meeste opstelstroken in een stad

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Mandelsoft
expressweg

Re: meeste opstelstroken in een stad

Bericht door Mandelsoft » di 27 sep 2011, 13:58

Gaiajohan schreef:Die rotonde en opstelstroken heeft wel wat van deze in Leeuwarden die iets kleiner is.
http://g.co/maps/6kksa
Even off-topic: aparte verdrijvingspijl op de weg naar het westen vanaf de kruising...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 27 sep 2011, 15:07

Volgens mij zijn ze een stukje (expres) vergeten te spuiten: http://maps.google.nl/maps?q=leeuwarden ... 84,,0,18.3
Enne gojje mins blieft altied leave.

starduck
zandpaadje

Bericht door starduck » wo 05 okt 2011, 17:22

Klaasje schreef:Wat een gedrocht zeg.. Nou schijnen rotondes veiliger te zijn dan voorrangskruisingen, maar toch denk ik dat vanwege de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie een voorrangskruising hier beter is.
Misschien nog wel aardig om te melden dat deze kruispunt/rotonde-combinatie aan de Haarlemse Westelijke Randweg voor niemand in Haarlem en omgeving problemen oplevert: CBR zit al sinds jaar en dag pal aan de westkant van dit kruispunt, dus als er één verkeerssituatie is die goed wordt onderwezen, dan is het deze situatie wel!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 05 okt 2011, 22:21

^^ Klopt. Het enige wat ze zouden kunnen verbeteren is de bewegwijzering. Vanaf de Verspronckweg is het uit de bewegwijzering niet duidelijk wat je na de rotonde moet doen als je naar Alkmaar wilt. Idem voor een soortgelijke situatie vanuit de Kleverlaan-oost, daar wordt de rotonde helemaal niet gemeld op de wegwijzer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg

Bericht door simon » do 06 okt 2011, 20:52

starduck schreef:
Klaasje schreef:Wat een gedrocht zeg.. Nou schijnen rotondes veiliger te zijn dan voorrangskruisingen, maar toch denk ik dat vanwege de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie een voorrangskruising hier beter is.
Misschien nog wel aardig om te melden dat deze kruispunt/rotonde-combinatie aan de Haarlemse Westelijke Randweg voor niemand in Haarlem en omgeving problemen oplevert: CBR zit al sinds jaar en dag pal aan de westkant van dit kruispunt, dus als er één verkeerssituatie is die goed wordt onderwezen, dan is het deze situatie wel!
Ik weet niet in hoeverre dat maatgevend is. In Utrecht komen de rijschoolhouders massaal naar dit punt (in- en uitvoegers met een haakse bocht en weinig ruimte om snelheid te maken c.q. te minderen). Toch hoor ik geregeld mensen foeteren over "dat prutswerk".

En alle lessen op de Utrechtse driestrooksrotondes ten spijt, zie ik daar heel geregeld lieden rijden die zich met die "rare rotondes" geen raad weten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 okt 2011, 21:20

Nou dat afrittencomplex valt toch wel mee? Ik heb er ook wel eens met rijles gereden, en wat een verademing was het t.o.v de gedrochtelijke rotondes die je elders in die stad hebt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Druppel
polderweggetje

Bericht door Druppel » di 11 okt 2011, 10:46

@ Vinny

welke gedrochtelijke rotondes bedoel je??

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 okt 2011, 10:51

Dit soort dingen
http://maps.google.nl/maps?q=Utrecht&hl ... 21,,0,-0.3

Ik kan even die zonder verkeerslichten niet zo snel vinden...

Druppel
polderweggetje

Bericht door Druppel » di 11 okt 2011, 10:55

Vinny schreef:Dit soort dingen
http://maps.google.nl/maps?q=Utrecht&hl ... 21,,0,-0.3

Ik kan even die zonder verkeerslichten niet zo snel vinden...
Deze?

http://maps.google.nl/maps?q=Utrecht&hl ... 18.42&z=16

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 okt 2011, 11:02

Hahah ééntje verder dus :P De situatie is wel veranderd. Nu heeft verkeer op de rotonde voorrang en zijn er drempels gekomen...

Druppel
polderweggetje

Bericht door Druppel » di 11 okt 2011, 11:09

^^ Toen http://tinyurl.com/64knnya was die inderdaad minder fijn. Tegenwoordig goed te doen..
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 11 okt 2011, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik aub ^^ en niet de quote-knop als je direct op een bericht reageert. Dank, Wouter N14, NL-moderator.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 11 okt 2011, 20:41

^^ Jullie halen twee dingen door elkaar. De eerste foto van Druppel is het Anne Frankplein. De tweede het Europaplein.

Het Anne Frankplein is een wat groot uitgevallen tweestrooksrotonde, met voorrang voor verkeer op de rotonde (en voor fietsers en voetgangers). Tot ergens 2000 was het een verkeersplein, met voorrang voor verkeer van rechts. In 2000 is het plein gereconstrueerd, en zijn verkeerslichten geplaatst. Deze verkeerslichten zijn drie dagen in werking geweest. Door de grote verkeerschaos die ontstond, zijn de verkeerslichten heel snel weer uitgeschakeld. Ergens in die periode is het verkeersplein een rotonde geworden, met voorrang voor verkeer op de rotonde. De verkeerslichten zijn al heel snel weer verwijderd. Bij mijn weten is bij de eerste reconstructie (2000) ook voorrang voor verkeer op de rotonde ingesteld. Maar dat kan ook bij het verwijderen van de verkeerslichten (2002 schat ik) zijn gedaan.

