Rondje Noord-oost Nederland

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Rondje Noord-oost Nederland

Bericht door Palance » ma 20 jun 2005, 14:29

De afgelopen week ben ik in een weekje in Overijssel geweest, uiteraard gepaard met diverse uitstapjes.
Hoewel er een aantal zaken ongetwijfeld al besproken zijn op dit forum en ook
terug te vinden zijn op Harry's site, zijn mij de volgende zaken opgevallen:

N380
De gehele weg gereden van de A32 naar de N381. Er zijn wel hectometerwaarden, maar die zijn op
lichtmasten en reflectoren geplakt. Nergens komt het wegnummer naar voren, gezien de zeer vele versmallingen
en de drempels lijkt het alsof het een gemeentelijke weg is geworden. We staan overal de verwijzingen naar de A7, A32 en N381 wit op blauw.
2 genummerde (volgens de kaart) zijwegen van de N380 zijn ook niet aangegeven op die weg, namelijk de N392 en de N353

N379
Niet aangegeven bij de kruisingen met de N391 en de N37

N391
Volgens de hectometerpaaltjes begint deze ten noordoosten van Emmen, bij HM-paal 10,433 (sowieso is Drente erg
exact bij het aangeven van hectometerwaarden). Desondanks staan er in Emmen al nieuwe borden met N391 erop,
dan weer wel, dan weer niet. De n391 loopt tot de N366 bij Ter Apel.

N37
Er is goed te zien dat aan de uitbouw tot snelweg wordt gewerkt, bij de huidige afritten is men al met viaducten
bezig. Ook aan de Duitse kant is duidelijk pas ruimte gemaakt voor de verdubbeling.
Het laatste bord voor de grens komende vanuit Duitsland bevast de wegnummers N37 en E233, en een vermelding
naar "Zwartermeer - Nebenstrecke". Erg vreemd, want ook daar ga je direct de grens over, waarom dan de vermelding
in het Duits?

N34
HM-paal 58,9 heeft nog altijd de vermelding A34. Sorry Harry, ik kon ook hier geen goede foto maken, ik kon
vanwege achteropkomende verkeer niet even stilstaan. :(

N340
Ooit heb ik bij de oprit naar de A28 een HM-paal zien staan met -0,9, Harry heeft deze nog op zijn site staan:
Afbeelding

Deze paal staat er niet meer. Sterker nog, de hectometrering loopt van 49,2 bij de A28 tot 66,6 bij de overgang naar de N34 bij Ommen.
De HM-paaltjes zijn oude stijl (alleen waren de 'hele' waarden weggehaald), dus waarom er ooit sprake is geweest van -0,9 (ofwel een begin van 0)
bij de A28???

N342
Zoals Harry al eerder heeft aangegeven: Het bord met 3 x N342 erop: De vermelding richting het centrum van Denekamp is afgeplakt. De foutieve vermelding
van N213 voor de B213 aan de Duitse grens staat echter nog gewoon op de borden.


N48 en r101
Het bekende bord in Ommen:
Afbeelding
is ietsjes aangepast (let op de verschillen in lettertypes van de N48)
Afbeelding

N855
Zoals bekend is Drente (terecht naar mijn mening) erg makkelijk met het plaatsen van N=nummers boven de 400:
Afbeelding

N851
Ook de N851 is bewegwijzerd, maar staat ook op de A32 aangegeven. Volgens mij zijn nu alleen de N470 en N851 als 'hoge' nummers op snelwegen
aangegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


A28
De spitsstrook Zwolle: Als de spitsstrook (linker rijstrook) open is, dan geldt er een Vmax van 80 km/h, of het nu druk is of niet. Erg onlogisch.

N50
Het stuk Hattemerbroek - Emmeloord is een mooie weg, maar waarom is dat ding niet meteen als snelweg aangelegd? :( Er zitten nauwelijks gelijkvloerse
kruisingen in, en de verkeersintensiteit geeft volgens mij genoeg aanleiding voor een snelweg.

N366
Deze foto is gemaakt in Ter Apel:
Afbeelding
Echter, deze weg sluit pas iets verderop aan op de N366, dus de N366 loopt hier niet, en de B408 al helemaal niet. Op het volgende
kruispunt staat het wel goed:
Afbeelding

Het viel me in Drenthe op dat, zoals eerder gezegd, HM-paaltjes vrij exacte waarden bevatten. Zowel aan het einde van een weg (zie hieronder), als
bij begin en einde bebouwde kom staat HM-waarden tot in 3 decimalen. (sorry voor de grootte, ik heb hem van heel dichtbij genomen :) )
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 20 jun 2005, 14:57

Ook opvallend op foto 4: Ee en Uu op één bord.

