meeste opstelstroken in een stad

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: meeste opstelstroken in een stad

Bericht door Wouter N14 » zo 05 jun 2011, 12:12

^^ Jammer dat ze bij de verkeerslichten een foutje hebben gemaakt, de linksaf-pijlen hadden schuin moeten staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Tim
expressweg

Bericht door Tim » zo 05 jun 2011, 12:31

In een ander topic heb ik nog een historische situatie gevonden:
michaelgse schreef:nog een paar
Afbeelding

2010
Afbeelding

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 05 jun 2011, 12:35

boe! schreef:7 opstelstroken naast elkaar zonder obstakels tussen de rijstroken en ook geen busstrook. Eerder in deze draad (2008/2009) werd geschreven dat er in theorie wel ergens 7 opstelstroken naast elkaar moesten liggen, maar blijkbaar moest dat in de praktijk nog worden aangelegd.
Apart, nog nooit gezien zoiets. In Assen kom je niet verder dan 5 (Europaweg Noord / Peelo / Groningerstraat). Het Julianaplein in Groningen doet er max. 6 (N7 Oost -> N7 West). Wel heeft op het Julianaplein de richting A28 -> N7 West 3 stroken voor linksaf (in de nieuwe constellatie, nog niet te zien op SV).

@ WouterN14: Je bedoelt zoals deze verkeerslichten?

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 08 jun 2011, 20:46

^^ A28 -> N7 west (Julianaplein)

Is 5 rijstroken:
- 2 rijstroken N7 West (A7)
- 1 rijstrook N370 ri Zuidhorn
- Twee rijstroken N7 Oost
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 jun 2011, 14:46

4 rechtsaffers bij de RAI in Amsterdam:
Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 jun 2011, 15:19

En dat leidt zo af en toe tot chaotische taferelen, met name omdat direct erna de kruising met de A10 volgt en het verkeer dus direct goed voor moet sorteren. Zo niet, dan wordt het echt rijstrookje schuin oversteken. En dat gebeurt dus erg veel, terwijl er ondertussen verkeer vanaf de rechtdoorrichting aan komt stormen.

Ook zie je om mij onbekende redenen vaak auto's komend vanaf de RAI door rood rijden. Niet donkeroranje, maar gewoon al minstens vijf seconde rood. Wellicht komt dat ook wel doordat het voor hen een verwarrende situatie is: je komt net uit een donkere garage, gaat door een lange bocht, vier voorsorteerstroken naar rechts ("waar zal ik eens gaan staan") en dan ook nog een verkeerslicht......

Overigens heb je een kruising verderop (komend vanaf de Kennedylaan) drie voorsorteerstroken naar links. Ook niet erg gebruikelijk in Nederland.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » do 16 jun 2011, 15:22

Ik vind deze ook wel appart street view
twee verschillende wegen naar rechts

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 16 jun 2011, 15:32

In de categorie "apart" doet de Ringbaan Zuid in Tilburg, met zijn links-rechtdoor-links-rechtdoor configuratie, het ook altijd leuk.
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 3,,0,12.26

Drie stroken naar links is inderdaad redelijk zeldzaam. Ik ken verder in ieder geval deze nog:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 63,,0,12.4

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 15:47

Nog een in Breda (2-2-2). Dit is vanuit het Rat Verlegh Stadion (NAC)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 16 jun 2011, 19:08

De titel van deze draad is "Meeste opstelstroken in een stad". Ik ken alvast en stad in Vlaanderen met het meeste opstelstroken; Hasselt :)

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 6&t=k&z=18
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 19:25

^^ Ik heb even rond zitten kijken en het viel me op dat in o.a. Antwerpen en Gent er weinig en korte opstelstroken zijn, lijkt me niet bevorderlijk voor de doorstroming...

Niet geheel on-topic, maar wat is dit nu weer?
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 jun 2011, 19:26

keokiracer schreef:Niet geheel on-topic, maar wat is dit nu weer?
Ja, dat is echt een faal van de bovenste plank. Mensen weten niet wat van ze verwacht wordt, veel rijden gewoon rechtdoor over die streep.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 16 jun 2011, 19:27

^^
Daarom dat Hasselt er bij mij zo uitspringt, ook Brussel heeft een flink deel opstelstroken :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 16 jun 2011, 19:55

Oosterhavenbrug Groningen: 5 stuks (linksaf, busbaan, rechtdoor, rechtdoor, rechtsaf). Maakt trouwens met 2 voor de tegenrichting 7 stroken.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 20:16

Wimpie24 schreef:ook Brussel heeft een flink deel opstelstroken :)
Voorbeeld 2-1-2 (is wel de enige die ik kon vinden in pakweg 3 minuten zoeken)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 16 jun 2011, 20:26

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 16 jun 2011, 20:29

Chris schreef:
keokiracer schreef:Niet geheel on-topic, maar wat is dit nu weer?
Ja, dat is echt een faal van de bovenste plank. Mensen weten niet wat van ze verwacht wordt, veel rijden gewoon rechtdoor over die streep.
Ik heb dat nog eens goed bekeken in SV. De bewegwijzering daarvoor doet het nog wel goed, maar het begint al fout door een pijl in de linker lantaarn te gebruiken ipv een volle lens, aangezien alle drie de stroken tegelijk groen krijgen. Die dubbele pijl op het wegdek na het verkeerslicht maakt het helemaal bont.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 20:42

