk is of wordt dat dat gerechtvaardigd is.
(Met eens per uur een buslijn van Enkhuizen naar Lelystad; net zoals vroeger).
Die paar mensen die daar per se niet met de auto naar de overkant willen, gaan maar bij Frank op cursus om te liften :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 26 apr 2008, 19:54

Er zijn nog steeds mensen zonder rijbewijs *zucht*
In de concessie 2009 verdwijnt de drie maal per dag rijdende buslijn geheel en komt er een scholierenlijn (een keer per dag heen en een keer per dag terug) voor in de plaats. Afbraakbeleid OV...

Toen ik nog student was reed er eens per uur een bus. Op zondag 3 keer per dag en deze lijn was goed gevuld...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 25 mei 2008, 21:01

Vinny schreef:Met eens per uur een buslijn (150) van Enkhuizen naar Lelystad; net zoals vroeger.
Die buslijn van Enkhuizen naar Lelystad rijd tegenwoordig nog maar drie keer op een dag. Één keer 's Ochtends en twee keer 's Middags. In beide richtingen. En dan alleen van Maandag tot en met Vrijdag. Niet te doen dus... :puh2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 mei 2008, 13:11

Vier keer buiten de vakanties om, maar het is een stuk minder. Tot een paar jaar terug reed de bus inderdaad vaker, en ook in het weekend. Als het niet een van de ritten is die gevuld zijn met scholieren van de Pieter Zandtschool in Kampen, dan zitten er doorgaans hooguit drie reizigers in die de rit van Lelystad naar Enkhuizen of terug maken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 29 mei 2008, 9:52

^^ Als je met 8-persoonsbusjes rijdt, dan is er vast veel meer mogelijk, want bestuurders voor die busjes zijn makkelijker te vinden en goedkoper qua loon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jun 2008, 21:10

Wanneer starten ze nou eindelijk met de N23 tussen Lelystad en Dronten? Het duurt allemaal wel erg lang! :x
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 15 jun 2008, 21:44

Wegenverbetering in Nederland meet je niet in maanden of jaren, maar in decennia.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 16 jun 2008, 9:11

^^ Ja helaas is dat zo in Nederland. :cry:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 17 nov 2008, 13:47

In het plaatselijke krantje in Hoorn stond een artikel over de aanpassingen van de Westfrisiaweg tussen Hoorn en de dijk. In december zou er beslissing worden genomen over de rijksbijdrage voor het project.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » ma 15 dec 2008, 23:20

[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=92897&tijdlijn=1]RTV-NH[/url] (15-12-2008) schreef:CDA Tweede Kamer komt op voor N23

ALKMAAR - CDA Tweede Kamerlid Ger Koopmans dient een motie in waarin hij pleit voor hulp bij de financiering van de Westfrisiaweg N23. Hij wil dat de Westfrisiaweg wordt opgenomen als prioriteit in de meerjarenplanning van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De N23 moet verbreed worden als onderdeel van een betere oost-westverbinding tussen Alkmaar en Zwolle. Dat is vooral van belang voor het beroepstransport. Er is al veel te doen geweest om de verschillende varianten van de weg, maar nu is de financiering ervan het grootste probleem.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » do 19 feb 2009, 23:05

[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=95115&tijdlijn=1]RTVNH[/url] (19-2-2009) schreef:Plan voor weg en tunnel Markermeer

ENKHUIZEN - De gemeentes Stede Broec en Enkhuizen willen een weg en een tunnel in het Markermeer aanleggen. dat meldt het Noordhollands Dagblad. De weg moet voor de kust van Broekerhaven komen, en voor industriegebied Krabbersplaat. De tunnel zou onder de vaargeul door komen. De weg komt dan uit op een bestaande pier langs de Houtribdijk. Op die manier wordt het industrieterrein beter ontsloten. Ook zou er meer bedrijvigheid kunnen komen. Beide gemeentes leggen de plannen op 4 maart toe tijdens een persconferentie, aldus de krant.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 feb 2009, 13:08