Het Europaplein is niet vergelijkbaar met het Anne Frankplein. De foto van Druppel laat nog een gerieflijk, overzichtelijk plein zien met twee rijstroken vanuit elke richting. Nu zijn er per richting vier rijstroken (incl. eventuele busbaan) en is er ook nog de tram bijgekomen. Verkeer op het Europaplein heeft voorrang (voor het geval de verkeerslichten zijn uitgeschakeld)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 okt 2011, 7:56

Er heeft nog tot vrij recent een heel oude fietswegwijzer gehangen, maar die is nu weg...

Druppel
polderweggetje

Bericht door Druppel » wo 12 okt 2011, 10:25

Simon dank voor de opheldeing..

http://tinyurl.com/3t38acm Hier dan de juiste plaat. Van de rontonde uit 1960 waar als je nu naar kijkt niet denderend veel aangebeurd is :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 okt 2011, 17:14

Verkeersplein A40 / A406 in West London: 8 opstelstroken:
Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 23 okt 2011, 21:50

In Las Vegas waarschijnlijk de meeste opstelstroken op één kruispunt:

Dit kruispunt is niet normaal groot!

8 opstelstroken vanuit het noorden

7 opstelstroken vanuit de overige 3 richtingen

In totaal 29 opstelstroken! :schrikreactie:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 24 okt 2011, 22:31

Het kruispunt lijkt met name groot door het ontbreken van rijbaanscheiding. Het Nijmeegseplein in Arnhem heeft 24 opstelstroken (excl. busbaan), maar door de rijbaanscheiding heb je niet direct de indruk van een zee van asfalt.

Neem deze kruising als voorbeeld. 22 opstelstroken op een kruising van niks. Denk nu eens de rijbaanscheidingen weg, dan lijkt het opeens veel groter. Als ik goed tel dan heeft deze kruising in Las Vegas ook 22 opstelstroken. Ziet er toch heel anders uit.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 13 dec 2011, 17:00

5 rijstroken op een T-splitsing vind ik vrij veel: http://maps.google.nl/maps?q=dordrecht& ... .95,,0,2.1

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » wo 14 dec 2011, 22:02

^^ moah valt op zich wel mee als je de situatie bekijkt. Die kruising is een typisch gevalletje van opstelruimte. Als je auto's naast elkaar zet staan ze niet achter elkaar en wordt de rij bij t stoplicht korter. Is voornamelijk om het verkeer zo veel mogelijk bij de snelweg vandaan tot stoppen te krijgen. Zodat de snelweg niet vastloopt door verkeer wat op de stoplichten aan het eind van de afrit staat te wachten. Verkeer vanaf Noord en Zuid moet hier samen de laan der verenigde naties op. 2 stoplichten direct na elkaar en vooral rechts afslaand verkeer. Dan kom je tot zo'n enorme slab asfalt...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 15 dec 2011, 13:45

OK,maar 3 rechtsafstroken zijn verboden toch?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 dec 2011, 15:02

Volgens mij is het eerder 'onwenselijk' dan verboden.

Op de Pres Kennedylaan in Amsterdam vind je bij de kruising met de Europaboulevard een drievoudige linksaffer. En je vindt ze wel op meer plekken. Ik vind het echter wel opmerkelijk dat de provincie Noord-Holland niet hier(aansluiting A4 op N201 bij De Hoek) niet al lang geleden voor zo'n oplossing hebben gekozen (eventueel met de meest rechter linksaffer in combinatie met rechtdoor). Als je 'de hoek' om gaat kom je nota bene al uit op een weg die drie rijstroken heeft. Nu staat er zowel 's morgens als 's middags een forse file voor de dubbele linksaffer richting Hoofddorp.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 dec 2011, 16:50

Het is uiteindelijk de keuze van de wegbeheerder om drie afslaande rijstroken aan te leggen, maar het is wel onveiliger, omdat auto's "in de verdrukking" kunnen raken. Ik meen me te herinneren dat dat bij het Julianaplein het probleem was:
http://maps.google.nl/maps?q=Groningen& ... 1,,0,11.98
drie rijstroken naar links en de tegenovergestelde linksaffer kunnen niet tegelijkertijd groen hebben, want hoewel het theoretisch zou passen raken auto's gedesorienteerd en lopen op elkaar vast. Dat heeft Menno hier wel eens uitgelegd.
Veel wegbeheerders opteren dan ook voor slechts twee afslaande rijstroken, eventueel in combinatie met een vrije rechtsaffer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 17 dec 2011, 13:48

Bij zulke enorme intensiteiten moet je de voorsorteerlengte gewoon sterk vergroten, in plaats van de breedte. Het wegvak vóór het verkeerslicht moet dan bijvoorbeeld 3 of zelfs 4 rijstroken krijgen, zodat het over de gehele lengte kan wachten zonder het andere verkeer te hinderen. Maar ja, da's dan weer te duur zeker...
In Amerika vind je zat gelijkvloerse wegen met 3 of meer rijstroken per richting. In Nederland is dit relatief zeldzaam. In Brazilië vind je ook zeer brede "avenidas" met parallelwegen en verkeerslichten.

Een andere optie is om het kruispunt zó in te richten, dat de doorgaande stroom rechtdoor gaat, wat dan met 3 rijstroken per richting kan.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 18 dec 2011, 8:42

^^ Een langer vak paste niet in de situatie in Dordrecht door een viaduct over de A16.