Weer een in Eindhoven (2-2-2). Als je trouwens het beeld draait en een klik verder gaat (richting kruising!) dan zie je dat de streetview auto iemand afsnijdt en op het laatste moment linksaf gaat... Dat is al de 2e keer vandaag dat ik zo'n actie - bij toeval - op Streetview zie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 20:54

Het probleem van veel opstelstroken is dat een kruising er niet persé efficienter van wordt. 3 stroken linksaf is vragen om moeilijkheden, en het voorbeeld hierboven van Wimpie uit Brussel en van de RAI met 4 stroken rechtsaf laat precies zien waar het mis gaat. Mensen snappen niet op welke rijstrook ze moeten zitten, wijken te veel uit en lopen zich dan alsnog vast. Dit gaat allemaal ten koste van de theoretische capaciteit van het kruispunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 16 jun 2011, 21:01

Als het over de streetview-auto gaat: die snijden elke keer vóór de kruising iemand af, als ze moeten voorsorteren, niet op de kruising zelf of er net na. Maar je punt is duidelijk, heeft mijn moeder ook altijd last van (vooral op meerstrooks rotondes)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 16 jun 2011, 21:31

Indrukwekkend vond ik toch altijd het kruispunt van de Weststraat met de Kleine Ring. Niet zozeer door het aantal rijstroken (vroeger was er zelfs 1 meer) maar omdat je hier echt het New-York gevoel krijgt. De lucht ruikt er alleszins hetzelfde.

Afbeelding

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 15 sep 2011, 16:21

*schop*
Het zal niet de breedste zijn, maar opmerkelijk is deze wel:
Satellietbeeld: http://g.co/maps/9g75z
SV: http://g.co/maps/v4m7b

Lijkt me een locatie waar het verkeer slecht doorstroomt, heb ik gelijk?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 15 sep 2011, 17:25

^^
Vanwege het verkeerslicht zo vlak na de rotonde, heeft men gewoon voldoende opstelcapaciteit willen creëren. Doe je dat niet, dan wordt de wachtrij voor de VRI zo lang, dat de rotonde geblokkeerd wordt.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 15 sep 2011, 17:33

^^ Dat snap ik, maar volgens mij (als ik zo - zonder kennis van het OWN op de regio - kijk naar de situatie en aansluitende wegen) is het nog een filelocatie tijdens de spits.

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » do 15 sep 2011, 22:31

Wat een gedrocht zeg.. Nou schijnen rotondes veiliger te zijn dan voorrangskruisingen, maar toch denk ik dat vanwege de overzichtelijkheid van de verkeerssituatie een voorrangskruising hier beter is.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 16 sep 2011, 2:23

De doorstroming op dit punt is toch behoorlijk goed, omdat er in de fasevolgorde in de VRI rekening gehouden is met het conflict dat zou kunnen optreden tussen linksafslaand verkeer vanuit noord met fietrsers vanuit westen. Hierdoor komt er geen verkeer op het kruispunt stil te staan.

Daarnaast is die rotonde een relikiwe uit het verleden. Deze stamt uit de jaren 50 van de 20e eeuw, en was vroeger een verkeerspleintje (dus voorrang voor verkeer van rechts). Bovendien liep de weg uit het zuiden rechtdoor naar het noorden richting het Delftplein. Zie hier voor een oude foto van dit punt: http://www.nhwegen.nl/dossier/n208.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » di 20 sep 2011, 21:00

Die rotonde en opstelstroken heeft wel wat van deze in Leeuwarden die iets kleiner is.
http://g.co/maps/6kksa
Overigens is die rotonde ook een relikwie uit het verleden. Zoals je kan zien sluit de Groningerstraatweg nu ten noorden aan op de rotonde en gaat dan weer westwaarts, waar deze vroeger ten oosten aansloot. Verder is ook aan de Archipelweg te zien dat deze vroeger veel drukker was. (oude belijningen met opstelstroken naar links). Deze weg is minder belangrijk geworden sinds de ring "Anne Vondelingweg" aansluit op de N355..

Overigens loopt daar het verkeer vanuit Groningen (rechts) compleet vast dat naar links wil. Van 2 rijstroken naar 1. Dat stukje van 1 rijstrook is erg kort, want na de brug wordt het weer 2 rijstroken. (zie het water links, en de rotonde is duidelijk zichtbaar..)
http://g.co/maps/yd6n9
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 23 sep 2011, 23:16

Het Kralingseplein is ook geen kattepis. Wij kwamen hier een keer langs toen het bijna helemaal uitgestorven was... :nuts: zag er erg megalomaan uit. Op de streetviewfoto is echter te zien dat het wel nodig is.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 27 sep 2011, 13:46

Ik heb het niet teruggevonden in de draad dus een nieuwe:
- Aansluiting Hooggelegen op de A2 bij Utrecht. Stad uit zijn er 7 stroken naast elkaar.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 27 sep 2011, 13:51

^^
boe!, op 5 juni in deze draad schreef:7 opstelstroken naast elkaar zonder obstakels tussen de rijstroken en ook geen busstrook. Eerder in deze draad (2008/2009) werd geschreven dat er in theorie wel ergens 7 opstelstroken naast elkaar moesten liggen, maar blijkbaar moest dat in de praktijk nog worden aangelegd.