RTVNH schreef:Beide gemeentes leggen de plannen op 4 maart toe
Da's wel een heel bijzondere spelling voor toelichten. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » do 09 apr 2009, 14:10

Cobouw (8-4-2009) schreef:Studie Lelystad naar verbinding N23 en Markerwaarddijk

Lelystad - De gemeente Lelystad is een variantenstudie begonnen voor de verbinding tussen de toekomstige N23 en de Markerwaarddijk (N308). Onderzocht wordt wat de meest haalbare variant voor een rechtstreekse verbinding is, een brug, een tunnel of een dijk. De verbinding maakt onderdeel uit van de nieuw aan te leggen N23 tussen Alkmaar en Zwolle. Het verkeer dat nu over de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen moet, rijdt nog kilometers om via de sluizen in de Markerwaard bij Lelystad. De N23 zou rechtdoor getrokken worden waardoor de 'slinger' in de Markerwaarddijk verdwijnt. Uit de haalbaarheidsstudie komen vooral de civieltechnische aspecten naar voren. De kruising met de vaarroute via een brug of een tunnel verdient bijzondere aandacht. Ook ecologische waarden zullen erin aan de orde komen. De studie wordt opgesteld in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De rijksoverheid is eigenaar van het dijklichaam en heeft een beslissende stem in het geheel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 13:57

Wanneer gaat dat stuk N23 nou eens aangelegd worden tussen Dronten en Lelystad? Met de Hanzelijn zijn ze druk bezig, maar van de N23 zie ik niks. :cry:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 12 apr 2009, 14:21

Geld? De Hanzelijn is een railverbinding = openbaar vervoer. En dat potje zit propvol. 350 miljoen nodig voor een busbaan? Alsjeblieft. O, is het voor een weg? Nee, dat is te duur hoor! :kwaad:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 apr 2009, 14:23

Ik verwacht eerlijk gezegd geen N23 in de komende 10 jaar in Flevoland... Toch mogen ze wel eens wat aan de N307 doen, wat meer inhaalstroken. Het is toch de voornaamste verbinding tussen Lelystad en Zwolle.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 12 apr 2009, 14:35

SnarfFlevoland schreef:Wanneer gaat dat stuk N23 nou eens aangelegd worden tussen Dronten en Lelystad? Met de Hanzelijn zijn ze druk bezig, maar van de N23 zie ik niks. :cry:
Ben je wel eens bij de afrit Lelystad-Noord geweest? Daar zijn ze anders druk bezig hoor. Het gedeelte van de N23 tussen Lelystad en Dronten zijn de bij mijn weten ook al bezig. Alleen het gedeelte tussen Dronten en Kampen heeft enige vertraging opgelopen, omdat er iets was met de milieuwettten volgens mij. Op de site van de provincie Flevoland kun je er alles over lezen in de nieuwsbrief van de N23.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 apr 2009, 14:38

Het gedeelte van de N23 tussen Lelystad en Dronten zijn de bij mijn weten ook al bezig.
Dat is nieuw voor mij. Ik heb wel gezien dat ze bij Lelystad-Noord de boel aan het reconstrueren maken (turborotondes leek het), maar ik wist niet dat ze al van Lelystad naar Dronten bezig waren. Het is ook alweer een paar maand geleden dat ik daar voor het laatst heb gereden.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 12 apr 2009, 16:32

In de tweede helft van dit jaar gaan de werkzaamheden aan dit gedeelte van de N23 beginnen. Bij de bouw van de Hanzelijn worden alvast de viaducten voor de N23 meegenomen. Het zandlichaam zal vanaf augustus opgeworpen gaan worden. Tegen die tijd moet het zandlichaam van de Hanzelijn klaar zijn.

