[N194][N302][N307][N023] Alkmaar - Lelystad - Kampen

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: N23 Alkmaar - Enkhuizen - Lelystad - Kampen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 13 apr 2009, 23:02

RoelZ1 schreef:Op zich vind ik het wel logisch dat een OWN-HWN kruising een niet-vloeiende aansluiting hoort te zijn, om duidelijk te maken dat je nu echt van het HWN af bent.
Logisch? Een bordje met "Einde autosnelweg" moet volgens mij voldoende zijn!
Chris schreef:Wie verzonnen heeft dat OWN-HWN aansluitingen niet vloeiend mogen zijn mogen ze ook wel ontslaan.
Helemaal mee eens!

Overigens is de afrit Swifterbant van de A6 wel een goed voorbeeld van een vloeiende kruising tussen OWN en HWN. Maar helaas kan je de afrit alleen van en naar Emmeloord bereiken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 apr 2009, 23:44

RoelZ1 schreef:Een van de weinige wegen waar het wel goed is gedaan is de N50, ookal bestond DV nog niet bij de aanleg van de knooppunten.
De N50 was dan ook gewoon als A50 gepland, inclusief knooppunten met de rijkswegen 6 en 28.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 13 apr 2009, 23:48

Rene schreef:Dat bedoelt Chris volgens mij nu juist...
(lees voor snelweg: stroomweg)
Óf ik begreep Chris niet, óf ik snap jou reactie niet :) . Ik dacht dat Chris bedoelde dat de geplande aansluiting tussen de N23 en de A6 conform de richtlijnen was ook al zou dat een ongewenste oplossing zijn, want gelijkvloers. Ik "bestrijd" dat door de te zeggen dat de gekozen oplossing juist niet conform de richtlijnen is, omdat zoals gezegd een kruising tussen twee stroomwegen ongelijkvloers zou moeten zijn. Ongeacht HWN/OWN of autoweg/autosnelweg...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 14 apr 2009, 10:37

Wouter N14 schreef:
Rene schreef:Dat bedoelt Chris volgens mij nu juist...
(lees voor snelweg: stroomweg)
Ongeacht HWN/OWN
Kan een kruising tussen twee stroomwegen OWN zijn dan :??

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 14 apr 2009, 11:25

Even een vraag tussendoor, komt de N23 in beheer van het rijk of blijft het bij de provincie? Komt het nummer N23 ook echt op de borden of is het enkel een projectnaam?

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 14 apr 2009, 11:30

Voorzover ik weet wordt de N23 aangelegd door de provincie en blijft daar ook in beheer.

Ik vermoed dat de N23 een projectnaam is, al zou het me niet verbazen als het nummer tussen de A7 en N50 daadwerkelijk op de borden komt. Dat deel wordt in feite een aaneengesloten route. Het deel westelijk van d A7 naar Alkmaar vind ik het nummer N23 niet waard. Maar het is voorzover ik weet dus nog afwachten wat er met de nummering gaat gebeuren. Ik zou zeggen: mail de provincie(s)! ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 apr 2009, 18:02

Tussen de Roggebotsluis en een kanaal waar ik de naam niet van weet (een kilometer of 5) is nu een parallelweg aangelegd.
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 02 jun 2009, 17:35

Foto van een viaduct bij Dronten. Ik weet niet of dit Hanzelijn + N23 is of alleen N23. Alleen Hanzelijn lijkt me niet waarschijnlijk.

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 02 jun 2009, 17:47

Dit is het viaduct voor de N23. Het viaduct voor de Hanzelijn ligt er vlak daarnaast. (ongeveer 10 - 12 breed).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 02 jun 2009, 18:17

Rogier schreef:Het viaduct voor de Hanzelijn ligt er vlak daarnaast. (ongeveer 10 - 12 breed).
Dat zag eruit alsof het over een vaart ging. Eronder was alleen maar water...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

JeeMiNee
polderweggetje

Bericht door JeeMiNee » do 10 sep 2009, 19:47

http://www.n23westfrisiaweg.nl/

De N23 is de gewenste verkeersverbinding van Alkmaar naar Zwolle.

Noord-Holland
1. Er komt een nieuwe wegverbinding 2x1 rijstroken 80 km/uur ten noorden van Heerhugowaard tussen de provinciale weg N242 en De Braken.
2. De bestaande verbinding tussen Heer hugowaard en Hoorn (de huidige N507en een gedeelte N243) wordt een 80 km-weg 2x1 rijkstroken. De kruisingen worden gelijkvloers met rotondes óf rijstroken voor elke (afslaande) richting. Daarnaast komt er een parallelweg voor langzaam verkeer.
3. Het gedeelte N243 tussen de Braken en de A7 (Jaagweg) wordt opgewaardeerd naar 2x2 rijstroken 80 km/uur.
4. De provinciale weg N302 tussen de A7 en de Markerwaardweg wordt een 100 km-weg met 2x2 rijstroken; alle kruisingen worden ongelijkvloers.
5. De nieuwe verbinding tussen de Markerwaardweg en de Raadhuislaan wordt een 100 km-weg met 2x2 rijstroken.
Het gedeelte tussen de Raadhuislaan en de Houtribdijk blijft een 80 km-weg met 2x1 rijstroken. Uit verkeerscijfers is gebleken dat de weg in ieder geval tot 2020 voldoende capaciteit biedt voor het verkeer.