Idd worden wegnummers nu groter aangegeven op redesignborden, zo lijkt het.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 20 jun 2005, 15:26

Waarom nu weer N851 als ruitertje? Er is plek zat op dat bord: had het er dan gewoon opgeplakt! :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 20 jun 2005, 15:30

Ik vind het nieuwe N48 toch beter dan het oude :P

@ Hajo, zo zijn Nederlands, altijd moeilijk doen als het ook makkelijk kan :twisted:

Over het portaalbord op de foto van de N851:
-------
A32
Staphorst
Zwolle
Blankenstein
90 M
----------
Het lijkt wel over er boven teveel ruimte is en onder te weinig :?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 20 jun 2005, 15:33

En let ook op het linkerportaalbord. Ik dacht eerst aan weer een nieuw redesignsymbool, maar toen zag ik dat het een afgeplakte P+R was. :lol:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 20 jun 2005, 15:37

Dat ding valt mij nu pas op :? , Redesign of niet, maar volgens mij toch behoorlijk groter dan die van Industrie terrein Blankenstein.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 20 jun 2005, 20:44

R101 met een hoofdletter en niet cursief? Dat heb ik nog nooit gezien.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 20 jun 2005, 21:29

@ Marcel: Staat in de nieuwe richtlijnen bewegwijzering...

Ik vind het portaalbord op de N 851 wel wat hebben. Zo lijkt het net of Meppel een wereldstad is. Nu nog uitzicht op een wolkenkrabber...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 21 jun 2005, 8:19

Vinny schreef:@ Marcel: Staat in de nieuwe richtlijnen bewegwijzering...
Hier dus. Deze 'nieuwe' versie van een r-nummer heb ik alleen op de r101 in Ommen gezien (de oude en nieuwe versies lopen aardig door elkaar heen). Op alle andere r-wegen die ik ken staan de wegnummers nog cursief en met en kleine letter 'r'.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 21 jun 2005, 10:27

Palance schreef:Deze 'nieuwe' versie van een r-nummer heb ik alleen op de r101 in Ommen gezien (de oude en nieuwe versies lopen aardig door elkaar heen). Op alle andere r-wegen die ik ken staan de wegnummers nog cursief en met en kleine letter 'r'.
Inderdaad.
Van de meeste (nog niet alle) r-nummers heb ik hier een foto:
http://wegnummers.autosnelwegen.nl/wegen/xr.html

Aan het eind van de zomer hoop ik mijn r-verzameling compleet te hebben. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rondje Noord-oost Nederland

Bericht door harry » di 21 jun 2005, 10:37

Palance schreef:Het laatste bord voor de grens komende vanuit Duitsland bevast de wegnummers N37 en E233
Maar dit is het allerlaatste bord. :D
Afbeelding
Palance schreef:en een vermelding
naar "Zwartermeer - Nebenstrecke". Erg vreemd, want ook daar ga je direct de grens over, waarom dan de vermelding
in het Duits?
In het Duits omdat het bord in Duitsland staat.
De Nebenstrecke gaat door Zwartemeer heen, en dus niet direct over de N37.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 21 jun 2005, 11:15

Vinny schreef:@ Marcel: Staat in de nieuwe richtlijnen bewegwijzering...
Dat is niet waar, in de inspraakronde van de Herziening Richtlijnen Bewegwijzering werd gewoon uitgegaan van een cursief gedrukte en kleine letter r. Hoe het allemaal precies zit, weet ik nu ook niet meer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rondje Noord-oost Nederland

Bericht door Palance » di 21 jun 2005, 12:18

harry schreef:
Palance schreef:Het laatste bord voor de grens komende vanuit Duitsland bevast de wegnummers N37 en E233
Maar dit is het allerlaatste bord. :D
Afbeelding
Je wint :)
Palance schreef:en een vermelding
naar "Zwartermeer - Nebenstrecke". Erg vreemd, want ook daar ga je direct de grens over, waarom dan de vermelding
in het Duits?
In het Duits omdat het bord in Duitsland staat.
De Nebenstrecke gaat door Zwartemeer heen, en dus niet direct over de N37.
Dat klopt, maar omdat het bord betrekking heeft op Nederlands grondgebied zou minstens een 2-talige vermelding nodig zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Rondje Noord-oost Nederland

Bericht door Peter » di 21 jun 2005, 12:44

Palance schreef:
N851
Ook de N851 is bewegwijzerd, maar staat ook op de A32 aangegeven. Volgens mij zijn nu alleen de N470 en N851 als 'hoge' nummers op snelwegen
aangegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dat terwijl de N851 ophoudt bij het kruispunt / afslag naar de A32 en niet doorloopt naar Meppel. Het bord doet anders suggereren. Op de handwijzers bestaat geen N851 richting Centrum.

Op de A28 noch bij de aansluitingen is het N851 nummer vermeld. Benieuwd wanneer dat wel gebeurt ....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 21 jun 2005, 13:00

Wat is dat symbool bij Ezingen dan voor iets dan? :o

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 21 jun 2005, 13:05

Afgeplakt P+R, ik dacht eerst ook aan een nieuw symbool. :?

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » di 21 jun 2005, 14:24

Ik vind de 2 lettertypes niet mooi bij het bord met de N48/r101. Dit vind ik dan nog wel de lelijkste oplossing. Het is wel goedkoop. :mrgreen:

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » di 21 jun 2005, 16:03

ViaHaaren schreef:Idd worden wegnummers nu groter aangegeven op redesignborden, zo lijkt het.
Dat het wegnummer N48 op het oorspronkelijke bord wat klein is in vergelijking met het gele vlak is meer een schoonheidsfoutje dan onderdeel van Redesign (te kleine lettergrootte geselecteerd waarschijnlijk). N-nummers heb ik tot nu toe verder steeds gezien in de stijl zoals op dat portaal.
Groet, Charles

Plaats reactie