De N23 krijgt totaal 2 x 1 rijstrook en bij Biddinghuizen komen er over 1,5 km 2 x 2 rijstroken. Op dit gedeelte is ook een aansluiting voor Biddinghuizen gepland. De N23 zal ongeveer 1 km ten noorden van Dronten bij de N307 aansluiten. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden medio 2011 afgerond zijn. Het tweede gedeelte van de N23 tussen dit punt en Kampen wordt na 2015 aangelegd.

De reden hiervoor is dat Flevoland eerst de Gooiseweg (N305) tussen de Ganzenweg (N302) en de A27 wil verbreden naar 2 x 2 rijstroken. Verder wil men de N301 tussen de Gooiseweg en de Nijkerkersluis naar 2 x 2 rijstroken verbreden. Verder wil men eerst weten hoe de bijpass bij Kampen komt te lopen, aangezien bij Kampen een Aquaduct, een tunnel of een hoge brug aangelegd moet worden. Het is wel de bedoeling dat de N23 volledig ongelijksvloers aangelegd gaat worden (behalve aansluiting bij de A6).

Overigens krijgt de N307 tussen de Roggebotsluis en Dronten parallelbanen. In mei moeten deze tussen de brug over de Hoge Vaart en de Roggobotsluis klaar zijn. Het tweede deel volgt dit najaar of in het voorjaar van 2010 i.v.m. onteigening. De snelheid wordt niet verhoogd i.v.m. geluidshinder. Er liggen een aantal boerderijen langs de N307.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 apr 2009, 21:46

Rogier schreef:De reden hiervoor is dat Flevoland eerst de Gooiseweg (N305) tussen de Ganzenweg (N302) en de A27 wil verbreden naar 2 x 2 rijstroken. Verder wil men de N301 tussen de Gooiseweg en de Nijkerkersluis naar 2 x 2 rijstroken verbreden. Verder wil men eerst weten hoe de bijpass bij Kampen komt te lopen, aangezien bij Kampen een Aquaduct, een tunnel of een hoge brug aangelegd moet worden. Het is wel de bedoeling dat de N23 volledig ongelijksvloers aangelegd gaat worden (behalve aansluiting bij de A6).
Kijk dit nou is wat ik bedoel, en verprutsen van een goede verbinding! Een ongelijkvloerse N-weg maken, maar vervolgens een ongelijkvloerse aansluiting met de autosnelweg: Ho maar! Nee zo willen we het zien. Meer voorbeelden zijn de aansluitingen tussen de N3 en de A15 en de aansluiting met de A16, en de N280 met de aansluiting van de A73. Ga zo door! :booooos: In Oostenrijk kunnen ze zoiets heel goed om een vloeiende overgang te maken tussen OWN en HWN.
Chris schreef:Dat is nieuw voor mij. Ik heb wel gezien dat ze bij Lelystad-Noord de boel aan het reconstrueren maken (turborotondes leek het), maar ik wist niet dat ze al van Lelystad naar Dronten bezig waren. Het is ook alweer een paar maand geleden dat ik daar voor het laatst heb gereden.
Is inderdaad ook voor mij nieuw. Dat ze bij Lelystad-Noord heel druk bezig zijn, dat klopt wel, want dat heb ik zelf ook gezien. Echter dat ze nu ook met de N23 bezig zijn wist ik nog niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 12 apr 2009, 21:49

In Nederland denken we veel te veel in categoriëen, het is een volledige snelweg, of hooguit een gelijkvloerse weg met verkeerslichten en rotondes. Wie verzonnen heeft dat OWN-HWN aansluitingen niet vloeiend mogen zijn mogen ze ook wel ontslaan. We denken veel te veel in hokjes en vakjes in Nederland, daar moeten we vanaf.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 12 apr 2009, 22:38

SnarfFlevoland schreef:Is inderdaad ook voor mij nieuw. Dat ze bij Lelystad-Noord heel druk bezig zijn, dat klopt wel, want dat heb ik zelf ook gezien. Echter dat ze nu ook met de N23 bezig zijn wist ik nog niet.
Dan heb ik dat toen verkeerd gezien. Ik was daar precies een jaar geleden langs gekomen ;) Dan heb ik waarschijnlijk de bouwweg voor de Hanzelijn als aanleg van de N23 gezien.
Maar dat ze parellelbanen aan het aanleggen zijn, tussen Dronten en Kampen dat wist ik wel, dat stond in een van de nieuwsbrieven.