Flevoland
In Flevoland worden bestaande wegen opgewaardeerd en beter met elkaar ver bonden:
6. Een nieuw aan te leggen brug / tunnel-combinatie bij Lelystad verbindt op langere termijn (na 2020) de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad met de verbinding tussen Lelystad en Zwolle.
7. Parallel aan de Hanzelijn komt een nieuwe kruisingsvrije verbinding tussen Lelystad en Dronten, vooralsnog met 2x1 rijs troken.
8. De bestaande Hanzeweg tussen Dronten en de Roggebotsluis wordt opgewaardeerd tot een verbinding met parallelwegen voor langzaam verkeer. Daarna volgt uitbreiding naar 2x2 rijstroken.
In Flevoland is al een begin gemaakt met de werkzaamheden. In 2009 start de aanleg van het geheel nieuwe N23-tracé Lelystad-Dronten. De provincie Flevoland en de gemeenten Lelystad en Dronten hebben op 3 april 2007 een overeenkomst voor de financiering van dit wegvak getekend.

Overijssel
9. Bij de Roggebotsluis komt een tunnel.
10. De bestaande weg tussen Roggebotsluis en Kampen wordt opgewaardeerd naar 2x2 rijstroken.

Afbeelding

Afbeelding

JeeMiNee
polderweggetje

Bericht door JeeMiNee » do 10 sep 2009, 22:06

Sinds enige tijd is de website van het N23 Westfrisiaweg planburo ook in de lucht:
http://www.n23westfrisiaweg.nl/Default.aspx

(sinds gisteren pas actief op deze site en nog niet alles gelezen, hopelijk dus geen dubbelpost)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 12 sep 2009, 15:05

Allemaal leuk en aardig, maar wat gebeurt er met de Houtribdijk zelf? Een verbreding naar 2x2, of minimaal 2+1 alternerend, lijkt mij zinvol.
Donateur Vereniging Wegenforum

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 12 sep 2009, 15:11

^^

Wat dacht je van de optie 'niets'? Anders zou het stuk vlak voor de dijk nu ook wel 2x2 moeten worden lijkt me zo...

Of misschien nog waarschijnlijker: DV GOW 80km/h met volledig inhaalverbod :twisted:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 12 sep 2009, 17:13

Hajo schreef:Allemaal leuk en aardig, maar wat gebeurt er met de Houtribdijk zelf? Een verbreding naar 2x2, of minimaal 2+1 alternerend, lijkt mij zinvol.
Dat zijn ze nog aan het onderzoeken. Dat weten we als RWS de dijk gaat verbreden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 sep 2009, 17:28

Vandaag even een ritje naar de Flevopolder gedaan.

Voor de N23 zijn al parallelwegen gelegd tussen de N306 en het kanaal van Biddinghuizen naar Ketelhaven.

Bij de Elandweg (Gmaps) komt een viaduct over de Hanzelijn, en er is tevens al rekening gehouden met de N23 die er volgens deze kaart ook gaat lopen. De ruimtereservering is 2x2.

1. Kijkend richting noordoosten. De eerste rij bomen in de verte is de plek van de huidige N307 tussen Dronten en Swifterbant (links Swifterbant, rechts Dronten)
Afbeelding

2. Kijkend richting zuiden. Ik sta op het viaduct over de toekomstige N23, erachter het viaduct over de Hanzelijn.
Afbeelding

3. Kijkend richting westen, hier moet de N23 blijkbaar naast de Hanzelijn richting Lelystad gaan lopen. In aanleg zie je de Hanzelijn.
Afbeelding

4. Kijkend richting noorden, de rij bomen in de verte is de locatie van de N307. Het viaduct waar ik sta is van de Hanzelijn, de tweede van de N23.
Afbeelding

5. Onder het viaduct. Ruimte voor 2x2. Ik schat de ruimte zo'n 8 meter per doorgang.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 sep 2009, 18:23

Chris schreef:Bij de Elandweg (Gmaps) komt een viaduct over de Hanzelijn, en er is tevens al rekening gehouden met de N23 die er volgens deze kaart ook gaat lopen. De ruimtereservering is 2x2.
En bij de toekomstige ongelijkvloerse kruising (afrit Swifterbant) zal de N23 reeds meteen al met 2x2 rijstroken worden gebouwd.