Rogier heeft trouwens een mooie update gegeven.

Het nu al volledig uitbouwen naar 2x2 met een knooppunt met de A6 heeft niet mijn prioriteit. Dat kan altijd nog. Belangrijker vind ik het aanleggen van een bypass tussen de dijk en de huidige N302. Dat zet pas echt zoden aan de dijk ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 13 apr 2009, 8:08

Volgens mij zijn ze bij Lelystad-Noord alleen nog maar bezig met de Hanzelijn. Deze ligt daar ten zuiden van de N307. De afrit vanaf en de toerit naar Almere liggen nu nog in de weg en worden verplaatst naar de noordkant van de N307.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 13 apr 2009, 10:56

Bij Lelystad Noord is men inderdaad alleen met de Hanzelijn bezig, maar bij de bouw van de turbo-rotondes wordt alvast rekening gehouden met de N23.
Op de website van Flevoland is meer informatie over de N23 te vinden. Op deze website is ook te lezen dat de werkzaamheden in de tweede helft van dit jaar moeten gaan beginnen.
Dat wordt waarschijnlijk nog een beste klus, omdat men waarschijnlijk ook een 4 - 6 meter diep cunet moet gaan uitgraven.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 13 apr 2009, 20:04

Jaren terug kon je een impressie in vogelvlucht bekijken van de N23, waar duidelijk was te zien dat de weg een uitgeklede A23 wordt: enorm brede middenberm, met ruimte genoeg voor een tweede rijstrook en dan nog ruimte in de middenberm.

Overigens is hier een ander filmpje, met een impressie van een rit over de N23:
http://provincie.flevoland.nl/themas/im ... ten-le.wmv

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 13 apr 2009, 20:20

Chris schreef:In Nederland denken we veel te veel in categoriëen, het is een volledige snelweg, of hooguit een gelijkvloerse weg met verkeerslichten en rotondes. Wie verzonnen heeft dat OWN-HWN aansluitingen niet vloeiend mogen zijn mogen ze ook wel ontslaan. We denken veel te veel in hokjes en vakjes in Nederland, daar moeten we vanaf.
Niet te snel oordelen :wijsvinger: . Volgens de DV-boekjes horen kruisingen tussen twee stroomwegen ongelijkvloers te zijn, dus door middel van een knooppuntconstructie. Ongeacht het OWN of HWN is. :!:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 apr 2009, 20:45

Dat bedoelt Chris volgens mij nu juist...
(lees voor snelweg: stroomweg)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » ma 13 apr 2009, 22:43

Maar de N23 is tussen Lelystad en vooralsnog Dronten een stroomweg volgens de site, dus zou het volgens het boekje een knooppunt moeten zijn.

Op zich vind ik het wel logisch dat een OWN-HWN kruising een niet-vloeiende aansluiting hoort te zijn, om duidelijk te maken dat je nu echt van het HWN af bent. Maar je ziet ook veel HWN-HWN kruisingen die niet-vloeiende aansluitingen zijn: N11-A4 Zoeterwoude, hier dus A6-N23(de aansluiting met de A7 wordt wel een knooppunt), en ook de aansluitingen die eerder zijn genoemd. N3 hoort tot het HWN en niet het OWN, van de N280 weet ik het niet. Een van de weinige wegen waar het wel goed is gedaan is de N50, ookal bestond DV nog niet bij de aanleg van de knooppunten.