Laatst nog even op de fiets hier langs gewenst. De viaducten liggen er al mooi, maar de N23 zelf zie je nog in geen velden of wegen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 26 sep 2009, 21:07

Waarom tussensteunpunten ?
Een kleine 20 meter kan makkelijk overbrugd worden zonder tussenpijler...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 26 sep 2009, 21:19

Dit was wellicht goedkoper dan een steviger constructie zonder steunpunt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 26 sep 2009, 21:26

Maar het vereist wel een stevigere (en waarschijnlijk door de uitbuiging om de pijler heen ook een bredere) middenbermbeveiliging.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 26 sep 2009, 22:45

Gewoon de betonnen versie van de step-barrier van Haitsma toch?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 okt 2009, 15:34

N23 route:
Afbeelding
nieuwsbrief N23 schreef:De N23 Lelystad — Dronten komt grotendeels parallel aan de Hanzelijn te liggen. De weg begint bij de A6. Iets ten westen van Dronten buigt hij af naar het noordoosten om aan te sluiten op de Dronterringweg. Kruisende wegen worden met een tunnel (bij observatorium Robert Morris) en drie viaducten onder en over de N23 en Hanzelijn geleid. Bij het observatorium komt een doorzichtig geluidscherm.
De N23 Lelystad — Dronten wordt grotendeels uitgevoerd als autoweg met gescheiden rijbanen. De maximumsnelheid op deze weg zal 100 km/uur bedragen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 20 okt 2009, 11:52

Eerst een stukje opgekrikte oude weg met parallelweg en VRI's, dan een op asw-profiel aangelegde ongelijkvloerse autoweg, met opeens weer gelijkvloerse aansluitingen. Om over het Noord-Hollandse deel tussen Hoorn en Alkmaar maar te zwijgen...

De Zuiderzee is leeggevist en de N23 wordt een salamiweg. Vlees noch vis dus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 04 nov 2009, 20:21

N23 Flevoland-Overijssel

Nog even een korte opsomming:

bron

* Parallel aan de Hanzelijn komt een nieuwe kruisingsvrije verbinding tussen Lelystad en Dronten, vooralsnog met 2x1 rijs­troken.
* De bestaande Hanzeweg tussen Dronten en de Roggebotsluis wordt opgewaardeerd tot een verbinding met parallelwegen voor langzaam verkeer. Daarna volgt uitbreiding naar 2x2 rijstroken.
* Bij de Roggebotsluis komt een tunnel.
* De bestaande weg tussen Roggebotsluis en Kampen wordt opgewaardeerd naar 2x2 rijstroken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 04 nov 2009, 20:34

Bij toeval stuitte ik afgelopen weekeinde op het begin van de N23 bij Heerhugowaard. De N23 gaat daar aansluiten op de huidige Kamerlingh Onnesweg oftewel de afslag Zandhorst II van de N242. Vanaf de Kamerlingh Onnesweg gaat de N23 met een tunnel onder het spoor door. De tunnel is al redelijk ver gevorderd, van een weg was echter nog niets te bekennen.

Ik heb nog even naar het profiel van de Kamerlingh Onnesweg gekeken. Het is nu nog een lokale 1x2 weg, maar er is ruimtereservering voor 2x2 met vrijliggend fietspad.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 04 nov 2009, 20:48

^^ Die tunnel viel mij ook al op, toen ik met de trein naar Den Helder ging. Nergens heb ik iets er over gelezen, maar deze bypass blijkt al redelijk ver in aanleg te zijn. Ik was er zelf ook redelijk over verbaasd. Als je daar gaat kijken dan staat er wel een bord die de aanleg van die tunnel aankondigt en verwijst naar de N23-website van de provincie.
Die tunnel is trouwens nodig om bedrijventerrein nummer 204.532.575.443 te ontsluiten waarbij deze dan gelijk wordt doorgetrokken naar de huidige N507.
Of dit wegvak provinciaal wordt is mij trouwens niet duidelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 04 nov 2009, 21:35

Aangezien die nieuwe omlegging onderdeel wordt van de N23, denk ik wel dat die provinciaal zal worden. Loopt bovendien grotendeels buiten de bebouwde kom, dus ik zie niet in waarom die weg niet door de provincie beheerd zou gaan worden.

Een aanwijzing dat de N23 ook echt N23 zou kunnen gaan heten zag ik in een document van de provincie Noord-Holland met allerlei wegenbouwprojecten voor de komende jaren. Op een kaartje was daar 'N023' te zien op de tracés die nu N507, N243 en N302 zijn en onderdeel worden van de nieuwe stroomweg met de projectnaam N23.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 04 nov 2009, 21:52

Kaaiman schreef:Aangezien die nieuwe omlegging onderdeel wordt van de N23, denk ik wel dat die provinciaal zal worden. Loopt bovendien grotendeels buiten de bebouwde kom, dus ik zie niet in waarom die weg niet door de provincie beheerd zou gaan worden.
Maar hij wordt door de gemeente aangelegd nu, de Kamerlingh Onnesweg is nu ook al van de gemeente en de aankoop van gronden en sloop is ook door Heerhugowaard gefinancieerd. Maar we zullen het vanzelf merken als de weg klaar is. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 05 nov 2009, 17:15

mavas schreef: bedrijventerrein nummer 204.532.575.443
Zolang niemand het maar in zijn hoofd haalt om dat nummer op de bewegwijzering te zetten ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 05 nov 2009, 17:50

^^Dan maak je er toch een IP-adres van en schrijf je dat uit in PTT-code ? :dyn_hyp: